View Full Version : Amerikkalaisuudesta
Vähän joitain muita viestiketjuja sivuten...
Tässä viime viikkoina kun siirryin Floridasta tänne Dallasin lähelle Pohjois-Teksasiin olen tullut miettineeksi moneen kertaan miksi jotkut paikat Yhdysvalloissa 'vaivaavat' minua enemmän kuin toiset. Jotkut paikat tuntuvat jotenkin 'yli-amerikkalaisilta'. Paikat, joiden läpi ajaessaan näkee kymmeniä maileja ostoskeskuksia, autodiilereitä, ravintoloita, huvittelupaikkoja, lisää ostoskeskuksia, jne. tuntuvat pahimmilta.
Kävelin joitain päiviä sitten yhden mall'in läpi, ja huomasin mielenkiintoisen muutoksen ajatuksissani: koko valtavassa ostoskeskuksessa ei ollut ensimmäistäkään tavaraa, jonka olisin välttämättä halunnut. Tuo verrattuna tilanteeseen ehkä joku 10 vuotta sitten, jolloin pidin 'shoppailusta' ja mielelläni kulutin aikaa mall'eissa sekalaista tavaraa ostellen.
Vielä kauemman aikaa sitten, ehkä joskus 80-luvun alussa tai 70-luvun lopussa, muistan kun minulla oli kirjeenvaihtokaveri jostain päin Yhdysvaltoja, olisiko ollut jossain Uuden Englannin alueella. Hän kirjoitti yhdessä ensimmäisistä kirjeistään harrastuksistaan, joista yksi oli "shopping". Muistan miten aikoinaan koulussa naureskeltiin amerikkalaisten 'harrastuksia' http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Kansainvälisemmät tai 'eurooppalaisemmat' paikat tuntuvat lähes automaattisesti, heh, sivistyneemmiltä http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif Paikkoja, jotka tuntuvat eurooppalaisemmilta, löytyy useammin ehkä juuri rannikoilta - tosin ei Floridasta, eikä myöskään Etelä-Kaliforniasta. San Francisco, Seattle, Vancouver, Washignton D.C., NYC, Boston, ja todennäköisesti myös Toronto (en ole koskaan käynyt siellä, mutta kommenttien perusteella...) tuntuvat tuossa mielessä erilaisilta verrattuina isoon osaan muista USA:n ja Kanadan kaupungeista.
Vähän samalla tavalla ajatteli kirjailija Bill Bryson parissa matkakirjassaan.Toinen on autoretki halki usan, toinen vaellusretki. Vaelluksen aikana he joskus paatyvat motelliin siistiytymään.On melkein mahdoton joskus kävellä kilometrin matka motellista K Martiin.Matkalla on esteitä ja loputonta mainos-krääsää.Bryson on amerikkalainen mutta asui pitkään Englannissa.
Tuomo
30 April 1999, 20:10
Ville: En tiedä ex-kirjeystäväsi sukupuolta, mutta veikkaan, että hän oli tyttö. Ainakin kaikki tapaamani englantilaiset, australialaiset tai amerikkalaiset tytöt sanovat harrastuksekseen shoppailun. Lienee jonkinlainen traditio tytöillä englanninkielisissä maissa! http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
(Muttei Suomessa - kumma kyllä.)
[This message has been edited by Tuomo (edited 30-04-99).]
Mutta odotahan vain, kun Suomi-Tyttö pääsee Ameriikan mall'ille, alkaa silmät kiilua: niin paljon tavaraa, ostettavaa... Ahhh!!
Anni: Voi olla... Vahinko vain, etten voi henkilökohtaisesti testata teoriaasi... Ihan biologisista syistä... http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif
[This message has been edited by Tuomo (edited 01-05-99).]
Minä olen täällä päin melko outo lintu naiseksi (ainakin) siinä, että inhoan shoppailua. Ostan kun on pakko, mutta silloin en kyllä yleensä turhautumatta haluamaani löydä. Joskus harvoin sattuu niin onnellisesti, että näen haluamani/tarvitsemani vaatekappaleen tai muun tavaran ihan sattumalta muuten vain kierrellessäni. Miten paljolta tuskalta sillä tavalla säästyykään!
Minulla menee usein kuukausia etten osta oikeastaan mitään (muuta kuin mitä vähän ruokaa tarvitsen http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif ), ja sitten kun on kerääntynyt lista pakollisia hankittavia, vietän viikon kaksi hankkien ne kaikki ja sitten tulee taas pitkä tauko ostiskeluun. Tuota voisi kutsua TÄSMÄostiskeluksi http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Jussi Rajaniemi
02 May 1999, 17:24
Olen aina luullu että vihaan shoppailua, esim. usa:n matkoilla tuskin koskaan käyn kaupassa. Mutta nyt kun olen viettänny pari kuukautta Shanghaissa niin olen huomannut että käyn 2-3 kertaa viikossa Shoppaamassa...
Sitä tuo hintataso teettää... esim. Tommy Hilfigerint (ei kopio) takki makssa tavaratalossa n.120rmb ja rättikadulta n.60rmb niin väkisin sitä rupee harrastukseen shoppaamaan. niin 100rmb=n.65mk
Hinnat ne juuri tekee shoppailian.Vaatteita kayn nopeasti lapi ja otan minka tarvitsen.Mutta sitten viihteen puolella plaraan kaikenlaiisa cut-out poytia:kirjoja, levyja, muuta viihdetta.Kun tietaa etta tavara on kertakaytto-tuote ei tahdo maksaa.
Amerikkalaisuuteen kuuluu aseet.
Niinpa E Dole on saanut kritiikkia republikaanine pyhien aatteiden arvostelusta:jos joku rajoittaa aseita niin silloin se on demokraatit, ei me.
Toinen republikaanien aate: Veroja saa alentaa missa tilaanteessa tahansa, korottaa ei koskaan.
On syyta seurata repulikaanien ehdokkaita, silla on todennakoista etta seuraava pressa on republikaani.
Republikaanien rintamalla tulee olemaan tungosta presidenttiehdokkaiden kesken. Minä uskon sen hajoittavan republikaanien äänet ja auttavan demokraattien ehdokkaan voittoon. Ainakin tässä vaiheessa uskon niin.
Tosin esimerkiksi Elisabeth Dole vetää kyllä varmasti demokraattejakin puoleensa maltillisuudellaan ja -- uskallankohan sanoa -- naisellisella järkevyydellään. Vrt. Dan Quayle.
[This message has been edited by Anni (edited 03-05-99).]
Joskus olen kyllä toivonut, että USA:ssa olisi enemmän kuin kaksi puoluetta. Tämä poliittinen tilanne johtaa vähän siihen, että kumpikaan puolue ei ole hyvä. (Suomessakin puolueet ovat yhtä ja samaa, mutta silti suosikkinsa voi valita ihan hyvällä omallatunnolla.)
Mutta silloinhan mun tarttis todella seurata politiikkaa, etta voisin aanestaa.Nythan republikaanien sanoma on selva:Me edustamme varakkaita USAssa syntyneita valkoihoisia aseista tykkaavia kirkossa kayvia ja aborttia vastustavia seka kuolemantuomiota kannattavia amerikkalaisia.Te kaikki etniset ihmiset saatte menna sinne demokraattien puolelle.
Jos oli republikaani, joka tyytyisi asioimaan pelkastaan talouden ja budjetin asioissa, voisin harkita.
Tuomo, onhan täällä puolueita pilvin pimein -- niitä pieniä ei vain moni kannata. http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
[This message has been edited by Anni (edited 05-05-99).]
Tero ja Anni: Ihmiset ilmeisesti äänestävät vanhojen tottumuksien mukaan. Tyyliin: "Meidän suku on aina äänestänyt republikaaneja, siispä äänestämme nytkin."
Tämä pätee osittain Suomessakin, mutta silti tällaisia "liikkuvia äänestäjiä" on paljon joten puolueet joutuvat tekemään lujasti töitä saadakseen vaalivoiton.
Jossain suomalaisessa lehdessa toimittaja, talla hetkella Baltimoressa, selosti, etta lentokoneiden istuimet on suunniteltava uudestaan, koska liian moni amerikkalainen on liian levea, paksu.
...siis suomeksi sanottuna liian lihava.
[This message has been edited by Anni (edited 07-05-99).]
Joo.Isokenkäisiä ovat kuulemma myös.
--------
Yard Waste: Moni amerikkalainen tuottaa säkin pari ruohoa viikossa, joka viedään johonkin roskien kanssa.
En usko, että Suomessa on sama meininki.Kaverini leikkaa 5 x 10m pihaansa paritalossa Espoossa käsivoimin.
Mulla on nk. "mulching" eli silppuava leikkuri, joten vain reunoilta saan siivota leikatut ruohot.
Leaf Blower: onko noita Suomesssa käytössä?
Minä en ainakaan muista nähneeni leaf blowereita Suomessa.. ehkä ne on nyt tulleet siellä käyttöön McDonaldsin levitessä ympäri maata http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Entäs "lawn edger"? Minä en tiennyt edes sellaisten vehkeiden olemassaolosta vielä muutama viikko sitten. USA:ssa yleensäkin luonnon kontrollointi tuntuu olevan tärkeää... kaikkien vihreiden alueiden pitää olla mahdollisimman leikatun näköisiä. Esim. luonnontilaista pihaa pidetään rumana, huoltamattomana.
Ainakaan täällä päin mikään jätefirma ei ole huolinut enää vuosiin pihajätettä. Jos haluat erikseen maksaa, ne keräävät ruohonsilppusi ja pensaiden leikkeet ja lehdet. Jos pistät niitä talousjätteiden sekaan, rapsahtaa sakko.
Sen verran suomalainen olen, että inhoan suuriäänistä lehtipuhallinta! Siinä menee koko syksyisen lehtihomman nautinto, kun vehje pitää sellaista meteliä, ettei omia ajatuksiaan kuule. Niinpä minä meidän perheen "lehtinaisena" hoidan homman vanhanaikaisesti kahden jalan (siis 60 cm) levyisellä haravalla. Mukavaa hommaa, kun malttaa tehdä vain niin vähän kerralla, ettei peukalon hangoissa ole kovin suuria rakkoja. Pihassamme riittää sellaista nautintoa pariksi syksyiseksi viikoksi.
Myös sen verran maalainen olen, että jos nurmikon hoito olisi minun vallassani, pistäsin siihen hyvänkokoisen maissipellon. Olisi hommassa jotain järkeäkin. Niinpä siis Jim on valinnut suosiolla nurmikonhoitajan roolin, kun ei halua asukasyhdistystä kimppuumme. Näin meillä hoituu tasa-arvo. Helposti. http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Niin ne roskat on jo vuosikausia keratty erikseen.Joissakin alueiisa pihajatteen kerays on ilmaista, meilla se maksaa melko vahan lisamaksuna.Hassua on, etta meidankin alueella kay kolmen eri firman jateautot.Olisi vahan tehokkaampaa, jos kaupunki tai kunta valitsisi yhden niista tarjouskilpailussa.
Tässä kun nyt on ollut puhetta roskista etc. Tulipahan samalla mieleen kysyä miten kierrätys nykyään toimii siellä Amerikan puolella?
Kompostoivatko ihmiset ruokajätteitään, kerätäänkö lasi talteen, tölkit, muovit, maitopurkit jne. Täällä Suomessa tuli esim. viime vuonna voimaan laki joka velvoittaa 6 asunnon (tai isommat) taloyhtiöt järjestämään kompostoituvan jätteen keräyksen. Myöskin alumiinitölkkien kierrätys/panttijärjestelmä on saatu erittäin hyvin käyntiin.
USA on ehdottomasti suurin jätteentuottaja (henkilöä kohden) mitä maan päältä löytyy, joten miltä tuo homma siellä näyttää?
Kompostointi on ihan mitätöntä."Yard Waste" käsitellään osittain mullaksi ja hakkelukseksi.Ihmiset kotona harvoin kompostoivat.
Plastiikki kerätään, mutta tiedän että vain 1-3(merkki kolmion sisällä) luokat kierrätetään, muu erotetaan kaatopaikalle. Ihmiset vain luulee että ne kaikki kierrätetään.
Muutama yrittäjä meilläpäin tekee pientä silppua autojen muoviosista, ja se joko kierrätetään tai poltetaan energiaksi.
Alumiini on kaikki kierrätetty.
Kyllä täällä jätteitä eritellään: Sanomalehdet, lasitavarat, säilykepurkit (jotka eivät ole olleet alumiinia kai enää aikoihin), juomatölkit, "valkoinen" muovi (maitopurkit) ja puhelinluettelot kerätään erikseen muista talousjätteistä. Mutta se on vapaaehtoista ja se maksaa, joten suuri osa ihmisiä ei sitä tee. Itse maksan jotain USD 5 viikkoittaisesta kierrätysjätteiden hausta. Ruokajäte menee täällä tiskialtaan kautta viemäriin; se jauhautuu garbage disposal'illa häviävän pieneksi ennen viemäriin menoa. Paitsi porkkanan naatit!! Olen kokeillut sitäkin, kuten varmasti moni muukin imigrantti. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Kierrätys ei ole täällä yhtä vanha asia kuin Suomessa. Kaksitoista vuotta sitten Keski-Lännen preerialla siitä puhuttiin uutena asiana, kun taas Suomessa (suuremmissa kaupungeissa) oli ainakin lehtiä kierrätetty jo iät ja ajat. Champaign, IL:ssa kierrätys oli ilmaista roskaajalle; kaupunki hoiti homman, eivät yksityiset jätefirmat.
Homma siis NÄYTTÄÄ siistiltä. Mutta niin kauan kuin kierrätys ei ole pakollista, ja niin kauan kuin siitä joutuu itse maksamaan, siitä tietenkin luistetaan. Mutta ei täällä sentään jätteisiin ole vielä hukuttu.
[This message has been edited by Anni (edited 12-05-99).]
Amerikkalaisuutta:garbage disposal eli jätemylly !
Tuttavat muutti USAsta Hämeenlinnaan, remontoi kodin ja asensivat sellaisen.Ei se ollut kovin tavallinen 10 vuotta sitten.
Plastiikkia:
Sitä pistetään seinälaudoituksen päälle(siding) ja nyt näin valkoisen aidan, jota luulin maalatuksi.Koputtamalla selvisi että se oli onttoa muovia.
Kertakäyttöä: Ihan kaikkea saa kertakäyttöpakkauksissa. Fast foo tietenkin etunenässä. Neljä noin 15 vuotiasta ajaa drive-thrun läpi ja vetää sitten vähän viereen. Ruuat otetaan koteloistaan ja roskat heitetään ikkunasta hampurilaismestan pihalle.Sitten vaan kaasu pohjaan.
Ville:Alkupäässä mainitsemani Bill Bryson on julkaissut ihna uuden amerikkalaisuutta käsittelevän kirjan: I'm a stranger here myself. En tiedä mihin ne lykkää sen kirjakaupassa sen kirjat, paitsi uusien hyllylle.
taavetti
17 May 1999, 14:39
Entapa Presidentin Naisseikkailut. Onko moinen mahdollista muualla kuin Amerikassa. Oikeudenkaynnit kestavat vuosia eika kumpikaan osapuoli varsinaisesti syyttanyt toisiaan mistaan. Rahaa palaa ja saadaan sirkushuveja kansalle? Eiko se nyt ole yksi ja sama mita kaksi aikuista ihmista tekevat keskenaan niin kauan kun homma on vapaaehtoista. Jokainen kuitenkin tietaa mita on tekemassa. En ole koskaan kuullut vastaavaa tapahtuneen missaan muussa maassa. Enka todellakaan usko etteiko vastaavaa tapahtuisi muuallakin.
Siis yleensa oikeuslaitos, naapurin haastaminen oikeuteen aivan mitattomastakin syysta. Tama tulee mieleen Amerikkalaisuudesta.
