PDA

View Full Version : Nuoret

Pages : [1] 2

Tero
16 May 1999, 17:11
Olen täällä pölissyt ihan tarpeeksi, ja tästäkin aiheesta on jo keskusteltu. Mulla olis juttua 7 vuotiaista.
Mutta annetaan jonkun teistä ryhmämme nuoremman pään edustajista aloittaa keskustelu.Please, jatkakaa..
Ikä "rasismista" tai syrjinnästä oli jo aihe, mutta voihan siitäkin lajentaa nuorten ja vanhempien suhteeseen yleensä.En haluaisi alkaa aihetta niin negatiivisesti.

Tuomo
19 May 1999, 09:37
Tämä liittyy olennaisesti nuoriin, mutta myös vähän vanhempiinkin:

En ole vielä oikein oppinut ymmärtämään suomalaisten tapaa ryypätä itsensä puolikuoliaaksi perjantai-iltaisin. Erityisesti nuorten yläaste-lukio -ikäisten kohdalla se on erityisen huolestuttavaa.

Suomalaiseen kulttuuriin liittyy olennaisesti alkoholi, mikä on todella ikävää. Vappuna juhlitaan rajusti, juhannuksena juhlitaan rajusti. Ainoastaan ehkä pääsiäinen ja joulu maltetaan olla juomatta. TAJUTONTA!

Suomalaisten alkoholinkulutus ei ole hirveän korkea verrattuna Keski-Euroopan maihin (näin olen ymmärtänyt). Mutta Keski-Euroopassa alkoholia nautitaan aterioilla ja vähäisessä määrin kun taas Suomessa sen sijaan otetaan harvemmin, mutta silloin kun otetaan, otetaan sitten tosi väkevää ja tosi paljon.

Ja mikä ongelmallisinta: juomisesta on tullut muotia. Perjantain ryyppyjuhlat ovat melkein perinne näiden "nuorten kaupunkilaisten" (tämä muotisana on alkanut yleistyä suomalaismedioissa nykyään) keskuudessa.

Kummallista.

Pyry Vainio
19 May 1999, 11:17
Mahdatkohan yleistää liikaa? Suuri enemmistö ei vastaa kuvaustasi.

Tero
19 May 1999, 13:05
Kun opitaan ryyppäämään nuorena, siitä ei sitten pääse helposti irti, vaikka ei kaikista tule alkoholisteja. Vain yks juttu siinä on erilainen USAhan:Opitaan ryyppäämään ennen kuin opitaan ajamaan!Ainakin alkoholin vaikutus tunnetaan siinä pisteessä kun ajokortti tulee. Täällä ei sitä muisteta kenen piti olla kuski, ja sitten kortti voi mennä parksi vuodeksi. 14 vuotias vaimon siskon tyttö jo ajaa, aikuisen ollessa autossa.
Kokoan taloni edestä pullot lauantai aamuna, Bud Light on nuorten suosikki.Tyttöjen varsinkin, ei lihoa.

Tia
19 May 1999, 17:58
Keski-Euroopassako alkoholia muka nautitaan vain sivistyneesti aterialla... ei pidä paikkaansa. Kyllä sielläkin osataan kännätä. Nuoret ryyppää vähintään yhtä rajusti kuin Suomessa. Tosin se voi olla totta, että Suomessa aloitetaan homma nuorempana. Ja toisaalta eihän täälläkään läheslään kaikki ryyppää. Itse en vielä tähän päivään mennessä ole onnistunut juomaan itseäni känniin...ikää on 20.

Anni
19 May 1999, 23:21
Lapset ja nuoret saavan alkoholin käyttömallin aikuisilta, aikuiset omien vanhempiensa sukupolvelta, jne. Niin kulttuurin piirteet sisäistyvät ja syventyvät joka asiassa. Ne kyllä muuttuvatkin ajan virtausten myötä, mutta hitaasti. Alkoholin käytön suhteen muuttumista voisi kuvitella olevan odotettavissa eristäytyneisyyden loppumisen, siis liikkuvuuden ja monentasoisen yhdentymisen kautta muun Euroopan kanssa.

Suomi on idän ja lännen rajamailla, ja monissa idemmissä kulttuureissa, alkaen heti rajamme takaa, alkoholin käyttötavat ovat vielä rajummin sitä kun-otetaan-otetaan-kunnolla -linjaa. Siellä on luultavasti yhteiskunnan silmissä pienempi synti töpeksiä humalassa kuin läntisessä maailmassa. Ja Suomi on siinä rajalla.

Alkoholin käyttö ei ole mikään irrallinen asia yhteiskunnassa. Siihen liittyvät kiinteästi monet traditiot: perhe, kommunikointiperinteet, erilaisten tunteiden ilmaisun asema, oman ydinyhteisön ulkopuolisista välittäminen, vaikeuksissa eristäytyminen, lojaalisuuden kohteet, miehekkyys-naisellisuus -ihanteet, muun maailman muotivirtausten seuraaminen, "hyväksytyt" reagointimallit... Ne eivät ole Suomessa samanlaisia kuin esimerkiksi Italiassa tai Ranskassa.

Muuttumista on tapahtunut alkoholin käytön suhteenkin. Ja jos siihen vielä lisää muutosta haluamme, on paras aloittaa itsestä -- ja odottaa kärsivällisesti sukupolvi, pari.

Alkoholin käyttö on täällä todellakin hyvin erilaista. Kahdentoista vuoden aikana olen nähnyt missään tilanteessa, jossa itse olen ollut mukana, yhteensä kymmenkunta ihmistä tosikännissä (tähän kuuluvat myös kadulla örisijät). Opiskelija-partyt ovat kohdallani jääneet pariin, kolmeen, ja jopa niissä nuoret (20-30-vuotiaat) joivat ihan siististi, joskaan nyt eivät tietysti ilman humalaa. Omassa aikuisessa (siis iän puolesta!) maailmassani alkoholin käyttö on hillittyä ja sosiaalista, jopa riehakkaissa illanistujaisissa ja muissa partyissä. Itse pidän sellaisesta. Tämä ei tarkoita, etteikö ihmisillä olisi alkoholiongelmia. Niitä on, mutta ei samassa mittakaavassa kuin Suomessa.

Tuomo
20 May 1999, 08:49
Pyry: Saatan toki yleistää liikaakin, mutta perustan näkemykseni 100% kokemuksiini. Monet nuoret puhuvat maanantaiaamuna koulussa, mitä tuli tehtyä perjantaina. Eräskin tuttavani valitteli vapun jälkeen, kuinka tuli ryypättyä vähän liikaa.

Itse olen usein perjantai-iltaisin töissä, joten en riehu kaupungilla (ei tosin vähempää voisi kiinnostaa), mutta silti (minun mielestäni) yllättävän moni käyttää alkoholia perjantaisinkin, vappuisin ja juhannuksena vähän liikaa.

Voi tosin olla, että kyse on vain illuusiosta (eli ne, jotka juovat, tekevät asiasta tosi ison numeron), mutta näin minä olen asiat nähnyt.

Kake
20 May 1999, 11:35
Olipas kiva keskustelu tähän kamalaan krapulaan. Minä kun en tyydy viikonloppukänniin vaan juon silloin kun janottaa. Ei ole edes "morkkista" koska ei tarvitse kenellekään tilittää tämän päivän urotöitä. Päätä kyllä särkee, mutta sekin hellittää hetken kuluttua ja aspiriini pitää sydämenkin toiminnan kunnossa. (Pumppu ei leikkaa kiinni).

Ei tämä kännääminen loppujen lopuksi mikään suomalainen erityispiirre ole. Se vain huomataan ja tuomitaan eri tavalla eri kulttuureissa. Luotettavasta lähteestä kuulin että Saddam Hussein juo laatikollisen Blue Label J.W.:tä parissa viikossa. Se whisky maksaa kai n. 300 dollaria pullo.
Kaikkien muistama Winston Churchill joi joka aamu pullon valkoviiniä ennen kuin suostui nousemaan ylös sängystä. Harold Wilsonin minimiannos päivässä oli 12 pinttiä olutta.

Miksi Clintonin nenä on punaisempi ja pitempi kuin aikaisemmin?

Eilen ryyppäsin erään chileläisen kanssa, joka oli v. 1973 Santiagon stadionilla yhdessä Victor Jaran kanssa. Meidän välillämme, mitä tulee juomiseen, on vain se ero että hän juo enemmän viiniä kuin minä. Krapula on varmaan molemmilla samankaltainen.
Hän ei soita tänään kitaraa enkä minä aja toimistolle plaraamaan papereita.

En vähättele alkoholin aiheuttamia vammoja, mutta pidän muita huumeita suurempana ongelmana. Amfetamiinin ja kokaiinin käyttö on niin yleistä että "rehelliset viinamiehet" ovat monissa kapakoissa vähemmistönä.

Pyry Vainio
20 May 1999, 12:05
Tuomo, taisitpa juuri vahvistaa yleistyksesi lähtökohdat. Puheet ovat puheita, eivätkä välttämättä ainakaan nothing but truth. Kavereille mielellään suurennellaan asioita tai sitten vähätellään. Toisaalta jos menet illalla kaupungille, näet vain alkoholin käyttäjät. Päättelet, että kaikki ovat spöndessä kuin birdie. Mutta et näe suurta enemmistöä, joka ei ole paikalla.

Kake, aspiriini on sydänlääke, tai oikeammin hyytymisen estäjä vain 100 mg/vuorokausi annostelulla. Merkittävä yliannostus vie tehon. Normaali päänsärkylääke on 500 mg. Sydänlääke kulkee nimellä Aspirin Cardio tai Lasten aspiriini. Alkoholi sensijaan kohtuullisesti nautittuna ehkäisee sepelvaltimotautia. Kohtuullinen tarkoittaa 10 - 15 senttilitraa kirkasta viinaa vuorokaudessa. Suomalainen moralismi kieltää tämän sanomisen ääneen, koska pelätään, että joku saisi siitä juopottelulle syyn.

Minä olen sitä mieltä, että halutessaan löytää aina sopivan excusen, vaikkapa Paholaisen syntymäpäivä tai ettei paska pölise. Churchillistä ja Clintonista tulee mieleen, että mahtoiko se Paasikivenkään nenä raittiudesta punoitta.

Kake
20 May 1999, 17:57
Löysin uuden tekosyyn sepelvaltimotukoksen estämiseen. Helluntai on Tukholmassa pyhäpäivä, Ylivieskassa se on siirretty sunnuntaille, joten menen Kongoon ja ostan Presidenttikahvia ja Ålandsgurkaa.

Tämä tuli mieleen jälkeenpäin: Paasikivi uskoi että suomalaiset voïsivat saada Karjalan joskus takaisin jos se olisi suomalaisten asuttama. Mannerheim ei halunnut Karjalan miehiä ja naisia koskaan Suomeen päästääkkään. Olenko väärässä?

[This message has been edited by Kake (edited 20-05-99).]

Anni
20 May 1999, 19:11
Täällä "mainostetaan" ihan yleisesti, että pari lasia viiniä päivässä on terveyden kannalta positiivinen asia sellaiselle, jolla ei ole alkoholiongelmia. Saavatko siitä uuden omantunnon vaimentimen ne, joilla ongelmia on, jää nähtäväksi.

Alkoholilla ja muilla huumeilla ei ole suurta eroa silloin, kun ne ovat ongelma käyttäjälle tai hänen lähimmilleen. A problem is a problem is a problem. Ero on vain siinä, miten ongelmaa hoidetaan. Alkoholin "ongelmakuluttaja" on muuten eri asia kuin "alkoholisti".

Pyry Vainio
20 May 1999, 22:26
Kake: Enpä ole nähnyt koskaan ennen Paasikiven suuhun pantuna mainitsemaasi perustelua. Tähän asti on sanottu Paasikiven epäilleen, ettei jäljelle jäävän Suomen 3,1 miljoonan asukkaan talous kestä 450 000 Karjalan evakkoa. Tästä syystä hän olisi halunnut jättää karjalaiset Karjalaan uuden isännän murheiksi. Kun näin ei tapahtunut, vältettiin yksi esikosovolainen murhenäytelmä.

En ole koskaan kuullut Mannerheimin toiminnasta tässä kysymyksessä, mutta ainakin hänen johtamansa armeija teki voitavansa edistääkseen karjalaisten, peräpohjalaisten ja petsamolaisten siirtymistä pois venäläisille jääviltä alueilta. Harvemmin armeija toimii näin totaalisesti komentajansa tahdon vastaisesti (edes Suomessa), joten tohdin epäillä tietosi paikkansapitävyyttä.

[This message has been edited by Pyry Vainio (edited 20-05-99).]

No, enpä tiedä.. tuossa eräällä tutun tutulla poistettiin juuri toisesta munuaisesta pahanlaatuinen kasvain. Leikkaus kesti odotettua kauemmin, sillä munuainen oli arpeutunut aikaisemman alkoholinkulutuksen takia. Kyselinkin, että oliko ko. henkilö juonut kovastikin aikoinaan. Ei kuulemma ollut, ei edes sen vertaa, että häntä olisi voinut luokitella alkoholistiksi tai "alkoholin ongelmakäyttäjäksi". Itse olin vielä jonkin aikaa tuon "lasi viiniä päivässä on terveydelle hyväksi" -jutun kannalla, mutta tuo juttu sai miettimään. Lisäksi hiljattain luin uuden tutkimuksen (muistaakseni tehty samaan aikaan Suomessa ja Yhdysvalloissa) siitä, että jo suhteellisen pienetkin alkoholimäärät hajoavat suolistossa keholle alkoholia paljon pahemmaksi myrkyksi ennen kuin maksa ehtii sen eliminoimaan.

Alkoholi on myrkky, siitä ei pääse mihinkään. Se, onko sen kohtuullisesta/vähäisestä käytöstä (viini) enemmän hyötyä kuin haittaa on kyseenalaista.

silly
21 May 1999, 06:03
no jopa loytyi kiinnostava aihe! (kiitos vaan Terolle vinkista - bud lightia tasta lahin, ei se kuitenkaan voi molson canadiania pahempaa olla!)

en tosiaan luule etta suomalaisista nuorista lopulta kovinkaan suuri osa niita jokaviikonloppuisia kanneja vetaa. minun ollessani lukioikainen viime vuosikymmenen loppupuolella tuttavapiirissani kaytti alkoholia saannollisesti ehka noin joka neljas. suuri ero oli havaittavaissa lukiolaisten, ammattikoululaisten ja tyossakayvien (tai tyottomien) valilla.

mieltani on viime aikoina (ulkomaille muuton seurauksena) askarruttanut se, miten suuri ero on alkoholisoitumisessa eri kansallisuuksien valilla. itsestani olen havainnut ettei kynnys varmaankaan olisi kovin korkea; jo muutamat perakkaiset viikonlopputurvat aiheuttavat kiinnostuksen jatkaa moista arveluttavaa harrastusta, kun taas monet kanadalaiset ja muut eurooppalaiset nayttavat juovan useita kertoja viikossa ilman sen suurempaa vaikutusta. onko ero vain yksilollinen vai johtuuko se tosiaan suomalaisesta geeniperimasta? vai onko se vain naennainen?

Kake
21 May 1999, 10:23
Pyry:

Olen nämä tiedot lukenut Veijo Meren kirjasta "Suurta olla pieni kansa", sivu 459.

"Suomalaiset voisivat saada Karjalan joskus takaisin, jos se olisi suomalaisten asuttama, uskoi Paasikivi. Venäläisten asuttamana se olisi iäksi menetetty. Karjalaisia tuollaiset puheet puistattivat."

Korjaan sen Mannerheimistä. Se meneekin Risto Rytin piikkiin. Hänen mielestään karjalaiset saisivat jäädä luovutettavalle alueelle. Onneksi isänikin pääsi sieltä pois.

Tuomo
21 May 1999, 11:10
Pyry ja muut: Jos kerran yleistin liikaa ja totuus on se, ettei kovin moni viikonloppuisin juo, täytyy vain todeta, että näiden perjantairyyppääjien vähemmistö on siinä tapauksessa todella äänekäs. Ainakin he ovat saaneet meidän raittiiden (tai ainakin minun) kallooni iskostettua tällaisen ajattelutavan, että suurin osa suomalaisista juo paljon.

