View Full Version : Ihana Suomi
Pages :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
taavetti
26 April 1999, 14:48
Tuhansia jarvia, valoisat kesayot, sieni- ja marjaretket, tuulen humina kuusimetsassa, pyoraily, ei ruuhkia, pakkalumen narina kavellessa, murtomaahiihto metsissa/jaalla/pelloilla, ei jonoja laskettelupaikoissa, ihana rauha (ei tarvitse tervehtia naapuria), kaikki tarvittavat ruokatarvikkeet samassa kaupassa; ruisleipa, silli, perunat, HK:n sininen, juustot, salmiakki, lakut...., nelja vuodenaikaa, ei maanjaristyksia, ei hirmumyrskyja.... luetteloahan voi jatkaa vaikka kuinka! Saisimmeko aikaiseksi sen positiivisen keskustelun?
Viimeksi pyorailin Turussa ja senkin kerran juuri ja juuri koossa pysyvilla pyorilla. Mutta pyorateissa meilla oli ihmettelemista.Paasi melkein mihin vain Turun, Raision ja Naantalin valilla.Ainoastaan keskikaupungilla oli sen verran liikennetta, etta pienia patkia talutimme pyoria.
Pienena ongelmana on huomattu se kun pyoratiet liittyvat tavalliseen tiehen.Pyorailijat eivat niin tarkkaan noudata liikennemerkkeja, ja siita vaan pyyhkastaan pusikon takaa suoraan tielle.Onnettomuuksia on sattunut.
Kyparien kayttokin on jo aika hyvin omaksuttu.USAssa en uskaltautuisi ollenkaan maantielle ilman kyparaa.
Lapsuuden muistoihin liittyy pyoraily maaseudulla hiekkateilla.Oljysoraa!Rupean nostalgiseksi...
Laitoin juuri näkyville Canadan Uutisiin uuden Sallan Sanailut -palstan. Salla kirjoittaa asiaa sivuten, toisinpäin. Käykää lukemassa ( http://canadan.uutiset.com/salla ).
Autollakin ajaminen hiekkatiellä on tätänykyä elämys. Pari viikkoa sitten kävin Teksasin maaseudulla, noin parisataa kilometriä Dallasista länteen. Vasta hyvin pikkuteille päädyttyäni päällyste loppui, ja soratie alkoi. Ahhh. Uskomatonta miten kivien ja soran rapina auton pohjaa vasten voi kuulostaa niin mukavalta http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
No niin, en jaksa erikseen vastata, mutta oikea paikka Sallalle ostaa jatski on convenience store, sellainen vaikka huoltoaseman yhteydessa.
Ostin Turun torilta jatskin ja myyja jeti tunnisti minut turistiksi, vaikka ei ollut kamera kaulassa.Vaatteista kuulemma.
Tuli mieleen, etta jututan yleensa kauppiaita ja myymalaapulaisia Suomessa, varsinkin yksin liiketta harjoittavia.Torikauppiaat myos tuppaavat olla puheliaita.Anttilassa taas on sama kiireinen meininki kuin taalla.
Tuomo
27 April 1999, 10:47
Maailman kaunein luonto sijaitsee Suomessa ja Englannissa. Voin sanoa näin, sillä kokemusta on molemmista.
Kun käytte joskus Englannissa, vierailkaa läntisessä Englannissa. Niitä maisemia ei ihailematta voi katsoa! (Itse olin Cirencesterissä, lähellä Gloucesteria.)
Ja suomalainen ilta, järvi ja auringonlasku on jotain sellaista, josta esimerkiksi italialaiset tai espanjalaiset eivät pääse nauttimaan.
Tosin nämähän ovat tietenkin makukysymyksiä! http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
-Oleskelu kesamokilla ilman teeveeta(radio OK,ei kuitenkaan KissFM)
-Suomalaiset kengat, lompakot(ostan yhden joka matkalla)
-Viela kosketus luontoon.Suomalainen ei eksy yhta helpolla metsaan kuin muut eurooppalaiset.
-Turun saaristo, meri.
-Jarvisuomi. Tykkaisin ajella Etelasuomessa ilman paamaaraa.
-Suomalaiset makeiset. Lakritsista olen jostain syysta vanhempana paassyt eroon, mutta nuorempanakaan en juuri tykannyt amerikkalaisesta lakritista. Sisu pastillit, ja monet muut.Taalla ei ole pastilleja.
Omia suomalaisia nautintojani (Suomessa):
+ Pintaan nousevan tuttuuden tunteen kiireetön kosketus esimerkiksi katu- tai rantakahviossa tai -ravintolassa istuskellessa. Minä varmaan hymyilen itsekseni siinä tilanteessa... Elämän seurailu.
+ Suomalaisten ajatusten kuuntelu. Keskustelut kaikenlaisten ihmisten kanssa. Ystävät ja sisarukset ovat etusijalla, mutta puliukotkin kelpaavat. Joka kerta uudelleen tutustuminen suomalaiseen naiseen ja -- varovasti -- suomalaiseen mieheen.
+ TV-mainokset! Minusta ne kertovat niin raikkaasti siitä, mitä Suomi tänään on. Harmittaa oikein, etten paljonkaan ehdi TV:tä katsella Suomessa ollessani.
+ Sanoma- ja aikakauslehdet. Niiden mainokset, kuolinilmoitukset (!), uutisointi. Viimeksimainittu kyllä nykyisin pysyy netin ansiosta tuttuna. Semi-juorulehdetkin kelpaavat.
+ Reissumies ja tuore kauraleipä. Marjat. (Tiedättekö, mikä marja on keskipohjalaisten "lintti"?)
+ Kesätori.
+ Sauna ja sen jälkeinen kiireetön, raukea löhöily sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat minulle tärkeitä. Jumala, että minä kaipaan saunaa!!
+ Luonto. Metsien "pehkottomuus". Koivujen nöyrä kauneus ja valkoiset rungot. Matalien mäntymetsien tyyneys. Järvet.
======================
Mitä Suomesta ostelen:
- 12 vuotta olen kantanut sieltä (ja muualta Euroopasta) Elmex-hammastahnaa, mutta se on loppu nyt! Luopuminen ei ollut ollenkaan vaikeaa. Siirryin fluorittomiin.
- Kirjat. Videot. Musiikki. Taide-esineet. (Tykkään kovasti niistä suurista lasilinnuista -- eikä minulla ole itselläni yhtäkään, kun aina päädyn antamaan ne lahjaksi!)
- Sisu.
- Harvoin vaatteita, kun en kauppoja sillä silmällä ehdi/halua kierrellä. Mieluummin vain huvittelen suomalaisten "ostamishengellä".
- Sitä tipanmuotoista saippuaa (Bliw) miehelleni.
Annille:
Lintti on sama kuin lakka tai hillo. Ruotsiksi "hjortron"
Rimotar
01 May 1999, 16:23
Mielenkiintoista. Vaikka minä en ole paljoakaan matkustellut missään enään sen jälkeen kun kotoa pois muutin, niin näyttää siltä että kaipaan samoja asioita kuin te siellä ns. rapakon takana. Kiireisenä opiskelijana ja työntekijänä ei minulla ole ollut kunnollista lomaa noin kahteen vuoteen. Niinpä jopa kerran terassilla käydessäni tuntui että tämäpä on mukavaa kun ei tarvitse ajatella töitä tai koulua ja vain katsella Tamperelaisten elämänmenoa.
Pari vuotta sitten olin kesällä pienessä kunnassa töissä kahvilassa jossa toimi myös kotileipomo ja grilli. Sitä kesää en unohda, muutenkin kauniin kesän aikana kävin melkein joka päivä uimassa ja pyöräilin töihin ja töistä kotiin. (asuin isovanhempieni luona) Matkailu avartaa vaikka ihan pienestä asiasta olisikin kyse. Olen asunut kaupungissa koko ikäni muutoin ja siellä työskennellessäni huomasin kaikenlaisia asioita. Siellä kaikki moikkasivat toisilleen, täällä kaupungissa ei edes tunneta vaikka olisikin monta vuotta asunut samalla alueella. Yhteistyöintoa siellä on myöskin enemmän, talkoita ja yhdistysten järjestämiä tanssiaisia ja tapahtumia. Kun ajatellaan sitä energian määrää jota tällaisiin tapahtumiin laitetaan niin kaupunkilaiset jäävät toiseksi. No nyt kuitenkin harhauduin aiheesta mutta pointti oli se että kaupunkilaisena kaipaan maalle vaikka nuori olenkin ... =)
Sima, Jaffa. Minute maid orange-limu on lahella, mutta Jaffaa pullosta saunan jalkeen on lapsuudenmuisto.Keltaista Jaffaa.
Hmmm... Ne tulivat taas ja veivät! Kirjoitin nimittäin viestin tänne ennen Teroa, mutta se on hävinnyt Nevernever Land'iin. Oh well.
Neuvoin jo muualla:Kun olet naputtanut pitkan liuskan, tee ensin "select all" ja "copy", ennen kuin painat "submit".Niin tekstisi jaa ainakin omalle leikepoydallesi.Jos se haviaa.Multa on havinnyt 2 kertaa tekstia kun laitoin vaaran salasanan.
Meilla on video Finland Fresh and Original.Joku antoi sen meille ja vasta nyt katsoin. Ihan sopiva kuvaus amerikkaliselle, siinä oli jopa suomenkielistä puhetta ja laulua siellä täällä. Saunassa istuttiin tietenkin uimapuvussa, toisella tytöistä oli huulipunaakin.Löylyä tuli pikkuisen pihisten.Ei kai haluta pelotta sillä kuumudella!
Jotakin pikkuseikat voi videossa ärsyttää, itse olen jo aika turtunut kaikkkeen aivan typeräänkin kuvaukseen Suomesta. joten annetaan 9+ numeroksi.
Anni: Tuosta sinun Bliw-saippuastasi muistuu mieleen, miten sitä aikoinaan mainostettiin: sinä olet ensimmäinen, joka koskettaa sitä saippuaa. Ja unohdettiin mainita, että sinä olet kymmenes tai sadas, jokä lähmii sitä nuhraantunutta pulloa. Sitähän käsitellään aina likaisilla käsillä, joita ollaan juuri aloittamassa pestä.
Palasin muutama päivä sitten pikaiselta viiden päivän vierailulta Suomesta. Tässä minun tuomiseni:
- kassillinen reissumiestä ja jälkiuunileipää; tyhjensin Forssan bussiaseman vieressä olevan kaupan näistä tuotteista
- kolme isoa laatikollista xylitolpurkkaa
- lakkalikööriä ja pullo Marskin Ryyppyä
- Chanel No. 5 hajustetta (äitienpäiväksi!)
- neljän viljan puurohiutaleita
- laatikollinen lakua
- katajainen pannunalusta
- ristikkolehti
Lista on lyhyt, kun en ehtinyt kunnolla käymään ostoksilla mm. pitkien työpäivien takia. Suomalainen musiikki CD-kiekoilla olisi ollut ainakin listalla, mutta kun sitä aikaa ei ollut...
Monet tuntemani suomalaiset laahaavat kahvia Suomesta Amerikkaan, mitä minä en ollenkaan ymmärrä. Ja sitten ne tuovat sitä meille tuliaisiksi. Olen monta kertaa teettänyt vaimollani sokkomaistiaiset esimerkiksi Presidentti-kahvin ja paikallisen kahvin kesken, ja useimmiten joko Pressa on hävinnyt makukilvan tai tulos on jäänyt epäselväksi, kun toista kahvia on luultu toiseksi. Onko kukaan kanssani samaa mieltä, kun väitän Amerikasta löytyvän yhtä hyviä tai parempia kahvilaatuja kuin suomalaiset tarjouskahvit?
Anni: Olisikohan viestiesi häviämiseen syynä tuo toinen nappula tuossa Submit Reply'n vieressä? Siinä kun lukee Clear Fields ja se tuntuu toimivan aika tehokkaasti, kun sitä klikkaa. Vaikkapa vahingossa.
Tulin juuri katsomasta espanjalaisen elokuvan Lovers of the Arctic Circle. Suuret osat siitä on kuvattu Suomessa! Ihan kiva se oli muutenkin, "erilainen" juoni, mielenkiintoinen käsikirjoituksen toteutus. Ja lopunkin saa valita.
Filmi alkaa suomalaisella tangolla (ei nyt sentään ihan hiihtosellaisella http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif ). Kauniita järvimaisemia näytetään enemmänkin. Ja lumihangessakin rämmitään polvia myöten. Mäkeä ylös -hiihto ei kyllä valitettavasti onnistu meikäläiseltä ihan yhtä kevyesti kuin Otolta, vaikken kaikkein huonoimpia hiihtäjiä olekaan. Elokuva kannattaa katsoa! Tekee sielulle hyvää!
* * *
Lokari, tiesitkö, että täältäkin saa lähes jokaisesta terveystuotekaupasta Pandan lakritsaa? Sitä tavallista mustassa laatikossa, kanelilakritsaa punaisessa laatikossa ja uusimpana yrteillä (ainakin minttu) maustettua vihreässä laatikossa. Viimeksi mainittu on oma suosikkini.
Minäkin tykkään suomalaisista sanaristikoista. Ne ovat jotenkin elävämpiä kuvineen kuin nämä täkäläiset. Seura-lehdessä on ihanan iso...
Täytyypä olla tarkkana tuon Clear Fields -painikkeen kanssa. En ole huomannut sitä painaneeni, mutta se ei silti takaa sitä, etten niin olisi tehnyt.
Oli puhe jonkun kanssa pohjoismaista kesalla ja talvella. Aurinkoa on Helsingissa joulukuussa 6 tuntia. Sen mukaan pitaisi olla valoa kesalla 18 tuntia. Loysin tilastoja Anchorage Alaskasta, siella on valoa pisimpana paivana 19 tuntia.Jotenkin se vaan tuntuu Juhannuksena, etta ei yolla ole oikeastaan pimea vaan ainoastaan hamara.Onko noin?
Kyllä sitä valoisaa riittää Suomessa kesäöinä muulloinkin kuin juhannuksena. Keski-Pohjanmaalla ainakin näkee kesällä lukea yöllä iman valoja -- tuli aika usein kokeilluksi. Etelämpänä taitaa lukemisen kanssa olla niin ja näin.
Kesäyön hämärästä tuli mieleeni yksi hauska muisto: Kerran teini-ikäisenä lauantai-iltana tansseista tultuani joskus kahden, kolmen maissa menin tyttökaverini kanssa uimaan. Yö oli hämärä, ja minä jätin lasini vaatteiden päälle rannalle. Yhtäkkiä näimme, että muutaman kymmenen metrin päässä rannalla liikkui suuri, tumma hahmo, joka jäi seisomaan vaatteidemme lähelle! Jähmetyimme kauhusta. Minusta jotenkin tuntui, että olisin ollut enemmän turvassa, jos minulla olisi ollut lasit päässäni, jotta olisin nähnyt. Mutta ei Eilakaan nähnyt yön hämärän takia, joten oma tuntemukseni oli täysin psykologinen. Emme uskaltaneet nousta järvestä ylös, sillä mies (koosta päätellen) "vahti" vaatteitamme, emmekä me nyt kehdanneet alasti hänen silmiensä eteen tulla -- hämärässäkään. Ties mikä raiskaaja! Hampaamme kalisivat jo kylmästä, kun suunnittelimme, miten pääsisimme pois vedestä ja vaatteittemme luo. Ensimmäinen suunnitelmamme oli uida rannanmyötäisesti ja nousta maihin muutaman sadan metrin päässä, mutta emme olleet vielä valmiit valoisassa kesäyössä nakuina pitkin kylää kulkemaan! Ikuisuudelta tuntuvan ajan perästä näimme miehen kävelevän poispäin, ja kun vielä odotimme aikamme, uskalsimme vihdoin nousta pois vedestä. Ah, että vaatteet ja lasit tuntuivat turvallisilta -- ja lämpimiltä!
