View Full Version : Noituus/Wicca/Saatananpalvonta/Goth
Te Suomessa asuvat.Mita tiedatte noista ilmioista, tai kenties ehka vain muotiasioista, Suomessa. Kaikki nuo vaikuttaa taalla high school ikaisten keskuudessa. Niin kauan kun on vain muotijuttu, ei ole huolta, mutta toiset ottavat nuo kovin vakavasti.Olen kaynyt keskustelua kahden Wicca-uskovan kanssa toisella taululla.
Mitä Wicca-uskominen sisältää?
USAssa sita harrastavat ovat rakentaneet monista pakanuuden ajan tavoista uskonnon.Siina on Englannista, Skandinaviasta ja muualta keskiaikana vallinneita piirteita.Kun monet ovat pohjaltaan kristittyja, siina on sitten myos usko yhteen jumalaan, naispuoliseen, seka melkein kaikki kristinuskoon vastaavat osat.Aiti luonto on edustettuna vihreilta puolueilta napatuillla aatteilla.
Eraan Wiccan sivu:
www.geocities.com/SoHo/Lofts/7146/witch/witch.html (http://www.geocities.com/SoHo/Lofts/7146/witch/witch.html)
Ja toinen Suomessa:
www.hut.fi/~mpohjola/suowicca.html (http://www.hut.fi/~mpohjola/suowicca.html)
Tuosssa siis alkua.Mutta tunteeko joku noita nuoria Suomessa henkilokohtaisesti?
[This message has been edited by Tero (edited 01-05-99).]
Ensimmäinen reaktioni Wiccasta luettuani nuo Teron antamat sivut: Siinä menee taas hyvä ajatus harhaan.
Luonnon ja toisten ihmisten kunnioittamista täytyy tietenkin harjoitella kaiken aikaa, kun tässä maailmassa kerran elää. Mutta miksi siitä täytyisi tehdä uskonto? Miksi Naiseudelle tai Mieheydelle pitäisi rakentaa alttari ja niitä palvoa? Ainoa, mikä kuitenkin merkitsee jotain on se, miten meistä itse kukin toisen ihmisen kohtaa joka päivä elämässään. Sama koskee luontoa. Jotain on pielessä, jos roskien lajittelua voi tehdä vain, jos se liittyy "jumalanpalvelukseen".
Enkä minä mitään jumalallista näe siinäkään, että tekemisilläni on seurauksia. En osannut vielä edes kävellä tai puhua, kun sen jo tajusin. Sanoilla leikittelyksi koen myös magick [sic!]-rituaalit, jotka ymmärsin ajatusten keskittämiseksi, jonkinlaiseksi rukoukseksi, sen vaikutukseksi. Mikähän siinäkin on niin jumalallista, kun me kaikki ei-Wiccatkin sitä teemme kaiken aikaa? Joillekin ajatukset ovat hyvinkin voimakkaita "työkaluja" ilman jumala(tart)akin.
Toisaalta taas voisi ajatella, että jos Wiccaus on ainoa tapa jollekin "harjoittaa" toisen ihmisen ja luonnon kunnioittamista, on kai se parempi kuin tuhoaminen. Samoin se voi olla yksi positiivinen tapa hakea merkitystä omalle horjuvalle olemassaololle ja suunnata energiat rakentavasti.
Meillä kaikilla on voimakas tarve kategoroida ajatuksemme ja tekomme ja kaikki ilmiöt ympärillämme, jotta voimme hakea niille vahvistusta, kokemuksellemme oikeutusta ja valintoihimme ohjausta. Siis omalle itsetunnollemme tukea. Siitähän tässä on aina lopulta kyse.
Wiccaus(!)Joo, sita sanaa voi kayttaa.Thanks.More later.
www.oso.oamk.fi/~pesillan/satanismi.html (http://www.oso.oamk.fi/~pesillan/satanismi.html)
satanismi on lahella materialismia
Mikähän siinä on, että ihminen haluaa useimpien uskontojen kautta "kirkastua", lähestyä jumaluutta (oli se nyt sitten millainen tahansa), vaikka varsin hyvin tietää omat biososiaaliset ja kognitiiviset rajansa? Itsensä älyllinen, henkinen ja hengellinenkin (huom. ei tarkoita välttämättä uskonnollista) kehittäminen niin pitkälle kuin mahdollista on tietenkin suotavaa, mutta mikä meidät saa luulemaan tai haluamaan, että se olisi jonkinlaisen kaikkivaltiaan jumaluuden lähestymistä? Miksi emme halua tyytyä olemaan vain parempia ihmisiä?