Pyry Vainio
17 May 1999, 14:43
Mielenkiintoista, mikä on mahdollista ja mikä ei. Naisseikkailut eivät ole pelkästään mahdollisia vaan yleisempiäkin muualla. Niistä vain ei käräjöidä. Naistenmiehenä tunnettu Kekkonen olisi luultavasti tuhahtanut Clintonista "Saatanan tunari". Ranskassa ja Venäjällä ei kai ymmärretä ollenkaan, mistä Clintonin oikeudenkäynneissä oli kyse ja vaikeaa se on suomalaisellekin.
Juu... alkaa olla aika turha puhua presidentin naissotkuista, mitä lie siinäkin kusipäässä liikkunut.
Vastuuntunto, rehellisyys ja itseluottamus on aika alhaisella tasolla - kohta hän sanoo, että hän on hyväksikäytetty lapsi ja sen myötä tullut seksinarkomaaniksi, jolle ei riitä oma vaimo vaan sairaus vaatii irtosuhteita...
Jipicaiei!
Hillary: What does she see in you?
Bill afterwards: What does she see in me, you ask. I'm a love machine, baby. That's what she sees - a L-O-V-E machine.
Jotain on vikaa Amerikanmaalla.
Eli tämän pilkkauksen tarkoituksena oli tuomita hänet suureen häpeään. Ei ole hienoa.
En usko, että Clintonien avioliitossa asiat olisivat kovin hyvin. Hillary seisoo miehensä rinnalla, koska tämä sattuu olemaan Yhdysvaltain presidentti. Mutta kunhan Billin kausi on ohi, saattavat nämä kaksi hyvinkin erota.
Amerikkalaisen yhteiskunnan suurimmat viat (minun mielestäni) ovat tällä hetkellä a) ääri-vanhoillinen (lue äärimmäisen typerä) suhtautuminen aseisiin ja b) lakimiehet. Clintoninkin oikeudenkäynti osoitti sen.
Paras esimerkki amerikkalaisen oikeuskulttuurin vääristymisestä on tämä vanha tositarina naisesta, joka haastoi McDonald'sin oikeuteen. Hän oli ostanut Mäkistä TakeAway-kahvin, lähti ajamaan autolla ja laittoi kahvikupin syliinsä. Jossain vaiheessa kuppi lennähti nurin ja nainen sai lieviä palovammoja jalkoihinsa. Hän haastoi McDonald'sin oikeuteen ja voitti. Nykyään Mäkki myy kuulemma vain haaleaa kahvia... Tarina oli aikoinaan lehdessä ja ilmeisesti tosi.
En tiedä miksi tähän tilanteeseen on jouduttu, mutta asiat, joille Suomessa naurettaisiin kuollakseen, ovat USA:ssa haudanvakavia oikeusprosesseja.
Yksi esimerkki (tosin ei ehkä niin hauska) on vanha O.J. Simpsonin oikeudenkäynti. Katselin ehkä noin vuosi sitten CNN:ltä Larry King Liveä, jossa O.J:n ja Nicolen asianajajat tappelivat tuon kuuluisan illan tapahtumista. Vaikka O.J. todettiinkin syyttömäksi 1996 (vai oliko 1995?), ymmärsin, että omaisilla on silti mahdollisuus nostaa vielä siviilikanne kuolemantuottamuksesta (ja voidella kivat kipurahat). Eli vaikka LAPD hävisi taistelun, omaiset voivat jatkaa sitä vaikka maailman tappiin asti. Julkisuudessa asia on kuitenkin nähtävästi jo unohdettu, joten eiköhän Simpsonkin päässyt jo pälkähästä.
Elokuvassa Philadelphia on hyvä kohtaus, jossa Tom Hanks menee asianajajatoimistoon, koska hänet on potkittu pellolle töistä täysin naurettavan asian takia. Asianajaja ei lotkauta korvaansakaan, kunnes Hanks kertoo (en nyt muista hänen roolihahmonsa nimeä) sairastavansa aidsia. Nyt asianajaja kiinnostuu. Vaikka Hanks halusikin alunperin haastaa työnantajansa oikeuteen laittomasta irtisanomisesta, hän lopulta istuukin oikeudessa syyttämässä työnantajaansa vuosia jatkuneesta syrjinnästä ja henkisestä painostuksesta. (Näin se kohtaus muistaakseni - kai - meni.)
Hulluja nuo amerikkalaiset (joskus), voisi Obelix tähän sanoa.
Clintonin viimeaikaisesta naisseikkailusta: Seksi on kiinnostava aihe kaikkialla maailmassa. Se saa aikaan säpinää. Eihän Clintonin ja Monican suhteessa sinänsä mitään laitonta ollut. Republikaanit nyt vain aina hakevat tilaisuutta nolata demokraattien presidenttiä (ja vähemmässä määrin toisinkin päin). Mainion tilaisuuden he saivat Clintonin valaehtoisista valheista, mikä on lain mukaan rikos. Ei sekään varmasti yksin olisi herättänyt tarpeeksi kiinnostusta, sillä kukapa poliitikko nyt ei tarpeen tullen totuutta vääristelisi tai oikoisi niin, ettei se kovin tarkkaa lain syyniä kestäisi. Mutta republikaanit saivat tilaisuuden kytkeä mitätön lainvastainen asia Suureen Kiinnostavaan asiaan, eli seksiin. Kyse oli siis vain Clintonin poliittisesta nolaamisesta. Ei mistään muusta. Muualla maailmassa sellaista on kai vaikea ymmärtää, kun kaikki puolueet kunnioittavat istuvaa presidenttiä tämän aseman takia huomattavasti enemmän kuin täällä, vaikka tämä olisikin "vihollispuolueesta". Täällä kunnioitus loppuu siihen paikkaan, missä omat edut ovat vaarassa. Tämän näen kaksipuoluejärjestelmän suurimpana haittana.
Itse en ole tuominnut Clintonia naisseikkailujen tai edes senasteisen valehtelun takia, josta häntä syytettiin, yhtään suurempaan häpeään kuin ketään muutakaan presidenttiä. En vaadi Clintonilta tai keneltäkään poliitikolta pulmusmaista rehellisyyttä, koska silloin ei jää ketään hoitamaan asioita ja johtamaan maata. Ainoa mistä Clintonia syytän hänen skandaaleissaan on, ettei hän, "saatanan tunari", osannut valita naistaan paremmin ja seikkailla salassa!
Hillarylle saattaa olla tällä hetkellä tärkeämpää olla epätyydyttävässä avioliitossa Billin kanssa kuin eronneena naisena, sillä tuolla statuksella on merkitystä, kun Hillary harkitsee pyrkimistä edustajainhuoneeseen. Ja vaikka Billin seikkailut ja skandaalit ovat häntä varmasti loukanneet, hän ei sitä koko kansalle näytä. Hyvä niin, jos siihen pystyyy.
Mitä tulee turhiin oikeudenkäynteihin, niissä on täällä kyse useimmiten vain toisen käyttämisestä hyväksi taloudellisesti. Kulttuureilla on suuria eroja siinä, kuinka paljon toisen henkilön tai yhetisön oikeuksia voi loukata ilman seurauksia. Jossakin päin maailmaa omien oikeuksien puolustamisen voi suurin piirtein käytännössä unohtaa ja koettaa elää niin siististi, ettei aiheuta turhia ryppyjä. Täällä yksityisen ihmisen oikeudet ovat pyhä asia, ja oikeuskäytäntö toimii sen mukaan. Suomessa tilanne on jossain siinä välillä, suomalaisten mielestä tietysti järkevin vaihtoehto.
"Järki" on kuitenkin suhteellinen käsite. Luultavasti minun järkeni suomalaisena ei ole enää sama kuin ennen USA:han muuttoani. Ei niin, että olisin sitä tieten tahtoen muokannut, vaan että en ole voinut välttyä arkiympäristöni vaikutukselta. Omasta mielestäni minä tietenkin toimin maailman järkevimmällä tavalla. (Väärinkäsitysten välttämiseksi: Ei ole sentään tullut mieleeni nostaa oikeusjuttua, vaikka esimerkiksi seksuaalista häirintää olenkin kokenut huomattavasti karkeammin kuin Anita Hill. Myös Suomessa siellä asuessani. Olen toistaiseksi luottanut järkeeni.)
Tuomo, "Mäkki" on turvannut selustansa: Kahvimukeissa on nykyisin varoitus siitä, että sisältö on kuumaa.
Yksi niistä minua täällä eniten häiritsevistä asioista on edellämainitsemani kaksipuoluejärjelmä. Se tekee politiikasta ja sen myötä monista asioista elämässä ikävän polaarisia. Harvat asiat sellaisia kuitenkaan ovat.
Livin' da vita el loca... vai miten se nyt meneekään.
Itse olen elänyt vasta 80-luvulta asti ja minun on paha puhua sitä edeltävistä asioista, mutta oletteko siinä samaa mieltä, että presidenteissä semmoinen hyvä, selkeä ja asiallinen hallitseminen on aina ollut niitä "good old days"-puheita, eli aina löytyy hyvää ja huonoa kenestä tahansa.
Sen mitä ole Amerikan presidenttejä seurannut, niin minuun on tehnyt lievän vaikutukset Ronald Reagan. Onko hänen kontollaan mitään hämäräpuuhia? Vieläkö siellä lauotaan härskejä Carter- ja Nixon-vitsejä?
Kenestä siellä pääosin pidetään?
http://www.americanpresidents.org/
siellä on sitä sun tätä...
"Hyvä, selkeä ja asiallinen hallitseminen" on niin subjektiivinen käsite, että siitä ei tämä kansa tule olemaan koskaan samaa mieltä. Aina omat löytävät hyvää ja vastapuolue huonoa.
Ronald Reaganin kontolla on Iran-Contra -skandaali. Tiedätkö siitä? Search'illä löytyy...
Kyllä ne vanhojen presidenttien vitsit aika perusteellisesti tuntuvat poistuvan käytöstä, kun jokaisessa uudessa on aina tarpeeksi pilan kohdetta. Carter on muuten ollut huomattavasti suositumpi täällä presidenttiytensä jälkeen kuin sen aikana ottaessaan osaa Atlantan, Amerikan ja koko maailman humanitaariseen toimintaan ja kriisitilanteiden ratkaisuun. Tätä toimintaa pyörittää hänen Carter Center'insä, joka on Emory-yliopiston alainen. Kunnioitan Carter'in toimintaa.
Anni ja muut "amerikkalaiset": Kuinka Watergate-skandaali aikoinaan vaikutti presidentti-instituution imagoon? Menikö kansalaisilta usko politiikkaan, vai olivatko he jo unohtaneet skandaalin seuraaviin vaaleihin mennessä?
Itse luin hiljattain Woodwardin ja Bernsteinin kirjan Presidentin miehet (All the President's Men). Toimittajan ammatista haaveilevana kirja oli tietysti todella kiehtovaa (suorastaan nannaa) luettavaa (tutkiva journalismi on sitten jalo laji).
Woodward ja Bernstein eivät tosin enää kerro skandaalin vaikutuksista yhteiskuntaan. Jotkut pitävät Watergatea vuosisadan uutisena, mutta miten se vaikutti amerikkalaisuuteen? Ja toisaalta: miten itse näihin Washington Postin sankareihin suhtauduttiin sen jälkeen? (Tiedän ainoastaan, että Woodwardista tuli WP:n varapäätoimittaja ja Bernstein ryhtyi freelanceriksi.)
Oliver Stonen Nixon-elokuva ei anna Richard Nixonista kovin hyvää kuvaa. Elokuva maalaa hänet hiukan ehkä sairaanakin miehenä, joka kuvitteli koko ajan muiden vihaavan häntä. Vaalivoitoista huolimatta Nixon olisi halunnut olla kansallissankari. Elokuvan loppupuolella hänen vaimonsa sanookin repliikin: "They're not gonna love you." Nixon sen sijaan haluaa kostaa amerikkalaisille. Mikäli elokuvan antama kuva on oikea, Watergate on tulkittavissa sairaan Nixonin tavaksi varmistaa voittonsa eli turvata selustansa.
Nixon on vain syypää siihen gangsterijoukkoon, jonka hön palkkasi avustajikseen. Jimmy Carter olikin sitten moralistisin presidentti joka on pitkään aikaan valittu.Mutta ei ollut käytännön mies.
Amerikkalaista on sellainen, että miljoonat antaa teeveejuontajan, Oprah Winfeyn, määrätä mitä kirjoja pitäisi ihmisten lukea.Sillä on lojaali fan-joukko. Tulee esitemöimään meidänkin kaupunkin johtamisen taidoista.
Mutta ei kai se niin kummaa ole, jos Lenitakin on tehnyt itsestänsä management gurun.
Amerikkalaista on sellainen, että miljoonat antaa teeveejuontajan, Oprah Winfreyn, määrätä mitä kirjoja pitäisi ihmisten lukea.Sillä on lojaali fan-joukko. Tulee esitemöimään meidänkin kaupunkin johtamisen taidoista.
Mutta ei kai se niin kummaa ole, jos Lenitakin on tehnyt itsestänsä management gurun.
Katsellessani uutisia juoksumatolla kävellessäni kuulin Opran ottaneen opetusviran jossakin yliopistossa -- ja ihan samaan palkkaan kuin muutkin opettajat. Ne tulot taitavat kuitenkin kalveta hänen yli 100 miljoonan taalan viimevuotisten tulojensa rinnalla. Opra opettaa sielläkin johtamistaitoa.
* * *
Tuomo, kyselit muutama viesti taaksepäin, miten Watergate vaikutti tämän maan presidentti-instituutioon ja politiikan uskottavuuteen. En itse silloin asunut täällä, joten minulla ei ole siitä paikallista kuvaa. Tero, osaatko sanoa? Sinähän asuit täällä jo silloin.
Minulla on yleisesti sellainen tuntu, että ihmiset ovat kyynistyneet politiikan suhteen pikku hiljaa jostain 60-luvulta lähtien. Tai ehkä ennenkin. Jokainen skandaali kyllä vaikuttaa ja kirjataan muistoihin esiin kaivettavaksi. Jokaista verrataan aikaisempiin, kuten on sotienkin laita. Sillä tavalla me saamme jonkinlaisen sormituntuman tilanteesta. Tulee mieleen pieni vauva, joka hartaudella tutkii kaikkien esineiden ominaisuudet suullaan ja vertaa niitä edellisiin kokemuksiinsa. Varmasti siinä tulee aika selkeä kuva maailmasta -- yhdeltä kantilta.
Pyry Vainio
20 May 1999, 11:54
Minulla on se tuntu, että Lenita itse uskoo edustavansa amerikkalaisuutta. Toisaalta Lenita on guru vain ikääntyville naisille, jos heillekään. Yleensä Lenitaan suhtaudutaan jonkinlaisena valtakunnanpellenä. Hänen mielipiteitään julkaistaan, mutta välitön kommentointi puuttuu. Lehdet kommentoivat lähinnä pakinoitsijoidensa suulla ja yleensä sarkastisesti.
Kun kerran terveydenhoito (vakuutus) saadaan yleensä firman kautta, on firmoilla nykyään jotain terveyten liittyvää ohjelmaa: aerobic sali, luentoja, apua jos haluaa lopettaa tupakoiinnin. Sairaaloista voi tilata maamografiaa tekevän ison kuorma-auton. Teollisuuslaitoksissa liikkuu kerran kuussa käyvä kuorma-autossa oleva kenkäkauppa joka myy suojakenkiä. Tyohaalareita ja pukuja pesee ja huoltaa firma joka pari kertaa viikossa tuo pestyt puvut.
Kai tuollaista Suomessakin, tuntuu vain olevan niin ison mittakaavan bisnestä täällä.