Tero
21 May 1999, 13:04
Geeniperimästä: Tosiaan on geenejä joilla joutuu alkoholistiksi.Sellainen henkilö ei voi lopettaa kun alkaa. Mutta ei se mitän geneettistä ole suurummassa osaa tapauksista. Enempi vaikuttaa ryyppäsikö ja tupakoiko vanhempasi. Tupakoiminen oli jonkin aikaa pienenemässä, mutta mitä nykyään lukee, taitaa olla taas kasvussa.Luin että tytöt alkaa entistä nuorempana.

Urheilevien nuorten keskuudessa on alettu Suomessa nuuskaaminen! Mistä sitä saa?

Pyry Vainio
21 May 1999, 17:41
Tuomo: Näin saattaa todella olla.

Ville: lähes mikä tahansa kemikali on myrkky liiaksi nautittuna. Kardiologini mukaan soopivan alkoholimäärän edut ovat keskimäärin haittoja suuremmat. Alkoholin haittavaikutukset vaihtelevat yksilöittäin, eivätkä ole yleensä ennustettavissa. Sama koskee tietysti muitakin aineita. Itse käyn neljästi vuodessa maksan toimintakokeessa sen varmistamiseksi, ettei minun säännöllinen lääkitykseni aiheuta kontraindikaatioita.

Kake: Meri on etevä kirjailija ja historian popularisoija. Hänen historiankirjansa eivät kestä lähdekritiikkiä. Lukija ei pysty tietämään, mikä on faktaa ja mikä Merta.
Kiitokset toisesta täsmennyksestäsi. Satakuntalainen Ryti ei ehkä ollut kovin kiinnostunut karjalaisista. Ainakaan minulla ei ole perusteita väittää vastaan.

Tero
22 May 1999, 14:36
Kasvatus puuttuu:

Ei ole nyt kysymys pelkästään rikkinäisten perheiden lapsista. Yleensä kaikissa yhteiskuntaluokissa olen huomaavinani että vanhemmat eivät kontrolloi lapsiaan.

Vein pokani ja toisen 7- vuotiaan pariin paikkaan, mm. Burger King pikaruokaravintolaan. Oman poikani saan yleensä tottelemaan, toisen kanssa oli ihan mahdotonta. Poikanikin yritti mennä sen kaverinsa käyttäytymiseen. Yhdessä pisteessä jouduin ottamaan poikani pelin pois ja napsautin kiinni. Syynä oli olohuoneen roskaaminen. Poika tietysti protestoi kun peli meni "pilalle" ja meni huoneeseensa mökottämään. 15 minuutin päästä hän tuli ilmoittamaan:roskat on korjattu, saanko pelin nyt takaisin? Poikani kaveria en edes yrittänyt komentaa siinä pisteessä.
Ei siis opeteta vieraan talossakaan käyttäytymään, siellä saa villitä kahta pahemmin.
Olin jopa tyytyväinen poikani käyttäytymiseen siihen kaveriin verrattuna.

silly
23 May 1999, 07:48
nuuskaa saapi ruotsista. sita tama tervehenkinen urheileva nuoriso on mattanyt huulen alle jo vuosikaudet.

alkoholista/alkoholisoitumisesta viela: tietysti se etta nakee kotona jatkuvaa juopottelua aiheuttaa sen etta sita pitaa normaalina kayttaytymisena. siitahan nuorten juominen suurimmaksi osaksi johtuu, etta sen ajatellaan kuuluvan normaaliin elamaan. kuuluuko se, on sitten aivan toinen asia.

nuorten huumeitten kaytto on suomessa yleistynyt aivan alytonta vauhtia. ennenvanhaan (tietaakseni) niita sai vain isommista kaupungeista mutta nykyaan jokaisessa pikku kylassakin on omat kanavansa. yleensa vastustan kaikkea pakottamista, mutta kovien huumeiden kayttajien kohdalla olisin kylla valmis puoltamaan pakkohoitoa, varsinkin jos hlo on nuori. eihan se valttamatta ole kaikkein paras menetelma, mutta jos vapaaehtoisesti hoitoon mennyt 22-vuotias heroinisti paasee pois hoidosta heti halutessaan, se ei ole kenenkaan etu. olen kylla aarimmaisen onnellinen siita ettei minulle tullut kukaan tarjoamaan mitaan viinaa ja tupakkia vaarallisempaa silloin kun olin 15, koska olin juuri niin tyhma etta olisin aivan varmasti ottanut.

Kake: kerro lisaa siita chilelaisesta!

Kake
25 May 1999, 16:05
Sitä nuuskaa ei saa muissa EU-maissa kuin Ruotsissa myydäkään. Saivat siihen dispenssin, muuten olis tullut vallankumous.

Silli:
Siitä Chilen miehestä voin sen verran kertoa että hän oli vangittuna Chilen (1973)sotilasvallankaappauksen jälkeen ja joutui sille kuuluisalle Santiagon kansallisstadionille kuolemaa odottamaan. Monet siellä ammuttiin kuten Victor Jara, chileläinen biisientekijä ja laulaja, mutta monet pääsivät myös teloitusta pakoon.

Tämä tuttavani selvisi hengissä kun tekeytyi kuolleeksi ja elää nykyään ihan "normaalia" elämää Ruotsissa. Ne arvet pääkopassa ovat kuitenkin suuret vielä 29 vuoden jälkeen.

Tero
03 June 1999, 14:11
Torstain Turun Sanomissa (www.turunsanomat.fi) on juttu "Kaupunki on K-18", Tänään-osastolla. Mm:
- Nuorten tunne ulkopuolisuudesta ei ole ihme. Heidän tekemisiään rajoitetaan kielloin enemmän kuin muiden asukkaiden. Todellisia tekemisen mahdollisuuksia heille tarjotaan vain vähän, toteaa Himberg.

Tero
16 June 1999, 17:43
Iltalehden paakirjoituksesta:
Helsingin kaupungin
järjestyssääntö kieltää häiritsevän viinanjuonnin julkisilla paikoilla. Nyt
järjestyssääntöä ollaan muuttamassa ja sana "häiritsevä" aiotaan
poistaa. Näin julkinen juominen olisi kokonaan kiellettyä ja poliisilla
olisi oikeus takavarikoida juomat.
Kaupunki on menossa jyrkkään käytäntöön erityisesti nuorten yleisillä paikoilla villiintyneen alkoholin käytön takia. Kaupunki oli tarkoitus
siistiä ennen kuin Suomen EU-puheenjohtajuus alkaa, mutta nyt
muutos siirtyy ainakin elokuuhun.
------------
Pitaisiko alkaa erillinen topic: VIINA (Suomessa, muualla). On menossa maltillisempaan suuntaan, mutta edelleen vaput ja juhannukset on kamalia.

Pyry Vainio
16 June 1999, 23:39
Oikeusministeriö valmistelee parhaillaan Järjestyslakia, joka kumoaisi huomattavan osan kunnallisista järjestyssäännöistä. Siten tämä Helsingin uusi sääntökin ehtii olla voimassa ehkä puolisen vuotta. Uuden lain sisällöstä ei ole oikein vihjeitäkään vielä saatavilla, mutta sen valmisteilla olosta raportoitiin lakimiesuutisissa.

Pyry Vainio
16 June 1999, 23:47
Nyt tämä syteemi katkaisi sanoman kesken, enkä tiedä menikö alkupää perille. Piti vielä lisäämäni siitä viinasta. Pelkään, että siitä tulee taas sellainen luullun arvaamista, kuin uusavuttomuudestakin.

Alkoholin käyttö on kyllä mennyt aika villiksi osalla nuorisoa. On kuitenkin muistettava, että kyseessä on pieni, vaikka näkyvä vähemmistö. Useimmat järkiintyvät iän karttuessa. Toisaalta, jos vaihtoehtona ovat huumeet, niin sittenkin mieluummin alkoholi. Siitä pääsee sentään irti helpommin.

Muuten vietettyäni nuorena melkoisen ajan moottoripyörän selässä ja käytettyäni varsin erikoisesti muotoiltua huopahattua (so. ex lättähattuna ja pärinäpoikana) olen aika pitkälti sitä mieltä, että puheet nuorison huonoista tavoista ovat vain osoitus huonosta muistista. Me dementikot muistamme käyttäytyneemme aina niin hyvin, että...

Anni
17 June 1999, 01:51
...huonosta muistista ja siitä, ettei me jotenkin haluta tajuta sitä, että huopahatut voi muotoilla toisinkin. Tai tukan pönkätä pystyyn vihreänä. Tai pistää rengas napaan ja nappi kieleen. (Yikes! Taidan todella olla "dementoitunut", kun ajatuskin noista renkaista vetää kädet arempien paikkojen suojaksi.)

En tiedä, Pyry, onko alkoholistin paraneminen ja pysyminen kuivilla yhtään helpompaa kuin huumeista eroon pääsy. Huumeista vieroitus saattaa kyllä näyttää ulospäin karmeammalta kuin alkoholista vieroittaminen, varsinkin hoidon alkuvaiheessa. Hoito-ohjelman läpikäyneen alkoholistin on vaikea elää nyky-yhteiskunnassa selvänä, kun alkoholi on osa jokapäiväistä elämää, ja heidän kohdallan tippa on menoa taas.

Tosin harvat nuoret ehtivät ennen aikuisikää sentään alkoholismin asteelle viinan kanssa läträtessään. Riippuvuus ja toleranssi tulevat myös nopeammin joidenkin huumeiden käytössä, joten huonoon kuntoo saa kyllä itsensä nopeammin huumeilla.

Pyry Vainio
17 June 1999, 13:26
Anni, juuri siitä oli kyse. Alkoholin käyttäjällä on selvemmin kaksi vaihtoehtoa. Hän kehittyy kohtuukäyttäjäksi tai alkoholistiksi. Vain pieni vähemmistö nuoruusiän alkoholin käyttäjistä kehittyy alkoholisteiksi. Voitko sanoa saman huumeista? Onko niistä jo tarpeeksi tietoa?

Tero
17 June 1999, 17:16
En ole koskaan taysin ymmartanyt miten ruvetaan alkoholistiksi. Siis miten joutuu sellaiseen kierteeseen.Huumeet ymmarran paremmin luettuani alan julkaisuja. Tosin tiedan etta muutama laakehoitokin vierottaa alkoholista, mutta AA jarjesto ei hyvaksy aineita alkoholismin hoitoon.

Tero
21 June 1999, 19:02
Taas hälyä samasta_:
"Nuorimmat kännääjät ovat
vasta 10-12 -vuotiaita lapsia
(06/21/99 08:31:46)
Jyväskylä, Outi Laatikainen
Mielekkään tekemisen puute ajaa lapset kaduille juopottelemaan."
katso lehti.keskisuomalainen.fi/sl/ks/pre/ksmlsprx.htm (http://lehti.keskisuomalainen.fi/sl/ks/pre/ksmlsprx.htm)
Linkki ei enää illalla toimi, ehkä huomenna. Siinä luki mm. "...mutta päävastuu on vanhemmilla. Heidän syyttely ei kuitenkaan ole ratkaisu mihinkään.He tarvitsevat tukea vanhempana olemiseen.Heitä täytyy neuvoa, kuinka lapsia kasvatetaan."
Olispa Alo ehtinyt kommentoida noista uusavuttomista vanhemmista.

Katsoin keskisuomalaisen arkistoon.Muut jutut eilisestä lehdestä on edelleen tallessa, mutta tämä on vedetty pois!

[This message has been edited by Tero (edited 22-06-1999).]

Anni
22 June 1999, 00:10
Pyry, make it three: kohtuukäyttäjät, ongelmakäyttäjät ja aineen "orjat". Sama pätee alkoholiin ja huumeisiin.

Ongelmakäytön laajuuteen vaikuttaa paljon se, mitä kamaa on saatavilla. Kaikkein nopeimmin riippuvuutta aiheuttaa ja kaikkein vaikein eroonpäästävä on -- yllätys, yllätys! -- nikotiini. Suurin piirtein yhtä vakavaa kamaa on smoked methamphetamine ("ice", "glass") ja crack.

Seuraavina tulevat:
- Crystal meth (injected methamphetamine)
- Valium (diazepam)
- Quaalude (methaqualone)
- Seconal (secobarbital)
- Alcohol
- Heroin
- Crank (amphetamine taken nasally)
- Cocaine
- Caffeine
- PCP (phencyclidine)
- Marijuana
- Ecxtasy (MDMA)
- Psilocybin mushrooms
- LSD
- Mescaline

Tuo lista ei tuo esiin sitä, mikä aiheuttaa eniten fyysistä ja psyykkistä tuhoa. Sellaista on erittäin vaikea tutkia luotettavasti, kun useimmat aineen käyttäjät käyttävät useampaa ainetta yhtä aikaa, samoin alkohlin ja lääkkeiden kanssa. Tuo monen aineen käyttö johtuu siitä, että käyttäjä pyrkii eliminoimaan yhden aineen epämukavia sivu- tai jälkivaikutuksia. Yhteisvaikutus tuo esiin erilaisia oireyhtymiä ja "hulluuksia".

USA:ssa opiskelijoiden keskuudessa huumeiden käyttö on laskenut tasaisesti viimeisten kymmenen vuoden aikana, kun se taas nousi tasaisesti edellisten kymmenen vuoden aikana. Alkoholin käyttö taas on pysytellyt kutakuinkin samana.

Suomessa ja varsinkin Etelä-Afrikassa alkoholin käyttö henkeä kohti taas on lisääntynyt vuosittain viimeisten 25 vuoden aikana.

alo
22 June 1999, 10:12
Anni, johtuisikohan tuo alkoholin kayton lisays taalla Etela Afrikassa siita, etta tanne on viime aikoina muuttanut joitakin suomalaisia, eh!

Anni
22 June 1999, 15:39
Ei yksi pääsky kesää tee.

Pyry Vainio
23 June 1999, 01:42
Tupakan aiheuttama riippuvuus on voimakas mutta on epäselvää, mikä siinä on tärkeintä, itse nukotiini vai itse suoritukseen liittyvät liikeet, siis totutut menettelytavat. Jos kyse olisi ensisijaisesti nikotiinista, nikotiinipurukumi tai -laastari auttaisi.

Toisaalta tupakan terveyshaitat ovat melko lievät, krooninen päänsärky, mahdolliset hengitystieinfektiot (bronkiitti) vatsakatarri ja pitkän ajan kuluessa kasvanut keuhkosyöpäriski. Mikään näistä ei ole ensisijaisesti nikotiinin aiheuttamaa.

Tero
23 June 1999, 02:03
Kyllä se melkoista myrkkyä on.Tässä tupakan eri osasten vaikutus:
Chemical substance Effect on the body
nicotine :damages heart, blood vessels, nerves //
tar :causes cancer//
carbon monoxide: stops blood carrying oxygen//
hydrogen cyanide :irritate lungs and air passages //
ammonia: irritate lungs and air passages //
butane :irritate lungs and air passages

Tero
24 June 1999, 14:32
TS:"Turun huumetilastot synkkenivät jälleen viime viikonloppuna, kun kaksi ihmistä kuoli huumeisiin. He eivät kuitenkaan ole ainoita, sillä tänä vuonna Turussa on kuollut jo ainakin 17 ihmistä huumeiden käytön seurauksena. Viime vuonna koko vuoden aikana huumeisiin kuoli kaksikymmentä ihmistä...
.itsemurhat huumeiden vaikutuksen alaisena ovat yleisiä. Kaikki kuolemat eivät suinkaan johdu yliannostuksista.
Erityisen huolestunut Virtanen on lisääntyneestä heroiinin käytöstä.
- Yliannostusriski on myös amfetamiinilla, mutta eniten nuoria on tappanut heroiini. Varsinkin tottumattoman on todella vaikea ymmärtää, kuinka vahva aine se on."

Tero
06 June 2000, 15:05
Santavuori Iltalehdessä:
Lauantaisen riehan hitti oli pullojen rikkominen. Selvähän se, etteivät pienet hennot kätöset jaksa viedä tyhjiä pulloja roskiin. Ne pitää rikkoa kadulle. Niinpä sirpaleita olikin joka puolella vaaraksi asti. Kun ulkopuolinen ohikulkija yritti puuttua järjettömään pullojen heittelyyn, sai kuulla kunniansa:

- Älä kuule vittu auo päätäs ämmä saatana tai me annetaan sut ilmi poliisille vittu alaikäisten pahoinpitelystä.