Taalla on nakymattomia viesteja! Osa nakyy vain silloin kun alat naputtaa uutta.Tai olenko seonnut?
Kerro, Tero, millaisia haamuja näet, niin katsotaan, mitä voisimme tehdä, jotta pääsisit eroon moisista painajaisista! http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Ehkä se oli Risto J. joka väliaikaiseti kummitteli.Nyt on normaali toiminta.
Menen sitä ihanaa Suomea katsomaan kuun lopussa.Voin sitten kertoa näkyikö niitä 12-14 vuotiaita päihtyneitä kadulla.
Toisaalta jo tiedän miltä näkymät vaikuttaa kun katson tätini osakkeen ikkunasta:aivan samalta kuin aina viimeiset 20 vuotta. Olin siellä kerran pääsiäisenä ja yllätyin kun tytöt tuli ovelle myymään pajun oksia, koristeltu virpomis-vitsaksi, tai mikä se nyt on. Markan pari pyysivät.
Kateeksi käy... Mutta nauti Sinä matkastasi täysin siemauksin!
Turussako tätisi osake on?
Tero: Viestejä kirjoittaessa viestit ovat päinvastaisessa järjestyksessä kuin yleensä (eli vanhimmasta uusimpaan - uusin siis pohjalla).. ehkä 'kummitukset' olivat vanhoja viestejä, jotka yleensä ovat pinon pohjalla. Olen pyytänyt UBB:n valmistajaa lisäämään koodinpätkän, joka pitäisi ketjut samassa järjestyksessä myös uutta viestiä kirjoitettaessa, mutta ainakaan vielä ko. lisäystä ei ole ilmaantunut.
No sellaista on sattunut, että jonkun topicin viimeinen viesti (jonka jo kerran näin)ei olekaan näkynyt, mutta Refresh nappia painamalla se on tullut takaisin.
Turussa kayn, joo.
Tero: jos vain liikut oikeissa paikoissa oikeaan aikaan, näet varmasti niitä nuoria humalaisia. Helsingin aseman seutu ainakin on otollinen paikka iltaisin.
Viikko sitten päättyneellä matkallani ihanaan Suomeen kävin heti vappuaattona kaupunkiin saavuttuani kävelemässä Espalla, jonne oli ahtautunut tuhansia nuoria. Suurin osa nuorisosta oli noin 15-20 vuotiaita, mutta oli joukossa sekä nuorempia että vanhempiakin, muunmuassa yksi Lokari. Suurella osalla kersoista oli toisessa kädessä kännykkä ja toisessa olut- tai viinapullo. Poliiseja oli olosuhteisiin katsoen vähän liikkeellä, mutta toisaalta kansanjoukko myös käyttäytyi aika rauhallisesti; en nähnyt yhtään tappelua tai muuta rähinää.
Vappupäivänä kävin Kaivopuistossa toteamassa valkolakkisten piknikin sujuvan mukavasti, lähellä nollaa olevasta lämpötilasta huolimatta. Päivä oli kuin talo ilman aitan polulla astelevaa emäntää, eli pilvinen, ja kun aurinko yhtäkkiä pilkahti pilveen revenneestä aukosta, kansa taputti sille! Retuperän VPK soitti tähtitornin vierelle paikoitetussa paloautossaan uudempaa ranskalaista torvimusiikkia aivan yhtä epävireisesti kuin silloin muinoin, kun olin noissa touhuissa mukana.
Oli se nostalgista katsella kaikkea tuota monien muualla vietettyjen vappujen jälkeen!
You've been in Finland too long when..
www.geocities.com/RainForest/1067/toolong.html (http://www.geocities.com/RainForest/1067/toolong.html)
Irja Rawashdeh
24 May 1999, 10:18
Hei Taavetti !
Tuo sinun Suomi-kuvaus on ihan kuin minun kynasta ! http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Ja sinun nimesi tuo mieleeni isavanajani (Taavin), ja mm. Juhannuskokon, jonka han kerran sytytti lapsilleni metsapalovaroituksesta ja kokonpolttamisen kiellosta huolimatta Pohjanmaalla. Palovartio lenti siita yli, mutta ei kuulunut mitaan jalkikateen .. that's Finland http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Have a nice summer http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif !
Irja
taavetti
25 May 1999, 17:18
Eraana paivana ilmestyi koneelleni oheinen teksti. En tieda kenen kynasta teksti on alkujaan lahtoisin mutta .... etteiko totta toinen puoli.
Huom ! VAROITUS teksti voi sisaltaa sanoja joita kaikki eivat hyvaksy. Sinulla on mahdollisuus viela tassa vaiheessa jattaa teksti lukematta.
Dear Diary.
Aug.1.
Moved to our new home in Finland. It is so beautiful here. The hills are so picturesque. Can hardly wait to see them covered by snow. God's country. I love it here.
Oct. 14
Finland is the most beautiful place on Earth.
The leaves are turning all different colors. I love the shade of red and orange. Went for a ride through some beautiful hills and spotted some deer. They are so graceful, certainly they are the most beautiful animals on Earth. I can't imagine anyone wanting to kill such an elegant creature. The very symbol of peace and tranquility. Hope it will snow soon.
I Love it here.
Dec. 2.
It snowed last night. Woke up to find everything blanketed in white. It looks like a postcard. We went outside and cleaned the snow off the steps and shoveled the driveway. We had a snowball fight (I won).
When the snowplow came by we had to shovel the driveway again. What a beautiful place. Mother Nature is perfect harmony.
I Love it here.
Dec 12.
More snow last night. I Love it. The snow plow did his trick again (that rascal). A winter wonderland. I Love it here.
Dec 22.
More of that shit fell last night. I've got blisters on my hands from shoveling. I think the snowplow hides around the corner and waits until I'm done shoveling this driveway. Asshole !
Dec. 23.
"White Christmas" my busted ass! More Friggin snow. If I ever get my hands on that son-of-a-bitch who drives that snowplow, I swear I'll castrate the dumb bastard. Dont't know why they dont't use more salt on the roads to melt this fucking ice.
Dec. 28.
More white shit last night. Been inside since Christmas day exept for shoveling out the driveway every time "Snowplow Harry" comes by. Cant't go anywhere. Got buried in a mountain of white shit. The weatherman says expect another 25 cm of shit tonight. Do you know how many shovels full of snow 25 cm is?
Jan. 1.
happy Fucking New Year, The weatherman was wrong (again). We got 34 cm of white shit this time. At this rate it won't melt before July. The snowplow got stuck up the road and that shithead had the balls to come to the door and ask to borrow MY shovel. After I told him I had broken 6 shovels already shoveling all the shit he pushed into my driveway, I broke my last one over his fucking head.
Jan. 4.
Finally got out of the house today. Went to the store to get food and on the way back a Goddamn deer ran in front of the car and I hit the bastard. Did about GBP 1000 damage to the car. Those fucking beasts ought to be killed. Wish the hunters had killed them all last November.
May 3.
Took the car to the garage in town. Would you believe the thing is rotting out from all that fucking salt they keep all over the road. Car looks like a piece of shit!
May 10.
Moved back to England. I can't imagine why anyone in their frigin mind would ever want to live in that God forsaken country on Finland.
Olen nyt ihanassa Suomessa. Olin kyllä kaksi vuotta sitten täällä, mutta silloin en huomioinut erästä seikkaa. Katukuva on edelleen niin siisti, että esimerkiksi esikaupungissa ei ole sellaista vieriviereen laitettua kauppojen jonoa ja mainostauluja. Luulen, että asemakaavallakin pidetään selkeänä rakentaminen ja sellainen. Vertaisin sitä lähinnä Kanadaan, jossa on usein samaa tilavaa avaraa tunnetta. Tiet muistuttvat myös paljon Kanadan teitä:kaistoja ei ole paljon mutta liittymät ja sillat ja muut ovat samaa toimivaa tyyliä.
Iltaisin en ole ehtinyt liikkua, olen tätini luona sen lyhyen ajan kun ehdin olla.Joten en ole tarkistanut nuorison juopuneisuutta täällä Turussa. Ruotsalaisen teatterin rappusilla on kukkia ja kynttilöitä vappuna tapetun 18-vuotiaan murhapaikalla.
En ehdi nyt muita viestejä, on hidas yhteys.
Taavetti: Tuhansien järvien maa ja hemmetin kylmien pakkasaamujen maa näytti todelliset kasvonsa....! http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif
Matkaltani:
Eräs päivä tein tädille pikkasen ruokaostoksia ja kävin läpi runsasta makkaravalikoimaa, etsien Jahtimakkaraa. Kävellessäni hyllyjen välissä huomasin jotain erikoistakin. Haarukat ja veitset ja lusikat arkikäyttöön olivat kauniisti muotoiltuja. Luulenpa että lusikka ei taivu niinkuin amerikkalainen lusikka. Ostin myöhemmin Aarikan tarjoiluhaarukan. Arkiastiatkin ovat enemmän taidetta kuin vastaavat USAssa.
Muita sekalaisia havaintoja:
1. Shekit ovat hävinneet kuviosta.Tuttavani tekee pankkihommat netissä ja automaatilla.Vähän hidasta se palvelu on sisällä pankissa.
2. Yllätyin kun jo toukokuun lopulla on niin valoisaa, että klo 23 voisi hämärässä hyvin vielä pyöräillä. lamppu tietenkin turvallisuuden takia.
3. Kaupungissa on syytä varoa busseja. Kurvaavat aivan tien reunaa.Ei sovi kärkkyä yks jalka kadulla valojen vaihtumista.
4. Hesarin rakennus näkyy jo ennen taidemuseota Mannerheimintietä tullessa. Lasinen palatsi, melkein valmis.
5. Fazer Music Aleksanterinkadulla on nyt Free Music Store.Viihde alakerrassa, klassinen yläkerrassa.
Meritan SOLO muuten toimii hienosti myös täältä USA:sta käsin; aina tarvittaessa makselen laskuja ja siirtelen rahaa (silloin kun sitä on http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif tililtä toiselle netin kautta.
--
Punaisia valoja päin kävelemisestä sai Suomessa ainakin vielä joitain vuosia sitten "pahoja katseita" ('evil looks' http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif muilta jalankulkijoilta, jotka lainkuuliaisesti odottivat valon vaihtumista vihreäksi huolimatta siitä, että auton autoa ei ollut näkyvissä.
Edellisen kerran olin talvella Suomessa. Bussipysäkille tulleet noin 60 vuotiaat ja vanhemmat naisihmiset olivat tummissa talvitakeissa, yleensä mustissa tai tummanharmaissa. Nyt keväällä samalla bussipysäkillä näkyi tuulitakkia ja lyhyttä takkia, ja taas väritöntä, eli vaaleanharmaata, beesväriä, lähes valkeaa. Miehet sen sijaan ovat siinä iässä vielä verkkareissa, tai mitä tuulipukuja ne nykyään on.
Suomalaiset (tai ainakin jyväskyläläiset) ovat viime aikoina alkaneet kävellä punaisia päin (viittaan Villen kirjoitukseen). Tämä tapa on yleistynyt kummasti viimeisen vuoden aikana. Poliisi aloitti vast'ikään Jyväskylässä "tehovalvonnan" (kuten he itse sitä nimittivät), jonka tarkoituksena oli vähentää jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja jopa autoilijoidenkin välinpitämättömyyttä valoja kohtaan. Näistä kolmesta jalankulkijat ovat ahkerimpia punaisia päin kävelijöitä.
Newyorkilaisten harrastama tapa tuottaa Suomessa nykyäänkin vielä "pahoja katseita". Suomalaiset ovat kuuliaista kansaa.
Olin Turussa marketissa, ja huomasin, että ostoskärryihin piti laittaa markka. Tavarat voi viedä autolle, mutta sitten täytyy palauttaa kärry sisälle että saa markan takaisin.
Aika selvä ja järkevä.Jos jätät kärryn, menetät markan.Tai jos pikkupojat paluttaa, ja saa sen markan?
Lokari
12 June 1999, 07:39
Tuomo: sainpa sinut kiinni. Kirjoitit: ..."tarkoituksena oli vähentää jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja jopa autoilijoidenkin välinpitämättömyyttä valoja kohtaan. Näistä kolmesta jalankulkijat ovat ahkerimpia punaisia päin kävelijöitä."
Lisäisin tähän: pyöräilijät ovat ahkerimpia punaisia päin pyöräilijöitä ja autoilijat ovat ahkerimpia punaisia päin autoilijoita.
Pyry Vainio
13 June 1999, 08:54
Kaikki mainitut punaista valoa päin liikkumiset ovat todella yleistyneet vaikka eivät vielä yhtä yleisiksi, kuin Keski-Euroopan kaupungeissa. Koska monet vielä olettavat muidenkin noudattavan sääntöjä, syntyy vakavia vaaratilanteita. Se, että syyllinen tiedetään, ei paljon uhria lohduta.
Lähden tänään lomalle ihanaan Suomeen. Siellä mulla ei ole tietokonetta eikä varsinkaan internettiä, mutta on onkivapa ja joki vieressä.
Juhannuskoivut oven eteen, sauna lämpiämään (oikea puulämmitteinen) ja vastat orrelta notkistumaan.
Otan vielä varmuuden vuoksi pullon saunatervaa kiukaalle heitettäväksi ja korillisen Lapin Kultaa terassille A-luokan grillimakkaroiden seuraksi.
Ja sitten vaan nautitaan.
Taas tämä temppuili eikä viesti näkynyt. Ehkä se tulee viiveenä.
Kake, nauti minunkin puolestani!
Vesa: Joillekin matkailun avartaminen on siinä, että voi käydä paikan päällä tarkastelemassa, mitä "niillä ei ole". On sitten parempi olla Suomessa ja sanoa nauttineensa matkasta.
* * *
Miksi Suomessa vietetään juhannusta vasta ensi eikä tänä viikonloppuna, vaikka kesäpäivän seisaus on huomenna (siis lähempänä tätä viikonloppua)?
Kirjat mainitsevat juhannuksen olevan 24.6. Silla on kirkonkin kanssa jotain tekemista, ja kuka niita kirkon saantoja selvittaa?Mutta onhan sen nykyaan oltava viikonloppuna.
"Suomessa on juhannus vuodesta 1955 määrätty siksi lauantaipäiväksi, joka on kesäkuun 20. ja 26. päivän välillä."
[This message has been edited by Tero (edited 21-06-1999).]
Tämän vuoden kalenteri osoittaa juhannuksen olevan 26.6.
24.6. on Johannes Kastajan päivä.
Kirkkohan nimenomaan halusi yhdistää juhannuksen ja Johannes Kastajan päivän, joten se on sama juttu.Kirkolla vaan ei ollut ohjelmaa tarjota, ohjelma tuli perinteistä. Kesäpäivän seisaukseen liittyvä kokon poltto on itäsuomalaista perua. Länsisuomessa kokkoja poltettiin helluntaina ja pääsiäisenä. Kaikenlaiset taiat suoritettiin juhannuksena hyvän sadon ym. takia. Kastetta kerättiin juhannuksena ja sillä uskottiin olevan parantava voima.
