PDA

View Full Version : Väkivaltaisempi Suomi?

Pages : [1] 2 3

Tero
09 March 1999, 14:20
En ole Suomessa asunut vuosikymmeniin.Kuitenkin kun siellä käyn, aina saa nähdä jonkinlaista väkivaltaa iltaisin, ainakin sen uhkaa. Olen itse joutunut useasti riitaan ventovieraan kanssa vaikka taksijonossa.Uutisetkin kertovat lisääntyvästä väkivallasta.Kertokaa kokemuksistanne.

Tuomo
12 March 1999, 08:30
Väkivaltaa Suomessa....? No jaa, itse 16-vuotiaana, koko ikäni Jyväskylässä asuneena nuorena miehenä voisin puolestani puhua päinvastaista. Kyllä kai Suomessakin kohtaa väkivaltaa, jos alkaa perjantai-iltana kerjätä verta nenästään vaikka Helsingin keskustassa (HUOM! En suinkaan tarkoita, että Te olisitte juuri tätä harrastaneet), mutta pääasiallisesti minun kokemuksieni mukaan elo on perin rauhallista. Tällaistahan täällä on aina ollut. Ainoa merkki "väkivaltaistumisesta" on aseellisten panttivankitilanteiden lisääntyminen. Viime vuosina lehdistä on saanut lukea vähän turhankin useista panttivankidraamoista, jotka tosin lähes aina päättyvät miltei hetkessä - rauhanomaisesti. Ja vaikka tämä helsinkiläinen ATK-suunnittelija murhasi kolme miestä helsinkiläisellä ampumaradalla vähän aikaa sitten, ei se silti tarkoita, että koko maa olisi samanlainen. Kyseessä on vain yksittäistapaus.

Tero
12 March 1999, 22:02
En nyt tarkoita, että olisi turpiin tullut, vaikka nekin kerrat jotka tuli, oli koululaisena Suomessa.Mutta uhkatilanteisiin olen joutunut humalaisten kanssa. Ja jos tilanne alkaa jopa huvittaa itseäni, ei parane naurahtaa, sekin on humalaiselle pottuilua.

Tero
16 March 1999, 15:16
-Itsemurhat muuttuneet:nyt tapetaan lahimmaisia ja muita, sitten itse
-Skineja ja rasismia Joensuun lisaksi Turussa:"Perkele Skinit"-ryhman johtaja vankilaan
-huumerikokset jyrkassa nousussa
-syrjaytyneet saavat helposti valineet vakivaltaan (ampumarta murhat)

Mikä Suomea vaivaa? Kansainvälistyminen? Täältä USA:sta katsottuna väkivallan ja väkivaltaisten tilanteiden lisääntyminen Suomessa on erittäin huomattavaa. Esimerkiksi tilanteita, joissa poliisi piirittää jotain asuntoonsa asein ja/tai räjähtein linnoittautunutta henkilöä, tuntuu tapahtuvan ainakin viikottain, joskus useamminkin (taas viime yönä.. ja edellisestä ei tainnut olla kuin muutama päivä, ja siinä välissä oli se Sodankylän kolmoistappo). O tempora, o mores!

taavetti
21 March 1999, 13:10
Kylla minunkin mielestani Suomi on muuttunut naina kuutena vuotena jotka olen viettanut ulkomailla. Ja valitettavasti paljon levottomampaan suuntaan.

Viime kesana kavellessani Helsingin keskustassa hieman ennen puolta yota eras seikka iski silmaan, nimittain lapset. Poikia ja tyttoja, ialtaan alle 15-vuotiaita, oli joka paikassa enemman tai vahemman selvana kaljapulloja kannellen. Mita nain nuoret tekevat kaupungilla siihen aikaan yosta? Eivatko vanhemmat todellakaan valita enaan lapsistaan tai siita mita he tekevat. Samaan aikaan tuli radiosta etta on aivan yleista vanhemmilta ostaa teini-ikaisille "viikonloppupullo". Todellako?

Toinen korvaan kolahtava seikka oli etenkin paikallisradioiden kielenkaytto. Suurin osa lauseista alkoi tai loppui per... tai johonkin muuhun "sivistyssanaan". Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia vai olenko vain auttamattomasti tipahtanut kelkasta.

Ei, et ole tipahtanut kelkasta. Minä olen huomannut (ja kuullut) ihan samaa. Olin Suomessa viimeksi runsas vuosi sitten ja Hämeenlinnan seudulla ajellessani kuuntelin Riihimäen ja Hämeenlinnan paikallisradioita. Hiukset nousi pystyyn! Enkä edes ilmeisesti edes kuullut pahimpia otoksia.

Kavereilta olen myös kuullut, että jo 12-vuotiaiden avoin viikonloppuryypiskely on ihan tavallista... kaupungilla nuorisoa on pitkin ja poikin, eikä kukaan kiinnitä siihen suurempaa huomiota. Vanhempien ostamasta viikonloppupullosta en kyllä ollut kuullut; hurjaksi menee!

Rimotar
26 March 1999, 13:55
Suomi on muuttunut, eikä hyvään suuntaan. Täällä tuloerot kasvavat ja työttömien määrä ei ole laskenut kovinkaan paljoa. Alkoholin kulutusta se ei ainakaan ole vähentänyt. Ja alkoholi on syynä osaan väkivaltaisuuksista... Toinen syy väkivaltaisuuteen on mielisairaiden hoidon määrärahojen vähentäminen. Yhä entistä enemmän määrätään avohoitoa ja lääkärit eivät tunnista masentuneiden hoidon tarvetta. Siinä syitä lisää. Nuoret taasen eivät saa yhteiskunnalta tarpeeksi huomiota. Ylisuuret luokat kouluissa, vanhempien välinpitämättömyys ja kunnalisten nuortenpajojen sekä harrastusmahdollisuuksien vähyys ajaa nuoret kaduille yhä nuorempana. Työttömät yleensä ikävä kyllä ottavat sen kossupullon käteen ja lapset jäävät oman onnensa nojaan. Työssä käyvät vanhemmat eivät taas jaksa keskittyä lastensa ongelmiin. Kun kotona on ikävä olla mennään sitten kaduille pyörimään. Tällaiseksi täällä meno on mennyt.

Anni
26 March 1999, 18:26
Jokin aika sitten kävin netillä Soneran ellit-sivulla. Menin mielenkiinnolla tutustumaan, mitä Suomen naiset oikein ajattelevat. Mutta se, mitä näin, ei mieltä suuresti ylentänyt. Esimerkiksi "Naisen elämää" -foorumilla oli suurin osa viesteistä valitusta ja kurjuutta: Miehet on sikoja, kun ne hakkaa ja raiskaa ja pettää eikä välitä naisestaan ja lapisistaan. Itse nainen on onneton ja yksin ja turhautunut. Suhde siihen omimpaan mieheen oli enemmän tai vähemmän väljähtynyt, ellei sitten perin huono. Joukossa ei ollut kuin muutama harva myönteisempi viesti.

Kovin minua kyseinen näky suretti. Keskustelu ei huvittanut.

Tuollaisen asenteen miehistä ja elämästä yleensä nämä naiset välittävät lapsilleen ja ympäristöönsä!! Onko sitten ihme, etteivät edes 10-vuotiaat lapset viihdy enää kotona, vaan etsiytyvät kadulle. En minäkään jaksaisi tuollaista valitusta kuunnella ja katsella!

Mikä Suomen naisia vaivaa?! Ja miehiäkin, sillä eivät naiset yksin tuota tilannettaan luo. Kun käyn Suomessa (noin kerran vuodessa), en ole huomannut tuollaista aivan niin selvästi kuin tiivistettynä mainitsemassani nettikeskustelussa, vaikka kyllä se yleisilme jopa kadulla on, varsinkin naisten naamalla, kovin elämään kyllästyneen näköinen. Mutta käydessäni olen itse pääasiassa sisarusteni ja ystävieni seurassa, ja heidät tunnen niin hyvin, että heidän "valituksensa" ei vaikuta oudolta.

Mihin on tyytyväisyys ja elämänmyönteisyys kadonnut?

Olen huomannut saman.. jonkin aikaa sitten kävin lukemassa City-lehden verkkoversiota, ja siellä oli keskustelua kaukosuhteista. Teksti oli jokseenkin järkyttävää; suurin osa kirjoittajista/haastatelluista oli iältään parinkympin molemmin puolin.

Joku nuori mies sanoi kaukosuhteestaan, että "sellaiset satunnaiset- ja viikonloppupanot ei ritä.. ei sitä kauaa jaksanut". Joku nuori nainen kommentoi: "muutettuani opiskelukaupunkiini kultani numero hukkui nopeasti teekkaripoikien puhelinnumerolappujen ja kortsupakettien alle". Tuollaista tekstiä täällä USA:ssa harvemmin näkee, suurin osa täkäläisistä samanikäisistä nuorista aikuisista pitäisi tuollaista tekstiä törkeänä.

Mikä tuollaisen asenteen aiheuttaa? Se lienee monien asioiden summa. EU-jäsenyys, pitkään jatkunut kehno taloudellinen tilanne, jatkuvasti tiukentuvat säännöt ja lait, kova verotus, sää, jne. Uskomatonta on se, että jo nyt kun maan väestöpyramidi on kääntynyt päälaelleen, verotus ja lait edelleenkään eivät rohkaise ihmisiä hankkimaan lapsia. Tunnen myös useita pariskuntia, joissa molemmat osapuolet tienaavat suhteellisen hyvää palkkaa, ja päättävät olla menemättä naimisiin, koska verotus on aviopareille kovempi kuin sinkuille. Käsittämätöntä! Tuollainen on juuri omiaan vähentämään stabiiliuutta lasten elämässä. On esimerkiksi tutkittu sitä, miten vanhempien tilanne (naimissa vai ei) vaikuttaa lapsiin. Se vaikuttaa; esimerkiksi koulumenestys on tilastollisesti huomattavasti parempi lapsilla, joiden vanhemmat ovat naimissa.

Santtu
27 March 1999, 11:22
Mistä tuon tilaston saisi, olisi kiinnostavaa lukea.

En löytänyt sitä ainakaan vielä... varma lähteeni oli vain lukenut sen jossain, eikä ollut tallettanut lähdettä. Ei se silti kuulosta mitenkään hämmästyttävältä; stabiiliuus on erittäin tärkeää lapsille, ja se, että vanhemmat ovat avioliitossa lisää tuota turvallisuuden tunnetta lapsille (ainakin siinä vaiheessa kun he alkavat ymmärtää mitä avioliitto tarkoittaa).

[This message has been edited by Ville (edited 28-03-99).]

Tero
27 March 1999, 13:31
Anni tuossa kertoi suomalaisista naisista.Olen huomannut suomalaisten avioliitoissa samantapaista kyllastymistä.Ne ihmiset, jotka ovat nyt yli 60 ovat sitä ikäpolvea, jossa miehestä siinä iässä tulee sellainen jörö, joka ei välitä muita tavata, vaan on mieluiten mökillä omissa oloissa nikkaroimassa, pilkillä.Ei lähde ulkomaille, vaikka sama mies nuorempana matkusteli vaimonsa kanssa. Vaimot sitten matkustelevat naisystävän tai lasten kanssa. Ei tietenkään näin käy aina, mutta ainakin puolet tuntemistani pariskunnista, siis vanhemmista.Seuraan jännittyneenä mite oma sukupolveni, nelikymppiset, ukkoontuu.

CARITA
29 March 1999, 01:56
Hei vaan,olen kaynyt suomessa aika usein ja huomaan etta nuret ovat kayneet vakivaltaisemmiksi,ja suomen oikeus jarjestema ei tee mitaan,eras 14 vuotias poika ampui isansa haulikolla ja ei sille mitaan kaynyt,entas sitten tama kolmois murhaaja nainen ,hanesta tehdaan uhria oikeuden edessa vaikka han taysin harkitusti lopetti kolmen miehen elaman.

Tero
29 March 1999, 02:10
Onhan noita tapahtunut. Vankilatuomiot ovat myos lyhyita vakavistakin rikoksista.Pikkurikosksista saa "ehdonalaista".Mita se ehdonalainen mahtaisi amerikkalaisessa oikeuskaytannossa vastata?

Samanlainen tilanne on myös esimerkiksi sen saatananpalvojien tekemän murhan kanssa; Elg ja kumppanukset joutuvat mielentilatutkimukseen, ja hyvin todennäköisesti päätyvät mielisairaalaan suljetulle osastolle pariksi vuodeksi ja sen jälkeen vapaalle jalalle mikäli heidät tuomitaan olleen "ymmärrystä vailla" tekonsa tekiessään.

Kauheista rikoksista Suomessa myös langetetaan erittäin lyhyitä tuomioita.. on poikkeuksellista jos todella raa'asta murhasta istuu vankilassa 20 vuotta. Yleensä selviää 8-12 vuodella "hyvällä käytöksellä". En ole kuolemantuomion kannalla, mutta silti jotenkin oudolta tuntuu se, että jos joku tekee todella julman henkirikoksen, yhteiskunta elättää henkilöä siitä eteenpäin seuraavat vuodet. Mielestäni henkilön pitäisi tehdä ainakin töitä vankilassa maksaakseen ylläpitonsa (esimerkiksi siten, että mikäli on töihin fyysisesti kykenevä, joutuisi tekemään töitä ylläpitonsa edestä, tai muuten jäisi esimerkiksi ilman ruokaa ;-).

Ehdonalainen on täällä Yhdysvalloissa myös käytössä ("probation"). Sitä saa yleensä ensikertalaiset esim. talousrikoksista (sakkojen/korvausten lisäksi), sekä mahdollisesti lievistä pahoinpitelyistä (sakkojen/korvausten lisäksi).

Anni
29 March 1999, 06:51
Ville, Sinä mainitsit avioliitosta stabiiliuden tuojana lasten elämään. Minä olen juuri lukemassa opusta nimeltään "The Developing Person; Through the Life Span" by Dr. Kathleen Stassen Berger, ja siellä tuli taas esiin sellaisia tutkimustuloksia, että lapsen suotuisan kehityksen kannalta ei ole väliä, ovatko vanhemmat naimisissa vai eivät, tai kenties yksinhuoltajia, kunhan vain vanhempien keskinäinen ja vanhempien ja lasten välinen suhde on hyvä. Pahin tilanne lapsen kannalta on se, että vanhemmat riitelevät jatkuvasti. Stabiilius on siis tärkeää, mutta se ei tule/pysy papin aamenella sen paremmin kuin ilman sitä.

Anni
29 March 1999, 07:01
Näkemättä tilastoja arvelisin, että Suomessa on henkirikoksia kuitenkin suhteessa vielä vähemmän kuin täällä. Oikeussysteemin pohja Suomessa (saksalainen) on kokonaan erilainen kuin täällä (englantilainen), joten minusta on vaikea vertailla edes rangaistusten ankaruuksia ja toimivuutta. Siinä helposti verrataan omenoita appelsiineihin.

[This message has been edited by Anni (edited 29-03-99).]

Anni: Totta, oikeusjärjestelmät ovat erilaiset ja henkirikoksia tapahtuu Suomessa (edelleen) vähemmän kuin Yhdysvalloissa, mutta silti ei ole hyvä juttu jos todella raaistavista rikoksista (kuten se hiljattain tapahtunut saatananpalvojajuttu) ei tule todella rankkoja rangaistuksia.

CARITA
31 March 1999, 22:04
On huolestuttavaa kuinka paljon rikoksia nuoret tekevat,on kuin nama alle 15 vuotiaa nauraisivat pain naamaa suomen loyhalle oikeuslaitokselle.Ja asia ei varmasti tule paranemaan nuoret aikustuvat jo niin kovin aikaisin ja 13-murhaajalla ei ole enaa lapsen mielta vain kuori,naita nuorisorikollisia tulisi tuomita rankemmin ja aivan varmasti rikollisuus vahenisi.

Tero
03 April 1999, 12:49
Lauantain, 3.4, Karjalaisen Kotimaa osastolla juttu nuorista
www.karjalainen.fi (http://www.karjalainen.fi)
kommentteja?

Anni
03 April 1999, 18:14
Asiantunteva juttu.

Minusta siitä jäi puuttumaan kuitenkin yksi mielestäni tärkeä aspekti: Vanhemmat eivät välttämättä osaa asettaa rajoja. Ja kun he eivät tiedä, miksi tehdä jotakin ja miten asettaa ja valvoa rajoja nykyarjessa, heidän on helppo avuttomuudessaan antaa lapsen ohjata. Varsinkin, kun salliva kasvatus koettaneen jotenkin muodikkaaksi.

Jos koulun ja kodin kasvatusasenteet ja -tavoitteet ovat kovin kaukana toisistaan, lasta ei auta paljon, vaikka luokat olisivat kuinka pieniä ja opetus kuinka tehokasta. Itse asiassa lapsi saattaa tuntea tällaisessa ristiriitaisessa asemassaan avuttomuutta, joka sitten taas vie hakemaan turvaa sieltä, mistä sitä löytyy.