Parasta totella. Poissaolollaan järjestysvalta viestittää: sirpaleita saa tehdä, lakeja ja järjestyssääntöjä on lupa rikkoa, mutta kieltäminen ja käskeminen ei ole luvallista. Tässä voi hyvinkin joutua itse syytteeseen lapsijuoppojen ahdistelemisesta.

Santtu
06 June 2000, 18:46
Tuo huumejuttu on toisaalta hyvä. Kuolevat turhat hurupäät pois kuluttamasta veronmaksajien varoja. Kyllä maan alle mahtuu...

Rajoittaa sitä paitsi liiallista väestöä.

Tero
09 June 2000, 15:10
Huumeiden käyttöön voi alussa puuttua:
TS
Poliisi huumekoirineen voi tehdä tänä kesänä huumeratsioita Turun rippileireillä. Kasvatustoimenjohtaja Hannu Hurme Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymästä tähdentää, että tämä on signaali kentälle siitä, että seurakunnat ottavat asian tosissaan. Huumetesteissä ei hänen mukaansa sen sijaan olisi järkeä.
- Sellaiset testit, mitä kouluissakin on suunniteltu, ovat järkyttävän kalliita. Kun testit ovat ohi, sen jälkeen moneen vuoteen ei ole varaa tehdä enää juuri mitään. Meillä ei ole tarkoitus käyttää tällaisia testejä.
Hurmeen mukaan viime keväänä heille tuli moitteita siitä, ettei tuppakkalakia oltu vahdittu rippileireillä tarpeeksi. Tämän asian vuoksi tehtiin käyttäytymismallit ja samassa yhteydessä keskusteltiin Turun hälyttävästä huumetilanteesta.
- Suunnitelluilla huumeratsioilla me annamme viestin, että me valvomme asiaa. Samalla voimme jakaa myös valistusta asiasta.
Rippileirien johtajat ovat antaneet aiemmin palautetta, että epäilyjä huumeiden käytöstä on ollut, mutta asiaa ei voitu todentaa.
Seurakuntien rippileirijohtajat ovat saaneet huumeiden käyttöön liittyvistä asioista ja valistuksesta koulutusta huhti- ja toukokuussa. Kirkon Riemuvuoden merkeissä on myös meneillään yhteistyöprojekti, jolla tuetaan poliisin huumeiden vastaista toimintaa. Poliisijohdon ja huumepoliisien kanssa on ollut tapaamisia.
Rippikouluikäisiä on Turussa puolisentoista tuhatta ja suuri osa heistä haluaa rippileireille.

Tero
10 June 2000, 14:25
Nuoret "kokeilevat"
HS
Maahanmuuttajanuoret kokeilevat ja käyttävät Suomessa päihteitä oman kulttuurinsa mukaisesti. Venäläiset ja virolaiset suosivat väkeviä viinoja ja tupakoivat runsaasti, venäläisiä kiinnostaa heroiini, virolaisia enemmän amfetamiini. Keski- ja Etelä-Euroopasta tulleet harrastavat hasista ja viiniä. Afrikasta ja Aasiasta muuttaneet käyttävät päihteitä vähemmän, tietää Åbo Akademin tutkija Timo Virtanen kyselynsä perusteella.
"Vain arabinaiset poikkeavat kaavasta. Kenties maahanmuuttajia kohtaan tunnettujen kielteisten asenteiden takia he ovat luopuneet muslimeille ominaisesta pidättyvästä asenteesta ja ovat sopeutumista vauhdittaakseen ryhtyneet käyttämään alkoholia ja tupakkaa enemmän kuin etninen tausta antaisi aihetta olettaa", hänen tutkimuksensa kertoo.
Ruotsin uusnatsit eivät suinkaan ammenna ideoita Natsi-Saksasta vaan Yhdysvalloista. Siksi rasistinen alakulttuuri on vahvinta maan eteläosissa ja länsirannikolla, Lööw kertoi. Pienillä paikkakunnilla johtajista tulee myös helpommin "jotakin".
Internetin avulla syrjäseutujenkin yksinäiset asianharrastajat pääsevät hetkessä yhteyteen samoin ajattelevien globaalin rintaman kanssa.
Viime vuosina rasistisiin alakulttuureihin on liittynyt myös yhä enemmän naisia ja jopa kokonaisia perheitä. Kannatusta tulee yhä enemmän keskiluokan ruotsalaisilta.

Kirjava ja väkivaltainen liike on ottanut ideoita muun muassa New Age -aatemaailmasta. Pieni ryhmä esimerkiksi uskoo juutalaisen salaliiton päämajan sijaitsevan Pluto-planeetalla ja taistelee sitä vastaan meditoimalla.
Suomen nuorisotutkimusseuran puheenjohtaja, uskontotieteen dosentti Helena Helve koordinoi parhaillaan pohjoismaista nuorisotutkimusta.
Pohjoismaat etsivät yhdessä elinoloindikaattoreita nuorten hyvinvoinnin kehittymisen seuraamiseen.
Brysseliä kiinnostavat myös riskialtteimmat, syrjäytymisvaarassa olevat nuoret. Tutkimusta tekevät poikkitieteellisesti eri alojen tutkijat terveystieteilijöistä psykologeihin ja sosiologeihin.

Kake
11 June 2000, 10:03
Originally posted by Tero:
Nuoret "kokeilevat"
HS
Maahanmuuttajanuoret kokeilevat ja käyttävät Suomessa päihteitä oman kulttuurinsa mukaisesti. Venäläiset ja virolaiset suosivat väkeviä viinoja ja tupakoivat runsaasti, venäläisiä kiinnostaa heroiini, virolaisia enemmän amfetamiini. Keski- ja Etelä-Euroopasta tulleet harrastavat hasista ja viiniä. Afrikasta ja Aasiasta muuttaneet käyttävät päihteitä vähemmän, tietää Åbo Akademin tutkija Timo Virtanen kyselynsä perusteella.

Venäjältä on tuotu Suomeenkin hiton vahvaa heroiinia joka on tappanut kymmeniä nuoria. He eivät tienneet tämän tappajahuumeen vahvuutta ja kuolivat "övereihin".

Mitähän tuo turkulainen Virtanen tarkoitti päihteillä? Kuuluuko niihin myös kat ja poltettavat ruohot ynnä hasis eri muodoissa?

Afrikkalaiset käyttävät paljon hasista ihan perinteisesti, varsinkin arabien alueelta kotoisin olevat. Itä-afrikkalaiset (somalit mm.) pureskelevat katia, jolla on lievästi piristävä vaikutus kuten kahvilla. Ainakin Ruotsissa ja Suomessa kat lasketaan huumeeksi ja sen salakuljetuksesta/myynnistä saa tuomion. Monissa muissa Euroopan maissa se on sallittua.

Kat ei tietääkseni ole mikään vahva huume vaan sen vaikutusta voidaan verrata runsaaseen kahvinjuontiin, sanotaan.

Tero
11 June 2000, 14:25
En tiedä montaako kiinnostaa heroiiini, mutta paljon niitäkin on. Kaikkein yleisin on amfetamiini, josta siitäkin tehdään melko vaarallinen lisäämällä hyppysellinen tosi kovia huumeita joukkoon. Venäjältä tulloo kaikki tuo.

Luulenpa että Venäjällä on niin kehittynyt alamaailma juuri siksi, että siellä on koko viime vuosisadan hamstrattu aina jotain. Piraattilevyjä myy ja valmistaa sama porukka joka ennnen kopioi länsimusiikkia ym. kaseteilla.

Tero
12 June 2000, 17:42
pääsykokeista pääsykokeisiin...

Riina Grönlund ja Heini Heinonen Kirkkonummelta sekä Anne Ekholm Helsingistä ovat saapuneet pääsykokeeseen "melko tosissaan". Ammattikorkeakoulun vaihtoehdoista kestävä kehitys houkuttelee eniten. Ammattikorkeata enemmän kolmikkoa kiinnostaa kuitenkin yliopisto, tarkemmin maantieteen laitos.
- Kestävän kehityksen opinnoista on kuulemma apua, jos hakee yliopistoon. Jos en nyt pääse lukemaan maantiedettä, haen sinne ensi keväänä uudelleen, Anne kertoo.
Kestävän kehityksen opiskelupaikka olisi mieluinen ulvilalaiselle Katariina Albrechtille ja turkulaiselle Elina Aitoaholle.
- Tosin pyrin myös yliopistoon opiskelemaan maantiedettä. Jos minut hyväksytään molempiin, yliopisto saattaa mennä etusijalle, Elina miettii.
TS

Tero
14 June 2000, 14:29
"Pari viikkoa ilman kännykkää karaisee"
Töölön seurakunta kielsi kännyköiden käytön rippileireillään tänä kesänä. Ilta-Sanomien nettisivuilla syntyi kiivasta keskustelua käsipuhelimen tarpeellisuudesta.
Kieltoa puolsi lukijoista 46 prosenttia, vastaan oli 54 prosenttia.

IS

Tero
16 June 2000, 16:37
Vain nuorten ehdottomimmat
protestit hätkähdyttävät valtakulttuuria

TS
MERI TOIVANEN
- Kymmenen vuoden välein toistunutta nuorison sukupolvikapinaa ei enää tule. Nuorisokulttuurien kapina on hiipunut samassa tahdissa kuin yhteiskunnallinen meno on koventunut, vakuuttaa Turun yliopiston kulttuurihistorian lehtori Kari Kallioniemi.
Torstaina kirkkojen Riemuvuoden Tulevaisuus ja toivo -symposiumissa aiheesta Nuorisokulttuurit ja vuosituhannen vaihtuminen puhunut Kallioniemi painottaa, että puhe nuorisosta ja nuorisokulttuureista on muuttumassa.
Brittiläisen kulttuurintutkimuksen ajatus nuorison symbolisesta vastarinnasta vanhempiaan ja valtakulttuuria vastaan ei enää tässä ajassa selitä nuoruuden ideaa kyllin hyvin. Toisen maailmansodan jälkeen nuorison alakulttuureissa ovat yhtyneet itsenäisyyden tarve ja kasvaminen osaksi yhteiskuntaa ja valtakulttuuria.
- Normaalius ei ole nykyisessä mahdollisuuksien viidakossa yhtä ilmeistä kuin aikaisemmin ja se tekee myös poikkeavuudesta vaikeampaa. Valtakulttuuria tuntuvat hätkähdyttävän enää vain väkivaltaisimmat ja ehdottomimmat tavat protestoida, sanoo Kallioniemi.
Hän lisää, että satanismin, skinheadiyden tai anarkismin muodossa ilmenevä ehdottomuus tarjoaa selkeän poikkeavan mallin erilaisen identiteetin rakentamiseen. Toisaalta tällaiset nuorisokulttuurin muodot luovat juuri sellaisen ideologisen turvarakenteen, joka valtakulttuurilta tuntuu olevan hukassa.

Nuoret tekevät
identiteettityötä

Skinheadit, satanistit ja kettutytöt edustavat median heistä välittämän kuvan perusteella uhkaa valtakulttuurille. Todellisuudessa nämä ryhmät ovat Kallioniemen mielestä uhkaavia siksi, että niiden etujoukoissa kulkevilla ihmisillä on selkeät ja ehdottomat näkemykset toimintansa perustelemiseksi.
...........
Hei, this is great! Nuorilla on aatteita, me vanhukset vain tahdomme omaa mukavuutta... http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Vesa
16 June 2000, 17:58
Katsoin eilen telkasta ohjelmaa,jossa Usa:n puolelle oli kehitetty yhdyskunta, joka toimii vanhan intiaanikulttuurin pohjalta. Sinne oli kerääntynyt nuoria Amerikasta ja ympäri maailmaa.

Siellä ne ratsasteli, metsästi,viljeli maata ja pippaloi alasti ja yhteistä kaikille oli se,että he vihasivat rahaa ja yleensä materialismia.

Jos jotakin kiinnostaa, niin yritän hommata osoitteen ja tiedot kuinka voi liittyä porukkaan. http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif

Tero
16 June 2000, 18:58
Kutsuvat niitä "elämantapaintiaaneiksi."

Tero
19 June 2000, 22:07
Alaikäisille myynnistä johtuva lupien menetys on lisääntynyt viimeisen vuoden aikana. Alkoholilupaviranomaiset ovat peruuttaneet alaikäisille myynnin takia anniskelu- ja vähittäismyyntilupia enemmän Päihteetön nuoruus - hyvinvointia aikuisena -hankkeen aikana kuin sitä ennen. Etelä-Suomen lääninhallitus peruutti määräajaksi anniskelulupia yhdeksältä ravintolalta ja vähittäismyyntilupia yhdeltätoista vähittäismyyntiliikkeeltä. Kaksi edellä mainituista vähittäismyyntiluvista peruutettiin lopulta pysyvästi.

Tuotevalvontakeskus perui anniskeluluvat määräajaksi seitsemältä ravintolalta ja kuusi ravintolaa sai varoituksen alaikäisille anniskelun vuoksi. Käytännössä lupa peruutettiin määräajaksi, mikäli ostajan ikää ei oltu tarkastettu. Tuotevalvontakeskus, lääninhallitus ja poliisi aloittivat tehostetun alkoholijuomien anniskelun ja vähittäismyynnin valvonnan viime syksynä.

saunalahti

Tero
20 June 2000, 21:56
(20.06.2000 11:03) Opetusministeriön työryhmä haluaa koulutyön vaarantavat häirikköoppilaat kuriin. Työryhmän mielestä opettajilla on oltava oikeus käyttää voimaa, jos toisia vaarantavaa oppilasta ei kehotuksilla saada ulos luokasta. Poikkeustapauksissa opettajan tulisi voida evätä oppilaan osallistuminen tunnille, määräaikaisen koulusta erottamisen tulisi tarvittaessa onnistua heti, arvioi opetusneuvos Riitta Pirin johtama työryhmä. Oppilaille on tultava selväksi, että määräyksiä on noudatettava.
----------------
Nuorten eli 15-24-vuotiaiden työttömyysaste oli toukokuussa 33,9 prosenttia, mikä on 2,5 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Tero
21 June 2000, 15:55
HS
Kioskiryöstäjä vangittiin

Helsingin käräjäoikeus on vanginnut 19-vuotiaan helsinkiläisnuorukaisen Roihuvuoressa vajaat viikko sitten tapahtuneen kioskiryöstön vuoksi. Hän on tunnustanut ryöstön ja kertonut sen syyksi huumevelat. Ryöstö tapahtui viime viikon torstaina Tuhkimontiellä.
.............
Roihuvuoren kaikki tiet ovat satuaiheesta nimensä saaneet.Asuin Lumikintie 6 B talossa.

Tero
22 June 2000, 14:38
Parhaimmat starttaavat alle minuutissa Nuoret puhaltavat autoja ennätystahtiin
Autoja viedään Helsingissä enemmän kuin aikoihin. Nuoret miehet eivät puhalla autoja pelkästään ajonautinnon saamiseksi vaan rahoittaakseen huumeidenkäyttöään. Poliisi on voimaton nuorten edessä, sillä sakot tai ehdollinen vankeusrangaistus eivät pure rikoksenuusijoihin.
IL
uutisten puutteessa, laittoivat tuon jutun.Juhannuksena taas tulee UUTISIA töppöilystä, hukkumisista ym.

Tero
22 June 2000, 15:45
K-18 elokuvia ei tarte tarkistuttaa, saa automaattisesti sen kiellon
-----------
Tietokonepeleihin
suositusikärajat
Myös vuorovaikutteiset kuvaohjelmat eli käytännössä video- ja tietokonepelit on ensi vuoden alusta lähtien ilmoitettava elokuvatarkastamolle, ja niihin on ennen levitystä merkittävä suositusikäraja. Peleihin ikärajamerkinnän voi tehdä myös niiden levittäjä.
Tarkastuttaa ei tarvitse aineistoa, joka sisältää yksinomaan musiikkiesityksiä, lastenohjelmia, kulttuuri- tai urheilutapahtumia tai hartaustilaisuuksia. Niin ikään matkailua tai ympäristöä käsitteleviä tai pääasiassa uutisaineistoa sisältäviä kuvaohjelmia ei tarvitse tarkastuttaa.
Elokuvatarkastamo voi kuitenkin ottaa ohjelman tai pelin tarkastettavaksi, jos sen epäillään olevan haitallinen lasten kehitykselle.
Tulevaisuutta ennakoiden uusi laki koskee myös televerkkojen välityksellä tarjottuja tilausohjelmapalveluja eli ns. video-on-demand-palveluja.
TS

Tero
23 June 2000, 19:15
Huumetestit sallittiin rajoituksin

"Eduskunnan apulaisoikeusasiamies linjasi tänään sääntöjä koulujen huumetesteihin. Oppilaita saa testata vain, jos testauksesta tiedotetaan asianmukaisesti. Testistä tai siistä kieltäytymisestä ei saa myöskään olla lakiin perustumattomia seurauksia, kuten työharjoittelun eväämistä." NELONEN

Tero
28 June 2000, 15:29
Olen keskustellut njet.net forumissa puolisen vuotta. Siellä on kaikenikäisiä. Monet ovat 17-30 ikäisiä, sanotaan nuoria. Eräs niistä, Timo, oli tullut tutuksi Wigwam ka suomirock kiinnostuksensa takia. Sain tehtäväksi tiedottaa njettiläisille Timon itsemurhasta, vähän päälle kakskymppisen.

