PDA

View Full Version : Elokuvat

Pages : [1] 2 3 4 5 6

Tuomo
27 August 1999, 11:13
Elokuvista on keskusteltu muuallakin, mutta aloitetaan nyt ihan oma topic.

Ensimmäinen kriittinen pohdiskeluni:

Näin kerran televisiossa loistavan amerikkalaista presidentti-instituutiota käsittelevän elokuvan Majority Rule. MTV3 esitti sen joitakin vuosia sitten. Sen jälkeen en ole elokuvasta kuullut, vaikka haluaisinkin nähdä sen uudestaan.

Elokuvissa pyörii nykyään valtavasti kaikkea roskaa. Ihmiset ovat kyllä kiinnostuneita väkivaltaroskasta (Speed 2, Deep Blue Sea jne.) sekä typeristä romanttisista komedioista. Sen sijaan hyviä elokuvia näkee kankailla (ainakin täällä Suomessa) hyvin harvoin. Esimerkiksi tuo kovin pienellä budjetilla tehty Majority Rule ei ole koskaan yltänyt edes videolevitykseen.

Sellaisia hyviä, loistavia elokuvia, kuten vaikka Primary Colors, Wag the Dog, tai lempparini Dead Poet's Societyn kaltaisia filmejä on vähän. Hyviä ohjaajia ja taitavia käsikirjoittajia maailmasta kyllä löytyy. Miksi siis kaikki hyvät elokuvat jäävät vain alternative-teattereiden levitykseen? Miksei suuri yleisö kiinnostu elokuvista, jotka pistävät katsojansa ajattelemaan? Miksi väkivalta myy? Miksi älytön, klisheinen ns. romantiikka myy kankailla?

alo
27 August 1999, 11:36
Miksi, miksi...? Niin, Tuomo, kait olet jo huomannut, ettei suuri yleiso mene elokuviin ajattelemaan. Suurin osa ihmisista menee sinne aikaa viettamaan, ehka rentoutumaan.

Mutta onneksi meilla on videot. Ja jos joitakin elokuvia ei saa videovuokraamoista, kannattaa kysya Ylelta tai MTV:lta. Esim. Speden vanhoja filmeja ei tietaakseni saa ostettua videolla kuin MTV:n myymalasta.

Muistan tosi kaukaa (n. 25 vuoden takaa) elokuvan, "Mustalla merkitty valkoinen lintu", jonka haluaisin nahda uudelleen (vaikka se oli venalainen, mutta erillainen, koska sita ei saanut siella NL:n aikana nayttaa). Ja tietenkin olen aina haaveillut omistaa Speden "Hirttamattomat", koska minun aikaisempi kopio tuhoitui jo vuosia sitten. Olisi mukava aina silloin talloin katsella sita taalla Afrikassa. "Noin 7-veljesta" nauha minulla onkin kaytettavissa.

Tero
27 August 1999, 13:01
Onko siellä, Alo, sama video systeemi kuin Suomessa? Meillä on vain muutama suomalainen video, koska ne on pitänyt muuntaa.

Vuoden leffoista Shakespeare in Love oli se, johon oli käsikirjoitukseen eniten panostettu. Se oli sopivasti Hollywood mössön ja aidon teatterin välimaassa. Näytelmän rahoittajalta jossain kysyttiin Who are you, ja tämä vastaa "I'm the money". No, se ei ollut nokkelimpia esimerkkejä. Koska filmi oli romanttinen, siihen ei myöskään laitettu enempää sellaisia Monty Python tyylisisä vitsejä.

Anni
27 August 1999, 19:26
Tero, jos hankit monisysteemivideolaitteen ja -TV:n, ei tarvitse enää muunnattaa videoita. Itse olen kantanut ja tilannut Suomesta videoita selkä vääränä (Luojan kiitos ne painavat vähemmän kuin kirjat!).

Minä taas olen turhautunut, kun en ole löytänyt yhtä paikkaa, jossa kaikki suomalaiset elokuvat olisivat tarjolla. Vanhat ja uudet. Tarjolla on kaikkea muuta kuin suomalaista. Tiedän, että minulla on taas edessäni aikamoinen metsästys saada käsiini parhaat viimeisten parin vuoden aikana tehdyt suomalaiset elokuvat, niitä kun on nyt aikaisempaa useampia.

Alo, missä se MTV:n kauppa on?

Tero
27 August 1999, 19:48
Olen kuullut niistä, ja vaimon veljellä onkin sellainen. Odotan nyt mitä alkaa tapahtua medioissa, ehkä DVD lyö läpi. Kiinnostaisi myös stereoon liitettävä CD-recorder.
Mulla olisi kymmeniä, ehkä sata tuntia videoita(loma/perhe) editoitava, 8mm videona. Onneksi ne kaikki mahtuu yhteen kenkälaatikkoon, 8mm on äänikasetin kokoinen.
Meillä on aika pieni tarve omistaa/ostaa lisää elokuvia ym. Ne on melkein kaikki vuokrattuja.Lasten ihan ekoja videoita vois jo antaa pois, tulis tilaa.

alo
30 August 1999, 12:16
Taalla on ihan samat standardit ja jarjestelmat kaytossa kuin Suomessa ja Euroopassa, joten suomalaisia videoita ja elektroniikkaa voi kayttaa ihan hyvin. (USA:ssa TV:ssakin kaytetaan eri jarjestelmaa kuin muualla).

MTV:myymala (tjms.) oli ainakin muutama vuosi sitten Tampereella Tohlopissa (vai olikohan se YLE:n myymala, muisti pettaa?!). Mutta luulenpa, etta netista saa tietoja ja jos vaikka pystyisi tilaamaan elokuvia (www.mtv3.fi ja www.yle.fi). (http://www.yle.fi).) Jep, kavaisin noilla sivuilla ihan just, siella on tallenneitten myyntia kotikayttoon myos postitilauksella. Tosin tarjonta naytti aika vaatimattomalta noin akkisilmayksella (MTV:n puolella enimmakseen T-paita juttuja).

[This message has been edited by alo (edited 30-08-1999).]

Tuomo
31 August 1999, 10:51
Tampereella Tohlopissa sijaitseva putiikki on toki YLE:n (YLE Shop). YLE:n kauppa sijaitsee myös Helsingissä. Jos MTV:llä on ihan fyysinen liike, sen on oltava Helsingissä (onhan kanavan ainoa toimitus siellä).

Tuomo
31 August 1999, 10:59
Alo: Ymmärrän toki, että enemmistö haluaa "rentoutua", mutta eikö älyllinen voimistelu ole rentoutumista? Minä en ainakaan rentoudu kääntämällä aivojani off-asentoon. Taiteellisesti vahva, älykäs ja syvällinen elokuva on suunnaton nautinto. Siinä minä rentoudun. Sen sijaan sellaiset off-elokuvat kuten vaikka Notting Hill, saavat minut lähinnä vain takomaan päätäni seinään.
Notting Hillin lähtöasetelma oli hieno, mutta elokuvan ohjannut Roger Michell on varmasti maailman surkein ohjaaja. Ainakin hän osaa yleisön halpamaisen nuoleskelun loistavasti. Ihan kehityskelpoinen käsikirjoitus oli pilattu Michellin idioottimaisilla ideoilla. Kaikki syvällisyys elokuvassa peitettiin lässyn-lässyn -tavaran sekä epärealististen kohtausten alle. Ilmeisesti Michell on kuitenkin Hollywood-tuottajan - jonka silmissä raha vain kiiluu - unelmapoika. Notting Hillissä oli kaksi hyvää kohtausta yhteiskestoltaan kaiketi noin 5 minuuttia. Loput oli yhtä kärsimystä.

alo
31 August 1999, 14:59
Tuomo, ajettelen about kuin sina. Tarkoitus oli vain kertoa, etta suuri yleiso ei pida alyllista voimistelua rentoutumisena. Hmm.. tai heille alyllinen voimistelu tarkoittaa ihan muuta tai se tapahtuu jollakin muulla tasolla.

Esim. "Star Wars" elokuvat eivat ole mitaan erityisemmin alyllisia ja ajatuksia antavia, vain puhdasta viihdetta. Mutta silti niita on mukava katsoa. Samoin mm. "Labyrinth", "Never Ending Story" yms. katsoin niita mielellani useita kertoja lasteni kanssa ja tulen varmaan vielakin katsomaan (hei! minahan puhun itseani pussiin - edella mainitut elokuvat eivat myoskaan ole saavuttaneet suurta yleisoa (paitsi "Star Wars") ja tarkemmin ajateltuna niissakin on jotain "alyllista").

Jep, Tohlopissa olikin YLE:n paikka. MTV:n on mita todennakoisimmin Pasilan Lasipalatsissa. Mutta miksi niilla on niin huono nauhoite tarjonta netissa, mina ainakaan en sielta mitaan ihmeita loytanyt. En ainakaan T paitaa aio tilata.

Monet ihmiset tuntuvat luokittelevan elokuvat myös niiden "keveyden" vs. "raskauden" mukaan. Eli "keveä" elokuva olisi ehkä juuri sellainen, jonka katsomiseen ei tarvitse käyttää kovin montaa aivosolua, tai sellainen, jonka asiasisältö ei olisi kovin syvällistä tai synkkää.

Näin joitain kuukausia sitten erinomaisen What Dreams May Come (1998, Robin Williams) elokuvan, ja muutamia viikkoja sitten myös erittäin hyvän The Sixth Sense (1999, Bruce Willis) leffan. Molempia olen monien ihmisten kuullut kommentoivan "erittäin synkiksi". Kun olen kysynyt miksi ko. leffat olivat heidän mielestään synkkiä - erityisesti What Dreams May Come, mikä ei todellakaan ole synkkä - vastaus on ollut "no kun niissä kuoli monia ihmisiä" tai "kun ne käsittelivät kuolemaa".
Mikä näitä ihmisiä vaivaa? Ehkä kyseessä on elämänkatsomusero monien amerikkalaisten ja itseni välillä?

Tero
07 September 1999, 19:14
Kehno elokuva taas on aina tuskallista katsoa, oli sitten komedia tai draama.Jos käsikirjoitukseen ei mahdu muuta kuin sellaisia juonen käännöksiä, jotka arvaa jo etukäteen, en kyllä kestä. Joten pieni jännitys täytyy pitää vireillä.

Tuomo
09 September 1999, 18:16
Kävin leffateatterissa katsomassa Star Warsin. Olihan se ihan kohtalainen, mutta vuosien mittaan elokuva on tullut vain kaupallisemmaksi (Lucas ahneemmaksi) ja myös osa Star Warsin karismaa ja sielukkuutta on rapissut pois. Nyt se on melko kliininen taistelukohtaustykitys. Leikkaukset varsinkin olivat paikoin liian nopeita (katsojille ei annettu tarpeeksi aikaa pureskella kankaalla nähtyä tavaraa).

Santtu
24 September 1999, 14:15
Terve kaikille, tässä on kulunut jo melkoinen tovi edellisestä viestistäni.
Elokuvista voisi kyllä sanoa pitkänkin sanan, mutta taidanpa tyytyä luettelemaan...
Parhaat, jotka tulevat mieleen, ovat Citizen Kane, Dead Poets' Society, 12 Monkeys (tätä voidaan kyllä pitää jonkinasteisena omituisuutena, sillä pääosassa on Bruce Willis), Saturday Night Fever (aah - disko http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif), Al Pacinon Serpico (erilainen poliisileffa), Reservoir Dogs (+muut Tarantinon leffat), Matrix on jotain erilaista (ohjelmoin ja se antoi tavoitetta http://viestit.etusivu.net/old/redface.gif) ja 7 years in Tibet on hieno, vaikkakin Brad Pitt teki parhaan roolisuorituksensa California:ssa.
Huonoja elokuvia on kyllä 99,9% tehdyistä. Varmoja tunnusmerkkejä ovat Michael J. Fox, Rick Moranis ja semmoiset "hassut sedät".

Muitakin hyviä leffoja on... täytyy kirjoittaa, jos juolahtaa mieleen. Ostin "Leonard Maltin's 2000 Movie&Video Guide" -opuksen ja onhan siellä yli 20000 nimikettä. Siinä on tuijottamista. Kuinkas arvostettu elokuvakriitikko hän Amerikassa onkaan?

...ehkä tuo pätee elokuviinkin.

Tero
24 September 1999, 14:46
Rick Moranis oli aika hyva TV tahtena, kanadaliset juntit Bob and Doug McKenzie oli ihan OK, parempi kuin 4 Jukkaa.

Kävin katsomassa viime viikon lopulla uuden James Bond -leffan ("World Is Not Enough"). Vaikka meno oli tietenkin edelleen James Bond-maista, jotenkin James Bond alkaa tuntumaan kovin passé'lta.

Lisäksi tämänkertaisessa James Bondissa ainakin minusta kunnollinen "vihollinen" puuttui. Toki kaunis "Elektra King" (sp?) yritti räjäyttää Istanbulin ydinpommilla.. mutta jotenkin se ei tuntunut riittältä.. yleensä James Bondille harmia aiheuttavat maailman valloitusta tai maailman tuhoa yrittävät vallanjanoiset tai suuruudenhullut miehet (jotenkin maailman - tai edes kaupungin - tuhoamisen yrittäminen ei tunnu uskottavalta naiselle http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif Tämä on siis kohteliaisuutta, ei seksismiä http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif ).

Tänään aamulla radiota kuunnellessani joku haukkui Arnoldin uutta "End of Days" leffaa, sanoen - Arnoldin aksenttia käyttäen - "End of career". Leffan alkaa Arnoldin ollessa alkoholisoitunut (mutta tosi hyväkuntoinen?!?), sillä murtovaras oli tappanut hänen vaimonsa/lapsensa. Sitten Arnold lähtee pelastamaan maailmaa .. paholaiselta.