Pyry Vainio
23 May 1999, 00:21
Suomessa on työnantajan järjestettävä lakisääteisesti työterveyshuolto henkilökunnalleen. Tähän sisältyy yleensä käytännössä myösd sairauksien hoito, koska työnantaja saa siitä sairausvakuutuksesta korvauksen.
Työturvallisuuslain mukaan työnantajan on annettava työntekijöille kaikki ne suojaimet, jotka tarvitaan työperäisten vammojen ja sairauksien estämiseksi. Tämä tuo jo melkoisen määrän erilaista välinettä. Työehtosopimusten mukaan työnantajan on annettava työntekijöille työssä tarpeellinen suojavaatetus, joten esim haalareita ei juuri kukaan osta itse.
Näin siis Suomessa, vaikka Amerikassa kaikki vastaava tietysti on paljon mitavampaa?
Pyry Vainio
23 May 1999, 00:23
Suomessa on työnantajan järjestettävä lakisääteisesti työterveyshuolto henkilökunnalleen. Tähän sisältyy yleensä käytännössä myösd sairauksien hoito, koska työnantaja saa siitä sairausvakuutuksesta korvauksen.
Työturvallisuuslain mukaan työnantajan on annettava työntekijöille kaikki ne suojaimet, jotka tarvitaan työperäisten vammojen ja sairauksien estämiseksi. Tämä tuo jo melkoisen määrän erilaista välinettä. Työehtosopimusten mukaan työnantajan on annettava työntekijöille työssä tarpeellinen suojavaatetus, joten esim haalareita ei juuri kukaan osta itse.
Näin siis Suomessa, vaikka Amerikassa kaikki vastaava tietysti on paljon mitavampaa?
Tuli näämmä toiseen kertaan, kun jouduin ottamaan uudelleen yhteyden edellisen katkettua heti, edellisen sanoman lähetyksen jälkeen.
[This message has been edited by Pyry Vainio (edited 22-05-99).]
Kaipa ne tavoitteet on kaikki samankaltaiset. Täällä laitetaan kaikki sellaiset hommat 'contractorin' tehtäväksi, ulkopuolisen, kun voi.
Työturvallisuudesta vastaa OSHA. Vaatimukset voi olla vähän erilaiset.Meillä usassa saa ihmisiä pitää ikkunattomissa tehdassaleissa koko päivän.Melua on liian monella töissä, en ole ainakaan rakennuspuuhissa olevan nähnyt käyttävän kuulosuojaimia.Muilla niitä on.
OSHA tarkkailee 'lost time incidents', niitä joissa on sairaslomalla tai tunninkin pois työpaikalta.
Täällä ei OSHA (Occupational Safety and Health Administration) kuitenkaan kiinnitä mitään huomiota ergonomiaan. Suomessa muistan työterveystarkastajan tutkineen tuolini sopivuudetta ja PC:n näytön heijastamattomuutta ja huoneen valaistusta 15 vuotta sitten Markkinointi-instituutissa.
Anni: Mukava tavata vaihteeksi tälläkin palstalla.
Sama on juttu myös täällä Kanadan puolella.
Vaikka sinut pantaisiin istumaan päiväksi
talousjakkaralle niin se on aivan OK.
Melu,valaistus,pöly ja sellaiset olosuhteet
jotka voivat aikaansaada työntekijälle fyysistä vahinkoa ovat asioita, joihin
Workers'Compensation Board voi puuttua.
Työnanjan on myös varmistettava se, että vaarallisessa työympäritössä työskentelevillä on tarvittavat suojavarusteet ja riittävä ammattitaito tehtävän suorittamiseen.
Työsuojelu on hyvä asia, mutta joku kohtuus
siinäkin tulisi löytyä. Tällä mantereella
sitä voisi ehkä hiukan parantaa. Suomessa taas jotkut asiat on viety turhan pitkälle
ja rasittavat työnantajaa yli kohtuuden.
Pyry Vainio
31 May 1999, 14:21
Työntekijän on voitava tehdä työnsä ilman, että hänen tarvitsee pelätä menettävänsä henkensä tai terveytensä työtä tehdessään. Tästä on mielestäni vastuussa se, joka työn teettää, siis työnantaja. Takavuosina kun työsuojelu oli täysin äärivasemmiston käsissä, sattui ikäviä ylilyöntejä. Nyt tilanne on nähdäkseni asiallinen.
Kiva, kun tulit, Vesa!
* * *
Pyry, oletetaanko työntekijän myös käyttävän järkeään työturvallisuuden suhteen? Kuinka pitkälle laki tukee työntekijöiden kohtuuttomia työsuojeluvaatimuksia? Esimerkki: Saako jokainen hankkia viimeistä huutoa olevat ergonomisesti oikeat -- tai ei -- näppäimistöt, jottei tulisi jännetuppitulehdusta?
[This message has been edited by Anni (edited 01-06-99).]
Pyry Vainio
02 June 1999, 07:59
Työturvallisuuslain mukaan vastuu työturvallisuudesta on yhteinen työnantajalle ja työntekijälle. Jos työ aiheuttaa terveydelle vaaraa, työnantajan on ensiksi pyrittävä poistamaan haittatekijä tai rajoittamaan sen vaikutus. Jos tämä ei ole mahdollista, on työntekijälle annettava riittävät suojaimet haitan torjumiseksi. Laki ei sano parhaat, ainoastaan riittävät.
Tavoitteena on työkyvyn ylläpito. Kenen tahansa työkyvyn menetys tulee yhteiskunnalle tavatoman kalliiksi. Hiiren ergonomia ei ole tärkeä mutta työaseman on. Joku vuosi sitten meillä Aquamasterilla muutama työntekijä sai hiirikyynärpään, minä näiden joukossa. Vaiva oli niin tuskallinen, että se vei työkyvyn täysin. Korjaavana toimenpiteenä fysioterapeutit järjestivät työasemamme uudelleen etenkin minun kaltaisilleni vasenkätisille, joiden työasema oli täysin sopimaton. Samalla meille opetettiin sopivia taukoliikuntasarjoja. Koko juttu maksoi työnantajalle saman, kuin yhden työntekijän kolmen kuukauden sairasloma ja meitä oli ollut jo kolme sairaslomilla.
Vesa: sekin on tätä holhousta.Moni amerikkalainen firma joutuisi sulkemaan ovet Suomessa. Mutta täällä tietenkin pitkäaikaisesta haitasta voi menettää kuulonsa. Suomessa on nyt määrättävä lastentarhojenkin melutaso, ja tarttee laittaa äänieristeitä.
New York on saanut tilastot rikoksista kuriin ja siivonnut ilmettä. Julkaistiin juuri rikostilastot.Rikoksia 10 kärjessä kaupungit oli: St.Louis (noin 15 000 rikosta 100 000 henkeä kohden),Atlanta (14 000), Orlando, Topeka, Tampa, Miami, kansas City, Flint MI, Detroit, Ft.Lauderdale(11 600).
Sen Kansas Cityn olisi arvannut, Siellä ja Tampassa on vaarallisinta ajaa autoa.
St.Louisin rikokset on suurimmalta osalta "burglaries", murtoja. Siihen ei edes lasketa autoon murtautumiset.Murhissa St.Louis on 8. sijalla.
Santtu
05 June 1999, 19:22
Toihan oli kiinnostavaa, entäs sitten LA? Aika sarkastinen tuo SAINT Louis. :-)
Eikös nuo burglaries-tyyppiset muurrot ole selvästi yhteydessä huumausainerikoksiin; addiktit tarvitsevat dollareita...
Veikkaisin,että Kaliforniassa esimerkiksi meksikolaiset eivät juuri väkivaltaa ilmoita vaan hoitaa omat hommat.En uskalla sanoa Kalifornian meiningistä, mutta siellä on asutusta suurilla alueilla, ehkä se jotenkin tasoittaa.
Olet, Santtu, oikeassa liittäessäsi murrot huumeisiin. Niin on kaikissa suurissa kaupungeissa. Atlantankin kohdalla ne korottavat rikossijaa. Jokunen vuosi sitten seurasin tilastoista, että henkirikokset olivat täällä laskussa, kun taas murrot nousussa. Tero, miten oli näkemässäsi tilastossa henkirikosten laita Atlantassa nykyisin?
Täällä on aivan selvät alueet, joilta on terveellistä pysytellä pois illalla, ellei halua menettää ainakin rahojaan: Downtown ja Suur-Atlantan eteläinen osa (heti lentoasemasta pohjoiseen). Selvennykseksi: keskikaupunki ei ole Atlantan sykkivä sydän, vaan syke on siirtynyt muutaman mailin päähän Buckhead'iin. Keskikaupungilla on valtion virastoja, konferenssitiloja ja niiden ohella joukko hotelleja. Ja Coca-Cola -museo. Ja CNN. Ja erilaisia taidetiloja ja -tapahtumia, jossa vain käydään ja tullaan pois.
Kun muutimme tänne talvella -92 ja kyselimme, mistä päin voisi alkaa etsiä taloa, minulle on jäänyt erityisesti mieleen esimieheni Bobin selvitys asiasta. Hän kertoi vuolaasti kaupungin itä-, länsi- ja pohjoispuolisista alueista, niiden koulutilanteesta ja alueiden kasvamisesta, jne. Odotin kuvausta eteläisestä osasta. Kun sitä ei tullut, kysyin: "What about Southern Atlanta?" Hänen vastauksensa oli diplomaattisuudessaan hyvin selkeä: "I don't know anybody who lives there."
[This message has been edited by Anni (edited 05-06-99).]
Siinä ei ollut kovin tarkkoja tilastoja. Jäin miettimään, että kuinka suuri osa rikoksista on huumeista kärähtämiset.Sitäkään en tiedä. Haen sitä juttua netistä.Ei löydy, se oli painettu lehti.
Näitä löytyi:valtio, 1990, 1996, sija
Georgia 756 639 15
Michigan 790 635 16
Arizona 652 632 17
Oklahoma 547 597 18
Missouri 715 591 19
Siis numerot on vakavia rikoksia per 100 000
Koko taulukko on:
www.inform.umd.edu/UMS+State/MD_Resources/MSDC/.www/State_Rank/crime.htm (http://www.inform.umd.edu/UMS+State/MD_Resources/MSDC/.www/State_Rank/crime.htm)
Ja FBIn sivut:
www.fbi.gov/pressrel/prls4-98.htm (http://www.fbi.gov/pressrel/prls4-98.htm) , mulla oli ongelmia lukea, adobe reader ei nyt loydy.
---------
No nyt se selvisi, sain luetuksi:
Se FBIn tilasto kyllä näkyy AdobeReaderillä. Seuraavaa voi siitä poimia.Luvut (1998) ovat itse rikokset eikä väkilukuun suhteutettu määrä.
Atlanta :
Total 58 129, murders 149, rape 385, robbery 4 658, assault 7 432, burglary 9093, larceny theft 28 513, auto theft 7899, arson 196
St. Louis : (samassa järjestyksessä)
Total 51214, murhia 153, 225, 3572, 5641, 10 097, 23 405, 8121, 837 …siis yli 33000 ryöstöä ja varkautta
Los Angeles:
183 706 total, 426 murhaa, 1395, 15 835, 31 545, 26 067, 79997, autovarkauksia 28441 (!), 2575 murhapolttoa
Kaikki numerot ovat alempia kuin 1997 vastaavat.
[This message has been edited by Tero (edited 06-06-99).]
[This message has been edited by Tero (edited 06-06-99).]
Kai se rikoskin on amerikkalaisuutta. Palataan tavallisempiin asioihin.
Meillä on kolme videonauhuria.Yksi on uusi, yksi toimii ja kolmas nauhoittaa kehnosti.
Meillä on kaksi pölynimuria. Yksi yläketaan, vanhempi alakertaan.
Minulla on nyt 2 uutta parranajokonetta. Braunista en tykkää, mutta se toimii aina kaikkialla.Toinen on halpa, mutta parempi jokapäiväisen käyttöön.
Täällä päin kaikki on niin kulutustavraa, että sellaisella tavaralla joka olisi Suomessa erikoisosastolla ei ole mitään erityistä myyjää, kaikkea saa marketista renkaista elktroniikkaan.Itse täytyy selvittää mitä tavara on.
Se vanha vitsi, jossa suomalainen duunari katsoo kun herra ajaa Mersulla ja sanoo, että tuollahan sinä et kauan aja, ja sitten amerikkalainen duunari sanoo: joskus minäkin ajan tollaisella, tuli mieleen tästä:
www.herald.com/content/archive/living/barry/archive/successnew.htm (http://www.herald.com/content/archive/living/barry/archive/successnew.htm)
Tero: Se on se amerikkalainen unelma.
Itse asiassa minä olen aina pitänyt amerikkalaisesta elämänasenteesta. Täällä Suomessa ihmiset ovat kateellisia ja kyynisiä ja uskovat usein, että kaikki mitä tapahtuu, tapahtuu ikään kuin vahingossa. Jos joku menestyy se johtuu siitä, että hänellä on käynyt hyvä tuuri.
Amerikkalaiset sen sijaan uskovat, että mikä tahansa on mahdollista, jos oikein kovasti asiaansa uskoo ja jaksaa tehdä töitä sen eteen. Sellaista ajattelutapaa minä ihailen. Itse olen elämässäni yrittänyt niin ajatella ja 16 ikävuoteenkin mennessä olen jo toteuttanut monta unelmaani.
Koska isäni ei varmasti lue tätä (hän ei käytä internetiä), voin sanoa tämän: oma isäni on hyvä esimerkki suomalaisesta elämänasenteesta. Hän on usein pessimistinen asiassa kuin asiassa. Hän perustelee sitä sillä, että sitten jos jotain positiivista tapahtuu, se tulee yllätyksenä ja siitä voi iloita. Minusta paremminkin kannattaa olla aina optimisti, sillä vaikka välillä tuleekin pettymyksiä, epätoivo ei pääse silti yllättämään, jos ajattelee ja toivoo vain positiivista.
Täällä olen aina joskus selittänyt tutuille amerikkalaisille suomalaista filosofiaa heidän ihmetellessään miten kukaan voi pitää saunasta: Kun vähän aikaa on oikein tukala olo, tavallinenkin olotila tuntuu paljon mukavemmalta tukalasta olotilasta päästyään ;-)
Itse pidän toki kovasti saunasta, tuolla kertomuksella hämään vain amerikkalaisia http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Tuomo: ei tarvitse olla optimisti tai pessimisti, voi olla siitä väliltäkin. Jos luet Barryn kolumnin, huomaat miten naurettavaa on ajatella että kaikki voivat olla "voittajia". Pareminkin asia on niin että Amerikka on pullollaan turbo-myyjiä. Kyllä ne myyntimiehetkin tarvitsevat ammattiväkeä valmistamaan tuottensa.
Tero: Lueskelin Barryn kolumnia. Kaksi johtopäätöstä:
a) Dave Barry tekee kolumninsa hiukan Mattiesko Hytösen tyyliin, mutta Mattiesko Hytönen on turhantärkeä idiotti, mutta sen sijaan Dave Barry on hyvä ja hauska kirjoittaja (siispä taidan vierailla Miami Heraldin sivuilla myöhemminkin)
ja
b) Kaikkea voi nähtävästi myydä. Tätä "tee itsestäsi voittaja" -mentalitettia on myös Jari Sarasvuo yrittänyt myydä. Ilmeisesti hän on sillä myös vähän rikastunut.
Mutta se mitä minä tarkoitin, oli että ihmiset voisivat suhtautua elämään positiivisesti, ei ottaa asioita turhan vakavasti.
Tällaiseen elämänasenteeseen ei tarvita ihmekursseja tai ihmekasetteja. Just your mind.
Kun toisaalla (Amerikkalaisten Suomi-tietous) mainitsin Quebecin Kanadasta irtautumispyrkimykset, tuli mieleen toisenkin lähellä olevan alueen identiteettikriisi.
