PDA

View Full Version : Amerikkalaisten Suomi-tietous

Antti
07 July 1999, 10:35
Kuinka hyvin siellä P-Amerikassa tunnetaan jenkkilän ulkopuolista maailmaa? Noista jutusta mitä olen kuullut vaihto-oppilailta saa sellaisen käsityksen että jenkit ei tiedä mistään mitään, mutta silti ovat olevinaan kaikkiviisaita ja maailman pelastajia.
Esimerkiksi yhdeltä tutultani kysyttiin että mistä hän on kotoisin ja vastattuaan että Finland:sta, häneltä kysyttiin missä osavaltiossa se sijaitsee.....

Noh, ei kaikki voi tietää tollaisia asioita mutta kun se tietämättömyys tuntuuu olevan yleistä jenkeissä. Olisiko vika koulujärjestelmässä vai missä?

Tero
07 July 1999, 13:29
Ei ne kuule osaa laittaa edes niitä osavaltioita oikeaan järjestykseen jos antaa tyhjän kartan eteen. Kanadasta puhumattakaan. Mutta Interrailaajat tietää maantietoa jonkun verran. Olen joskus tyytyväinen, etteivät ne tiedä Suomesta mitään, koska silloin ei ole paljon ennakkoluuloja. Ruotsi on vapaata seksiä ja Swedish Bikini team, Tanska on Tuborgia, Saksa on Mersuja.Sellaiset ennakkoluulot puuttuu.

Anni
07 July 1999, 21:20
Antti:

Unohda, hyvä mies, sellainen käsite kuin "amerikkalaiset"! Täällä on niitä niin paljon, että Sinä olet aivan harhateillä, jos pyrit pistämään kaikki amerikkalaiset yhteen kategoriaan missään asiassa.

Olen itse (12 vuoden täällä oloaikanani) tavannut monia tosi tietämättömiä ja yhtä monia, jotka tietävät hyvin paljon. Usein huomaan, että omat perustietoni, joita olen sentään pitänyt kohtalaisen hyvinä, kalpenevat.

Ensinnäkin, ei ole ollenkaan hassua kysyä, missä osavaltiossa Finland (tai Amsterdam tai Sweden tai Germany tai Norway tai Moscow...) sijaitsee, sillä ne ovat kaikki täkäläisten kaupunkien nimiä. Tänne muuttaneilla eurooppalaisilla ei ole ollut kovin suurta mielikuvitusta antaessaan nimiä perustamilleen kaupungeille; vanhan maailman nimiä on joka paikassa. Finland sijaitsee Pohjois-Minnesotassa lähellä Kanadan rajaa. Tiesitkö?

Toisekseen, täällä ei ole yhtä yhtenäistä koulusysteemiä, kuten Suomessa. Myös public school'eissa on eroja eri osavaltioiden ja ainakin Atlantan seudulla myös kaupunginosien (counties) välillä siinä, mitä aineita opetetaan ja kuinka paljon ja kuinka pätevää opettajakunta on. Yksityiset koulut ovat vielä aivan erikseen. Ne voivat antaa huomattavasti paremmat perustiedot kuin esimerkiksi Suomen peruskoulu ja lukio. Täällä vanhemmilla on suurempi sananvalta siinä, mitä lapsi opiskelee kuin Suomessa. Jos ei koulusta löydy sopivia aineita, voi aina vaihtaa koulua. Suomessa se ei auttaisi paljonkaan.

On vain yksinkertaisesti opeteltava ajattelemaan, että ihmiset painottavat eri asioita tärkeinä jo peruskasvatuksessa, eikä yhteiskunta siten ole eikä voi olla homogeeninen. Voisi myös kysyä, onko homogeenisuus etu vai haitta?

Vesa
07 July 1999, 23:02
Antti: Johtuneeko amerikkalaisten huono Suomen tuntemus siitä, että karttapalloa tutkiessa nimi Finland voi jäädä vahingossa piiloon sormenpään alle?