Leffa, jonka aion mennä katsomaan tällä viikolla on "Sleepy Hollow" (John Depp, jne).

Muuten, näin videolta pari päivää sitten 1947 valmistuneen Cary Grant-elokuvan "Bishop's Wife". Vähän on ajat muuttuneet. (Pidin muuten tuosta elokuvasta).

Uudessa Suomen Kuvalehdessä (SK46) mainitaan uuden ranskalaisen 8-osaisen sarjan alkaneen televisiossa (Suomessa). Kyseessä on Alexandre Dumas'n Monte Kriston Kreivi. Pääosassa nähdään Gerard Depardieu. Se olisi kiva nähdä.

Muuten, tullaankohan täällä Uudella Mantereella näkemään Asterixia leffateratterissa lainkaan? Vähän epäilen, joitain harvoja "taide-elokuva" teattereita lukuunottamatta. Amerikkalaiset ei pidä tekstitetyistä elokuvista, saati sitten päällenauhoitetuista.

Anni
29 November 1999, 21:07
Ville: Minä katsoin Sleepy Hollow'n, enkä tykännyt yhtään. Harvoista leffoista tykkään yhtä vähän kuin siitä. Mutta jos Sinua ei päiden listiminen (aivan sananmukaisesti, and lots of it!) häiritse...

Kerro sitten, mitä pidit.

Uhh :P ... pitää sitten harkita menenkö sittenkään katsomaan sitä. Monet tuollaiset elokuvat laittavat nykyään melkein mahan sekaisin; niissä menee väkivalta tai "näennäisväkivalta" liian pitkälle jopa elokuville.

Hiljattain näkemäni "Bishop's Wife" (1947, Cary Grant) oli mukavaa katseltavaa juuri siksi, että se oli leppoinen. Ei takaa-ajoja, ampumisia, yms.

Marianne
30 November 1999, 02:36
Ville, siitä Bishop's Wife leffasta on tehty uudempikin versio. Uudemmassa(1996) on Whitney Houston,Denzel Washington ja ohjaajana Penny Marshall.

Sekin oli ihan kiva uudemmaksi versioksi. Eihän niitä alkuperäisiä yleensä mikään voita, mutta esim. tyttäreni katsoi tämän moneen kertaan(ja minä siinä samalla http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif ).

Tero
30 November 1999, 13:42
Miks ihmeessä Depardieu ängetään jokaiseen ranskalaiseen leffaan?
Bondeissa on Villen mainitsema epäuskottavuus. Kyllästyin niiden juoniin jo heti Sean Conneryn ajan lopussa. Filmit ovat sellaista itse-parodiaa,as we say.

Jouduin katsomaan Pokemon elokuvan lasten kanssa. Vain elokuvan alussa ollut Pikachun loma viihdytti. Nukahdinkin filmina aikana.

[This message has been edited by Tero (edited November 30, 1999).]

Santtu
06 December 1999, 15:48
Uudessa Suomen Kuvalehdessä (SK46) mainitaan
uuden ranskalaisen 8-osaisen sarjan alkaneen televisiossa (Suomessa). Kyseessä on Alexandre Dumas'n Monte Kriston Kreivi. Pääosassa nähdään Gerard Depardieu. Se olisi kiva nähdä.

Vaikuttaa tylsältä, varsinkin Depardieun takia - pottunenä tuppaa kyllästyttämään.

Toinen versio Kreivistä (en muista ohjaajaa) on nopeatempoisempi, mutta muuten taas huonompi. Kyllä kirja on paras ratkaisu. Olen enemmänkin Musketeer-fani. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Kimppu
06 December 1999, 16:57
Toy Story 2 on TODELLA HAUSKA - suosittelen ! kaikenikaisille, todella hyvin tehty myos muistaen ensimmaista Toy Story:a

Itse katsoin viikonloppuna videolta Robin Williamsin jo pari vuotta vanhan Mrs. Doubtfire -leffan, jota en ollut nähnyt aikaisemmin. Se oli hauska katseltava myös. Olin jättänyt elokuvan aikaisemmin väliin, mutta sittemmin "What Dreams May Come" ja "Patch Adams" -leffojen myötä arvostukseni Robin Williamsia kohtaan on noussut, joten päätin katsoa vanhemmankin elokuvan.

Tuomo
18 December 1999, 17:49
Ville: Patch Adams on ymmärtääkseni aika suora kopio Williamsin aikaisemmasta leffasta Dead Poets' Society.

Kimppu
18 December 1999, 19:43
Tuomo: Ei missaan tapauksessa. Voin jopa kehaista etta olen tavannut itse tohtori Adamsin, hanen vieraillessaa studiossamme ja meilla oli myos yleisotapaaminen sairaalassa jossa han pukeutui klowniksi. Tosi herttainen heppu ja elokuvat eroavat huomattavasti toisistaan.

Anni
18 December 1999, 23:53
Molemmat ihania leffoja minustakin. Ja Robin Williams on mielestäni upean venyvä, ennakkoluuloton ja monitaitoinen näyttelijä; ehdottomasti yksi suosikeistani.

Kävin eilen illalla Fort Worthin kirjastossa ja löysin sieltä Aki Kaurismäen elokuvan Ariel. Lainasin sen ja katsoin kotiin palattuani. Huh. Olipas synkkä elokuva! Toisaalta se oli hauska; en ollut nähnyt suomalaista elokuvaa pitkään aikaan.

Elokuva on filmattu 1988, mutta fiilis siinä on jotenkin paljon vanhempi. Esimerkiksi taustalla vilahtavasta HKL:n bussista voi päätellä että kyseessä on 80-luku, mutta elokuvan synkkyys jotenkin saa sen vaikuttamaan paljon vanhemmalta.

Olisi kiva jos suomalaisia elokuvia saisi jostain helposti tilattua DVD-formaatissa. Tietenkin niiden katseluun esim. täällä USA:ssa tarvitsisi hankkia "kooditon" DVD-toistin (esim. Lik Sang'in Shinco 830 (http://www.lik-sang.com/us)). Toistaiseksi en vain ole löytänyt esim. mitään webissä toimivaa firmaa, joka myisi Suomi-leffoja DVD-levyillä.

Tero
30 December 1999, 22:24
Nauroin hiljaa sitä Arielin avoautoa ja sen kattoa. Tuttava proffa oli nähnyt sen ja ei huomannut minkäänlaista huumoria. Mua ärsyttää ne Kaurismäen repliikit kirjakielellä.
Meillä on kopio Tulitikkutehtaan tytöstä.Vielä vähemmän huumoria.

Tero
07 January 2000, 16:54
(07.01.2000 13:01) Vuoden ensimmäinen kotimainen ensi-iltaelokuva on Antti Tuurin romaaniin perustuva Lakeuden kutsu. Elokuvan ensiesitys oli keskiviikkoiltana Seinäjoella ja elokuvateattereihin se saapuu ensi viikon lopulla. Elokuvan tekijät luonnehtivat Lakeuden kutsua hyväntuuliseksi ja humoristiseksi elokuvaksi. Pohjalaisuutta ei käsitellä mitenkään ryppy otsassa. Se on ehkä hauskin Pohjanmaa-aiheinen elokuva mitä on tehty, sanoo elokuvan tuottaja Ilkka Y.L. Matila.
-------
Muistaakseni tämä on se kirja kun sankari palaa Amerikoista Pohjanmaalle.

Tero
13 January 2000, 22:01
lakeuden kutsu (http://www.karjalainen.fi/cgi-bin/vk?Newsp=karj&Depa=kulttuuri&Date=000114&Model=juttusivu.html&Story=00652671.txt&StDate=000114&StTime=00%3A00%3A00)

Kävin katsomassa eilen leffan "The Green Mile (http://www.thegreenmile.com)". Kympin suoritus. Erin-omainen elokuva! Jos pidit elokuvasta "Shawshank Redemption", pidät myös tästä. Mennessäni katsomaan elokuvaa ajattelin, että se tulee olemaan mitä todennäköisimmin aika synkkä (käsitteleehän se kuolemantuomiota odottavia vankeja), mutta elokuva loppui loppujen lopukisi aika positiivisin ajatuksin. Pitkästä aikaa leffa, josta lähtiessäni olen tunnin pari lähes suu auki http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif.

Elokuvan näyttelijäkaarti oli erinomainen - pääosassa Tom Hanks. Muita mukana olleita näyttelijöitä: David Morse (mm. "Contact"), Bonnie Hunt (mm. "Rain Man"), Michael Clarke Duncan (mm. "Armageddon"), James Cromwell (mm. "Star Trek First Contact") ja monia muita.

Suosittelen ehdottomasti!

[This message has been edited by Ville (edited January 20, 2000).]

Tero
20 January 2000, 17:49
Elokuvathan on hyvä lääke ykstoikkoisuuteen.

Jouluna katsoin Bicentennial Man leffan, pakosta. Oli joko se tai Stewart little. En oikein innostu enää sci fistä 90 minuutin leffana.Teeveejakosn verran jaksan.Lapset olivat vähän pitkästyneita Bicentennial jutussa.

Piti vielä muuten mainita, että samoin kuin Shawshank Redemption, myös The Green Mile on Stephen Kingin kirjoittama. Tuo seikka mainitaan molemmissa elokuvissa varsin vaatimattomasti, pienellä tekstillä alanurkassa. Johtuukohan se siitä, että monet pitävät King'iä pop-kirjailijana ja nuo molemmat elokuvat ovat kuitenkin aika vakavia.

keletana
20 January 2000, 20:02
jouluna suomessa tuli telkasta 3-tuntinen "director's version" le grande bleu ("The Big Blue").

mahtava ellu !

[This message has been edited by keletana (edited January 20, 2000).]

Pekka
22 January 2000, 18:36
Tuli katsottua videolta vihdoin Luc Bessonin TAXI.

Takakannessa luvattiin että Kaahailu liikenteessä saavuttaa jopa runollisia mittoja ja täytyy todeta että piti paikkaansa http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif . Oli ranskalaisena leffana oikein virkistävää katsottavaa Hollywood-tuotannon rinnalla. Suosittelen!

Santtu
05 February 2000, 15:48
Green Mile on täällä Suomessa ensi-illassa 11.2.
South Park -ensi-ilta oli tämän viikon perjantai. Samannimisen televisio-ohjelman toimittaja kysyi Mauri Kunnakselta elokuvan viestiä - vastaus:"Fuck you, babe!"

Anni
09 February 2000, 20:29
Minusta Green Mile oli upea leffa, enkä edes pitänyt sitä liian pitkänä (yli 3 tuntia). Provosoi ajattelemaan...

Leena
09 February 2000, 23:16
Anni: Minäkin kävin katsomassa Green Milen joitakin aikoja sitten ja olen tähän mennessä yksi ja ainut joka ei pitänyt siitä elokuvasta. Pahinta on etten ole ihan varma edes miksi, nayttelijät olivat upeita, varsinkin se iso musta kaveri. Jotenkin minulle jäi vain kuva että asiaa virutettiin ja vanutettiin väkisin eli jos olisi ollut hieman lyhyenpi, olisin minäkin ehkä liittynyt kehujien kuoroon.

Katsoin eilen videolta jo jonkin aikaa sitten [videolla] saataville tulleen "October Sky" -elokuvan. Se saa neljä tähteä **** (viidestä). Hyvä leffa!

Leena
15 February 2000, 21:01
Ville, tuosta minäkin tykkäsin, antaisin jopa viisi tähteä!!!

Kävin juuri katsomassa uuden low-budget sci-fi leffan "Pitch Black". Se saa minulta viisi avaruusalusta (viiden tähden asemesta kun kyseessä on sci-fi leffa http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif).

Toisin sanoen, erinomainen elokuva! Todella poikkeava tyypillisistä sci-fi jutuista, ja myös visuaalisesti mielenkiintoinen. Suosittelen!

Leffalla on myös tyylikkäästi toteutettu webbisivu (http://www.pitch-black.com).

Tänään näin videolta Rennyn "Deep Blue Sea". Vaikka leffa ei ollut ihan hirveä, se saa korkeintaan kaksi tähteä (viidestä), ehkä yksi ja puoli, sillä enemmät tähdet täytyy säästää hyviä leffoja varten. Tuo oli juuri ja juuri "B" luokan elokuvien yläpuolella.

Tero
01 May 2000, 14:49
Elokuvat Turussa 28.4.-4.5. 2000
Arkistohaku
Voit etsiä arkistosta arvostelua elokuvasta tai lisätietoa tapahtumasta.

Vapunaattona su 30.4. elokuvateatterit suljettu
Diana Lehmuskallio: Seitsemän laulua tundralta, -S-, 17.00 (ei su).
Diana: Wenders: Buena Vista Social Club, -S-, 18.45 (ei su).
Diana: Jarmusch: Ghost Dog - samuraiden tapaan, -K16-, 20.45 (ei su).
Formia: Pokémon, -K8/5-, pe-la, ma-to 17.30, la, ma myös 15.30.
Formia: Päätön ratsumies, -K16-, pe-la, ma-ke 19.30.
Julia 1: Erin Brockovich, -S-, pe-la, ma-to 18.00, 20.45, pe, la, ma myös 15.15.
Julia 2: Jutun loppu, -K12-, pe, la, ma 15.30.
Julia 2: Bringing Out The Dead, -K16-, pe-la, ma-to 17.30, 20.00.
Julia 3: Stuart Little, -S-, pe, la, ma 16.00.
Julia 3: The Beach, -K14-, pe-la, ma-to 18.00, 20.30.
Julia 4: American Beauty, -K14-, pe-la, ma-to 18.15, 20.45, pe, la, ma myös 15.45.
Julia 5: Hylätyt talot, autiot pihat, -K12-, pe, la, ma 15.00.
Julia 5: Minä päivänä tahansa, -K12-, pe-la, ma-ke 17.15, 20.15.
Julia 5: Man On The Moon, -K8-, to 17.45, 20.15.
Thalia 1: Scream 3, -K16-, pe-la, ma-to 18.15, 20.45.
Thalia 2: Levottomat, -K16-, pe-la, ma-to 18.00.
Thalia 2: Boys Don't Cry, -K16-, pe-la, ma-to 20.30.
Thalia 3: Magnolia, -K12-, pe-la, ma-to 19.30.
......
Stuart Little meni jo videoksi!
Viimeinen näkemämme filmi:High Fidelity.Ihmissuhdeleffa, jota pojatkin jaksaa katsoa.Elokuva selostaa 30 vuotiaan miehen aikuistumista.