Puerto Rico taas on useassa peräkkäisessä äänestyksessään äänestänyt osavaltiusvaihtoehdon nurin (muina vaihtoehtoina mm. nykyinen status ja itsenäisyys -- jälkimmäisellä vain noin 4% kannatus) yhä niukemmin ja niukemmin, 48%-46%. Jos suunta jatkuu samana, Puerto Ricosta tulee seuraava osavaltio. Tällä hetkellä, territoriona, sen asukkaat eivät voi äänestää liitovaltion presidentivaaleissa. Ystäväni koulutoveri vuosikymmenten takaa, Pedro Rossello, innokas osavaltiuden kannattaja, on Puerto Ricon kuvernööri, ja hänet valittiin seuraavaksikin nelivuotiskaudeksi kuvernööriksi parisen vuotta sitten.
Pekka
06 August 1999, 12:35
Amerikkalaiseen elämänmenoon kuuluvat autot varsin olennaisena osana. Kiinnostaisi tietää minkälainen auto on tällä hetkellä "muodissa" maassa joka keksi autoilun...
Vertailun vuoksi voisi mainita että Suomessa "muodikkaita" autoja ovat sporttiset farmarit sekä suoraruiskudieselit yleensä.
Autot kuvastavat mielestäni varsin hyvin yhteiskunnan trendejä, ja osaksi tästä syystä olen kiinnostunut aiheesta...
Marianne
06 August 1999, 20:00
Ainakin meilläpäin täällä keski Pennsylvaniassa on kaikilla tutuillamme vähintään yhtenä autona n.s. "van"(tila-auto?) joista Ford Windstar taitaa olla suosituin, seuraavaksi suosituin on ne SUV'it (sport utility vehicles). Meilläkin on Jeep Cherokee, jota ilman en olisi. siis on minun autoni. Mieheni ajelee jollain sporttisella autolla. Näin se onkin meidän tuttavapiirissä vaimot ajaa nelivetosilla ja miehet urheilu autoilla http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif.
Kaikista hauskinta on mennä esim tyttäreni uimakilpailuihin, parkkipaikka on 90% täynnä joko tila-autoja tai SUV'eita.
Itselläni ei olekaan mitään himoja mihinkään muuhun ja olen päättäväisesti sanonut että meillä pitää olla anakin yksi "järkevä" auto.
Pekka
07 August 1999, 20:52
Kiitoksia tiedoista, Marianne ja Vesa! Bensa on siis edelleen halpaa... http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Näiden 4-vetoisten SUV:n "muodikkuus" vain ihmetyttää... Mikä on suurin syy tällaisen ostoon? Turvallisuusko?
Euroopassa moiset tuskin koskaan tulevat muotiin, sillä EU:n alueella bensaa verotetaan hieman eri perusteilla ja nimenomaan eri prosenteilla...
Suomessa ja muuallakin EU:ssa bensa maksaa nykyään keskimäärin n. 4.2$/gallona, joten bensankulutus autonvalinnan kriteerinä on EU:ssa hieman tärkeämmässä asemassa.
Kuitenkin, tiedossa on siis halpaa autoilua vuodenvaihteen jälkeen...
Marianne
09 August 1999, 20:55
Hei Pekka! Itse tykkään ajaa Jeep Cherokeellani koska se on 1. nelivetoinen niin talvi ajaminenkin on hiukan helpompaa, täällä kun ei käytytä nastarenkaita(eikä kannattaisikaan kun talvi on kuitenkin lyhyt verrattuna suomeen). 2. Vähän korkeampi, on helpompi nähdä, 3. koska on korkeampi on helpompi lastata lapset/ostokset autoon. En kuitenkaan pidä näistä hirveän isoista SUV'eista, silloin on jo hankala kiivetä hameessa autoon http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif. Esim. meillä on myöskin Dodge Ram Charger(kilpa-auton kuskaamista varten), jota en suostu ajamaan kuin hätä tapauksissa, se on jo liian iso. Mutta täällä päin näyttävät nämät isommatkin mallit olevan tosi suosittuja(Chevy Subarban jne.).
En sitten tiedä onko se vain joku muoti imiö, että pitää olla iso SUV, mutta kovasti käyvät kaupaksi. Täkäläiset autokaupppiaat tuskin pystyvät pitämään tarpeeksi inventaariota, eikä hinnoista voi pahemmin tinkiä.
Meillä on bensan hinta n $1.10/gallona.
Tero
10 August 1999, 02:04
Kilpa-auton kuskaamiseen! Onpa teillä amerikkalainen meininki. Täällä myös kuskataan veneitä koko ajan sinne ja tänne. Ihmettelen että niitä lätäköitä riittää.
Tuomo
10 August 1999, 19:18
Kuinka monta litraa on gallona?
Vesa
10 August 1999, 20:02
Tuomo, US. gallona on 3.785 litraa ja
Brittiläinen gallona 4.546 litraa.
Lokari
11 August 1999, 04:34
Vesa: lisäyksenä antamiisi lukuihin: USA:ssa käytetään edelleen gallonaa yksikkönä bensapumpuissa, mutta Kanadassa siirryttiin jo monta vuotta sitten imperial gallonasta litroihin. Viikko sitten Torontossa bensa maksoi noin noin CDN$0.60/litra, kun se täällä Savannahissa maksaa nyt US$1.059/US gallona. US dollari on tällä hetkellä melko tarkalleen arvoltaan 1.50 Kanadan dollaria. Voit siis helposti ymmärtää, miksi ajoin Kanadaan täydellä tankilla ja takaisin Amerikkaan melkein tyhjällä tankilla.
Vesa
11 August 1999, 08:44
Lokari: Kiitos lisäyksestä.
Meilla on ollut tosiaankin täällä
Kanadassa metrisysteemi jo yli 20 vuotta ja
pikkuhiljaa se alkaa mennä ihmisten päihin.
Bensan ostaa kaikki litroina, makkaran
kiloina ja grammoina, matkat ymmärretään
kilometreinä, mutta talojen koot ilmoitetaan
sitkeästi neliöjalkoina. Samoin tontin mitat
sanotaan jalkoina. No, ehkäpä toisen 20v.
aikana tämäkin alue siirtyy metrisysteemiin.
Mitenkäs teillä siellä USA:ssa? Onko teillä
halua tai tarvetta siirtyä metrisysteemiin
kansaa suoraan koskevilla elämän alueilla?
Luulisi, että kymmenen sormen ja kymmenen
varpaan systeemi toimisi teidänkin puolella
paremmin. Vai onko siellä nämä jäsenet 12
nipuissa? http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Tuomo
12 August 1999, 08:31
Vesa: Miksiköhän niiden gallonien pitää olla vielä erisuuruisia eri maissa... Hiukan hankalaa...
Siihen lienee historialliset syyt... vähän sama kuin miksei Amerikassa käytetä metrisiä yksiköitä? Imperiaalisten yksiköiden käyttö on vähän hankalaa :->
Lokari
12 August 1999, 19:32
Vesa: Kanada on tosiaan tässä asiassa paljon edistyksellisempi kuin USA, mutta nuo neliöjalat näyttävät istuvan tiukassa. Toinen hankala yksikkö on pauna (lb), joka Torontossa käydessäni näkyi edelleen hallitsevan irtotavaran, esim. lihan ja hedelmien hinnoittelua. Jos omenien hintakyltissä luki neljän tuum..., öh, tuota, siis kymmenen sentin korkuisilla numeroilla $1.29/lb, niin samassa lapussa oli kahden ja puolen sentin korkuisilla numeroilla $2.84/kg. Paunahinta on siis paljon alhaisempi kuin kilohinta. Tässä asiassa kai auttaa vain laki, joka kieltää muiden kuin metrijärjestelmän yksiköiden käytön hinnoissa.
Amerikassa kansa on asian suhteen täysin horroksessa, eikä metrijärjestelmään siirrytä ikinä, jos kansan mielipidettä kuunnellaan. Lainsäädäntö on ainoa tie, mutta niin kauan kun edustajainhuoneessa ja senaatissa istuu enimmäkseen ikäloppuja ukkoja, ei niitä uudistusmielisiä lakejakaan kovin tiheään laadita.
Tosin Amerikkakin on aivan hissukseen lähestymässä metrisyysteemiä; tuotteiden pakkauksissa on paino tai tilavuus ilmoitettava myös metrisissä yksiköissä. Vilkaisin juuri kolmea pakkausta: Maxwell Housen peltisessä kahvipurkissa on net wt 34.5 oz (2 lb 2.5 oz) (978g); Dixie Crystals sokeripakkaus (pahvinen lieriö) sanoo net wt 16 oz (453g); Krogerin muovinen non-dairy Creamer -tölkki taas sisältää net wt 35.3 oz (2 lb 3.3 oz) 1kg - kappas vain, metrinen pakkauskoko.
Juomien pakkaukset ovat jo pitkään olleet enimmäkseen metrisiä, esim. yhden, kahden ja kolmen litran vivoitusjuomapullot varmasti opettavat kansalle, mikä litra on. Viinapullot ovat tyypillisesti 0.75, 1 tai 1.75 litraa, viinipullot myös 1.5 ja 3 litraa.
Olutta ja virvoitusjuomia myydään paljon edelleen 12 fl oz alumiinitölkeissä (355mL), jotka tuntuvat käteen samankokoisilta kuin eurooppalaiset 1/3 litran tölkit.
Kun jenkkien kanssa tulee puhe eri systeemien paremmuudesta, mielikysymykseni on: kuinka suuri on eekkeri (acre)? Siis montako jalkaa kertaa montako jalkaa? - Vastaukset vaihtelevat suuresti: noin 1-2 prosenttia (kiinteistönvälittäjiä?) tietää tarkan vastauksen (198x220=43560 sq ft). Muista kymmenesosalla on jonkinlainen käsitys asiasta, ja loput pyörittelevät silmiään tai peukaloitaan tai ties mitä.
Eekkeri on muuten 160 neliökeppiä (square rods). Keppi (rod) on 5.5 jaardia (yard), eli siis 16.5 jalkaa (foot) pitkä. Lyön vaikka vetoa, että silloin joskus, kun näitä mittayksiköitä tehtiin, joku etsi epätoivoissaan 6 jaardin mittaista keppiä, mutta pisin, mikä löytyi, oli vähän lyhyt, ja se piti sitten ottaa järjestelmän perustaksi. Voit muuten tarkistaa: 160x16.5x16.5=43560.
Eekkeri on muuten myös 66x660 jalkaa, joita menee mailiin (5280 jalkaa) 80 ja 8 kappaletta. Neliömaili voidaan siis jakaa 640 ekkeriksi viipaloimalla se yhteen suuntaan 80:ksi 66 jalan levyiseksi suikaleeksi, ja pätkimällä nämä sitten kahdeksaksi palaseksi. Tämä kaikki on niin yksinkertaista ja helppoa, ettei ole mikään ihme, että amerikkalaiset pelkäävät tuota monsteria, metrijärjestelmää, jossa hehtaarinkin määritelmä on melkein mahdoton oppia: 100x100 metriä = 10000 neliömetriä!
Vesa
13 August 1999, 00:58
Lokari: Kyllä tuumasysteemin oppimisessa
heikoilta hermot menee.Kehityksen jarru koko
systeemi.
5,5 jaardin rod ja 16,5 jalan neliörod.---
Grrrrr.... help!!!! Osasitpa kaivaa hyvät esimerkit!Miten tavalliset ihmiset tietävät
ja osaavat käyttää tätä järjestelmää, kun useimmilla alan ammattilaisillakin on pallo hukassa?
Onneksi on keksitty mittoja puoleen ja toiseen kääntävät taskulaskimet ja taulukot niitä tarvitseville.
Näyttää siltä, että täällä Kanadan lännellä metrijärjestelmän käyttö on pikkuisen edellä itää. Kaupoissa näkee enää hyvin harvoin mitään muuta kuin metrijärjestelmää.
Bensan hinta muuten näyttää olevan koko
Kanadan maassa melko tasaisesti regular
0.56 - 0.60 / litra, super n. 0.70 / litra.
Nämä ovat tämän päivän Vancouverin hintoja.
Kuten sanoit, metrijärjestelmää on syötetty
pikkuhiljaa myös teille amerikkalaisille.
Se on tulossa!
Milloin USA;ssa virallisesti siirrytään
metric systeemiin, siihen voi mennä aikaa !
[This message has been edited by Vesa Kolman (edited 12-08-1999).]
Pekka
13 August 1999, 15:38
Kansasilaisia ei nähtävästi tuleva uusi vuosituhat pahemmin kiinnosta. Näkyvät kovasti tahtovan palata pimeälle keskiajalle...
Pitäisikö USA pikkuhiljaa poistaa nykyaikaisten, "länsimaisten" valtioiden listasta? Missään muualla tällainen tuskin olisi mahdollista?!
Anni
14 August 1999, 03:48
Tarkoitatko, Pekka, USA:n asennetta metrijärjestelmää kohtaan? Vaikka se minuakin risoo (ja itselläni on vaikeuksia tajuta äkkiä esimerkiksi tonttien suuruuksia neliöjalkoina, ym. arkisia asioita), en sentään pelkkää metrijärjestelmää "länsimaisuuden" tai edes edistyneisyyden mittana pidä. Onko Englannissa jo metrijärjestelmä kaikkialla käytössä?
Pekka
14 August 1999, 09:22
Anni (ja muut): Anteeksi kirjoitukseni epätarkkuus. Olin vain niin hämmentynyt kun luin uutisen Kansasin Board of Educationin päätöksestä. Kirjoitukseni liittyi siis tämän ks. toimielimen päätökseen poistaa evoluution opettaminen koulujen opetusohjelmasta. Keskiaikaviittaus taas liittyi siihen, että Raamattua pidettiin silloin ainoana oikeana Tiedekirjana.
_
USAn tuumasysteemillä on sensijaan pitkät perinteet ja sitäkin syvemmät juuret. Eikä USA:lla mikään pakko ole vaihtaa metrijärjestelmään, ilmankin pärjää hyvin. Metrijärjestelmä kyllä voisi helpottaa _monia_ asioita...
Englanti taisi käytännössä jo siirtyä metrijärjestelmään. Brittiläisissä "olohuoneissa" saa silti juotavaa vanhoilla yksiköillä...
Tero
14 August 1999, 14:23
Niin, ei saa Kansasissa lukea, että kehittyneitä soluja (algae)oli jo olemassa 2.75 miljardia vuotta sitten (uutinen Australiasta).
Ei sitten myöskään saisi opettaa creation-tiedettä, joka todistaa että maa on 6000 vuotta vanha.
Koulussa on ihan tarpeeksi opittavaa biologiassa, eikä edes verenkiertoa selosteta niin perusteellisesti kuin ennen. Joten ei tuo ole iso juttu. Kehitysopilla ei ole suurta käytännöllistä merkitystä kenenkään, edes biologin,työhön. Eikä sen opettaminenkaan kenenkään mieltä muuta. Mutta onpahan taas aihe josta voivat kinata.
Kun Bush Jr. tulee presidentiksi ja nimittää konservatiivisia tuomareita, niin saa odottaa aina enemmän Kansasin tapaisia päätöksiä.
Anni
15 August 1999, 01:31
Mikäli minä ymmärsin lukemani oikein Kansas Board of Education'in päätös on vain suositus, joka jatkaa siellä jo tutuksi tullutta linjaa. Artikkelissa, jonka minä luin, sanottiin, että koulut päättävät lopulta itse. Sitä paitsi yksityisissä kouluissa, johon lapsen lähettäminen ei muuten ole mitään tavatonta, suositukset eivät päde. Ne opettavat, mitä haluavat, kun eivät julkisia varojakaan vie.