Pyry Vainio
23 June 1999, 01:33
Kyllä juhannus oli jo esikristillisen ajan juhla, jota vietettiin kesäpäivän seisauksen aikaan. Samalla se oli juhla uuden sadon kunniaksi. Yleensä uutta satoa ei vielä ollut käytössä, mutta kyllä jo näkyvissä, kuten nytkin meillä kaura on 40 senttistä ja syksyllä kylvetty ruis jo aaltoilee tuulessa, perunan naatit ovat lajikkeesta riippuen 10 - 40 senttisiä. Ensimmäiset uudet perunat ovat saatavissa Timosta tai Tammiston varhaisesta ehkä kahden viikon kuluttua. Kasvihuoneesta saisi perunaa jo nyt, mutta kasvihuoneelle on tehokkaampiakin käyttötapoja.
Minun nuoruudessani juhannuspäivä oli 24.6. Edeltävänä päivänä noudatettiin silloista lauantain työaikaa klo 7 - 12. Parasta oli, jos 24.6. oli perjantai tai tiistai, koska käytännössä välipäivät olivat (palkattomia) vapaita. Siirto viikonlopun yhteyteen tapahtui työelämän aloitteesta. Itse en ole koskaan nähnyt juhannusta kirkollisena juhlana, vaikka kirkko on yrittänyt omia sitä joskus itselleen. Kyllä juhannusmenot ovat olleet lähinnä pakanallisia.
Protestanntisessa kirkossa Johannes Kastajan juhlaa ei ole kuin muutamassa maassa, Suomessa ja Ruotsissa ainakin.
En muuten ole koskaan nähnyt sellaista talven yli kasvavaa viljaa. Koska sieltä alkaa tulla ituja? En oikein tiedä asiasta mitään.
Maissin kasvua on jännittävä katsoa, ei voi uskoa että mikään pystyisi sen nopeudessa ja korkeudessa kilpailemaan. "Knee high by 4th of July" on sanonta.
Ruis kylvetään syksyllä ja on myös hyvällä oraalla ennen lumen tuloa. Lumi suojaa sitä talvella paleltumiselta.
Suomessa ja kai muissakin pohjoisissa maissa on myös syysvehnää, mutta en ole varma kuinka pohjoisessa se menestyy.
Loka Laitinen puolustaa kaupunkilaisuutta (Iltalehti):
"Jos Helsingin järjestyssääntö kaipaa jotain muutoksia, voisi ehkä ajatella jonkinlaista viisumipakkoa ja asumislupaa. Viisumi annetaan vain sellaisille, jotka hyväksyvät, että urbaaniin elämään kuuluu puluja ja puliukkoja, bensankatkua ja katusoittoa, ratikan kolinaa ja lokkien kirkunaa, valkosipulin tuoksua ja halstratun kalan käryä, terassien iloista puheensorinaa ja sikarin tupruttelijoita. Jos ei sopeudu pääkaupungin elämään, viisumi ja asumislupa voidaan peruuttaa."
Tuo siitä kun terassiravintoloiden toimintaa aiotaan rajoittaa.
www.softavenue.fi/u/henry.w/finland.htm (http://www.softavenue.fi/u/henry.w/finland.htm)
Sama henkilo ehdottaa:
Be sure you have these
for a lovely Juhannus:
1) Beer, beer and once again beer.
2) A sauna
3) Enough saunamakkara=saunasausage
4) Turun sinappia = mustard of Turku
5) A sea or a lake (on the bank of which the sauna is located)
6) A woman
----------
Miehiä ei kai niin tarvitsekaan hakea, nehän tyrkyttävät tarpeeksi itseään, vai kuinka?
---------
Juhannusmenoissa on jo kolaroitu, nainen pudonnut Viking laivalta ja tama:"Pyhäjärveläinen 30-vuotias mies hukkui myöhään eilisiltana Pyhäjärven Emolahden leirintäalueen uimarannalla. Mies lähti rannasta uimaan kohti ponttoonilaituria, jonne oli matkaa noin sata metriä. Kesken matkan mies kuitenkin painui pinnan alle."
"Juhannuksen vietto on tänä vuonna vaatinut kaikkiaan neljäntoista ihmisen hengen. Hukkuneita on poliisin tietoon tullut kymmenen. Lisäksi Joensuussa tapahtuneessa ampumavälikohtauksessa kuoli yksi ihminen, ja yksi menehtyi putkaan Porissa. Juhannuksen menoliikenteessä kuoli kaksi ihmistä."
[This message has been edited by Tero (edited 27-06-1999).]
Pyry Vainio
29 June 1999, 01:18
Rukiin ja vehnän kasvuajat ovat niin pitkät, että ne eivät kerkiä valmiiksi yhdessä kesässä. Ruis ja syysvehnä kylvetään elokuussa ja ne nousevat oraalle elokuun aikana ja talvehtivat lumen alla, ellei lumipeite satu sulamaan kesken talven ja jäätymään uudelleen, kuten monin paikoin kävi viime talvena.
Molemmista on myös kevätlajikkeita, jotka kylvetään keväällä. Kevätruis ei tuleennu Suomessa ja sitä käytetään vain koristekasvina. Kevätvehnä onnistuu vain Etelä- ja Lounais-Suomessa. Muualla on vain syysvehnä mahdollinen. Viime kesänä meillä (Lounais-Suomessa) kevätvehnä tuleentui sateisen kesän takia niin sekalaisiin aikoihin, ettei sitä voitu korjata leipäviljana. Lahjoitimme sen naapurin karjatilalle rehuksi, koska se ei olisi leipoutunut. Korvaukseksi naapuri välttäsi meidän peltomme, kun hänen suurempitehoinen traktorinsa selvisi paremmin sateisen kesän kastelemilla pelloilla.
Olemme kokeillee kylvää syysviljan ja ohran samaan aikaan keväällä ja korjanneet ohran pois syksyllä. Syysvilja on talvehtinut ja tuottanut sadon seuraavana kesänä. Ratkaisu oli huono, koska vehnäsääski pääsi iskemään ensimmäisenä kesänä viljaan ja sato jäi erittäin heikoksi.
Syysviljan heikko puoli on se, että se sitoo maan kahdeksi vuodeksi yhtä satoa kohti. Meilläkin kasvaa osa pellosta parhaillaan kevätvehnää ja sinimailasta (alfalfa), jotka kynnän nurin heinäkuun lopussa viherlannokseksi elokuussa kylvettävälle rukiille.
Yksivuotisina kasvavat ohra ja kaura eivät ole leipäviljoja. Maissi kasvaa meillä kasvihuoneessa yhdessä arbuusin ja leikkokukkien kanssa. Muuten niistä ei ole odotettavissa satoa.
Pyry Vainio
29 June 1999, 01:29
Tero, olen todella hämmästynyt, jos miehet ovat tyrkyttäneet itseään sinulle. Suomessa ne "sellaiset" liikkuvat tiiviisti omissa piireissään. Tai mistäpä minä tiedän, onko nimesi epätosi.
Mitä tulee juhannuksen onnettomuuksiin, on muistettava, että silloin on väkeä liikkeellä enemmän, kuin minään muuna viikonloppuna ja lisäksi sää on otollinen monenlaiseen, mikä ei talvikaudella ole mahdollista.
Esimerkiksi suhteutettuna vesillä liikkuvien määrään, ei hukkumisonnettomuuksien määrä ole kovin paljon normaalia suurempi. Niinikään suhteessa tiellä liikkvien määrään, liikenneonnettomuuksissa menehtyy vähemmän ihmisiä, kuin talviajan juhlapyhinä.
No ainakin yks mies tuli kerran tyrkytämään kun olin nuori ja pitkätukkainen. Mutta siis miehet tyrkyttää itseään NAISELLE kun tämä mitenkään huomioi miehen läsnäolon.
Kalevassa oli pilakuva suomalaisesta miehestä kahlittuna rantakoivuun juhannusviinojen kanssa. Sunnuntaina vaimo tulisi avaamaan kahleet, ettei tämä vain eksy järveen. Tämän vuoden voitti taas miehet:13 miestä ja yksi nainen hukkuivat.
[This message has been edited by Tero (edited 28-06-1999).]
Pyry, sanot, että yksivuotisina kasvavat ohra ja kaura eivät ole leipäviljoja. Kuinka niin? Meillä ainakin tehtiin kotona kasvaneesta yksivuotisesta ohrasta ja kaurasta leipää. Ohraleipä ja -rieska eivät kai ole kovin yleisiä, mutta eikö kauraleipä sentään ole? Mutta ehkä tarkoitit, että suurin osa kasvatetusta ohrasta ja kaurasta ei mene leipäjauhoihin, vaan rehuksi?
Lokari
29 June 1999, 05:18
Tero: juhannuksena hukkuneista miehistä varmaan monella oli sepalus auki. Se taas todistaa, että miehet olivat humalassa nousseet seisomaan veneessä ja sitten horjahtaneet laidan yli. Luulisi humalaisten naisten kaatuvan samassa tilanteessa selälleen laidan yli veteen, mutta niin ei näytä tapahtuvan kovin usein. Ne eivät varmaan juo yhtä paljon kuin miehet, ja pystynevät pidättelemään pitempään.
Lokari:Toihan oli loistava selitys! Vastauksessasi selittyy myös miksei naiset huku:he pidättävät asiansa kunnes ollaan taas laiturissa.
Minä taas uskon enemmän Lokarin toiseen selitykseen: Naiset eivät juo itseään yhtä humalaan. Ja jos juovat, niin eivät ainakaan lähde veneilemään. Meillä on vähemmän näyttämisen tarvetta kuin miehillä. Me tiedetään olevamme ihan hyviä muutenkin.
http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif -- varmuuden vuoksi.
[This message has been edited by Anni (edited 29-06-1999).]
Pyry Vainio
30 June 1999, 00:47
Anni: Minun lapsuudessani (sodan jälkeisellä pulakaudella) sanottiin, "Nyt otti ohraleipä", kun mitään syötävää ei ollut saatavissa.
Hukkuneita naisia muuten oli ainakin kaksi. Lokari taas jaksaa viritellä urbaania kaupunkitarinaa sepalus auki hukkuneista. Eniten hukkuneita tuli uintimatkoilla. Näissä usein oli alkoholilla osuutta asiaan. Ainakin osa johtui äkillisistä ukkosmyrskyistä veneillessä. Itse olin juhannuspäivänä lähellä lähtöä kahden vielä itseäni kokeneemman (ammattikalastajan) kanssa 27 jalkaisella lohiveneellä, 6 - 9 Beaufortin ukkosmyrskyn noustessa noin viidessä minuutissa erittäin karikkoisella vesialueella. Siitäkin olisi Lokari kai jälkeenpäin veistellyt, että sepalus auki kai ne siellä hulkkuivat.
Pyry, kai sitä pulakautta elettiin Jumalan selän takana vielä viisikymmenluvullakin. Minäkin ole kyllä kuullut tuon sanonnan. En vain ole koskaan ymmärtänyt, miksi ohraleipää ei arvosteta. Minusta ohrarieskaa parempaa leipää saa hakea. Yhtenä syynä ohra- ja kauraleivän epäsuosioon saattaa olla, että ne pysyvät tuoreina ja makoisina paljon lyhyemmän ajan kuin vehnä- ja ruisleipä.
Vesa, taidat olla ihan oikeassa -- varsinkin kun kukaan ei taida juuri enää soutuveneellä liikuskella. (Sen "osaamiseen" meidänkin taitomme ja kiinnostuksemme sentään riittävät.)
http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Pyry Vainio
02 July 1999, 10:53
Kyllä ohra ja kaura niin Suomessa kuin muuallakin ovat rehuviljoja. Eihän se toki niiden syömistä estä. Minun mielestäni esim savolaiset ovat tehneet ohrarieskan kohdalla välttämättömyydestä hyveen. Se on siten paljon siedettävämpi. Itse olen aina asettanut rukiisen leivän ja vehnäkakonkin vaikkapa ohrarieskan edelle. Tosin kakkoonkin lisätään hiukan ohraa mausteeksi mutta niin lisätään limppuunkin perunaa, lanttua tai piimää, ilman että niistä tulee leipäviljaa.
1997 puolet maailmankaupassa liikkuneesta kaurasta oli suomalaista. (Osoitus kauran vähäisestä merkityksestä kaupassa) Tämä kaikki meni jenkkilään hevosten rehuksi ja laivattiin Rauman sataman kautta.
Pyry, käytetäänkö kakko-sanaa Lounais-Suomessa yhtä paljon kakku-merkityksessä kuin ruokaleipä-merkityksessä?
Lokari
03 July 1999, 20:38
Anni: Opin kakko-sanan osana äidinkieltäni. Meillä Porissa se merkitsi nimenomaan ohrakakkoa, joka oli pyöreä, kuperan paksuhko leipä ilman reikää. Se oli kokojyväleipää, ja sitä syötiin meillä varmaan yhtä paljon kuin reiällistä hapanta ruisleipääkin. Kakolla ei ole mitään tekemistä kaakun kanssa. Kaakku oli aina makea, valkoisista vehnäjauhoista ja munista valmistettu, ja vuoassa paistettu. Ja tietenkin mansikkatäytekaakku oli herkkuani.
Muutettuani pääkaupunkiseudulle kaakusta putosi toinen a pois, mutta merkitys pysyi samana. Vaimoni kotimaassa Savossa kaakussa lienee myös kaksi aata, mutta jos siäl kertoo et Poris syärää paljo kakkoo, ni ne ruppee nauramaa. Ne nimittäi taivuttaa kakka-sana ninku just tollai. Siin o iha selvä kiälimuuri jossai Länsi- ja Itä-Suame välil.
Kakko on minun lapsuuden murrealueellani Keski-Pohjanmaalla (Lestijärvellä, joka sijaitsee kapealla Länsi-Suomeen työntyvällä savolaiskiilan alueella) aivan outo sana. Tiesin, että se jonkinlaista leipää on, ja Nykysuomen sanakirjan mukaan näin sillä olevan myös kakku-merkityksen. En tiedä, missä päin. Mulle se pyöriä, pullia ohoraleipä ovvaa ohoraleipä.
Pyry Vainio
04 July 1999, 21:36
Kakko on nimenomaan vehnäpohjaista ruokaleipää, jossa yleensä on ohraa tai grahamia seassa ja joka on leivottu maitoon. Se ei siis ole ranskanleipää, joka on pelkkää vettä ja vehnäjauhoa. Kakku taas on jotain aivan muuta ja samaa täällä, kuin yleiskielessä.
Myönnän, että sana "kakko" oli minullekin täysin outo, kun muutin Satakuntaan, mutta siihenkin tottuu. Nykyisin en tule heti ajatelleeksi, etteivät toiset tunne sitä.
Oottepa hiljaisia siellä Suomen päässä. Saimme luke Wall St Journalissa Suomen hyttysentappokilpailusta tänään. Täällä on niin kuumaa, ettei päivällä itikoita näy.
Tero, ota huomioon, että Suomessa on nyt kesä, eikä se kauan kestä... Sitä paitsi ihmisillä on ne 1 - 2,5 kuukauden lomat meneillään. Kuka heinäpellolla paalaamassa, kuka rannoilla makoilemassa. Eikös Suomessa ole vielä ilmatkin suosineet lomailijoita?
[This message has been edited by Anni (edited 23-07-1999).]
Herrojen heinäkuu.