Saatananpalvonta on valitettavaa ennen kaikkea siksi, että sen harjoittajat ovat nuoria, jotka eivät vielä tunne itseään. He eivät voi lyhyen elämänperspektiivinsä ja rajoitettujen kokemustensa takia tajuta, kuinka paljon tuhoa he tuottavat ennen kaikkea itselleen. Ymmärrän kyllä täysin, että jos tuntee helposti haavoittuvan, epävarman itsen tavalla tai toisella voimattomaksi tai syrjityksi yhteiskunnassa, jossa "kuuluminen" on kaiken ydin, voi olla virkistävää tuntea koston voima itsessään.
Kaikki järjestäytyneen yhteiskunnan kieltämä kiehtoo vieraudessaan ja siksi, että nuoren pitää kehitysvaiheensa mukaisesti kapinoida tietyssä määrin olemassaolevia sääntöjä vastaan. Jos esimerkiksi kannibalismi olisi yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyä, se ei voisi olla saatananpalvojien voiman lähde. Ehkä he silloin keskittyisivät kokeilemaan hyvyyttä.
Pääsyyllisenä pidän nuoren vanhempia. Ei niin, että he lapselleen pahaa tahtoisivat tai siihen ohjaisivat, mutta syystä tai toisesta he eivät ole välittäneet/vaatineet/tukeneet johdonmukaisesti ja tarpeeksi. Eivät ole osanneet. Ovat luulleet tekevänsä lepsuudellaan pelkkää hyvää.
Mutta syyllistäminen ei saa tarkoittaa pelkkää sormella osoittamista, vaan sitä, että vanhemmille tarjotaan tietoa ja keinoja ja ulkopuolisia apuresursseja vaikuttaa lapseensa positiivisesti alusta asti. Vanhempien on ennen pitkää avattava silmänsä ja suostuttava rehellisesti tunnustamaan itselleen, kun jokin on menossa pieleen. Vasta kun vanhemmat ovat halukkaita kasvattamaan lapsiaan aktiivisesti, voi esimerkiksi koulu myötävaikuttaa prosessin onnistumiseen. Ei ennen. Koululla ei koskaan saa olla päävastuu lapsesta.
Ei riitä enää, että aikuisille opetetaan seksin nautinnoista. Nyt, kun he osaavat rakastella avoimesti ja nauttien, heitä pitäisi opettaa myös, miten ottaa täysi vastuu käytännön tasolla rakkautensa hedelmistä.
Mikä olisi yhteiskunnassame se paras tapa auttaa ja kouluttaa vanhempia? Vanhempainneuvola, joka siis vastaisi lastenneuvolaa ja äitiysneuvolaa? Sellaisen toiminnan luomisessa olisi esimerkiksi innovatiiviselle psykologille töitä...
En ole viela ton ikaisia kasvattanut. Kasitykseni kuitenkin on, etta se tulee aina vaikeammaksi. Lapsia jaksetaan kasvattaa teiniikaan asti, ja sitten vanhemmilta lipsuu ote.Lapset saavat kylla turvallisen kodin, mutta kontakti vanhempiin kuin katoaa. Ja tilalle otetaan sitten mita sattuu.Eraassa iassa nuoeret oikein hakevat aatteita.
Sitten yli 20 vuotiaana joko normaalisuhteet vanhempiin palaa taikka ei.
Jotain on vinossa jos vanhemmat ei huomaa nuoren taysin kieroutuneen.