Tuomo
17 August 1999, 19:18
Kansasin päätös on ehkä vähän huono, vaikkakin sen 100% ymmärrän. Helluntailaiset esimerkiksi täällä eivät hyväksy evoluutioteoriaa, jossa kyllä on hiukan epätarkkuuksia ja porsaanreikiä. Tästä asiasta tosin on jo joskus aikoinaan väitelty pidempäänkin, joten haudataan aihe saman tien, ennenkuin pidempi tappelu alkaa... http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Lokari
19 August 1999, 03:48
Taskulaskimeni pystyy tekemään muunnoksia metrisen ja amerikkalaisen tai englantilaisen järjestelmän välillä. Sen mukaan yksi US gallona = 3.7854 litraa.
Vuosia sitten ihmettelin työkaverini kanssa näitä systeemejä, ja kuin vahingossa keksimme, että US gallona on 3x7x11=231 kuutiotuumaa. Tuon voi muuttaa kuutiosenttimetreiksi näin: 2.54x2.54x2.54x231=3785.4117 eli 3.7854 litraa. Ja sehän on täsmälleen sama kuin laskimeni antama lukema.
Minulle on edelleen mysteeri, miksi tuumien ja gallonien välillä on tuollainen yhteys. En ole sitä koskaan kuullut tai lukenut muualta. Onkohan sille joku järkevä selitys?
Muuten, tuo 3x7x11 tuumaa tuo mieleen juuri sen kokoisen peltisen gallonan pänikän, jossa joskus muinoin Suomessakin myytiin nesteitä.
Marianne
19 August 1999, 21:09
Ei metrijärjestelmä ihan paitsiossa ole ainakan täällä Lancaster co'ssa (vaikka meillä vieläkin ajellaan hevosilla ja rattailla http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif ) Kouluissa käyttään metri järjestelmää " tiede" tunneilla ja kaikki terveyshuolto alalla olevat käyttävät metrijärjestelmää. Ihan jokapäiväinen esimerkki on kun saat lapsellesi lääkettä, ohjeet on kuinka monta ml annetaan. Kun poikani syntyi kaksi vuotta sitten, annettin hänen paino ja pituus ensin kiloina ja cm. Itse töissä en muuta käytäkään kuin metrijärjestelmää (olen optikko) samoin mieheni (orthodontist). On myös ainakin lastenohjelma Zoom, jossa opetetaan lapsille hauskasti kaikkea kivaa tiede asiaa, jossa tehdään kaikki mittaukset metrijärjestelmän mukaan (kuinka monta cm kasvi on ekalla viikolla ja kuinka monta cm seuraavalla jne.)
En ole huomannut siitä olevan mitään hirveitä joka päivän ongelmia, kun käytetään tuumia ja paunoja jne. Alku kangertelun jälkeen sitä on oppinut ihan hienosti elämään kummankin systeemin kanssa. (No olenhan ollutkin täällä jo 19v kai sitä jotain pitää oppia http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif )
Kellään muulla ei ole palavaa halua muuttaa tätä järjestelmää kuin meillä "muilla" jotka olemme oppineet ensin metrijärjestelmän. Tuskin USA koskaan vaihtaa mihinkään muuhun, ellei jokin ihme pakko siihen tule. Ja täällä kouluissa opetetaan kumpikin järjestelmä jo kansakoulussa, mutta se on niin kuin muunkin tiedon kanssa, jos sitä ei käytetä se unohtuu.
Tero
19 August 1999, 21:49
Kun housuja ostaa, pituudet on 2 tuuman ja vyötärö on 1 tuuman välein. Jos joskus löydän 31 tuuman pituisia housuja ostan useita pareja, muuten olen joko liian lyhyillä tai maata laahaavilla housuilla.
Miten ne kokojen välit on cm mitoissa?
Antti
20 August 1999, 10:27
Itse ainakaan en ole huomannut että Suomessa myytävissä farkuissa olisi senttimetrimitoitusta. Elikkä ainakin farkut on tuumissa, ja samlla mittavälillä kuin myös amerikassa.
Anni
20 August 1999, 23:18
Viime viikolla ostaessani muut kuin farkut, huomasin ensimmäisen kerran, että naistenkin housuissa on lahkeen pituus näkyvissä. Eli nyt tuli selville sekin, että jalkani pituus on 29 tuumaa.
Minun on tunnustettava, että kun joku kertoo minulle tonttinsa koon neliöjalkoina, minulle ei tule minkäänlaista mielikuvaa tontin koosta. Kotona sitten laskeskelen, jos asia on tärkeä...
Itselleni on helpompi ajatella nauloina ja tuumina kuin yrittää kääntää ne metrijärjestelmän mitoiksi. Eniten päänvaivaa tuottavat suuret pituusmitat.
Tero
03 September 1999, 14:45
Latinot ovat löytäneet töitä USAssa. Toisin on intiaanien:Lue koko juttu, linkistä
Aamulehti- Meidän muiden osana on elää ruokakuponkien turvin, ja nekin saamme valkoisilta viranomaisilta. Heimo ei auta. Ainoa toivo on sairastua vaikeasti että saa sairaseläkkeen, selittävät kaikki kolme kuin yhdestä suusta. http://www.aamulehti.fi/uusi/19990903_ul03Tanssii.shtml
Vesa
04 September 1999, 19:55
Luin tuon artikkelin intiaaneista. Vaikea kysymys ratkaistavaksi. Miten voi saada työtä jos ei ole koulutusta ? Melkein joka
työssä tarvitaan jotakin taitoa,joko työssä tai koulussa opittua.
Voiko valtiovalta tehdä mitään heidän auttamisekseen ? Ehkä olisi ensin hyvä tietää, ketkä intiaaneista todella haluaa tulla autetuksi valkonaamojen maassa ja valkonaamojen ehdoilla?
Väkisin auttamista on yritetty kauan ja tulokset ovat huonoja. Ulkolaiset lehtimiehet eivät aina huomioi tätä asian toista puolta - haluttomuutta muuttua valkonaamojen luomaan yhteiskuntajärjestykseen.
Anni
05 September 1999, 17:55
Tavalla tai toisella reservaattien toivottomuus palaa aina motivaation puutteeseen. Koulutusta saa kyllä ilman rahaakin; tässä maassa opiskelija kyllä pääsee eteenpäin, jos halua riittää. Koulutuksen jälkeisen työn saaminen reservaatista onkin sitten eri asia. Ja monet eivät halua lähteä pois turvallisesta reservaatista, jossa henkilö kuuluu valtaväestöön, kun taas ulkopuolella on oltava erilainen. Erilaisuus heidän tapauksessaan on aina alistumista huonommuuteen, potkituksi.
Intiaanit ovat liittovaltion kannalta niin pieni ja mitäänsanomaton, toivoton porukka, ettei heidän eteensä tehdä kaikkea mahdollista. Ja se mitä tehdään, tehdään ulkopuolisen maailman, valkoisten maailman ehdoilla. Kuinka silloin voisi olla toiveitakaan perustavaa laatua olevista, positiivisista muutoksista? Reservaatteihin tungetaan sosiaaliapua, joten intiaanien ei tarvitse yrittääkään itse mitään, kun itsetuontoa ei ole kukaan koskaan yritäänytkään tukea.
Reservaattien sisältä käsin yleistä elämisen ja itsensä parantamisen motivaatiota taas ei ole näköjään myöskään osattu saada esiin. Saattaa olla, että reservaatit ovat liian pieniä olemaan todella pontevasti itsenäisiä, valkoisten maailmasta välittämättömiä ja irrallisia, kun ne toisaalta ovat liian lähellä vahvaa valkoisten maailmaa ja sen rappeuttavia arvoja.
Nykyistä menoa tämän maan alkuperäiskansa tapetaan pikku hiljaa julmalla tavalla. Lapsia kyllä tehdään, mutta he ovat vain "warm bodies"; sairaista vanhemmista tulee harvoin terveitä, vahvoja, elinkelpoisia aikuisia, jotka voisivat johtaa ja parantaa oloja ja elämistä, omaansa tai toisten. Pelkällä rahan jakamisella yksittäisille intiaaneille reservaateissa asuvien elämää ei mielestäni korjata.
Tunnen erään vähän yli kaksikymppisen naisen, joka on mustan, valkoisen ja intiaanin sekoitus. Jutellessamme kerran reservaattien uhkapelitoiminnasta, nainen oli sitä mieltä, että kasinot on todella hyvä asia reservaateille; sillä tavalla ne saavat tarpeeksi rahaa jokaisen intiaanin elämän kohentamiseksi. Itse uskallan kuitenkin epäillä, kuinka paljon reservaattien elämä sisällöllisesti lopultakaan pelkällä rahalla muuttuu. Rahaa olisi enemmän alkoholiin ja huumeisiin, joten niiden käyttö tuskin vähenisi. Ellei sinne jostain siunaantuisi yrittämisen halua, näkisin reservaattien kuolemisprosessin vain entistä nopeampana. Minun kerettiläinen mielipiteeni on, että initiaanien kaikkein helpoin "kuolema" olisi valtaväestöön sulautuminen. Sitähän he eivät kuitenkaan halua. Mutta "kuolevat" väestöryhmänä joka tapauksessa.
Kaikki kansat eivät ole missään sivilisaatiossa elinkelpoisia. Pessimististäkö? Riippuu siitä, miltä kannalta asiaa tarkastelee.
Lokari
06 September 1999, 04:03
Kauan sitten, asuessani lännellä, Kitimatissa, menin läheiseen reservaattiin nimeltä Kitamaat village, ottaakseni valokuvia ja kaitaelokuvaa tästä eksoottisesta paikasta.
Siinä filmatessani tuli läheisestä talosta vanha inkkarimummo katsomaan, mitä puuhaan. Selitin hänelle, että 'I'm from Finland...'. Siihen mummo: 'What's Finland?'. 'It's a country in Europe', valistin mummoa. - 'What's Europe?', oli mummon seuraava repliikki.
En ihan tarkkaan muista miten selitin hänelle mistä siis olinkaan, mutta jotenkin tähän tapaan se kävi: 'You see those mountains behind your house. If you could fly like a bird over them, you'd find many more mountains, even higher than these, but then you would come to a vast flat land, which is called the Prairie. If you just continued flying toward the sunrise, after many more days you'd come to an ocean, just like this ocean we have here. If you just keep flying toward the sunrise for many more days, you'll finally come to the shore of another continent, as great as this America where you live. That continent is called Europe, and in the far North of it you would find a country called Finland. Get it?'
Tässä vaiheessa mummo oli ihan päästään pyörällä ja köpötti takaisin mökkiinsä, ja minä sain ottaa kuvani ihan rauhassa.
Tero
07 September 1999, 17:37
Ei niillä reservaateilla ole mitään mahdollisuutta harjoittaa elinkeinoja. Ei ne yleensä ole hyviä maita. Joillakin on metsää josta voi myydä puuta.
Uusi asia:
Aseista USAssa: http://cnn.com/SPECIALS/1998/guns/
Kuten näkyy, melkein jokaisessa valtiossa saa ostaa kiväärin ilman mitään papereita. Lupia vaaditaan käsiaseista, mutta vain ostolupa. Asetta ei tarvitse rekisteröidä.
[This message has been edited by Tero (edited 07-09-1999).]
Tero
12 September 1999, 13:21
Aseista ei siis riitä keskustelua? Meillä oli eräs naapuri, joka ampui jousella takapihallaan. Emme antaneet pojan leikkiä siinä talossa. Melko varmaan isällä oli myös pistooli, eikä sen talletuksesta olla niin tarkkoja. Yleensä yöpöydän laatikossa!
Katsoin teeveetä.Huonoina aikoina(yöllä, aamulla) tulee puolen tunnin Infomercial-ohjelmia.Yleensä kutolaitteita. Tällä kertaa ne selosti laitetta joka vakuumi-pakkaa tavaraa. Ruokaa, mutta kone pakkas myös villapuseron kesäsäilöön! Toisessa ohjelmassa oli pyörittävä uuni, roaster tai mikälie.Kolmannessa oli vehje joka kuivasi ruokaa, "dehydrator".Miksiko? Toi vaan kymmenen minuutin surffaamisella kaapelikanavilla.
Tero
14 September 1999, 16:51
- Under a new Board of Education ruling, Kansas teachers are permitted to teach the theory that dinosaurs became extinct 65 million years ago but only if they give equal weight to an alternative hypothesis: that dinosaurs were invented by Steven Spielberg in 1993.
- The Kansas Board of Education asks the state's health and biology teachers to go easy on "this nonsense about disease being caused by bacteria and microbes."
The teachers are urged to fully inform students about the four bodily humours (phlegm, choler, blood and black bile) and importance to good health of keeping the four in balance. The importance of noxious vapors and miasmas in spreading disease should also be stressed.
(Dale McFeatters, kolumnisti)
Tero
06 October 1999, 01:41
Poikani koulussa on bussilastillinen kaupungista 6 aamulla rahdattuja lapsia.Bussilla kehnoista alueista kuskaaminen lopetettiin, mutta ne jotka ovat sen jo alkaneet, saavat kaikki kai suorittaa koulun koko 12 vuotta tässä "koulualueessa"(distict). Poikani on leikkinyt yhden mustan kaverin kanssa vuoden verran. Vähän laiskanpuoleinen poika, muuten ihan kiva. No, tänään yks niistä bussilla kuskatuista pojista(oli viime vuonna poikani luokalla) oli tuonut pistoolin ja 60 ammusta kouluun. Kai mahtaillakseen, vain sitä vilaukselta näyttääkseen. Poika jäi kiinni, sai vain viikon "suspension".On noin 8 vuotias. Mitähän vanhemmat saa? Aseen tai huumeiden pito koulun lähellä tai sisällä on melkoinen rikos aikuiselle. En tiedä miten ne esimerkikisi high school oppilasta rankaisee.
Tero
07 October 1999, 13:21
Pistoolin lisaksi poika oli tuonut kasiraudat kouluun, lukinnut oppilaan kadet ja kadottanut avaimen.Raudat piti sahata erikseen.
alo
07 October 1999, 15:29
Sen nyt viela ymmartaa, etta kotona on ase, jos asuu vaarallisella alueella. Mutta mita ihmetta kotona tehdaan kasiraudoilla?!
Hmm... tulee mieleen vaikka mita perverttia, loytyiskohan sielta ruoskaa yms.
Tuomo
10 October 1999, 14:03
Tero: Tässä piileekin oikeastaan amerikkalaisen asekulttuurin suurin mätäpaise: 8-vuotias poika tietää mistä aseen ja panoksia löytää. Hänelle on kenties jo pienestä pitäen opetettu, että ase on täysin luonnollinen asia ja että asetta pitää jokapojan osata käsitellä.
Jos tälle pikkupojalle tulee myöhemmin 15- tai 16-vuotiaana ongelmia koulukiusaamisesta, naisista tms. hän pahimmassa tapauksessa hakee jälleen sen aseen sieltä tutusta pöytälaatikosta ja tuo sen kouluun - eikä pelkästään mahtaillakseen.
Amerikkalaisten vanhempien olisi toisinaan syytä muistaa opettaa lapsilleen aseenkäsittelyn sijaan/lisäksi myös se tosiasia, että ase tappaa. Ja vieläpä lopullisesti, sillä elämässä ei valitettavasti ole undo-komentoa.
[This message has been edited by Tuomo (edited 10-10-1999).]
Tero
10 October 1999, 14:17
Koulu ei virallisesti ole asiasta ilmoittanut meille mitään, joten en tiedä pojan vanhemmistakaan. Kai niille on saarnattu. Usein nuo perheet ("inner city", kuten sanotaan) ovat joko äidin ja isoäidin vastuulla, tai sitten isä ja äiti ovat pitkät päivät töissä, joten lapset ovat paljon aikaa omin neuvoin. Alhaisin tuntipalkka on niin kehno, että on oltava ylitöissä.