Kimppu
01 May 2000, 15:09
disneyn uusin Dinosaur nayttaa mielenkiintoiselta ja hyvin tehdylta teknillisesti - mennaan porukalla katsomaan parin viikon sisalla.

JO
01 May 2000, 15:19
Olen samaa mielta. Mita enemman naen mainoksia, sita enemman haluan menna katsomaan sen. Eiks se tulekin lahiaikoina?

Kimppu
01 May 2000, 23:34
muistaakseni Dinosaur teattereissa 19.5 - tule porukkaan - mina ostan popparit

Kimppu
19 May 2000, 01:43
Gladiator on totisesti voittanut yleisön puolelleen ainakin kotimarkkinoillaan Yhdysvalloissa, missä se jauhaa kolmatta viikkoa tasaisen tappavaa tulosta. Henkisesti Gladiator edustaa paluuta 1980-luvulle Tappavien aseiden ja Rambojen maisemiin, missä politiikka on lähtökohtaisesti likaista ja sankarivainajille aina tilausta.

http://www.aamulehti.fi/uusi/20000519_ku01Gladiator.shtml

( http://felinefuture.com/images/nav/catrun.gif )

Eleni
19 May 2000, 16:54
Mun on PAKKO mennä katsomaan se Gladiaattori, koska olen pahasti koukussa yhteen PC-peliin, joka sijoittuu juuri tuolle aikakaudelle. Muutenkin leffat, jotka sijoittuvat totaalisesti eri aikakauteen on mielekiintoisia.

Kimppu
19 May 2000, 19:40
eiko ellu pyöri brittien saarilla?

Kävin muuten (valitettavasti) katsomassa viime viikonloppuna "Battlefield Earth" (John Travolta -leffa). Hir-ve-ä! Se oli todennäköisesti tehty satiiriksi (samaan tapaan kuin Starship Troopers), mutta (toisin kuin Starship Troopers) se ei toiminut ollenkaan. Jotakuinkin koko elokuvan ajan vilkuilin kelloa ja odottelin että milloin se loppuu. Kilpailee huonoimman elokuvateatterissa näkemäni leffan paikasta parin vuoden takaisen Keanu Reevesin "Chain Reaction" -leffan kanssa (siinä monet henkilöhahmot eivät jostain syystä toimineet lainkaan).

Tero
19 May 2000, 22:15
Ei voinut olla niin surkea kuin Lost in Space the movie.

Kimppu
20 May 2000, 13:24
dinosaur oli mukava, kaykaa kahtomassa, oltiin ensi illassa eilen

( http://www.breastfeeding.com/images/cute_baby_animated1.gif )

Eleni
20 May 2000, 15:39
Kimppu, Gladiaattori on pyörinyt täällä viime viikon perjantaista, mutta tenttikausi painaa päälle... Mennään kattomaan se sit, kun tentit on ohi juuri ennen Suomeen lähtöä. Leffaliput on täällä halvempia, ku Suomessa.

Muuten, tuosta vauvasta ja Gladiaattorista tuli mieleen miten minua usein ärsyttää leffassa käydessäni, miten (usein nuoret) vanhemmat tuovat todella väkivaltaisiin leffoihin todella pieniä lapsia - joskus jopa vauvoja - mukanaan. Esim. Gladiaattorin tyyppinen elokuva ei mielestäni ole pienten tai edes nuorten lasten elokuva. Itse laittaisin rajan johonkin 15-17 vuoden paikkeille (aikaisintaan), ja sittenkin vain henkilöstä riippuen.

Kimppu
20 May 2000, 19:56
eikun dinosauruksia käytiin katsomassa vauvojen kera, ei gladiaattoreita.

Joo, en tarkoittanutkaan että sinä olisit käynyt lapsien kanssa Gladiaattoreita katsomassa http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif ... tarkoitin vain, että usein kun käyn leffoissa, siellä näkee nuoria vanhempia usein jopa muutaman kuukauden ikäisten vauvojen kanssa! Myös 2-5 vuotiaita näkyy usein heille täysin sopimattomissa elokuvissa vanhempiensa sinne vieminä.

Kimppu
21 May 2000, 15:27
Dinosaur on muuten niin hyvin tehty ettei pysty sanomaan "piirretty elokuva" on sen verran naturaali joka sauruksien nahkapinta joka liikkuu - tosi upea tulos.

Pari henkiloa lahti pois teatterista kun Tyrannosaurus Rex alkoi syöpöttelemään

Kimppu
29 May 2000, 17:40
Shanghai Noon oli tosi hauska, kaytiin tanaan katsomassa kun kaikilla on vapaapaiva duunista

punkki
31 May 2000, 03:48
Käytiin katsomassa Mission Impossible: 2

Uh, oh, olisi saanut jäädä tekemättä. MI:1:ssä sentään oli juoni.

Tässä uudemmassa pätkässä on paljon "romanttista" tuijottamista, ja päähän mätkitään tolkuttomasti ilman, että mätkittävä olisi moksiskaan. Lopun takaa-ajokohtaus on täysin järjetön.

Lisäksi elokuvassa on niin paljon epäloogisuuksia, että niiden listaamisen sijasta olisi helpompi listata loogiset juonen käänteet.

JO
31 May 2000, 20:50
Tom Cruise ite ohjasi sen. Epailin et ei olis hyva, en tykkaa Cruisest ollenkaa. Kiitos varotuksest. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

[This message has been edited by JO (edited May 31, 2000).]

Kimppu
31 May 2000, 23:01
taisi menna tuottaminen ja ohjaus sekaisin.
cruise oli yksi tuottajista, woo ohjasi

JO
02 June 2000, 16:26
Juu nii se oli, kiitos. Meinasin et Tom Cruise paatti suuren osan mita tapahtuu & mite tehdaan.

Tero
02 June 2000, 20:34
Amerikan Psykossa kaikki kuulevat ja luulevat pieleen. Kukaan ei koskaan muista keskustelukumppaninsa nimeä ja sekoittaa hänet aina toiseen saman näköiseen pankkiiriliikkeen idioottiosakkaaseen. Wall Streetilla kaikki ovat saman näköisiä palkoihmisiä.

He pukeutuvat yhtä kalliisti, maksavat platinaisella American Expressillä ja pohtivat toistensa ohi, sopiiko raitapaita raitapuvun kanssa ja yrittääkö pöytävarausta Dorsiasta vai Tunnelista.

aamulehti
...........
väkivaltaa ym löytyy filmistä, kirjasta enemmän

::huokaus:: Kävin katsomassa tänään Mission Impossible 2. Blaah. Ei ollut paljon joitain viikkoja sitten katsomaani pohjanoteerausleffaa ("Battlefield Earth") parempi. Joku mainitsi, että tämä oli Tom Cruisen egonkohotuselokuva; kommentti ei olisi voinut olla paremmin kohdallaan. Cruise yritti huonolla menestyksellä matkia Matrix-elokuvan hyppyjä, jotka tekivät hänestä lähinnä naurettavan.

Tässä viimeisen runsaan viikon aikana olen nähnyt taas neljä uutta elokuvaa.. alla kommentteja:

Galaxy Quest (pay per view, pääos. Tim Allen).. ihan hauska, kevyt katsottava (video/ppv tai matineen arvoinen). Star Trek satiiri. *** (kolme tähteä viidestä)

Perfect Storm (teatterissa, pääos. George Clooney).. tositapahtumiin suhteellisen tarkasti perustuva, ei kovin syvällinen mutta erittäin hyvin toteutettu elokuva. Kannattaa käydä katsomassa elokuvateatterissa, sillä elokuvan pääarvo on upeissa efekteissä. ***½ (kolme ja puoli tähteä viidestä).

American Beauty (pay per view, pääos. Kevin Spacey).. Musta komedia... Mielenkiintoinen elokuva siinä mielessä, että komediamaisuudestaan huolimatta siinä oli yllättäen syvyyttä. Paras katsottava ehkä videolla (ei leffateatterin arvoinen). ***½ (kolme ja puoli tähteä viidestä).

The Patriot (teatterissa, pääos. Mel Gibson).. Erinomainen elokuva. Kävin katsomassa sen tänään, heinäkuun 4. päivänä http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif. Tositapahtumia myötäilevä (Mel Gibsonin hahmo pohjautuu itsenäisyyssodan Francis Marion'iin). ***** (solid five stars).

Tero
05 July 2000, 14:28
Rocky ja Bullwinkle: okei, samaa tasoa kuin edellinen Dudley Doright. Ei liian pitkä. Kelpaa videona, ei kannata täyshintaa maksaa.Olimme päivänäytöksessä.

Ai niin, elokuvassa on visuaalinen kuvaus "information superhighway" stä. Varmasti yhtä hyvä kuin Al Goren visio.

[This message has been edited by Tero (edited July 05, 2000).]

Tero
30 April 2001, 14:59
http://www.helsinginsanomat.fi/klik/akvaario/20010424akvaario67.html

ei ole kiire DVD laitteilla...

Kimppu
30 April 2001, 16:39
kolme kohta tulossa jotka pitaa kayda katsomassa:

pearl harbor
atlantis
mummy (the return of)

Tero
01 May 2001, 19:10
Dancer in The Dark, se Björk filmi, meni meiltä ohi. Koska saa odottaa sitä videona? En kovin usein videovuokraamoon mene, se on vaimon hommia. Minä joskus palautan.

Lissu
01 May 2001, 20:11
Tero: Onko se sama Bjork, joka oli kietonut joutsenen kaulan ymparilleen Oscareissa?

Tero
01 May 2001, 20:49
Joo
http://movies.yahoo.com/shop?d=hv&cf=info&id=1800421049

Kimppu
10 May 2001, 16:13
toi renny ellu on kylla ihan p***a

Hytonen, IL

http://www.iltalehti.fi/2001/05/10/viikko/hytonen.shtml

(cyberpunks/cyberpunks)

Tero
18 May 2001, 13:57
Näin me viihdytämme lapsiamme:
"Shrek" kicks the summer movie season off in highly entertaining style. Who could have guessed that a picture featuring a talking donkey and a flatulent ogre would be the funniest thing to hit our screens in months?

Myers gives voice to Shrek, a lumbering behemoth with green skin, a bulbous nose and ears that look like miniature upturned trumpets. Shrek keeps to himself in his little swamp, living a quiet life that's occasionally disrupted by villagers who try to get too close.

MORE REVIEWS
Shrek Calle 54 A Knight's Tale Mummy Returns About Adam One Night at McCool's Town and Country The Claim Freddy Got Fingered Bridget Jones's Diary Joe Dirt Along Came a Spider Blow Tailor of Panama Someone Like You Heartbreakers Say It Isn't So Enemy at the Gates The Dish Blow Dry 15 Minutes The Caveman's Valentine The Mexican 3000 Miles to Graceland Monkeybone Sweet November Hannibal Shadow of the Vampire The Gift Snatch Chunhyang Finding Forrester O Brother, Where Art Thou Thirteen Days Before Night Falls Vatel The House of Mirth Traffic Malena An Everlasting Piece All the Pretty Horses Miss Congeniality The Family Man Cast Away Chocolat What Women Want Emperor's New Groove Crouching Tiger, Hidden Dragon Proof of Life Vertical Limit Dungeons & Dragons Unbreakable Quills 102 Dalmatians Just Looking What's Cooking The 6th Day The Grinch Bounce Boesman and Lena A Room for Romeo Brass You Can Count on Me Men of Honor Red Planet Little Nicky Wonder Boys Legend of Bagger Vance Charlie's Angels George Washington Lucky Numbers Blair Witch 2 The Yards Pay It Forward Bedazzled Lost Souls The Contender Billy Elliot Dr. T and the Women Requiem for a Dream Meet the Parents CyberWorld 3D The Broken Hearts Club Girlfight Best in Show Beautiful Remember the Titans Into the Arms of Strangers Under Suspicion Woman on Top Dancer in the Dark Crime and Punishment in Suburbia Duets The Ballad of Ramblin' Jack Bait Almost Famous 'Went to Coney Island on a Mission from God ...Be Back by Five' The Watcher Nurse Betty Whipped Love and Sex Bring It On The Crew Art of War The Cell Original Kings Of Comedy Autumn in New York Tao of Steve Cecil B. Demented The Replacements Wonderland New Waterford Girl Hollow Man Space Cowboys Coyote Ugly Criminal Lovers Saving Grace Nutty Professor II What Lies Beneath Loser The Wisdom of Crocodiles Chuck & Buck X-Men But I'm a Cheerleader Blood Simple Scary Movie Disney's The Kid Trixie Rocky and Bullwinkle Sunshine The Perfect Storm The Patriot Me, Myself & Irene Chicken Run Boys and Girls Shaft Titan A.E. American Pimp Gone in 60 Seconds Passion of Mind Big Momma's House Mission: Impossible 2 Small Time Crooks East Is East Dinosaur Center Stage Battlefield Earth The Big Kahuna Virgin Suicides Gladiator Me Myself I Time Code Where the Heart Is Frequency 28 Days U-571 Joe Gould's Secret American Psycho Keeping the Faith Here on Earth Rules of Engagement Return to Me Romeo Must Die The Road to El Dorado The Ninth Gate Mifune Waking the Dead Beyond the Mat Erin Brockovich

Although we know he's a relatively harmless guy, Shrek's ogre-ness allows him to scare off intruders with intimidating poses and well-timed growls. Then it's back to his tree-trunk home, where he showers in mud, eats rats and brushes his teeth with the goo that he squeezes out of unlucky caterpillars. CNN
.........
Taidamme odottaa sitä Atlantista.

