PDA

View Full Version : Sotaveteraanien kuntoutusta

moose
24 March 2001, 06:59
31.3.2001 avautuu Brisbaneen suomalaisten sotaveteraanien kuntoutuskeskus. Vihdoinkin on sotaveteraaneilla mahdollisuus saada kuntoutusta matkustamatta takaisin Suomeen kahden viikon vuoksi. On kunnioitettava asia, että Suomen sotaveteraaneista pidetään huolta myös täällä toisella puolella maapalloa.

sininen
30 March 2001, 21:01
Upeaa!
mahtaako vain niitä kovin montaa olla enää jäljellä teilläpäin?
Ovathan suurimmaksi osaksi jo reilusti yli seitsenkymppisiä.

Tuomo
31 March 2001, 09:42
Moose: Kuka touhun maksaa?

jounij
31 March 2001, 13:14
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Tuomo:
Moose: Kuka touhun maksaa?</font>

Vastaanpa joutessani Moosen puolesta: kuntoutuksen maksajana on Suomen valtio, joka on tähän saakka maksanut ja maksaa edelleenkin kuntoutettaville sotaveteraaneille matkan Suomeen käsittääkseni suurinpiirtein joka toinen vuosi. Nyt Suomen valtiolta säästyy nuo lentolippurahat, mutta toisaalta kuntoutettavia saattaa olla muutama enemmän kuin olisi ollut sinne Suomeen tulijoita.

Joka tapauksessa jok'ikinen sotaveteraanimme on mielestäni kuntoutuksensa ansainnut loppuiäkseen - asuipa sitten missä hyvänsä!

sininen
31 March 2001, 15:59
Hienoa nähdä tuollaista tekstiä. Jotkut tietävätkin, että olen henkeen ja vereen suomalaisten sotaveteraanien ihailija ja olen aina niin iloinen, kun jostain muualtakin saan ajatuksilleni tukea.
Helsingin Sotaveteraanikuoron lahjoittama viiri, jäsenmerkki ja mitali ovat kunniapaikalla flyygelini päällä.
Sotaveteraanit ovat Suomen eliitti, jota pitäisi kohdella kunnioittavasti. Valitettavasti nykyiset nuoret ei sitä paljon ajattele, vai miten olet havainnut asian, Tuomo?

Puppe
01 April 2001, 12:54
<font face="Verdana, Arial" size="2">joka on tähän saakka maksanut ja maksaa edelleenkin kuntoutettaville sotaveteraaneille matkan Suomeen käsittääkseni suurinpiirtein joka toinen vuosi.</font>

Ulkomailla asuvat sotaveteraanit taisivat päästä kuntoutuksen piiriin kuitenkin vasta 90-luvulla pitkän kiistelyn jälkeen.

<font face="Verdana, Arial" size="2">Sotaveteraanit ovat Suomen eliitti, jota pitäisi kohdella kunnioittavasti. Valitettavasti nykyiset nuoret ei sitä paljon ajattele, vai miten olet havainnut asian, Tuomo?</font>

Kyllä se lienee niin (ja tämän olen kuullut monen sotaveteraanin suusta, tosin joukkotiedotusvälineiden välityksellä) että lastenlasten sukupolvi suhtautuu sotaveteraaneihin kunnioittavammin kuin lasten sukupolvi. Tai ainakin avoimemmin. Sotien jälkeen oli sotasyyllisyys-, asekätkentä-, yms. oikeudenkäyntiä ja tietenkin tietyt poliittiset piirit joille "rauhantahtoinen puna-armeija on Suomenkin turvallisuuden paras tae". Sitten taas toiset piirit halusivat vaieta koko asian kuoliaaksi. Suomettumista siis...

[This message has been edited by Puppe (edited April 01, 2001).]

Tuomo
01 April 2001, 14:10
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by sininen:
Sotaveteraanit ovat Suomen eliitti, jota pitäisi kohdella kunnioittavasti. Valitettavasti nykyiset nuoret ei sitä paljon ajattele, vai miten olet havainnut asian, Tuomo?</font>

Niin, kyllä nykynuoret kunnioittavat sotaveteraaneja huomattavasti enemmän kuin 60-luvun nuoret. Yleisen maanpuolustushengen tilaa en itse osaa arvioida. Osa armeijaan lähtevistä kavereistani on innokkaasti menossa rukkiin. Toinen mokoma taas jättäisi mielellään koko touhun väliin, jos voisi. Silti kovin harva omista kavereistani ja/tai tutuistani menee siviilipalvelukseen. Kukaan ei ala totaalikieltäytyjäksi.

Tuomo
01 April 2001, 14:14
Minä olen pitkään miettinyt, miten sotaveteraaneja itse asiassa kuntoutetaankaan. Onko hoito ensi sijaisesti sotavammojen hoitoa vai kuuluuko siihen myös yleistä kunnon kohotusta? Kertokaa joku teistä asiantuntijoista.

jounij
02 April 2001, 10:09
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Tuomo:
Minä olen pitkään miettinyt, miten sotaveteraaneja itse asiassa kuntoutetaankaan. Onko hoito ensi sijaisesti sotavammojen hoitoa vai kuuluuko siihen myös yleistä kunnon kohotusta? Kertokaa joku teistä asiantuntijoista.</font>

En ole asiantuntija, mutta olen kuullut muutamalta sotaveteraanilta lyhyitä kuvauksia saadusta hoidosta. Siihen tuntuu kuuluvan hierontaa ja sellaista yksilöllisesti sovitettua liikuntaa - enimmäkseen uima-altaassa tapahtuvaa. Kuulostaa minusta enemmän yleiseltä kunnonkohotuksela kuin sotavammojen hoidolta. Eipähän tietenkään kaikilla kuntoutukseen oikeutetuilla varsinaisia sotavammoja olekaan.