En nyt meinaa jäseniämme, mutta monilla taitaa olla vain kännykkäyhteys mökille. Itse en veisi nettiä lomalle, mutta kun menemme, vaimo ottaa aina laptopin mukaan. Yhden ainoan kerran luimme hotellihuoneessa sähköpostit. hänelle se on enemmän tekstinkösittelyä varten. Sillä voi jopa vastata kymmeniä sähköposteja "varastoon" ja lähettää kotoa.
Loma tuli sitten vietettya 'Ihanassa Suomessa'. Kuulin, etta hyttysten tappokilpailu oli pitanyt perua luonnonsuojelijoiden vaatimuksesta. Onkohan totta?
Ei ole, Herra Pellonpää voitti kuten edellisinäkin vuosina.
Alo, mitä teit, mistä nautit, mistä et tämänkertaisella matkallasi Ihanaan Suomeen? Mikä yllätti eniten? Kerro! (En muuten tiedä, kyselenkö siksi, että oma matkahimoni helpottaisi vai lisääntyisi, kun en pääse tänä vuonna Suomeen! http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif )
Vietin suurimman osan ajasta lapsieni kanssa, joita en ollut nahnyt vuoteen. Siksi TV:n, uutisten ym. asioiden seuraamiseen ei jaanyt paljon aikaa (kts. hyttystentappokilpailu). Koska kesa oli aurinkoinen ja lammin, nautin kalastuksesta, hiljaisuudesta, saunasta ja vahvasta oluesta. Ja kavinpa poimimassa lakkoja ja mustikoita, joista teimme piirakkaa - maiskis! En nauttinut ainaisesta kannykoiden pirinasta kaupungilla ja pikkulapsista, jotka soittelivat toisilleen kadun toiselta puolen. Niina parina kertana kun olin myohempaan ulkona baarikierroksella - voisin sanoa, etta pelotti ne humalaiset ja rayhaavat nuoret, jotka liikkuivat yolla ulkona. (Noin vertailun vuoksi - vanhin poikani, 13v. kertoi, etta kevaan aikana hanen luokalta yksi poika oli kesken koulupaivan jouduttu viemaan vatsahuuhteluun alkoholin vuoksi ja yksi tytto oli jaanyt junan alle, koska alkoholilla oli ollut osuutta myos asiaan).
Mutta kuitenkin olen sita mielta, etta parempaan suuntaan on asiat menneet. Ihmiset ovat avoimempia ja ystavallisempia - tietenkin lampimalla kesalla saattoi olla vaikutusta asiaan. Ja Helsinki tuntui aika kansainvaliselta paikalta.
Poliisi ei myoskaan kirjoittanut ylinopeudesta sakkolappua ystavattarelleni (30 alueella n. 70km/h). Tyytyi vain moittimaan minua! joka istuin vieressa, koska ilmaisin tyytymattomyyteni epaselvasta liikennejarjestelysta. Heh, ei olisi onnistunut viisi vuotta sitten.
Jos joku teista kay Tampereella kesalla, suosittelen ruokapaikaksi Plevnaa. Oluesta ja musiikista voi nauttia Wanhassa Postissa ja jos oikein haluaa irroitella niin kannattaa kavaista Kujasen Oopperassa.
Tero
11 September 1999, 03:58
Saunasivu: http://www.sauna.fi/pages/recomm.htm
En ole pariin vuoteen ollut saunassa. Tuli tässä mieleen, että ennen vanhaan kun oli täi-saunoja, niin miten kuumaksi sen löylyn saa?Siis maksimi. Mittarithan menee 120 asteseen asti, mutta mikä olisi oikea maksimi.
Lokari
11 September 1999, 05:48
Tero: Noin vuosi sitten jäi saunani kiuas (Finnleo) päälle koko yöksi, kun sen ajastin ei toiminut niinkuin olisi pitänyt. Aamulla saunan mittari näytti nollaa, kun se oli mennyt ohi siitä 120 asteen lukemasta.
Kun tämä tapahtui viikonloppuna, niin käytimme nuo löylyt hyväksemme ja saunoimme, kun lämpö oli laskenut alle sadan asteen.
Saunatorakkammekin muuttivat tuon lämpöaallon ajaksi muualle, mutta nyt ne taas viihtyvät lauteitten koloissa.
Tero
11 September 1999, 13:33
There's something Finnish American for yuou:saunatorakat!
I remember those Florida roaches, some as big as a Volkswagen.
Tero
12 October 1999, 14:38
Aamulehdessä:Jokasyksyinen ilmiö nimeltänsä lehtipuhaltimet ovat täällä taas! Ihanaa! On ilo herätä lauantai- ja sunnuntaiaamusin pihamailta ja tonteilta kantautuvaan infernaaliseen meteliin kun tomerat pikku puutarhurit huolehtivat pudonneista lehdistä. Ymmärtäisin niiden käytön, jos se olisi jotenkin järkevää eli annettaisiin lehtien (lue kaikkien) ensin tippua ja sitten ne hoidettaisiin pois.
Pyry jo tuolle vastasi.
Kovin amerikkalaista menoa. Tosin jotkut puhaltimet myös imevät lehtiö pussiin.
Missä on muuten taavetti, joka Ihanan Suomen alkoi?
Tero
13 October 1999, 14:56
Ei nyt ihan Suomessa, mutta kuitenkin. Eikös ne puukottajat vois vähän harjoitella etukäteen vähemmän tappavia iskuja?
Iltasanomat:
Suuttui kaistanvaihdosta - tappoi liikennevaloissa
Kiista kaistavalinnoista ja ajotyyleistä sai kiivaan suomalaisveren kuohahtamaan kohtalokkaasti Göteborgissa.
Joutsenosta kotoisin oleva 30-vuotias mies nappasi takkinsa povesta liki 30-senttisen lapinleukun ja puukotti hänelle täysin tuntemattoman naapuriauton kuljettajan kuoliaaksi keskellä liikennevaloristeystä.
Suomalaispuukottaja ilmoittautui tekonsa jälkeen itse poliisille.
[This message has been edited by Tero (edited 14-10-1999).]
Tero
15 October 1999, 19:39
Apulanta bändin Tuukka pakinoi: http://fi.soneraplaza.net/kaista/iframe.html
Klikkaa Tuukka Sanoo kuvion alakulmassa Lue Lisää.
Minäkin otan aina kaksi numerolappua, peräkkäistä, jos paikka on entuudestaan tuntematon minulle.
[This message has been edited by Tero (edited 15-10-1999).]
Tero
06 November 1999, 22:37
Vähän suomalaista (Alko) ja vähän amerikkalaista: http://www.kauppakeskusjumbo.fi/
Anni
20 November 1999, 06:34
Apua!
Sain Suomesta lahjaksi ihastuttavan Suomi-videon, "Finlandia Video Souvenir -- Sound and sight of Finland", vieläpä NTSC-versiona. Haluaisin lisää ko. musiikkivideota, sillä se olisi kiva joululahja monille Suomesta kiinnostuneille ystävilleni. Vietin tuntikausia etsimällä sitä monista nettikaupoista Suomessa ja täällä. Tuloksetta.
Onko kyseinen video sattunut teidän käsiinne tai silmiinne, rakkaat kanssasurffaajat? Jos on, kertokaa ihmeessä, mistä sen löytäisin! Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Anni
20 November 1999, 17:42
Video on Finlandia Records'in. Copyright on Fazer Music Inc. A Time Wrner Company / Primetime television Inc.
Filmatut maisemat ovat kauniita ja filmin loppupuolella tulee esiin sekin tosiasia, että on Suomessa sentään muutakin kuin kauniita maisemia. Musiikki on mielestäni upeaa: Konevitsan kirkonkellot kanteleella, Klamia, Sibbeä, Merikantoa, Kuulaa, Palmgreniä ja Saikkolaa.
Yksi "ovi" on Fazer Musiikki-kaupan ovi Suomessa. Uskoisin sitä sieltä löytyvän. Täällä... Your guess is as good as mine.
[This message has been edited by Anni (edited November 20, 1999).]
Tero
20 November 1999, 19:43
Viimeinen vaihtoehto on kai kopioida video. Jotkut kaupalliset palvelut eivät suostu kopioimaan ostettua videota, vain omia tekemiä.
Tero
27 November 1999, 04:46
Oli juttua pimeydestä Suomessa. Jotkut oikein kaipaavat sitä tunnelmaa joka on joulukuussa. Jos on lunta. Lumeton ja pimeä--ei oikein viihdytä.
Tero
30 November 1999, 00:41
NPR teki radiohaastattelun taiteilija Rauhalasta. Jotain maisemia ja eläimiä. Tunnetteko?
Lokari
30 November 1999, 05:02
Tero: Kuulin tuon haastattelun duunissa tänään, mutta en ole koskaan kuullut taiteilija Rauhalasta. Haastattelija tuntui kyllä olevan aika innostunut.
Kake
30 November 1999, 10:10
Löysin Rauhalan:
http://artscenecal.com/ArticlesFile/Archive/Articles1997/Articles0797/ORauhalaA.html
Tero
22 January 2000, 21:03
Ei nyt ehkä niin ihana, mutta yritetään olla tasapainoisia hyvän ja kehnon kanssa.
Palstani 1997 (copyright 97 Tero/AU)
MAA KALLIS ISIEN
On sitten käyty Euroopassa ja menty tullista läpi sen Itäportista, tästä Helsingistä. Tullivirkailija ei näyttänyt elettäkään kun marssittiin ohi. Lentokone oli täynnä venäläisiä, mutta ei heitä tänne juuri jäänyt, jatkoivat matkaa lentäen.
Ehdotin joku aika sitten että suomalaista musiikkia tarvitsisi myydä Euroopassa. Nyt on näin käynytkin. Eurooppaan kannattaa myydä nyt "teknoa". Mitä teknoa? Miten tanssitaan teknoa? Sitä en tiedä, mutta musiikkia edustaa esimerkiksi yhtye Aikakone. Laulua säestetään syntetisaattorilla ja rumpukoneilla. Tätä nyky-diskoa jaksaa kuunnella aikuiset tuttavani ja heidän kymmenvuotiaat lapset. Tosin yksi lapsista tykkää vielä enemmän omasta "teknostaan", Smurffit laulavat Eurohittejä, tammikuussa listan kärjessä. Saa joka huoltoasemalta.
Silmäilen Suomen hittilistaa, ja ostin siitä vain yhden, herrojen Eppu Normaaalit hittikokoelman. Näin sain olla mukana tekemässä historiaa: Eppujen 16 pitkää levyä ja singlet yhdessä lähestyvät miljoonaa kappaletta.Rockin ammattilaiset ovat taas suosiossa, kun vanheneva rock-kansa ei jaksa innostua uusista kyvyistä. Rikon nyt lupaukseni ja sanotaan että Eput on Suomen Beatles.
Single-levyjen kärjessä on nuori yhtye Apulanta hitllään Anna mulle piiskaa (ihan totta!) Televisiosta pistin itseni katsomaan Dannyn 30-vuotis taiteilija shown.Ei siinä mitään ole menettänyt jos Dannyä on ollut ne 30 vuotta vailla, mutta näitä Dannyjäkin tarvitaan, jopa Mattia ja Teppoa. Iltapäivälehden kannessa komeilee missi Lola. Oikeastaan Suomessa tarvitaankin hänenlaisia julkkiksia.Speden Spelit-showssa Lola oli ihan reipas tyttö, noin missiksi. Iltapäivälehden muu sisältö oli vanhoja julkkiksia: Kike Elomaa kuntoilee ja laulaa, Kata Kärkkäinen on laiha.
Kolme muuta entistä julkkista kertovat miltä tuntuu kun uran huippu on ohi. Lenitalla on sama ilme kuin viimeiset 40 vuotta (no, muistan vain 30 niistä) julkkiksena. Juha Mieto jäi yksinhuoltajaksi ja "valtakunnanfilosofi Esa Saarinen juttelee miehestä ja autosta. Neil Hardwick on kuulemma filmauttanut maailmanympärimatkansa, jossa sivuroolissa esiintyy se maailma. Ensi kerralla siirrymme katukuvaan, jossa ei juuri suolaa näy, pakkaantunutta lunta ja nastarenkaita vain.
(korjasin vain rivivaihdot --ville)
[This message has been edited by Ville (edited January 22, 2000).]
Tero
22 January 2000, 21:48
Tätä allaolevaa juttua ei ole kotisivullani, mutta samalla matkalla kirjoittamani selostus on:
Talvella 97 Suomessa (http://msnhomepages.talkcity.com/ReportersAlley/terontorvest/column12.html) paina selaimen back nappia että tulet tänne takas.
Tätini mies Nisse oli silloin vielä kotona, hän kuoli viime toukokuussa. Tätini on noin 64 vuotias. Pärjää juuri ja juuri kun avustajat käyvät pari kertaa viikossa tuomassa ruuat ja siivoamassa. Ulkona ei liiku jalan.
Tero
22 January 2000, 22:05
Sain jopa tuosta jutusta palutetta, jota harvoin tulee. Vastasin silloin näin:
Lukija oli suutuksissaan ainaisen Suomen ja suomalaisten arvostelemiseni takia.
Jotenkin kummastelen, kun ainoastaan silloin tulee palautetta kun olen kertonut
Suomen autoista. Luulisin, että muistakin aiheistani olisi aihetta asialliselle
keskustelulle.Olen kymmenen vuoden aikana useita aiheita käsitellyt, jotka ovat
Suomelle eduksi.Vaikka yleiskuva olisi negatiiivinen, olen sille yleensä tehnyt
perustelut.
Jouluisesta matkakuvauksestani jäi melko harmaa kuva Suomesta. En ole koskaan
ollut hyvä kirjoittamaan tunneperäisistä asioista. Olimme tätini luona, ja
perheen piirissä oli mukava olla.Siksihän Suomeen mentiin. Lehtijutun kuvaukset
oli sivuasia.
Isäni oli eläessään Suomea kohtaan vielä kriittisempi.Hän vaivautui 23
Amerikan vuoden aikana vain kerran Suomessa käymään.Muistan kun hän naureskeli
sitä että viideltä yleisradion kanavalta tuli samaa ohjelmaa.äitini ja minä
saimme puolustaa Suomea aina isän paasatessa.
Omista mielipiteistäni voi vain sanoa, että olin alunperin kriittinen USA:lle,
kun nyt monen vuoden päästä sanoisin "mittarini" heilahtaneen hieman sinne USA:n puolelle.
Luulisin, että me kaikki suomenkieliset rakastamme yhä kulttuuriamme ja
maatamme, joten niitä asioita ei tarvitse erikseen luetella. Kieli on ehkä
tärkein.
Tero
23 January 2000, 14:35
messut (http://www.siba.fi/Helsinki2000/Gregoriana/frameset_suomi.htm)Keskiaikaiset messut Helsingissä,Piispa Henrikin kunniaksi.
Kannatan enemmän Agricolaa, hän teki hyödyllistä työtä.
[This message has been edited by Tero (edited February 02, 2000).]
Kake
24 January 2000, 13:28
Kannatan minäkin Agricolaa. Tämä Henrik-taru-legenda on niin sitkeästi iskostettu suomalaisten mieliin että se vieläkin siellä kummittelee.
Kukahan lienee hänestä pyhän tehnyt, tiettävästi ei ainakaan Paavi. Käsittääkseni koko Henrik on jälkikonstruktio jolle suomalaiset joutuivat keksimään Lallin sinne järven jäälle kirveen kanssa heilumaan.
alo
24 January 2000, 14:00
Millä jäällä Lalli tappoin piispa Henrikin?