Kimppu
27 May 2001, 15:02
pearl harboria ei kannata katsoa, menee yli 2 tuntia ennenkuin leffa alkaa sitten vahan yli puoli tunti jerry bruckheimerin effekteja. saatiin rahatkin takaisin ja managerin anteeksipyynnot.

http://www.cnn.com/2001/SHOWBIZ/Movies/05/24/pearl.harbor.tatara/index.html

Tero
10 June 2001, 14:38
Vuokrasimme Dancer in the dark. Yöunet meni. it's only a movie it's only a movie it's only a movie it's only a movie...

Kimppu
17 June 2001, 00:21
nahtiin tanaan Disneyn Atlantis porukalla (kaikki aikuisia) - tosi upea, hienosti tehty ja hauska !!

tassa digikameralla otettu salakuva

http://pix.etusivu.net/arch0202/atlantis.jpg

Tero, mistä Dancer in the Dark kertoo?

Tero
17 June 2001, 13:57
Dancer in the dark on sokeutuvan tsekkiläisen Selman tarina, en voi kertoa juonta. Aika karmea juttu. Häiritseviä fantasia kohtauksia.

Oh Brother, Cohen veljesten road movie. Suosittelen. Ihan minimi-väkivaltaa, noin Hollywood leffaksi.

Kimppu
19 June 2001, 15:16
nahtiin TombRaider, pitaa sanoa etta on helposti huonoin vuosiin nakemani leffa.

porukalla todettiin etta otetaan nimet crediiteista talteen eika takuulla menna katsomaan mitaan tekeletta mika tulee samoilta hepuilta!

mimmi monessa kohdassa yhtakkia jaatyi (freeze-frame) keskelle kuvaa, sitten elokuva starttasi taas. tama siis tahallinen effekti mutta oli tosi surkean nakoinen tekele.

ei hajuakaan juonesta tai tarinasta!

Shrek oli myos hauska. keskella ellua on kohta missa prinsessa lumoaa linnun laulullaan ja sitten lintu syodaan! pieni lapsi teatterissa alkoi kirkumaan ja vaatii varmaan psykoterapiaa loppuelamansa. koko teatteriyleiso nauroi (paitsi pikkulapset)

Tero
19 June 2001, 15:20
Nähtiin Atlantis. Kai se on rahan arvoista cheap thrills. Guido Sarducci on hyvä dynamiittimiehen äänenä, muutkin pelaa. James Garnerista on piirretty itsensä näköinen kenraali.

Tuomon blondeista tuli mieleen...Ai niin, siinä on blondi naishahmo, Atlantiksen prinsessa, piirrtty sillee Linda Lampenius tyyliin, mutta bimbomman näköinen. Mutta sitten se on myös jumala.

[This message has been edited by Tero (edited June 19, 2001).]

Tuomo
19 June 2001, 16:37
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Kimppu:
nahtiin TombRaider, pitaa sanoa etta on helposti huonoin vuosiin nakemani leffa.
</font>

Mutta viisas ei mene edes katsomaan moisia elokuvia - ei vaikka niist pääsylipusta ei tarvitsisikaan maksaa mitään.

Tero
19 June 2001, 16:55
Vielä viisaammat Hollywoodin markkinamiehet testaavat elokuvia koeyleisöillä, jotka eivät ole Tuomon viisausluokkaa.

Tuomo
19 June 2001, 16:57
Tero: Ilmeisesti koeyleisö ei todella ole niin viisasta: kaikkea roskaa Hollywoodista välillä tuleekin!

Tero
19 June 2001, 17:43
Kansa tahtoo leipää leipää ja sirkushuveja. Hi tech sirkushuveja.

Zzeus11
19 June 2001, 19:09
Mina suosittelen "Tailor of Panama ".

Varsinkin jos ostaa iltapaiva 'matinea' allennetun lipun , on kylla sen arvoinen ainakin.

Kimppu
30 June 2001, 14:28
AI - Artificial Intelligence tuli katottua eilen

kaveri kirjoitti aika osuvan kuvauksen nyysseissa sfnet.harrastus.elokuvat

teatterissa tarjoiltiin viinia ja sushia, en muuten olisi istunut 2 tuntia

Zzeus11
30 June 2001, 16:59
Vaimon kanssa kaytiin katsomassa AI eilen kun kaikki lapset on jossain muualla , leireilla yms.
Vahan tuntuu etta meni ilta hukkaan , Washington Post filmi kriitikko ilmaisi mielipiteensa leffasta nain , "the strings are showing".
Itse en osaisi sita paremmin ilmaista.
Ehka nuoremmat loytavat siita jotain.

Kimppu
30 June 2001, 19:45
paras oli loverrobot Joe seka Teddybear

Zzeus11
30 June 2001, 20:43
Ehdottomasti , Gigolo Joe ja TeddyBear olivat parhaat elementit .
Olihan 'special effects' muutenkin hyvia ja ammattitaidolla tehty , mutta tarina ja sen kasittely oli kehnoa.

Tero
11 July 2001, 18:46
(vanhoja elokuvia)

Katsoimme tytön kanssa osan Beatles elokuvaa. Kun bändi esiintyy, hän tietää, että Ringo on rummuissa, Paul soittaa sitä kummallista kitaraa toiseen suuntaan, vasenkätisesti.

Loput 2 ovat vaikea erottaa. John laulaa useammin, ja hän oli se joka murhattiin. Sen tyttö tietää. Toinen kitaristi on George, hänestä on ollut uutisjuttua. Vaikuttaa siltä, että hän on vakavasti sairas ja ainakin on saanut sädehoitoa.
.....
-Missä se John murhattiin?
-New Yorkissa.
-Ei olisi pitänyt mennä sinne.
-Mutta kun se asui siellä.
-Ai.

Kimppu
12 July 2001, 01:18
final fantasy katsottiin tanaan.

punainen elamanvoima yrittaa voittaa maapallon sinisen elamanvoiman ja paha kenraali mustissa nahkavaatteissa haluaa ampua vain isolla tykilla. viisas nainen keraa 8 elamansirua ja pelastaa maapallon. paljon rajahdyksia ja hurjasti nappeja painellaan kaikenlaisilla efekteilla.

Tuomo
12 July 2001, 12:22
Mistähän se johtuu, että kesäelokuvatarjonta on ainakin täällä Jyväskylässä aivan järkyttävän huonoa? Kesällä näytetään vain tyhmiä romanttisia 'komedioita', kauhuleffoja ja toimintaelokuvia. Kunnon draamat, syvälliset ja älykkäät elokuvat säästetään yleensä syksyyn. Miksi? Kesällä ainakin minulla olisi paljonkin aikaa käydä elokuvissa.

Puppe
12 July 2001, 12:27
Ei ihmiset käy kesällä leffassa (ei ainakaan Suomessa). Mitään hyvää leffaa ei siksi kannata tuoda kesällä ensi-iltaan, koska siinä menetettäisiin hirveästi lipputuloja. Se on kumminkin niin, että oltuaan pari-kolme viikkoa ohjelmistossa leffa on jo "vanha", eikä moniakaan kiinnoistaisi mennä katsomaan kesällä ensi-iltaan tullutta leffaa enää syksyllä.

Tuomo
12 July 2001, 13:18
Ihmiset ovat outoja.

Puppe
12 July 2001, 15:43
Olen kyllä ymmärtänyt, että ainakin jossain kolkin USA:a elokuvaliput käyvät oikeinkin hyvin kesällä kaupaksi. Tämä johtuu siitä, että ulkona on niin pirun kuuma, että ilmaistoidut sisätilat nousevat arvoonsa niin työssä kuin vapaalla.

Suomessa ei kesällä myy mikään mikä tapahtuu kaupungissa.

Lokari
12 July 2001, 18:49
Amerikassa käsite "kesämökki" on melko tuntematoin. Koska suurin osa ihmisistä asuu omakotitaloissa, ei toisen asunnon pitäminen tunnu järkevältä. Minulle ainakin riittää taloni pihan siivoaminen ainaisista lehdistä ja neulasista, nurmikon leikkaamisesta puhumattakaan.

Kun amerikkalaiset siis pysyvät kesällä kaupungissa, yksi parhaita paikkoja "ulos" menemiselle on juuri elokuvateatteri. Puppe, olet oikeassa siinä, ettei ainakaan etelävaltioissa kukaan viihdy ulkosalla, kun lämpötila yölläkin pysyttelee 30 celsiusasteen tuntumassa ja kosteus on lähellä sataa prosenttia. Meillä on tällä viikolla ollut juuri tuollainen sää; edes iltakävelylle ei viitsi lähteä muualle kuin ostarin ilmastoiduille käytäville.

Lokari, entäpä "vacation home"? Yleensä "vacation home" on esim. Mainessa, Floridassa tai muualla meren rannalla, ja harvoin näyttää yhtään sen vaatimattomammalta kuin "primary residence". Toisin sanoen, tuo lienee "hieman varakkaampien" vastine kesämökille.

Kimppu
12 July 2001, 19:15
http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif mina ainakin nautin suunnattomasti kuumasta ilmasta, parhaita aikoja harjoitella juoksua, pyorailya

suomessa kaydessani nautin myos pakkaskylmasta mutta olen huomannut etta henkiloilla joilla on huono yleiskunto on myos huono toleranssi (seka kuuma/kylma)

juoksen usein 5 kilsaa 32 C helteessa, mukava fiilis sen jalkeen http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

<font face="Verdana, Arial" size="2">Lokari:
etelävaltioissa kukaan viihdy ulkosalla, kun lämpötila yölläkin pysyttelee 30 celsiusasteen tuntumassa ja kosteus on lähellä sataa prosenttia.</font>

Tuomo
12 July 2001, 19:19
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Kimppu:
juoksen usein 5 kilsaa 32 C helteessa, mukava fiilis sen jalkeen http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
</font>

Tuohan on itsensä kiduttamista!

Tipi
12 July 2001, 19:23
Hommasin Omalleni HP-lahjaksi Tiikerin oman elokuvan (The Tigger Movie). Siinä sitten katsottiin ja naurettiin kippurassa. Homppupomppupyppyhyppykoikkaloikkanen on piristänyt päivän jo monesti http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif Sanoi olleen paras lahja ikuna. Kannattaa katsoa jos lapsenmielisyyttä riittää, piirrettyjä ei voita mikään!

Zzeus11
12 July 2001, 19:26
Vacation home ei ehka kuitenkaan ole kovin yleinen taalla ja se ei missaan tapauksessa veda vertoja kuuluisalle suomalaiselle 'mokkihulluudelle'.
Itse en koskaan ymmartanyt minka takia pitaa olla mokki jonka kanssa sitten ollaan 'naimisissa' vuosikaudet.Joka viikonloppu ajetaan kuin hullut mokille Alkon ja keskiolut kaupan kautta , pari lenkkimakkaraa muovikassissa , paastaan perille myohaan perjantai iltapaivalla , juuri aikaa saunaan nautiskellen Koskista ja vahan sameaa hiivan makuista , eli ei ihan kypsaa, Koffin kolmosta tai vastaavaa. Sitten lauantai menee samaan tahtiin , sunnuntaina koitetaan syoda jotain , saada paa selvaksi ennen kotimatkaa jollain ruuhkaisella paavaylalla.
Myos usein jaa muut matkat ja kohteet valiin kun helposti tulee vietettya kaikki lomat sun muut mokilla.
Tunnen muutaman tyypin jotka sanoivat etta kesamokin myynti oli kaikkein hermoja rauhoittavin juttu mita olivat tehneet vuosikymmeniin.
Toisaalta tunnen useita jotka vaihtoi 'mokkihulluuden ' Costa del Solin 'pueblo hulluuteen' , ehka tuo onkin enemman sama asia kuin takalainen vacation home ajatus.

Zzeus11
12 July 2001, 19:33
Kimmpu , hyva juttu , mina samoin teen lenkkini keskella paivaa , noin 200 mailia viikossa maantie pyoralla.
Normaali on n.70km paivassa 5-6 kertaa viikossa juuri 11am-2pm , treenaan paikallisen racing clubin kanssa , otan osaa lahinna heidan 'recovery rides' , tempo ja pace line on liian kovia minulle , onhan ne yli puolta nuorempia.
Mutta tama on paras tapa 'to deal with heat' koska naiden keski paivan helteiden jalkeen melkein mika vaan tuntuu viilealta.

Tero
12 July 2001, 19:36
Kimppu, riippuu onko kosteaa. Ihmiset eivät yleensä siedä 32 C astetta ja 100% kosteutta.

Mökit ymmärrän aivan hyvin niiltä jotka asuvat betonilähiöissä. Se on sitä VAPAUTTA, Zzeus! Mökit ovat suomalainen ja pohjoinen ilmiö, koska mökeissä pärjää usein ilman lämmitystä tai jäähdytystä.

Jos on rivitalo kivalla paikalla, mitä sitä mökkiä tarvitsee?

[This message has been edited by Tero (edited July 12, 2001).]

Kimppu
12 July 2001, 20:15
Tero,

arvaa onko Key Westissa kosteaa ?

Puppe
12 July 2001, 20:17
En ole koskaan ollut mökki-ihminen. Mutta Suomessa on tilaa mökkeillä kuka siitä tykkää, se tulee ikäänkuin luontaisetuna jos täällä asuu ja tykkää.