Olen laatinut aiheesta pakinan.Kokeilen alla siihen liittyvia linkkeja Noituudesta ym.:
HISTORIAA Noituudesta Suomessa:
www.kokoomus.fi/tinse/Witch/noituus.htm (http://www.kokoomus.fi/tinse/Witch/noituus.htm)
Amerikkalainen Wicca: www.geocities.com/SoHo/Lofts/7146/witch/witchmain.html (http://www.geocities.com/SoHo/Lofts/7146/witch/witchmain.html)
Suomalainen Mia: www.hut.fi/~mpohjola/suowicca.html (http://www.hut.fi/~mpohjola/suowicca.html)
Saatana-Rock: www.geocities.com/SunsetStrip/Stadium/4193/lyrics/pagan.htm (http://www.geocities.com/SunsetStrip/Stadium/4193/lyrics/pagan.htm)
Anti-kristillinen propaganda: www.zoo-gate.fi/~lvythn/kultti.html (http://www.zoo-gate.fi/~lvythn/kultti.html)
Sosiaali-neuvoja: users.utu.fi/magi/metsola/uutiset/1998/10/02-2.html (http://users.utu.fi/magi/metsola/uutiset/1998/10/02-2.html)
[This message has been edited by Tero (edited 04-05-99).]
Nyt näkyvillä on uusi Terontorvest, joka käsittelee tämän ketjun aihetta. Käykää lukemassa!
(vanhentunut URL poistettu 2.9.2002; nyt Teron Torvest -palstoja voi käydä lukemassa Njet.netissä (http://www.njet.net/palstat/group.phtml?group_id=18))
Cryhavoc yhtye on Kemista.On useita fanien sivuja, esimerkiksi:
www.geocities.com/SunsetStrip/Underground/4666/cryhavoc.htm (http://www.geocities.com/SunsetStrip/Underground/4666/cryhavoc.htm)
En osaa sanoa montakoa noita yhtyeita on tarkalleen, ja kuka sitten olisikaan suurin suosikki Suomessa.
Saatananpalvonta näyttää minusta saavan
voimasta kristinukson kansanomaisesta ja vanhanaikaisesta tulkinnasta, jossa uskotaan persoonallisen pahuuden eli paholaisen olemassaoloon.
Itse olen baha'i, enkä usko persoonalliseen pahaan, vaan pidän esim. Raamatun viittauksia
saatanaan symbolisina, ihmisen omaan pimeään puoleen viittaavina. Tämän näkemyksen ilmeisesti jakavat useimmat luterilaisenkin kirkon teologit täällä Suomessa.
Miten on Amerikassa? Onko siellä usko piruun ja paholaiseen edelleen vahva?
Olisi ehkä tervettä, jos rohkeat kristityt teologit, piispat ja papit eivät jättäisi tätä kysymystä ihmisten oman mielikuvituksen varaan, vaan selkeästi kannattaisivat näkemystä, jonka mukaan persoonallista pahuutta ei ole olemassa. Siten voitaisiin leikata siivet tältä saatananpalvontatouhulta ja ehkä tulevaisuudessa vältyttäisiin monelta turhalta kärsimysnäytelmältä.
Janne Karimäki
P.S.
Mitä on Goth? Onko se vain amerikkalaisten käyttöön ottama nimi saatanapalvojille?
Minulle nimi Goth tuo ensimmäiseksi mieleen goottilaiset katedraalit ja ehkä visigootit ja länsigootit historian oppikirjoista.
Mitä tekemistä goottilaisilla on saatanan tai
pimeiden voimien kanssa?
Goth on enempi sita muotia, mustia vaatteita, musiikkia. Gothic novel=kauhuromaani.Katso members.aol.com/franzpoet/intro.html (http://members.aol.com/franzpoet/intro.html)
Goth rock: dir.yahoo.com/Entertainment/Music/Artists/By_Genre/Industrial/Gothic_Industrial/ (http://dir.yahoo.com/Entertainment/Music/Artists/By_Genre/Industrial/Gothic_Industrial/)
Muut saa kertoa paholaisesta USAn uskonnossa.
[This message has been edited by Tero (edited 07-05-99).]
Janne: Sivistä minua kertomalla millainen uskonto/suuntaus on baha'i.
Minäkin tutustuin yhdessä nuoruuteni vaiheessa baha'i-uskoon. En kuitenkaan ihan niin pitkälle, että olisin kirkkoon liittynyt.
Mutta annetaan Jannen kertoa...