Vastaus: Ei millään jäällä, vaan kirveellä.
Kuka keksi lappalaisten joikhaamisen?
Vastaus: Lalli - Lallin vaimo Laila tuli mustasukkaiseksi palvelustytolle Leilalle ja heidan valille tuli tappelu. Lalli ei sita jaksanut katsella, vaan lahti jarven jaalle kavelemaan ja lauleskeli; "Lailaa löi Leilaa, Leilaa löi Lailaa...".
Tero
28 January 2000, 16:14
"Suomi on noussut hetkessä megatähtien suosikkikohteeksi. Whitney Houston nautti syksyllä pohjoisen rauhasta viikon päivät, Madonna puolestaan lomaili Lapissa joulun tienoilla. Popin jumalatar liikkui Levillä kuin kuka tahansa turisti, tosin tarkasti suojeltuna. Madonnan Levi-loma tuli julkisuuteen vasta nyt."
IL
Tero
31 January 2000, 21:30
Presidenttikeskustelun yhteydessä Utrio kirjoittaa seuraavaa:
Vain kolmasosa suomalaisista elää perinteisessä ydinperheessä: vanhemmat ensimmäisessä avioliitossa biologisten lastensa kanssa. Se, mitä helposti pidämme ainoana oikeana, onkin poikkeus, vähemmistön elintapa.
Hellimämme kuvitelma Suomisen ydinperheestä, jossa isä ansaitsee ja äiti puuhailee kodin piirissä, on vielä harvinaisempi kummajainen.
Isän täytyy olla todella suurituloinen, tai asunnon velaton, tai perheen ideologian vihreä ja vaatimaton, jotta sellainen järjestelmä toimisi nykyaikana.
Lissu
01 February 2000, 00:49
Miksei toimisi? Minun hyva ystavani Suomessa on kotiaitina. Ja eika haluakaan palata tyoelamaan ennen kuin lapset ovat koulussa. He eivat ole suurituloisia, asuvat vuokralla, ja enka sanoisi heita "vihreiksi." On heilla kylla 2 mopsia, ja ystavani on kasvisruoan ystava. Tallaisia ydinperheita tunnen monia Suomessa. Tuo Utrion puhe kuulostaa samanlaiselta kuin taalla hopina "Leave it to Beaver" sarjasta, ja kuinka se amerikkalaisten liberaalien mukaan oli utopiaa. Mieheni mukaan se aika oli aivan jees!
Tero
01 February 2000, 02:20
Se oli iltalehdessä, mulla voi olla koko kolumni jossain.
Luulen että Utrio vastustaa sellaista pikkuporvarillisuutta että tuomitaan julkisesti jokin asia jota sitten itse harrastetaan salassa.
Kyllä se juttu Ahosta ja halosesta lähti, sen muistan. Mainittiin Aho muistaakseni "tapakristittynä".
Tero
03 February 2000, 22:17
hernekeiton historiaa
http://www.slowfood.com/food/soups/hernek.html
Tero
04 February 2000, 13:28
Iltalehdessä ehdokkaita. www.iltalehti.fi (http://www.iltalehti.fi) ja ihmiset osasto
kuka on kaunein?Ensisilmäyksellä Suvi Marjut Miinala on kaunein.Kasvoistaan, tietenkin.
alo
04 February 2000, 16:40
Jenny Maria
Hmm. Aina kun Suomalaisia missejä näkee tätänykyä, suomalaisten itäisen yhtyden näkee jotenkin niin selkeästi :] Ei siten, että siinä mitään pahaa olisi, mutta se vain näkyy.
Vesa
04 February 2000, 17:00
Joo, se on jompi kumpi, Suvi tai Jenny,luulen,että Suvi.
Vesa
04 February 2000, 17:04
Ville,tunnistatko tuon piirteen nenästä?
Tero
04 February 2000, 17:48
http://db.finhost.fi/iltasanoma/owa/pkg_missikisa.printtable
ilman rekisterointia
(korjasin URL:n
--ville)
[This message has been edited by Ville (edited February 04, 2000).]
Vesa, ei, vaan lähinnä silmien seudulta. Kasvot kaikenkaikkiaankin, mutta erityisesti silmät.
Vesa
05 February 2000, 01:22
Ville,varo,ettet vain hämärässä ihaile piilolinsejä. http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Tero
07 February 2000, 02:28
Luen pari viikkoa vanhaa lehteä, jossa Meritapankin talousgurua lainataan.Tunnen tämän Juha Ahtolan, vaikka hän oli silloin tilastotieteilijä.
"Suomi rikastuu vääjäämättä--valtiontalouden on nyt 8 miljardia, mutta lähivuosina jo 20 miljardia vuodessa." Ja verohelpotuksiakin tuohon mahtuu. "Bruttokansantuotteen kasvu nousee taas yli viiden prosentin. Vienti vetää ja työllisyys kohenee." Ahtola kehoittaa koko verotusjärjestelmän muuttamista kansainvälisesti kilpailevampaan luokkaan. "Tulevaisuus perustuu osaamiseen ja osaaminen pysyy täällä jos (verotus) on siedettävä."
Mitenkäs olisi. Jos oikeisto hakee verohelpotuksia, se nähdään köyhien riistona. Mutta jos demarit laittavat idean alulle, mitäs sitten? Mutta Tuskin niin käy.
Tero
07 February 2000, 14:27
"Tänä vuonna missifinalisteja ei nähdä kiertueella uimapuvuissa. Missiemo Sari Salo kertoo syyksi sen, että jotkut yleisön edustajat pitivät uimapukuja liian seksikkäinä erityisesti missikokelaiden ravintolaesiintymisiä ajatellen. Nyt finalisteja voi ihailla kiertueella mustissa jumppatrikoissa."
Ehdokas Suvi päässee loppusijoille, mutta on kuulemma vähän liian luonteva ja simppeli, pitäisi olla diplomaattisempi ja harjoitettu repliikeissä.
alo
07 February 2000, 15:27
Siispa Jenny voittaa!!! (pst. Suvi on liian lappalaisen nakoinen, eh tai sitten itarajan takaisen nakoinen. Toivottavasti kukaan ei tuosta loukkaantunut - natti kuitenkin).
Jep, demarit voivat paattaa vero ym. helpotuksista tai kiristyksista - ja ne menee lapi ilman, etta SAK lakkoilee. Siispa ei syyta huoleen, vaikka Halonen on uusi pressa. Hanta ei kuitenkaan nay kuningas Lipposen selan takaa. Lipponen jyraa kaikki! Tosin se suuri valtionvelkakin olisi maksettava takasin, joten tiukkaa taloudenpitoa pitaa jatkaa ja onneksi kuningas on tiukan rahapolitiikan kannalla.
Tero
07 February 2000, 15:46
No Jenny sitten. Kuka oli muuten kaikkien aikojen paras missi mielestänne?Tai sanotaan viimeiset 30 vuotta, niin Anne Pohtamo ja mikä se Dannyn Armi oli, mukaan.
Suomi sanasta:
Tästä asiasta on hiljattain esitetty aika uskomaton, mutta vastaansanomaton päätelmäketju. Kantasanana on indoeurooppalainen sana, jota tarkoittaa suurinpiirtein vain "maata". Se on ollut aluksi Itämeren eteläpuolella ja sitten tullut Suomeen. Olisiko se sitten ollut jotain sellaista kuin zami tai shomi... Se on sitten maan nimenä tullut takaisin Suomenlahden yli Viron tienoille, josta se on vielä kerran lainattu Suomeen, nyt muodossa zeme. Se on otettu käyttöön erisnimenä Hämeelle ja Saamelle...
Tsätä on jossakin ihan oikea todistus, mutten muista missä. Joka tapauksessa Suomi, Häme ja Saame ovat kaikki sanoja, joiden kantasana on "maa". Se sama sana on nykyään mm. venäjässä (vrt. Novaja Zemlja, "Uusi Maa"). Kaikki nämä mainitut erisnimet ovat muuten nyky-suomen alueen esihistoriallisia maan- ja kansannimiä. Suomi oli Turunmaan ympäristö, Varsinais-Suomi, Häme oli Vanajaveden-Längelmäveden alue ja saamelaiset asuivat Keski-Suomesta Lappiin.
(tiedot muuuan Jamilta)
Tero
10 February 2000, 17:50
TS Jalkakäytävällä pyöräilyn valvominen on vaikeaa jo nyt. Teini-ikäisten tulo mukaan vaarantaisi jalankulkijoiden turvallisuutta entisestään.
Nykyään jalkakäytävällä saavat ajaa vain alle 12-vuotiaat.
Pettynyt Annika Lapintie kiistää, että valtakunnallisen asian paikallistamisella olisi mitään tekemistä syksyn kunnallisvaalien kanssa.
- Minä olen tehnyt tästä lakialoitteen myös eduskunnassa, hän kertoo.
/////////
on hauskaa kun poliittiset ongelmat ovat noin pienia
alo
14 February 2000, 08:17
Joo, makuasioista ei voi kiistella. Toisaalta, mika sen turhempaa kuin missikisat.
Tero
14 February 2000, 14:34
Kuvan perusteella missillä ei ole sen parempaa syytä komeilla poikaystävästä kuin Halosella. Tosin missit yleensä vaihtaa sen vanhan parempaan missivuoden aikana.
Kimppu
14 February 2000, 19:38
Mika ero nailla on vai onko kysymyksessa mirror-serveri ?
http://www.iltasanomat.fi/
..ja...
http://oas.finhost.fi/iltasanoma/owa/pkg_uutiset.uutiset
Tero
16 February 2000, 14:38
Kaisla kertoo Iltalehdessä:
On lottovoitto voittaa Suomessa lotossa. Valitettavasti tätä ei edelleenkään maailmalla riittävästi tiedetä. Jopa Valkeakoskella on huomattu, että maailmassa on ihmisiä, joilla ei ole kaupungista hajuakaan. Onhan siellä sen lisäksi paperiteollisuusmuseo ja torikojuja. Puumalassa on maailman korkein petäjikkö. Runon ja rajan tiellä on kuusi japanilaisten kokonaan videoimatonta halkopinoa.
Leena: Mikä petäjikkö?
Leena
16 February 2000, 14:49
Tero:Kiva kun näin aamutuumaan mainitsit Puumalan petäjikön. Minulla on vapaapäivä ja mietin mitä ihmettä keksisin, ettei tarvitisi siivota taloa. Nyt voin sitten ottaa yhteyttä Puumala lehteen ja kysyä niiltä, missä kylässä se maailman korkein petäjikkö on. On meillä siellä Saimaan rannalla puuta enemmänkin. Isäni jos olisi elossa ihan varmaan tietäisi, hän oli niitä Puumalan puumiehiä.
Leena
16 February 2000, 21:18
Vesa:Upeita ne punapuut, eikö vaan?Minä näin ne 70 luvun alussa kun kävin ensimmäistä kertaa USA:ssa. Senaikaisen heilan isä asui Kaliforniassa, kävin siellä kylässä.
Odotan tuleeko Suomesta vastausta niihin Puumalan petäjiin, onhan petäjä erillainen kuin punapuu. Ja etten nyt ihan laiskan Leenan leimaa saa, kun yritin kotitöistä paeta-talo on siivottu ja kävin jopa ruoka ostoksilla. En muista kuka mainitsi jotain maksasta viime viikolla-tänään saa meidän isäntä oikein kunnon atrerian, maksaa,sipulia ja perunamuussia.
Tero
21 February 2000, 15:16
Isokallio Iltalehdessä:
Kulttuurin saralta en löydä kuluneen kuuden vuoden ajalta paljonkaan positiivista sanottavaa. Suomalainen kirjallisuus voi huonosti. Muutamaa megakirjailijaa lukuun ottamatta kotimaisten kirjailijoiden myynti on laskussa. Televisiokanavat ostavat kritiikittömästi kilvan ulkomaisia formaatteja. Kotimaisten taiteilijoiden tauluja ei myydä enää muualla, kuin Bukowskin antiikkihuutokaupoissa. Kotimainen elokuva tosin otti loppukirin viime vuonna ja näyttää siltä ettei se kangistu tänäkään vuonna. Kulttuuri voi huonosti, ja kansa joka ei tuota omaa kansallista kulttuuria, on vaarassa. Siitä moitteita nykyiselle presidentille.
Tero
21 February 2000, 19:39
Citykultturia Hesassa HS:
Kallio on kiehtova, omaleimainen, tuntematon ja pelottavakin. Kallio on köyhien, kulttuuriväen ja työläisten kaupunginosa.
Kaikki kärjistykset tekevät kuitenkin väkivaltaa Kalliolle. Kalliosta on moneksi. Tuleva presidenttikin asuu vielä jonkin viikon kulmilla, Wallininkadulla.
Kalliota ovat Hakaniemen tori, Linjat, Brahis ja Kurvi. Kalliota ovat kodikkaat keskiolutkuppilat. Kalliota ovat veikkauskuppilat, joissa käy kuhina. Kallio on kivijalkakauppoja, joissa saa palvelua. Asiakkailleen tuttuja, persoonallisia ja pikkuruisia. Aivan kuten Kotiharjun ja Arlan yleiset saunat.
Katukuva on kirjava. Akvaariokaloja, tietokoneenosia, pornovideoita ja lastenvaatteita myydään sovussa lähekkäin. Kuin suurkaupungissa ikään.
Anni
22 February 2000, 02:22
Kuinka kulttuurista voi sanoa, että se voi huonosti? Sehän vain heijastaa kansan ja yhteiskunnan kunkinhetkistä tilaa. Ei se voi olla erillään muusta elävä kokonaisuus, vaan säpäle aikaansa.
Tero
22 February 2000, 02:55
Eikös hän meinaa, että suomalainen kulttuuri on antanut tilaa ulkomaalta tulevaan. Käännöskirjoja luetaan enemmän kuin suomalaisten kirjoittamia.
Kake
22 February 2000, 20:08
Niin se menee sinus-käyräkin ylös ja alas.
Tero
23 February 2000, 14:28
Ruma Helsinki (http://www.ylioppilaslehti.helsinki.fi/ylioppilaslehti/000218/000218helsinki.html)
Sain Salolammesta esitteen jossa rehtori Larry vie aikuisia muutamaksi viikoksi Suomeen, hintaan $4000 per nuppi. Näkee kirkkoja, luostaria, kansanopistoa, napapiiriä.Ja kaupunkeja.Muttei Jolulupukkia.
Tero
23 February 2000, 14:42
Hiihtolomalla luistelua (http://www.turunsanomat.fi/lehti/ts/tn/43664.HTM)
Luistelin Turussa useimmat hiihtolomat vaikka asuin Helsingissä.
Tero
24 February 2000, 14:34
Suomen kulttuurihistoriaa:
Suuriruhtinaskunta Suomi eli vilkkaassa vuorovaikutusverkossa, jonka keskuksia oli maailmankaupunki Pietari. Venäjän kautta tänne tuli sellaisia vaikuttajasukuja kuin Fazerit ja Finlaysonit tai kulttuuriväkeä Carl Ludwig Engelistä alkaen. Mannerheim oli naimisissa Moskovan poliisipäällikön tyttären kanssa (minkä pahat kielet tosin tiesivät ennen muuta vähentäneen hänen velkojaan, morsian kun ei ollut aikansa juhlittuja kaunottaria). Itse asiassa Karl Fazer, joka avasi syksyllä 1891 Helsingissä vieläkin toimivan konditoria-kahvilansa, toi Pietarista mukanaan sellaisen ylellisen kosketuksen, jota olisimme saaneet Ruotsin alamaisina odottaa vielä pitkään. Portviinin ja makeiden viettelysten parissa kahvilavieraat hautoivat myös kumouksellisia hankkeita, joista jotkut toteutuivat ja johtivat osaltaan maan itsenäistymiseen.