Blue
02 April 2001, 14:54
Pieni korjaus tuohon moosen tekstiin.
Brisbanessa ei ole avattu suomalaista
sotaveteraanien kuntoutuslaitosta.
Suomen valtio maksaa Hotelli Diana Plazalle
yöpymisestä ja Apollo kuntokeskukselle
tilavuokraa.Nämä avajaiset olivat
Tapiola Kuntoutus -projektin avajaiset jonka
vetojuhtana on Voitto Pokela ja joukko suomalaisia järjestöjä .

moose
03 April 2001, 15:04
Blue, olet aivan oikeassa tuossa asiassa ja pahoittelen, että olin esittänyt asian hieman epäselvästi. Aiempana jounij:n kirjoituksessa onkin asia kerrottuna juuri kuin se on. Terveisiä kaikille!

Tuomo
05 April 2001, 19:38
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Blue:
Pieni korjaus tuohon moosen tekstiin.
Brisbanessa ei ole avattu suomalaista
sotaveteraanien kuntoutuslaitosta.
Suomen valtio maksaa Hotelli Diana Plazalle
yöpymisestä ja Apollo kuntokeskukselle
tilavuokraa.</font>

Tämä alkaakin kuulostaa valtion taloudenhallinnon kannalta järkevämmältä ratkaisulta. Erillisen kuntoutuskeskuksen rakentaminen olisikin vähän tyhmää, kun laitos kuitenkin joutuisi käyttämättömäksi 10-20 vuoden säteellä.

Tuomo
05 April 2001, 19:39
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by jounij:
Eipähän tietenkään kaikilla kuntoutukseen oikeutetuilla varsinaisia sotavammoja olekaan.</font>

Voikohan niitä sotavammoja oikeastaan edes hirveästi hoitaa? Siis jos sotaveteraanilta on mennyt vaikkapa sormi, niin eihän sitä enää millään takaisin saa.

Vesa
06 April 2001, 00:16
Tuomo, appiukko on sotaveteraani ja ei hänellä mitään erityisiä sodassa tulleita vaivoja ole. Sotaveteraanit on vanhoja, ja heilla on vanhuuten liittyviä vaivoja, ja monella henkisiä vaivoja kuten yksinäisyyttä, masennusta ym. Hyvin monet heistä ovat kyllä myös joko haavoittuneita, tai muuten sairastuneita rintamalla ollessaan ja tarvitsevat hoitoa ja terapiaa.

Kun on pari viikkoa mukavien hoiturien hierottavana ja kaikella tavalla paapoteltavana, niin kyllä siinä mieli ja ruumis virkistyy. Kyllä sotaveteraanit ansaitsee sen.

[This message has been edited by Vesa (edited April 05, 2001).]

Eija
06 April 2001, 03:14
Yhdyn sataprosenttisesti Vesan sanoihin. Kaikki sotaveteraanit pitäisi hoitaa hellin käsin ja mielin!

Oma isäni haavoittui kahdesti eturintamalla. Isi jaksoi puhua sotatarinoita niin paljon kuin minä jaksoin kuunnella. Opin paljon isältäni! Kuitenkaan 60-luvulla sotaveteraaneja ei juuri kunnioitettu sen kummemmin tai siis annettu heille mitään sen kummempaa kohtelua tai apua. En minä usko, että se oli ihmisten kunnian puutetta sotaveteraaneja kohtaan, vaan enemmänkin karua todellisuutta pohjoisessa Suomessa. Elämä oli elämää, ja otettiin vastaan mitä annettiin. Sotavammat hoidettiin aivan kuin kaikki muutkin elämän vammat. Mitään sen kummempaa käsittelyä ei annettu sotaveteraaneillemme.

Tänä päivänä on vain kourallinen sotaveteraaneja elossa, ja minun ja monen muun mielestä heidät kaikki pitäisi nostaa korkealle jalustalle ja antaa heille kaikki mahdollinen apu ja kunnioitus viimeisille elinvuosille! Katsokaapa nykyistä Venäjää! Voisimme ihan hyvin olla samassa kuopassa ilman sotaveteraanejamme ja heidän sisukasta kamppailuaan isoa Ryssää vastaan! Kyllä meidän isiemme polvi teki suuren työn meidän kaikkien edestä! Ja he olivat suurimpina ryhmänä maksamassa sotavelatkin takaisin. Eikös se Suomenmaa ole ainoa maa maailmassa, joka maksoi rikkaalle USA:lle takaisin sotavelkansa?

Nykynuorenpolven pitäisi tehdä tutkielma ja lista kaikista sotaveteraaneista vielä elossa ja osoittaa heille jonkinlaista kunniaa ja myötätuntoa tai vähintään tunnustusta ja huomiota! (Tuomolle osaelämäntyö! http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif)

Eiköhän jokainen sodan käynyt palellut kylmissä teltoissa ja saanut reumatismin jne. Joten he KAIKKI ovat kuntoutuksen tarpeessa - ja oikeutettua siihen!

[This message has been edited by Eija (edited April 05, 2001).]