Myös Keski-Euroopassa taitavat olla yleisempiä nuo "vacation home" tyyppiset ratkaisut. Ainakin nyt juhannuksena kun kävin pikareissulla Hollannissa, poikkesin Zandvoort-nimisellä biitsillä Haarlemin lähellä, ja koko ranta oli rakennettu täyteen merinäköalalla ja parvekkeella varustettua loma-asuntoa, ja sitten oli vielä erikseen alue matkailuautoille, ja kaikki oli ihan vieri vieressä niin että suurta väestöntiheyttä ei varmasti voi olla huomaamatta. Myös aivan uskomattoman tiiviisti rakennettuja siirtolapuutarhoja näin, jokaisella käytössä semmone postimerkin kokoinen maapläntti http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif. Ja hollannissa saattaa mennä 50 km:n matkaan autolla sama aika, minä aikana Suomen ruuhkattomilla tai korkeintaan puoli-ruuhkaisilla teillä etenisi 200 km http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

USA:ssa tietysti väestöntiheys lienee lähempänä Suomen luokkaa kun Hollannin luokkaa...

[This message has been edited by Puppe (edited July 12, 2001).]

Tuomo
12 July 2001, 20:26
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Tipi:
Kannattaa katsoa jos lapsenmielisyyttä riittää, piirrettyjä ei voita mikään! </font>

Disneyn piirretyt ovat hyviä. Varsinkin Dumbon, Maija Poppasen tai Robin Hoodin kaltaiset klassikot. Eikä näissä nykypäivän Disney-elokuvissakaan vikaa ole. Parempaa viihdettä se on kuin Warner Bros.:n räiskintäsarjakuvat.

Ja minusta on erittäin terveen ihmisen merkki, että jaksaa aikuisenakin katsoa piirrettyjä. Valitettavasti jotkut ihmiset tulevat aikuisena niin kyynisiksi ja pessimistisiksi, että sellainen hymyilevä asenne elämään häviää.

Tero
12 July 2001, 20:34
Key West tänään
Updated 1 PM ET (17Z) 7/12/2001
Few Clouds 65 % humidity
87 °F SW 7 mph

No, kaikki saavat valita ilmastonsa, on iso maa.

Tipi
12 July 2001, 20:46
Tuomo: "Ja minusta on erittäin terveen ihmisen merkki, että jaksaa aikuisenakin katsoa piirrettyjä."

Mitä, minäkö mieleltäni terve ihminen!? En ainakaan tunnusta http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif Ja meitä on vielä kaksi samanlaista saman katon alla.. Saapa nähdä kun/jos joskus saamme lapsia ne mitävät meitä varmaan ihan kaheleina!

Zzeus11
12 July 2001, 21:12
Ainakin Key Westissa on jonkun verrantuulta , rannan light breeze tekee sen siedettavaksi , taalla ja varmaan Lokarin nurkilla on vahan tukalampaa ellei ole ihan mailin tai kahden etaisyydella Atlannista.
Heina - elo kuun dew point lukemat ovat taalla 73-78F , ilman sanottavaa tuulta , se on kuin olisi huonossa marassa saunassa koko ajan.
Kenella tahansa on vapaus menna mokille , ja tehda ihan mita vaan mokkinsa kanssa , mutta kun suomalaisilla on tunnetusti pinna kirealla muutenkin , niin ihmettelen mita hermoja rauhoittavaa tai stressia lieventavaa vaikutusta silla mokki hulluudella mahtaa olla ??????

Tietenkin silloin kun siella vietetaan koko loma , ehka 5-6 viikkoakin yhta mittaa , niin se varmaan on posittivinen vastakohta betoninukkumalahion 'heatretentionin' aiheuttamiin arjen painajaisiin.

Leena
12 July 2001, 21:53
Tämä nyt taas hyppii elokuvista mökkien puolesta- ja vastaan puhumiseksi. Meillähän on se perävaunu, jota pidän tavallaan pyörillä kulkevana kesämökkinä. Kukaan ei tainnut mainita luontoa, kun mökeistä on puhe. Itse ainakin Saimaan rannalla kasvaneena haluan kesällä nähdä vettä. Sitä ei kodin ikkunasta näe, vaikka maaseudulla asutaankin. Mikään ei ole ihanampaa, kuin istua ulkona aamuvarhaisella katselemassa auringon nousua ja kuunnella lintuja ja juoda hyvää kahvia!
Helle ei haittaa asiaa. Kuumuuteen tottuu ja mitä siitä jos hikoilee, onhan suihku olemassa!
Toinen asia, ainakin meille nais-ihmisille on ostokset. Kotiin on vuosien mittaan tullut ostettua kaikenlaista ja kun on sitten mökki, on niin kiva tehdä löytöjä juuri mökkiä varten!

Lokari
14 July 2001, 23:47
Tuomo, tässä on elokuva ihan sinua varten: Legally Blonde. Katso Netscapen sivua http://home.netscape.com/movies/openings/ jossa on lisää tästä uutuudesta http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif
http://home.netscape.com/ex/shak/movies/images/legallyblonde.jpg

Tuomo
16 July 2001, 08:19
Lokari: Mutta eikös tässä ole juuri sellainen tyhmä blondi? http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Okei, nyt minä taas kerjään verta nenästäni. No, kuka lyö ensimmäisenä?

Lokari
16 July 2001, 13:48
Tuomo, etkö sinä lukenut: "Elle Woods is a classic California girl determined to win respect for blondes everywhere". Kunhan katsot sen elokuvan, niin sinunkin käsityksesi vaaleaveriköistä muuttuu http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif

Tero
24 July 2001, 02:50
Voi ei!

'Jurassic' Devours Competition
Movie-goers are still hungry for dinosaurs as Jurassic Park III takes the biggest bite at the box office.

Zzeus11
24 July 2001, 16:01
Kavin katsomassa Jurassic Rerun ja niinkuin 14 vuotias poikani , joka oli kova Jurassic officionado ja fan vuosia sanoi ; "Dad , it sucks!"
Mina vastasin ; "Yes , son , it truly does!"

Tunti viisitoista minuutttia vanhoja tuttuja ,tosin hyvia , special effects , paljon 'bad acting , vahan good acting', suht koht olematon tarina , ja ohjaus ei ollut Spielbergin luokkaa alkuunkaan.

Ville V
24 September 2001, 07:59
Varsinaisesti viikonloppuna katsomani elokuva ei ollut uusi elokuva, mutta huvittava kylläkin.

Katsoin viikonloppuna King Ralph leffan (http://us.imdb.com/Title?0102216) joka itseasiassa oli melkoisen hölmö - hauskaksi leffan teki se että käsikirjoittajat olivat laittaneet englantiin vierailemaan Suomen kuninkaan Kustaan.

No, tälläistä sattuu. Eihän sitä voi tietää että suomessa ei ole kuningasta http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Kaikille 'Trekkifaneille' :

STTNG: Nemesis in production (http://dailynews.yahoo.com/h/nm/20010924/en/film-startrek_1.html)

--

Olen katsellut tällä viikolla useita osia Star Trek the Next Generation -sarjasta ("TNN" sateliittikanava on näyttänyt niitä peräperää monta päivää), ja on ollut kiva nähdä osia, joita viimeksi näin vuosia sitten.

Tänään käytiin elokuvissa ensimmäistä kertaa noin vuoteen! Tämä oli myös ensimmäinen kerta kun Fiona kävi elokuvissa! http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif Aluksi Fiona oli vähän järkyttyneen näköinen, mutta innostui nopeasti, ja katsoi koko noin tunnin ja 40 min leffan läpi mukinoitta.

Käytiin katsomassa Monsters Inc (http://www.monstersinc.com), joka oli ihan hauska Disney/Pixar-animaatioelokuva.

Tuomo
04 November 2001, 10:25
Kyllä ovat ajat muuttuneet! Lapsia, jotka eivät osaa vielä edes kunnolla kävellä, viedään elokuviin!

Minä kävin elokuvissa ensimmäistä kertaa vasta joskus 12-vuotiaana. Kyllä oli maailma erilainen silloin!

Puppe
04 November 2001, 10:39
Tuomo; nykyäänhän esim. Kinopalatsissa on omia baby-kino näytöksiä pienten lasten kanssa tuleville. Niin se maailma muuttuu.

Puppe
04 November 2001, 12:00
Harry Potteria täytyy mennä katsomaan. Ilman muuta, siis tottakai!

--

Harry Potter -elokuva saapuu Suomen elokuvateattereihin ennätysmäärällä kopioita. Filmi valtaa Suomen 65 kopiolla, joita esitetään 50 paikkakunnalla. Harry Potter ja viisasten kivi -elokuva tulee meillä ensi-iltaansa 23. marraskuuta. Maailman ensi-iltansa leffa saa viikkoa aiemmin.

Elokuva perustuu J.K. Rowlingin Potter-kirjasarjan ensimmäiseen romaaniin. Pääosassa nähdään 11-vuotias brittipoika Daniel Radcliffe. Hän on aiemmin näytellyt BBC:n tv-sarjassa Dickensin romaanihahmoa David Copperfieldiä. Potter-elokuvan on ohjannut Chris Columbus, jonka aiempia ohjauksia ovat muiden muassa Yksin kotona ja Mrs. Doubtfire. Radcliffen ohella Harry Potter -leffan pääosissa ovat John Cleese ja Richard Harris.

[This message has been edited by Puppe (edited November 04, 2001).]

Puppe
04 November 2001, 13:12
Heh, heh, Harry Potter tulee muuten 23.11 myös Hyvinkäälle. Täytyy olla jonkinlainen ennätys, että Hyvinkäällä nähdään joku ei-suomalainen elokuva "viikkoa maailmanensi-illan jälkeen" http://viestit.etusivu.net/old/rolleyes.gif

(Hyvinkään elokuvateatterit ovat perinteisesti olleet alennustilassa sen takia, että vähänkään vanhemmat ihmiset käyvät Helsingin "downtownin" hienoissa elokuvateattereissa, joissa on THX:t sun muut pelit ja vehkeet. Hyvinkään pari antiikkista teatteria houkuttelevat lähinnä lapsia ja nuoria, jotka eivät Helsinkiin viitsi/pääse lähtemään. Koska ensi-illat jaetaan Suomessa elokuvateattereiden yleisömäärän mukaan, ei Hyvinkäällä ole toivoakaan nähdä ensi-iltaa ellei kopiomäärä ole todella suuri. Yleensä siellä pyörivät elokuvat ovat ikivanhoja tai muuten vaan onnettomia)

Puppe
04 November 2001, 13:17
Todettakoon, että Hyvinkään elokuvateattereiden historiaan toki mahtuu elokuvateatteri Areena, ensimmäinen Suomessa kaupunkien ulkopuolelle avattu teatteri. Siellä yllekirjoittanutkin näki ensimmäiset piirrettynsä. Sittemmin teatteri on suljettu, silla talo on pahasti ränsistynyt, eikä olisi enää turvallinen yleisölle. Ite asiassa sen rötiskön purkaminen olisi täysin perusteltua, ennenkuin romahtaa itestään, mutta yllättäen jokunen kulttuuri-hihhuli on keksinyt että näin ei saa missään tapauksessa tehdä. Siihen seinään joku on tuhertanut mm. kyltin "Tämä talo ON kulttuuriperintöä".

Tero
04 November 2001, 13:45
Tuomo on elänyt suojattua elämää. Menin usein elokuviin 5-10 vuotiaana kahden mummuni kanssa, Disney elokuvia, ei yleensä piirrettyjä. 12 vuotiaana menin jo yksin kaverin kanssa katsomaan A Hard Days Night.

Silloinhan oli teevee mustavalkoinen, ja elokuvissa käytiin aika paljon.

Tuomo
04 November 2001, 15:59
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Puppe:
yllättäen jokunen kulttuuri-hihhuli on keksinyt että näin ei saa missään tapauksessa tehdä.</font>

Kas, kulttuurihihhuleita on näköjään myös Hyvinkäällä. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Meillä Jyväskylässä kaupungin johto päätti joskus pari vuotta sitten, että vanha Lutakon tanssisali puretaan, koska uudelle kongressitalolle ja muille pytingeille tarvitaan parkkitilaa.

Purkutuomio sai sadat ihmiset lähtemään mukaan mielenosoitukseen, jossa vastustettiin purkupäätöstä. Lutakossa on iän kaiken ollut kaikenmaailman taiteilijoiden ja heavy-bändien harjoittelutiloja. Kaupunki olisi osoittanut heille uudet tilat toiselta puolelta kaupunkia, mutta se ei kelvannut, koska Lutakko on "niin hyvällä paikalla".

No, eipä mielenosoitus mitään auttanut. Tanssisali on kyllä edelleen pystyssä, mutta kohta sekin vedetään länään. Suurin osa niistä bändien harjoittelutiloista on jo nyt purettu. Tanssisali oli muuten varsinainen surmanloukku. Pari vuotta sitten siellä loukkaantui kymmeniä ihmisiä, kun erään konsertin yhteydessä oli syntynyt paniikki ja erittäin ahtaassa käytävässä jonottaneet ihmiset olivat ryntäilleet toistensa päälle.

Mutta tämä kaikki on tietysti arvokasta kulttuuriperintöä, jota ei saa purkaa. http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Tuomo
04 November 2001, 16:01
Vielä elokuvista: itse näin ensimmäisen elokuvani Disneyn Beauty and the Beast Jyväskylässä vuonna 1992. (Eli itse asiassa taisin olla ensimmäistä kertaa elokuvissa käydessäni 9-vuotias.)