Kuinka paljon Suomessa on nykyisin baha'i'eja? Vertaus muihin Pohjoismaihin ja Eurooppaan please. Entä tiedätkö USA:n lukuja?
Lukekaa hieman niita Kokoomuksen noituus-sivuja(katso alla linkki), se on aika mielenkiintoinen selostus.En ehtinyt siita kovin paljon kertoa Puujumalan lisaksi Torvi-jutussani.
Lyhyesti sanottuna baha'i-uskon pääsanoma on:
- Jumalan ykseys
- Uskonnon ykseys
- Ihmiskunnan ykseys
Baha'iden tavoitteena on rauhan, oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon saavuttaminen maailmassa. Näihin kuuluu mm. köyhyyden ja kurjuuden poistaminen, rotujen välinen tasa-arvo, miesten ja naisten tasa-arvo, pienten ja suurten kansakuntien välinen tasa-arvo jne...
Lisäksi baha'it uskovat kaikkien suurten maailmanuskontojen olevan jumalallisia alkuperältään.
Baha'i-usko sai alkunsa viime vuosisadalla Persiassa dramaattisten vaiheuden kautta.
Kiihkomuslimien toimeenpanemissa vainoissa on kuollut tuhansia baha'ita ja vielä nykyäänkin Iranissa baha'ita vainotaan eri tavoin, (mm. estetään pääsy yliopistoihin, valtion virkoihin jne...)
Baha'i-uskon perustaja Baha'u'llah oli persialainen aatelisnuorukainen, joka joutui luopumaan rikkauksistaan ja elämään vankeudessa tai karkoitettuna yli neljäkymmentä vuotta julistamansa sanoman vuoksi.
Terveisin,
Janne Karimäki
PS.
Jos joku haluaa tietää lisää, niin hän voi tutustua osoitteeseen www.bahai.org tai
http://dawn.joensuu.fi/bahai/esite1.html
tai kirjoittaa minulle osoitteeseen
janne.karimaki@hut.fi
Baha'ita
Suomi: n. 500
Ruotsi: n. 800 (muistaakseni)
Norja: n. 1000
Tanska: en tiedä
(Länsi-Euroopassa baha'ita on
suurin piirtein yksi 10000 asukasta kohti.
Koko maailmassa likimäärin yksi 1000 asukasta kohti)
USA: yli 100 000
Iran: n. 300 000
Koko maailma: ainakin 6 miljoonaa
Kiitos, Janne, infosta.
Itse tutustuin baha'i-uskoon 25 vuotta sitten Tukholmassa. Olin utelias, nuori ja herkässä itseni ja Jumalan etsimisen vaiheessa. Minulle on jäänyt baha'i-kesästäni kiva muisto. Elämänmyönteistä porukkaa. Ainakin silloin joukossa oli useita Iranista paenneita baha'i'eja. Minulla on vieläkin heidän minulle lahjoittamansa suomenkielinen kirja "Baha'u'llah ja uusi aika".
Uskonnon pohja jäi kuitenkin minulle kaukaisesta kulttuuritaustasta johtuen henkisesti melko vieraaksi. Sitä paitsi minä en ole kovin "kuuluvaista" tyyppiä missään asiassa.
Jatkaen noituudesta:Tuttavani Kari kommentoi:
Lisaisin erittain tarkean -- yksityiskohdan artikkeliisi: Noitien vainoaminen oli tosiasiassa aarimmaisen harvinaista. Tama harvinaisuus tulee nakyviin jo Suomen noitavainoista antamissasi luvuissa: vuoden 1450 ja 1750 valilla poltettiin noin 50 noitaa. Tama merkitsee kaytannosta yhta teloitusta neljassa vuodessa. Tama taasen on olemattoman vahan, silla Suomen vaesto tuohon aikaan on luultavasti ollut jossain 100.000 tienoilla.