Miten varjelisimme lapsiamme sellaisilta paineilta, jotka johtavat tuollaiseen?

Tero
08 August 2000, 14:41
Nurvalan palsta tänään Iltalehdessä
Pullo nuorelle?
Ikuisuuskysymys lasten ja nuorten viinankäytöstä nousi taas julkisuuteen, kun lempääläisten vanhempien tapa toimia paljastui. Joka kymmenennen koululaisen isä tai äiti hakee alaikäiselle lapselleen alkoholia. Nuorimmat kyselyyn osallistuneet olivat 11-vuotiaita.

Tero
08 August 2000, 16:18
IS
Keuruulainen isoisä tarttui 12-vuotiaaseen tyttärenpoikaansa, kun tämä kärtti äidiltään toistuvasti viikkorahaa. Poika sai nirhaumia kaulaansa ja vaati isoisältä 10000 markan korvausta henkisestä kärsimyksestä. Jyväskylän kihlakunnansyyttäjä kuitenkin katsoi, ettei pahoinpitelystä ole näyttöä.
Tapaus sattui Keuruulla toukokuun lopulla äidin asunnossa. Isoisän mukaan poika nimitteli äitiään rumasti ja isoisältä paloivat päreet. Mies tarttui pojan puseroon ja yritti poistaa hänet asunnosta.
Lääkärille poika kertoi, että isoisä oli tarttunut häntä puserosta ja retuuttanut ulos, mutta poliisille poika kertoi isoisän kuristaneen häntä.

Vesa
08 August 2000, 17:15
Saimme viikonloppuna ison nipun suomalaisia lehtiä ja niissä oli ainakin parissa juttua nuorista.

Sosiaalipsykologi Jaana Jaatinen on tehnyt laajamittaisen tutkimuksen nuorten 14-16v. juomisesta ja siinä todettiin,että perusmalli käyttäytymiselle tulee aikuisilta.
Tutkimus oli laajin mitä on tästä aiheesta Suomessa tehty. Tilanne on surullisempi mitä useimmat vanhemmat kuvittelevat.

Toisesta lehtijutusta:

Tutkija toteaa,että kapea-alainen päihdevalistus ei voi toimia,kun juominen perustuu ympäröivän yhteiskunnan antamiin malleihin.

Nuorten mielestä sopiva ikä ottaa ensimmäinen känni on 14v. Intiimi seurustelu 13v. Eräs 14 vuotias tyttö sanoi, että hänellä on ollut jo 6 vakinaista kaveria,ja vanhemmat näkevät tämän myönteisenä.

[This message has been edited by Vesa (edited August 08, 2000).]

Tero
08 August 2000, 19:49
"Eräs 14 vuotias tyttö sanoi, että hänellä on ollut jo 6 vakinaista kaveria,ja vanhemmat näkevät tämän myönteisenä."

Jos "vakinainen" on tytön käyttämä termi, ihmettelee hänen kielitaitoaan. Let's see, sanotaan 24 kk ja 6 suhdetta, 4kk per suhde. Vakinaisen suhteen voi siis ymmärtää sellaisena, jonka rinnalla ei ollut toista suhdetta.

Tero
08 August 2000, 20:19
karjalainen, Joensuu

Sakkoja alkoholin
hallussapidosta

Poliisista varoitetaan jo etukäteen, että alkoholin hallussapidosta tavatut 15-17 -vuotiaat nuoret tulevat saamaan sakkorangaistuksen. Alle 15-vuotiaille annetaan kirjallinen muistutus, joka menee tiedoksi myös lapsen vanhemmille ja lastensuojelun työntekijöille.
Myös kaikista poliisin huomaan päätyneistä nuorista tehdään välittömästi ilmoitus vanhemmille sekä lastensuojeluviranomaisille.
Poliisilaitokselta toivotaan, että vanhemmat kiinnittävät huomiota lastensa vapaa-ajan tekemisiin myös koulujen alkaessa.
- Nuoren turvallisuuden kannalta on hyvä sopia yöpymisistä ja muista kavereiden kanssa liikkumisista myös kavereiden vanhempien kesken. Tilaisuus liikkua yöllä kaupungilla ilman vanhempien tietoa houkuttelee yhä nuorempia päihdekokeiluihin, kertoo ylikonstaapeli Pentti Kaasinen.
Poliisin puolelta toivotaan rauhallista koulunalkua, sillä nuorten kokemattomuus ja näyttämisenhalu yhdistettynä päihdekokeiluihin on usein terveydelle vaarallinen yhdistelmä.
- Uskon, että suurin osa vanhemmista on hyvillään tehostetusta valvonnasta. Viimeksi tänään eräs isä otti meihin yhteyttä, ja toivoi poliisin puuttuvat tiukemmin nuorten juomiseen. Vanhemmilla on huoli lapsistaan, Kaasinen lisää.

Vesa
08 August 2000, 20:44
Tero,kuukauden seurustelu on jo niin niin kauhean vakinaista, johon kaipaa jo vaihtelua.

Tero
10 August 2000, 14:42
KUOPIO. Kuopion poliisin mukaan humalainen nuorisojoukko kaatoi lauantain vastaisena yönä Kuopion isolla hautausmaalla 126 hautakiveä.
Porukka oli kulkenut hautausmaan läpi, ja yksi heistä riehaantui kaatamaan kiviä.
Alkoholilla on poliisin mukaan osuutta asiaan. Nuoret ovat tunnustaneet tekonsa.
Poliisi jatkaa tutkintaa. Viitteitä saatananpalvontaan ei ole ilmennyt. Poliisi pyytää, että juttuun liittyvät vihjeet ilmoitettaisiin poliisipäivystyksen numeroon 017-246 510.
HS

Tero
14 August 2000, 14:41
Mies ei antanut tupakkaa - koulupojat puukottivat kaulaan
Tavallisen näköiset koulupojat löivät 37-vuotiasta miestä teräaseella kaulaan, kun tällä ei ollut antaa tupakkaa. Välikohtaus sattui Helsingin Kannelmäen ostoskeskuksessa lauantaina.
Mies onnistui itse pakenemaan paikalta ja hälyttämään apua läheisestä kioskista. Hänet kiidätettiin sairaalaan ja hän toipuu vammoistaan.
-Kaulan alueelle osuvissa iskuissa on aina potentiaalinen hengenvaara, jos pisto osuu esimerkiksi valtimon alueelle, korostaa rikoskomisario Kari Tolvanen Helsingin väkivaltarikosyksiköstä.
.......
Laittakaa joku jokin positiivinen juttu nuorista, en kerkiä...

Tero
15 August 2000, 15:36
Iltalehden lukija:
Tyttö Pohjois-Karjalasta kirjoitti, että lahjakkaana turhautui peruskoulun (matematiikka, fysiikka, kemia) opetuksessa. Kaltaisiasi on tuhansia. Valitettava seuraus voi olla, että opit selviytymään koulusta tekemättä työtä.

Hyvin suunnitellun työn tekemisen oppiminen ja työnteon tarpeellisuus on peruskoulun eräs tärkeä oppimistavoite.
......
Kirje valittaa koulun liiasta helppoudesta

Tuomo
17 August 2000, 20:36
No, koulussahan jokaisen on opittava menemään siitä, mistä aita on matalin tai mistään ei tule yhtään mitään.

Ala-astella vielä pärjäsi tekemällä kaikki työt niin tunnollisesti, kuin mahdollista. Yläasteella hommaa alkoi kuitenkin vain kerääntyä ja kerääntyä sitä mukaa kun aineiden (ja niiden opettajien) vaatimukset kasvoivat.

Koulussa on siis osattava taktikoida. Kokeisiin päntätään vain sellaiset kohdat, mitä todennäköisesti kysytään kokeessa. Siis mekaanista ulkolukua ja heti kun koe on ohi, voi asian jo unohtaa. Läksyt tehdään mahdollisimman nopeasti, sillä se on ainoa järkevä tapa.

Jos lukiossa oleva nuori ottaisi kaiken vakavasti ja tekisi jatkuvasti tinkimättömästi töitä, saisi kouluun menemään ehkä noin 12-14 tuntia päivästä. Aikaa on kuitenkin jäätävä muuhunkin elämään ja siksi koulussa tietyt asiat on aina päästettävä ohi korvien. Kaikkeen ei voi keskittyä.

Teoriassahan koulu vaatii, että kaikki olisivat yhtä hyviä ja kaikki tehtäisiin huolella. Tämä ei kuitenkaan ole todellisuus.

Eli: kenen tahansa, joka haluaa pärjätä koulussa, on opittava pärjäämään koulussa tekemättä työtä. That's the way it works.

Walrus
18 August 2000, 08:46
Hyvin puhuttu.

Puppe
18 August 2000, 19:05
Minustakin hyvin puhuttu. Jos kouluun laittaa niin paljon aikaa, että tekee kaiken kunnolla, muu sosiaalinen elämä kärsii väkisinkin. Tämä on taas nuorella iällä on kohtalokasta, sillä silloin pitää oppia monet kimurantitkin sosiaalisen elämän pelisäännöt. 13-vuotiaana on vielä oikeus olla ihan eri lailla "clueless" kuin 20-vuotiaana.

Ihanteellinen tilanne on se, jos tietää jo koulussa mitä rupeaa "isona" tekemään. Tällöin voi valikoidusti ottaa tietyt aineet tosissaan, ja muut keplotella mahdollisimman vähällä vaivalla mutta kuitenkin kunnialla läpi. Harva kuitenkaan tietää.

Tero
05 September 2000, 14:55
Nurvala Iltalehdessä:
Kiusaaminen on väärin ja vastenmielistä, oli kiusatun ikä mikä tahansa.

Mutta kaikkein suojattomimpia kiusaamista vastaan ovat 13-vuotiaat seiskaluokkalaiset, jotka tulevat epävarmoina uuden, ison koulun nuorimmaksi ikäluokaksi juuri kaikkein haavoittuvimmassa iässä: kaikki ulkonäköön viittaavat heitot satuttavat ja oma seksuaalisuus on juuri heräämässä.

Koululaitos tekisikin erittäin kauaskantoisen teon, jos se kieltäisi seiskaluokkalaisten mopottamisen ja myös valvoisi, että kasiluokkalaisilta seiskaluokkalaisille välittyvä kiusaamisperinne todella katkeaa.

Tottakai se vuosiluokka, joka ei saisi enää "kostaa seuraaville" omaa mopotustaan, nostaisi kauhean metelin. Mutta parempi kertainen rytinä kuin ainainen mopotus. Opettajillekin, jotka eivät aina "näe" kaikkea pelätessään vanhan kalkkiksen mainetta.

Ihan värikäs selostus ennen tuota, niistä kiusauksista.Lukekaa Iltalehdestä.

Krista
05 September 2000, 15:36
Oletteko kuulleet siitä 13-vuotiaan tytön itsemurhasta Suomen Kemiössä noin viikko sitten? Eiko Tero ole ollut valppaana tiedottajana, vai olenkohan minä missannut sen kun en ole oikein ehtinyt tänne listalle töiltäni viime päivinä...

Asiasta nousi hirmu kohu Suomessa ja varsinkin iltalehdet olivat aika tökeröitä kuten tapoihinsa kuuluu. Käykää Iltasanomien arkistossa: http://www.iltasanomat.fi

Ajattelin vain kun luin tuon Teron alla olevan lainauksen Iltalehdestä, joka on yksi noista tökerölehdistä Alibista puhumattakaan. Omaisia ja läheisiä ei jätetä rauhaan, scooppi täytyy saada hintaan mihin tahansa...

Tero
05 September 2000, 15:38
Asia oli etusivun juttu, ja jotkut täällä eivät suvaitse sellaisten itsestäänselvyyksien listaamista.

Tytön itsemurhassa pahinta oli että koulu pesee kätensä asiasta toteamalla että ehkä tyttö oli liian herkkä!

Keskustelua aiheesta toisella taululla (http://pub2.ezboard.com/fbraydirectoryturhanpivisthauskanpitoa.showMessage ?topicID=158.topic)

[This message has been edited by Tero (edited September 05, 2000).]

Puppe
05 September 2000, 17:06
Nurvalan kolumnista:
Kiusaamisputki alkaa viimeistään seiskalla, jolloin kouluissa järjestetään virallinen mopotuspäivä - päivä, jolloin tulokkaita saa kiusata.

Tuolloin he joutuvat alistumaan rituaaleihin, jotka ovat niin älyttömiä kuin vain edellisvuoden mopotetut kasiluokkalaiset pystyvät päästään kehittelemään.

Kuvaan kuuluu, että temput muuttuvat vuosi vuodelta kovemmiksi ja ilkeämmiksi, onhan jokaisen kasiluokan aina kyettävä ylittämään se tyhmyys- ja härskiystaso, jonka kohteeksi he itse joutuivat.

Joissain kouluissa tuollaisia järjestetään, ei missään tapauksessa kaikkissa (esim. omalla ylä-asteellani ei mitään tuollaista ollut). Niissä joista minä olen kuullut mukana olleiden kokemuksia, opettajilla on ollut vahvasti pelissä varmistamassa että "mopotus-päivän" ohjelma on tarpeeksi "kilttiä".

Tässä tapauksessa Nurvala kyllä yleistää yksittäisen koulun, ja koulussa on jotain vikaa jos ohjelman annetaan mennä koko ajan ilkeämmäksi.

Vesa
06 September 2000, 07:09
http://pix.Etusivu.net/arch0202/20000906_ko01Tampereella-1.jpg

Kyllä on entinen kotikaupunki muuttunut. Tämän päivän Aamulehden mukaan Tampereella on jaettu 53,000 ruiskua parin lähivuoden aikana. Ja vauhti kiihtyy. Nuorimmat ruiskunpyytäjät ovat 15 vuotiaita.

Viinaa menee Tampereella 12 litraa henkeä kohden vuodessa plus tietysti siiderit ja oluet päälle. Tätä nyt ei voi laskea kokonaan nuorten ansioksi,vaan kyllä siinä on vähän isät ja äidit avustaneet.

Ei kovin rohkaiseva näkymä tulevaisuutta ajatellen. Kuka maksaa veroja ,kuka tekee töitä, missä normaalit sairaat hoidetaan, kun itsensä myrkyttäneitä lojuu joka paikka täynnä? http://viestit.etusivu.net/old/rolleyes.gif

[This message has been edited by Vesa (edited September 06, 2000).]

Tuomo
06 September 2000, 11:44
Tuon edellä mainitun 13-vuotiaan tytön itsemurhasta:

Koulu on ehkä hiukan laiminlyönyt tehtäviään, kun koulukiusausta ei ole pystytty kitkemään, mutta minusta he voivat kyllä rauhassa pestä kätensä itse itsemurhasta.

Itsemurhaan on aina syynsä, ja tuskin ne yleensä ovat edes kovin näkyviä. Nyt on helppo syyttää koulua ja yhteiskuntaa: tyttöä kiusattiin ja murheissaan hän hirtti itsensä.

Totuus on kuitenkin se, että itsemurha on aina yksilön oma (virheellinen) valinta. Minusta itsensä tappaminen on yksi typerimmistä teoista (toinen on toisen ihmisen tappaminen) mitä elämässään voi tehdä. Yksikään syy, oli se sitten miten raskauttava tahansa, ei oikeuta sinua riistämään itseltäsi henkeä.

Itsemurha on itsekäs ja erittäin epäoikeudenmukainen teko toisia ihmisiä kohtaan. Nyt tytön vanhemmat kieriskelevät surussa kenties vuosia ja kyseisen koulun rehtori joutuu päivittäin miettimään, mitä he olisivat voineet tehdä toisin.