Miten "opettaa" vanhempia olemaan vanhempia, asettamaan rajoja? Jääkö se vain neuvolan tehtäväksi?

[This message has been edited by Anni (edited 03-04-99).]

Tero
04 April 1999, 00:07
Jutussa mainitaan myos Suomen yleinen juomakulttuuri, jossa on tarkoitus tulla akkia humalaan.Sita mallia nuoret sitten heti soveltavat.
Kuulin opettajasta Turussa, joka antaa oppilailleen joka paiva 2 tuntia jalki-istuntoa. Paljon mitaan he eivat suostu tekemaan koulutunnilla.Samat tyypit roikkuvat kioskilla kun opettaja kay siella.Ei edes tupakkaa viitsita piilottaa.

En sitten tieda onko vanhemmissa vika, vai onko yha suurempi osa nuorista "hankala". Onhan sellaisiakin nuoria joihin ei mitkaan rajat ja saannot koskaan tehoa, jos nyt ei oteta laittoman kovia rangaistuksia kaytoon.

Tero
09 April 1999, 15:08
Kahdeksan vuotias tyttö raiskattu.Raiskaaja "ulkomaalainen".Vain Iltalehti on uutisoinut, on-line lehdista.

Santtu
09 April 1999, 15:39
sairasta, jokin tässä maailmassa mättää... toivottavasti mätämme sen jonkin

alo
09 April 1999, 16:04
Minakin luin sen jutun nyt. Kasittaakseni Iltalehti ei suoraan sanonut, etta raiskaaja oli ulkomaalainen, vaan etta raiskaaja puhui suomea ulkomaalaisittain. Jaa... samapa tuo, kuka se oli. Jos poliisi saa tekijan kiinni, se (huom! se) kavelee kohta uudella paikkakunnalla sossun tuella vapaalla jalalla.

Minun mielesta on sairasta, miten laki ja viranomaiset suhtautuvat pedofiileihin Suomessa. Heidan henkilollisyyttaan suojellaan ja heita autetaan kaikin tavoin aloittamaan asuminen uudessa ymparistossa. Ja tilastot osoittavat, etta uusimisriski on lahes 100%.

Tulipa mieleeni eras juttu, jonka luin n. vuosi sitten Suomesta. - Pedofiili oli kayttanyt hyvakseen yhden ja saman perheen kaikkia 3 lasta (iat 6, 8, 9). Han oli kayttanyt myos hyvakseen naapuruston muita lapsia. Han oli myos rikoksen uusija, hanet oli saatu kiinni kolme kertaa aikaisemmin ja tuomittu aina ehdonalaiseen. Hanet oli aina yhteiskunnan kustannuksella siirretty asumaan toiselle paikkakunnalle ja hanen henkilollisyys ja teot oli salattu. Ymparisto ei edes osannut olla varuillaan.

Tietenkin nama tapaukset ovat yksittaistapauksia ja aiheuttavat jarkytysta, mutta minusta suomalainen yhteiskunta (laki/sosiaalihuolto) on sairas. Se suojelee enemman rikollisen intimiteettia ja ihmisoikeuksia, kuin rehellisen kansalaisen.

Yököttää!

Taalla loppui kylasta raiskaukset ja rikollisuus (poliisi ei lain puitteissa voinut asialle mitaa), kun asukkaat kivittivat hengilta muutaman raiskaajan. Oliko se oikein, en tieda - sita pitaisi kysya paikallisilta mustaihoisilta asukkailta.

Anni
09 April 1999, 22:37
Lakeja tai käytäntöäkään ei muuteta missään asiassa heti ensimmäisten tapausten jälkeen. Ei Suomessa eikä muualla. Virallisten asenteiden muutosprosessi on hidas, ja sen aikana valitettavasti moni ehtii kärsiä. Uskon, että kun tarpeeksi tulee esiin tällaisia tapauksia (vaikka toivon, ettei niitä tulisi!), viranomaisten asenne kyllä muuttuu.

Pyry Vainio
10 April 1999, 18:05
Niissä Alon mainitsemissa tapauksissa, jotka mielestäni tunnistin, oli kyse tapauksista, joissa ympäristö oli leimannut, jonkun syylliseksi ilman näyttöä. Tällöin eläminen samassa ympäristössä käy ymmärrettävästi mahdottomaksi. Suomen oikeusjärjestys on siinä suhteessa merkillinen, että ihminen on syytön siihen saakka, kunnes hänet pystytään tuomioistuimessa osoittamaan syylliseksi. Kansantuomioistuimet ja syylliseksi epäiltyjen lynkkaus kuuluvat joidenkin muiden kulttuurien ja oikeusjärjestelmien erityispiirteisiin.

Tero
11 April 1999, 14:29
Nuorista: Aamulehden lukijanpalstalta tunnettu Olavi K kertoo 'mafia' aiheisella jutullaan elämästä kerrostalossa.En usko juttua keksityksi, sen voi lukea sillä silmällä, että vilkaisee myös Olavin muita lausuntoja.

Anni
11 April 1999, 20:33
Minä olin kyllä siinä jutussa näkevinäni pranoian itua.

Tero
12 April 1999, 00:40
Jaha. Mutta jutussa on kuitenkin jotain tuttua kerrostaloasumisesta.Ja tuossa oli kaksi huonoiten sopivaa naapuria asumassa lahekkain.Muistuu myos eras Harjunpaa kirja mieleen, jossa kaksi nuorta kiusasivat valitsemaansa uhria noilla konsteilla.

Pekka
12 April 1999, 01:40
Alo: Kuinka monta rikollista saa jäädä tuomitsematta, jotta kukaan syytön ei saa rangaistusta.

Tämä tulee minulle mieleen kun puhutaan "rikollisten suojelusta". Käsittääkseni "terve" yhteiskunta ei missään nimessä saa tuomita syytöntä. Syyttömän tuomitseminen esim. kuolemaan tekee oikeuslaitoksesta pahemman kuin pahinkaan murhaaja. (Onneksi Suomen oikeuslaitos ei edes voi tehdä noin suurta virhettä!)

alo
12 April 1999, 17:07
Pekka, yhtaan syytonta ei saa tuomita, vaikka rikolliset jaisivatkin tuomitsematta. Tama ei ole sita "rikollisten suojelemista", mika sinulla tuli mieleen, mutta ei myoskaan sita mita mina tarkoitan.

Minulla tulee mieleen etupaassa syyttomien ja uhrien suojelu. Esimerkkini olin ottanut selvista tapauksista, joissa jo useaan kertaan rikoksesta (pedofiliasta) oikeudessa tuomittu henkilo selvisi ehdonalaisella tuomiolla (tottakait vahan avohoitoa), mutta yhteiskunta ei ottanut pienintakaan askelta suojellakseen tulevia uhreja. Painvastoin rikoksen uusijalle annettiin kaikki kortit kateen toteuttaa itseaan.

Selvat tilastot Suomessa osoittavat, etta uusimisriski on lahes 100%. Eiko silloin pitaisi alkaa suojelemaan lapsia, vaikka sitten pedofiilien ihmisoikeuksia rajoittamalla?

Pyry, et tunnistanut tapauksia. Niissa tapauksissa, joissa ymparisto leimaa jonkun henkilon ko. henkilo kylla itse osaa vaihtaa ymparistoaan. Siihen ei tarvita oikeuden tuomiota Huom! tuomiota ja nayttoa rikoksesta. Esimerkkisi oli kaukaa haettu ja silla ei ole mitaan tekemista varsinaisten ja "oikeiden" rikollisten kasittelyn kanssa. Muuten yhdyn nakemykseesi oikeuslaitoksen periaatteista.

Anni
12 April 1999, 19:17
Alo, en ole nähnyt Suomessa tehtyjen tutkimusten tuloksia, mutta amerikkalaistutkimusten mukaan erilaisilla seksuaalirikollisten hoito-ohjelmilla saadaan hyviä tuloksia. Esimerkkejä:

- Hoito-ohjelman läpikäyneistä 473:sta vermontilaisesta seksuaalirikollisesta, joista suurin osa oli pedofiilejä, vain 6% oli uusinut rikoksensa 8 vuotta myöhemmin. (Pithers, W.D. 1991)

- Toisen tutkimuksen tulosten mukaan inner city'ien" nuorista seksuaalirikollisista, joille oli suunniteltu oma hoito-ohjelmansa, vain 10% uusi seksirikoksensa. (Becker, J. 1990)

- 5000:sta terapiaohjelman läpikäyneestä seksuaalirikollisesta, joiden joukossa oli siis myös pedofiilejä, hoidon onnistumisprosentit ovat kaikkien rikosryhmien osalta korkeita:
* heteroseksuaalit pedofiilit 94.7%
* homoseksuaalit pedofiilit 86.4%
* sekä hetero- että homopedofiiliaa harjoittavat 75.7%
* muut raiskaajat 73.5%
* muuta moniparafiliaa harjoittavat 71.7%
* jne. (muiden seksuaalirikosten kohdalla hoidon onnistumisosuudet ovat 80-100%)
(Maletzky, B. 1991)

Kuten edellisestä näkyy, moniparafiliaa harjoittavien seksuaalirikollisten uusimisriski hoidon jälkeenkin on suurin. Riski on suurempi myös muiden kuin pedofiiliraiskaajien kohdalla. Ilman hoitoa seksuaalirikollisten uusimisriski on erittäin korkea.

Tämä nyt vain korostamaan sitä, että se "tottakait vahan avohoitoa" kyllä tehoaa!

alo
13 April 1999, 10:13
Jep, minakin olen lukenut USA:laisista hoito-ohjelmista. Siina on vain se ero, etta Suomessa hoito on vain maara-aikainen ja Huom! seuranta puuttuu. Lisaksi USA:ssa kaytetaan laakeaineita, kemiallinen kastraatio, mika on kaikista suurin tekija (tata on myos kokeiltu Ruotsissa ja tulokset ovat olleet merkittavia). Tama kemiallinen kastraatio jatkuu myos hoidon jalkeen valvottuna. Suomessa tata ei saa "ihmisoikeuksien" nimissa tehda, ei hoidon aikana eika sen jalkeen (vain ja ainoastaan silloin, jos ko. henkilo itse haluaa - ja kukapa haluaisi). Kaytannon kokemusta minulla ei Suomalaisista hoitomuodoista ole, olen vain sattunut lukemaan asiantuntijoiden lausuntoja Suomalaisen hoidon ja jakivalvonnan tehottomuudesta.

Esittamasi tilasto osoittaa, kuinka hyvin esim. USA:ssa ko. asiat on hoidettu. Viela piire Suomalaisesta rikollisuudesta. Olen ymmartanyt (keskusteltuani joidenkin poliisien kanssa), etta Suomessa ei "synny" uusia rikollisia ainakaan kovin paljon. Rikostilastot kasvavat, koska rikoksen tekijat uusivat melkein saannonmukaisesti rikoksensa - patee kaikkeen rikollisuuteen.

Tero
13 April 1999, 12:59
Se kemiallinen kastraatio taitaa olla vahan vaarin muokattu termi, koska muistaisin, etta se ei ole pysyva.Sita kokeiltiin yhteen aikana hoitona eturauhas-syopaan, joka hidasti syovan leviamisen.Laaketta tarttee siis antaa valvonnan alaisena jatkuvasti.

Anni
13 April 1999, 16:32
Nuo mainitsemani tutkimusesimerkit ovat käyttäytymistä ja ajattelua muokkaavista hoitomenetelmistä. Niissä ei ole siis käytetty lääkkeitä.

Kemiallisessa kastraatiossa miehen testosteronitaso lasketaan niin alas, ettei häntä yksinkertaisesti haluta. Mutta halu palaa heti, kun lääkehoito lopetetaan. Kyllä siitä, Tero, täällä käytetään nimitystä 'chemical castration'.

Ellei Suomessa uusia rikollisia synny, tai syntyy vain joitakin, asiat ovat hyvin, sillä silloinhan rikollisten määrä vähenee kaiken aikaa vanhojen rötöstelijöiden kuoltua pois, kunnes loppuu kokonaan.

Tero
15 April 1999, 14:17
Tarkoitin, etta termi on vaarin englanniksikin, kasitan kastraation pysyvana toimenpiteena.
Eilen MTV3 uutisissa:YK:n tutkimuksen vuodelta 1997 mukaan Suomessa on 411,2 asetta tuhatta asukasta kohti.
EU maiden vakivaltarikosten mittarissa keskiarvo oli 40, Suomessa samalla mittarilla saatiin 58.
Jutussa mainittiin myos liian helpot rangaistukset Suomessa.En kuitenkaan taysin kannata USAn linjaakaan, ainakaan kuolemantuomiota, seuraavan ja sen kaltaisten esimerkkien takia:
ADA, Okla. - A death row inmate and another man imprisoned for a 1982 rape-murder are expected to be freed after DNA tests invalidated the evidence used to convict them, the district attorney who prosecuted the pair said Wednesday.

[This message has been edited by Tero (edited 15-04-99).]

Jussi Rajaniemi
16 April 1999, 20:00
Jostain syystä luettuani tämän treadin ei luulis puhuttavan Suomesta. Olen sentään koko ikäni asunut Suomessa enkä ole koskaan joutunnut minkäänlaisen rikoksen uhriksi.

Tero
16 April 1999, 21:08
Juu, kyllä Suomi ihan kiva maa on asua jos vain töitä on.Meillä on vaan ollut keskustelua tossa siitä mihin päin kehitys on.Tätä nykyistä kurssia seuraten piakkoin(10 vuotta?)on yhtä turvallista asua siellä kuin täällä USAssa.Ja meillä jo liikkuu hulluja pitkin maata.Suurissa kaupungeissa on jo melko turvatonta iltaisin.

Lokari
17 April 1999, 03:09
Jussi, olen asunut lähes puolet elämästäni Pohjois-Amerikassa, ensin Kanadassa ja nyt USA:ssa, enkä tunne tarvetta aseen hankkimiseen. Suuret kaupungit ovat luultavasti joka paikassa vaarallisempia kuin pienet, Helsinki eritoten.
Olen yleensä asunut pienehköissä kaupungeissa, ja suurin ero täkäläisten ja suomalaisten kaupunkien välillä, ja tämä tarkoittaa sitä, mitä henkilökohtaisesti tunnen kaupungilla kävellessäni, on se, että Suomessa en tunne voivani luottaa vastaantulevien nuorten aikeisiin. Ne usein käyttäytyvät uhkaavasti tai epäystävällisesti muita kadulla kulkijoita kohtaan, ja hakkaamisista ja mummojen potkimisista kuulee turhan usein. Amerikassa ja Kanadassa nuoriso käyttäytyy yleensä kohteliaasti ja vanhempia ihmisiä kunnioittavasti, joskus jopa niin kohteliaasti, että se oikein ärsyttää.
Menen pitkästä aikaa tarkistamaan tilanteen Suomessa; viiden päivän vierailuni Suomessa alkaa perjantaina 30.4. Helsingissä, ja tulen tarkkailemaan suomalaisten käytöstä koko illan. Raportti siitä tulee sitten toukokuun toisen viikonlopun paikkeilla.

Jussi Rajaniemi
17 April 1999, 09:51
Lisää mietteitä kun taas netti toimii vaihteeksi.

Oikeuslaitos:
Minun mielestä suomen oikeuslaitos on parempi kuin esim. Amerikassa, rangaistus taulukot on kohdallaan, yms, yms... Ongelmana on se että jostain syystä rangaistukset määritellään taulukon alkupäästä, esim. miksi annetaan ihmisen taposta 3 vuotta kun siitä voidaan antaa 15 vuotta tai enemmän?

Väkivalta/rikollisuus:
Tähän on yksi syy josta poikii lisää ongelmia, tämä syy on lama -> Leikataan poliisin määrärahoja ja annetaan lisää valtuuksia poliisille -> Poliisien määrä vähenee radikaalisti, eli rikollisuus lisääntyy. Samalla Poliisien otteet kiristyy jolloin myös rikollisten otteet "kiristyy".

Loppu tulos:
Pikkurikollisuus lisääntyy, koska Poliisit eivät ehdi puuttua joka pikkuasiaa asiaan ja samalla yleinen moraalilaskee -> pikku pojat kännää kadulla -> poikii uusia "kykyjä" hyvän mallin puutteessa... jne jne

Ja tämä kaikki 9 vuodessa.