....tamanhetkisten
tulosten perusteella vaikuttaa silta etta ainoat alueet Euroopassa joissa noitavainot todella tekivat pahaa jalkea olivat pari maakuntaa etela-Saksassa. Nama maakunnat erosivat muista siina etta niissa luotiin noitia varten kokonaan uusi, erillinen oikeusjarjestelma. Tama systeemi ei suhtautunut noituussyytoksiin silla samalla varovaisuudella kuin tavalliset oikeudet. Nama alueet eroavat muista myoskin siina etta tavallisesti noituudesta syytetyt olivat alemmista yhteiskuntaluokista, mutta naissa meni pajon ylempien luokkien vakea -- Katolisen kirkon korkeampaa papistoa ja kaupunkien johtavia porvareita ja heidan perheenjaseniaan poltettiin nailla alueilla paljon.
Tuomo
14 November 2000, 12:00
Mikäs on muuten Wicca-uskonnon asema nykyisin USA:ssa? Onko se tunnustettu viralliseksi uskonnoksi?
Tero
14 November 2000, 14:05
Täällä ei ole virallisisa uskontoja! Mutta oikeudessa uskonnoilla on kai joku perusta, esim. jotkut uskonnot kieltää joitakin lääkärin toimenpiteitä, joskus kaikki. Tuomioistuin voi silloinkin tulla väliin, jos esim. lapsi muuten kuolisi.
Leena
14 November 2000, 22:14
Muistan lukeneeni Army-Time´sista, että USA:n
armeija hyväksyy Wiccan uskonnoksi.
Ei kai siitä muuta etua tai haittaa ole,paitsi, että saavat pitää kokouksiaan armeijan alueella.
Tero
15 November 2000, 02:31
Citylehti ei erota Wiccoja saatananapalvojista? http://www.city.fi/vanhat/13_97/kkjuttu.html
Tuomo
15 November 2000, 10:06
Tero, en tiennytkään, ettei Amerikassa erotella "virallisia" ja "epävirallisia" uskontoja, kuten Suomessa. Aina sitä oppii uutta.
Eija
16 November 2000, 15:07
Tero, ensiksi, kiitti hyvistä linkeistä. Olen lukenut niitä nyt jo pari iltaa. Todella yllättyin oppimaan, että saatanan palvonta ja satanismi ovat niin erilaisia. Wicca todella tuntuu olevan aika lähellä alkuasukaskansan uskontoa, Amerikan alkuperäisten ihmisten (eurooppalaisten aikoinaan intiaaneiksi ristityt) ja Australian alkuasukkaitten uskontoa (aboriginaalit). Muihin luontoon perustuviin uskontoihin en ole perehtynyt.
Kun nuorena teini-ikäisenä tai varhaisaikuisena itsensä etsintäaikana sekaantuu saatanan palvontaan, ei ole yhtään ihme, että juuri useimmat saatanan palvojat ovat nuorisoa.
Tuolla toisella aihepalstalla, Tero, kerroit uutisen imatralaisen 14-vuotiaan katoamisesta, jonka oma isä seuraavana aamuna löysi raiskattuna ja kuolleena. Tämä on esimerkki saatanan palvojien tuhotöistä.
[This message has been edited by Eija (edited November 16, 2000).]
Pyry Vainio
18 November 2000, 09:39
En muista nähneeni Suomessa uutisoinnissa mainintaa saatanan palvonnasta tämän 14-vuotiaan tytön yhteydessä. Kysäisin ohimennen tutlta rikospoliisilta, jonka mukaan raiskaukset eivät ole saatananpalvojille kovin ominainen rikoslaji. Heillä seksi muuten liittyy kulttiin, mutta ei satunnaisten raiskausten muodossa.
Walrus
19 November 2000, 22:58
http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm
Osoitteesta löytyy suositun TV-sarjan "Salatut Elämät" suuren yleisön tietoisuuteen tuoma lahko "Nooalaiset". Kaikenlaista...
Eija
20 November 2000, 05:08
Eija: "Tuolla toisella aihepalstalla, Tero, kerroit uutisen imatralaisen 14-vuotiaan katoamisesta, jonka oma isä seuraavana aamuna löysi raiskattuna ja kuolleena. Tämä on esimerkki saatanan palvojien tuhotöistä."
Ilmaisukykyni suomenkielellä usein 'leaves much to be desired'!
Kun puhuin saatanan palvojista ja mainitsin tämän nuoren ihmisen kuolemaa saatanan tuhotöiksi, tarkoitukseni oli sanoa, että tuskin kukaan 'hyvään jumalaan' uskova tekisi tuollaista rikosta. Saatanasta kaikki paha (minun mielestäni) tulee.