Siis: minä pidän kyseistä tyttöä pääsyyllisenä omaan itsemurhaansa. Turha siitä on muita syytellä. Sanotaanko, että kiusaaminen koulussa varmasti nopeutti prosessia, mutta ne muut syyt olivat päällimmäisenä. Kenties hänellä oli joitakin mielenterveydellisiäkin ongelmia, joita ei ollut tiedostettu.

Puppe
06 September 2000, 12:00
Olen pitkällä samaa mieltä kanssasi Tuomo siitä, että itsemurha on monien yhteensattumien summa, ei yksikäsitteisesti koulun tai kiusaajien vika. Tosin me, jotka emme ole tehneet itsemurhaa, emme tietenkään voi varmasti tietää. Väittäisin, että tämä tyttö on ollut liian herkkä ympäristöönsä, hänen ympärillään on ollut vain "kylmiä" ihmisiä mukaanlukien vanhemmat ja sisarukset. Kukaanhan tuskin tekee itsemurhaa pelkästään koulun takia, ainahan voi vaihtaa koulua, paikkakuntaa tai vaikka maata, mutta nuori on näissä asioissa täysin perheen armoilla ja jos usko myös perheeseen on mennyt niin...

Sen sijaan tuo väite, että itsemurha olisi itsekäs teko, se on minusta täyttä roskaa.

Tero
06 September 2000, 14:13
Itsemurhan ja ongelmien peittely on tavallista. Keskustelutaululla Njet noin 20 vuotias Timo teki juhannuksena itsemurhan Helsingin opiskelija-asunnossaan. Vielä pari viikkoa ennen hän jaksoi innostuneesti keskustella esim musiikista. Omaisille juttu oli ihan yllättävä.

Puppe
06 September 2000, 16:05
Juhannus on minunkin mielestäni Suomessa masentavaa aikaa. Ehkä jos on "normaali" perhe/suku ja kiva kesäpaikka, johon voi mennä, niin tällöin voi viettää juhannusta niin kuin "kaikki muutkin". Mutta kaupungeissa on kyllä aina niin kuollutta. Ja koko show alkaa jo vähintään viikkoa aikaisemmin, kun säätiedotuksissa ruvetaan veikkailemaan millainen sää on juhannuksena (Ei Voisi Vähempää Kiinnostaa!!!). Se mikä siitä tekee masentavan, on tietysti taustalla piilevä ajatus siitä, että kaikki muut viettävät vuoden hauskinta viikonloppua, kun itsellä se on ihan normaalia.

Viime juhannuksena koinkin vapauttavan tunteen, kun olin Belgiassa jalkapallon EM-kisoissa. Koko juhlaa ei siellä edes huomannut. Lauantaina 24.6 kun Suomessa oli juhannusaatto (vai oliko se jo perjantai 23.6) olin Brysselissä Italia-Romania pelissä. Ha haa pääsinpäs pakoon. Vastaava tekosyy matkustaa jonnekin muualle pitäisi keksiä joka vuosi.

Pyry Vainio
06 September 2000, 23:24
Saattaa olla, että rehtori nyt miettii, mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Parempi kuitenkin olisi ollut, jos hän olisi miettinyt asiaa jo ajoissa.

Tuomo
07 September 2000, 09:15
Originally posted by Puppe:
Sen sijaan tuo väite, että itsemurha olisi itsekäs teko, se on minusta täyttä roskaa.

Kuinka niin? Huomaa, että itsekkään vastakohta on epäitsekäs. Ei kai itsemurha nyt sentään epäitsekästäkään ole? Ja muutenkin, voidaanko itsemurhaa pitää jotenkin oikeutettuna, fiksuna ratkaisuna? Minusta ei.

Puppe
07 September 2000, 10:03
Ei kai itsemurha nyt sentään epäitsekästäkään ole? Ja muutenkin, voidaanko itsemurhaa pitää jotenkin oikeutettuna, fiksuna ratkaisuna?

Itsemurha on mielestäni masentuneen ihmisen epätoivoinen teko, enkä liittäisi siihen muita määreitä. Kaikkea ei mielestäni ole syytä jakaa itsekkääksi tai epäitsekkääksi. Itsemurhaa tulisi käsitellä mielestäni kuin esim. lento-onnettomuutta. Se on yleensä monien epäonnekkaiden yhteensattumien tulos, eikä mitään yksittäistä syyllistä yleensä pysty nimeämään. Ihmismieli on sen verran monimutkainen kone.

Säde
07 September 2000, 13:43
Nuorten huumemyönteisyys kasvussa

Suomalaisnuorten suhtautuminen huumeisiin on tuoreen tutkimuksen mukaan muuttunut entistä myönteisemmäksi.

----
Tarkasteltaessa 30 suurinta kaupunkia ja kuntaa vuosina 1998 - 1999 huumaavia aineita - alkoholia ja lääkkeitä yhdessä, imppaamista tai laittomia huumeita - kokeilleita oli peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaiden keskuudessa eniten Rovaniemellä (28 %) ja vähiten Mikkelissä ja Nokialla (16 %). Kannabistuotteita kokeilleita oli eniten Vantaalla (15 %) ja vähiten Kajaanissa ja Kokkolassa (4 %).
07.09.2000 12:58 MTV3

Hyvin huolestuttavaa lukemista. Mistähän tämä kaikki johtuu? Miksi vanhemmat eivät tiedä missä heidän lapsensa liikkuvat ja keiden kanssa? Minun kantani huumeisiin ei tule koskaan olemaan myönteinen. Huumeet tappavat, miksei nuoret tajua sitä?
Mutta miten korjata nuorten vääristynyt kanta huumeisiin? Jos minä se tietäisin olisin rikas. Ehkä kaikki on vallitsevassa ilmapiirissä, elämäntavassa, kiirettä ja kiirettä....

Tero
07 September 2000, 14:59
Lähes viidennes eli 18 prosenttia koululaisista ei pidä marihuanan polttamista muutamaa olutpullollista vaarallisempana. Neljä vuotta sitten näin ajatteli vain 11 prosenttia yläasteen oppilaista. Tutkimuksen teki Stakes.

Joo, muutama olutpullo tosiaan ONKIN vaarallista.

Lissu
07 September 2000, 16:41
Mielestäni suomalaiset koulut ovat jonkin asteisessa käyntitilassa. Toisaalta omat Suomen koulumuistoni ovat jo hämäryydessä, ja silloin koulukiusaaminen oli lähinnä vain nimittelyä.
Itsekin olin sen kohteena, eikä se hauskalta tuntunut. Mutta luulen että "kiusaus" teki minusta voimakkaamman ihmisen.
Eikä se jättänyt mitään traumoja. Ja yksi kiusaajista on jo kuollut; hänet kuulemani mukaan tapettiin Ruotsissa. Silti otan
kiusaamisen melko vakavasti nykyään, koska poikani aloitti ekaluokan tänä syksynä. Mielestäni täällä on kouluissa enemmän holhoava tapa katsoa lasten perään. Aina on joku "vartijana" jotta pienet hirviöt eivät tapa toisiaan. Ja eihän monissa amerikkalaisissa kouluissa ole joka tunnin jälkeen välituntia. On n. 20-30 minuuttia kestävä recess kerran päivässä, ja siellä on yleensä pari opettajaa aina mukana. Pihalla on jonkinmoinen "playscape" jossa muksut keinuvat tai kiipeilevät. Yleensäkin ottaen oppilaat ovat aina "menossa tai tulossa." Eli joutilasajat ovat minimissä.
Toinen kiva asia täällä on että kouluun voi poiketa milloin vain. Ja monet vanhemmista myös tekevät vapaaehtoistyötä koululla. Itsekin yritän käydä pojan koulussa milloin vain sinne ehdin.
Mutta, mutta on paljon myös negatiivistäkin, ja koulut ovat jatkuvasti uutisissa. Liian vähän määrärahoja, huonoja testituloksia, suurkaupunkien ahtaat koulut ym, ym. ja tästähän varmaan moni on jo saanut tietää. "Paha sana kuuluu aina kauemmaksi."

Tero
08 September 2000, 17:16
Muistan vain oppikoulun ekaluokan rituaalit. Uudet oppilaat piti "kastaa". Muutama vessanpöntössä, suurun osa kraanan alla.
...............
Huumeita Turussa: http://www.turunsanomat.fi/lehti/ts/ko/67403.HTM
Linkki toimii kai vain tänään.Kotimaa osastolla.

Tero
13 September 2000, 15:29
Paasio Iltalehdessä:
Koulukiusaaminen ei ole vain meidän aikamme ilmiö, vaikka siitä juuri nyt keskustelua ennennäkemättömän vilkkaasti käydäänkin. Omista yli puolen vuosisadan takaisista kouluajoistani mieleen palaa paljonkin sellaista, jota nykyään nimitettäisiin koulukiusaamiseksi. Silloin ei sitä kai nimitetty miksikään. Se kuului kulttuuriin, eikä siitä juuri puhuttu, ei puolin eikä toisin. Jos joku puhui, niin kiusaava osapuoli, olihan hän osoittanut olevansa voimakkaampi kuin toinen. Kiusauksen kohde joutui - vaikka tietysti vastenmielisesti - mukautumaan osaansa ja asemaansa vallitsevan normijärjestelmän lakien mukaisesti.

Voimaa kunnioitettiin, ja jotta sitä voitiin osoittaa, oli oltava myös heikkoja, eihän systeemi muuten toimi.

Kuvaan kuului myös, että yläkansakoulun puhtaiden poikaluokkien miesopettajat arvostivat urheilusuoritukset ja muut fyysisen kunnon osoitukset korkealle. Tämä kulttuuri oli helposti vallitsevana myös meidän poikien keskuudessa. Pidettiin tarkkaa kirjaa siitä, kuka kulloinkin oli luokan vahvin.
.........
Kuka muistaa ne kansakoulun poikaluokat? Muistan opettajan ihan mallikelpoisena opena.

Marianne
13 September 2000, 16:13
Omilta kouluajoiltani en muista sen ihmeempiä kiusauksia.

Tyttäreni aloitti High Schoolin ja kysyin häneltä miten on kiusauksen kanssa. Hänen mukaansa sitä ei ole ollenkaan. Pecking order on kuulemma tämä: 9. luokkalaiset ovat "cute", 10. Nobodys 11. melkein cool ja 12. Super COOL.

Tyttärtä auttaa hieman se että tuntee näitä 12. luokkalaisia uinnintakia. Hän oli aivan ihmeissään kun jopa 12.lk (uima)pojat sanoivat häelle HI! ja jopa puhuivat hänelle. Taittaa äidin paras pitää silmällä tytärtään, ettei mene pää pyörälle moisesta.

Tero
16 September 2000, 07:11
Hesari, Kotimaa osasto:
Piikkihuumeiden pelätään ajavan lisää alaikäisiä seksimarkkinoille

Vain murto-osan tapauksista arvioidaan tulevan ilmi...

Eija
28 September 2000, 22:59
Täällä on ollut puhetta suomalaisen nuorison väkivallasta ja sen kasvusta. Se on globaalista.

Noin viikko sitten viereisessä kunnassa kaksi 17-vuotiasta poikaa hyökkäsivät ja pahoinpitelivät 20-vuotiaan ja tätä puolustamaan tulleen 16-vuotiaan käyttäen aseenaan pesäpallomailaa. 20-vuotias sai niin pahan iskun takaraivoonsa, että neljä päivää oltuaan koomassa ja hengityslaitteissa, hän kuoli. Syy murhaan: mustasukkaisuus.

Uskon suurimpien syyllisten majailevan Hollywoodin piireissä!

Liian monet nuoret miehet (ja naiset myös) ovat täynnä vihaa. Viihdeteollisuus tuntuu vain vuosi vuodelta tuovan enemmän ja enemmän esiin väkivaltaa elokuvissaan ja musiikissa. Kun nuori ihminen kuuntelee ja katsoo tällaista menoa yötä päivää, niin eikö jo maalaisjärkikin sano, että täytyy tässä nuoren mielen tulla aivopestyksi.

Tero
16 November 2000, 19:53
Vihaa..ja tyhjyyttä.
.........
Suomen Kuvalehti #44, Nuorisokahvilan isäntä Olavi laukoo:
"Lehtien palstat täyttyvät naurettavasta polemiikista. Milloin ongelmina ovat huumeet, milloin väkivalta, milloin rikollisuus. Eivät ne ole ongelmia vaan oireita.Kadulla ei eletä sen kummempaa elämää kuin rivitalopätkissä...Ongelma on se, että ihmiset joutuvat olemaan niin yksin."

Nuoret siis roikkuvat jengeissä, kun muutakaan seuraa tai tekemistä ei ole. Miehen menetelmät, mitä ymmärrän, kehottavat tarjoamaan nuorille tekemistä, mukana olemista normaalissa elämässä.

[This message has been edited by Tero (edited November 16, 2000).]

Tuomo
17 November 2000, 10:43
Originally posted by Eija:
Liian monet nuoret miehet (ja naiset myös) ovat täynnä vihaa. Viihdeteollisuus tuntuu vain vuosi vuodelta tuovan enemmän ja enemmän esiin väkivaltaa elokuvissaan ja musiikissa. Kun nuori ihminen kuuntelee ja katsoo tällaista menoa yötä päivää, niin eikö jo maalaisjärkikin sano, että täytyy tässä nuoren mielen tulla aivopestyksi.

Minun mieleni on nuori, mutta koska en ole mielestäni mitenkään väkivaltainen, ei tuo teoria voi pitää paikkaansa.

Väkivaltaelokuvat ja -musiikki ovat tietysti typeriä, mutta en usko, että se olisi mikään syy tai ratkaisu nuorten ongelmiin.

Samalla tavalla voitaisiin väittää, että katsomalla pelkästään television musiikkiohjelmia, tulee hyväksi kitaristiksi.

Sellaiseen, jolla on jo muutenkin ongelmia, väkivaltaviihde varmasti vaikuttaa, mutta varsinainen syy ei ole silloinkaan itse väkivalta, vaan ne perimmäiset syyt, jonka vuoksi hän joutui alunperinkin manipuloiduksi.

Tuomo
17 November 2000, 10:49
Ja sitten tuoreita, ihan hirveitä kokemuksia edelliseltä ranskan tunnilta.

Takanani istui kaksi täyttä idiottia (tyttöjä), joiden kielenkäyttö ja maailmankuva ovat jotain aivan hirveää.

Varsinkin nämä kaksi repliikkiä saivat minut pöyristymään:

"Onhan maailma täynnä äijiä, jos sitä haluaa."
Toinen ei vastaa mitään.
"Kyllähän sä munaa saat millon vaan."

Naisten poikakaverit olivat ilmeisesti juuri jättäneet heidät.

Siis miettikää! Naiset käyvät läpi seksielämäänsä varsin äänekkäästi ranskan tunnilla! http://viestit.etusivu.net/old/eek.gif

Minun on oltava varmaan ihan lintukodosta kotoisin oleva maalaisjuntti, kun itselläni ei ole samanlaisia kokemuksia... http://viestit.etusivu.net/old/rolleyes.gif

[This message has been edited by Tuomo (edited November 17, 2000).]

Tero
17 November 2000, 12:31
Kunhan hankkii oman asunnon, niin kyllä asiat sitten järjestyy. Ei ehkä ensimmäisellä viikolla...

Eija
17 November 2000, 15:02
Tuomo, kuka on sinun mielimuusikkosi? Ei kai vain itse kuuluisa Marilyn Manson?

Huhtikuussa 1999 kaksi koululaista, Eric Harris ja Dylan Klebold saapuivat Columbine High Schooliin, Littleton Oregonissa ja avasivat tulen. He tappoivat 12 oppilasta, yhden opettajan ja lopulta itsensä. Kun heidän taustaansa on tutkittu, rock star Marilyn Manson nimi tulee usein mainituksi.

Washington DC:ssä oleva Free Congress Foundation (http://www.freecongress.org), a non-profit, educational organization on tutkinut, mikä aiheuttaa nuorissa vihaa ja väkivaltaa. Organisaation tutkinnan tuloksena asianomaiset ovat tullut siihen johtopäätökseen, että väkivaltainen musiikki-, televisio- ja elokuvateollisuus VAIKUTTAA nuoriin.

Esimerkiksi nuorten, jotka itseään Gothiksi kutsuvat, 'lempimuusikko' on Marilyn Manson.