Tero
17 April 1999, 13:24
En nyt rajoittaisi tuota rymysakkkia nuorisoon, vaan 20-40 vuotiaita tapaa uhoamassa kaduilla. Jussin mainitsema työttämyys on selvästi osasyyna pikkurikoksiin.Työttömänä avioliittokin hajoaa, ja sitten palataan entiseen jengiin pyörimään, kuka sitä nyt kotona istuisi. Rasismi ja skinit sekin liittyy työttömyyteen ja huonoon menestykseen.
Huumeet ovat tulleet kuvioon pysyvästi:tilastojen mukaan on 10000 kovien huumeiden käyttäjää ja satoja tuhansia kannabiksen kokeilijoita.Samaa se on täällä USAssa, huumeet on helpompi saada kuin viina.

Pyry Vainio
18 April 1999, 23:58
Jussi: en välitä puuttua niihin kohtiin, jotka ovat mielipiteitäsi, mutta oikaisen pari virhettä.
1) Taposta voidaan Suomessa antaa vain määrämittainen rangaistus ja silloin enimmäismäärä on 12 vuotta. Se on samalla vähimmäismäärä, ellei ole erityistä lakiin perustuvaa lievennysperustetta. Näitä ovat esimerkiksi tekijän nuori (alle 18 vuotta) ikä tai syyntakeettomuus (esim. mielisairaus, jolloin seuraamuksena on vankilan sijasta mielisairaalan suljettu osasto, jonne passitus ei ole määrämittainen). Jos henkirikoksen rangaistus on mainitsemasi kolme vuotta, ei kyseessä ole ollut tappo vaan jokin muu, kuten kuolemaan johtanut pahoinpitely tai kuolemantuottamus.
2) Lama Suomessa esiintyy imperfekti nimisessä aikamuodossa, jota käytetään myös puhuttaessa vainajista ja usein myös rakkaudesta. Suomen viime vuosien kansantulon kasvuprosentti on ollut Länsi-Euroopan korkeimpia. Menossa on jo parin vuoden ajan ollut vahva nousukausi, ei suinkaan lama. Korkea työttömyys ei aiheudu lamasta vaan on yleiseurooppalainen ilmiö, joka johtuu enemmän elinkeinoelämän ja yhteiskunnan rakennemuutoksista. Toisaalta työttömyysturvakin on Suomessa hyvää Länsi-Eurooppalaista keskitasoa, eikä sosiaaliturvakaan ole kovin heikko.

Pyry Vainio
21 April 1999, 10:06
Olen tässä kuunnellut uutisia Denverin tapahtumista. On helppoa puhua rikollisuudesta ja kansalaisten turvallisuudesta Suomessa. Olemme näköjään kuitenkin pelkästään oppipoikia kehittyneisiin maihin verrattuna. Meillä koululaisten henki on vaarassa vain liikenteessä, ehkä tulevaisuudessa syrjäseuduilla myös nelijalkaisten suurpetojen takia.

Tero
21 April 1999, 13:14
Kouluvakivallasta Suomessa voi mainita yhden murhan, oliko se nyt Raumalla, pistoolilla.Turussa lyotiin aikanaan opettaja hengilta lapiolla.
Taallapain on vahan tuota villinlannen meininkia.Mita enemman pickup truckeja, sita enemman sita voi odottaa.Colorado, kansas, Oklahoma, Montana, Wyoming Idaho kuuluu edelleen villiin lanteen. Sitten on etelaista meininkia Kentuckyssa, ja siita etelaan. Saatananpalvojia taas on eniten isoissa kaupungeissa. Yritamme piileskella suht koht turvallisessa keskilannessa. Missouri nipin napin kumos lain, joka olisi antanut luvan kantaa piilotettua asetta.Ase kadessa saa jo missa vain ulkona liikkua(paitsi kouluissa), se piilottaminen on laitonta

Mielenkiintoista on se, että aseenkanto-oikeudesta saa todella herkästi väittelyn aikaiseksi amerikkalaisten kanssa - se kun kuuluu täällä "perusoikeuksiin" siinä missä sananvapaus. Hmm.

Muuten, täällä Dallasin alueella missä nyt (taas) olen, liikennevalojen vaihtumista odotellessaan saattaa mennä ohitse kolmattakymmentä pickup truck'ia.

Anni
21 April 1999, 20:29
Suur-Atlantan alueella on yksi kaupunki (Kennesaw), jossa on kaupungin tai countyn (en tiedä kumman) määräyksestä jokaisessa taloudessa oltava luvallinen ase! Ajatuksena on, että se estäisi kaikenlaista rikollisuutta, kun rikolliset tietäisivät, että vastassa on "piippu". Toisaalta rikolliset eivät myöskään voi helposti muuttaa sinne, koska he eivät saa aseenkantolupaa. En ole nähnyt kaupungin rikostilastoja, mutta paikallisten uutisten mukaan siellä on kyllä hiljaista. Toisaalta se on myös kaukaista esikaupunkialuetta, joten on vaikea sanoa, mikä vaikuttaa ja kuinka paljon.

Tuollaiseen puolustushenkeen perustuu itse asiassa koko Amerikan pioneeri- ja nykyhistoria. Siksi täällä ei todellakaan pitäisi tappamista ihmetellä.

Suomea ei voi yhteiskuntien erilaisuuden takia verrata suoraan USA:han rikollisuudessa (tai missään muussakaan). Mutta minusta on huolestuttavaa, että Suomen rikollisuusindeksi on kuitenkin suhteellisesti korkeinta tasoa Euroopan sisälläkin.

Siihen on vaikuttanut osaltaan varmasti myös Suomen eurooppalaistuminen ja avautuminen yleensäkin ulkomaailmalle. Tottumattomuus siihen.

Suomi ei ole vielä tottunut ulkomaalaisten olemassaoloon ja alistumattomaan elämään Suomessa. Suomalaisia harmittaa niin peevelisti, että joku tulee kukkoilemaan Suomeen jostain vinkuintian takapajulasta. Heidän mielestään Suomeen tulijoiden pitäisi olla nöyrän kiitollisia armollisesta vastaanotosta. Ja tehtävä työtä niska limassa ja nurisematta, kuten suomalaiset itse tekevät. Ja nämä tulijat kun röyhkeästi vain ajattelevat omalla vanhalla tavallaan omista oikeuksistaan. Työmoraali on sitä, mitä he ovat aikaisemmassa elämässään oppineet. Lisäksi erilaista temperamenttia ja sen mukaista käyttäytymistä suomalaiset eivät ymmärrä alkuunkaan. Miten voisivatkaan, kun sellaista ei ole koskaan ennen koettu!

Kyllä mukana on varmasti myös puhdasta kateutta. Asenne on helposti se, että mitä joku somalipakolainen syö ja saa, on kaikki minulta pois. En yllättyisi, jos tuollainen ajattelu olisi lisääntynyt menneen laman aikana.

Kaiken tuon seurauksena ympyrä on lukossa ilman lujaotteista interventiota: Ulkomaalaiset on leimattu yksittäisten henkilöiden takia laiskoiksi rikollisiksi, jotka varmasti nyt viimeisimmän pedofilia-tapauksen takia saavat vielä raiskaajien ja lapsiin sekaantujienkin maineen. Heitä karsastetaan entistä enemmän. He vastustavat sitä entistä enemmän ja ehkä uhittelevat ja rötöstelevätkin enemmän, kun maine on kuitenkin jo sellainen. Miksi enää käyttäytyä kunnolla ja koettaa sopeutua?

Voi meitä.

Onko kukaan teistä nähnyt lukuja nimenomaan Suomessa asuvien ulkomaalaisten rikollisuudesta? En tarkoita virolaisten autovarkauksien tapaisia juttuja.

Tero
21 April 1999, 20:56
Tilastojen pitaminen on monimutkaista. Uutisissa painotetaan usein sita, etta johonkin rikokseen syyllistyy suomalaisia eika muita siirtolaisia. En usko, etta tilastoja rikoksista edes pidetaan ulkomaalaisista erikseen muuta kuin karkoituksista maasta.Rajalla tulli voi pitaa tilastoja. On eri juttu jos joku sosiologi tutkii tiettya etnista ryhmaa ja tekee vaitoskirjan siita sitten.

[This message has been edited by Tero (edited 21-04-99).]

Pyry Vainio
22 April 1999, 19:18
Sukkela juttu, mutta Suomessa kirjatuista rikoksista yli 90 prosenttia on liikennerikoksia, ylinopeutta yli rikesakkorajan, sulkuviivan kohdalla ohitusta, ajoneuvon luvatonta käyttöönottoa, päihtyneenä ajamista jne. Tilastointi poikkeaa monista muista maista ja antaa harhaisen estimaatin.

Helsingin poliisi kait teki selvityksen ulkomaalaisten osuudesta rikoksiin mutta tulosten julkistaminen kiellettiin.

Tuntemani syntyperäinen, yönmusta, kiharatukkainen suomalainen sanoi kerran, ettei Suomessa ole osattu kehittää edes kunnollista rasismia sopivien kohteiden harvalukuisuuden takia. Hänen pahin ongelmansa oli, että kaikki puhuivat hänelle englantia, jota hän ei osannut kovin hyvin. No harjoituskohteiden osalta tilanne on Helsingin seudulla jo korjaantumassa.

Tero
23 April 1999, 16:26
Algerialais-ranskalaisen yrittajan kioski yritetty polttaa:
"Rachid Douban entisen vaimon autosta viilleltiin puukolla rikki vasta alle vaihdetut kesärenkaat.
Samalla autoon oli piirretty hakaristi.
Hakaristi koristaa myös kioskin seinää, ties milloin siihen töherretty. Takaoveen on joku kirjoittanut horjuvin harakanvarpain: KKIOSKI SAASTUNU"..lukekaa www.karjalainen.fi

Minua on aika ajoin syytetty AUn lehdilla negatiivisesta asenteesta Suomeen.Se johtuu siita etta kritiikista saa paremman jutun.Siis, joku saisi keksia nyt POSITIIVISEN AIHEEN Suomesta, alkakaa uusi Topic.

Rimotar
23 April 1999, 19:30
Niin ... Näin tässä vähän aikaa sitten dokumentin nuorisorikollisuuden määrästä täällä Suomessa. Tulos oli yllätävä (IMHO) itseasiassa todellisia nuorisorikollisia on vähän mutta he tekevät usein rikoksia. Syy miksi nuoriso aina leimataan rikollisiksi on se että hieman vanhemmat rikoksen tekijät ja nuoret liikkuvat samoilla alueilla. Nuorilla Suomessa ei iltaisin oikein ole muuta paikkaa kuin paikallisen taajaman keskusta jonne mennä. Siellä sitten ne aikuiset rikoksen tekijät liikkuvat. Jos juuri 18-vuotta täyttänyt henkilö örveltää kadulla niin kyllä se äkkiä vanhempien ihmisten silmissä on alaikäinen rikollinen...
Ongelmana on nuorten passiivisuus omien olojensa parantamisessa, kyllä ollaan sitä mieltä ettei ole oikein muuta paikkaa mennä kuin se taajaman keskusta ja ainoat jotka kuuntelevat, jos kuuntelevat, ovat omat kaverit ...

Tero
03 May 1999, 14:44
Viime ajan tempauksia:
Ryöstäjät vanhusten kimpussa
Pääosin naispuolisia vanhuksia uhreikseen valinnut mummonryöstäjäkopla on jäänyt kiinni ja määrätty tutkintavankeuteen Helsingissä. 19-25-vuotiaiden nuoria jengissa.

10 puukotusta Turussa vappuna.
Viittaan ekaan "postiini."

Lisää vapputapahtumia:
"Mies ammuttiin täydessä pubissa"
"Nainen ampui portsaria"

Tosi jännä mennä käymään Suomessa ensi vuonna.. pitäisikö varustautua puukoin ja asein kun kävelee kaupungilla? :>

Anni
03 May 1999, 23:24
Mistähän nuo ihmiset saavat aseensa, kun Suomessa niitä ei kuulemma "kadulla" ole. Kummallisesti niitä vain rikollisiin tarkoituksiin löytyy.

Mutta on ihan turhaa meidän on tarrautua jokaiseen puukotukseen ja muuhun kapakkatappeluun; niitä Suomessa on aina riittänyt. Ei kai meidän nyt enkeleitä tarvitse olla!

Minulle itselleni on nuoruuden päiviltä tanssilavakulttuuri Keski-Pohjanmaalla tuttua, ja suuremmilla lavoilla oli jotain rähinää lähes joka viikonloppu. Siellä kun oli puukkoja ja muuta kättä pitempää alkoholin kanssa saman neliökilometrin alueella.

Janne
04 May 1999, 15:02
Olenkin ihmetellyt mikseivät amerikkalaiset ymmärrä aseiden hallussapidon vaarallisuutta.

Suomi olisi todellinen helvetti, jos täällä saisi kuka tahansa kantaa asetta. Voi vain kuvitella mitä tapahtuisi, jos kaupungilla kännissä sekoilevilla lapsilla olisi vielä aseet taskussa.

Rikolliset kyllä pystyvät hankkimaan aseensa laittomin keinoin.

Amerikassakin pitäisi kerätä aseet pois tavallisilta kansalaisilta.

Tero
04 May 1999, 15:09
Jos olet joskus katsellut amerikkalaisia ruokapoydassa, niin huomaat etta ne syo yhdella kadella tai sitten vaihtaa katta edes takas kayttaakseen veista.No, ennen villissa lannessa piti olla aina yks kasi vapaana asetta varten!Jos ei olisi aseita Ameikan historiassa, ninn maathan olisi edelleen intiaaneilla.
Just kidding, mutta vastaus on historiassa kuitenkin.

Anni
05 May 1999, 01:12
Janne:

Kyllä amerikkalaiset aseiden vaarat tajuavat; he vain luottavat siihen, että niiden käyttäjällä on korvien välissä elävää harmaata massaa. Hyvin monet hyväksyvät aseiden käytön puolustukseen. Lienee historian peruja.

Minun mielestäni kyllä helvetti jäätyy ennen kuin amerikkalaisilta aseet kokonaan pois "kerätään". Haluaisinpa sen "keräämisen" nähdä! Kunhan nyt rajoittaisivat uusienkaan hankintaa.

Pyry Vainio
05 May 1999, 14:11
Kun joskus kuuskytluvulla poikkesin ensi kerran Jenkkilän rantaan eldarin jobissa, päätin lähteä kaupungille katselemaan. Oli kai jokin Nevernyrkki tai sinnepäin. Jep, katselu sujui hyvin ja kun ilta oli kaunis, päätti suomalainen kävelemään tottunut maalaispoika kävellä takaisin laivalle.

En ollut ehtinyt vielä pitkällekään, kun poliisiauto pysäytti minut ja kyselivät, minne matka. Vastasin heille, että laivalle juu nou. Jolloin he tarjoutuivat viemään minut autollaan. Oli kuulemma vähemmän vaivaa, kuin ruumiin tunnistamisessa. Turvallinen maa, siisti auto ja ystävälliset poliisit. Muistelen aina lämmöllä. Sitä ruumiin tunnistamista tosin vieläkin ihmettelen.

Kake
05 May 1999, 20:49
USA:ssa tapetaan tai murhataan ampuma-aseella noi 15.000 ihmistä vuosittain. Näistä on noin 5000 lapsia. Suurin osa lasten tappajista ovat itsekin lapsia.

Kyllä Setä-Samulin maa on aivan omassa sarjassaan.
Sitä että humalainen suomalainen riehuu kirveen kanssa Keravan viinakaupassa ei tietenkään suopeasti katsota, mutta siitä on pitkä matka jenkkien maan väkivaltaan.

Tero
05 May 1999, 21:25
Sittenhan mun taytyy vain ymparoida itseni 100 000 ihmisella, joten joku heista tulee tapetuksi tayttaakseen ton tilaston.

Tero
06 May 1999, 02:44
En löytänyt mitään tilastoja tuon alla olevan (yli Euroopan keskiarvon)lisaksi.Tällaista muuta löytyi rikoksesta Suomessa:
"Älkää kysykö mistä johtuu väkivalta älkää kysykö mistä johtuu päihdeongelma"

www.kiiminki.fi/futuret/kalevi.htm (http://www.kiiminki.fi/futuret/kalevi.htm)
www.stat.fi/tk/el/hyv983.html (http://www.stat.fi/tk/el/hyv983.html)
www.kiiminki.fi/pstytot/abc1.htm (http://www.kiiminki.fi/pstytot/abc1.htm)
www.diacor.fi/tv_1998_2_26.cfm (http://www.diacor.fi/tv_1998_2_26.cfm)
www.netn.fi/495/netn_495_kirja5.html (http://www.netn.fi/495/netn_495_kirja5.html)
tilastoja:ei toimi: www.poliisi.fi/suomi/index41.htm (http://www.poliisi.fi/suomi/index41.htm)
Rikoslehti: www.matrix.fi/rikos.html (http://www.matrix.fi/rikos.html)
Siella on juttu toisen peraan: Alavuden käräjäoikeus tuomitsi nuoren miehen yhdeksän vuoden vankeusrangaistukseen mm. taposta ja törkeästä ryöstöstä.
Siis "tappoja" on, murhia ei ainakaan tilastossa paljon, sen takia.
Suomeen perustettiin reilut kolme vuotta sitten rikosuhripäivystys. Toiminta on vuosien saatossa laajentunut niin , että tänään päivystyksellä on ympäri Suomen jo 12 toimipistettä.