Marianne
10 October 1999, 23:03
Meidän koulupiirissä on aseet ehdottomasti kieletty kouluissa. Tarkoittaen, että jos tuot esim. "vain" leikki aseen kouluun, lapsi erotetaan heti. On ihan sama jos sen aseen tuos kouluun 5vuotias tai 18vuotias sama kohtelu. Joka lukuvuoden alussa asiasta tiedotetaan hyvin kaikille vanhemmille joten "entiennyt" kommentit ovat täysin tehottomat. Ja aseisiin luetaan kaikki teräaseetkin. Tietenkin joskus tuntuu että on vähän liioittelevaa, mutta parempi niin.
Tero eikö teillä päin julkaista lehdissä jos on kouluihin tuotu ase? Siitähän koulun pitää tehdä poliisille ilmoitus. Täällä vähintään kerran vuodessa on lehdissä kaikkien koulujen tilastot.
Ehkä asun sen verran pienellä paikkakunnalla, ettei koulut voikaan pitää mitään salassa kaikki kun tietävät kaikkien asiat http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Tero
11 October 1999, 00:50
Olemme esikaupungilla, mutta koulussa on koko päivän paikalla 1 poliisi.
Tero
19 October 1999, 21:20
Juttu high schoolista ja nuoren elämästä meidän alueella. Its olen vielä kauempana keskikaupungilta, jotain 25 mailin päässä. http://www.pathfinder.com/time/magazine/articles/0,3266,32766,00.html
Tero
23 October 1999, 14:50
Update: poika joka oli muka tuonut pistoolin kouluun, ei tosiasiassa tuonut pistoolia, vain taskullisen ammuksia.
--------
Olin poikani partio illassa. Selasin kirjaa ja huomasin, että partiolaisten vala Jumalalle on aika väljä. Partiossa saa suorittaa nyt uskonnon mitalin, mutta siihen kelpaa islam, hinduismi, bahai, mikä vaan.Ei kuitenkaan ateismin mitalia.
Tero
30 October 1999, 03:58
Columbus, Georgiasaa määrättiin 2300 kappaletta koulukirjaa retusoitavaksi, kun siinä oli Washington ylittämssä Delaware jokea: http://st13.yahoo.net/art-com/auf-nyg-4275.html
ja joku luuli, että 5. luokkalaiset pilailisivat Washingtonin reidellä roikkuvalla kellon remmillä, luullen sitä hänen pippleliksi. Cobb countyssa koko sivu vain revittiin pois.
Se jatkaa perinnettä, joka alkoi siitä, kun maan halkaiseva rautatie yhdistettiin kultaisella naulalla, ja kyseisestä tilanteesta otetusta kuvasta retusoitiin olutpullot pois koulukirjoja varten.
[This message has been edited by Tero (edited October 29, 1999).]
Tero
03 November 1999, 16:55
Poikani käy alle km matkan kolubussilla kouluun. Koko alue on pelkkiä omakotitaloja, joten aika laaja. Kun poikani parina päivänä menee luokkatoverinsa luo iltapäiväksi, tarttee antaa lappu, että hän pääse sen pojan bussilla sinne.
Koulussa on Pokemon keräilykorttien vaihto kielletty, mutta koulubussin matkalla ne vaihtokaupat kyllä tehdään.
Pokemon:japanilainen Nintendo peli ja korttiversio samasta.Tän syksyn villitys.
[FYI]
Asiaa Pokemon'eista ("POcKEt MONster")..
http://pix.etusivu.net/arch0202/EX991104_pokemon.jpg
Pokemon Game Smashes Record
(Redmond, Wash, November 1999) -- The
newest addition to Nintendo's Pokemon(TM)
phenomenon, Pokemon Yellow Version: Special Pikachu
Edition(TM), has already sold more than 1 million cartridges
since its debut on Monday, October 18.
The Game Boy(R) video game's overwhelming success
at retailer locations across the country has made it the
fastest selling Nintendo title of all time, beating out last
holiday season's Nintendo(R) 64 blockbuster The Legend of
Zelda(R): Ocarina of Time(TM).
In addition to the amazing software sales, Nintendo's
limited edition Pokemon Game Boy Color hardware bundle,
available since October 25, has sold more than 80,000
units. The game's pre-sell program was also one of
Nintendo's most successful ever, with more than 280,000
Pokemon fans pre-ordering the game. Led by Pokemon
Yellow Version: Special Pikachu Edition, Nintendo
Pokemon games currently hold the top five spots on the
video game sales chart for all platforms, according to the
NPD Group, the industry's leading independent retail
tracking service.
Tero
04 November 1999, 16:42
Itse peli, game Boy color on noin $80-90 plus ladattava patteri erikseen. Pokemon ja muut(Game Boy) pelikasetit on $26-30 kpl.
Anni
04 November 1999, 19:22
Mikä Pokemoneissa on niin hyvää, että niitä kannattaa lapsille ostaa? Mitä lapsi siitä saa tai oppii? Sanotaan, vaikka verrattuna johonkin hyvään lastenkirjaan tai mm. spatiaalista silmää ja koordinaatiota kehittäviin legoihin tai palapeleihin, tms.? Onko myyntivalttina vain vanhempiin tehoava muotioikku, uutuus, helppo ja nopea viihdevalinta? Muuten, viimeinen kysymys ei sisällä vihjausta, että niin ei saisi koskaan olla.
Tero
04 November 1999, 19:59
Nuoret, varttuneemmat, leikkivät roolipelejä. Pokemon on vähän nuorempien eka roolipeli. Korttimuodossa se on keräily innostus, ihan vaikka beanie babiesiin verrattava. Jokaisen nuoruudesssa taitaa olla ainakin yksi keräilyvaihe.
Se on leikki siinä missä meidän ajan pihaleikit, ja siinä on myös sama toisten lasten kanssa leikkiminen.Kahden pelin voi yhdistää johdolla. Monet muut ovat yksinpelejä tietokoneen ääressä.
Matkalla se on ajanvietettä tylsän autossa istumisen ajaksi.
Vanhempien jonkin verran vahdittuna homma kyllä toimii. Monet lapset pistävät liikaa rahaa koko hommaan.
Tero
06 November 1999, 22:35
Ville Kervinen pakinoi Itäkeskuksesta. Onko tämä amerikkalaisuutta? http://www.kauppakeskusjumbo.fi/
Tero
15 November 1999, 00:14
Kun ruokakaupat on 24 t auki, luulisi, ettei ole tungosta. Mutta on.Sunnuntaina heti kun tulee pimeä ihmiset ryntää tekemään ne unohdetut ostokset viikoksi. Sunnuntai-ilta on kiireimpiä valintamyymälän viikossa, sama kai perjantai.
Tero
17 November 1999, 16:19
Yhdysvalloissa Pokémon-pelejä on myyty jo seitsemän miljoonaa kappaletta ja pelit pitävätkin hallussaan viittä perättäistä kärkisijaa myydyimpien videopelien listalla.
Lehti ennustaa Pokemon viilitystä Suomeen. Kortteja taas on myytävä eri tavalla kuin pelejä. Pienemmät liikkeet(esim sarjakuviin erikoistuneet) myyvät niitä kassatiskiltä, marketit eivät myy kortteja ollenkaan.
Tero
02 December 1999, 14:15
Meilläpäin julkiset koulut eivät ole kovin hyviä. Kaupungin rajojen sisällä on varakkaitakin alueita. Heidän lapset käy yksityiskoulua. Aamulla näin neljä poikaa maasturilla, ainakin kaks kertaa mun auton hinta, ajamassa kouluun. Vanhin, noin 13 vuotiaan näköinen(täytyi olla 16)oli ratissa.Ja tämä on tietenkin perheen kolmas tai neljäs auto. Vanhin ja toinen pojista oli varmaan perheen lapset ja muut 2 tuttavien poikia.
Marianne
02 December 1999, 19:52
Meilläpäin onneksi ovat kaikki julkiset koulut hyviä. ainahan jotain valittamista on, mutta muutenhan sitä jää paikalleen polkemaan.
Pari vuotta sitten muton yhteydessä kävin taas läpi kaikki paikalliset yksityisekin koulut, varmuuden vuoksi. Halusin olla varma että tyttrelläni olisi paras mahdollinen koulutus. Päädyin kuitenkin paikalliseen koulujäerjestelmään ja olen ollut tyytyväinen.
Meillä on tässä kaupungissa jopa amerikan vanhin tyttöjen sisäoppilaitos(1746), jossa paikalliset voivat opiskella. siellä on oppilaita japanista, etelä-amerikasta saakka.
Nyt olen valitsemassa esikoulua pojalleni(21/2). Ensivuotta varten ovat jo luokat lähes täynnä eli olen hieman "myöhässä" ilmoittamisien kanssa. Mutta on aikaa vievää vierailla kouluissa pariin otteeseen ja istuskella tunneilla jne. Olen kuitenkin päätynyt Montessori kouluun, jonka luulen parhaiten soveltuvan pojalleni. Hän tuntui soveltuvan siihen ympäristöön hyvin.
Vieraankielen opetuksesta sanoisin sen verran(sitä kun aina haukutaan), että tyttäreni kolulussa ovat kielitunnit joka päivä.
Tero
01 February 2000, 14:17
RAMS saapui kotiin voittoaan juhlimaan.OOPS! Olin silloin menossa kotiin ja oikaisin keskikaupungin läpi, josta paraati alkoi. Tuhansia saapui tukkimaan koko keskikaupungin. Ajoin sivukortteleita sotkun ympäri, kesti yli puoli tuntia. Koko keskikaupunki on isoja vanhoja rakennuksia. Heti ydinkeskuksen ulkopuolella suurin osa rakennuksista on tyhjillään. Kukaan ei asu keskikaupungilla. Alakerroksen liikkeet oli laudoitettuna ikkunoista, yläkerroksissa on jotain toimistoja vielä auki. Muutama homeless shelter oli katutason tiloissa.
Leena
01 February 2000, 19:07
Katsoin minakin sita Superbowlia. Se havinnyt joukkue naas sattuu olemaan "minun
joukkue" siis Tennessee Titans. Meilla kun ei ole omaa joukkuetta. Koripallo on taalla paljon tarkeampaa. Nain eilen televisiosta, etta Nashville juhli myos, mika onkin ihan aiheellista.
Tero
01 February 2000, 21:09
Niin siitä pelistä näin vain alkupotkun! Oli kuulemma jännittävä loppu.
Mikäs on kevätkauden urheilu? Taitaa olla se koripallo ja ehkä jääkiekko.
Leena
01 February 2000, 23:47
Tero:Koripalloa taalla katsellaan kevat-talvella. Viime vuonna oli veli Suomesta poikineen kylassa ja vei porukan katsomaan jaakiekkoa Nashvilleen. Onkohan kellekaan muulle nais-ihmiselle kaynyt niinkuin minulle, etta mita vanhemmaksi tulen, sita enemman alan kiinostua urheilusta.Mita muualla maailmassa tuijotetaan? Ketuckyssa tietenkin koripalloa ja UK(University of Kentucky)on numero ykkonen(Vaikka tuskin paasekaan kymmenen parhaan joukkoon tana kevaana).
Tero
02 February 2000, 01:45
Missäs onkaan Irja R. ? Irjan pojat opiskeli kans siellä Kentuckyssä.
Irja oli pitkään täällä mukana.
Tero
04 February 2000, 19:11
Bennettonin, vaatekauppiaan, uudessa mainoskamppanjassa esitellään 26 kuolemaantuomittua. 4 on meikäläisessä vankilassa. Mitähän keskustelua sillä halutaan herättää?
Lähinnä se on huomiontavoittelua enemmän kuin keskustelun herättämistä (paitsi ehkä keskustelun herättämistä mainostuksen erittäin huonosta mausta). Minusta on törkeää, että jokin firma pyrkii edistämään tuotteidensa myyntiä antamalla kuolemaan tuomituille vangeille - siis syyllisiksi johonkin hirveään henkirikokseen löydetyille - puheenvuoron ja siten mahdollisuuden kertoa "heidän puolensa" asiasta. Mikä tuollaisen vangin "puoli" asiassa voisi olla jos hän on esimerkiksi tappanut kaksi pikkulasta?!
Ihan toinen asia sitten on se, että kuolemanrangaistuksen oikeellisuudesta en ole oikein varma, elinkautinen ilman mahdollisuutta armahdukseen (ja kuolemantuomio vapaaehtoisesti vangin valittavissa) voisi olla parempi vaihtoehto.
[This message has been edited by Ville (edited February 04, 2000).]
Tero
08 February 2000, 22:21
Tampereen Teksasissa eli Velaatassa järjestetään ensi viikonloppuna jälleen maailman pienin kantrifestivaali. Velaatta Kantrin esiintyjinä ovat kantrirockyhtye Honky Tonk Union sekä Harri Marstio Duo. Tapahtuman ohjelmaan kuuluu lisäksi rivitanssin opetusta ja rivitanssiryhmien esityksiä. Luvassa on myös rekiajeluja, stetsonin ja hevosenkengän heittoa ja lassoamista. Velaatta Kantrin järjestävät Tampereen kaupungin kulttuuritoimi ja Pohjois-Teiskon nuorisoseura.
alexpress
Tero
24 February 2000, 19:15
Former Olympic figure skater Tonya Harding has been arrested for allegedly striking her boyfriend's face with a hubcap in a drunken rage, police say.
Darren Silver, 28, suffered facial injuries and claimed Harding repeatedly punched him, according to police. Witnesses said Harding attacked Silver as they returned from a trip to Oregon. Harding, 29, was charged with misdemeanor domestic violence on Tuesday and released.
//////////
Feministikirja Tonyasta ja Nancystä
Editor Baughman (cinema and photography, Ithaca Coll.) provides an introduction to the attack on skater Kerrigan at the 1994 U.S. Figure Skating Championships that was media-cized into woman vs. woman. The glossary of skating terms and scoring techniques is helpful in coping with why Kerrigan missed winning a gold at the Winter Olympics. These are scholarly (notes, references, etc.) but definitely readable essays most libraries need in women's studies, psychology, and mass media collections
Kieltäkää trikoot lailla!
Briteistä Valtoihin kotiutunut komedienne Tracey Ullman tähdittää Woody Allenin uutta kesäleffaa Small Time Crooks. Jo aloituskuvassa Tracey räjäyttää potin verhoutumalla tirisevän kireisiin vihreisiin trikoisiin.
– Poikani Johnny parahti heti, että näytän lihavalta pöksyissäni. Kiitti vaan, läskiltä näyttäisit itsekin blondissa peruukissa ja karmeissa trikoissa. Nykin pormestari Rudy Giuliani säätänee pian leggins-lain. Legginsit kielletään kaikilta yli 24-vuotiailta. Niiden pitäminen ei ole reilua itselle eikä sivustakatsojille, Tracey paasaa nettihaastattelussa.
Tracey asuu Valloissa miehensä ja kahdeksanvuotiaan poikansa kanssa, 13-vuotias tytär käy sisäoppilaitosta kotona Englannissa. Ullman vetää oma showtaan ja suostuu harvoin Hollywood-rooleihin.
– Saan paljon ehdotuksia, mutta ne ovat usein keskinkertaisia tarinoita hönöstä äidistä. Useimmat ovat niin huonoja, että mieluummin jään kotiin lukemaan kirjaa.
APU
Tero
25 August 2000, 20:05
Pyry valittaa kun aina kaivelemme Suomea. Täällä on tällainenkin vanha likakaivo-aihe. Amerikkalaisuutta voi ihannoida tai haukkua, ja sen ilmenemistä kaikkialla.
Tuomo
25 August 2000, 22:37
Apua! Kuka nyt tosissaan lukee Apua?
Tero
25 August 2000, 22:51
Apuakin on luettava. Muuten ei pysy julkkisten kanssa ajan tasalla. Sitten kun tulee Suomeen, ei edes tiedä kenen kansan mielestä pitäisi olla hauska, kaunis, suosittu, kadehdittava, iljettävä polittinen luikertelija ym.