Sittemmin elokuvia onkin tullut tapitettua ahkerasti. Harmittaa, kun ei ole koskaan tehnyt listaa elokuvista, joita on nähnyt. Se olisikin nyt jo aika pitkä lista.

Puppe
04 November 2001, 16:57
<font face="Verdana, Arial" size="2">Purkutuomio sai sadat ihmiset lähtemään mukaan mielenosoitukseen, jossa vastustettiin purkupäätöstä. Lutakossa on iän kaiken ollut kaikenmaailman taiteilijoiden ja heavy-bändien harjoittelutiloja. Kaupunki olisi osoittanut heille uudet tilat toiselta puolelta kaupunkia, mutta se ei kelvannut, koska Lutakko on "niin hyvällä paikalla".

</font>

Mielestäni tämä ilmiö kertoo siitä, että nykyään useammat ja useammat ihmiset haluavat vaikuttaa konkreettisesti johonkin lähellä tapahtuvaan; eli ihmisellä on luontainen halu olla vaikuttamassa, mutta esim. politiikka koetaan liian kaukaiseksi ja vieraaksi. Sen sijaan suosiotaan lisäävät koko ajan erilaiset yhden asian liikkeet, joista osa syntyy spontaanisti jonkun asian kuten vaikka rakennuksen ympärille.

Helsingissähän on esimerkkinä tämä VR:n makasiinien suojelu. Mukana on varmasti paljon sellaisiakin ihmisiä, joille ei henkilökohtaisesti olisi paljoakaan väliä makasiinien kohtalolla, mutta mukana oleva massa vetää puoleensa ja se tarjoaa konkreettisen tilaisuuden vaikuttaa. Nekin rötisköt saisi mielestäni jyrätä pääkaupungin arvokasta keskustamiljöötä rumentamasta.

Hyvinkäällä entisen elokuvateatteri Areenan purkutuomiota lienee hidastaa se tosiasia, että päinvastoin kuin Helsingin keskustassa, Hyvinkään siinä kolkassa ei todellakaan ole mitään kiireistä tarvetta rakentaa mitään siihen tontille. Kyse on vain siitä, että taloa pitäisi peruskorjata jollain rahalla, jotta se ei romahtaisi itsestään jossain vaiheessa.

[This message has been edited by Puppe (edited November 04, 2001).]

Tuomo
04 November 2001, 17:15
Puppe: Mutta eikö tämä ole varsin nurinkurista? Halutaan vaikuttaa, mutta ei kuitenkaan olla loppujen lopuksi kiinnostuneita itse asiasta, vaan pelkästään siitä, että saadaan nyt osoittaa mieltä edes jonkun asian puolesta?

Olen ollut havaitsevinani, että jotkut ihmiset saavat mielihyvää siitä, että he järkyttävät yhteiskunnallista rauhaa, lähipiiriään tai muita vakiintuneita ryhmittymiä. Halutaan siis vain "herättää huomiota".

Eikö tällaisissa yhden asian liikkeissäkin ole kyse juuri siitä?

Itse asiassa toisinaan joku ns. tavallinenkin asia voi nousta jollekin päähänpiinttymäksi.

Hiljattain oli Uutisvuodossa (http://www.uutisvuoto.com) joku nainen, joka ainakin pari kertaa ohjelman leikatussa versiossa (jäämme vain arvailemaan, kuinka monta kertaa niissä otoksissa, jotka leikattiin pois) mainitsi, kuinka yksinhuoltajilla on vaikeaa. Toisessa tapauksessa hän kansanedustajia koskevan kuvapätkän yhteydessä totesi vain, että kansanedustajat ovat selkärangattomia, kun heitä ei ole näkynyt yksinhuoltajien kokouksissa.

Nainen oli siis omistanut koko elämänsä yksinhuoltajille, sen näki selvästi. Ja ilmeisesti koko hänen maailmansa pyöri yksinhuoltajuutta koskevan järjestötoiminnan ympärillä.

Nämä ihmiset siis muodostavat identiteettinsä yksinhuoltajuuden kautta vähän samaan tapaan kuin työttömien järjestöjen aktiivit ovat "ammatiltaan" työttömiä ja työttömien yhdistysten aktiiveja.

Valtarakenteiden vavisuttamisesta (yksinhuoltajat haluavat tietysti muuttaa yhteiskuntaa yksinhuoltajia suosivammaksi, samoin työttömät työttömiä suosivammaksi) tulee elämäntapa, osa identiteettiä, puolet minästä.

Zzeus11
04 November 2001, 19:45
Kavin katsomassa Bandits , Bruce Willis, joku aika sitten, aika hyva juttu.
Willis on parempi vahan huumori rooleissa!

Eilen piti katsoa Yankees-Dbacks, mutta kun kolmas inning tuli ja Yankees 'self destructed' niin flippailin vaimon kanssa kunnes paadyin katsomaan 'Fiddler on the Roof', paaosassa Topol, ja kylla oli hyva leffa vaikka on vanha ja olen nahnyt sen varmaaan 10 kertaa filmina ja lukemattomia kertoja 'on stage'.
They don't make them like they used to!

Minäkin yritin eilen muistella minkä ikäisenä olisin ollut elokuvissa ensimmäistä kertaa. "Kapteeni Nemo" -leffan kävin katsomassa. Muistan, että siinä oli Omar Sharif pääosassa, ja ko. leffa ilmestyi 1973. Kolmevuotiaana en elokuvissa kuitenkaan käynyt, eli saatan sotkea. Ehkä näin tuon myöhemmin televisiosta tai videolta, ja kävin katsomassa teatterissa vuonna 1978 ilmestyneen The Amazing Captain Nemo -leffan. Se sopisi iältäänkin, olin silloin kahdeksanvuotias. En ole varma kävinkö sitä ennen koskaan elokuvissa.

Yritin myös muistella, minkä ikäisenä olisin käynyt ravintolassa ensimmäistä kertaa (Fiona on vajaan vuoden iässä käynyt esim. Pappadeaux (http://www.pappadeaux.com/)-meriruokaravintolassa jo useamman kerran http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif). Todennäköisesti olin käynyt jossain ravintolassa suhteellisen nuorena (mutta ei tietenkään Fionaan verrattuna http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif), esimerkiksi matkalla ollessamme. Ehkä noin seitsemänvuotiaana kävin ensimmäistä kertaa Tukholmassa, joten silloin kävin varmasti jossain ravintolassa.

70-luvulla Cokispullo oli erikoisuus, ja sitä ostettiin vaan aina joskus "herkuksi".

Zzeus11
04 November 2001, 19:50
Ai niin, ja tanaan mennaan katsomaan Monsters, Inc., ainoastaan sen takia kun siina on uusi 'trailer' eli preview ensi kevaana tulevasta uudesta Star Wars leffasta.

Meidan 15 vuotias on Star Wars fan.

Juuri tuo StarWars traileri oli ainoa kohta koko elokuvakokemuksesta, mikä oli Fionalle vähän liikaa :]

Puppe
04 November 2001, 21:33
Mutta minäpä kävin katsomassa toistaiseksi uusimman Star Warsin kello 6.00 aamulla ennen töihin menoa. Se nääs pyöri non-stoppina ensi-iltapäivän. Ensimmäinen näytös oli 00.01, eli olisikohan tuo ollut kolmas vai neljäs näytös http://viestit.etusivu.net/old/rolleyes.gif

Puppe
04 November 2001, 21:38
<font face="Verdana, Arial" size="2">Ehkä näin tuon myöhemmin televisiosta tai videolta, ja kävin katsomassa teatterissa vuonna 1978 ilmestyneen The Amazing Captain Nemo -leffan. Se sopisi iältäänkin, olin silloin kahdeksanvuotias. En ole varma kävinkö sitä ennen koskaan elokuvissa.</font>

Mulla taas eka 'oikea' (ei-piirretty) elokuva, jonka näin elokuvateatterissa, oli Ronja Ryövärintytär. Olen IMDB:sta koittanut päätellä vuotta, ilmeisesti se oli 1985, koska IMDB väittää että release date Suomessa oli 1.3.1985. Silloin olisin ollut 10, muistelisin kyllä että olisin ollut nuorempi, mutta miten vaan...

Puppe
04 November 2001, 21:44
<font face="Verdana, Arial" size="2">Olen ollut havaitsevinani, että jotkut ihmiset saavat mielihyvää siitä, että he järkyttävät yhteiskunnallista rauhaa, lähipiiriään tai muita vakiintuneita ryhmittymiä. Halutaan siis vain "herättää huomiota".

Eikö tällaisissa yhden asian liikkeissäkin ole kyse juuri siitä?

</font>

Ei mielestäni ihan samasta asiasta. Enemmän sanoisin jotenkin niin, että politiikan ja maailman kysymykset ovat muodostuneet niin sekaviksi ja monimutkaisiksi, että ihmiset hakevat yksinkertaisempia kysymyksiä. Kuten vaikka jonkun talon purkaminen. Näiden kautta voidaan purkaa halua olla vaikuttamassa. Välttämättä ei siis haluta herättää huomiota huomion takia, eikä järkyttäminen ole mikään itse tarkoitus.

Joskus aikoinaan esim. politiikassa oli selvät "rintamalinjat", esim. työläiset-porvarit. Oli myöskin selkeitä tavoitteita, kuten vaikka 8 tunnin työpäivä. Nykyään asiat ovat jotenkin hirveän paljon monimutkaisempia. Lisäksi selkeää "hyvä/paha-jakoa" on vaikea löytää. Ajatellaanpa vaikka jotain pakolaispolitiikkaa. Toisaalta sorrettujen ja vaarassa olevien pakolaisten auttaminen katsotaan sivistyneiden maiden velvollisuudeksi, toisaalta järjestelmää käytetään paljon väärin.

Tuomo
05 November 2001, 08:08
Joskus aikoinaan esim. politiikassa oli selvät "rintamalinjat", esim. työläiset-porvarit. Oli myöskin selkeitä tavoitteita, kuten vaikka 8 tunnin työpäivä. Nykyään asiat ovat jotenkin hirveän paljon monimutkaisempia. </font>

Voipi olla näinkin, vaikkakin tuo 8 tunnin työpäivän tavoite on vähän huono esimerkki, sillä se tuli voimaan jo vuosisadan vaihteessa, jolloin työväenliike nosti vasta päätään eikä vahvaa työläiset-porvarit -jakoa vielä ollut. Paremminkin vuosisadan vaihteessa poliittinen kenttä oli jakautunut fennomaaneihin ja svekomaaneihin. Ja fennomaanitkin olivat vielä jakautuneet vanhasuomalaisiin ja nuorsuomalaisiin...

Puppe
05 November 2001, 10:54
Harry Potterin ensi-ilta oli viikonloppuna Lontoossa. Muutkin kun Fiona näyttävät käyvän nuorena elokuvissa. Nääs jossain englantilaisessa tabloidissa (en muista missä, Sky Newsillä oli 'sanomalehtikatsaus') oli puolen sivun kuva, jossa David ja Victoria Beckhamin kakara poseeraa kuvaajille ensi-illassa. Kuinkakohan vanha hän oli, olisiko jo 2 v?

Tero
05 November 2001, 22:33
http://saunalahti.fi/mesta/harrypotter.html

potterin juhlia ym.

Eilen äidiltäni saapuneessa Fionan syntymäpäiväpaketissa oli pari lehtileikettä. Yhdessä oli kääntöpuolella parin kuukauden takainen hämeenlinnalaisen MAXIM-elokuvateatterin leffamainos. For your viewing pleasure...

http://pix.etusivu.net/arch0202/pearl_harpor.jpg

http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

[This message has been edited by Ville (edited November 21, 2001).]

Tero
21 November 2001, 19:53
Rentun ruusukin vielä pyörii...

Tai pyöri kesäkuussa. Tuo leike oli päivätty 27.6.2001.

[This message has been edited by Ville (edited November 21, 2001).]

Puppe
21 November 2001, 21:18
joo ei Pearl Harpor sentään niin myöhässä tänne tuu että nyt olis vasta ennakko-ensi-illassa

Tero
26 November 2001, 01:23
Muutama kriitikko ei tykännyt Harry Potterista. Niillä on se ongelma, että ne katsovat elokuvia työkseen, aina kriitikkona. Ei siinä mitään silmään pistävää vikaa ole. Aihe nyt on se mikä on, eikä se kaikkia kiinnosta. 2,5 tuntia oli okei teatterissa, ehkä paljon videona.

Zzeus11
26 November 2001, 04:02
Meidan porukka on nahnyt Potterin, lapset kaksikin kertaa, ei filmin itsensa takia, vaan Star War trailerin, filmi ok, itse nautin Monsters inc enemman, varsinkin lintuisesta lyhyt elokuvasta alussa.
Seuraavaksi pitaisi menna katsomaan Oceans Eleven, en tieda viitsinko.

Tuomo
26 November 2001, 08:52
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Tero:
Niillä on se ongelma, että ne katsovat elokuvia työkseen, aina kriitikkona. </font>

Paitsi että kriitikko usein näkee elokuvissa sellaisiakin elementtejä, joita tavallinen katsoja ei huomaa.

Veljeni kanssa juttelimme taannoin elokuvista ja kriitikoista. Päädyimme siihen lopputulokseen, että jos joku käy elokuvissa kerran vuodessa, hän todennäköisesti pitää jokaisesta näkemästään elokuvasta. Mutta kun alat katsella elokuvia vaikkapa kerran viikossa tai jopa useamman kerran viikossa, kuten useimmat lehtiin kirjoittelevat kriitikot, alkaa elokuvien välillä nähdä suuriakin eroja.