Karlin veli Edvard perusti Helsinkiin ohjelmatoimiston, joka hyödynsi taitavasti Suomen asemaa kahden kulttuuripiirin leikkauspisteessä ja edisti suuresti kansainvälisen kulttuuritietoisuuden nousua. Hänen toimistonsa avasi lukuisille venäläisille teatteri- ja musiikkimaailman tähdille ovia läntisille näyttämöille. Näistä läpimurroista kauaskantoisin oli Diaghilevin Ballet Russen ensi-ilta Pariisin Theatre du Châtelet'ssa 18.5.1909. Se lienee vieläkin kaikkien aikojen merkittävin suomalainen kulttuuriteko.
Kansallisromanttinen Suomi oli avoimempi ja kansainvälisempi kuin lamasta uuteen uhoon ja nousukauteen ponnistanut 2000-luvun EU-Suomi konsanaan.
Alolle mainittakoon että tuon kertoi Matti Wuori, IL.
Tero
24 February 2000, 19:37
www.turunsanomat.fi (http://www.turunsanomat.fi)
juttu Floridaan menevästä Karjalakuorosta tänään.
Muuten masentavaa:
Kotimaa
Masina keskittyy valmentamaan pitkäaikaistyöttömiä työelämään
Elintarviketyöläisten ylityökiellosta toistaiseksi vain pieniä ongelmia
Aninkaistensillan päätä vahvistetaan louheella
Helsinki tekee taidetta lahoista puistaan
Humppilan asema sulkee ovensa
Kulttuuriympäristöille hoito-ohjeita Auranmaalla
Kalkkunoiden kasvatusta puidaan käräjäoikeudessa
Maatalousmuseohanke pitää Loimaata yhä jännityksessä
Eri alojen neuvottelut ovat ajautumassa umpikujaan
Jatkuva rahapula hidastaa puiden hoitoa ja tutkimusta
Turun seudun ongelma on pitkäaikainen työttömyys
Tero
29 February 2000, 16:38
Puliukko livahti nukkumaan eduskuntaan
Tiukkojen turvatoimien läpi pujahtanut laitapuolen kulkija pääsi sisälle eduskuntataloon viime viikon lopulla.
Noin 50-vuotias laitapuolen kulkija oli löytänyt tiensä eduskunnan D-taloon, jossa hän oli kivunnut nukkumaan ylimmän kerroksen rappukäytävään.
Miehen jäljille päästiin hajun perusteella. Aamulla töihin tulleet eduskunnan työntekijät havaitsivat karmeaa hajua, jonka lähteeksi paljastui alleen laskenut mies.
IS
Joskus häät on lähinnä muodollisuus, ja ehkä rahanmeno.
LAPINJÄRVI. Lapinjärveläistyneen Marja Pohjolan kosinta oli vakaan harkinnan tulos. Seurustelun aloittamisesta Janne Laineen kanssa tulee ensi kesänä kuluneeksi kuusi vuotta. Lapinjärven kirkon kellot soivat nuorelle parille todennäköisesti heinäkuun ensimmäisenä päivänä.
Marja kosi Jannea tiistaina karkauspäivänä illalla seitsemän jälkeen. Tapahtumalla oli yli 500 todistajaa ympäri maata. Heidän joukossaan oli Marjan ja Jannen vuoden ja kolmen kuukauden ikäinen poika Elias.
Lapinjärveläisten lisäksi Jannen myöntävää vastausta oli kuuntelemassa yli sata siviilipalvelusmiestä. Heille kosinta oli ulkoilupäivän ohjelmaan kuuluva tapahtuma.
Janne soittaa ammatikseen käyrätorvea Kotkassa ja Kouvolassa. Marja opettaa musiikkia Porvoossa, Loviisassa ja Lapinjärvellä. Lapinjärveltä on kohtuullisen hyvät liikenneyhteydet Kotkan, Kouvolan ja Porvoon suuntiin. "Helsingissä saakka ei ehkä päivittäin viitsisi Lapinjärveltä töissä käydä. Siitäkin minulla on kokemuksia, kun soitin Oopperassa", Janne Laine sanoo.
Kesän häihin kosintapäätöksen tehnyt pari saa Lapinjärven kunnalta ja paikalliselta Meritalta 4 000 markan apurahan. Ehtona on, että häät ovat tämän vuoden aikana.
"Olihan silläkin jotakin merkitystä ajoitukseen. Emme vielä ole päättäneet, miten paljon vieraita kutsutaan. Häät ovat aika kallis juttu", Marja Pohjola arvioi.
HS
Lokari
04 March 2000, 02:20
Allaoleva laskiaislinkki näyttää tämmöiseltä:
HTTP Error 404
404 Not Found
The Web server cannot find the file or script you asked for. Please check the URL to ensure that the path is correct.
Please contact the server's administrator if this problem persists.
Venäläisiä Suomeen?(Sanoo HS)
Entä 20 vuoden päästä, onkoSuomessa silloin maahanmuuttajien työmarkkinat ?
"On", ennustaa Söderling. Nyt meillä on noin sata tuhatta maahanmuuttajaa, eli kaksi prosenttia väestöstä. Parinkymmenen vuoden päästä heitä on mahdollisesti noin 300 000, eli saavuttaisimme nykyisen eurooppalaisen keskiarvon, joka on 4-5 prosenttia väestöstä.
Söderling haluaa kuitenkin painottaa, että saapuneille maahanmuuttajille on taattava oleskelu ja toimeentulo myös huonoina kausina, minään vierastyöläisinä heitä ei saa pitää.
Uuden ajan maahanmuuttajat eivät ole enää tehdastyöläisiä kuten kolmekymmentä vuotta sitten, kun suomalaiset rynnistivät kilpaa jugoslavialaisten kanssa Ruotsin tehtaisiin töihin.
Suomessakin tulee pula teollisuustyöntekijöistä. "Tilanne tulee olemaan vakava", sanoo työnantajien etujärjestön TT:n koulutuspolitiikasta vastaava johtaja Kari Purhonen.
Teollisuus kykenee kuitenkin sopeutumaan työvoimapulaan paremmin kuin monet muut alat. Automaatio lisääntyy. Työntekijöitä tarvitaan vähemmän, mutta yhä osaavampia.
(Tunnen Ismo Söderlingin, oli kerran Siirtolaisinstituutin henkilökuntaa)
Turun Sanomat, Tänään-osasto:
Kiltti ja rauhallinen Amanda oli mainio vetoapu pikku-Joelle: reessä oli mukavan turvallista liukua laskiaista, vauhti ei päätä huimannut.
Kahdeksanvuotiaana jo periaatteessa eläkkeellä valjakkokoiran touhuista oleva Amanda emäntineen oli Paraisten 4H-tallien laskiaistempauksen talkooväkeä. Tällä tallilla kaikki hommat sujuvat talkoilla: niin arki kuin juhla.
Laskiaiskarnevaalin tunnelmaa rakenneltiin pääasiassa maneesiin. Kehää kiersivät ratsujen selässä satuparaatissa niin vanhat rakkaat satuhahmot Lumikki ja Pinokkio kuin tuoreemmat tuttavuudet Zorro ja teletapitkin.
Maneesissa nähtiin myös tallin omien ratsujen katrilli. Lisäksi hevoset ja koirat kisasivat esteradalla nopeudesta.
Perinteisemmillä linjoilla oltiin puffetissa: hernekeitto ja laskiaispullat olivat taattuja menekkiartikkeleita.
Napakelkkaa pyöriteltiin tiistaina vinhasti pitkin päivää Glimsin talomuseon pihalla laskiaisen kunniaksi. Lumisilla rinteillä vietti laskiaista perinteisin menoin viitisensataa juhlijaa Espoon kouluista ja päiväkodeista.
Suosiossa oli myös Espoon saaristolaisten perinteinen vesikelkka, kapeilla jalaksilla liukuva komeus, johon mahtui kerrallaan tusinan verran lapsia. Napakelkan luo tuli silti pisimmät jonot, koska pitkän aisan päässä olevaan tynnyrinpuolikkaaseen mahtui kerralla korkeintaan pari päiväkotinaperoa tai yksi koululainen.
Laaksolahtelaiset Marica Lehtovirta ja Eija Snabb sanoivat käyvänsä Glimsissä kaikkina vuodenaikoina lastensa kanssa. "Olemme ottaneet oikein tavaksi käydä täällä, ja lapsetkin odottavat aina kovasti Glimsin-retkeä", Marica Lehtovirta sanoi. "Tämä on tosi mukava paikka."
Tien toisella puolella oleville Bembölen ala-asteen oppilaille Glims on myös tuttu paikka. Oppilaiden mielestä Glimsin perinteiset vanhan kansan pulkat ja kelkat ovat "paljon kivompia" kuin monet nykyajan lasketteluvehkeet,ja niitä pitäisi käyttää useamminkin. "Perinteitä kunnioittaen", sanoi Robert Jaakkola, 8, ja sai hyväksyviä nyökkäyksiä niin ikätovereiltaan kuin opettajaltaan.
Ruotsin ja suomen lisäksi Glimsissä kaikui muitakin kieliä. Pohjois-Tapiolan lukiolaisten seurassa tutustui suomalaisen laskiaisen viettoon joukko portugalilaisia luokkavieraita, ja kahvila-aukiolla nautiskeli ateriaansa 50 ranskankielisen Club des Cinq -päiväkodin lasta hoitajineen. "Tämä on ihanaa - tällainen luonto, tällainen vapaus", sanoi Marina Seppi, Haukilahdessa toimivan kielikylpypäiväkodin johtaja.
Päiväkodin lapset ovat 3-6-vuotiaita. "Teemme tästä perinteen, tänne täytyy tulla muulloinkin", Seppi vakuutti.
"Pyrimme säilyttämään Glimsissä elävää perinnettä myös laskiaisjuhlassa", kertoi Glimsin museolehtori Marianne Långvik-Huomo. "Kun katolisessa perinteessä tähän aikaan laskeudutaan pääsiäispaastoon, meillä laskiainen sekä suomen- että ruotsinkielisille on merkinnyt työn ja etenkin naisten työn juhlaa. Sujuvalla mäenlaskulla, erilaisilla taioilla ja rasvaisella ruoalla on kansanperinteessä pyritty vaikuttamaan siihen, että pellavan kasvu, keritseminen ja muut naisten työt onnistuvat."
Perinteistä pidetään kiinni myös Glimsin kahvilan ruokavalikoimassa. Kahvilan emäntä Marja Jauhiainen sanoo, että laskiaisajan hernekeitossakaan hän ei käytä mitään uusia konsteja tai kikkoja, kuten sinappia, porkkanaa tai punssia. "Palvilihaa ja yön yli lionneita herneitä vain keitetään ja keitetään, piristeeksi ainoastaan maustepippuria ja suolaa", hän paljasti kahvilan suosikkiruoan reseptistä.
Glimsin laskiaisjuhlissa sunnuntaina ja tiistaina keittoa syötiin 85 litraa ja grillimakkaroitakin meni yli 300.
HS
Kahviton koti, viinaton kapakka, autoton tie
Arvasinhan minä. Heti aamusta ne aloittivat sen.
Kaamea haju tunki sisään tuuletusikkunan raosta, siitä kohtaa, johon olin asennuttanut erityisimurin ja hajutunnistimen. Ällötti, kun ajattelin, minkälaisia naapureita oli pakko sietää. Mutta siihen loppui rötöstely.(kahvin juonti)
lue lisää Iltalehti, keskustelu ja Utrio...
Asunnot pienestä päästä Helsingissä.HS:
Helsinki kilpailee peränpitäjän tittelistä Suomen kuntien asumisväljyystilastoissa, ja viimeiseksi jäädään myös Pohjoismaiden pääkaupunkien vertailussa. Huoneistoalaa on keskimäärin 32,2 neliömetriä yhtä helsinkiläistä kohti.
Yleiskaavan suunnittelijat ovat ottaneet tavoitteeksi 50 asuinneliötä helsinkiläistä kohti. Tämä tavoite yhdistettynä jatkuvaan väestönkasvuun merkitsee hyviä aikoja rakennusliikkeille, mutta huonoja aikoja omia pihapiirejään varjeleville asukkaille.
Helsingin maankäyttöpolitiikkaan kuuluu nykyisten asuinalueiden tiivistäminen, uusien isojen asuntoalueiden rakentaminen satamanosilta vapautuville rannoille, uusien täyttöalueiden rakentaminen merestä vallatuille alueille, sekä aivan uutena filosofiana jopa viheralueille rakentaminen.
Tehokkaimmin tiivistetään kantakaupunkia ja metron ja junaradan varsia. Paikoin liikenneväylät ehkä katetaan ja kannet - kuten Itäväylä Kulosaaressa - hyödynnetään rakennusmaana.
Soneran ylin johto rahasti heille yhtiön listautumisen yhteydessä tarjottuja niin sanottuja kannustinosakkeita miljoonilla markoilla pikaisesti sen jälkeen, kun se liikenneministeriön asettaman karenssiajan puolesta oli mahdollista.
Soneran nykyinen toimitusjohtaja Aulis Salin osti syksyllä 1998 Soneran osakemyynnissä 21 148 osaketta. Arvopaperikeskuksen sisäpiirirekisterin mukaan hän myi niistä 10 000 kappaletta 17. helmikuuta. Kyseisen päivän päätöskurssilla laskien Salin sai osakepotista yli 4,6 miljoonaa markkaa.
lue hesarista lisää
only when sosiaalidemokratia tapaa kapitalismin.
kallista....
Taloustaitolehden teettämän kyselyn mukaan peräti 46 prosenttia kyselyyn vastanneista katsoi, että auto ja bensa vievät liian paljon rahaa. Silti vain 5 % aikoi vähentää auton ja polttoaineen kulutusmenoja. Autoilun kalleutta manailivat eniten 35-40-vuotiaat. Puhelin-ja internetkuluistaan huolestuneimpia olivat 15-34-vuotiaat ja sinkkukotitaloudet.
Ville: Miten niiden lakkojen kanssa meni?Taksillako liikuit?
Olihan siellä lakkoja, mutta mulla oli äitin Volkswagen Polo käytössä koko ajan, joten ei ollut ongelmia. Bensaa löytyi, toisin ryöstöhintaan.
Kirjoittelin juuri Vesalle mailia, ja sitten päätin laittaa tekstin tännekin näkyville...