Ei tietystikään jokainen nuori ihminen käänny tappajaksi, raiskaajaksi tai saatanan palvojaksi kuuntelemalla vihaa lietsovaa musiikkia tai katsomalla 10,000 murhaa televisiosta ja elokuvista - ennenkuin hän on tuskin päässyt koulunsa läpi. Mutta sellaiset nuoret, jotka ovat yksinäisiä, epävarmoja, masentuneita eikä heillä ole paljon omaa arvoa, tulevat rikkinäisistä kodeista, eikä heille ole koskaan opetettu minkäänlaista uskoa korkeampaan voimaan, ovat alttiita näille vaikutteille.

Jokaisen vanhemman tulisi panna merkille, jos:

- hänen teini-ikäisensä viettää liian paljon aikaa yksin, on lähes kokonaan vetäytynyt pois perheen seurasta

- usein menettää malttinsa pienimmistäkin syystä

- 'potkee ovia ja seiniä'

- haastaa riitaa

- käyttää huumeita ja alkoholia

- kuuntelee musiikkia täynnä väkivaltaisuutta

- koulussa alkanut mennä huonosti, kun ennen on suoriutunut hyvin

- jättänyt kaikki vanhat kaverinsa, ja puhuu kovin vähän uusista tuttavistaan

... että jotain on menossa väärään suuntaan tämän lapsen sielunelämässä ja kasvussa.

Mitä vanhempien tulisi tehdä?

Ensimmäinen askel on yrittää saada kommunikaatio alkuun vanhemman ja lapsen välille.

Muuten, opin pienenä soittamaan pianoa, kun kuuntelin ja katsoin vierestä muitten soittoa. Olin 8-vuotias, kun 'äkkäsin' miten niitä nuotteja luetaan! http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif

alo
17 November 2000, 15:53
Joo, Tuomo, ole hyvillasi etta olet "maalaisjuntti" ja sinulla ei ole tuollaisia kokemuksia. Tuskin sina munaa haluaisitkaan! Pimppelia sen olla pitaa.

No, toisaalta saali noita tuollaisia tyttoja ja poikia. Tekevat nuorella ialla "vahingossa" lapsia, eivatka ehdi kehittaa itseaan. Jaavat sitten yksinhuoltajana elamaan sosiaaliavun varassa, kunnan vuokra-asunnossa, ryypaten suruunsa ja syrjaytyen. Nayttavat sitten jo 22 vuotiaana vanhuksilta.

Tuomo
17 November 2000, 16:20
Originally posted by Eija:
Tuomo, kuka on sinun mielimuusikkosi? Ei kai vain itse kuuluisa Marilyn Manson?

Eija, kun nyt kysyit, niin pidän suuresti mm. Jewelin (http://www.jeweljk.com) musiikista. Sellaista mukavaa, melodista musiikkia, jossa akustinen kitara ja laulajan ääni ovat vahvassa osassa.

Mutta sellaiset nuoret, jotka ovat yksinäisiä, epävarmoja, masentuneita eikä heillä ole paljon omaa arvoa, tulevat rikkinäisistä kodeista, eikä heille ole koskaan opetettu minkäänlaista uskoa korkeampaan voimaan, ovat alttiita näille vaikutteille.

Eikö näissäkin tapauksissa pohjimmainen syy ole kuitenkin ne huonot olot? Televisio saattaa olla toki se "viimenen pisara", mutta rikkinäisissä kodeissa väkivaltaa näkee varmasti myös ihan livenä, vanhempien esittämänä.

Tuomo
17 November 2000, 16:26
Alo: Sääliäkin heidänlaisiaan toki voi. Toisaalta voi myös kysyä, kuka meni kasvattamaan heidät sellaisiksi ja miksi he eivät ajattele ennemmin yläpäällään kuin sillä toisella.

Tässä yhteiskunnassa on niin monenmoista tallaajaa. Mutta sosiaaliluukulla he ovat kaikki tasa-arvoisia. Niin ne hyvät ihmiset, kuin ne idiootitkin saavat kaikki samansuuruisen avustuksen. Toiset heistä menevät sen kanssa Alkoon ja toiset ostavat koulukirjoja...

Mutta lohduttautua voi toki ajatuksella, että ne hyvät ihmiset lopulta pärjäävät yhteiskunnassa paremmin. Fiksusta työttömästäkin voi milloin vain tulla hyvin ansaitseva työssäkäyvä.

Tero
17 November 2000, 22:25
terveydenhoitaja Joensuussa:
Säikäyttävä
kurjuusluettelo

Marja-Leena Vänskällä on esittää säikäyttävä kurjuusluettelo koululaisistaan:
- Imppaus on tänä syksynä lisääntynyt. Teiniraskauksia on jonkin verran enemmän kuin aiemmin. Klamydia-epidemiaa esiintyy joissain porukoissa. Itsensä viiltelyä on eräillä yläasteilla, nuuskaa ja tupakkaa käytetään ja ruiskuja on löytynyt koulujen pihoilta.
- Puheongelmia on runsaasti 1-luokkalaisilla. Lasten kunto on huonossa jamassa, kun heitä ylihuolletaan kuljettamalla joka paikkaan. Lapsilta puuttuu pettymyksen sietokyky. Aikuisen ajanpuute lapselle näkyy.

Vesa
17 November 2000, 23:01
Tuomo,kysyt missä vika nuorison käytökseen.
Kyllä täytyy tunnustaa,että meissä vanhemmissa se on.

Vastuuta ei voi siirtää kenellekään muulle,sillä me vanhemmat olemme koti,koulu, yhteiskunta ,laki ja oikeus. Kaikki,tai ainakin hyvin paljon riippuu meistä ja siitä, mitä me haluamme.

Jos tämä mitä nyt näemme on joistakin pahaa, niin mitä se on yhden uuden sukupolven päästä, kun nämä liberaalien vanhempien ongelmanuoret ovat kasvattajina.

[This message has been edited by Vesa (edited November 17, 2000).]

Leena
18 November 2000, 00:01
Suurin osa kasvatuksesta on tietenkin vanhempien niskoilla, mutta joskus ei yksinkertaisesti riitä kaikille saman perheen nuorille samanlainen kasvatus. Joistakin tulee kunnon kansalaisia, eivätkä he aiheuta kenellekään vaikeuksia, kun taas toiset, aivan samallalailla kasvatetut kapinoi ja aiheuttavat "harmaita hiuksia". Tässä tilanteessa tarvitsee usein ulkopuolista apua. Jo apu jää anatamatta, on melko varmaa, että nuori suistuu väärille raiteille ehkäpä pysyvästi.
Kuitenkin monet vanhemmat pitävät sitä häpeän pilkkuna, jos joutuvat turvautumaan asiantuntijoihin.
Vaikka vanhemmat eivät itse huomaisikaan, voi nuori tuntea itsensä sisaruksiaan huonommaksi,yleensä syyttä.
En tiedä, miten tavallista Suomessa on nuorten terapiassa käynti.
Ainakin meillä on huutava pula auttajista!

[This message has been edited by Leena (edited November 17, 2000).]

Vesa
18 November 2000, 00:51
Tiedän kyllä miten voimakas tuo perheen ulkopuolelta tuleva vaikutus on lapsiin. Juuri tätä varten sitä on joutunut laittamaan itsensä maalitauluksi (tikkatauluksi http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif ), kun haluan,että laki kieltäisi,eikä suojaisi noita asioita, jotka ovat sen kaiken pahan alku ja juuri.

Joku psykiatri tai terapeutti voi ehkä antaa apua yksilötasolla, jos hän itse sattuu olemaan jees. Siitä nimittäin ei ole läheskään aina ollenkaan takuita. Sokea ei voi sokeaa taluttaa, vaikka toisella heistä olisi kuinka paljon pumpattu päähän teorioita ja filosofiaa.

Leena,taidan taas olla pullakahvit velkaa ?

Leena
18 November 2000, 01:44
Vesa:tottahan toki minä otan pullakahvit vastaan milloin vain, vaikka satunkin olemaan tällä kertaa melkein samaa mieltä kanssasi. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Uskoisin, että suurin osa ammattiauttajaista pystyvät työhönsä sen perusteella, että osaavat jutella nuorten kanssa. Ainahan poikkeusia löytyy. Vanhempien kanssa keskustelu ei aina suju ja silloin tarvitaan joku siihen välille asiaa auttamaan.
Yhtä hyvin se joku voi olla naapuri, pappi, opettaja, kunhan on vain joku kuuntelemassa
nuorta, jota me vanhemmat emme ymmärrä.

Tero
18 November 2000, 01:47
Vesa: Liberaali ei tarkoita sitä että kuri puuttuu kokonaan. Se on täydellistä vastuun väistämistä, jos lapsen jättää omin nokin kasvamaan.

Voi olla liberaali ja kotiäiti samalla aikaa, ei sekään ole mahdotonta.

Vesa
18 November 2000, 02:24
Leena,pikkuisen tuntuu olevan vielä rattaissa hiekaa, mutta hyvä näinkin. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Minä olen TÄYSIN samaa mieltä kanssani niin monesta asiasta, ja JOKA kerralla. Et ole kirjoittanut täyttä soopaa vielä koskaan. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
(niinkuin monet meistä )

Vesa
18 November 2000, 02:43
Tero, en väitäkään niin. En usko,että liberaalit vanhemmat eivät halua sydämessään kunnioittaa lakeja, kasvattaa lapsistaan kuuliaisia ja normaaleja yhteiskunnan jäseniä. Joistakin heistä tuleekin.
Ei kaikista liberaalin kasvatuksen saaneista tule tule rikollisia ja narkkareita. Toisista tulee tohtoreita ja maistereita,jotka mielipiteillään murentavat moraalia ja muokkaavat maaperää johon rikollisuuden on helppo pesiytyä.

Sitä mitä en ymmärrä on se, että hyvistä ajatuksista ja omasta hyvästä esimerkistä huolimatta annetaan tuki sellaisilla henkilöille ja ajatuksille, jotka sotivat täysin vastaan sitä, mitä omille lapsilleen toivoo ja mikä on yleisen järjestyksen ja yhteiskunnan kannalta kaikille parasta.

Lissu
18 November 2000, 03:16
Vesa:
Mitä varmaan tarkoitat, on että usein konservatiivisemmat vanhemmat välittävät lapsitaan enemmän. He etsivät apua, ja löytävät sen ammattiauttajan vaikka kiven kolosta. He myöskin ovat niitä jotka neuvovat naapurin lapsia, joka sitten nähdään kieltämisenä, ja vapauden riistona heidän pikku kullannupuilta.
Ja olet jo aiemmin sanonut että liberaalisuus on päivän henki. Ei uskalleta mennä "sanomaan" vaikka olisikin aihetta.

Monet vanhemmat eivät käytä minkäänlaista kurinpitoa kodissa. Ja se menee pieleen jo vaippaiästä alkaen.
Moni ei halua ajatella "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" tai "joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan."
Varmaan kaikki täälläkin keskustelevat suomalaiset ovat tietoisia noista Raamatun lauseista. Mutta yhteen aikaan ne haluttiin poistaa kokonaan, olivat kuulema liian raakoja sanontoja.
Ja entäpä sitten tämä nykyaikainen ajattelutapa että vanhemmat käyttäytyvät kuin lastensa ystävinä.

Vesa
18 November 2000, 04:55
Lissu,nuo sananlaskut pitää tänä päivänä paikkansa. Itse en saanut montaakaan kertaa vitsaa,enkä ole lapsilleni antanut montaakaan kertaa vitsaa, mutta minä tiesin ja taas minut lapset tiesivät, että vitsan mahdollisuus oli real.

Konservatiiviset vanhemmat haluavat antaa lapsilleen sopivasti kaikkea mitä lapsille tänä päivänä kuuluu, mutta ei kaikkea.

Opettaa lapselle,että maailma on täynnä sääntöjä ja kodissa on myös säännöt. Kun tämän oppii lapsesta saakka niin aikuisenakin on helpompi noudattaa sääntöjä ja myös vaatia,että määräyksiä noudatetaan.
Konservatiiviset vanhemmat haluavat jättää lapsilleen perinnöksi perinteet ja arvot, vaikka heillä ei olisi mitään muuta jätettävää.

Vaikka monta kertaa tuntee,että on epäonnistunut tässä opetustyössä voin vakuuttaa omasta ja monien muiden puolesta,että jotakin menee aina perille ja jää pysyvästi mieleen.

Uskallan väittää,että vankiloissa on todella vähän niitä,jotka ovat eläneet konservatiivisen ja tai kristillisen elämänohjeen mukaisesti.

Sitävastoin vankiloissa on suurin osa niitä,jotka ovat poikenneet edellämainitusta, liberaalisen kasvatuksen saaneita, tai myöhemmin omaksuneet liberaalisen elämäntavan.

En sano,että kaikkien liberaalien tie johtaa vankilaan,mutta heidän antama opetus viitoittaa tietä sinne ja saa aikaan epäjärjestystä ja turvattomuutta yhteiskunnassa.

Tero
18 November 2000, 13:59
Sinikka: tosiaan monimutkainen tapaus, mutta en osaa sanoa kun en tunne tyttöä ja taustoja.
....
Vesa: Luulenpa että Marilyn Manson tuli juuri tiukasta kristillisestä kodista. Kapinaa täytyy pitää, ja se on tuollaisessa liian tiukassa kurissa kahta voimakkaampi.

Prosenteista en mene arvaamaan, mistä kodeista tulee kehnoimpia. Tai sen voi sanoa, että kun vanhemmat ovat rappiolla, samaa seuraa kyllä.

Vesa
18 November 2000, 15:46
Tero,en tunne Marilyn Mansonin nuoruuden ja lapsuuden taustoja,mutta jos hän tuli kristillisestä kodista se on vain esimerkki siitä, mitä kodin ulkoa tulevat voimat saavat aikaiseksi. Koti ei Marilyniä näihin saatananpalvonta-asioihin opettanut,vaan ne,jotka niitä asioita kannattavat.On hyvä tietää,että oikea kristillisyys ei ole koskaan pakottavaa,ei kotona ,eikä kodin ulkopuolella,vaan se on aina täysin vapaaehtoista.
En tiedä mitään Marilynin kristillisestä taustasta,oliko se oikeaa kristillisyyttä, vai joku tehty kultti.

Kysymys: Jos täytyisi valita,kummat haluaisit olevan enemmistönä maailmassa, saatananpalvojien vai kristittyjen ?

[This message has been edited by Vesa (edited November 18, 2000).]

Tero
18 November 2000, 19:30
En taitaisi semmoisessa maailmassa asua,rupeaisin erakoksi, mutta eikö krtistityt jo aika tavalla ole USAssa ja Kanadassa vallassa?

Tero
18 November 2000, 20:33
www.marilyn-manson.com (http://www.marilyn-manson.com)

Voice lowered from a Reagan-like rasp to a low, disaffected murmur, the former Brian Warner - born in Canton, Ohio, the son of a furniture-salesman dad (and Vietnam vet) and a nurse mom - is profanity-free, articulate, and affable, if not necessarily vying for any humility awards.

Where'd he learn to be this nice? Why, in Christian school, of course - where a succession of those seminars in which rock records were played in reverse and examined for "back-masked" demonic messages helped set him out on his present course. "I have them to thank for introducing me to Queen, Led Zepplin, Black Sabbath, Alice Cooper. . . and, uh, Electric Light Orchestra," he laughs.

There he was also introduced to the idea of the Antichrist, "something the terrified me growing up, because there were so many rumors that 1984 was going to be Armageddon and the Antichrist was going to take over America," he says. "It's interesting when you study the literature; the Christians have this concept of the rapture, of Jesus coming and saving everyone at the last minute, but that doesn't really exist in the Bible, and the only time the word Antichrist is mentioned was pertaining to people who opposed Jesus is his early days . . . So when I got older, I realized that it was something that I wanted to become, not something I was afraid of."

siis tavallinen keskiluokkainen katolinen lapsuus!

Vesa
18 November 2000, 20:34
Tero, siltäkö sinusta näyttää? Täällä olisi yksi luostari jonne voi mennä erakoksi.Ei naisia,ei minkäänlaisia partnereita, ei viinaa,ei huumeita, ei rockia, ei pakollisia messuja,ei sitten yhtään mitään muuta kuin rauhaa ja hiljaisuutta. Taidan mennä sinne itsekin joskus, mutta ei nyt ihan vielä. http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

[This message has been edited by Vesa (edited November 18, 2000).]