Tero
06 May 1999, 14:49
Turun Sanomissa tanaan:
- Ongelmat on oikaistava ihan nuorena. Minäkin jouduin poikakotiin aivan liian myöhään, vasta 14- vuotiaana, Miro sanoo.
- Minulla on ihan sama juttu. Ja sen puuttumisen pitää olla kunnon touhua, eikä mitään sosiaalitanttojen hyssyttelyä. Psykologit ja muut vaan taivastelee, kun pitäisi tehdä jotain, jatkaa Janne
///////
Ajattelin sita tekemista.Tosiaan pitaisi vaikka tyhjasta keksia ryhmalle ongelmanuoria joku projekti, veneen kunnostus tai sellaista.Siis tehtaisiin kuin isojen poikien partio-osasto.Ohjaajasta riippuu onnistuuko homma.Miehia poikien ohjaajaksi, naisia tyttojen.
Lukekaa myos edellinen "post".

Anni
06 May 1999, 17:57
Pari päivää sitten olin todistamassa mädän Amerikan uusiutumista:

Täällä Atlantan esikaupungin 12 vuotta vanhassa nukkumalähiössä, jossa asun, on satakunta taloa. Naapureinamme tien toisella puolella on malliperhe, isä-George, äiti-Susan ja 11-vuotias poika Trip. Kivoja, fiksuja ihmisiä poikaa myöten. Pojalla on pari koulukaveria, joista ei voi sanoa ihan samaa.

Yhtenä päivänä nämä pojat heittelivät kananmunia naapurimme ja erään toisen talon katolle, ja seinäänkin lätsähti jokunen. Joku "kyläläinen" onnistui näkemään pojat tihutöissään, joten pojat jäivät kiinni. Toinen sanoi syyksi, että Trip oli tyrkännyt kyseisen pojan pyörän kumoon. Emme tiedä, oliko tuo syy tosi vai ei.

Seuraavaksi poikien äidit (ainakaan toisella ei ole isää lähimailla) haettiin mukaan vahtimaan poikiaan, kun nämä pesivät kananmunat pois seinistä! George ja Susan seisoivat myös vierellä. Poika oli pitkät rupeamat tikkailla rätti kourassa. Vieläpä letkulla huuhteli seinän. (Talo on korkea ja katto jyrkkä, joten sinne George ei poikaa uskaltanut päästää. Sitä paitsi siellä munat olivat jo paistuneet mustaan huopaan kiinni -- luultavasti ikuisisksi ajoiksi.)

Minusta tuntui erittäin hyvältä, kun katselin tästä työhuoneeni ikkunasta pojan seinän pesua. Ei, en ollut vahingoniloinen. Ähäkutista ei ollut mielessäni tietokaan. Ajattelin, että siinä on kerrankin perusteellinen tapa opettaa pojille, että kaikilla teoilla on seurauksia, ja niistä seurauksista voi joskus olla harmia itsellekin. Uskon, etteivät ne kaksi poikaa enää kananmunia heittele. Tuo oli myös oikea ikä (11) tarttua asiaan -- tietysti aiemminkin olisi voinut aloittaa, jolloin olisi voitu välttää koko seinän pesu. En tiedä, olisiko sama toiminut ensimmäisen kerran enää viiden vuoden päästä.

Kunpa vanhemmat tajuaisivat, ettei kaiken tekeminen valmiiksi lapsen puolesta johda vastuuntuntoiseen, tasapainoiseen aikuisuuteen. Koulu voi auttaa vasta sen jälkeen, kun vanhemmat ottavat vastuun jälkikasvustaan. Tämä pätee yhtä hyvin täällä kuin Suomessa.

Kake
06 May 1999, 21:23
Vieläkö Clintonin äiti elää?
Elääköhän NotSoBrightin äiti?
Laittaisivat pojan ja tytön siivoomaan jälkensä Jugomaassa.

Tero
07 May 1999, 13:22
Clintonin aiti?Eikos Bill just kayny jossain hautajaisiissa kevaalla?

Utrion pakina perjantain Iltalehdessa:
Lukion oppilas yrittää kesken tunnin sytyttää palamaan maantiedon luokassa olevan kartan. Kartta ei pala kunnolla, mutta luokassa syntyy paniikki. Sytyttäjää naurattaa kovasti.Oppilas on perin hämmästynyt, kun käy ilmi, että kepposen nimi laissa on murhapoltto.

Anni
07 May 1999, 19:49
viittaan koulukeskusteluun.

Tero
22 June 1999, 01:22
Amerikkalaisuutta-aiheessa laitoin rikostilastoja.Los Angelesissa on autovarkauksia vuodessa joku 28 000. Turun Sanomissa on juttu Suomen tilanteesta. Autoja varastettiin, siis holhoustermein "otettiin luvatta käyttöön", viime vuonna 26 400. Ja verratkaa vakilukuja. Noin 90% oli huviajelua, mutta 11 000 omistajaa sai korvauksia.
Nuoret taas asialla...

Tero
23 June 1999, 13:40
Iltalehti keskiviikkona:
Malmin poliisi on paljastanut kymmeniä autovarkauksia Etelä-Suomessa tehneen nuorisoporukan. Nuorukaiset tuhosivat ainakin viisi anastamaansa autoa polttamalla. Tutkimuksissa on selvinnyt, että samaiset nuoret olivat karistaneet poliisit kannoiltaan kaahaamalla reippaasti yli kahta sataa.

Kaivoin tämän vanhemman ketjun esille puhuttuani tänä aamuna isäni kanssa. Hän oli pari päivää sitten odotellut jotakuta autossaan istuen Hämeenlinnassa Hätilässä sijaitsevan supermarketin pihalla. Vähän matkan päässä oli kävellyt keski-ikäinen turkkilaispariskunta. Yht'äkkiä oli neljän miehen joukko hyökännyt täysin syyttä pariskunnan kimppuun alkaen hakata heitä. Isäni ei ollut ehtinyt hätiin ennen kuin miesjoukko oli jo juossut pois jättäen kolhitut turkkilaiset maahan.

Isäni ei ollut tietenkään (tyypillisenä suomalaisena) mennyt puhumaan asiasta poliisille (kehotin häntä menemään antamaan edes miesten tuntomerkit kun hän kerta oli nähnyt heidät omien sanojensa mukaan 'aitiopaikalta').

Luulen, että vaikka Amerikassa onkin rotu-ongelmansa, maa on yleisesti ottaen suvaitsevaisempi eri rotujen suhteen kuin Suomi, jossa asian kanssa ei olla aikaisemmin oikeastaan jouduttu tekemisiin suuremmassa määrin.

Tero
13 August 1999, 14:42
Iltalehti:Jarno Elg ja Terhi Tervashonka tomittiin paloittelumurhasta Hyvinkään käräjäoikeudessa. Elg sai elinkautisen ja Tervashonka yli kahdeksan vuoden tuomion.

Lukijat kuulemma tyytymätömiä. Elg voi päästä vapaaksi aikaisintaan 2009.

Alo kommentoimaan!

[This message has been edited by Tero (edited 13-08-1999).]

Kymmenen vuoden tuomio ihmisen paloittelemisesta on tosiaan ihan liian lyhyt. Joku Iltasanomien mielipidepalstalla toivoi, että kuolemantuomio otettaisiin Suomessa käyttöön "Amerikan malliin".

Katsoin juuri eilen illalla Clint Eastwoodin uuden elokuvan: "True Crime". Siinä syytön (musta) mies selvisi nipin napoin kuolemantuomiosta.

Koska on selvää, että elinikäinen vankilarangaistus ei 'paranna' ketään, ehkä julmista ja selkeästi ja ilman epäilyksen häivääkään todeksi näytettävistä rikoksista voitaisiin antaa kuolemanrangaistus. Mielestäni tällä hetkellä esim. USA:ssä käytössä olevat mestaustavat ovat kuitenkin inhottavia. Sähkötuoli, kaasukammio tai myrkkyruisku. Kaikki ovat epämiellyttävän kliinisiä.

Mielestäni, jos kuolemantuomio pitää olla käytössä, parasta olisi kunnon vanhanaikainen "firing squad" (ammuntajoukko? http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif. Lisäksi pitäisi olla olemassa laki, että ellei riittävää näyttöä kuolemantuomion määräämiseen ja täytäntöönpanoon kuukauden sisällä ole, sitä ei voitaisi ko. rikoksesta langettaa. Syy siihen, miksi ihmiset viruvat "on the death row" vuosikausia, joskus jopa toistakymmentä vuotta mestausvuoroaan odottamassa, on se, että Amerikan oikeusjärjestelmä on kiero -- vuosien odotus antaa tuomitulle mahdollisuuden valittaa kerta toisensa jälkeen ja siten - periaatteessa - kun kuolemantuomio lopulta pannaan täytäntöön, sen olisi pitänyt mennä niin monen askelen läpi, että virhettä ei voisi syntyä. Silti USA:n historian aikana (vai oliko peräti pelkästään tällä vuosisadalla) toistakymmentä syytöntä ihmistä on mestattu "vahingossa".

Joskus olen ajatellut, että "toivottomille tapauksille" (kuten Jarno Elg), voitaisiin antaa vaihtoehto: joko nopeasti toimeenpantava kuolemantuomio ammuntaryhmän (tuohon on oltava parempi sana, mutten tiedä) edessä, tai elinikäinen vapausrangaistus. On selvää, että joitain ihmisiä ei yksinkertaisesti voida pitää vapaana nyky-yhteiskunnassa, joten vaihtoehtoja ei jää kovin montaa jäljelle.

Hmm. Tai ehkä Kuuhun voitaisiin luoda vanki-yhdyskunta Australian tapaan :-)

Pekka
14 August 1999, 09:32
Kuolemantuomioissa jää epäilyttämään, onko yhteiskunnalla oikeus päättää elämästä ja kuolemasta? Eikö yhteiskunnan pitäisi näyttää olevansa "parempi" kuin rikolliset?

Lyhyet rangaistukset (<2 v.) ovat mielestäni kuitenkin Suomessa liian lyhyitä. Tosin en ole asiantuntija!

Anni
14 August 1999, 10:24
Voisi myös kysyä, mikä vastuu yhteiskunnalla on hyysätä paatunutta, parantumatonta rikollista vyosikymmeniä veronmaksajien kustannuksella... elättää heitä paremmin kuin monet kunnialliset kansalaiset elävät. Pelkkä vapauden poisotto ei minustakaan ole tarpeeksi suuri rangaistus raaoista henkirikoksista. Itse asiassa en näe Hammurabin lakia mitenkään epäoikeudenmukaisena: Tee rikoksesi sen mukaan, mitä itse olet valmis kärsimään.

Jussi Rajaniemi
14 August 1999, 17:25
En ole koskaan hyväksynyt kuolema tuomiota, mutta aina olen ollut sitä mieltä että rikos pitää maksaa kaksin kertaisena suhteessa aiheutettuun vahinkoon. No mikä olisi sopiva tässä paloittelu tapauksessa? Se voisi olla jokin muusta maailmasta eristetty yhdyskunta jossa leipä(vähäinen) ansaitaan pakko työllä (lusikalla kiviä halkomaan). Ja pahimmille yksilöille tämä tehtävä tuli tehdä 100% yksin elinkautisesti. Elg halusi jutela helvetin kanssa, joten se sille suokoon ... yhteiskunnan ehdoilla.

Lokari
16 August 1999, 05:38
Ville: suomenkielinen vastike firing squadille löytyy mm. seuraavasta ruotsalaisvitsistä:
Suomalainen, venäläinen ja ruotsalainen ovat saaneet kuolemantuomion. Suomalainen ammutaan ensiksi. Kun teloittajat tähtäävät jo häntä, hän osoittaa sormellaan ampujien taakse ja huutaa:
- TULVA!!!!
Teloitusryhmä kääntyy katsomaan ja suomalainen pakenee. Seuraavaksi on venäläisen vuoro. Hänkin osoittaa teloittajien taakse ja huutaa:
- HIRMUMYRSKY!!!!
Ja sitten vielä ruotsalainen. Sekin yrittää samaa temppua, osoittaa sormella teloittajien taakse ja huutaa:
- TULTA!!!!

[This message has been edited by Lokari (edited 15-08-1999).]

Anni
16 August 1999, 08:07
http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif

alo
16 August 1999, 13:33
Mitapa tuosta muuta kommentoimaan, kuin etta tuomiot olivat lievia. Mutta niinhan Suomessa on. Ei kait tuo ihmissyonti ole lopulta sen suurempi rikos kuin kahden pikkutyton raiskaus ja murha (Jammu). Ja ei kait se murhattu/syoty tyyppikaan ihan viaton ja taysjarkinen ollut, jos sita nyt lieventavaksi asiaksi voidaan lukea.

Nain joskus poliisin web sivuilla tilastoa rikollisuudesta. Siella oli tilasto vuodesta -70 lahtien (valitettavasti ne on poistettu, nyt ko. tilastot nayttavat vain -90 luvun loppupuolen tietoja). Niin, ne tiedot osoitti, etta monet rikokset olivat yli satakertaistuneet parissakymmenessa vuodessa. Aikana jolloin Suomen elintaso ja hyvinvointi (vai olisko se pahoinvointi) on kasvanut roimasti ja samalla rangaistuksia on lievennetty. Siis, jos vaitetaan, etta rangaistuksien koventaminen ei vahenna rikollisuutta, niin eipa nayta niiden lieventaminen sita myoskaan tekevan. Onko mm. mitaan jarkea siina, etta poliisi pidattaa saman tyypin 250 kertaa murrosta/pahoinpitelysta tms, eika ko. tyyppi saa muuta tuomiota kuin ehdonalaista ehdonalaisen peraan. - Tulee varmasti kalliimmaksi yhteiskunnalle ja ihmisille vaikkapa vakuutusmaksujen muodossa.

Suomessa tehdaan myos asukaslukuun suhteutettuna eniten vakivaltarikoksia Lansi Euroopassa (inc. USA ja Kanada). Mutta vankien maara on alhaisin ja annetut tuomiot ovat selvasti lyhimmat. Eika Suomessa kenenkaan tarvitse nalkaansa varastaa tai tullakseen toimeen, kuten esim. Etela Afrikassa. Ei mitenkaan voi valttya ajatukselta, etta rikollisuus Suomessa on itse hankittua, levaperaisella kasvatuksella (=uusavuttomuus - paasinpas taas sanomaan) ja yliymmartavalla sossulla ja rikoslainsaadannolla.

Paikallisessa lehdessa oli mielenkiintoinen tieto. Etela Afrikassa varastetaan tai murtaudutaan n. 85000 autoon vuodessa (sis. myos autokaappaukset). Muistan myos Teron joskus nailla palstoilla maininneen, etta Suomen vastaava luku on n. 26000. Kun EA:n vakiluku on n. 40 milj (huom! koyhyys) ja Suomen 5 milj, niin kylla auto taalla on huomattavasti paremmassa tallessa (kaikesta huolimatta!!! en olisi uskonut!). Taitaa Suomessa autovakuutukset olla huippulukemissa?

Sunnuntain lehdessa oli myos uutinen, jossa kerrottiin tuomarin maaranneen alaikaisen raiskaajalle elinikaisen tuomion, ilman armahdus ym. oikeutta. Tuomarin lausunto oli ollut lyhyt ja ytimekas: Koska raiskaaja oli pilannut lapsen elaman loppuiaksi ja koska han oli pilannut myos oman elamansa ja toistuvasti tehnyt myos muita rikoksia, hanet pitaa loppuelamakseen sulkea pois yhteiskunnasta, ettei han enaa voi ketaan vahingoittaa. Tuomarin mielesta yhteiskunnan pitaa suojella lapsia hirvioilta ja lasten oikeudet ovat ylitse muiden ihmisoikeuksien. Suomalaiseen 10 vuoden (tai lyhyemman ajanjakson) avo-/laitoshoitoon taalla ei uskota paatuneimpien rikollisten kohdalla.

Ehka asiat Suomessakin joskus muuttuu, ehka rangaistukset kovenevat. Mutta pahoin pelkaan, etta viela monia pahempiakin rikoksia pitaa tapahtua ja viela pahempia rikoksen uusijoita pitaa ilmaantua, etta yliymmartava asenne loppuu. Voi vain pelolla odottaa mita Jammu vapautumisensa jalkeen tekee, kuinka monta lasta ehtii raiskata ja murhata. Toivottavasti EI, silla jospa se 10-12 vuotta vankilassa ja terapia hoito olisi hanet parantanut. Ja siihenhan se suomalainen rangaistuskaytanto perustuu.

