PDA

View Full Version : Muutto

mice
01 November 2000, 18:44
Hei, Olen muuttamassa Helsingistä Melbourneen vuoden 2001 alussa, ja haluaisin tuoda mukanani tavaroita. Roinaa ei ole kertynyt hirveästi, joten en koe muuttofirmaa kovinkaan tarpeelliseksi. Onko kellään tietoa muista tavoista järjestää kuljetusta, tai onko joku muu samassa tilanteessa? Voisimme jakaa kontin tms.

Tuomo
02 November 2000, 18:23
Originally posted by mice:
Roinaa ei ole kertynyt hirveästi

Vai että roinaa ei ole kertynyt hirveästi? Onkos tuollaisiakin ihmisiä? Tulisitpa katsomaan meidän perhettämme muuton aikaan. Kun muutimme tähän taloon vuosia sitten, joutui rekkakuski (huom: rekkakuski)tekemään pari-kolme kuljetusta ennen kuin kaikki tavaramme olivat kasassa. Ja sitä roinaa on senkin jälkeen tullut vain lisää ja lisää ja lisää ja lisää... huh!

jounij
05 November 2000, 11:40
Kun minä muutin Suomesta Australian vajaat kymmenen vuotta sitten, hankin sellaisen tilavuudeltaan melkein kuutiometrin vanerilaatikon. (Huom. tuoretta puuta ei saa tuoda Australiaan, eli pakkauslaatikonkin pitää olla jollain lailla käsiteltyä puuta!) Sitten otin yhteyttä erääseen laivarahtiyhtiöön. En muista yhtiön nimeä, mutta muistelen sen nimessä olleen sanan "Ocean" - olisiko ollut Trans-ocean? Firman toimisto oli siihen aikaan Marmoripalatsissa. Toimistosta annettiin minulle rahtihinta kyseisen vanerilaatikon kuutiokoon mukaan. Firma olisi tarvittaessa hoitanut kaiken paperisodan ja muutkin huolintaan liittyvät rutiinit, mutta päätin tehdä kaiken tuon itse.

Rahtifirman kanssa sovittuna päivänä nostin sen vanerilaatikon kaverilta lainaamani ison pakettiauton perään ja pakkasin sen siinä täyteen (ei tarvinnut hankkia trukkia tai isoa joukkoa painonnostajia jeesaamaan). Sitten ajoin suoraan satamaan, jossa laivafirman trukki nosti laatikon pois kyydistä ja asia oli sillä selvä. Seuraavan kerran näin tavarani noin kahdeksan viikon kuluttua Brisbanessa, jossa kaikki hoitui käänteisellä tavalla.

Koko kuutiometrin kuljetuksen hinnaksi tuli tuolloin noin 750mk + jotakuinkin saman verran kului vakuutukseen, jonka otin Tapiolasta (laatikon vakuutusarvo oli 30000mk). Onneksi kuitenkin kaikki tuli ehyenä perille. Jouduin maksamaan myös täkäläiselle satamafirmalle hieman korvausta laivan purkamisesta ja lisäksi jouduin vuokraamaan kuljetukseen soveliaan lava-auton. Muita kustannuksia ei laatikkoni tänne saamisesta ollut.

Pakatessa kannattaa olla takana karanteenitavaroiden kanssa (esim. pölynimuria en lähtisi kuljettamaan tänne, sillä jos sellainen on mainittu kirjoittamassasi pakkauslistassa, sen pölypussin puhtausaste herättää varmasti karanteeniviranomaisen mielenkiinnon). Eikä mukaan kannata pakata muutakaan Ossilassa kiellettyä tavaraa (esim. langattomat puhelimet, jotka toimivat täkäläisten säännösten mukaan eri taajuuksilla kuin muualla maailmassa). Jos laatikon koko jää alle kuutiometrin eikä pakkauslistalla ole mainittu mitään "epäilyttäviä" tavaroita, saatat päästä tullista läpi laatikkoa avaamatta. Jos joko tulli- tai karanteeniviranomainen haluaa nähdä laatikon sisällön, joudut maksamaan heille muutaman kymmentä doltsukkaa "vaivanpalkaksi".

Onnea matkaan toivotellen

Jouni Juntunen
Canberra

[This message has been edited by jounij (edited November 05, 2000).]

Kimmo
14 November 2000, 11:57
Osaako kukaan kertoa hyviä vinkkejä vuokra-asunnon hankintaan australiassa?

moose
17 November 2000, 00:12
Kimmo,

Suurin osa Australian kiinteistönvälittäjistä toimii myös vuokra-asuntojen välittäjinä. http://www.dunder.com.au/asuntoja.htm löydät muutamien kiinteistönvälittäjien linkkejä.

Tarja
22 November 2000, 07:16
Minä käytin omassa muutossani postin tytäryhtiön (en muista nyt nimeä) rahtifirmaa. Saat numeron ja tiedot postin neuvontanumeron kautta. Rahti maksoi 1500 mk /kuutio ( 02/2000) ja siihen vakuutus päälle. Kuljetus on meriteitse, mutta jos 49 päivän odottelu ei haittaa niin voin todella suositella. Tein itse tarvittavat dokumentit mukaan, mutta se oli helppoa sillä sain tarkat ohjeet. Nouto kotoa maksoi reilun satasen ja täällä vastaanottopäässä pienen tullausmaksun.

Originally posted by mice:
Hei, Olen muuttamassa Helsingistä Melbourneen vuoden 2001 alussa, ja haluaisin tuoda mukanani tavaroita. Roinaa ei ole kertynyt hirveästi, joten en koe muuttofirmaa kovinkaan tarpeelliseksi. Onko kellään tietoa muista tavoista järjestää kuljetusta, tai onko joku muu samassa tilanteessa? Voisimme jakaa kontin tms.

Kimmo
22 November 2000, 08:52
Kiitokset moose,

Kiinteistövälittäjät olivat hyvillään kuullessaan uudesta "uhrista". Tästä on hyvä jatkaa...