Miten on suomaisten tietous USA:n osavaltioista ja Kanadan provinseista ?
Ovathan useat näistä pinta-alaltaan ja asukasluvultaan moninkertaisia Suomeen verraten.

Yleistämällä asioita ei saada aikaan muuta kuin väärinkäsityksiä.

Lokari
08 July 1999, 05:43
Anni: Älä nyt ota Antin kysymystä noin vakavasti. Kun hän kysyy että "Kuinka hyvin siellä P-Amerikassa tunnetaan jenkkilän ulkopuolista maailmaa? Noista jutusta mitä olen kuullut vaihto-oppilailta saa sellaisen käsityksen että jenkit ei tiedä mistään mitään, mutta silti ovat olevinaan kaikkiviisaita ja maailman pelastajia" niin hän ihan selvästi vain härnää meitä Amerikan asukkeja. Jos luet hänen toisaalla postaamiaan kirjoituksia osakemarkkinoista ja muista taloudellisista asioista, et voi uskoa hänen tosissaan uskovan kaikkea vaihto-oppilailta kuulemaansa höpötystä.

Toisaalta hän esittää asian niin, kuin suomalaisilla on tapana: verrataan Amerikkaa Suomeen. Yhtä hyvin voisimme verrata Eurooppaa Georgiaan. Miten tyhmiä ne eukut ovatkaan, kun ne eivät tiedä kaikkea Georgiasta. Eukku? Jos amerikkalaista nimitellään jenkiksi, niin miksi eurooppalaista pitäisikään nimitellä? Olisikohan tuo eukku sopiva nimitys, vai pitäisikö se lausua saksalaisittain oikku? Vai amerikkalaisittain juokku?

Antti
08 July 1999, 12:13
Anni: Tiedän kyllä että P-Amerikassa on paljon eurooppalaisperäisiä paikannimiä, erityisesti USA:n ja Kanadan raja-alueelta Suurten Järvien alueelta löytyy paljon skandinaavisia nimiä, olihan osa ko. alueesta aikoinaan osa Ruotsin valtakuntaa.

En suinkaan tarkoittanut että kaikki P-Amerikan asukit eivät tiedä kaikkea, vaan perusajatukseni oli se että yllättävän moni ei todellakaan tiedä esim. Suomesta, tai Euroopasta, mitään. Ja sekin vähä mitä "tiedetään" tuntuu olevan että Suomi kuuluu Venäjään. Annettakoon tämä anteeksi (eihän totuus ole sitä...onneksi).

Toisaalta on sitä vikaa vähän joka maassa: ruotsalaisessa historiankirjassa kerrottiin Neuvostoliiton miehittäneen Suomen toisessa maailmansodassa ja ranskalaisessa historian kirjassa oli Wanha Suomen kartta 20-luvulta ja kuva 30-luvun Helsingin kauppatorista. Onneksi tuon ranskalaisen kirjan osalta muutos on tehty, kiitos ulkoministeriön toimien, ruotsalaisesta kirjasta en tiedä.
Ja onhan osassa suomalaisissakin kouluissa vielä käytössä kirjoja 90-luvun alkupuolelta, jonka jälkeen on todellakin tapahtunut paljon.

Ihmisten yleiseen tietämykseenhän vaikuttavat hyvin monet asiat: koulutus, median seuraaminen ja ylipäätänsä kiinnostus selvittää mieltäaskarruttavia kysymyksiä. Jos ei seuraa aikaansa, ei voi tietääkään.