Anni
16 August 1999, 21:05
Vankilaelämän en kyllä usko ketään parantavan. Jos siellä saatu psykoterapia jotain vaikuttaa, se vaikutta ympäristöstä huolimatta.

Olen taipuvainen uskomaan Alon tavoin, että rangaistukset kyllä hakevat oikean suhteensa rikoksiin, mutta sellainen ei voi tapahtua hetkessä, koska yhtesikunnan asenne ei voi muuttua hetkessä.

Kake
17 August 1999, 18:56
Tämähän on kuin Lapuanliikkeen tai IKL:n rangaistuspoliittisesta lehtisestä. Aikoinaan ruotsalaiset, Klaus Fleming, Suomen nouseva aateli ynnä muut teilasivat nälkäänäkeviä Suomen talonpoikia. Se rangaistus ei käsittääkseni tehnyt heistä "kunnon kansalaisia".

USA:n kovat tuomiot pienistäkin rikoksista, kuten myymälävarkauksista, eivät minkään tilaston mukaan ole pelottanut pois rikoksen polulta.
Jos te tosiaan luulette että kuolemantuomio toimisi paremmin Suomessa kuin siellä rapakon takana niin antakaa edes jonkinlainen perustelu.

Pekka
17 August 1999, 20:19
Vapauden poisottaminen muka ei ole iso rangaistus? HUH! Mikä voisi olla pahempaa?

Ja yhteiskunnan vastuusta... Voidaan myös kysyä mikseivät yhteiskunnat voi olla humanistisia? (Eräät nimittäin EIVÄT ole!) Tässä vain pakosti muistuu mieleen Arizonan vankiloiden oloista tehty dokumentti.. (Joka luultavasti on USA:ssa sensuroitu)

Rikollisuus on myös osittain yhteiskunnan vika, joten yhteiskunnan vastuulla on myös kantaa sen seuraukset. (Anni, vrt. Hammurabi-esimerkkisi)

Kuolemanrangaistus ei kuulu länsimaiseen ajatteluun, vaikka kuinka se tyydyttäisi ihmisten kostonhalua.

alo
18 August 1999, 09:57
<<Kake: USA:n kovat tuomiot pienistäkin rikoksista, kuten myymälävarkauksista, eivät minkään tilaston mukaan ole pelottanut pois rikoksen polulta>>

Missa naita tilastoja on, kerro? Kuka ko. tilastot on tehnyt? Kasittaakseni NY:ssa saatiin hyvia tuloksia aikaiseksi, puuttumalla myos pieniin rikoksiin. Ja enpa usko, etta koskaan on tehty tilastoja, joissa muilta kuin rikollisilta olisi kysytty, etta pelottivatko rangaistukset ja siten estivat rikoksen tekemista. Mita jos tallainen tutkimus tehtaisiin? Tulos voisi olla yllattava. Kasittaakseni myos monet USA:ssa kuolemaan tuomitut ovat loppujen lopuksi katuneet tekoaan ihan oikeasti ja pitavat myos tuomiotaan oikeana (henkilo, joka ei kadu ei myoskaan pida tuomiota oikeana). Ja vastaavasti Suomessa, onko kukaan 10 vuotta esim. murhasta istunut henkilo katunut tekoaan? Vast. EI, koska he 90% ovat uusineet tekonsa ja istuvat siita sitten uudestaan sen 10 vuotta (tai 6).

<<Pekka: Rikollisuus on myös osittain yhteiskunnan vika, joten yhteiskunnan vastuulla on myös kantaa sen seuraukset>>

Tä!? Miten rikollisuus on myos yhteiskunnan vika, kuka niin sanoo, onko siitakin tehty tutkimus ja kuka sen on tehnyt? Miten se voi olla yhteiskunnan vika jos joku esim. raiskaa tai murhaa jonkun? Ja kuten aikaisemmin olen maininnut, esim. Pohjoismaissa kenenkaan ei tarvitse varastaa pysyakseen hengissa! - Miten yhteiskunnan vastuulla voi olla kantaa rikosten seuraukset!? Kylla se on niin tai ainakin se pitaisi olla niin, etta joka rikokseen ryhtyy, kantaa siita itse ja vain itse kaikki seuraamukset. Tuo edella vaittamasi ajatusmalli on jo ajanut asiat siihen pisteeseen, etta mm. Suomessa ihmiset tuntevat (syystakin), etta uhrin oikeusturva on pienempi kuin rikoksen tekijan.

Ja lopuksi: Suomessa ei lieva rangaistuskaytanto ole mitenkaan vahentanyt rikollisuutta. Painvastoin, sen kayttoonoton jalkeen rikollisuus on rajusti noussut. Mita esim. viestitetaan nuorelle autovarkaalle, joka ei saa minkaanlaista rangaistusta. Nama nuoret mm. itse kertovat kuinka ehdonalainen ei ole rangaistus, eika sita mielleta rangaistukseksi. He myos kehuskelevat silla kuinka helppoa (ja kuinka mukavaa) on tehda pikkurikoksia. Ja myohemmalla ialla heista tulee taparikollisia ja suuremman ringin pyorittajia. - Hmm.. ehka se sittenkin on yhteiskunnan (lainsaatajan) vika, kun tarkemmin ajattelee. Mutta mina ajattelen sita aivan eri kantilta kuin sina, Pekka.

Kake
18 August 1999, 11:00
En minä nyt muista mistä luin noita tilastoja. Se jäi vain mieleen ettei rikokset vähentyneet lukumääräisesti rangaistuksia koventamalla. Jotain muutakin siihen tarvitaan.

Se tosiasia että NY:ssa nollarajan käyttöönotto vähensi väliaikaisesti pikkurikosten määrää ei vielä todista että se toimisi yleensä rikoksia vähentävästi.
Ruotsinkin poliisit kokeilivat samaa tänä keväänä ja monta rattijuoppoa saatiin ansaan.

Muuten tuota nollarajaa pitäisi soveltaa polkupyöräilijöihin, jotka sekoilevat liikenteessä kuin päättömät kanat. Mielestäni ainakin kaupunkiliikenteessä pitäisi osata erottaa oikea vasemmasta ja tunnistaa yhdensuuntaisen kadun merkki.

Olen muuten huomannut että Suomessakin sovelletaan lakia Ruotsin malliin näissä varkaustapauksissa. Tavaran omistajan ei saa puolustaa omaisuuttaan esim.lyömällä varasta turpaan ja ottamalla omansa takaisin. Siitä tulee tuomio pahoinpitelystä ja varas vapautetaan.
Jos paukutat päätäsi "lappuliisalle", nimität häntä vaikkapa kusipääksi tai aivoinvaliidiksi, hän tekee ilmoituksen pahoinpitelystä ja sinut tuomitaan. Näitä esimerkkejä on monta.
Laki on kaikille samalla tavalla kirjoitettu, mutta oikeudenmukaisuutta ei
ole.

Tero
19 August 1999, 12:59
1." Hyvinkään kaatopaikkasurmasta tuomitut ovat ilmoittaneet olevansa tyytymättömiä Hyvinkään käräjäoikeuden viime viikolla heille antamiin tuomioihin. Tuomittujen on toimitettava seuraavaksi valituskirjelmä käräjäoikeudelle 30 päivän kuluessa, jotta jutun jatkokäsittely etenisi Helsingin hovioikeuteen."
Hovioikeus ei varmaan mitenkaan muuta tuomiota!
2. Rosvo iskee 1 220 auton kimppuun joka viikko
Autorosvo iskee nyt joka viikko 1 220 auton kimppuun. Ylimääräiset tavarat varas putsaa 700 autosta ja 520 autoa hän vie kokonaan.
Suurin osa autoista päätyy takaisin oikeille omistajilleen enemmän tai vähemmän rikottuna, mutta 20 autoa jää joka viikko kateisiin.
Ajoneuvojen luvattomia käyttöjä on tänä vuonna ollut melkein pari tuhatta enemmän kuin viime vuonna koko maassa. Tänä vuonna on murtauduttu yli 18 000 autoon (Iltasanomat)

[This message has been edited by Tero (edited 19-08-1999).]

[This message has been edited by Tero (edited 19-08-1999).]

Kake
19 August 1999, 17:02
Tero:
Monet niistä varastetuista ja kadonneista autoista menee Venäjälle ja muualle sinnepäin.
Osa on organisoitua vakuutuspetosta kuten ehkä tiedät.

Tero
19 August 1999, 19:41
Kuulin että maan rajojen ulkopuolelle meneviä autoja olisi joka vuosi vähemmän. Aikaisemmin kun tästä oli keskustelua selvisi, että esim. Turussa suurin osa on nuorten "ajankuluksi" varastamia.

Tero
25 August 1999, 14:59
Ylen uutisista:..vähän lyhentäen..

Nuorisorangaistus tavoittaa kohderyhmänsä, eli nuoret joilla on useita ehdollisia tuomioita, sanoo tutkija Sanna Virolainen. Rangaistuksessa yhdistyy palkaton työ ja valvonta...rangaistusta ei pidä laajentaa niihin nuoriin joille riittää yksi ehdollinen rangaistus...

Kovien huumeiden käyttäjät eivät selviä rangaistuksesta ilman hoitoa. Huumeidenkäyttäjät eivät pysy sitoutumaan työpalveluun ja heihin on vaikea saada luottamuksellista suhdetta. .. ainoa keino ... on saada heidät ensin katkolle ja sitten sitoutumaan pitkään hoitoon.

Nuorisorangaistus voidaan tuomita 15 - 17-vuotiaalle nuorelle sakko- ja vankeusrangaistuksen välimuotona. Alkoi helmikuussa 1997. Rangaistukseen on tuomittu 89 nuorta, joista 34 on suorittanut rangaistuksensa loppuun.

Tero
29 December 1999, 15:34
Missä Alo? Olen kadottanut hotmail osoitteesi.
-------
"Väkivaltarikoksesta annetut tuomiot kovenivat vuodella.
Vaasan hovioikeus on koventanut Jyväskylän käräjäoikeuden Jyrki Kalevi Murtomäelle (35) ja Jari Marko Tapio Sulkuselle (30) törkeästä ryöstön yrityksestä antamia tuomioita vuodella. Miehet tuomittiin kolmeksi vuodeksi vankeuteen. Käräjäoikeuden määräämä vankeusrangaistus oli kaksi vuotta.
Käräjäoikeuden syyskuisesta päätöksestä valittanut virallinen syyttäjä vaati vankeusrangaistuksien korottamista, koska hän piti miesten tekoa poikkeuksellisen raakana, julmana ja suunniteltuna sekä katsoi uhrin välttäneen kuoleman sattumanvaraisesti.

Myös hovioikeus piti miesten anastustarkoituksessa käyttämää ja pääosin teräasein tehtyä väkivaltaa varsin raakana ja julmana. Teosta aiheutui humalan vuoksi puolustuskyvyttömälle 57-vuotiaalle jyväskyläläiselle miehelle huomattavia vammoja. Hänet myös uhattiin tappaa, joskin teko jäi yritykseksi." KS

Tänään myös vähämielinen pyrmaani puukotti 8 vuotiaan kuoliaaksi.

Toisaalta luin juuri toissapäivänä jostain lehdestä, että kun joitain vuosia sitten noin puolet pahoinpitelytapauksista meni Suomessa oikeuteen, nykyään menee enää vain noin kolmannes. Joitain vuosia sitten lakia muutettiin jonkin verran, ja se sallii/mahdollistaa monien pahoinpitelytapausten tulkitsemisen "lieviksi", jolloin ne eivät etene poliisitutkintaa pidemmälle.

Tero
29 December 1999, 18:14
Joo, monissa uutisissa huomaa siitä,että kynnys on nyt korkeammalla. Voivat valittaa miesvahvuutta, varan puutetta poliisissa.

Tero
29 December 1999, 19:07
Jarin pilakuva tältä päivältä, taksiryöstäjän kohtelusta, saisi teidät kyllä nauramaan. En laita linnkiä, koska Kalevaan täytyy nyt rekisteröityä: http://www.kaleva.fi

Pyry Vainio
16 January 2000, 00:00
Jukka Kemppinen, nykyinen hovioikeustuomari, joka joku vuosi sitten palasi takaisin oltuaan Berkeleyssä kutsuttuna professorina, kirjoitti juuri, miten "Suomen yleinen turvallisuus on parempi kuin koskaan. Samoin on lainkuuliaisuus Suomessa. Tuskin missään muualla jalankulkija odottaa keskellä yötä punaisen valon vaihtumista. Täällä ei tarvita sähköisiä aitoja tai kaltereita, kuten Beverly Hillsiss. Tämä on yksi turvallisimpia yhteiskuntia mitä voi olla."

On totta, että Suomi on edelleen suhteellisen turvallinen maa - varmastikin yleisesti ottaen turvallisempi kuin esimerkiksi Yhdysvallat. Mutta silti Suomi on väkivaltaistunut kovasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tai sitten väkivallan tyyli on muuttunut "julkisemmaksi" (aikaisemmin esim. tapot tapahtuivat lähinnä saunaporukan kesken kännissä).

Helsingin Sanomat tänään (koko artikkeli (http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/kaup/20000116ka05.html)):

Elämän rökittämät nuoret saavat yösijan, ruokaa ja aikuista tukea Helsingin turvatalosta

"Olemme todella huolissamme siitä, että nuorisopsykiatrian ja lastensuojelun palveluita on karsittu ja että niitä on aivan liian vähän", sanoo Merja Hakala, joka johtaa Suomen Punaisen Ristin (SPR) Helsingissä sijaitsevaa nuorten turvataloa. "Pääkaupunkiseudun lastensuojelu on pahasti tukossa, ja lapsia sekä nuoria on ylipaikoilla." Turvatalon kymmenen toimintavuoden aikana nuorten kokemukset ovat muuttuneet Hakalan mielestä yhä rankemmiksi: "On entistä enemmän mielenterveysongelmia, perheväkivaltaa ja huumeita. Vanhemmat väsyvät rahahuoliin, ahtaaseen asumiseen ja siihen, että työnantaja ottaa heistä kaiken irti.

Mielestäni on silmien ummistamista sanoa, että Suomessa asiat eivät ole muuttumassa/muuttuneet huolimatta siitä, että suhteellisesti Suomen turvallisuus lienee edelleen parempi kuin esimerkiksi Yhdysvaltojen (vaikkakin Suomen väkivaltatilastot ovat väkilukuun nähden Euroopan kyseenalaisessa kärjessä). Tilannetta on sitä vaikeampi korjata mitä hankalammaksi tilanne menee.

[This message has been edited by Ville (edited January 15, 2000).]

Anni
16 January 2000, 06:33
En tiedä, missä USA:ssa on "keskiarvokaupunkeja" rikollisuuden suhteen. Suuret kaupungit ja Beverly Hills eivät ole koko maa, kuten Suomessakaan Helsinki ja Tampere eivät ole sama kuin Pori tai Lestijärvi.

Minusta keskiarvo ei anna rikollisuudesta sellaista kuvaa, jolla olisi jotain käytännön merkitystä.

Lokari
16 January 2000, 13:56
Yhdysvaltojen rikostilastoja pitäisi verrata Euroopan tilastoihin, ja Suomen tilastoja jonkin pienen, syrjäisen osavaltion tilastoihin. Itse vertaan Suomea mieluiten kotiosavaltiooni Georgiaan, jossa on yksi Helsinkiin verrattava suurkaupunki, Atlanta. Kotikaupunkini Savannah vastaa kooltaan Turkua ja Tamperetta.

En ole nähnyt Georgian enkä Suomen rikostilastoja, joten en voi verrata numeroita, mutta kadulla kulkiessani tunnen oloni turvallisemmaksi Savannahissa kuin Porissa. Varsinkin amerikkalainen nuoriso käyttäytyy huomattavasti sivistyneemmin kuin suomalainen, ja jopa tervehtii kadulla vastaantulevaa vanhempaa väkeä.

Anni
16 January 2000, 17:29
Minustakin tuntuu kivalta, kun ihmiset (mukaanluettuna nuoret) moikkaavat. Eikä se ole edes pelkkää "Southern hospitality'ä", sillä Illinoisissakin tervehditään. Manhattanilla keskellä yötä koetan kuitenkin olla suuremmin hymyilemättä ja silmiin katselematta. Täällä kotikulmilla "maalla" lähiön nuoret sanovat ujon "hi'nsa" aina, kun satun pihalla olemaan, kun he kulkevat ohitse. Kertakaikkiaan ilahduttavaa!

Olkoonkin, että täällä on näkyvä ja tuhoava vähemmistö, joka hilluu aseiden kanssa ties missä pilvessä, enemmistö nuorista on silti ihan tavallisia, kivoja nuoria.

