View Full Version : Siirretäänkö kelloja siellä?
Siis eteläisessä pallonpuoliskossa.Mihin suuntaan siirretään? Ja mitkä on aikaerot esim Suomeen?
Tarkoitan Daylight savings juttua.
[This message has been edited by Tero (edited April 25, 2001).]
http://greenwich-time.com/
Ilmoittaa, että teillä DST olisi toiseen suuntaan kuin meillä.
Terhi
26 April 2001, 07:37
Makes you wonder.... Kelloja siirretään vain tietyissä osavaltiossa Ausseissa. Mm Länsi-Australia junnaa paikoillaan mutta esim Victoria on nyt kaksi tuntia meitä edellä, loka-huhtikuussa kolme tuntia edellä. Kuin myös muualla maailmassa, kesäaikaa noudatetaan mutta päinvastoin, onhan nuo vuodenajatkin nurinkurin täällä...
Talvea kohtihan tässä mennään kovaa vauhtia!
moose
26 April 2001, 12:15
Terhi tossa jo kertoikin, että kelloja rukataan siirtää eteen- ja taaksepäin vain joissain osavaltioissa täällä Australiassa. Queensland kuuluu samaan vanhoilliseen porukkaan, jossa kellojen annetaan olla siirtymättä kesäaikaan. Asiasta pidettiin täällä (siis Queenslandin osavaltiossa) kansanäänestys joitakin vuosia sitten ja niin vain kävi, että kesäaika heitettiin komeroon pölyyntymään.
Asian tiimoilta oli kaikenlaisia selvityksiä liikkeellä ja tässä niistä joitain:
- ei haluta kesäaikaa, koska verhot kellastuvat ikkunoissa, kun on tunti pidempään valoista.
- lapsia ei tahdo saada millään nukkumaan oikeaan aikaan.
- lehmät eivät osaa lypsää oikeaan aikaan.
- joutuu heräämään tunnin aikasemmin ja sitten väsyttää koko päivän.
Nyttemmin on esitetty, että kesäaikaan siirtyisi ainoastaan suur Brisbanen ja Gold Coastin alue ja muu osavaltio saisi olla missä ajassa haluaa. Erityisesti eri kellonajasta kesäaikana haittaa syntyy Queenslandin ja Uuden Etelä-Walesin rajalla oleville yrityksille.
Mun puolesta saisi olla kesäajassa koko ajan, en mä aamulla välitä onko pimeä tai valoisa, en ole aamuihmisiä.
moose
27 April 2001, 16:23
Itse olen aivan samaa mieltä Teron kanssa. Olen kuitenkin sen verran aamu-uninen, että moinen tunnin pidempi hämäränjakso aamutuimaan ei olisi ollenkaan haitaksi. Haluaisin kuitenkin viettää enemmän aikaa päivänvalossa työstä tullessani, kuten olen suomen kesässä silloin aikoinaan tottunut tekemään.
Paras minun kuulemani valitus noilta Queenslandin kesäajan perumisesta tai jatkamisesta käydyn kansanäänestyksen ajoilta: "Perheen isä ei näe kesäisin lainkaan lapsiaan, sillä hän on tottunut olemaan aina auringonlaskuun saakka pubissa. Kun hän kesäaikana saapuu kotiin auringonlaskun jälkeen, ovat lapset jo nukkumassa."
Ja kaikki paikalliset vain ihmettelivät silmät ymmyrkäisenä, kuinka me valoisan Pohjolan ihmiset pystyimme kotimaassamme nukkumaan lainkaan kesäisin. Niinkuin siihen valoon ei tottuisi! (Ja jos ei totu, niin saahan aina ostettua paksumpia verhoja. Ai niin, kun ne haalistuvat, pahus!)
Minä mieluimmin nousisin pimeässä tai hämärässä ja nauttisin valoisasta illasta, mutta ei se vain käy. Aurinko on herätessä yleensä jo melko korkealla, ja hädin tuskin ehtii töistä kotiin valoisaan aikaan muulloin kuin keskikesällä. Asiaa ei yhtään auta tämä normaali 9 - 17 työaika. Jos se olisi edes 8 - 16, mihin oli Suomessa tottunut, saisi nauttia valoisista illoista edes tunnin pitempään. Niitä suomalaisia (pohjoisessa loputtoman) pitkiä valoisia kesäöitä kaipaa toisinaan vietävästi!
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.