Muutamia kommenttejani Suomesta:
Paikka menee ajan mittaan vain kummemmaksi. Outoa on se, että huolimatta siitä, että paikka on menossa tosi kummalliseksi, siitä silti jollain tasolla pitää. Se johtunee siitä, että se on synnyinmaa, ja että kasvoin siellä. TV-ohjelmisto on suurelta osin täysin ala-arvoista. Mainonta on usein melko järkyttävää. Ravintolakulttuuria ei ole edelleenkään (Hämeenlinnasta löytyi yksi ravintola, jossa oli itse asiassa jonkinlainen atmosfääri - kiinalainen ravintola). Hinnat ovat pilvissä, ja kaikki maksaa Suomen tyyliin. Lisäksi monia palveluita on alettu muuttamaan amerikkalaistyylisiksi siinä mielessä että kaikkialla on nyt "numerojonot" käytössä. Pankissa se näkyi esim siten, etten voinut enää mennä juttelemaan tutun virkailijan kanssa kun piti ottaa jonotusnumero. WC:t maksavat edelleen monissa paikoissa (inhaa). Outo asia, jota en muistanut, oli se, että Suomessa ei saa mistään ostettua yksinkertaista aamiaista, ellei juo kahvia. Suomalaiset eivät tunnu syövän aamiaista tätänykyä. Kaapataan kuppi kahvia ja enintään joku pullan tai leivänpala mukaan. Jos olet matkalla etkä asu hotellissa, edes yksinkertaista McDonalds aamiaista ei löydy (McDonalds ei tarjoile aamiaista). Terveellistä pikaruokaa on ihan turha etsiä.. "mäkkäreitä", Roll'seja ja Carrollseja löytyy joka paikasta, mutta Subwayn tai monien täkäläisten tyyppisiä Meksikolais-pikaravintoloita on turha etsiä. Mistä seuraa, että suomalaiset eivät syö myöskään lounasta, tai sitten syödään pizzaa tai hampurilaisia. Poikkeuksena on ne, jotka syövät lounasta työpaikkaravintoloissaan tai tekevät ruokaa kotona. Jos olet liikkeellä, terveellisiä vaihtoehtoja ei ole. McDonaldsissa juomapillit eivät ole paperissa, ja henkilö drive-thru'n luukulla ojentaa pillin pitäen sen päästä kiinni käsiteltyään ensin rahaa (yök).
Lisäksi.. kännykän käyttö näyttää oudolta, kun siihen ei ole tuossa määrin tottunut. Lapset "leikkivät" kännyköillään; tekevät täysin tarpeettomia vitsisoittoja kavereilleen, pelaavat pelejä kännyköidensä välityksellä, jne. Monilla lapsilla kännykän käyttöön on asetettu kuukausiraja, joka tosin usein on aika korkea (esim 1200 mk).
Olen tässä kahden vaiheilla lähtisinkö ensi kuussa käväisemään Suomessa. Viime reissusta onkin jo kohta pari vuotta. Nuo Villen tekemät huomiot ovat pajon samoja mitä itse tein viime matkalla.
Pankissa on raivostuttavaa seisoa numero kädessä. Miten ulkolainen osaa edes ottaa numeroa, jollei joku ystävällisesti opasta. http://viestit.etusivu.net/old/rolleyes.gif
Kahvia tietenkin saa vain yhden kupin samaan hintaan ja sillä yhdellä kupillakin on hintaa! Kyllä Suomessa täytyy tienata hyvin katsoen sitä elämäntyyliä, mitä useat siellä viettää. Nuoret laittaa kovasti painetta vanhemmilleen kännykkä ym. vaatimuksineen.
Kahvista puheenollen... *kaikkialla* pitää juoda kahvia. Itse kieltäydyin kahvinjuonnista joka paikassa kun en ole sitä vähään aikaan juonut oikeastaan ollenkaan. Vaikka muutakin (esim. teetä) on usein tarjolla, aina pyydetään kahville. Vaikka USA:ssakin juodaan paljon kahvia, se ei vaikuta kansallisesti niin tärkeältä asialta kuin kahvinjuonti Suomessa.
Entäs sitten "päiväkahvit"?! "Kahvittelu" on mennyt Suomessa kovin monimuotoiseksi. Siitä todisteena on Hesarin pikkuilmoitukset, joita löytyy usein sivukaupalla. Alla esimerkki:
http://pix.etusivu.net/arch0202/EX000402_classified.jpg
Lokari
03 April 2000, 05:02
Ville, joka toinen ilmoitus näyttää koskevan Thai-hierontaa. Osaatko selittää, miten Th eroaa pk:sta?
Se aamiaisjuttu on paljon sitä joka puolella eurooppaa. Olen joskus päätynyt jo illalla ostamaan vaan pullaa ja mehua hotellihuoneeseen tai hedelmiä.Nopeata aamiaista ei saa missään.Jossei kuulu hotellihintaan.
punkki
03 April 2000, 21:58
Suomalaiset syövät aamiaisensa kyllä, mutta useimmiten kotona.
suomalaiset eivät syö myöskään lounasta, tai sitten syödään pizzaa tai hampurilaisia
Kyllä lounaskin usein syödään. Joillakin on käytössä työnantajan ravintola/ruokala, monella on käytössään lounassetelit.
Lokari, enpä tiedä.. pitänee vain käyttää mielikuvitusta "thai hieronnan" ja "PK:n" erojen tulkitsemiseen http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Arvelen, että "thai hieronta" on jonkinlainen eroottinen hieronta kun taas "PK" on "vanhanaikaisempi" juttu http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Kimppu
04 April 2000, 00:38
Alastoman Th-hieronnan aikana ei saa juoda kahvia. Saattaa laiskya kuumaherkkiin paikkaan. Muuten sama juttu.
Tulinen brunetti lammittaa kahvit. Saastyy sahkoa.
by Lokari:
Osaatko selittää, miten Th eroaa pk:sta?
[This message has been edited by Kimppu (edited April 03, 2000).]
Netistä löytyy aika lailla infoa Thai massagesta. Täytyy lähettää vaimo heti kursseille.
Suomessa on ehkä keksitty tästä viritetty versio, mutta kun ne aidot Suomen pojat on niin kovia sällejä ettei niihin mikään lepsuilu tehoa.
Tama on kylla uutinen, mutta koska paivakahvittelusta ja hieronnasta puhutaan...
Iltalehti 04/04/00: Lapsiprostituutiota Helsingin kestustassa
Helsingin rikospoliisi on jäljittänyt tämän vuoden puolella useita 11-14-vuotiaita tyttöjä, jotka ovat myyneet seksipalveluja. Yleisradion tv-uutisten mukaan lukuisia miehiä on pidätetty lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä epäiltyinä.
Parin kolmen hengen ryhmissä toimineet tytöt ovat myyneet itseään ansaitakseen rahaa tai päihteitä. Joskus kyseessä on ollut myös yösijan tarve. Jotkut tytöistä ovat syrjäytyneitä, mutta mukana on ollut myös tyttöjä ns. hyvistä perheistä. Palveluksistaan he ovat veloittaneet muutamasta kympistä satoihin markkoihin.
Poliisi ei halua suoranaisesti puhua lapsiprostituutiosta, mutta on suorittanut kotietsintöjä, joissa on ilmennyt lapsipornon hallussapitoa. Yksi mies on ollut lisäksi vangittuna. Tapaukset päätyvät aikanaan käräjäoikeuteen, jossa ne käsitellään suljetuin ovin tyttöjen alaikäisyyden vuoksi.
Poliisin mukaan toimintaan liittyy myös nuorten tyttöjen ymmärtämättömyyttä. Seksipalvelujen ostaminen alaikäiseltä on lain mukaan aina rikos.
//////////
"Jotkut tytöistä ovat syrjäytyneitä" - tah, jo alle 14 vuotiaana voi olla syrjaytynyt.
"toimintaan liittyy myös nuorten tyttöjen ymmärtämättömyyttä" - voi hellanlettas, kun ei ymmarreta.
Tuosta edellisesta on hyva jatkaa, Hesarin jutulla: Testaa riskisi tulla murhatuksi.
http://www.telalink.net/~police/risk/
Nashvillen poliisin sivustolla kuka tahansa voi testata riskinsä joutua murhan, väkivallan tai asuntomurron uhriksi. Webbilomakkeella kysytään muun muassa marihuanan käytöstä, kodin hälytyslaitteista ja vuosituloista. Tiedot lähetettyään saa suuntaa-antavan riskiarvion ja ohjeita riskitason alentamiseksi.
Testi heijastaa amerikkalaista yhteiskuntaa - rasismia, aseiden arkipäiväisyyttä ja jyrkkiä sosiaalisia eroja kaupunkirakenteessa. Se ei ole suoraan sovellettavissa Suomeen.
////////////
Oikein pisti tuo toinen kappale "Testi heijastaa..." rasismista jne. amerikkalaiselle yhteiskunalle ominaisista asioista.
Saaliksi ihan kay teita siella USA:ssa asuvia!
...
Minun pitaisi taas heinakuussa kayda Suomessa. Mitenka sita uskaltaa, kun siella kaikki on niin tasa-arvoista ja tomivaa, mutta jo pikku tytot tulevat tarjoamaan pimpsaa (ja viela niin halvalla vrt. edellinen juttu) ja pikkupojat puukkojen kanssa ryostelevat ohikulkijoita... Taytyy hankkia hyva henkivakuutus.
alo,vedä munkin kaapu päällesi niin sillä ainakin selviät pikkutytöistä. Pojista en ole niin varma....
Itsekin harkitsen Suomen matkaa.Jos lähtisi ennen 14.4 niin saisi tosi edullisia matkoja
Finnairin,K.L.M.:n , Lufthansan tai SAS:n kautta. Ainoastaan $869,00 CAD.
Kesän lentoja ilmoitetaan $1,395 - 1,445 CAD. www.scanditours.com (http://www.scanditours.com)
[This message has been edited by Vesa (edited April 04, 2000).]
Vesa, ei munkinkaapua ei, kylla sita aina tiukkaa..., eh.
Suomi voi pahoin:
Joka kymmenes 8-9-vuotiaista lapsista kärsii niin pahoista psyykkisistä häiriöistä, että heidän pitäisi päästä hoitoon. Suuri osa lapsista on kärsinyt ongelmista yli kolme vuotta. Luvut käyvät ilmi mielenterveystutkimuksesta, johon osallistui 6000 lasta.
Laajassa mielenterveystutkimuksessa kävi ilmi, että osa peruskoulun toisluokkalaisista kärsii mm. masennuksesta, ahdistuksesta, peloista ja käytöshäiriöistä. Tutkimuksen mukaan joka kymmenes 8-9 vuotiaista lapsista kärsii sellaisista psyykkisistä ongelmista, jotka vaatisivat hoitoa. Suuri osa heistä jää kuitenkin hoidotta, jolloin lapsen ongelmat pitkittyvät. Hälyttävintä on, että noin 8 prosenttia lapsista on kärsinyt häiriöistä jo yli kolme vuotta. Pojat ovat häiriintyneempiä kuin tytöt.
Tutkimuksessa on selvitetty myös päivähoidon ja koulun merkitystä lapsen kehitykseen. Päivähoito ja koulu on kehitetty tukemaan vanhempia kasvatuksessa, mutta jos nämä eivät toimi, vaikutus voi olla päinvastainen.
Tutkimus valmistui Helsingin, Kuopion, Turun, Oulun ja Tampereen yliopistojen lastenpsykiatristen yksiköiden yhteistyönä.
Suomessa vajaat 40 prosenttia lastenpsykiatrien viroista on yhä täyttämättä. Huomenna valtioneuvoston päättää 70 miljoonan markan lisärahoituksen jaosta, jolla on tarkoitus tehostaa lasten-ja nuorten psykiatrisia palveluja.
(MTV3-STT)
Ville,tilanne voi olla todellisuudessa synkempi mitä tilastot osoittavat. Vika on kodeissa ja vanhemmissa.
Kukaan ei tahdo enää jaksaa puhua perinteisten kasvatustapojen ja arvojen toteuttamisesta. On paljon helpompi mennä uusien lastenkasvatusta koskevien tuulien mukana, niin saa vähän itsekin herkutella kielletyillä hedelmillä. http://viestit.etusivu.net/old/redface.gif
[This message has been edited by Vesa (edited April 05, 2000).]
Parempi puoliskoni lukee UCT:ssa psykologiaa ja sosiaalityota.
EA:ssa sosiaalityontekija (ja sosiaalityo) on konsultti, joka opettaa ihmisia omatoimisuuteen ja aktiivisuuteen - rakentamaan, viljelemaan, tyontekoon, lapsenhoitoon jne. Valtio antaa avustuksia, mutta avustuksen saa vasta sitten kun on tehty jotain. Esim. talon rakentamista varten avustus voi olla 10 000 - 30 000, mutta sen saa vasta sitten kun talo on valmis.
Esim. Suomessa kunta rakentaa talon, ottaa siihen asukkaat. Sitten kunta maksaa itselleen vuokran ja viela lisaksi asukkaille kaikki tuet. Ihmiset opetetaan passiivisiksi, sosiaalityontekijat yrittavat talla hetkella paikkailla seuraamuksia eika syita. Siksi esim. nyt tarvitaan oikea lapsipsykiatrien armeija! Lisaa verovaroin kustannettavia tyopaikkoja tyontekijoille, jotka eivat tule saamaan yhtaan mitaan aikaiseksi.
Mina olen sita mielta, etta syrjaytyminen alkaa heti silloin, kun terve ihminen saa jotakin ilmaiseksi ilman omia ponnisteluja. Tata on nyt jatkunut niin kauan Suomessa, etta siella on jo toisessa ellei kolmannessa sukupolvessa syrjaytyneita - ihmisia, jotka eivat osaa enaa hoitaa omia asioita - JA mika pahinta, he eivat enaa osaa hoitaa ja kasvattaa edes lapsiaan.
Lainsaadannolla, tasapaistamisella ja yliymmartamisella on tuhoisat jaljet. Ja mita helpommaksi ihmisten elama tehdaan, sita avuttomampia heista tulee.
Onneksi kuitenkin enemmisto suomalaisista on viela aktiivisia. Mutta mita ilmeisemmin, kannykoista lahteva sateily tuhoaa heidankin aivonsa.
"Lisaa verovaroin kustannettavia tyopaikkoja tyontekijoille, jotka eivat tule saamaan yhtaan mitaan aikaiseksi."
Ehkä se valtio tarjoaa liikaa palveluita. Täällä esim esikouluista ja päivähoidosta on tullut aikamoinen bisnes, jotain 5000 dollaria per kakara per kouluvuosi plus vielä kesäleirit lisää siihen. Suomessa sen kaiken saa ilmaiseksi.Niistäkin työpaikoista olisi joillekin tuloja ilman valtion ja kirkon päiväkoteja.Ja palkkoja voisi kohottaa tarhan henkilökunnalla, laatu paranisi.
[This message has been edited by Tero (edited April 05, 2000).]
Leena
05 April 2000, 15:36
Alon kulmilla ovat asiat menossa oikeaan suuntaan. Ei ihmisten pitäisi saada mitään ilman omia ponnisteluja. Suomessa yksi ongelma mielestäni on ainakin osittain turha ylpeys. Koska kolutustaso siellä on niin korkea, aiheuttaa se paljon työttömyyttä. Valitettavasti ei ole aina työpaikkoja omalta alalta. Mielummin mennään kortistoon kuin otetaan väliaikainen homma joka ei vastaa koulutusta. Ihmiset eivät arvosta ns.blue collar workers. Päivähoitajat valitettavasti kuuluvat siihen luokkaan. Suomessa vaaditaan päivähoitajilta koulutusta, mutta se taas aiheuttaa sen, että ihmiset jotka vielä 60-luvulla olisivat hankkineet elantonsa kotiapulaisina tai siivoojina ovat nyt kortistossa.
Ei lapsi tarvitse koulutettua vaan rakastavaa hoitajaa.