Tottumuksesta tervehdin hymyillen vastaantulijoita Suomessakin, mutta reaktioista (sekä vanhempien että nuorten) ymmärrän kyllä äkkiä, ja totun vihdoin parin päivän päästä siihen, ettei se ole maan tapa. Suomesta lähtiessä se ei enää yleensä pistä silmään yhtä räikeästi.

Söin eilen illalla eräällä Buckhead'in (Atlantan liike- ja yöelämän keskus) mall'illa pistäydyttyäni Lenscrafters'illä uusia silmälasejani kokeilemassa. Kun istuin Jimin kanssa pöydässä moussakaa ja uuniperunoita natustellen, ihmettelimme puoliääneen salakielellämme suomella, että jotain Food Court'in kuvioissa oli outoa. Tarkemmin katseltuamme huomasimme, että noin 95% väestä, jota oli yllättävän paljon (joskaan en usein lauantai-iltana mall'illa kuljeksi, joten voin verrata vain arki-iltoihin), oli alle 18-vuotiaita ja mustia. Totesimme, että Lenox Square Mall (vaikka onkin hiukan "parempi" mall) on varmaan metropysäkkinsä takia yksi nuorten viikonlopun kokoontumispaikoista. Vaikka äänten sorina oli melkoinen, mitään häiriötä ei sen tunnin aikana näkynyt.

Oli muuten hauska katsella sellaista vellovaa, huojuvaa joukkoa lökäreitä ja jos jotenkin roikkuvia ja katkottuja vaatteita! Ja sekä tyttöjen että poikien tukkalaitokset ansaitsevat kiitettävän arvosanan luovuudessa. "Soidinmenoihinsa" he ainakin valmistautuvat huolella! Muuhan on makuasiaa.

Pyry Vainio
16 January 2000, 17:53
Jos minä mainitsen jonkin tietämäni jenkkipaikannimen, heti kerrotaan, ettei se ole koko Amerikka (ihan kuin en sitä tietäisi muutenlin). Ei Porikaan ole koko Suomi, vaikka taitaa olla Suomen väkivaltaisin kaupunki.

Ville erehtyy arvioidessaan väkivaltarikollisuuden kasvaneen Suomessa. Niinhän asia ei ole, vaikka lehdistöstä saakin sen käsityksen. (Tässä Ville on tyypillinen suomalainen: asia on totta, kun se on oikein lehteen präntätty) Janne Kivivuoren kirjassa Suomalainen rikollisuus on tilastollisia vertailuja poliisin tietoon tulleista rikoksista ja niiden ominaisuuksista vuoisilta 1988-1996. (Kyseessä eivät siten ole Vainion väittämät vaan oikeuspolitiikan tutkijan tutkimustulokset)

Murhien ja tappojen määrä vuonna 1998 oli 113, mikä on varsin pitkän aikavälin alhaisin. Tarkastelukauden keskiarvo oli 142. Yleisin kuolemaan johtanut konflikti oli ryyppyporukan riita ja 90 prosenttia henkirikoksista tapahtui rikoksentekijän ja uhrin keskinäisissä välienselvittelyissä. Todennäköisyys tulla tapetuksi "sattumalta" on siten äärimmäisen pieni.

Jos vertaamme liikennetilastoja, pahimmillaa kuolleiden määrä on ollut liki 1000 vuodessa. Vuonna 1998 tämä luku oli 450. Ryöstöjen osalta tilanne poikkeaa. Ne ovat yleistyneet mutta rajoittuvat yleensä vain väkivallalla uhkaamiseen. Perussyynä ovat tässä huumeisiin liittyvä rikollisuus, joka sivuaa vaikeaa ulkomaalaiskysymystä. Ulkomaalaisten tekemiä rikoksia kun ei saa tilastoida erikseen ettei joutuisi syytetyksi kansanryhmään kohdistuvasta syrjinnästä.

Anni
16 January 2000, 19:22
Lehdistä saa kuitenkin tietoa sellaisesta rikollisuudesta, jota ei ole virallisesti kirjoihin ja tilastoihin viety. Esimerkkeinä omaisuus- ja väkivaltarikokset. Virallisten tilastojen mukaan muun muassa raiskauksia ja muuta ahdistelua tapahtunee huomattavasti vähemmän kuin katutasolla elettynä, sillä monet naiset, lapset ja nuoret eivät pelosta tai häpeästä avaa suutaan, ennen kuin psyyke pakottaa painajaisesta eroon.

Pyry, kun Sinulla on tuo tilasto käsillä, voisitko vielä tuoda sieltä numeroina esiin mm. mainitsemasi ryöstötapaukset viime vuosina ja kuinka paljon tilanne on muuttunut tarkasteltavana olevana ajanjaksona? Entä raiskaukset? Jos niitä on eritelty. Trendi on siis se, että henki- ja liikennerikokset ovat vähentyneet, mutta muut väkivalta- ja omaisuusrikokset lisääntyneet. Tulkitsinko oikein?

Pyry Vainio
17 January 2000, 10:20
Raiskausten osalta tilasto ei ole validi, koska valtaosaa ei ilmoiteta. Tutkijan käsitys on, että valtaosassa raiskaustapauksia tekijä ja uhri tuntevat toisensa, eikä asiasta tehdä ilmoitusta. Tuntemattoman tekemät raiskaukset kait pääasiassa ilmoitetaan, mutta tieto on epävarma.

En muista sanoneeni, että muu väkivalta olisi yleistynyt, ainakaan en ole niin tarkoittanut. Ilmoittamiskynnyksenkään ei oletetaa muuttuneen muiden kuin lievien pahoinpitelyjen (ei vammaa tai vain vähäinen vamma) osalta. Myös pahoinpitelyissä tekijä ja uhri useimmiten (noin 90 %) tuntevat toisensa ennalta. Ryöstöt ja varkausrikokset ovat yleistyneet mutta ryöstöt ovat yleensä väkivallattomia, siis perustuvat väkivallalla uhkaamiseen. Nämä molemmat liittyvät osaltaan huumekysymykseen ja osaltaan ulkomaalaisten tekemiin rikoksiin.

Pienten varkausrikosten kohdalla oletetaan ilmoittamiskynnyksen jonkin verran muuttuneen. Ilmoitusta ei tehdä, jos menetetty omaisuus jää alle vakuutuksen omavastuun. Ryöstöjen osalta ilmoittamiskynnyksen oletetaan olevan ennallaan.

Lehdet ja erityisesti irtonumeromyyntiin perustuvat iltapäivälehdet metsästävät kohujuttuja ja kehittävät niitä itse, edistääkseen myyntiä. Voisin kuvitella uutisotsikkoa "Mies riehui puukon kanssa - kuusi kuoli", josta sisäsivulle kerrottaisiin miten päihtynyt mies oli huitonut ympärilleen puukolla ja katkaissut noin kymmenvuotiaan kuusentaimen, joka ilmeisesti kuoli.

alo
17 January 2000, 13:24
Tilastoja: www.poliisi.fi (http://www.poliisi.fi)

Valitse; Ajankohtaista -> Tilastot

Valitettavasti suurin osa tilastoista on vain viime vuosilta, eika esim. -70 ja -80 lukuja mainita.

-90 luvulla nayttaa tilanne kehittyneen parempaan suuntaan, paitsi pahoinpitelyjen ja torkeiden ryostojen osalta, joiden kayra on selvasti noussut.

Mielenkiintoinen on myos tilasto moottoriajoneuvojen varkaudet, jotka ovat selvasti vahentyneet vuodesta 93 vuoteen 98. Tama tilasto on harhaanjohtava (minun tietamyksen mukaan), silla todellisuudessa asia on ihan painvastoin. Autovarkaus luokitellaan luvattomaksi kayttoonotoksi suurimmassa osassa tapauksia. Tilastossa luku on 1515 eli selvasti vahemman kuin mita joskus olen nahnyt tilastossa, jossa luvaton kayttoonotto oli mukana - silloin luku oli selvasti suurempi. Jo pelkastaan Tampereella otetaan autoja luvattomasti kayttoon (=varastetaan) n. 3 kpl/vuorokausi.

Muuten yksi hassu piirre lainsaadannossa: Autovarkaus on yleensa aina luvaton kayttoonotto. Mutta pyoravarkaus on aina varkaus, vaikka pyora saataisin takaisin.

Siella on myos tilasto, josta nakyy etta Suomessa on vahiten poliiseja per vakiluku Pohjoismaissa. Olisko se syyna, miksi rikoslainsaadantoa on helpotettu ja samalla helpotettu myos alimiehitetyn poliisilaitoksen tyotaakkaa.

Sanoi tilastot mitä tahansa, tällaisia ei sattunut Suomessa 80-luvun puolivälissä (MTV3:n sivulta tänään):

Lahden ampumavälikohtaus on varmistunut moottoripyöräjengiläisten välienselvittelyksi. Välikohtaus näyttää liittyvän Lahdessa alkaneeseen moottoripyöräjengien aseellista välienselvittelyä koskevaan oikeudenkäyntiin. Oikeudenkäynti on nyt keskeytetty, koska yksi syytetyistä on ammuskelussa loukkaantuneiden joukossa.

Kahden ihmisen hengen vaatinut ammuskelu sattui Lahden keskustassa sijaitsevassa kebab-pizzeriassa puolilta päivin. Baarin eteen pysähtyi kaksi autoa, joista juoksi kolme ihmistä baariin. Sisällä he laukaisivat aseensa.

Poliisi eristi heti Rautatienkadun ja Puistokadun kulmauksen, jossa baari sijaitsee. Poliisi on ottanut kiinni ammuskelusta epäiltynä neljä henkilöä, joita ei kuitenkaan vielä ole kuulusteltu.

Välikohtauksessa myös loukkaantui useita ihmisiä, joiden määrästä ei ole vielä tarkkaa tietoa. Kuitenkin yhden ihmisen tiedetään loukkaantuneen vakavasti.

(STT)

Kake
18 January 2000, 21:47
Kyseessä on Bandidos MC ja Cannonball MC (joka on Hells Angelsien kannattaja)jotka selvittelevät välejään. Kuolleet, nyt kolme, olivat ilmeisesti Bandidosin jäseniä.

Näitä jupinoita on ollut Ruotsissakin useampia mutta nyt näyttää jo tilanne rauhoittuneen.

Marianne
18 January 2000, 21:55
Minä kyllä olen Villen kanssa samaa mieltä.

Itse olen Helsingistä ja siellä viettänyt koko nuoruuteni. Ovat vain ajat muutuneet hurjasti. Mutta joskus on kai vaikea huomata muutoksia itse paikan päällä. Tyttäreni on ollut kesät suomessa viimeiset kahdeksan vuotta ja hänkin sanoi minulle samaa viime kesän jälkeen.

Jopa omat kaverinikin vähättelevät tapahtuvia asioita, "se on vain yksittäinen juttu". No niitä yksittäisiä juttuja tapahtuu
yhä usemmin.

Itse olen monta kertaa asiasta keskustellessa sanonut että suomen olisi paras heti yrittää tehdä kaikkensa asian parantamiseksi, ennenkuin väkivaltaisuus riistäytyy täysin hallinasta. Esim. alaikäiset vain nauravat tuomioilleen.

En siis usko olevani asiassa ihan ulkopuolinen, kun sentään käyn suomessa kerran vuodessa ja tyttäreni viettää joka vuosi vähintään kahdeksan viikkoa siellä.

Yksi hyvä "testi" on olla Rautatientorilla odottamassa viimeistä bussia kotiin. Meikäläinen ottaa taksin nykyään.

Metrossakin häiriköidään aivan koko ajan. Nuoret useinmiten pojat, lintsaavat koulusta ja ei kai ole muuta tekemistä kuin matkustella metrolla, uhkailla kanssa matkustajia. "Annapas mulle paikkas, tai... Eikä kukaan puutu asiaan!! Vaan kaikki kiltisti antavat paikkansa/rahaa/tupakkaa.

Vielä kymmenen vuotta sitten tuo oli aika harvinaista. Eikä tälläinen käytös pääse tilastoihin. Siis kaikki hyvin. Mutta eikö tuokin ole väkivaltaisuutta?

Muistan vielä ohjelman 60min(80luvulla), jossa kerrotiin suomen olevan maailman turvallisin maa. Eipä taida olla enään, vai olenko väärässä?

Tiedän että minut varmastikin kumotaan kaikilla tilastoilla, mutta en voi mitään sille, etten tunne oloani enään yhtä turvalliseksi.

punkki
18 January 2000, 22:41
Epäilenpä, että osa tunteesta, jonka mukaan Suomi olisi väkivaltaistunut, voi johtua samasta syystä kuin se, etten suin surminkaan laskisi enää harjunkuvetta alas suksilla, kiipeäisi puun latvaan katsomaan linnunpesää tai purkisi kymmeniä vuosia vanhoja haulikon patruunoita ullakkolla. Nuorempana tuli kaikkia noita tehtyä.

Olen huomannut, että vanhemmiten sitä suhtautuu moniin asioihin varovaisemmin kuin ennen.

[This message has been edited by punkki (edited January 18, 2000).]

keletana
18 January 2000, 23:56
Jaahah, no panenpa oman kommenttini kekoon jatkoksi:

Matkustan suomeen 4-5 kertaa vuodessa, viimeksi ennen joulua ja uudenvuoden jalkeen takaisin usa:n puolelle. Olen syntynyt hesassa ja vaikka kuinka uskottelen itselleni etta sama 'fiilis' on stadissa, kylla porukka on vahan uhkaavan nakoista (kokemus itsellani viimeisella bussilla lahto Rautatientorin edesta kello 23:risat).
Mainitsen viela etta en ole ihan snadi ja fyysisesti hyvassa kunnossa (penkkipunnerruksessa menee helposti 200 kiloa 3-kertaa) mutta silti en tuntenut oloani turvalliseksi (samanlainen fiilis eri puolilla Losia ja Nykia ja Miamia, riippuen kaupunginosasta)
Yhtena erona on se etta nuorempana jengi rehvasteli mutta paria pienta nahinaa lukuunottamatta ei mitaan aseita kaytetty apuna ja yhdella hyvalla iskulla plus nopeilla jaloilla selvisi ilman naarmuja. Nyt porukka joka oli ymparilla selvasti kantoi "jotain muutakin" kuin tumppuja taskuissaan eika ollut kanttia heittaa yhta rotkaletta maahan kun muut ovat ymparilla, uusi kokemus sekin stadilaiselle.

alo
19 January 2000, 10:08
Aamulehti kirjoitti tanaan jutussaan 'Ruotsin kahdelle poliisisurmaajalle elinkautiset tuomiot' seuraavasti:

"Aikaisemmin elinkautinen vankeus Ruotsissa muutettiin yleensä 15 vuodeksi, ja vanki vapautettiin usein kymmenen vuoden istumisen jälkeen.

Viime vuosina elinkautinen on muuttunut sananmukaisesti elinkautiseksi. Varsinkin, jos rikollinen arvioidaan vaaralliseksi tai jos rikollisen sopeutuminen yhteiskuntaan arvioidaan mahdottomaksi."

Kake, onko nain? Kuinka pitka elinkautinen on Ruotsissa? Onko se sama kuin elinikainen?

Tuosta jutusta paatellen minusta tuntuu, etta elinkautinen Ruotsissa on pidempi kuin Suomessa.

Noista tilastoista: Vaikusta on silla, etta teon rikokseksi kirjaamisen alarajaa on nostettu ja syyttamatta jattamisen kynnysta alennettu. Siksi varsinkin -90 luvun lopulla tilanne yleisesti ottaen nayttaa vakiintuneen, vaikka ihmisten turvattomuus on lisaantynyt. Myos siksi haluaisin nahda tilastoja aina -70 luvulta lahtien. Noita tilastoja oli tuolla poliisien sivuilla viela jokunen vuosi sitten ja ne osoittivat karmeaa nousua.

Ulkopuolinen tarkkailija nakee muutokset helpommin. Se on sama, jos esim. sinulla on pieni lapsi tai koiranpentu. Koska olet sen kanssa joka paiva, et nae kasvua. Mutta vieraat, jotka vaikkapa nakevat sen kerran kuukaudessa sanovat heti, etta kyllapa se on kasvanut.

Siksi me jotka vierailemme Suomessa vain silloin talloin tai kuulemme sielta uutisia, naemme muutoksen herkemmin kuin paikalliset ihmiset. Kontrasti nykyisyyden ja Suomessa elomme aikaisten kokemusten valilla on suurempi. Tosin siihen vaikuttaa myos 'miesmuisti', joka tutkimusten mukaan on n. 3 vuotta. Eli minun 'miesmuisti' alkaa olla siina rajan huonommalla puolen, koska olen ollut poissa 4 vuotta.