Tavallinen kansa kritisoi aina leffakriitikkoja, mutta yllättävän luettua tavaraa elokuvakritiikit silti on. Ammattitaitoinen kriitikko osaa katsoa elokuvaa analyyttisesti ja perustella näkemyksensä, jonka pohjalta lukija voi muodostaa oman mielipiteensä. Parhaiten homma toimii silloin, kun lukija tietää olevansa aina samaa mieltä kriitikon kanssa tai ei koskaan samaa mieltä kriitikon kanssa. Tällöin katsomisvalintojen tekeminen on helppoa.

Tero
26 November 2001, 14:35
Ne elokuvan pikkunippelierot saisivat olla siinä 4 tähden ja 5 tähden välillä, siis eivät saisi aiheuttaa sen suurempaa eroa. Elokuvaa ei saisi leimata kahden tähden elokuvaksi jos joku tekninen juttu ärsyttää ainoastaan kriitikoita.

Ei tässä nyt ole kansan kohdalla kysymys laatuviineistä vaan parin tunnin viihteestä.

Tuomo
26 November 2001, 15:20
Tero: Tekninen yksityiskohta ei koskaan tiputa elokuvan arvostelua kahteen tähteen. Ainakaan minä en ole koskaan kirjoittanut elokuva-arvosteluja, joissa olisin tyrmännyt elokuvan vain tekniikan takia.

Sisältö ratkaisee. Jos

A) Elokuvassa ei ole fiilistä, tulee kaksi tähteä.

B) Elokuva on ennalta-arvattavissa, tulee kaksi tähteä.

Yksi tähti tulee vain silloin, kun elokuva on yksinkertaisesti mauton, kuten Jennifer Anistonin tähdittämä Object of My Affection" (http://us.imdb.com/Title?0120772) (1998) tai Pay It Forward (http://www.tuomomedia.fi/index.cgi?elokuvapalsta/payitforward).

Kolme tähteä saa elokuva, jossa toteutuu kohdat A tai B, mutta lievemässä muodossa. Neljä tähteä saa taas elokuva, joka on tosi hyvä, mutta josta puuttuu ihan vähän jotain, mikä tekisi siitä täydellisen, eli viiden tähden arvoisen.

Sivumainintana huomautettakoon, että elämässäni olen kirjoittanut noin 40-50 elokuva-arvostelua, kaikki vuosilta 1994-2001. Viisi tähteä on tähän asti saanut vain Titanic (katsoin sen uudestaan tänä vuonna ja olisin kyllä antanut enää neljä tähteä), Wag the Dog, Primary Colors, The Insider ja kenties pari muuta elokuvaa, jotka eivät nyt juuri tule mieleen.

Tero
26 November 2001, 15:25
Okei
.........
Potterista sauhutaan Iltalehdessä
http://www.iltasanomat.fi/keskustelu/lukijanviesti.asp?id=157481

hehhe heh
Kohta tarttee kieltää Pääsiäinen ja Halloween.

Riku
26 November 2001, 15:38
No Hallowe'en eli Samhain onkin alunperin kovinkin pakanallinen juhla, aika lailla samanlainen kuin suomalainen pääsiäinen. Ei sitä pitäisi väkisin suomalaisille tyrkyttää. Ei siis pakanallisuudessa ole mitään pahaa. Mutta kun Halloween ei kuulu auomalaisiin juhlaperinteisiin, ja se on tuotu sinne väkipakolla pelkkänä kaupallisena hässäkkänä... Tai jotain

Tuomo
26 November 2001, 17:18
Ei Halloween ole Suomeen oikein vielä rantautunutkaan. Täällä harvempi edes muistaa, milloin se halloveeni oikein on.

Kimppu
26 November 2001, 17:37
paikallisissa lehdissa ja uutisissa oli iso juttu kun nuoret ostivat monsters paikkaliput ja lahtivat oitis veks teatterista SW-trailerin paatyttya.

<font face="Verdana, Arial" size="2">Zzeus11:
katsomaan Monsters, Inc., .. preview ensi kevaana tulevasta uudesta Star Wars leffasta.
</font>

Tero
26 November 2001, 17:40
Elokuvissa on oltava joku uskottava juoni, fantasiassakin.

Viimen 5 vuoden aikana olin kerran poikien kanssa elokuvissa ...olisiko ollut Lost in Space, the movie. Antaisin sille nolla pistettä. Kaikki tekninen leikittely oli vielä kamalampaa heikon juonen ja kamalan näyttelyn ja repliikkien päällä. Pojat melkein tykkäsivät, mä kierin istuimessani filmin ajan.

Katri
27 November 2001, 07:28
Kävin eilen katsomassa Harry Potter -elokuvan. Eihän se mikään elämää suurempi leffa ole, enkä tiedä mitä siitä saa irti joku, joka ei ole Potter-kirjoja lukenut. Minä olen kirjat lukenut, ja pidin leffastakin. Ainakin se oli kirjalle uskollinen http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif Ja Harryn ja Voldemortin kohtaaminen oli tehty hyvin.

Tuomo
27 November 2001, 08:16
Minä en ole koskaan lukenut Potter-kirjoja, mutta kävin eilen katsomassa elokuvan. Minusta se oli hyvä elokuva, joskaan en oikein pitänyt siitä Potterin ja Valdemortin kohtaamisesta: kohtaus muistutti liikaa amerikkalaisia toimintaelokuvia.

Minulle tuli Harry Potter -elokuvasta heti mieleen Star Wars. Näitä kahta näennäisesti toisistaan poikkevia elokuvasaagoja (kai Potteristakin tehdään useampi elokuva) yhdistää tarinasta löytyvät selkeät hyvä ja paha. Star Warsissa paha on Darth Vader (tai mikä se nyt olikaan), Potter-elokuvassa Valdemort.

Tero
03 December 2001, 17:02
Olen lukenut lisää arvosteluja. Suurin osa kriitikoista ei ole lukenut kirjaa. Harry on kirjassakin jotenkin poissaoleva. Kuin hänen kohtalo ja elämä olisi edeltäkäsin määrätty.

Ja elokuva TARVITSEE Williamsin voimakkaan musiikin alleviivaamaan filmin puutteita välittää tunnelmaa.

Tero
04 December 2001, 03:58
Luen lapsille Hobbittia sarjakuvaversiona. Myös Lord of The Rings on sarjassa. Tekstit Charles Dixon ja kuvat David Wenzel.

Ainakin poika tulee leffaan.

Vesa
04 December 2001, 04:36
Sain tänään Suomesta videon "Hylätyt talot, autiot pihat" , elokuva Suomen kohtalonvuosista. Kuva on v.2000, siis aika uusi. Nyt vaan täytyy laittaa se täkäläiseen formiin. Se maksaa n. 10 taalaa.

Kohtalonvuosista? Siis 1990-nykypäivä? http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Vesa
04 December 2001, 05:22
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Ville:
Kohtalonvuosista? Siis 1990-nykypäivä? http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif</font>

Ville, jos puhutaan 1990-nykypäivä, kuvan nimenä pitäisi olla rappion vuodet. http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Puppe
04 December 2001, 14:51
Onko sulla Tero multiregion DVD-soitinta? Tai siis region2 eli Eurooppa tarvittaisiin myös. Voisin lähettää sulle Fucking Åmål (http://us.imdb.com/Title?0150662) DVD:n Tanska-painoksen (tanskankieliset kansilehdet, valikot ja tekstitys). Mulla lojuu sellainen melko ylimääräisenä hyllyssä, kun sen ostamisen jälkeen ostin Ruotsi/Suomi/Norja-painoksen (tuli myyntiin myöhemmin) ja vieläpä USA-painoksen (aka Show Me Love).

Olis mulla myös Mifunes sidste sang (http://us.imdb.com/Title?0164756) DVD:llä, myöskin Tanska-painos (region2, ei tekstityksiä/dubbauksia), saisit senkin jos haluaisit.

Tero
04 December 2001, 15:06
Puppe, juuri tuota olemme meinailleet, ostaa sellainen. Mutta ei ole DVD elokuvia, ei ole syytä ostaa. Niiden hinnat oli keväällä yli $500. Joku töissä sanoi, että näiden code free laitteiden valmistaja teki huononlaatuisia soittimia.

Puppe
05 December 2001, 19:33
Sormusten-herra lippuja jonotetaan joulukuisessa Helsingissä

http://www.pp.fishpool.com/~stibe/misc/jonotus/01.jpg

http://www.pp.fishpool.com/~stibe/misc/jonotus/08.jpg

http://www.pp.fishpool.com/~stibe/misc/jonotus/04.jpg

Tero
05 December 2001, 19:46
Nyt on Sonylla, Toshiballa ja Pioneerilla alle 400 maksasvia DVD playereitä, code free. Sampoon en taida luottaa. Vaikka jauhaisi kultaa ja jauhoja.

Sampo DVE-611
$299.95
The Sampo DVE-611 is stands out with its ability to output any DVD disc to any TV, no matter what the video standard! Great performance at a great price!

Pioneer DV-440
$329.95
Only 2" in height, the Pioneer DV-440 Codefree DVD Player still packs a multitude of advanced features, including MP3 playback!

Tero
05 December 2001, 19:50
Uusi ongelma:
What is REA?
Recently, the Motion Picture Association of American (MPAA) has developed a new system called REA which will be included on almost all new region 1 DVD releases. This new technology was created to prevent consumers with Code free DVD players from watching DVD discs purchased in North America. From now on, most region 1 DVD discs will be including this technology. As such, you may find in the future that some DVD discs bought in the United States will not work on your Code free DVD player. Currently, there is no word on whether or not this technology will be included on other regions.

It is unfortunate that the MPAA has felt the need to create this new system, as it is truly a violation of your rights as a consumer. Unfortunately, it's a turn-of-events that no one is our market could have anticipated and we apologize for any inconvience this may cause you.

Puppe
05 December 2001, 19:55
<font face="Verdana, Arial" size="2">The Sampo DVE-611 is stands out with its ability to output any DVD disc to any TV, no matter what the video standard! Great performance at a great price!
</font>

Ole tarkkana; esim. tämä ei välttämättä osaa soittaa euroopan markkinoille koodattuja levyjä koska ei ole mainittu "codefree" tai "multiregion". Laita saattaa osata kyllä muuttaa eurooppalaisen PAL-videostandardin pohjois-amerikan markkinoiden NTSC-televisioita varten. Tästä on hyötyä euroopassa valmistettujen PAL DVD:tten kanssa, jotka on koodattu "region 0" eli kaikille alueille.

<font face="Verdana, Arial" size="2">
Uusi ongelma:</font>

Joo, noi elokuvateollisuuden kehitelmät on ihan perseestä. Ne olis just ja just ymmärrettäviä, jos jokainen leffa julkaistaisiin kaikilla region-koodauksilla mutta kun näin ei toudellakaan ole.

[This message has been edited by Puppe (edited December 05, 2001).]

Tero
22 December 2001, 01:15
vanhoja elokuvia:

Katsomme illalla Sormusten herran piirretyn version, ekan osan. Niitä oli 2, kolmatta osaa ei koskaan tehty. Ralph Bakshin tuotantoa.

Tero
22 December 2001, 05:08
Vähän se oli pitkäveteinen tytölle Bakshin 2 tunnin versiokin. Otettiin pari taukoa.

Bakshin piirrettyssä on filamttuja osia ratsuilla, jotka on väritetty sopimaan piirrettyyn osaan.

Oikeastaan taidan tykätä Hobbitista enemmän. Muistankin sen paremmin. Gollum on melko koominen LOTRissa.

Zzeus11
22 December 2001, 15:53
Lord of the Rings, hyva leffa, nakemisen arvoinen ehdottomasti.
Erinomaiset nayttelija suoritukset, erikoisesti Ian McKellen ja Ian Holm, Elijah Wood on myos parempi kuin odotin.
Ei haittaa filmin seuraamisessa vaikka ei olisi tarina tai hahmot tuttuja, vaikuttava paketti.

Ocean's 11 oli aika hyva, nain sen pari viikkoa sitten. Ei ollenkaan samasssa luokassa Lord of the Ring jutun kanssa, mutta kelpaa hyvin muutaman tunnin iltapaiva 'escapism'ista .

sininen
23 December 2001, 21:25
Olimme koko perhe perjantaina katsomassa Lord of the Rings. Ei varsinaisesti leffa, jonne itse olisin halunnut, mutta Kuopus tarjosi joululahjaksi koko perheelle.
Olimme taatusti Ikioman kanssa paikan ainoat ikäihmiset, mutta olihan se upea leffa. Kaikki kunnia ja kiitos Kuopukselle, joka uskalsi ottaa äitimuorinkin mukaan.
Näyttelijäsuoritukset oli hienoja ja maisemat upeita sekä tehosteet niin hyviä, että pistin välillä silmät kiinni http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Lokari
26 December 2001, 07:31
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by sininen:
Olimme koko perhe perjantaina katsomassa Lord of the Rings. ...
Näyttelijäsuoritukset oli hienoja ja maisemat upeita sekä tehosteet niin hyviä, että pistin välillä silmät kiinni http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif</font>Minäkin suljin välillä silmäni, kun rupesivat ne loputtomat zombiet ja muut kaavaan kuuluvat special effectit tympimään.

Elokuvassa oli paljon hienojakin otoksia ja vaikuttavaa tekniikkaa, esim. maisemat, luolat ja upeat kamera-ajot tekivät minuun vaikutuksen, mutta liian tiheään toistuvat epärealistiset taistelukohtaukset ja muut standardimauttomuudet tympivät minua niin paljon, että en halua nähdä seuraavaa osaa kuin korkeintaan videolta tai DVD:ltä.

Pitää ilmeisesti ruveta katsomaan, kuka on ohjaaja, ennenkuin menee pulittamaan $4.75 pääsylipustaan (iltapäivämatinean hinta).

En koskaan halua syödä popcornia elokuvissa, mutta nyt kun tytöt (Malla ja Heli) halusivat sitä niin ostin. Söin sitten kolme neljäsosaa popcorneistamme, kun muilta loppui ruokahalu.