Vesa
18 November 2000, 20:42
Aivan hiljattain kuulin ohimennen uutisista,että kaveri joka yritti puukotta George Harrisonin on vapautettu ja määrätty hoitoon mielisairaalaan.

Kaveri selvitti oikeudsessa,että hän oli päättänyt tappaa Harrisonin kun tämä oli yrittänyt noitua hänet puhumalla kaikki asiat takaperin.

Tero, noituus on realisuutta, hulluus on realisuutta,oikea usko on realisuutta ja ne kaikki ovat selvästi eri karsinoissa.

Tuomo
19 November 2000, 19:09
Tero: En nyt ihan sanoisi, että kristityt olisivat USA:ssa tai Kanadassa vallassa. Lain kirjain perustuu aika pitkälti Raamattuun, mutta kyllä ateistit tai uskonnollisesti välinpitämättömät ovat aika hyvin päätään nostaneet menneinä vuosikymmeninä. Hippikulttuuriin, jonka perillisiä nykypäivän aikuiset ovat, ei uskonto sopinut.

Uskonnottomia on aina ollut, entisvanhaan he eivät vain uskaltaneet sanoa mitään tiiviissä yhteisössä. Nykyajan individualistimaailmassa kuka hyvänsä voi tehdä mitä haluaa. Tämä tosin ei ole pelkästään negatiivinen ilmiö. Nyt ainakin tiedetään, ketkä ovat oikeasti uskovia ja ketkä ei. Kirkossa tosin nyt ei käy kukaan. http://viestit.etusivu.net/old/rolleyes.gif

Lokari
19 November 2000, 21:05
Tuomo: "Nyt ainakin tiedetään, ketkä ovat oikeasti uskovia ja ketkä ei. Kirkossa tosin nyt ei käy kukaan."

Tuo ehkä pitää paikkansa Suomessa, mutta ei Amerikassa, jossa on valtavan paljon kirkkoja, erityisesti täällä Bible Belt -alueella. Savannahissakin on kymmenittäin kirkkoja, esim. meidän saarellamme on ainakin katolinen, baptisti, episkopaalinen, metodisti, lutherilainen, united, presbyteeri ja joku muu, kai riippumaton. Ihmiset käyvät paljon kirkossa, ja se katsotaan normaaliksi täällä. Edellisessä työpaikassani esimieheni, hänen esimiehensä ja hänen esimiehensä (firman presidentti) olivat tunnollisia kirkossa kävijöitä. Vaimoni käy säännöllisesti kirkossa, minä ja poika epäsäännöllisesti, mutta kuitenkin paljon enemmän kuin kerran vuodessa niinkuin Suomessa joillakuilla on tapana.

Amerikkalaiset ovat myös anteliaita ja antavat kymmenyksiä seurakunnalle tai muuallekin. Ja ne kymmenykset ovat todella kymmenen prosenttia tuloista, ei yksi prosentti niinkuin Suomen kirkollisvero. Ja kun antaminen on vapaaehtoista, siitä ei kukaan nurise.

Eija
20 November 2000, 04:56
Tuomo: "Nyt ainakin tiedetään, ketkä ovat oikeasti uskovia ja ketkä ei. Kirkossa tosin nyt ei käy kukaan."

Toisen ihmisen sydämeen ei voi nähdä. Itse kristinuskovaisena voin sanoa: "Me ihmiset emme voi tietää kuka on oikeasti uskova ja kuka ei, ainoastaan Jumala pystyy sieluihimme näkemään ja meidät tuomitsemaan. Siksi lähimmäistäsi ei tulisi tuomita sen perusteella, käykö tämä kirkossa vai ei. Kirkossa käyminen ei takaa uskoa. Mene tiedä, saattaa olla kirkkoja, joissa ei kukaan ole uskovainen mukaanluettuna kirkkoherra itse! Jotkut ihmiset voivat jopa tunnustaa uskonsa, mutta eivät kuitenkaan usko. Tai taas toiset, jotka uskovat, mutta eivät toitota sitä kukkuloilta! Kuinka siis voidaan 'tietää oikeasti uskovat'?

Mitä tarkoittaa 'oikeasti uskova'? Siinäpä se kysymys juuri onkin? Jos siihen löytyisi konkreettinen vastaus niin olisi helppoa olla 'oikeasti uskova' - JOS haluaisi olla 'oikeasti uskova'. Jok'ikisen ihmisen on pohdittava tätä kysymystä ja itse löydettävä siihen vastaus.

Miksi me olemme täällä? Mistä me tulimme? Mikä on sielu? Mihin me menemme? Siinäpä se. Elämä on etsikkoaikaa.

Tuomo
20 November 2000, 11:36
Eija: Tarkoitin lähinnä, että sosiaalisen paineen takia kenenkään ei nykyisin enää tarvitse kuulua kirkkoon, jos ei halua. Poikkeuksiakin toki on vaikkapa pienillä paikkakunnilla, mutta mielestäni kyllä ainakin Jyväskylässä aika moni sellainen, joka olisi vielä 60 vuotta sitten joutunut olemaan yhteisön painostuksesta kirkon jäsen, ei enää ole.

Se viittaus kirkossa käyntiin taas oli lähinnä sarkasmia. Itsekin käyn kirkossa vain kahdesti vuodessa, vaikka kristityksi itseäni väitänkin ja vaikka enemmän pitäisi käydä.

Hyviä uskovaisia ei tietenkään ole. Eräät nimeltä mainitsemattomat helluntaisuuntaukset tosin joskus antavat sellaisen mielikuvan, että uskoontulo ratkaisisi kaikki maailman ongelmat.

Perusluterilaisia, kuten minä, on enemmistö ja niin tulee aina olemaan. En minäkään huutele kavereilleni uskonnostani, mutta eivätpä hekään hirveästi puhu siitä, mitä uskonnosta ajattelevat.

Tuomo
22 November 2000, 10:14
Eija: Mikä on muuten kotikaupunkisi? Asut näemmä Virginiassa, mutta missä siellä?

(Ja yhdyn tuohon Lokarin kommenttiin toisesta topicista: pliis, päivittäkää profiilejanne, sillä asuinpaikkojen tirkisteleminen on aina hauskaa. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif)

Tero
28 November 2000, 01:44
Lissu: En nyt löydä sitä viestiä, mutta etkö sanonut harjoittelevasi kolusairaanhoitajaksi?
Tällaista löytyi USA todaystä:
http://www.usatoday.com/life/dcovmon.htm

"Virtually every data source available confirms what the U.S. Drug Enforcement Administration, state and local law enforcement, and various media outlets have documented: widespread theft, diversion and abuse of Ritalin and drugs like it, within public schools throughout the country," says Rep. Henry Hyde, R-Ill., the committee's chairman. "I am hopeful that the GAO report will help us not only learn more about this problem, but will also point us in the right direction as we in Congress consider ways in which to address it."
Those evaluations, which are expected to be completed by early next year and will be conducted by a company that specializes in drugs used by youths, also will examine how schools supervise student medications and the level of training required to oversee children who have legitimate prescriptions.

Tero
28 November 2000, 18:39
??

Lissu
28 November 2000, 19:52
As we speak, olen juuri sijaisterkkarina yhdessa koulussa.
Tero: totta on, etta Ritalin (methylphenidate) on yleisin laake jota kouluissa nakee. Ikava kylla!
Toinen jota olen nahnyt paljon on Adderall.
Se on kombolaake, jossa on erivahvuisuuksia.
Leena, varmasti pystyy myos kertomaan naista ja siita kuinka paljon he "dispense" niita heidan apteekista.

Enpa usko etta monet naista nuorista ovat todellisia ADHD (attention-deficit hyperactivity disorder) tapauksia.
Tasta on paljon puhetta taalla USA:ssa. Enpa tieda onko tuo sairaus kovin yleinen Suomessa.
Kylla tuntuu, etta monilla nuorilla pitaisi olla vain enemman vanhanaikaista kurinpitoa.
Se saattaisi tepsia paremmin. Voisi hiljentaa menoa ... http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Leena
28 November 2000, 22:05
Lissu ja Tero: ihan liikaa kumpaakin käytetään. Tänään laskin kahdet Adderallit ja yhden Ritalin-reseptin. Ne kaksi meni samalle perheelle. Se on kovin yleistä, että ensimmäinen lapsi laitetaan Adderall-lääkitykselle ja toiset sitten seuraa perässä. Helpompaahan se on vanhemmille, ei tarvitse muuttaa kasvatusta ja erittäin usein yhteiskunta maksaa lasten lääkkeet.

Tero
29 November 2000, 00:05
Eiköhän sitä käytetä täällä liikaa ja Suomessa, ei juuri ollenkaan, liian vähän. Pääsisivät muutamat häiriköt palaamaan normaaliluokille.

Jos lapsia tutkittaisiin, niin luulen että sama määrä prosenteissa löytyisi ADD lapsia molemmissa maissa.

Ritalin on siitä mielenkiintoinen lääke, että se on kehitetty "hoitamaan" yhteiskunnallista ongelmaa - vanhempien saamattomuutta lasten kasvatuksessa. Koko ADD:n voisi 99-prosenttisesti kuvata sanoen "kurin ja kasvatuksen puute". On hirveää, että lapsille syötetään periaatteessa psyyken lääkkeitä vain siksi, että se on helpompaa vanhemmille.

Tero
12 March 2001, 16:06
Nuoret bileissä

Hesari
Koululaisen bileet luokkatovereille johtivat tähän

...Yhdeksän maissa ovikello soi ja joku avasi. Sisään tuli ensin yksi, kaikille outo paria vuotta vanhempi kuokkavieras ja hänen perässään toistakymmentä muuta.
Tilanne karkasi käsistä heti.
"Porukka alkoi levitä joka puolelle ja vedellä kaappeja auki. Mukaan lähti ruokaa, meikkejä, levyjä, koruja ja yhden vieraan kännykkä. Isoin joukosta uhkasi vetää turpaan sitä, joka soittaisi poliisille."

Kukaan ei uskaltanut soittaa poliisille, mutta naapurille tyttö soitti. Tämä hälytti poliisit.
Koko juttu oli ohi puolessa tunnissa. Poliisi oli arvellut, että jos tilanne olisi saanut jatkua vähänkin pidempään, talo olisi voinut mennä remonttiin.
Eniten soittaja ihmetteli, kuinka sana oli levinnyt. Kuokkijat eivät olleet samasta koulusta eivätkä asuneet edes lähellä.
"Ehkä tytöt ovat lörpötelleet keskenään bussissa. Kuka tietää."

Soittokierros Helsingin ja Espoon poliiseille vahvistaa, että samanlaista tapahtuu joka puolella pääkaupunkiseutua.
"Silloin tällöin tulee hälytyksiä bileisiin, joihin on päässyt kuokkavieraita", ylikonstaapeli Jorma Kemppainen Pasilan poliisipiiristä sanoo.

Eija
12 March 2001, 16:12
Olen sitä mieltä, että Teron kertoman Helsingissä kasvavan 'kuokkavieras'- ongelman suurin syy on 'Hollywood'in' tuotannon vaikutus Suomessa. Uskon myös osasta musiikkiteollisuuden vaikuttavan nuorten huumeen ja väkivallan käyttöön.

Anni
12 March 2001, 18:01
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Lissu:
Enpa usko etta monet naista nuorista ovat todellisia ADHD (attention-deficit hyperactivity disorder) tapauksia [...]

Kylla tuntuu, etta monilla nuorilla pitaisi olla vain enemman vanhanaikaista kurinpitoa.
Se saattaisi tepsia paremmin. Voisi hiljentaa menoa ... http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif </font>

Miten erotetaan todelliset ADHD-tapaukset "vääristä"? Olettaen, että oireet ovat samat.

Varmasti siinä on aina myös kotiympäristöllä vaikutusta. Kysymys on vain, miten vaikuttaa siihen.

Kurin lisäksi olisi myös hyvä tietää, mitä nuoreen kehittyvään elimistöön vaikuttaa se, että koskaan ennen niihin ei ole lykätty yhtä paljon keinoaineita, epäpuhtauksia ja myrkkyjä -- ihan tieten tahtoen.

Ja mitä siihen samaiseen lapsen kroppasysteemiin vaikuttaa jatkuva kiire ja jatkuva suorituspaine heti syntymästä alkaen. Tuskin se lasta rauhoittaa.

Tuomo
12 March 2001, 18:58
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Eija:
Olen sitä mieltä, että Teron kertoman Helsingissä kasvavan 'kuokkavieras'- ongelman suurin syy on 'Hollywood'in' tuotannon vaikutus Suomessa. Uskon myös osasta musiikkiteollisuuden vaikuttavan nuorten huumeen ja väkivallan käyttöön. </font>

Ei millään pahalla, Eija, mutta nyt täytyy sanoa, että tämä mielipiteesi on minusta suoraan sanoen aika huvittava.

Olemme tästä keskustelleet toki aiemminkin ja ilmeisesti edelleen uskot vakaasti, että televisio ja musiikki ovat koko maailman pahan alku ja juuri.

En usko sillä, että joku tulee kuokkavieraaksi kotibileisiin olevan mitään tekemistä Hollywoodin saati edes musiikkiteollisuuden kanssa. Minusta koko ajatus on erittäin surreaali.

Lähinnä uskon tuon Hesarissa kuvatun jutun syyksi huonon valvonnan. Vanhempien ei pitäisi päästää lapsia temmeltämään yksin kotona (siis kotibileiden merkeissä) ja vaikka päästäisivätkin, niin ainakin pitäisi olla joku suunnitelma siltä varalta, että joku tulee kuokkimaan.

Muuten, tällaisista samanlaisista jutuista kuuli jo kultaisella 80-luvulla. Ja kyseessä oli naapurin perhe. Hollywood on siis joko pysynyt samanlaisena kaksikymmentä vuotta tai sitten syy on jossain ihan muualla.

Maria
12 March 2001, 20:17
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Tuomo:

En usko sillä, että joku tulee kuokkavieraaksi kotibileisiin olevan mitään tekemistä Hollywoodin saati edes musiikkiteollisuuden kanssa. Minusta koko ajatus on erittäin surreaali.</font>

Tuomo hyvä, ei tuo Eijan ajatus nyt aivan surrealistinen ollut minun mielestäni. Asiaan vaikuttavia tekijöitä löytyy varmaan paljon, mainitsemastasi valvonnan puutteesta aina niiden tällä saitilla kuulutettujen perusarvojen heikentymiseen (tässä tapuksessa se vanha kunnon uskomus kotirauhasta, sekä kunnioitus toisen omaisuutta kohtaan). Mutta kyllä filmeistä ja televisiosta saadut esikuvatkin voivat antaa ideoita ja vaikutteita. Usein nuorisoelokuvissa nämä ns. kuokkavieraat saavat aikaan hurjaa jälkeä. Ja jos katsojassa on jo valmiiksi ainesta mennä epatoivotuksi kuokkavieraaksi, niin voi myös olla, että kynnys rähinöintiin madaltuu.

Lissu
13 March 2001, 03:10
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Anni:
Miten erotetaan todelliset ADHD-tapaukset "vääristä"? Olettaen, että oireet ovat samat.

Varmasti siinä on aina myös kotiympäristöllä vaikutusta. Kysymys on vain, miten vaikuttaa siihen.

Kurin lisäksi olisi myös hyvä tietää, mitä nuoreen kehittyvään elimistöön vaikuttaa se, että koskaan ennen niihin ei ole lykätty yhtä paljon keinoaineita, epäpuhtauksia ja myrkkyjä -- ihan tieten tahtoen.

Ja mitä siihen samaiseen lapsen kroppasysteemiin vaikuttaa jatkuva kiire ja jatkuva suorituspaine heti syntymästä alkaen. Tuskin se lasta rauhoittaa.</font>

Anni: Ihan varmasti on kotiympäristöllä vaikutusta hyperaktiiveihin lapsiin.

Mutta usein tuntuu, että Ritalinia käytetään ihan liian paljon ja turhaan. Ja mitkä tulevat olemaan tuon lääkehoidon pitkäaikaiset vaikutukset lapsiin? Siitä ei ole vielä tietoa.

Juu, tuo kiire onkin mielenkiintoinen juttu. Me jätettiin tänä lukuvuotena jalkapallo pois, kun syksyllä tuntui, että se vei ihan liiaksi aikaa illalla. Pojan koulu alkaa klo 8 ja päättyy 3:20 joka päivä. Mielestäni tuo on jo ihan tarpeeksi ekaluokkalaiselle.