Ville! Saisko tuon 'Clear Fields' nappulan alle dialogia "Are you sure, Yes No". Talla hetkella se tappaa liian vikkelaan. Painoin nimittain sita vahingossa 'Submit Reply" sijasta ja jouduin kirjoittamaan kaiken uusiksi - tosin jatin muutamia asioita ajanpuutteen vuoksi pois.

Tietenkin tekstin voisi kirjoittaa aina vaikkapa NotePadilla ja kopioida tanne.

[This message has been edited by alo (edited January 19, 2000).]

Kake
19 January 2000, 10:56
Alo

Nykyään "livstid" Ruotsissa tarkoittaa elinikäistä tuomiota. Hallitus voi kuitenkin armahtaa kun tuomittu on istunut 20 vuotta mutta silloin otetaan tietysti huómioon rikollisen vaarallisuus ja muut tekijät kuten käyttäytyminen vankilassa etc. Nämä poliisimurhaajat voivat hyvinkin istua kuolemaansa saakka.

1998-99 Ruotsissa armahdettiin 7 vankia joista 6 oli istunut 18-25 vuotta niin että se keskimäärin 15 vuotta ei pidä enää paikkaansa.

alo
19 January 2000, 13:05
Nonni, Ruotsihan on oikeusvaltio! Ja mina kun olen aina luullut, etta Suomi on apinoinut Ruotsia aina lainsaadantoa myoten. Tuo elinikainen ja mahdollinen armahdus 20 vuoden jalkeen on ihan jarkeenkaypa ja oikeutettu juttu.

Suomessa elinkautinen on n. 15 vuotta (sen saa tappoi sitten yhden tai useamman), josta ensikertalainen istuu 10 vuotta. Ja uusimisesta tulee taas 15 vuotta, josta suoritetaan yleensa 12-13 vuotta. Jostain 'pytty' tuomiosta ne on joskus puhuneet, mutta sekin on max. 15 vuotta.

Muistuu mieleeni Tauno Pasasen tapaus. Han sai neljan poliisin taposta 4 x elinkautisen. Presidentti (taisi olla Koivisto) armahti hanen jotakuinkin 16 (ellen vaarin muista) vuoden jalkeen. Meni sitten ja tappoi entisen vaimonsa, josta tuomioksi tuli 6 vuotta, josta istuu n. 4 v. - Taitaa olla taas vapaana.

Edellisesta voimme todeta, etta Suomen vankilaitos ja rangaistusjarjestelma parantaa paatuneemmankin tappajan (edellyttaen, etta tapettavat loppuvat).

Totta, Ruotsissakin se on oivallettu, jos kuoleman rangaistusta ei haluta kayttaa - tietyt henkilot on suljettava loppuiakseen yhteiskunnasta.

Saas nahda miten Jammun tapauksessa kay. Hankin on istunut aikaisemmin murhasta, sittemmin kahden pikkutyton raiskauksesta ja murhasta hieman yli 10 vuotta ja paasee taas vapauteen.

Njaah, minun mielesta pitaisi rangaistuksia koventaa, mutta samalla tehda myos ennalta ehkaisevaa tyota. Kumma juttu, kun yleensa nama kaksi asiaa kasitetaan 'ammatti piireissa' toistensa vastakohdaksi ja toisensa poissulkeviksi.

(PS. Tanaan on +38º. Sita paljonko se on suorassa auringon paisteessa en uskalla edes arvioida. Mutta auto on sisalta kuumempi kuin sauna).

keletana
19 January 2000, 14:20
Punkki: kirjoitit...etten suin surminkaan laskisi enää harjunkuvetta alas suksilla

Piti lisata etta juuri sita tuli tehtya ennenkuin lumet sulivat joulun jalkeen ja oli aivan samanlainen olo kuin nuorempana http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Ja aivan raivoraittiina viela.

Tero
19 January 2000, 14:39
Se onko sellainen yleinen kahinointi lisääntynyt ei ole tilastoilla todistettavissa. Suomessahan on aina ollut tätä humalaisten ja muiden tilapäistä rähinämieltä. Se eroaa muusta väkivallasta siinä, ettei rähinöijä siitä hyödy mitenkään, rahallisesti, vaan saa purkaa kiukkuaan. Ennemmin sitten tuhoamalla tavaraa kuin puukottamalla satunnaista kulkijaa.

Tero
20 January 2000, 19:20
TS Loimaa
HEIKKI ALA-NISSILÄ
Loimaalla viime kesänä paljastuneen suuren huumejutun päätekijä, 26-vuotias virolainen Margo Puskarenko tuomittiin kahdesta törkeästä huumausainerikoksesta seitsemäksi vuodeksi vankeuteen.
Loimaalla asunut, koripalloa harrastanut puuseppä otti vastaan ja varastoi vuoden kuluessa ennen kiinnijoutumistaan ainakin 247 kiloa hasista, 4,8 kiloa amfetamiinia ja 2000 ekstaasitablettia.
Lisää Turun Sanomissa

Tero
24 January 2000, 16:15
Skinit hulinoivat Jyväskylässä...ravintoassa..ja..
Torstaina kaksi skiniä varasti samassa kiinteistössä toimivasta Siwa-myymälästä siiderikorin. Poliisi tavoitti janoiset nuoret vähän matkan päästä.

Perjantaina puolenyön maissa nuorisojoukko kävi Jyväskylän keskustassa somalilaisen miehen kimppuun, sumutti kaasusumuttimella häntä silmiin, löi ja potki. Poliisi sai heistä kaksi kiinni.

Kinnulassa tapahtui myöhään eilen kolmen henkilön kuolemaan johtanut ampumavälikohtaus. Alajärveläinen 24-vuotias mies surmasi käsiaseella Kinnulan keskustassa sijaitsevassa ravintolassa 18-vuotiaan entisen tyttöystävänsä sekä tämän nykyisen 31-vuotiaan poikaystävän.

Poliisin mukaan mies ampui lisäksi ravintolassa asiakkaana olleen 47-vuotiaan kinnulalaisen miehen. Epäilty pakeni paikalta, mutta poliisi sai hänet kiinni aamuyöllä laajojen etsintöjen jälkeen. Mies löytyi Kannuksessa sijaitsevasta ravintolasta eikä hän tehnyt vastarintaa kiinniotettaessa. Mies on myöntänyt surmatyön alustavissa puhutteluissa.

Kinnula on kunta Keski-Suomen pohjoisosassa.

(STT/MTV3)

Tero
29 January 2000, 14:02
Pedofili Jammu lähtee johonkin maanantaina, kotiin tai sairaalaan. Mikseivät ne tee niinkuin täällä: sellainen elektroninen ranneke joka pitää ihmisen kotiarestissa.
.......
Miksi kutsutaan pedofilien järjestöä? No, tietenkin namuSETA.

Vesa
29 January 2000, 15:57
Tero, http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif hyvästä oivalluksesta!

Kun ajattelee niitä kauhun ja tuskan hetkiä mitä Jammu aiheutti pikkutytöille ennen heidän kuolemaansa, niin muistui mieleeni joissakin maissa mainittuja rankaisutapoja.

Murskataan pää, ja sen jälkeen hirtetään.
Muistelen,että tämä olisi tapahtunut Kiinassa.

Vanhaan aikaan itämailla joskus koko rikollisen perhe tuhottiin samalla,ja vielä heidän talonsakin piti murentaa soraläjäksi.
Tämä nyt menee kyllä jo hiukan liian pitkälle,mutta tämä rangaistusmuoto toimi samalla myös opetuksena ja varoituksena toisille.

Vahinko,ettei Jammu joutunut kiinalaisen tuomioistuimen eteen.

Anni
29 January 2000, 21:21
Ville, Kinnula-juttu kiinnitti huomioni, sillä se on Lestijärven naapurikunta, jossa kävin keskikouluni aikanaan. Siinä menee muuten mielenkiintoinen raja: kunnan, maakunnan, entisen läänin, murteen ja muunkin kulttuurin raja. Se raja kyllä tuntuu monella tavalla.

Suomessa, kuten muuallakin, taitavat käsiaseet yleistyä rikosten teossa. Ja rikokset muuttuvat samalla kohtalokkaammiksi... useampia kuolee ilman että ampuja ja uhri välttämättä joutuvat lähekkäin, jolloin ampuja ehtisi nähdä uhrin inhimillisyyden, pelon ja tuskan.

Kuinkahan moneksi vuodeksi ampuja tässä tapauksessa menettää vapautensa... palatakseen sitten entistä katkeroituneempana ja ehkä vaarallisempana takaisin Kinnulaan. Saman tien voisi vaikka jättää miehen vapaalle jalalle jo nyt; säästyisi ympäristö ainakin vuosien tuomalta lisäkatkeruudelta. Ja veromarkkojakin säästyisi.

Henkirikokset raaistuneet

Henkirikosten tekotavat ovat muuttuneet viime vuosina entistä raaemmiksi. Samalla teot ovat siirtyneet yhä useammin kodin ulkopuolelle. 1990-luvun puolivälin jälkeen myös henkirikosten motiivit ovat muuttuneet.

Poliisin mukaan syynä kehitykseen on niin huumeiden käytön kuin mielenterveysongelmien lisääntyminen. Yleisin surma-ase on edelleen teräase.

Vaikka väkivaltateot ovat raaistuneet, niiden määrä ei ainakaan toistaiseksi ole lisääntynyt. Suomessa tehdään vuosittain noin sataviisikymmentä henkirikosta.

(MTV3 (http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa/news.shtml?pubid=11538))

Tero
31 January 2000, 19:09
alexpress
Tunnettu pitkäaikaisvanki Veikko Siltavuori vapautettiin maanantaina Helsingin keskusvankilasta. Samalla hänellä alkoi 3 vuoden koetusaika. Siltavuoren ehdonalaiseen päästämistä koskevassa päätöksessä edellytettiin, että mahdollisuudet psykiatrisen tutkimuksen tekemiseen selvitetään ennen vapauttamista. Julkisuudessa on esitetty tietoja, joiden mukaan 73-vuotias Siltavuori joutuisi vapautumisensa jälkeen psykiatriseen pakkohoitoon. Siltavuori tuomittiin vuonna 1989 kahdesta lapsenmurhasta ja lapsenryöstöstä 15 vuoden vankeuteen. Tuomiostaan hän istui 11 vuotta

Tero
06 February 2000, 14:50
Uusi järjestyssääntö on rauhoittanut Helsingin rautatieaseman ja metrotunnelin. Suuret jengit pyritään hajottamaan ja pullo kädessä käytäville erehtyneet poistetaan vikkelästi. Muutos näkyi heti järjestyssäännön tultua voimaan joulukuussa.
VR:n turvallisuuspäällikkö Tapio Laine pitää uutta sääntöä toimivana.
"Meidän tehtävämme on huolehtia siitä, että asemalla on turvallista liikkua. Tärkeää on ennaltaehkäistä rikoksia, siksi jengejä poistetaan. Viime vuoden rikostilastot eivät dramaattisesti muuttuneet edellisvuodesta, mutta järjestyssääntö ehtikin olla voimassa vain kuukauden viime vuoden puolella", Laine toteaa.

hesari

Tero
08 February 2000, 19:39
Näyttää olevan muutos aikaisempaan rangaistukseen;
Turun käräjäoikeus on tuominnut vappuna tapahtuneen puukotussarjan päätekijän, 17-vuotiaan raisiolaisnuoren, yhdeksän vuoden vankeusrangaistukseen.

Tuomio tuli koulupojan taposta, kahdesta tapon yrityksestä, seitsemästä törkeästä pahoinpitelyistä, kolmesta pahoinpitelystä, virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta, teräaseen hallussapidosta yleisellä paikalla, huumausainerikoksesta ja varkaudesta.

Oikeus määräsi pojan lisäksi maksamaan 750 000 markkaa korvauksia surmatun omaisille.

Poika oli mielentilatutkimusten mukaan täydessä ymmärryksessä teot tehdessään. Hän oli teot tehdessään 16-vuotias, mikä on otettu huomioon rangaistusta vähentävänä seikkana.

Tapahtumasarjassa 15-18 -vuotias nuorisojoukko puukotti mielivaltaisesti kymmentä nuorta Turussa viime vappuna. Yksi puukotetuista, lietolainen ylioppilaspoika, kuoli saamiinsa vammoihin.

YLE

Mielestäni 9 vuotta, josta hän istuu ehkä viisi, on edelleen tosi kevyt rangaistus tuollaisesta rikoksesta. Täälläpäin siitä olisi tullut elinikäinen, josta linnassa olisi tullut istuttua ainakin 15-20 vuotta mikäli armahdus olisi edes mahdollinen.

Toinen juttu on se Christensenin tapaus. Kahden poliisin harkitusta murhasta olisi USA:ssa tullut lähes automaattisesti kuolemantuomio, joka hänen tapauksessaan olisi kerrankin täysin paikallaan (vaikka usein suhtaudunkin kuolemantuomioon varauksin).

Anni
10 February 2000, 03:36
Mielenkiintoista nähdä, millaisena raisiolaisnuorukainen palaa yhteiskuntaan noin viiden vuoden kuluttua. Tuskin kovinkaan nöyränä ja kuuliaisena kansalaisena. Siihen ei vankila juuri opeta.

Vesa
10 February 2000, 05:03
Anni,missä sitten kasvatus voisi paremmin onnistua,jos kerta vankila ei ole se paikka?
Entäs rangaistus? Eikö enää rangaistuksia?Voisikohan se vaikuttaa mitenkään rikoksia lisäävästi, jos murhaa suunniteltaessa jo tiedetään, että siitä voi saada jotakin terapiaa "rangaistukseksi"?

Entäs uhrien omaisten tunteet? He saavat kärsiä koko loppuelämänsä. Kuka antaa heille terapiaa? Onko rikollinen tärkeämpi kuin rikoksen uhri?

Vesa, minä olen ainakin sitä mieltä, että tuollaiset henkilöt jotka "huvin vuoksi" menevät ja tappavat jonkun, pitäisi laittaa lukkojen taakse hyvin pitkäksi aikaa... itse asiassa loppuelämäksi ellei henkilö sitten jotenkin ajan mittaan nöyrtyisi ja ymmärtäisi aiheuttamaansa kärsimystä ja surua -- sellaisiakin muutoksia tapahtuu vankilassa, tosin melko harvoin (yleensä vain jos henkilö tulee uskoon).

Itse asiassa en näe mitään syytä siihen miksi kukaan joka murhaa toisen henkilön ilman, että kyseessä ei ollut selvästi itsepuolustus tai perheen/läheisten suojeleminen, pitäisi automaattisesti laittaa vankilaan pysyvästi, ellei ole ajan mittaan täysin selvää, että henkilö todella katuu tekoaan.

Vesa
10 February 2000, 06:14
Olen samaa mieltä, Ville. Kyllä vankilassakin on nöyrtynyt ihmisiä. Kirkkain esimerkki, minkä olen ikinä elämäni aikana nähnyt ja tulen ehkä näkemään, oli kuolemaan tuomittu Carla Tucker. Teloitusta odotellessaan hän antoi muutaman TV haastattelun,taisi olla Larry Kingissäkin.
Hän katui rikoksiaan ja sitä harvinaisen raakaa murhaa jossa hän oli osallisena.

Vaikka hän toivoi armahdusta, niin samalla hän sanoi, että hän on valmis maksamaan rikoksensa. Ja hän teki sen myös hymyssä suin. Hän on vaikuttavin tapaus elämässäni näyttämällään esimerkillä, millaiseksi murhaaja voi henkisesti muuttua ja miten muutos näkyi ulospäin ,vaikka hän ei olisi sanonut sanaakaan.

Tero
10 February 2000, 15:42
PORVOO. Porvoolainen mies tuomittiin keskiviikkona kolmeksi ja puoleksi vuodeksi vankeuteen haureudesta, joka kohdistui hänen omiin tyttäriinsä. Asiaa käsiteltiin suljetuin ovin, ja tuomiolauselma julistettiin salaiseksi 40 vuoden ajaksi. Mies olisi voinut saada teostaan enintään kuuden vuoden pituisen vankeusrangaistuksen.
--------
Virossa jyväskyläläismies kiinni pedofiliasta.

Kake
10 February 2000, 18:15
Originally posted by Tero:
PORVOO. Porvoolainen mies tuomittiin keskiviikkona kolmeksi ja puoleksi vuodeksi vankeuteen haureudesta, joka kohdistui hänen omiin tyttäriinsä. Asiaa käsiteltiin suljetuin ovin, ja tuomiolauselma julistettiin salaiseksi 40 vuoden ajaksi. Mies olisi voinut saada teostaan enintään kuuden vuoden pituisen vankeusrangaistuksen.
--------
Virossa jyväskyläläismies kiinni pedofiliasta.

Nuo ukot pitäis viedä tallin taa.