053786
20 November 2000, 07:06
Hoh hoh... On se mielenkiintoista että heti kun tulee julki jokin pöyristyttävä rikos on syypäänä heti saatananpalvojat/satanistit...
Ei kellekään ole sattunut tulemaan mieleen se että vaikka saatananpalvojista puhutaan paljon kuka meistä tuntee yhtään saatananpalvojaa? Itse tunnen henkilökohtaisesti useamman kuin yhden satanistin ja myös erään saatananpalvojan. Heidän "uskonsa" ei kuitenkaan ole mitenkään vaikuttanut meidän ystävyyteemme. Heillä ei ole minkäänlaista rikollista taustaa. Olen tuntenut heidät lähes kymmenen vuotta... Silti heitä katsotaan pitkin nenänvartta vain koska heillä on mustat pitkät hiukset ja takit... Kukaan ohikulkijoista ei edes voi arvata mitä heidän päässään liikkuu, silti heidät on tuomittu jo ensi vilkaisusta... Suurin uhka ihmiskunnalle ei suinkaan ole saatananpalvojat tai muut "kultit" vaan ihmisten oma tietämättömyys ja verenhimo...
Tuomo
20 November 2000, 11:30
Mutta toisaalta: ovatko kaikki saatananpalvojat oikeasti saatananpalvojia? Löytyy kai sellaisiakin, jotka vain haluavat olla saatananpalvojia sen takia että kaveritkin ovat ja se on cool.
On näet olemassa myös välinpitämätöntä uskonnollisuutta, eli ollaan kirkon jäseniä, vaikka ei oikeasti uskotakaan.
053786
20 November 2000, 13:00
Ikuisuus kysymys...
Tero
20 November 2000, 13:10
Joku vuosi sitten Hyvinkään kaatopaikkasurmassa ilmeni, että jengin johtaja oli sairas henkilö. Hän ei ehkä niin syvästi uskonut mihinkään, mutta satanismin avulla johdatteli seuraajansa kauhutekoihin. Usein satanismiin ajautuvat jostain syystä syrjityt nuoret.
053786
20 November 2000, 14:00
Johtuneeko sitten siitä että kun he liittyvät saatananpalvojiin he tuntevat todella kuuluvansa johonkin... Sairastahan tuo touhu on mutta silti tuntuu kurjalta kun ystäväni saavat haukkuja ja huutoja pelkästään sen takia että kaikki ihmiset ovat mieltäneet mustat pitkät hiukset ja mustan pitkän nahkatakin verenhimoisiin mieli puoliin...
Tuomo
20 November 2000, 17:57
Asian voi kääntää toisinkin päin: Radikaalit vasemmistoaktivistiateistit levittävät lehtisiä, joissa kehoitetaan eroamaan kirkosta.
Sehän on myös tavallaan halveksintaa toisen mielipiteitä kohtaan...
Tero
20 November 2000, 19:00
Ja vielä toisinkin päin: miten se eroaa Vartitornin jakelusta?
Stella
21 November 2000, 07:10
Meillä on ollut uusnoituudesta/Wiccailusta juttua paikallisesti. Mua kiinnostaa, miten nuoret tytöt (jotka muodostavat suurimman ryhmän näistä uusnoidista yms) eivät huomaa ilmiselvää yhteyttä TV-sarjojen ja uususkontojen välillä. Eihän kukaan puhunut noituudesta tai Wiccasta ennenkuin "Sabrina the Teenage Witch", "Buffy the Vampire Slayer" ja muut vastaavat sarjat tulivat suosituiksi - ja nyt on sitten yhtäkkiä iso poppoo tyttöjä, jotka sanovat olevansa noitia tms.. Tavallaan huvittavaa, mutta tavallaan liian vakava asia naureskeltavaksi.