Pyry Vainio
25 August 2000, 23:25
Minähän varon ottamasta kantaa amerikkalaisuuteen sellaisena kuin se on Amerikassa, ehkä (vaikka en muistaakseni) sellaisena kuin se näkyy Euroopassa. Kuten toisaalla näkyy, en juurikaan tunne jenkkilää ja pelkästään lehtitietojen ja kulkupuheiden perusteella en luo mielipiteitä.
Tero
26 August 2000, 14:01
Olen tuota jenkkilääkin kritisoinut lehdissä painetuissa kolumneissa. Mutta täällä on niin paljon itsestäänselviä puutteita, ei niitä kaikkia jaksa kommentoida. Mutta tilaa on. Tänne mahtuu kaikenlaiset siirtolaiset, eikä jenkkilä ilman niitä enää toimisikaan. Monet uudet siirtolaiset, mm intialaiset, ovat kovin yritteliäitä.
Lisään tähän linkin yhteen kriittiseen kolumniin, joka oli kirjoitettu eri ryhmälle kuin tämä Etusivun porukka.
http://njet.net/palstat/article.phtml?art_id=108
[This message has been edited by Tero (edited August 26, 2000).]
Walrus
29 August 2000, 11:09
Ei apua enää kukaan lue, poislukien vanhempi kansa. Juorut ja TV-ohjelmat löytyvät näppärästi samasta paketista nimeltä Seitsemän Päivää tai www.seiska.fi (http://www.seiska.fi)
Tuomo
29 August 2000, 12:32
Eli seitsemän kertaa päivässä.
Joskus olen unelmoinut, että olisin sen verran kuuluisa, että Seiskan "toimittaja" soittaisi minulle ja pyytäisi haastattelua. Silloin voisin sieluni syvimmistä sopukoista riemua pulputen todeta hänelle kylmän viileästi: "Anteeksi, mutta olen päättänyt, etten anna Seiskalle mitään haastattelua."
Ah, että se olisi ihanaa.
Voitte kuvitella, kuinka tuskallista minun on seurata Seiskan harrastamaa "journalismia", jossa ei ole kunnian häiventäkään.
Tero
30 August 2000, 14:40
Ei siellä seiskan web versiossa ole mitään lukemista, vain tyttöjen kuvia...
Tero
30 August 2000, 15:54
Back to amerikkalaisuutta:
tuolla (http://pub2.ezboard.com/fbraydirectoryturhanpivisthauskanpitoa.showMessage ?topicID=157.topic)taululla
Liäksi, rikollisuus näyttää tulleen meidän esikaupunkiinkin. Aina silloin tällöin kuulee kidnappauksesta, kun joku rikoillinen on sinne eksynyt ja tarttee auton.
Lähimmässä ostoskeskuksessamme ammuttiin eilen 57 vuotias opettaja, ilmeisesti lompakkonsa takia, parkkipaikalla. Autoa ei otettu.
[This message has been edited by Tero (edited August 30, 2000).]
Walrus
30 August 2000, 17:05
Tero, vielä semmoinen kommentti täytyy heittää tuosta Seiskapäivää-lehdestä, että kuten itse huomasit ei missään ole niin paljon huonoa ettei aina löytyisi jotain hyvääkin http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Puppe
31 August 2000, 15:57
Helsingin Yliopistossa olisi taas kohta tarjolla tuhti paketti amerikkalaisuutta akateemisesti (http://www.helsinki.fi/hum/renvall/pam/conference/index.htm). Workshoppien aiheet:
African-American Leaders Confronting Africa and Christianity
Cold War Boderlands: the Clash of Civilizations
Colonialism in Comparative Perspective
Cowboys and Colonials: Inventing a Mythic America
Defining America: The Politics of National Identity
Don DeLillo and Millennial Mediations
Early American Botany
Emily Dickinson and Contemporary Writers
Gender, Race, and Rights in 20th Century America
Mapping the Americas
The New Cold War History
Patterns of Political and Social Change in Postwar America
Progressivism and Its Legacy
Teaching Nature
HY:ssa voi nykyään suorittaa filosofian maisterin tutkinnon pääaineenaan Pohjois-Amerikan tutkimus. Meillä on pysyvä Yhdysvaltain tutkimuksen professuuri, jonka on lahjoittanut Mc-Donnel Douglas-yhtiö(!). Tämän rinnalla on Bicentennial Fulbright professuurin, jota pitää aina vuoden kerrallaan vieraileva tutkija. 25. vieraileva Bicentennial Fulbright -professori on Virginian teknillisen valtionyliopiston musikologi Michael Safflen.
Tero
31 August 2000, 19:09
Mua ei juuri ole kiinnostanut amerikkalainen kaunokirjallisuus. Sitä pakkosyötettiin koulussa.
Historia on sellaista kuin se on. Eniten se kiinnostaa eri museoissa paikan päällä.
Tero
02 September 2000, 15:07
Meillä tulee ainakin kerran kesässä penen pieniä muurahaisia keittiöön. Laitan ulos maahan hyönteismyrkkyjauhetta talon ympäri.Ei auta. Joskus ne asettuvat pistorasiaan, helppo juttu, suihkutetaan kuoliaaksi. Nyt ne tuntuivat olevan tiskikoneen nurkassa. Ruuvaan panelin ruuvia irti. Ruuvi on kädessä, sisäpuolella klonks. Ruuvaan toisen ruuvin irti, klonks taas. Joo, siellä putos mutterit sisäpuolelle. Vedän koko tiskikoneen ulos, suihkutan tilan myrkyllä, yritän asentaa. Paneeliin tuli ainakin 3 ruuvia neljästä piukkaan. Sitten koneen edessä ruuvataan kone kiinni tiskipöytään. No, ei ole paikkaa mihin ruuvata, siinä on jo liikaa reikiä, LASTULEVYSSÄ! Amerikkalainen tiskipöytä, 99.9% niistä, on lastulevyä, ikilevyä sen päällä. Ne loput 0.1% on marmoria, rikkaitten keitiöissä.Bill Gatesillä voi olla high tech keittiö jossa tiskipöytä on platinaa.
[This message has been edited by Tero (edited September 02, 2000).]
Lissu
04 September 2000, 21:08
Näkikö kukaan John Stosselin ohjelman "Is America Number 1?" perjantai-iltana. http://www.abcnews.go.com/onair/ABCNEWSSpecials/stossel000901_usa1.html
Ihan mielenkiintoinen ohjelma, mutta liiaksi kiiltokuvasi USA:ta. Tottahan toki täältä löytyy paljon mammonaa, ja hyvin vapaamielinen kultuuri. Elinkeinoelämä kukoistaa. Liikkenharjoitus on helpompaa kun on vähemmän paperisotaa ja verotuskin kevyempää kuin monissa muissa maissa. Silti onko se raha tärkein asia elämässä?
Entäpä kulttuuri, kieli, tavat ja traditiot...
Myöskin ohjelma tuntui keskittyvän kertomaan kuinka hyvin monilla siirtolaisilla uusi elämä kukoistaa kun he saapuvat (pääsevät) tänne.
Mielestäni amerikkalainen kultturi on aika lailla "elähtynyt." Onhan täällä siitä vitsejäkin "land of the free, and the home of the fat."
Toisaalta useimmat siirtolaiset tulevat muualta kuin Euroopasta tai Australiasta. Esim. majoitusalan harjoittajat ovat useimmiten intialaisia. Ja mielestäni he ovat melko töykeitä tyyppejä... ainakin ne paikat joissa me ollaan yövytty. Ei heidän tarvitse puhua kaikenlaisia "niceties" mutta usein tuntuu kuin asiakas olisi vain ilmaa heidän edessään. Tietysti poikkeuksiakin varmaan löytyy.
Tero
11 September 2000, 15:43
Ja hyvinvoinnista maksetaan kovalla, tai ainakin pitkällä, työllä.
Hyrkäs, Iltalehti:
Häh! - Eikö aika olekaan rahaa?
27 teollisuusmaassa suoritettu tutkimus on osoitti, että 69 prosenttia työntekijöistä haluaisi viettää enemmän aikaa perheensä kanssa. Vain 29 prosenttia ihmisistä piti työ- ja yksityiselämänsä tasapainoa sopivana. Ainoastaan kaksi prosenttia haluaisi viettää enemmän aikaa työpaikalla.
Kaikkein onnettomimpia olivat amerikkalaiset. 39 prosenttia jenkeistä haluaa tehdä vähemmän töitä. Seuraavassa muutamia vinkkejä työn orjille siitä, miten työelämän paineita, stressiä ja jatkuvaa kiirettä voidaan minimoida:
- pidä mielessäsi, että aika ei ole rahaa. Jos aika olisi rahaa, ihmiset vastaisivat kysymykseen "mitä kello on?" tyyliin: "Kaksitoista markkaa ja viisitoista penniä." Jos haluat ennenaikaiselle sairaseläkkeelle mielenterveydellisistä syistä, niin ala käyttää työpaikallasi tätä vastaustyyliä
Tero
13 September 2000, 14:55
HS, Kotimaa osasto
Suomalainen Janne Salmi, 29, joutui lomamatkallaan vaikeuksiin USA:n siirtolaisviranomaisten kanssa Detroitin lentoasemalla Yhdysvalloissa elokuun lopulla. Hän joutui passintarkastuksessa neljäksi tunniksi maahantulokuulusteluun ja lopulta hänet karkotettiin maasta.
Englantia huonosti osaava Salmi ei saanut avukseen pyytämäänsä tulkkia eikä saanut soittaa Suomen konsulaattiin tai sisarelleen Suomeen.
Salmen mukaan maahanmuutto- ja siirtolaisviraston virkailija teki maahantulokuulustelun 15 minuutissa ja johdatteli hänet vastailemaan kysymyksiin, joita hän ei ymmärtänyt. Lisäksi naisvirkailija komensi Salmen riisuutumaan.
Kuulustelun jälkeen Salmi karkotettiin maasta viideksi vuodeksi - hänet saatettiin Amsterdamiin lähtevään koneeseen, hänen EU:n sisäiset paluulippunsa revittiin ja häneltä vietiin passi ja kotiavaimet. KLM:n henkilökunta palautti passin, johon oli lyöty karkotettu (deported) -leima.
Salmi oli ollut matkalla sisarensa ystävän, Yhdysvalloissa asuvan suomalaisnaisen luokse. Hänen oli tarkoitus lomailla maassa kolme kuukautta.
Kyseessä oli Salmen ensimmäinen pitkä lento ja hänellä oli useita koneenvaihtoja, joten hän teki matkaa selvin päin. Hänellä ei ollut mukanaan verotonta alkoholia eikä hänellä ole tilillään minkäänlaisia rikoksia.
Salmella oli paluuliput, 700 USA:n dollaria (noin 4 800 markkaa) ja matkavakuutus. Kuulusteluun hän joutui ilmeisesti siksi, ettei ollut osannut täyttää maahantulokaavakkeita oikein, koska oli nukkunut sillä aikaa, kun kaavakkeita täytettiin lennolla.
Kuulustelussa Salmi oli yrittänyt selittää auttavansa suomalaisemäntäänsä muun muassa kotitöissä ja lausunut taikasanan "work", josta virkailijat saivat syyn epäillä Salmen olevan menossa maahan työskentelemään laittomasti.
Salmen matkalaukussa olleet vaatteet heitettiin useaan kertaan lattialle. Aina kun naisvirkailija komensi Salmea keräämään vaatteet, paikalla ollut miesvirkailija karjui tätä pysymään paikallaan ja esitti ottavansa käsiaseensa esille.
Lopuksi Salmi pantiin allekirjoittamaan kuulustelupaperi, josta hän ei ymmärtänyt juuri mitään. Toiseksi vaihtoehdoksi esitettiin putkaa. Salmelle kerrottiin, että lopputulos olisi silti sama: maastakarkotus.
Salmi ei ole ensimmäinen Yhdysvalloista karkotetuksi joutunut suomalainen.
"Meidän tietoomme tulee karkotustapauksia silloin tällöin. Joskus esimerkiksi työharjoitteluun menossa olleiden nuorten luvat eivät ole olleet kunnossa, vaikka he ovat niin uskoneet", kertoo hallinnollinen ulkoasiainsihteeri Tuula Wakonen.
Ulkoministeriö ei voi Wakosen mukaan ryhtyä selvittämään Salmen saamaa kohtelua. "Jokaisella maalla on oikeus määrätä, kuka sen alueelle tulee. Jos joku kokee tulleensa väärinkohdelluksi, hän voi valittaa asiasta sen maan viranomaisille."
Yhdysvaltain Suomen suurlähetystöstä ei osattu kommentoida asiaa, vaan kyselyt ohjattiin lähimpään Yhdysvaltain siirtolaisvirastoon Kööpenhaminaan. Siellä todettiin, että "tämä viikko on erittäin kiireinen, eikä asiaan ehditä nyt vastata".
Uutistoimisto Reuters kertoi elokuun lopulla, että Portlandin kansainvälinen lentokenttä on joutunut tutkimuksen kohteeksi aasialaismatkustajien tekemien valitusten sekä parin kongressikyselyn vuoksi.
Portlandin lentokentän siirtolaisviranomaiset ovat käännyttäneet maasta enemmän aasialaismatkustajia kuin mikään muu länsirannikon lentokentistä.
Tutkimuksiin ryhdyttiin lopulta, kun liikematkalla ollut kiinalaisnainen oli pidätetty, pantu käsirautoihin ja pakotettu riisuutumaan kuulustelussa alasti.
Puppe
13 September 2000, 15:24
Noihin hommiin, passintarkastajiksi ja sen sellaisiksi, ajautuu usein yhteiskunnan vähemmän koulutettua osaa huonon palkkauksen vuoksi. Näillä hepuilla on sitten tarve päteä, kun kerrankin pääsee pätemään. Samaan sarjaa menee Suomessa viimeaikoina paljon suosiotaan lisääntyneet turva- ja järjestysmiespalvelut, esim Daifu Security (http://www.daifu.fi) niminen firma lähettää kavereita pätemään yleisötilaisuuksiin. Näistä monet ovat poliisikoulun pääsykokeissa reputtaneita.
Mikäli tällä suomalaisella on ollut lentolippu takaisin juuri kolmen kuukauden päästä, herättää tämä helposti maahantuloviranomaisten epäilyn, sillä kolme kuukautta on juuri se maksimiaika jonka saat oleilla usassa "visa waiver" turistiviisumilla. Mitään loogikkahan tässä ei ole takana, sillä kolme kuukautta on täysin laillista. Se vaan herättää epäilyjä jos lippu on juuri sille maksimiajalle. Laittomaksi siirtolaiseksi pyrkivän kannattaisikin ostaa paluulippu viikon päähän - tällöin ne ei voi vaatia edes paljon rahaa esitettäväksi sillä kyllähän nyt vähemmälläkin rahalla viikon elää.
alo
13 September 2000, 16:05
Jep, kolmen kuukauden lippu ja ei paljoa rahaa mukana, epailys heraa. Olikohan kaverilla VISA korttia. Oletan, etta myos riisua piti, koska epailtiin (huumeiden) salakuljetusta. Enka usko, etta virkailija oli kovin liipasinherkka, saattoipa tama suomalainen kaveri olla itse hermona ja aisti toisten reaktiot vaarin.
Jaa, kuka tietaa, vaikka hanella olikin tarkoitus tehda tyota tai jaada laittomasti pidemmaksi aikaa - kolmen kuukauden loma on aika pitka.
Epaoikeudenmukaista kohtelua (omasta mielestaan) kokeneet varittavat/suurentelevat tapahtumia ja syyttavat virkailijoita, vaikka he toimisivat ohjesaannon mukaisesti. Omaa tyhmyyta (vaarin toimintaa) ei myonneta.