Tero
15 February 2000, 14:39
Santavuori huumepomoista http://www.iltalehti.fi/2000/02/15/20000215_kevSantavuori.shtml

Muistakaa rekisteröityä uudestaan Iltalehteen, vanhat salasanat loppuivat just viimeviikolla.

Se on Keskustelu osastolla, jos ette muuten löydä

[This message has been edited by Tero (edited February 15, 2000).]

Tero
21 February 2000, 15:17
Isokallio Iltalehdessä:
Aatesuunnista liberalismin sijasta Ahtisaaren kaudella on noussut moralismi. Hyväksyttäväksi on tullut tuomitseminen, ei salliminen ja ymmärtäminen. Henkisesti Suomi on paljon ahdasmielisempi, kuin kuusi vuotta sitten. Joissain asioissa rajoituksia tarvitaan, mutta ei kaikissa. Kansakunnan moraalin tulee olla niin vahva, ettei porttikonkeihin kusemista tarvitse lailla kieltää. Moraalikoodi opetetaan kotona, jatko-opetus tapahtuu kouluissa ja lopullinen hienosäätö ihmisten välisessä toiminnassa. Siinä Ahtisaari ei onnistunut. Toivottavasti nyt valittu Tasavallan Presidentti onnistuu suunnan muuttamisessa. Siinä tehtävässä ei tarvitse nojautua perustuslain antamiin valtaoikeuksiin, sen voi tehdä ihmisenä.

Tero
22 February 2000, 15:04
HS Huumausainerikollisille luetaan yhä useammin lähellä rangaistusmaksimia olevia vankeustuomioita. Syynä on yhä ammattimaisempi salakuljetus ja entistä suuremmilla huumelasteilla käytävä kauppa.
Pisin lain sallima rangaistus törkeistä huumerikoksista on kymmenen vuotta vankeutta. Sitä voidaan koventaa vielä kolmella vuodella, jos kyseessä on useita törkeitä huumausainerikoksia.
Törkeistä huumerikoksista voi saada yhtä pitkän tuomion kuin taposta eli 8-10 vuotta. Tämänpituisiin rangaistuksiin on viime kuukausina passitettu melkoinen joukko huumekauppiaita.
Maksimituomioiden määrästä voisi kuvitella, että rikolliset alkaisivat pyörittää entistä suurempia jättiläishuume-eriä Suomessa, sillä kiinni jäädessä tuomio olisi kuitenkin suurin piirtein sama eli lähellä maksimia - löytäisi poliisi tai tulli kamaa sitten kymmenen tai sata kiloa.
Paakkalan mukaan näin ei kuitenkaan ole. Mitä suurempia eriä rikollinen käsittelee, sitä suurempi on myös riski jäädä kiinni.

Henkirikosten määrä on kasvussa

Vuosituhannen viimeinen vuosikymmen oli selvästi aiempaa väkivaltaisempi.

1980-luvulla kuoli Suomessa henkirikoksen uhrina reilut 1200 ihmistä. 1990-luvulla uhreja oli jo lähes 1450.

Tapon, murhan ja surman yrityksiä tapahtui 90-luvulla huomattavasti enemmän kuin aiemmin. Muutosta selittää myös se, että törkeitä pahoinpitelyitä on aiempaa enemmän merkitty tapon yrityksiksi.

Helsingin Sanomien Tilastokeskuksella teettämän tutkimuksen mukaan henkirikokset lisääntyivät erityisesti Etelä-Karjalassa, Päijät-Hämeessä ja Kymessä.

(MTV3 (http://www.mtv3.fi/uutiset/))

Aiheesta lisää Hesarissa (http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/koti/20000228ko00.html)

Tero
03 March 2000, 14:43
Viime vuodelta kirjattiin murheellinen Suomen ennätys: ajoneuvoja anastettiin tai otettiin luvatta käyttöön enemmän kuin koskaan ennen eli noin 30 000. Lisäksi murtauduttiin noin 42 000 autoon.
Suhteellisesti eniten ajoneuvorikoksia tehdään Turussa. Tilanne on pahentunut käsi kädessä huumeiden käytön kanssa. Tekijöistä kahdeksalla kymmenestä on huumetausta.
Turussa anastettiin tai yritettiin anastaa viime vuonna lähes 4 500 ajoneuvoa. Raisiossa ja Kaarinassa vastaava luku on tuhat kummassakin. Ajoneuvoihin tehdyt murrot ja ilkivalta eivät sisälly näihin lukuihin.
Sekä poliisi että vakuutuslaitokset pitävät tilannetta kestämättömänä. Ne aikovatkin vielä tämän kevään aikana ryhtyä ajoneuvorikoksia ehkäisevään kampanjaan, jossa ovat mukana myös yrittäjät. Helsingissä vastaava kampanja on tuottanut hyvää tulosta ja ajoneuvoihin kohdistuneet rikokset ovat vähentyneet.
Poliisi toivoo kampanjaan myös yleisön tukea ja muistuttaa, että myös varastetun tavaran ostaminen on rikos. Epäilyjen pitäisi herätä heti, jos arvokasta tavaraa kaupitellaan pilkkahintaan.
TS

Tero
07 March 2000, 20:23
(07.03.2000 12:02) Virolaiset prostituoidut ovat joutuneet Helsingissä ryöstöjen kohteeksi. Rikospoliisin mukaan viime kuukausien aikana on tapahtunut useita törkeitä ryöstöjä. Helsingin rikospoliisi on pidättänyt ryöstöihin syyllisiksi epäiltyinä kolme suomalaista miestä ja takavarikoinut heiltä aseita. Poliisi sai aluksi asiasta nimettömän vihjeen, minkä jälkeen asiaa on alettu tutkia. Rikospoliisi pyytää ryöstön kohteeksi joutuneita naisia ilmoittautumaan poliisille.

Tero
10 March 2000, 22:12
Syyttäjä vaatii
Huohvanaisen
veljeksille elinkautiset

--------------------------------------------------------------------------------
STT
Vantaa

--------------------------------------------------------------------------------

Vantaan kihlakunnansyyttäjä Juha Elomaa vaatii Veli Matti Huohvanaiselle ja hänen veljelleen Olli Pekka Huohvanaiselle elinkautisia vankeusrangaistuksia murhista.
Kovimmat syytteet sai 1969 syntynyt Veli-Matti Huohvanainen, jota syytetään kolmesta murhasta, panttivangin ottamisesta ja törkeästä vapaudenriistosta.
Syytteen mukaan Huohvanaiset surmasivat Vantaan Rajakylässä viime syyskuussa 38-vuotiaan rakennusmiehen revolverilla ampuen.
Kaksi muuta murhaa on kirjattu, yhdessä kidutusta.

Näin on muuttunut rikosten luonteen 20 vuodessa. Löysin tämän lehtileikkeen paperieni joukosta, en enää muista miksi olin sen alunperin säästänyt. Päivystävä Poliisi palstalla Hämeenlinnan Kaupunginuutisissa kirjoiteltiin alueella viikon aikana tapahtuneista rikoksista seuraavasti:

http://pix.etusivu.net/arch0202/EX000402_poliisi.jpg

Tero
25 April 2000, 14:31
IS
Lapset katsoivat ikkunasta - isä puukotettiin pihalla
Helsinkiläisen somaliperheen lapset kokivat kauhunhetkiä lauantai-iltana, kun he näkivät ikkunasta, kuinka skinijoukko pahoinpiteli törkeästi heidän isäänsä.
Isä oli käymässä kaupassa, kun pakettiautosta purkautui 6-8 nastolalaista skiniä. He potkivat, hakkasivat patukoilla ja löivät silminnäkijöiden mukaan kirveen hamarapuolella somalimiestä päähän. Lisäksi skinit puukottivat perheenisää useita kertoja jalkoihin.

Tero
08 May 2000, 20:07
Lahden motoristioikeudenkäynti alkoi
08.05.2000 19:57

Oikeudenkäynti Lahden tammikuisesta baariammuskelusta on alkanut tiukkojen turvatoimien siivittämänä. Oikeus istuu turvallisuussyistä pommisuojassa. Kolme miestä on oikeudessa syytettynä murhasta. Veritekojen taustalla olivat moottoripyöräjengiläisten riidat.

Oikeudenkäynti pidetään Mustankallion väestönsuojassa. Koko väestönsuojaan johtava tunneli on eristetty ja lisäksi kaupungilla on kymmenittäin poliiseja tarkkailemassa tilannetta. Rikoskomisario Martti Hirvonen Lahden poliisisista arvelee, että poliisin palkkakustannukset oikeudenkäynnin aikana ovat satojatuhansia markkoja.

Taustalla motoristien riidat

Tammikuussa Lahden keskustassa tapahtuneen ammuskelun taustalla olivat moottoripyöräjengiläisten ja entisten moottoripyöräjengiläisten riidat. Kolme miestä sai syytteen kolmesta murhasta. Lisäksi yksi mies sai syytteen avunannosta murhaan.

Tapahtumat baarissa kestivät 30 sekuntia. Baarissa oli 23 ihmistä, joista seitsemän sai osumia. Ammuskelussa kuoli kolme ihmistä. Ampujiksi epäillyillä oli aseinaan katkaistu haulikko, revolveri ja pistooli. Syyttäjän mukaan teot olivat raakoja, koska laukaukset ammuttiin lähietäisyydeltä.

Kaikki epäillyt kiistivät rikokset. Kaksi vetosi muistamattomuuteen, yksi kiisti olleensa edes paikalla. Neljäs oli myös vaitelias.

Oikeudenkäyntiin on varattu aikaa neljä päivää.

(MTV3)

Kimppu
10 May 2000, 17:26
Poliisin toimintamenomäärärahoja on viime vuosien aikana lisätty. Vuoden
1997 lisätalousarviossa toimintamenoihin myönnettiin lisäystä 49 milj.
markkaa. Vuoden 1998 talousarvioon sisältyi 90 milj. markan tasokorotus
vuoteen 1996 verrattuna. Tässä oli mukana eduskunnan tekemä 30 milj. markan
lisäys. Vuoden 1999 talousarviokäsittelyssä eduskunnassa poliisin
toimintamenomäärärahoja lisättiin hallituksen esittämästä yhteensä 35 milj.
markalla, josta viisi milj. markkaa oli tarkoitettu
huumerikostorjuntaohjelman kokeilun laajentamiseen. Kun poliisilla vuonna
1996 oli käytettävissään toimintamenoihin vajaat 2 653 milj. markkaa,
hallituksen talousarvioesitys vuodelle 2000 lähtee runsaan 2 815 milj.
markan tasosta.

Meanwhile in the U.S...

Kova rikollisuus (ryöstöt/tapot, jne.) on vähentynyt oliko se nyt kuudetta vuotta peräjälkeen. Ehkä USA on käyrän laskupuolella huipun jälkeen, ja Suomi on vasta matkalla sinne?

Kimppu
10 May 2000, 17:35
in the U.S. statistiikka on aitoa buffalo bagelsia, kaikenlaista mukavaa pannaan liikkeelle uutisiin kun on pressanvalintavuosi, massojen hysteriaa kontrolloidaan http://homepage.eircom.net/~bray/guests/00blush.gif

Tero
26 May 2000, 15:39
MTV3
Väkivallan uhriksi joutuu tavallisimmin nuori mies viikonloppuna nakkikioskin jonossa.

Naisten kohdalla väkivalta kohdistuu yleisimmin vanhempiin, yli 40-vuotiaisiin. Väkivaltatapaukset keskittyvät kesäkuukausiin ja viikonloppuihin.

Tampereen yliopistollisen sairaalan ylihammaslääkäri Kimmo Lehtimäki sanoo, että nyrkkien käyttö on väkivaltateoissa vähentynyt ja potkut lisääntyneet.

Pahoinpitelyt ovat vuositasolla suurin syy murtumavammoihin. Kakkosena tulevat liikenneonnettomuudet.

Kake
01 June 2000, 19:21
Originally posted by Ville:
Meanwhile in the U.S...

Kova rikollisuus (ryöstöt/tapot, jne.) on vähentynyt oliko se nyt kuudetta vuotta peräjälkeen. Ehkä USA on käyrän laskupuolella huipun jälkeen, ja Suomi on vasta matkalla sinne?

Lainaan tähän otteen eräältä toiselta palstalta. Suomessakin toiset väittävät että rikollisuus lisääntyy mutta väittäjillä ei yleensä ole minkäänlaisia argumentteja tuekseen.

mkf kirjoitti:
"Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen vuoden 1998 tilastot kertovat, että henkirikoksia tapahtui v. 1998 113, kun murhien ja tappojen keskiarvo koko vuosikymmenellä on ollut 142, vuosi 1998 kirjataan vuoskymmenen ennätykseksi henkirikosten vähäisyydessä

Vuonna 1998 törkeiden huumerikosten määrä oli 199, kun niitä tehtiin edellisvuonna 239, eli niitäkin tehtiin vähemmän kuin aiemmin. Muita huumerikoksia lukuunottamatta Suomen rikollisuustilanne on pysynyt aika lailla samanalaisena jo monta vuotta, ei siis kasvanut rajusti. Itseasiassa laskenut rajusti v. 90 huippurikollisuodesta, jolloin yhteenlaskettujen rikosten määrä oli yli 8000

Rikosten yhteenlaskettu määrä vuodesta 95 vuoteen 99 on pysynyt lähes samana. Viime vuonna rikoksia tehtiin vähemmän kuin edellisvuonna:

v. 95 757465 kpl, v. 96 749842 kpl, v. 97 722000 kpl, v. 98 743260 kpl ja v. 99 742088 kpl

Vaikka huumerikollisus on kasvanut, rikosten kokonaismäärä on suunnilleen keskiarvossaan. Eikä ainakaan kasvanut rajusti."

Tero
09 June 2000, 14:46
IL&IS
Isä ampui kaksi tytärtään ja itsensä
Tamperelaismies ampui kaksi teini-ikäistä tytärtään ja itsensä eilen Tampereen Hervannassa Insinöörinkadun varrella sijaitsevassa kerrostalohuoneistossa. Surmansa saaneen kolmikon löysi perheen äiti palatessaan työstä kello 16:n jälkeen. Tapauksen tutkimukset ovat alkuvaiheessa. Surmateon syystä ei ole vielä mitään tietoa. -Ne jotka asiasta jotain tietävät, eivät ole ensi minuuteilla kovin otollisia puhuteltavia, kertoi rikosylikomisario Ilkka Laasanen.

Insinöörinkatu 32 B suljettiin tapahtuneen jälkeen ulkopuolisilta. Aamulehden mukaan talon edessä ja takana oli poliisiauto, ja poliisimies oli vastassa asunnon alaovella.
Noin kello seitsemän aikaan illalla asunnon takaovesta kannettiin valkoiseen kankaaseen käärittyä ruumista mustaan autoon kaikessa hiljaisuudessa.
Talon ympärillä tihkusateisessa ja kylmässä säässä liikuskelleet surmatalon ja naapuruston ihmiset eivät näyttäneet olevan tietoisia talon järkyttävistä tapahtumista.
.............
Voin kuvitella ilmapiirin, kerrostalo kuvassa ja kolea tihkusade ilma.Oh the finnish summer.

Tero
18 June 2000, 13:54
(18.06.2000 09:15) Suomen huumekaupasta kilpailee parikymmentä ammattimaista rikollisjärjestöä. Järjestöt välittävät huumeita satojen miljoonien markkojen arvosta vuosittain. Poliisin mukaan markkinoiden kärjessä toimii kymmenkunta erittäin vaarallista liigaa. Huumeet ovat yleistyneet maassamme rajusti, vaikka kansainvälisessä vertailussa Suomen tilannetta pidetään hyvänä. Keskusrikospoliisin mukaan huumerikoksista epäiltiin viime vuonna yli 9200:aa henkilöä. Edellisvuonna heitä oli liki tuhat vähemmän ja viisi vuotta sitten vain reilut 3900.
alexpress

Tero
23 June 2000, 14:33
1,8% väkivaltaisempi:

Suomalaisten riski joutua rikoksen uhriksi on kasvanut hieman. Tuoreen rikosuhritutkimuksen mukaan 47 prosenttia kotitalouksista on joutunut jonkin rikoksen kohteeksi viiden vuoden sisällä. Neljä vuotta sitten tehtyyn edelliseen vastaavaan tutkimukseen verrattuna riski on kasvanut 1,8 prosenttiyksiköllä. Torstaina julkistettu Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen ja Tilastokeskuksen kansainvälinen rikosuhritutkimus toteutettiin nyt neljännen kerran.

"Kokonaistilanne Suomessa on silti pysynyt jokseenkin ennallaan", huomauttaa tutkimusjohtaja Kauko Aromaa Oikeuspoliittisesta tutkimuslaitoksesta.

Henkilöön kohdistuvien rikosten lievää kasvua Aromaa selittää muun muassa Suomen kaupungistumisella ja nousukaudella, jotka lisäävät riskitilanteisiin joutumista. Tut