silly
09 July 1999, 03:35
kanadalainen pomoni oli pari vuotta sitten bostonissa ja teki siella jossakin yliopistossa hommia jonkun paikallisen high school graduaten kanssa, joka vaikutti kuulemma aivan normaalijarkiselta hepulta. eraana paivana herrat sitten menivat lounaalle ja alkoivat jutella niita naita tyyliin 'mistas sina oletkaan kotoisin'. kun pomoni sanoi olevansa kandasta, kysyi tama heppu 'so, tell me, what is canada anyway, is an actual state, or what?'
kun ystavattareni muutti puolitoista vuotta sitten calgaryyn, han hankkiessan puhelinta halusi tietaa, minkalainen sopimus kannattaisi tehda, jotta saisi mahdollisimman halvat puhelut suomeen. puhelinfirman neiti (rouva?) mietti ja tutki asiaa, ja sanoi sitten etta eikos se finland ole jossain kanadan itaisista provinsseista. kun selvisi etta ei, se on euroopassa, niin tytto ehdotti etta niinpa, sehan taitaakin olla one of netherlands.
painvastaisiakin esimerkkeja on, mutta naita on vaan niin paljon hauskempi kertoa http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

[This message has been edited by silly (edited 08-07-1999).]

Kake
14 July 1999, 22:49
Luin tämän sivun vasta tänään.

Noista ennakkoluuloista ihmeellisin on se Ruotsin vapaa seksi.
Kyllähän täällä seksiä saa niinkuin muissakin maissa, mutta se on huomattavasti vaikeampaa kuin esim. Norjassa ja Suomessa.
Itse olen, leikkisästi tietenkin, kutsunut Tukholmaa jo 10 vuotta Euroopan Teheraniksi.

Tuomo
26 July 1999, 18:41
Minulla on teoria. Tämä saattaa olla huonokin, mutta yrittänyttähän ei laiteta.

Suomessa on 5 miljoonaa ihmistä. Tämä on iso maa suhteessa asukaslukuun. Jos ajatellaan, että Suomessa umpitolloja (lue mm. maantiedosta tietämättömiä) on vaikka 5%, se tekee kaikkiaan 250 000.

Jenkeissä (en muuten tykkää siitä eukut-nimestä...) on 260 000 000 ihmistä (noin). 5% tekee silloin 13 000 000. Vaikka USA on isompi valtio, on törmääminen yhteen näistä 13 miljoonasta ihmisestä helpompaa kuin törmääminen yhteen 250 000 ihmisestä Suomessa.

Siis, amerikkalaisia umpitolloja tulee vastaan helpommin kuin suomalaisia umpitolloja. Tästä ehkä aiheutuu sellainen mielikuva, että amerikkalaiset olisivat jotenkin tyhmiä. Suomessa taas ne 250 000 umpitolloa voivat helpommin piiloutua tällaiseen maahan.

Lisäksi voin näin helposti vetää johtopäätöksen, että amerikkalaiset umpitollot viettävät mielellään aikaa turistien ja maahanmuuttajien kanssa.

Kuulostaako yhtään fiksulta? http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Anni
27 July 1999, 04:55
Silly: Olen itse hämääntynyt joskus hetkeksi, kun kuulen New Foundland'in sanottuna amerikkalaisittain. Se kuulostaa is New Finland'ilta. Ja eikös se jossain siellä itäosissa Kanadaa ole... http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Anni
27 July 1999, 05:11
Tänä viikonloppuna kuulin maantieteellisesti hauskan totetamuksen Suomen sijainnista: Isn't Finlandia somewhere between Absolut and Stalishnaya?

Kake, on todella huvittavaa, kuinka usein olen kuullut täällä tuosta Ruotsin "vapaasta" seksistä.

Tuomo, teoriasi aukko on siinä, että et ole laskenut neliömaileja, joilla ne 250 000 ja ne 13 miljoonaan talsii. Lääniä löytyy täälläkin, joskin paljon siitä yhtä harvaan asuttua kuin Lappi. Mutta minuun perspektiivistäni katsottuna asia on kyllä yksinkertaisesti niin, että juokkujen (kun et kerran eukuista tykkää; harmi, minä kun tykästyin Lokarin eukku-sanaan kovasti) ja jenkkien yleistiedot ovat perusteellisia niille yhteiskunnille tärkeillä alueilla. Mutta miksi jenkkien pitäisi Suomesta paljon tietää? Tietävätkö suomalaiset Surinamin valtiosta jotain? Edes maanosan? Entä onko se demokratia vai mikä? Minä ymmärrän hyvin, että Suomi on Suomesta ja "Nokialta" katsottuna tärkeä, mutta kyllä siellä on parasta vain opetella ajattelemaan, että jos Suomi vielä Euroopassa joten kuten tunnetaankin jo nykyisin, maailmanlaajuisesti se on aika mitätön käsite. Sorry, fellow countrymen. Niin vain on. Rakas se silti voi olla. Ja "paras".