Puppe
13 September 2000, 16:31
Myös on niin, että koska Suomen passilla on suht. koht. helppo liikkua, suomalaiset ei aina muista että maahan pääsy edes turistina ei ole koskaan itsestäänselvyys (paitsi EU-maihin). Ehdottomasti kaverin olisi pitänyt pyytää matkatoimistoa selvittämään hänelle etukäteen mitä papereita pitää täyttää ja miten. Selitys "nukuin lennolla kun papereita täytettiin" on valitettavasti erittäin huono.
Jos mokaa pahasti papereiden kanssa, ja ali-palkatulle yli-työllistetylle virkailijalle sattuu huono päivä, eikä hän jaksa "ymmärtää" kaukaisen maan turistia, niin muuta ei tarvita...
[This message has been edited by Puppe (edited September 13, 2000).]
Tero
15 September 2000, 22:14
Kaksi vuotta sitten hiihto-onnettomuudessa menehtynyt poppari-poliitikko Sonny Bono saa patsaan kotikaupunkiinsa Palm Springsiin. 1960-luvulla Sonny Bono kunnostautui hittiduossa Sonny & Cher. Politiikassa hän eteni aina kongressiin ja Palm Springsin pormestariksi asti. Pronssinen näköispatsas sijoitetaan Palm Springsin keskustaan ja sen kustannusarvio on noin 800000 markkaa. Sonny & Cher -duon suurimpia hittejä olivat mm. I Got You Babe ja The Beat Goes On.
.........
Kun menee laskettelemaan hurjia mäkiä ilman kypärää, saa patsaan.No, Sonny oli kaupungin pormestarikin...
kat
19 September 2000, 20:45
lievasti sanoen pitkahkon tauon jalkeen olen taas paassyt lukemaan tata taulua. viime paivien keskustelu tuosta suomalaismiehesta matkalla usaan ja taman maan virkailijoista sai minut kirjoittamaan -vaikkakin pienemmassa mittakaavassa, minakin olin sitten yksi "uhreista" kun kyse on viisumeista, tullivirkailijoista etc.
kun viime jouluna menin kihloihin amerikkalaismiehen kanssa ja paatettyamme menna naimisiin tana menneena kesana, tulimme myos johtopaatokseen etta minun tulisi tehda jotain paperisodalle jonka tiesimme olevan edessa ennemmin tai myohemmin. tuohon asti olin ollut tassa maassa opiskelijaviisumilla nelisen vuotta ja nyt tilanne vaati siis toista viisumia. reissasimme D.C.hen immigration toimistoon useaan otteeseen viime kevaan aikana. ja tama tapahtui: ekalla kerralla minulle sanottiin etta minun tulisi tayttaa tietyt kaavakkeet ja tehda se ennenkuin meneen naimisiin. no, niin tein ja menin toimistoon uudestaan. talla kertaa minut tyrmattiinkin jo luukulla: missaan nimessa en pysty tekemaan mitaan ko. kaavakkeille ennenkuin olen naimisissa. mutta koska opiskelijaviisumini oli kulumassa loppuun, minun piti saada jonkinlainen viisumi. siis minulle lyotiin kateen turistiviisumipaperit ja sanottiin etta se vie about 20-30 paivaa. no, tayttelin hakupaperit ja palauttaessani niita kysaisin etta miten mahtaisi onnistua suunnitelmamme menna suomeen haamatkalle. tamankertainen virkailija totesi etta ei siina ongelmaa, turistiviisumilla onnistuu ja hyvaa matkaa vaan. haat olivat heinakuussa ja liput suomeen varattuna ja maksetut. turha kai sanoakaan etta en viela neljan kuukaudenkaan kuluttua ollut saanut lopullista turistiviisumia. no, ajattelin etta ku liput jo on ja turistiviisumilla siis paasisin virkailijan mukaan reissuun, paatin hakea sen sitten suomessa sinne paastyamme. joten haat olivat ja menivat ja lensimme suomeen. yllatys, siina vaiheessa ei turistiviisumi enaa tullutkaan kyseeseen. tuore aviomieheni joutui lahtemaan takaisin jenkkeihin yksin kun mina jumitin usan lahetyston kanssa paperisotaan helsingissa. ei puhettakaan ystavallisyydesta mita tulee niihin lahetyston virkailijoihin. no, mutta loppu hyvin ja kaikki hyvin, vihdoin muutamien viikkojen kuluttua paasin takaisin mieheni luo ja minulle siis myonnettiin suoraan tama green card. eli luulisin etta tama patka hakuprosessista vie ainakin paljon vahemman aikaa kuin etta jos olisin tehnyt sen taalla paassa. tosin mieluummin ehka olisin tehnyt sen taalla kuin kaynyt lapi sen paniikin joka aiheutui naista ongelmista haamatkalla. kaikessa kiukussani silloin vannoin etta kunhan vain paasen pois suomesta niin takaisin en mene ennenkuin olen amerikan kansalainen ja sataprosenttisen varma siita etta paasen takaisin jenkkeihin. ;-) jaa, ehkapa liioittelin siina tilanteessa, eipa tuo tilanne enaa jalkeenpain ajatellen mikaan kuolettava ollut ja green cardilla minulla pitaisi olla se varmuus tulla ja menna miten huvittaa. joten ehka en aiokaan vaihtaa kansalaisuuttani heti kun siihen kykenen. arsyttaa vain kun kaikki virkailijat antoivat meilla aivaan vaaria ja ristiriitaisia tietoja. tosin minahan olen viela aivan vihrea naissa asioissa, tamahan on vasta viides vuoteni tassa maassa;-> kertokaahan olenko mina vain siis tyyppiesimerkki green cardin hakijasta vai onko kellaan muulla ollut samankaltaisia kokemuksia.
aurinkoisia terveisia teille kaikille taalta new jerseysta.
alo
20 September 2000, 09:39
Hyvinhan sinulla meni, eihan nuo olleet ongelmia ollenkaan. Kaikkialla virkailijat puhuu eri juttuja, mutta karsivallisyydella ja omalla kohteliaisuudella asiat menee lapi.
pert_ti
23 September 2000, 06:03
Mielenkiintoinen tuo suomalaismiehen kaannytys takaisin. Helposti se tapahtuu jos englantia ei osaa ja jotain epailyttavaa matkustamisessa on. Esimerkkina 3 kuukauden matka ja vain vahan rahaa.
Olen paljon matkustellut viime vuosina ja yleensa virkailijat eivat paljon huomiota kiinnita jos on vaikka H1B viisumi.
Suomen valtio on myos uskomattoman tyly ulkomaalaisten kohtelussa. Asiasta kuulee vain jos tuntee jonkun henkilon joka sinne
menee. Lehdissa asioista ei keskustella.
Puppe
23 September 2000, 10:42
Suomen valtio on myos uskomattoman tyly ulkomaalaisten kohtelussa
Mutta ei se oikeuta muita maita kohtelemaan suomalaisia huonosti. Suurimmalla osalla suomalaisista ei ensinnäkään ole mitään tekemistä niiden valtion instituutioiden kanssa, jotka ovat tekemisissä ulkomaalaisten kanssa. Esim. minä ainoastaan tunnen yhden rajavartijan (passin/viisumintarkastaja lentokentällä), joka tosin vakuuttaa että jos ei ole rasisti kun menee sinne töihin niin siellä tulee rasistiksi. Ehkä se ilmapiiri vain on siellä sellainen, ehkä vikaa on myös turvapaikanhakijoiksi pyrkivissä, joilla ei aina ole vilpittömät tarkoitusperät. Varsinkin somalit harrastavat esim. sellaista, että yhden naisen mukana tulee 5-10 lasta ilman minkäänlaisia papereita. Kun nämä ovat sitten päässet maahan ja jättäneet turvapaikkahakemuksen, selviääkin "yllättäen" että nämä lapset eivät olleet tämän naisen, ja somaliyhteisö rupeaa vaatimaan heidän vanhempiaan Suomeen perheenyhdistämispykäliin vedoten.
Rajavartijaksi pääsevien pääsyvaatimukset Suomessa ovat mielestäni melko kierot. Ensinnäkin miesten pitää käydä armeija - sivarit älkööt vaivautuko. Jo tämä on paha virhe, sillä yhä suurempi osa maamme miespuolisten ikäluokkien parhaimmistosta valitsee nykyään sivarin. Sitten armeijassa pitää käytännössä käydä vähintää ali-upseerikoulu jotta tulisi valituksi sinne rajakouluun, eli jos armeija tai ura siellä ei pahemmin kiinnosta ja haluaa päästä mahdollisimman lyhyellä palveluksella ja on vaikka tavallinen tykkimies, niin taas on menettänyt mahdollisuutensa rajavartijan uraan.
Leena
24 September 2000, 21:42
Irja: olen kuullut Sinusta, Tero joskus maininnut, meilläkin on nääs lapsi UK:ssa, Lexingtonissa. Tultiin juuri takaisin sieltä viemästä tytölle pesukonetta ja kuivajaa. Meidän keskimmäinen on Farmaseutti-koulussa ensimmäistä vuotta. Minäkin olen valmis kehumaan UK: ta ihan milloin vaan. Mieheni sekä esikoinen ovat kumpikin UK alaisen paikallisen Community Collegen käyneitä, esikoinen aikoo jatkaa toisessa yliopistossa ensi vuonna, kuopus on toista vuotta UK CC:ssä. Tiedän, miten kiireistä nuoriso on, mutta jos pojallesi jää joskus pikkuisen aikaa ja jos hän haluaa, tyttömme varmaan ilahtuisi jos joku toinenkin "Suomeen liittyvä" löytyy sieltä Lexingtonista. Yhteyden saa minun kautta.
Tero
29 September 2000, 17:12
Ai täällä taas on ollut seurappiirijuttuja. En nyt keksi muita osastoja, joten uusi keskusteluaihe:
Meilläpaäin taas raakuuksia. Pari kuukautta sitten ihan lähellä meitä murhattiin opettaja ostoskeksuksessa.
Nyt löydettiin musta tyttö murhattuna ja raiskattuna autostaan, tytön poikaystävä oli lukittuna takaluukussa. Poliisi ampui melkein heti murhaajan kun tämä veti aseen.
Tyttö oli aika menestynyt koulussa ja se oli tuolla pohjoisissa esikaupungeissa, jossa on suurin osa mustia, mutta yleensä parempi kuin kaupungin slummeissa.
alo
29 September 2000, 20:27
Tero, pienta... pienta... tuo viela on. Meilta loytyi naapurista (n. 2km paasta) 6 pikkutyton ruumiit.
Tero
25 October 2000, 19:12
http://www.usatoday.com/gen/hfg/tmp/24101004.jpg
Pyry Vainio
27 October 2000, 22:13
Me täällä väkivaltaisemmassa Suomessa taidamme edelleen olla pelkästään näpertelijöitä, vaikka vanjat ja somalit yrittävätkin kouluttaa meitä.
Tero
28 October 2000, 13:59
alexpress
(28.10.2000 11:59) Kansalaisoikeuksia Yhdysvalloissa puolustava liitto on haastanut oklahomalaisen koulun apulaisrehtorin oikeuteen, koska koulu erotti määräajaksi 15-vuotiaan teinitytön noituuden takia. Apulaisrehtori oli erottanut pakanallisesta Wicca-uskonnosta kiinnostuneen tytön, koska oli epäillyt tämän noituneen erään opettajan sairaaksi. Tytön isä kommentoi oikeusjuttuun johtaneita tapahtumia sanomalla, että hänen on vaikea uskoa, että tällaista tapahtuu vuonna 2000.
Tuomo
28 October 2000, 16:30
Hauskaa muuten, että rehtorikin uskoi sitten tuon tytön olevan oikeasti noita. Silloinhan hänet itsensäkin voitaisiin lukea kuuluvaksi Wicca-uskontoon, jos noituutta on kerran olemassa.
Minusta luonnonkansojen uskontoihin suhtautuminen on yleensä vähän paradoksaalista: toisaalta tällaisisia uskontoja pidetään humpuukina, mutta silti kun jotain tapahtuu, pelätään että juuri he ovat olleet syypäitä...
Vesa
28 October 2000, 16:31
Tero,toikohan tyttö kuolleen sormen kouluun ja osoitti sillä opettajaa? Opettaja parka sai varmaankin hervarin.
Kalevalan aikoihin suomalaiset lauloivat toisiaan suohon ja kenet sudeksi. Olisko ollut rockkia vai klassista, tai pakanallisia virsiä? http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Btw, noituus on todellisuutta tänä päivänä ja sairaaloissa ja hautausmailla ollaan valppaina holloween iltana. Lapsia kehoitetaan tarkastamaan tarkoin kaikki mitä heille ovilta annetaan,sillä joskus omeniin on laitettu sisälle partakoneenterä tai muuta vastaavaa.
Tero
28 October 2000, 16:54
Niin, en haluasi olla koulussa uskonnonopettaja, esimerkiksi Suomessa. Ja muutenkin taitaa olla raskasta, kun teinit haluavat esittää extreme ilmiöitä...
Puppe
28 October 2000, 17:30
http://www.saunalahti.fi/jarde/jarkevaa.htm
Tero
03 November 2000, 11:53
IS
Valitaanko Missourissa kuollut mies senaattoriksi?
Missourin osavaltiossa Yhdysvalloissa näytellään parhaillaan outoa poliittista näytelmää, kun viime kuussa lento-onnettomuudessa menehtynyt senaattoriehdokas Mel Carnahan pistää tiukasti kampoihin vastaehdokkaalleen haudankin takaa.
Tuoreiden mielipidemittausten mukaan Carnahanilla on kuolleena miehenäkin varteenotettavat mahdollisuudet riistää republikaanien John Ascroftilta senaattorinpaikka ensi tiistain kongressivaaleissa.
Lisämaustetta vyyhtiin tuo se, että Carnahanin voittaessa hänen leskensä Jean astuukin hänen paikalleen senaatissa.
Omalaatuinen tilanne syntyi, kun Carnahania kuljettanut pienkone syöksyi maahan pari viikkoa sitten. Kuvernöörin nimeä ei voitu enää vetää pois vaalilistoilta, joten leski saa nyt jatkaa miehensä vaalikamppailua.
-Jos äänestäjät valitsevat aviomieheni, lupaan viedä yhteiset unelmamme Yhdysvaltain senaattiin, Jean Carhanan lupasi.
.........
Minulla on mahdollisuus äänestää tuota.
Tero
09 November 2000, 19:16
Amerikkalaiset liian tyhmiä ymmärtääkseen äänestyskortin? Katsokaa CNN sivuilta, siellä on Ballotin kuva.
tai
http://www.cnn.com/2000/ALLPOLITICS/stories/11/09/election.president/story.beach.vote.ap.jpg
Lisähämäystä tuo laki:
Florida law specifies that voters mark an X in the blank space to the right of the name of the candidate they want to vote for.
Jeff Liggio, a lawyer for county Democrats, called the ballot illegal. "Right means right, doesn't it? The state law says right. It doesn't mean left," he said.
[This message has been edited by Tero (edited November 09, 2000).]
Puppe
09 November 2000, 20:22
Oliko kaikkialla USA:ssa samanlainen kortti, vai ainoastaan Floridassa? Bush-taitaa voittaa, ellei tule jotain uusinta-äänestyksiä.
Minullekin sattui kunnallisvaaleissa äänestysvirhe http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif. Tarkoitukseni oli äänestää Osmo Soininvaaraa (vihr.). En vaivautunut ottamaan hänen numeroaa selville etukäteen, ajattelin katsoa sen siitä listasta kopissa. No siinä sitten katse etsi nimen Soininvaara vihreiden listasta, ja käsi piirsi numeron lappuun. Sitten vasta tajusin kirjoittaneeni Anna-Liisa Soininvaaran numeron http://viestit.etusivu.net/old/redface.gif. No, puolue oli joka tapauksessa sama koska sillä listalla jota tavasin oli vain vihreiden ehdokkaita. En olisi ikinä antanut itselleni anteeks