Kyllä täälläkin on mennnyt siihen että määrätty osa esikoulu ja tarhahoitajista on college väkeä, osa taas ilman koulutusta. Kun paikalla on vain kouluttamatonta väkeä, ei voi kovin suurta lapsilaumaa olla paikalla. Kotihoidossakin on tarkastukset nykyään, että koti on turvallinen pitää toisten lapsia. Aseet lukkojen takana jos sellaisia taytyy olla. Muu turvallisuus myös tarkistettu.
Leena
05 April 2000, 16:37
Tarkastukset ovat aina tarpeen. Toimin joskus 80-luvulla hoitajana lapsille, joitten vanhemmat olivat hoidossa joko alkoholi tai huume ongelman takia. Ainakin silloin sai pitää vain määrätyn määrän lapsia ja ikä otettiin huomioon. Kaikki siivousaineet piti olla lukon takana ja tarkastaja piipahti joskus keskellä päivää juttelemaan ja kyseli lapsilta esim. mitä he olivat syöneet aamiaiseksi. Palkka ei ollut päätä huimaava, mutta työssä oli se etu, että sain pitää myös omat lapseni mukana. Vieläkin muistan lämmöllä niitä hoitolapsia. Varsinkin eräs pikkutyttö on jäänyt mieleeni. Hänellä oli ensimmäisenä päivänä tukka niin likainen ja takkuinen, että minulta meni ainakin tunti sen pesemiseen ja kampaamiseen. Kun homma oli hoidettu, piirsi hän kuvan lettipäisestä tytöstä (tietenkin letit laitettiin ja rusetit ) joka hymyili ja ison sydämmen sisällä luki Leena.Siinä oli paras palkka työstä!
Marianne
05 April 2000, 19:02
Oliko nyt Hesarissa, että monet nuoret ovat jo "maksuhäiriöisiä". Eli on merkintä luotossa etteivät pysty maksaman laskujaan. Suurin syy taisi olla ne kännykät, eivät pystyneet maksamaan puhelin laskujaan. Sitten kyseltiin nuorilta miten voitaisi auttaa asiaa, ettei niin kävisi ja... vastaus oli, että nuorten pitäisi saada valtiolta avustusta. He kun eivät ole totuneet maksamaan laskuja! :rolleyes On näköjään jotain opittu, yhteiskunnan pitäisi maksaa laskut.
Alexpress:
Länsi-Uudenmaan vastaanottokeskuksessa Meltolassa talven yli asuneet Kosovon pakolaiset ovat aloittaneet kotiinpaluun. Ensimmäiset kuusi pakolaista palasivat Kosovoon reilu viikko sitten, ja seuraava neljän ihmisen ryhmä lähtee ensi viikolla. Kaikkiaan keskuksessa asuu noin 150 kosovolaista. Paluumuuttajat ovat lähinnä perheenisiä, jotka suunnittelevat tuhottujen talojensa korjaamista ennen muiden perheenjäsenten paluuta. Suomi maksaa pakolaisille paluutukea noin 8000 markkaa.
---------
Paras onkin kun palaavat, tulee muuten uusavuttomaksi eikä pysty sitten toimimaan enää ilman valtion apua.
Kaksi avioparia kirjoitti Nelosen uuden tv-novellisarjan
Ota mut kyytiin on Nelosen perjantaina alkava tv-novellisarja miehistä, naisista ja miesten ja naisten välisistä suhteista.
Tv-novelleja on kaikkiaan yksitoista, ja tarinat on kirjoittanut kaksi avioparia, Tuija Wuori ja Tommy Tabermann sekä Aarno Laitinen ja Seija Sartti.
Pääosia novelleissa näyttelevät Tiina Weckström, Tiia Louste, Eero Saarinen ja Jukka Voutilainen.
Viisiosaisen novellisarjan jaksoissa on kolmatta jaksoa lukuun ottamatta kaksi tarinaa kussakin, toinen miehen ja toinen naisen käsikirjoittama.
.............
Aarno "Loka" Laitinen! Vaiko?Tai oliko se Aarne?(Tamminiemen pesäjako -kirjan pääjehu)
Kaunotar elää nyt HENKILÖKOHTAISTA elämäänsä:
Parin vuoden takainen Miss Suomi -kisojen perintöprinsessa Mandi Malek, 22, on esiintynyt viime aikoina vähän julkisuudessa.
Mandi on satsannut mallintöiden sijasta opiskeluun. Oikeustieteelliseen Malek ei päässyt, mutta nyt hän opiskelee Haaga Instituutissa.
-Mulle tuli sellainen vaihe, että halusin edistyä henkilökohtaisessa elämässäni, hän selittää hiljaiseloaan.
......
Tietenkin hön vertaa sitä julkiseen elämään, mutta minä kyllä eläisin omaa henkilökohtaista elämääni vaikka olisin kuuluisakin. Mitäs sitä nyt rooolihahmona elää.
Netistä poimittua: "Suomessa kai TV-luvan tarkastus on saman luokan kotirauhan häirintää?" (verrattiin verotarkastukseen)
Tv-luvan tarkastastaja saa tulla soittelemaan ovikelloa, muttei saa tulla sisälle ilman lupaa.
Sisään tuloon tarvittaisiin poliisi mukaan ja poliisille kotietsintälupa, jota ei myönnetä niin pienen rikoksen kuin tv-maksun laiminlyönnin tutkimiseen. Ei vaikka teevee olisi pauhannut kodissa.
[This message has been edited by Tero (edited April 20, 2000).]
punkki
21 April 2000, 01:27
Sama koskee myös kassin/ruumiintarkastusta, jos epäillään myymälävarkausta.
Eli, siihen ei tarvitse alistua, ei vaikka poliisi tulisi paikalle. Tarkastuksen saa tehdä vain, jos on epäilys rikoksesta, josta on mahdollisuus saada yli 6kk vankeutta. Näin ainakin joku vuosi sitten.
Kimppu
24 April 2000, 15:15
onko nain suomessa ?
Jos saksalaisen naapuri pöräyttää pihaan uuden karhealla Porchella, miettii hän miten saisi kerättyä tarpeeksi hyffeä ostaakseen uuden Ferrarin ja näyttääkseen naapurilleen pitkän nenän, kun taas suomalainen vastaavassa tilanteessa pohtii kuinka saisi ilmiannettua naapurinsa verottajalle ja hinautettua Porchen pois.
karhea on rough?Se Porche.
.........
Eduskunta on myöntänyt keskustan puheenjohtajalle Esko Aholle pitkäaikaisen vapautuksen kansanedustajan työstä Harvardin-matkan vuoksi. Päätös syntyi täysistunnossa äänin 91-77. Ennen istuntoa asiaa käsitellyt puhemiesneuvosto puolsi poissaoloanomuksen hyväksymistä äänin 9-6. Aho aikoo olla poissa eduskunnasta syyskuun alusta ensi vuoden kesäkuun loppuun saakka. Hän osallistuu vierailevana luennoitsijana Harvardin yliopiston koulutusja tutkimusohjelmiin Yhdysvalloissa.
.........
Nyt kaikki siellä Suomessa hakemaan sapattivuotta. Vetoatte Ahon tapaukseen. Sanotte tekevänne tutkimustyötä ja meditaatiota.
"Suomessa Pokémon tv-sarjaa esittää MTV3. Televalvontakeskuksesta kerrottiin tiistaina, että MTV3 poisti oma-aloitteisesti tv-sarjan lopusta rap-sävelmän, joka oli useiden valitusten aihe.
Televalvontakeskus on saanut MTV3:n selvityksen Pokémon-sarjasta. Valvontakeskuksen kannanoton asiassa on määrä valmistua piakkoin." Keskisuomalainen.
......
Myös sarjan mainostus-tarkoitusta tutkitaan, se ei ollut aprillipila.
Sirkus lehti:Lintsin 50-vuotisjuhlat
helluntaina
Vapun avajaisten jälkeen varsinaista Linnanmäen syntymäpäivää juhlitaan 27.5. Silloin luvassa on historian perinteitä kunnioittaen kulkue kaupungin läpi, ilmainen sisäänpääsy, ranneke 50 markan hintaan ja pala mammuttimaista juhlakakkua 5000 ensimmäiselle kävijälle. Samana päivänä aukeaa Pietarista vieraisille saatu vahakabinetti.
Linnanmäki avattiin ensimmäistä kertaa yleisölle juuri helluntaina tasan viisikymmentä vuotta sitten.
- Linnanmäen taustalla ovat Lasten Päivä -tapahtumat, joita lastensuojelujärjestöt alkoivat järjestää sotien jälkeen 1940-luvulla. Tapahtumalla kerättiin järjestöjen toimintaan rahaa – esimerkiksi arpajaiset olivat erittäin suosittuja, sillä palkinnoksi oli Ruotsista saatu kahvia ja sokeria, kertoo Justander.
- Vuosikymmenen lopulla sitten alettiin suunnitella toiminnan muuttamista pysyväksi ja kiinteän huvipuiston perustamista.
............
Luulisin että olen käynyt Linnanmäellä noin 1960 ekan kerran.
Utrio Iltalehdessa:
Vain neljäsosa lapsista saa osakseen lapselle normaalisti kuuluvaa
huolenpitoa: tarpeeksi aikuisen valvontaa, keskustelua, läsnäoloa,
kasvatusta, rohkaisua.
Suuri osa rikkaan Suomen lapsista ei saa täytetyksi edes perustarpeita:
ruokaa, puhtautta, vaatteita. Lapset pelkäävät, ahdistuvat, kiusaavat muita tai
joutuvat kiusatuiksi.
Kymmenvuotiaina vekarat alkavat dokata kaverien kanssa; miksi ei, kun
viinayhteiskunnan aikuiset näyttävät hyvää esimerkkiä. Terassikausi alkaa
iloisesti: vanhemmat terassille, lapset roskikseen.
Lähtökohdat olivat loistavat. Vain täydellinen tumpelo pystyi ne tyrimään.
Sittenkin se tapahtui.
Voin syyttää politiikkaa ja koululaitosta. Mutta vastuu lapsista kuuluu aina
vanhemmille. Lapsen maailmankuva, luottamus, rohkeus on muovattu ennen
kuin koululaitos saa hänet suojiinsa. Mitä sitä ennen on tehty tai laiminlyöty,
yleensä pysyy.
Minkälaisia ovat vanhemmat, jotka jättävät lapsensa yksin öisin, eivät
huolehdi hänen ruuastaan, eivät opeta pesemään hampaita ja sanomaan
päivää, eivät valvo, että hän nukkuu tarpeeksi, eivät kylvetä eivätkä kerro satuja?
(lue jatko lehdesta, se on keskustelu osastolla maanantaihin)
Tuo Pokemon-sensuuri on aivan paikallaan. Kyllä nauroin remakasti, kun ensimmäistä kertaa kuulin tämän "todella-ei-kaupallisen" Pokemon-rapin, jonka sanat menevät ei-kaupallisesti:"Osta koko sarja, kerää koko sarja, koska silloin voit tulla Grand Masteriksi..." Tuohon tyyliin.
South Park pilkkaa Pokemonia kunnolla 3-kauden jaksossa (en muista nimeä). Siinä Pokemon-rap on tehostetussa muodossa "Yo, You gotta buy buy buy, buy 'em all!" Kaikki, joilla on mahdollisuus nähdä jakso, niin katsokaa se. Ette pety varmasti. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Pyry Vainio
06 May 2000, 20:26
Hei Tero! Kaikkihan on tietenkin totta, mikä on lehteen kirjoitettu. Niinhän meille on opetettu.
Onhan se, varsinkin mielipiteet.
...........
Suomessa siedetään katusoittajia:
Patrice Massin, 44, saapui Suomeen Tukholmasta. Turun satamassa miehen taskussa ei ollut markkaakaan. Sen jälkeen hän on lihottanut kukkaroaan katusoitolla.
20 vuotta sitten Massin oli putkimiehenä Belgiassa, mutta öljykriisin myötä miehen elintaso laski ja lopulta palkka oli niin mitätön, ettei työnteossa ollut enää mieltä. Massin pakkasi laukkunsa ja lähti kiertämään maailmaa polkupyörällä. Kymmenisen vuotta sitten hän sai italialaismuusikolta lahjaksi soittimen, joka muistuttaa kanteletta. Cetra Magicassa on tusinan verran kieliä, se soi kannelta voimakkaammin eikä siedä auringonpaistetta. Israelissa instrumentti oli koko ajan epävireessä, kuten elantokin.
Massin on mies, joka polttaisi Suomessakin tupakkaa, jos siihen olisi varaa. Hän säälii säälijöitään ja uskoo, että ihmistä ei ole tarkoitettu elämään aamu- ja iltaruuhkan välissä. Kuvainnollinen etusormi ohimolla vilahtaa saarnan päätteeksi.
TS
ST. PETERSBURG, Russia (Reuters) - Edmonton Oilers Janne Niinimaa scored a goal and set up another to lead Finland to a 7-4 win over Norway on Monday and a place in the quarter-finals of the world ice hockey championships.
With the victory Finland, silver medallists the last two years, moved to the top of the Group F standings with seven points, ahead of defending champions the Czech Republic and Slovakia, who meet later in the evening.
lycos
Työministeriö: Siviilipalvelusaika 11 kuukauteen
Työministeriö pyrkii vielä tämän kevään aikana saamaan eduskunnalle esityksen siviilipalvelusajan lyhentämisestä 11 kuukauteen. Lyhennyksestä kertoi työministeri Tarja Filatov Lapinjärven siviilipalveluskeskuksessa tänään. Filatovin mukaan siviilipalvelusajan pituus on tällä hetkellä selvästi rangaistusluonteinen.
Eduskunnalle tuotavassa esityksessä työministeriö tulee myös esittämään, että siviilipalvelusoikeus ulottuu koskemaan myös kriisi- ja sota-aikoja. (STT)
http://www.jyu.fi/library/julkaisut/kielletyt_kirjat/kiellety.htm
kiellettyjä kirjoja.
Yllättäen Lenita ei alkanutkaan kritisoida Halosta vaatteista vaan:
Nykypäivä-lehteen kirjoittamassaan kommentissa Airisto ihmettelee, miksi Halonen ei ole ottanut julkisesti kantaa Filippiineille kaapattujen suomalaisten panttivankien inhimilliseen hätään, vaikka Halonen vaalikampanjansa aikana profiloitui ihmisoikeuksien ja yhteisvastuun kannattajaksi.
Airiston mielestä Halosen olisi pitänyt vedota kidnapattujen suomalaisten puolesta.
Hän kirjoittaa, kuinka kaappausdraaman alkuvaiheessa ulkoministeri Erkki Tuomioja (sd) ilmoitti, ettei Suomi voi eikä aio tehdä mitään kidnappauskriisissä.
- Nyt tilanne on saatu EU:n arvovaltaisen edustajan hoitoon ja Suomen valtion edustajat voivat huokaista helpotuksesta, Airisto huomauttaa ...
.......
Virallinen vastaus oli järkevä ja totesi panttivankeja olevan kolmesta EU maasta.
Samalla kun Miss Suomi Suvi Miinala valmistautuu Miss Universum -kisoihin Kyproksella, hänen "kansallispukunsa" puhuttaa kotimaassa. Jukka Rintalan suunnittelema Lumikuningatar-asu pöyristyttää Taideteollisen korkeakoulun professoria Piippa Lappalaista.
-Se ei ole kansallispuku eikä iltapuku, vaan jonkinlainen pornahtava yötakki. Tyttöraasun pukeminen tuollaiseen pöyristyttävään asuun on farssi. IL
..