Tuomo
27 July 1999, 19:16
Anni: Olet oikeassa Suomen pienuudesta ja amerikkalaisten yleistiedosta. Vakavasti puhuen olen usein miettinyt, miten on mahdollista, että maailmassa on ihmisiä, jotka eivät oikeasti omaa perusyleistietoa.

Vast'ikään ilmestyneen brittitutkimuksen mukaan alle kolmannes (en muista tarkkaa lukua) brittiläisistä 10-vuotiaista lapsista ei tiedä maailman olevan pyöreä, vaan luulee sen olevan litteä.

Samoin tuntuu hassulta, että Amerikassa elää ihmisiä, jotka eivät tiedä, missä/mikä on Kanada ("Is it actual state or what?").

Tästä voi vetää kaksi johtopäätöstä:

A) Tällaiset tutkimukset voivat olla virheellisiä tai

B) Maailmassa on oikeasti todella tyhmiä ihmisiä. Mutta miten se taas sitten on mahdollista? Suomestakin saattaa löytyä ihmisiä, jotka eivät tunne Ruotsia, mutta sellainen kyllä pistäisi vähän ihmettelemään.

Amerikkalaisen koulujärjestelmän viaksi kyllä on laskettava se, että kouluissa opetetaan asioita liian amerikkalaisesta näkövinkkelistä. Historia keskittyy vain Amerikan historiaan ja maantiedon opetuskaan ei ole (nähtävästi) yhtä kattavaa kuin Suomessa.

Vaikka asuisi maailman johtavassa valtiossa, ei välttämättä olisi pahitteeksi tietää naapurivaltiot ja niiden pääkaupungit nimeltä. Samoin ei ehkä olisi pahitteeksi osata laittaa Etelä-Amerikka kohdalleen ja tietää edes, missä sijaitsee Egypti.

Eurooppa on keskeisessä osassa maailmanhistoriassa, joten minusta on olennaista tietää edes 1. ja 2. maailmansotien taustat ja faktat.

Amerikkalaiset osaavat varmasti hyvin Amerikan historian (varmasti meitä huomattavasti paremmin), mutta riittääkö se?

Ja selventääkseni omia lähtökohtiani ja helpottaakseni kirjoitukseni kriittistä tarkastelua: en ole käynyt koskaan amerikkalaisessa koulussa enkä tiedä tarkalleen heidän opetussuunnitelmiaan. Kirjoitan tässä nyt vähän mutu-tuntumalla.

Tuomo
27 July 1999, 19:20
Anni: Juokutkin on vähän huono lempinimi eurooppalaisille... Eukku-sanasta tulee mieleen lähinnä eukko-sana ja Euroopassa asuu sekä miehiä että naisia. Voisiko eurooppalaisia kutsua euroiksi? Tai euruiksi? Euro on tosin myös valuutta, mutta silti?