Mä moderoin rakentamaani Brainstorm Forumia (latvialaisen bändin fanifoorumi), jonka jäsenistä suurin osa on 14-18 ikäisiä tyttöjä. Siellä törmäsin yhteen tyttöön, joka on Suomesta ja sanoo olevansa noita. Kukaan ei tosin pahemmin reagoinut hänen noituutta käsittelevään kirjoitukseensa, joten aihe jäi unohduksiin. (Hyvä niin)
Mä olen katolinen, mutta mulla on kavereita monista eri uskontoryhmistä ja muutamia ns. uskonnottomiakin. Periaatteessa siis en puutu muiden uskonasioihin, elleivät itse halua asiasta puhua, mutta jotenkin huolestuttaa, miten kaupalliset TV-sarjat pystyvät aiheuttamaan kansainvälisesti jonkinlaisia uskonnollisia liikkeitä. Eihän se nyt ole kovin vakaa peruste omalle uskonelämälle / elämäntavalle (tms), jos uskoo johonkin Hollywoodissa kirjoitettuun..
alo
01 December 2000, 14:29
Tuo sophia-etiikkatesti, joka loytyi cosmichd:n kotisivuilta antoi ajatuksiani eniten vieroksuvaksi filosofiksi Starhawk nimisen tyypin.
Heh, selasin ko. henkilon tietoja ja siella sanotaan mm. nain:
..."Nyt hän (Starhawk) uskoo sen ajan tulleen, jolloin noitien ja naisten on astuttava esiin ja pelastettava maa. Wicca -uskonto onkin erityisesti USA:ssa tällä hetkellä eräs nopeimmin kannatustaan lisäävä uskonto, jolla on Starhawkin ohella muitakin karismaattisia johtajia"
Heh, tuo Starhawk heppu on joku Wicca uskonnon johtaja!!! Heh heh heh...
Tero
01 December 2000, 14:42
Hei Stella, olitsä Suomessa luterilainen? Yleensä ihmiset menee siitä poispäin, kuka hullu nyt niin tylsään uskontoon kuin luterilaisuuteen kääntyisi? Paitsi tietysti aidot pakanat joita lähetyssaarnaajat käännyttää.
Stella
03 December 2000, 20:39
Tero,
Mä olin luterilainen virallisesti vuoden '96 alkuun asti, jolloin liityin katolisen kirkon jäseneksi (tosin olin jo siihen mennessä kasvanut katoliseksi, käynyt maanantaikoulua ja ainakin kerran viikossa messussa). Enhän mä siis vaihtanut uskontoa, vaan kirkkoa. Luterilainen kirkko ei koskaan tuntunut 'kodilta' samalla tavalla kuin katolinen kirkko. Katolilaisuus on jotenkin enemmän läsnä arjessa, toisin kuin luterilaisuus.
Tero
16 January 2002, 02:37
Vesalle vanha noita-topic.
Vesa
16 January 2002, 04:06
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Tero:
Vesalle vanha noita-topic.</font>
Sorry Tero, unohdin, että meillä jo oli tämä topik. Sen minun aloittaman voi lopettaa, koska siina on vasta muutama rivi.
Tero
16 January 2002, 04:11
Tai jos jaksat siirtää ne tänne?
Vesa
16 January 2002, 04:27
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Tero:
Tai jos jaksat siirtää ne tänne?</font>
En jaksanut. Otan sen joskus esille uudestaan kun tulee sopiva tilanne. Aika kiinnostavia nuo jutut muinaisesta oikeudenkäytöstä, jossa tuomioon vaikutti esim. se, oliko syytetty ruma vai kaunis, vammainen tai terve.
Tero
16 January 2002, 13:32
linkki jota en ehtinyt käydä läpi
http://www.chronicon.com/noita/index.fi.html
klikkaaja
31 January 2002, 21:45
Saksassa
http://portti.saunalahti.fi/uutiset/ulkomaat/?aid=53399
Zzeus11
01 February 2002, 05:06
brittinoidat (http://www.guardian.co.uk/uk_news/story/0,3604,642872,00.html)
Ikavia juttuja joka puolella!
Tero
07 February 2002, 04:28
Mitähän hautakiviä Ruotsin metallimiehet ovat kaataneet?
http://www.riverfronttimes.com/issues/2002-02-06/music.html/1/index.html
He eivät nyt saa viisumia, että saisivat tulla esittämään saatananpalvontaviihdettä lapsukaisille USAhan.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.