Myös minusta oli yllättävää, että ainakin monissa kouluissa täälläpäin on klo 10:een saakka aamulla ohjattua opetusta, ja sen jälkeen tulee kaikkea muuta. Siis, klo 10 jälkeenhän voi vanhemmat käydä hakemassa lapsen koulusta, eikä tule poissaoloa.

Anni
13 March 2001, 06:27
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Lissu:
Mutta usein tuntuu, että Ritalinia käytetään ihan liian paljon ja turhaan. Ja mitkä tulevat olemaan tuon lääkehoidon pitkäaikaiset vaikutukset lapsiin? Siitä ei ole vielä tietoa.
</font>

Totta on.

On vain vaikeaa valita, kenen ADD tai ADHD on todellisempaa kuin toisten. Lisäksi siinä tilanteessa ei kotiympäristöä muuteta ihan simsalabim -- jos koskaan.

Kun lapsen oireet on selvät, mitä tehdä? Hoitaako lääkkeellä vai jättää hoitamatta "turhana".

Onneksi en määrää reseptejä.

Tuomo
15 March 2001, 09:55
Maria ja Eija: Minusta television ja musiikin syyttäminen nuorten ongelmista on aivan liian helppo ratkaisu. Jos nämä mainitut olisivatkin se perinpohjainen ja todellinen syy, niin kaikki maailman ongelmathan saataisiin ratkaistua: kiellettäisiin vain televisio ja (viihde)musiikki. Voìla!

Valitettavasti asia ei ole näin yksinkertainen.

Maria
15 March 2001, 13:36
Jos nämä mainitut olisivatkin se perinpohjainen ja todellinen syy, niin kaikki maailman ongelmathan saataisiin ratkaistua: kiellettäisiin vain televisio ja (viihde)musiikki.</font>

Nyt olet, Tuomo, laittamassa minun suuhuni sanoja joita en suinkaan ole sanonut (tai kirjoittanut http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif ). Minä uskoakseni vain huomautin, että kyllä TV:llä ja elokuvilla (musiikista en tainut sanoa sanaakaan) on vaikutusta nuorten käyttäytymiseen ja ongelmiinkin sinun teilattuasi Eijan huomautus täysin surrealistisena. Olen toki kanssasi samaa mieltä siitä, että eivät niin musiikki kuin elokuvatkaan ole se pahan alku ja juuri, vaan sitä voidaan etsiä jostakin muualta. Vaikka tuskinpa sitä yhdestä paikkaa löytyy - taitaa olla liian monta tekijää siinä sopassa.

Tuomo
15 March 2001, 15:02
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Maria:
Vaikka tuskinpa sitä yhdestä paikkaa löytyy - taitaa olla liian monta tekijää siinä sopassa.</font>

Juuri tuota olen minäkin tässä yrittänyt sanoa.

Myönnän sen verran, että televisiolla ja musiikilla saattaa olla vaikutusta ihmisen käyttäytymiseen, mutta uskon silti vaikutusten olevan vähäisiä.

Tero
15 March 2001, 15:02
Televisiossa nähty elämä "heijastaa" nykyajan arvoja. En tiedä tulevatko ne arvot teeveestä vai ympäristöstä, mutta varsin samanlaisia näyttävät olevan.

Olisin varmaan huolissani jos lapset olisivat Suomessa kasvamassa, koska siellä itsenäisyys tavoitetaan silloin kun saa ekan kännykän. Vaikka meillä on tuota väkivaltaa ja muuta sellaista, esikaupungin turvassa saa jotenkuten lapsen kehitystä ohjailla, olemmehan me aina lapselle kuskina.

Anni
17 March 2001, 05:44
[...]
Myönnän sen verran, että televisiolla ja musiikilla saattaa olla vaikutusta ihmisen käyttäytymiseen, mutta uskon silti vaikutusten olevan vähäisiä.</font>

Ajattelehan, Tuomo, kuinka paljon monet lapset ja nuoret lyhyen alkuelämänsä aikana istuvat nenä TV:ssä imien kehittyvään systeemiinsä vaikutelmia ja käyttäytymismalleja siinä passiivisesti istuessaan! Ilman, että itselle olisi siitä mitään vaivaa. TV:stä on huomattavasti helpompaa oppia kuin koheltaa trial & error -menetelmällä elävässä elämässä opettelemassa samaa. Elävässä elämässä tulee itseen kolhuja!

Musiikki taas vaikuttaa toisella tavalla. Siinä on eri vaikutus sanoilla ja sävelillä. Molemmat kuitenkin iskevät aivoihin tavalla tai toisella. Tältä osin on eri asia, kuunteleeko provosoivaa, monotonista räppiä vai jotain klassista musiikkia.

Tuomo
17 March 2001, 10:31
Anni: Ei televisiota silti voi syyttää kaikesta. Otetaan esimerkki: olen toki jo 18 enkä samalla tavalla manipuloitavissa kuin kymmenkesäisenä, mutta kun West Wingissä oli viime viikon torstaina jakso, jossa presidenttiä ammutaan (teillä vastaava jakso on näytetty kuulemma viime loka-marraskuussa), menenkö minä nyt presidentinlinnan edustalle aseen kanssa heilumaan?

Tai kun Frasierissa oli jakso, jossa Daphne jättää Dannyn alttarille ja pakenee Nilesin kanssa, teenkö minä tulevassa elämässäni samoin?

Minun arvoni ainakin ovat jyrkästi oikealla siitä, mitä näen televisiosta. Tommy Tabermann puhuu melkein joka viikko seksistä Uutisvuodossa, mutta ei se minusta silti tee pervoa.

Minusta televisiota enemmän vaikuttaa TV-mainonta. Televisio näyttää mainosfilkkoja, joiden maailma on täyttä saippuaa: oikealla meikillä valloittaa miljoona poikaa. Kaksihaaraiset hiukset tekevät tytön hulluksi, mutta ei se mitään: tämä ihmeharja poistaa ongelman(?).

Mainontaa ei ole pelkästään televisiossa: sitä on myös kadun varsilla. Joka päivä postilaatikosta kolahtaa nippu marketin mainontaa sisältävää painosaastetta.

Tero
17 March 2001, 14:03
Musiikki taas vaikuttaa toisella tavalla. Siinä on eri vaikutus sanoilla ja sävelillä. (Anni)

Tipper Gore kuulusteli Frank Zappaa tuhmista sanoista kongressissa.

Zappa: Hyvät senaattorit, "if lyrics make you do things, why don't we all love each other?" http://viestit.etusivu.net/old/rolleyes.gif

[This message has been edited by Tero (edited March 17, 2001).]

Tuomo
17 March 2001, 16:30
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Tero:
Zappa: Hyvät senaattorit, "if lyrics make you do things, why don't we all love each other?"</font>

Osuvasti sanottu! http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Anni
17 March 2001, 21:59
Ei televisiota silti voi syyttää kaikesta. </font>

Ei toki voikaan!

Ero ja Sinun ja monen muun välillä on se, että Sinulla on ymmärtääkseni ollut selkeä kotikasvatus, jossa arvoja on välitetty ja välittynyt. Sinun tekemisistäsi on välitetty.

Kun jollakulla ei ole selkeää kasvatusympäristöä kotona, tai ei minkäänlaista kasvatusta, vain katto pään päällä, ainakin joskus, niitä arvoja haetaan muualta.

TV on silloin erinomainen arvojen välittäjä. Ei ainoa, mutta helppo. Ja sitten tulevaisuudessa voi kokeilla, miten se oikein toimii käytännössä.

Tuomo, en uskokaan, että mikään yksittäinen elokuva tai mainos saa kenenkään mieltä muuttumaan, tai ketään tekemään mitään harkitsematonta. Huolestuttavaa on yleisesti median (TV, elokuvat, lehdistö, jne) jatkuva pyrkimys "shokeeraamaan" katsoja/lukijakuntaansa venyttämällä sopivan ja näyttämiskelpoisen rajoja. Monet tällä hetkellä televisiossa alkuillasta pyörivät ohjelmat olisivat niinkin vähän aikaa sitten kuin 80-luvun alussa olleet liian rajuja/ronskeja näytettäväksi televisiossa, mutta tätänykyä kukaan ei pidä niitä minään Esimerkiksi lähes täysin väkivallattoman ja seksittömän "Dallas" -sarjan näytön alkaminen Suomessa 80-luvun alun paikkeilla sai aikaan kiivaan keskustelun siitä, onko sen näyttäminen sopivaa; nykyään sarjaa ei todennäköisesti näytettäisi, koska siinä ei ollut riittävästi väkivaltaa ja seksiä. Elokuvat ovat vielä kovemman haasteen edessä, kun ne voivat rajoittaa katsojakuntaansa tarkemmin, ja siten näyttää esim. paljon raaempia kohtauksia kuin televisio. Itse olen tietoisesti jättänyt jo muutaman vuoden ajan väliin kaikki elokuvat, missä väkivaltaa käytetään huomattavana juonen osana, ja jo nyt huomaan miten asiat, joita pari vuotta sitten olisin katsonut silmä värähtämättä laittavat nykyään kysymään "oliko tuota pakko näyttää?" Hyvä esimerkki on uusi "Hannibal" elokuva, jolle on ilmeisesti jo annettu Oscar-ehdokkuuskin. Silence of the Lambs oli psykologinen trilleri, jossa kaikki raaistavat kohtaukset olivat suhteellisen kliinisiä. Tämän uuden elokuvan piti mennä pidemmälle ensinnäkin siksi, että aikaa edellisestä on kulunut vuosia ja toiseksi siksi, että elokuva pohjautuu edellisen elokuvan selvästikin vaarallisimpaan rikolliseen. Elokuvan arvostelussa mainitaan mm. kohtaus, missä Hannibal Lecter sahaa elossa olevan uhrinsa pään auki ja syöttää uhrille palan hänen omia aivojaan. Yök. Miksi menisin katsomaan elokuvan, joka saisi minut tuntemaan oloni inhottavaksi?

Tuolla tavalla päädytään pikkuhiljaa tilanteeseen, missä todella raa'at tai pornahtavat ohjelmat ovat vain jokapäiväistä. Tuolla tavalla ihmisten käsitys siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei hämärtyy myös heidän arkielämässään.

[This message has been edited by Ville (edited March 17, 2001).]

Tuomo
18 March 2001, 08:48
Ville: No en edelleenkään allekirjoita väitettä, että nämä elokuva- ja televisioteollisuuden välittämät arvot siirtyisivät suoraan ihmisten arkeen. Paremminkin asia on toisinpäin: ihmisten arvot siirtyvät televisioon. Vielä ennen homon näyttäminen televisiossa olisi ollut erittäin kummaksuttavaa, nykyään joka sarjassa on vähintään yksi homo. West Wingissä ei muuten taida olla. Kaikissa muissa sitten onkin.

Siinä olet kyllä ehdottoman oikeassa, että viihde raa'istuu vuosi vuodelta. Se on sitä kulttuurievoluutiota! http://viestit.etusivu.net/old/rolleyes.gif

Itse muuten seuraan tarkasti ikärajoja mennessäni elokuviin. Tätä nykyä pääsisin katsomaan toki mitä tahansa elokuvaa, mutta olen silti ottanut periaatteekseni tarkoituksenmukaisesti välttää kaikkia K-16 -elokuvia, jotka ovat nykyisen lainsäädännön mukaan K-15 -elokuvia. Siis kaikki K-13 (nykyinen laki) ja siitä alle kelpaa minulle.

Ajatelkaa, miten paljon onnellisempi olen! http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif Yleensä K-11 -elokuvat ovat paljon mielenkiintoisempia ja juonellisesti kestävämpiä, koska niissä yleisön mukana pitävä koukku on mielenkiintoinen tarina eikä puhdas väkivalta.

Parhaat elokuvat ovat edelleen poliittisia tai yhteiskunnallisia. Viime vuoden paras elokuva oli esimerkiksi The Insider. Muita viime vuosien viiden tähden elokuvia ovat olleet mm. Primary Colors ja Wag the Dog.

Tero
18 March 2001, 13:48
Äläs nyt Tuomo ala homoista tässä ketjussa. Jotkut voivat tulla ja sanoa että televisio "muuttaa" normaaleja nuoria homoiksi. Mikä se sitten olikaan se muuttumiseen herkkä ikä niiden mielestä.

Anni
18 March 2001, 20:23
No en edelleenkään allekirjoita väitettä, että nämä elokuva- ja televisioteollisuuden välittämät arvot siirtyisivät suoraan ihmisten arkeen. Paremminkin asia on toisinpäin: ihmisten arvot siirtyvät televisioon. </font>

Ei se vaikutus ole vain yksisuuntaista.

Mistä ne arvot TV-ohjelmiin tulisivat elleivät siitä ajasta, jossa ne tehdään.

Eikä TV:n vaikutuksen tarvitse olla "suora" ollakseen tehokas. Ihmismieli on monimutkainen; TV- ja filmiteollisuuden vaikutus meihin on myös monimutkainen j apitkä prosessi. Mutta varma.

Kukaan ei voi olla vuosikymmeniä TV:n ja leffojen kuluttaja (tai minkään muunkaan vaikutuksen alaisena) ja silti välttyä muutoksilta itsessään. Kysymys on vain siitä, missä itse tai muut haluavat muutoksia, missä eivät.

<font face="Verdana, Arial" size="2"> Siinä olet kyllä ehdottoman oikeassa, että viihde raa'istuu vuosi vuodelta. Se on sitä kulttuurievoluutiota! </font>

Noin siksi, että edellinen saturaatioraja on jo saavutettu, ts. vähempi ei tehoa saman vaikutuksen aikaan saamiseksi.

Jos minä saisin päättää, missään leffassa ei käytettäisi linkkuveistä kovempaa asetta. Rakkautta näytettäisiin joka muodossaan, sillä sitä ei ole täällä liikaa. Pornoa ja raakuutta taas ei ollenkaan. Ja "kevyttä" rikollisuutta vain mausteeksi.

Mitähän noilla aineksilla syntyisi luovista tekijöistä vuosi vuoden jälkeen!

Harmi, ettei minulla ole valtaa. http://viestit.etusivu.net/old/frown.gif

Anni, tällä puolella olemmekin aika paljon samoilla linjoilla http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Jotain sellaisia elokuvia on tosin olemassa joilla on "R" -luokitus, mutta jotka ovat erinomaisia elokuvia. Kyseessä on aina elokuvat, joissa mahdollinen väkivalta tai kielenkäyttö (josta USA:ssa saa R-luokituksen myös) on sellaista, että se on sivuasia, mutta juonen kannalta pakollinen. Pari esimerkkiä mainitakseni Shawshank Redemption (idiootisti suomennettu Rita
Hayworth - avain pakoon) ja Few Good Men.

Elokuvien kohdalla erityisesti on vanhempien vastuulla valvoa mitä heidän lapsensa katsovat ja mitä eivät. Edellä mainitsemani elokuvat eivät esimerkiksi olisi soveliaita 7-vuotiaalle, mutta 15-vuotias ne jo varmasti ymmärtäisi eri tavalla (olettaen, että hänen kasvatuksensa on kohdallaan).

Sama tosin koskee Internettiä. Olen itse pohtinut tätä kysymystä paljon; netin käytön oppiminen on nykyään tärkeää, ja se on hyvä aloittaa lapsena, koska se on niin keskeinen osa tulevaisuuden yhteiskuntaa. Mutta miten valvoa millä sivuilla lapsi käy? Luulen, että todella pitkän aikaa ainoa mahdollinen tapa on sallia "yleisen" koneen käyttö olohuoneen nurkassa tms. yleisessä tilassa -ei lapsen omassa huoneessa. Ja sivut, joilla ko. koneesta pääsee käymään pitää olla omalla proxypalvelimella valittuja tyyliin National Geographic, Discover, etc. Milloin antaa vapaammat netinkäyttöoikeudet on vaikea kysymys, ja riippuu lapsesta. Luulisin, että jonnekin 12-vuotiaaseen asti ainakin käytön tulee olla jossain määrin valvottua, sillä netissä päätyy esim. pornosivuille yrittämättä.

[This message has been edited by Ville (edited March 18, 2001).]

Tero
19 March 2001, 14:44
Muuten, ihmettelen miten konserttien pitäminen täällä USAssa kannattaa pienessä mittakaavassa. Nuoret menevät HS ikäi