Marianne
27 July 1999, 21:30
Enpä osaa sanoa miksi joidenkin amerikkalaisten yleisteitoisuus on joskus hiukan arveluttavaa. Mutta en aina kaikkia koulujakaan syyttäisi. Tyttäreni on nyt menossa kahdeksannelle luokalle ja voin sanoa että kyllä ainakin hänen koulussa opetetaan niin maantietoa kuin jopa missä suomi on. Ekasta luokasta alkaen hän on tehnyt maantiedon tunneilla isoja projekteja eri maista ja heidän kultuureista, täällä jopa vietetään kouluissa " eri kultuurien päiviä". Siis tietoa jaetaan ja yritetään sinne päähän tunkea, mutta joillekin se vain menee sinne osa-aika muistiin.
Eikö se maantiedon oppiminen ole vähän kuin kielen oppiminen jos ei ole tarvetta niin tieto helposti unohtuu.
Kuinka monta kertaa sitä loppujen lopuksi tarvitsee tietää missä suomi on?
Täytyy minunkin myöntää että välillä ei muistu mieleen missä jokin pienempi maa sijaitsee( kaikesta päätellen olen ainoa suomalainen jolla välillä on sivistyksessä aukkoja ja minä sentään luen ja kuuntelen sekä amerikkalaisia että suomalisia uutisia ja yritän muutenkin pysyä ajan tasalla).

No nyt pitää mennä sivistämään itseäni,Sesame Street on televisissa ja poika vaati seuraa http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Terveisin; Marianne

Anni
28 July 1999, 00:00
Tuomo: Minusta ei ole vaikea nähdä Kanada-kysymystä "Is it actual state or what?" sellaisessa valossa, että kun Kanadan virallinen päämies (tässä tapauksessa -nainen) asuu Britanniassa ja kuningatarta edustaa "vain" Governor General, saattaa se aiheuttaa jonkinasteista hämmennystä. Minäkin vähän ihmettelen sellaista itsenäisyyttä. Tulee väkisinkin mieleen, että Suomenkin päämies oli yhteen aikaan Moskovassa ja hänen edustajansa Suomessa oli kenraalikuvernööri. Silloin olisi Suomen autonomiasta todella voinut kysyä "...or what?". Siksipä väitän, että kysyjällä oli mielessään tämä hämäävä suhde Britanniaan eikä niinkään Kanadan itsemääräämisoikeus.

Kun puhut, Tuomo, perustiedoista, korostat vain maantieteellistä perustietoutta, koska se Suomen kokoisessa lilliputtimaassa on tärkeä. Mutta yhtä hyvin yleissivistäväksi voisi katsoa esimerkiksi maailmankirjallisuuden. Minusta Suomen koulusysteemissä saatu tieto maailmankirjallisuudesta on minimaalista. Kuten olen jo aiemmin maininnut, kyse on vain siitä, mitä yhteiskunnassa korostetaan.

Tuomo
28 July 1999, 18:08
Marianne: Kuten aikaisemminkin tässä topicissa on käynyt ilmi, amerikkalaisissa kouluissa on eroa. Ehkäpä sinun tyttäresi koulussa on tajuttu painottaa maantietoa.

Anni: Niin, maailmankirjallisuuden tiedosta voisi olla meille suomalaisillekin hyötyä... Motivaatio voi tosin olla vähäistä, sillä nykyajan musiikkivideoyhteiskunnassa (tämä on tuttuni kehittelemä mainio termi), jossa nuoret kasvavat nopeaan, rytmikkääseen elämäntapaan, syventyminen kirjaan voi olla (ja onkin) nykyajan koululaisille erittäin tylsistyttävää. Omalla kohdallanikin kirjojen lukeminen on viime vuosina vähentynyt dramaattisesti. Tilalle ovat tulleet erilaiset lehdet, internet jne.

silly
30 July 1999, 01:45
Anni: kylla talla kysyjalla oli mielessa se, etta onko kanada yksi yhdysvaltojen osavaltio, yksi 'state'.

Anni
30 July 1999, 02:58
Silly: OK, minähän en ollut paikan päällä, joten... En ole kyllä koskaan ennen kuullut kenenkään jenkin luulevan Kanadaa osaksi USA:ta, mutta täällähän ei mikään ole mahdotonta.

Sen sijaan olen kyllä kuullut quebeciläisten Kandasta irtautumisvaihtoehdoista yhtenä USA:n osavaltiuden! Tällä puolella rajaa en ole kuullut kovin innostuneesta vastaanotosta.