Me ei olla vielä nähty Lord of the Rings'iä, mutta varmaan käydään se katsomassa jossain vaiheessa tällä viikolla kun Fionalla on lastenvahti.

Sen sijaan näin toissapäivänä TV:stä elokuvan Matrix (olisikohan kolmas kerta kun olen sen nähnyt). Se on varsin nerokas ja ajatuksia kutkuttava elokuva. Elokuvassahan ihmiset ovat koneiden sähkön tuottoon "viljelemiä", oikeasta olotilastaan tietämättömiä. Todellakin, jos aivomme olisi vaikkapa yön aikana selkärangan ja muiden sensorihermojen asemesta kytketty tehokkaaseen tietokoneeseen (jollaista ei tietenkään vielä ole olemassa), ei meillä todellakaan olisi mitään tapaa tietää, että aivomme vastaanottamat ärsykkeet eivät olisi aitoja, koska kaikki aistimukset - näkö, kuulo, maku, kosketus, lämpötila, jne jne ovat vain aivojen tulkitsemia hermoärsykkeitä.

Matrix-leffasta on tulossa - tietenkin - osa II (http://www.upcomingmovies.com/matrix2.html) noin puolentoista vuoden päästä. Toivottavasti eivät sotke hyvää ykkösosaa huonoilla jatko-osilla. Matrixin kolmas osa (http://www.upcomingmovies.com/matrix3.html) nimittäin seuraa kakkososaa vain noin puoli vuotta myöhemmin.

[This message has been edited by Ville (edited December 26, 2001).]

Tero
26 December 2001, 13:30
Lokari, otitteko ämpärin, pesuvadin vai 55 gallonan tynnyrin koon sitä popcornia? Ne yleiset koot, siis.

Lokari
26 December 2001, 15:30
Pesuvadin.

Tero
29 December 2001, 23:56
Menin vain pojan kanssa LOTR ää katsomaan, ja oli oikein. Tyttö olisi kyllästynyt äksöniin. Kylähän siinä istuskeltiin kalliolla kovasti myös ja tuijottettiin toisiaan. Ja juonikin väännettii rautalangasta ihan selvästi.

Luulen että sujuu videona paremmin. Lukeakin saa, mutta en nyt jaksa toista kirjaa lukea.

Ei tämä nyt muihin filmeihin verrattuna mitenkään huono ollut. Filmit vaan ovat menneet niin kaavamaisiksi.

[This message has been edited by Tero (edited December 30, 2001).]

Puppe
30 December 2001, 20:31
Kävin tuossa äsken katsomassa pakkas-illan iloksi Sormusten herran. Se oli mielestäni hyvää keskitasoa, mutta vain hyvää keskitasoa. Siinä oli musta liikaa taistelukohtauksia, ja ne olivat musta päämäärätöntä kohellusta niinkuin taistelukohtaukset yleensä. Olisin saksinut niitä vähemmäksi, ja näin leffasta olisi saanut ihan mukiinmenevän kahden ja puolen tunnin paketin.

Ylistys mitä Tolkien friikit elokuvalle suoltavat on mielestäni ylittänyt kaikki järkevät mittasuhteet, esim. IMDB Top 250 (http://us.imdb.com/top_250_films) listalla se on ykkösenä keskiarvolla 9.1/10.

Kävin katsomassa viime torstaina Harry Potter-elokuvan ja mielestäni se oli kyllä parempi kuin LOTR. Jotenkin sympaattisempi tarina. En pitkästynyt kertaakaan, kun LOTR:ssa pitkästyin jokaisen mättökohtauksen puolessavälissä. Elokuvasta innostuneena ostin sen ekan Potter-kirjankin Anttilasta. Viime yönä luin sitä puoli kolmeen http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif. Ajattelin tosin, että pitäisi varmaan ostaa ne Potterit britti-painoksena eli alkuperäisversioina. Englannin Amazonista saisi ne kaikki ilmestyneet pakettina. Siitä on muuten erikseen Adult Edition Box, joka maksaa pari puntaa enemmän ja jossa on hillitymät kannet http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif.

Zzeus11
30 December 2001, 20:38
Mina kuitenkin suosittelen vahan vanhempaa leffaa, alkuvuodelta, Tailor of Panama, varmaan yksi parhaita koko vuodelta.

Seuraavaksi pitaa menna katsomaan Beautiful Mind, Russell Crowe vehicle.

Lissu
31 December 2001, 01:14
Onko kukaan nähnyt leffaa "In the Bedroom?"
onko liian lälläriä?

MOVIE INFO
STARRING
Tom Wilkinson, Nick Stahl, Sissy Spacek, Marisa Tomei, William Mapother
DIRECTOR
Todd Field

RUNNING TIME
02:10
Ruth (Sissy Spacek) and Matt (Tom Wilkinson) are prosperous, intelligent, artistic and graceful; they live in a beautifully appointed house and have the love and respect of their community. He's the town doctor, she directs the church choir. The light of their lives, who has apparently inherited his father's intelligence and his mother's talent, is their only son, Frank (Nick Stahl), a recent high school graduate looking for an architectural program in college while he works away the summer on a lobster boat.

Frank is the talk of the town, not for his many excellences ... but for his girlfriend. Natalie (Marisa Tomei) is, as they say, a piece of work. If you're a man, you can't look at her without thinking, Wouldn't mind if I did. If you're a woman, you can't look at her without thinking, What the heck is an adult woman with two kids and separated (but not divorced) from her husband doing hanging out with an 18-year-old boy?

But the Fowlers are liberal, educated parents; they do not forbid. Still, signs of disaster are everywhere: not merely in the narrowed, resentful eyes of Mom, but also in the occasional appearance of Natalie's abusive, estranged husband, Richard (William Mapother), who is clearly upset at the way his wife has shown him up with a kid before the whole town.

So here's what the Fowlers do about this explosive situation, even after the muscular, nasty Richard has shown up at Natalie's house and beaten up Frank: nothing. They don't call the police, they don't hire a lawyer or a security firm, they don't approach Richard with warnings; they simply pretend the situation doesn't exist. As always when you do nothing to an aggressor, he becomes more aggressive: He commits an unspeakable atrocity.

--Stephen Hunter, Style

Katri
31 December 2001, 10:05
Siitä on muuten erikseen Adult Edition Box, joka maksaa pari puntaa enemmän ja jossa on hillitymät kannet http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif.</font>

Harry Potter adult editionina, huh! Ehdottomasti Bloomsburyn alkuperäisversiot, muu ei kelpaa http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Tähän mennessä olen lukenut ensimmäisen Potter-kirjan suomeksi, pitäähän suomenkielinenkin sanasto olla hallussa http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif. Kekseliäästi käännetty, hyvää suomenkieltä.

Puppe
31 December 2001, 11:19
Pitääkö se muuten paikkansa, että useampi iso ja perinteinen kustantamo oli ehtinyt hylätä ensimmäisen Potter-kirjan, ennenkuin pieni (silloin pieni http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif) Bloomsbury päätti ottaa sen julkaistavaksi. Jos näin oli, niin mahtaa jotakuta kustannustoimittajaa vähän vistottaa http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Tuomo
31 December 2001, 11:27
Kalle Päätalollehan kävi samoin: useampi kustantaja hylkäsi hänen ensimmäisen kirjansa, kunnes Gummerus kiinnostui.

Katri
31 December 2001, 11:44
Muistelisin niin että yksi tai useampi isompi kustantaja hylkäsi Potter-kirjat, joilla sitten tämä pieni Bloomsbury pääsi sinne isojen joukkoon.

Puppe
31 December 2001, 12:18
Luin netistä jutun, jossa ei kerrottu tästä kuinka moni kustantaja hylkäsi sen kirjan, mutta Rowlingin elämänvaiheista muuten... ei se ilmeisesti varsinaisesti epätoivoisessa elämäntilanteessa ollut missään vaiheessa, tätä puolta tarinasta on taidettu vähän liioitella http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif. Muuttaessaan Portugalista (jossa toimi englannin opettajana) takaisin Skotlantiin hän jättäytyi pois työelämästä vähäksi aikaa viimeistelläkseen ekan Potterin. Siinä välissä kun se tyrkytti sitä kustantajille se oli jo ehtinyt hankkia töitä opettajana. Lopetti opettamisen siinä vaiheessa, kun kustannusoikeudet USA:n ostettiin jollain järjettömällä summalla, ja siitä tuli miljonääri.

Ja onhan Rowlingilla yliopistollinen loppututkinto ranskan kielestä, ja lisäksi se sanoo kirjoittaneensa koko ikänsä (mm. kaksi aikuisten romaania, joita ei kuitenkaan kukaan ottanut julkaistavaksi). Joten en nyt niin ihmeeksi sanoisi, osoittaa vain että jos haluaisi julkaistuksi kirjailijaksi pitää olla pirun sitkeä, koska hyviltäkin kirjoittajilta hylätään vaikka kuinka monta kertaa varsinkin se eka kirja. Sitten kun on saanut ekan kirjan julkaistua, kaikki on helpompaa (tai ainakin jos se menestyy http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif)

[This message has been edited by Puppe (edited December 31, 2001).]

Katri
31 December 2001, 12:35
Rowling on ilmeisesti suunnitellut koko 7-osaisen Potter-sarjan valmiiksi, mutta kirjoittaa "kirjan kerrallaan". 5. kirja ilmestynee ensi vuoden aikana. Toivottavasti mahdollisimman pian... Olen lukemassa näitä neljää ensimmäistä jo ties kuinka monetta kertaa. Tosin nyt vaihteeksi siis suomeksi!

Tero
31 December 2001, 13:17
Kustantamoihin tulee satoja kirjoja vuodessa, ja usea hylkää suuren osan sillä perusteella, ettei heidän markkinointi sovi kirjan aiheeseen (lastenkirjat, sci fi ym laji).

Tuomo
31 December 2001, 14:50
Tuli muuten J.K. Rowlingista mieleeni, että hän on aika hyvin ymmärtänyt ja osannut salata yksityiselämänsä, vaikka onkin maailmankuulu kirjailija.

Mistähän johtuu, etteivät suomalaiset lindalampeniukset koskaan opi tätä, vaan heidän on kierrettävä iltapäivälehdissä, naistenlehdissä ja jopa TV-ohjelmissa valittamassa, kuinka media kohtelee heitä kaltoin!?

Eija
31 December 2001, 17:40
Pitääkö se muuten paikkansa, että useampi iso ja perinteinen kustantamo oli ehtinyt hylätä ensimmäisen Potter-kirjan, ennenkuin pieni (silloin pieni http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif) Bloomsbury päätti ottaa sen julkaistavaksi. Jos näin oli, niin mahtaa jotakuta kustannustoimittajaa vähän vistottaa http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif</font>

Tuli mieleen "Töllin Tyttö", ja Eila Kalinina, joka voisi tulevaisuudessa olla uusi "Päätalo" - vähintään! Eilalla on kultakaivoksen arvosta materiaalia sisällään.

Zzeus11
31 December 2001, 19:32
Isot kustantamot ovat hyvin vaikeita paikkoja lahestya, ilman mitaan kontaktia tai literary agenttia melkein mahdoton.

Monisssa paikoissa yli 90% kaikesta 'submitted material' lahtee takaisin kirjailijalle ilman etta kukaan sita edes katsoisi.

Itse olen kaynyt nama ympyrat pariin kolmeen kertaan lapi taalla, Kanadassa ja Suomessa.

Eika se paljon helpommaksi tule vaikka kustantamo paattaisi ottaa materiaalin harkittavaksi, sitten joutuu tekemisiin kaiken mailman editoreiden kanssa joiden paa tyo on kirjoituttaa texti uudestaan heidan ohjeiden mukaan.
Kaikkein hanklinta on jos on kysymys kuvituksesta , koska siina on miljoona eri subjektiivista asiaa kysymyksessa ilman mitaan yleisesti hyvaksyttyja guidelines (esim textin suhteen on sentaan , spelling, grammar jopa tyyli)

kd
31 December 2001, 20:28
Telegraph.co.uk: J K Rowling's new husband may be off work for a spell (http://news.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2001/12/31/njkrow31.xml&sSheet=/news/2001/12/31/ixhome.html)

Nyt on myöhäistä sirkutella itseään J K Rowlingin suosioon kun sillä on jo ukko.

Lokari
31 December 2001, 20:40
<font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Zzeus11:
Monisssa paikoissa yli 90% kaikesta 'submitted material' lähtee takaisin kirjailijalle ilman että kukaan sitä edes katsoisi.</font>Onneksi! Jos ne kaikki julkaistaisiin, maailmahan hukkuisi kaikenlaiseen kirjalliseen roskaan. Vaikka vahinkoja tapahtuukin, uskon, että kustantajien seula sentään suunnilleen päästää vain parhaat kirjat julkaistavaksi.

On se vaan kamala homma niillä, jotka joutuvat lukemaan kaiken sen roskan ja lähettämään toisten tuskalla tuottamat käsikirjoitukset takaisin http://viestit.etusivu.net/old/rolleyes.gif

Zzeus11
31 December 2001, 21:27
Lokari on ihan oikeassa.

Senpa takia suurin osa uutta julkaistua materiaalia on sita samaa kaavoihin kangistunutta tylsaa textia, mutta juuri ja juuri sivistymattomien massojen ulottuvilla.

Best sellers on markkinoinnin ihanne saavutuksia, usein ilman mitaan luovaa tai taiteellista sisaltoa, populismia a la carte, mutta keskitason mielikuvitukseton ja aivopesty kuluttaja ahmii sita mahansa taydelta.

Kustantamot tekee aimo palveluksen yhteiskunnalle kun heittavat kaiken erillaisen, uuden ja usein hyvin mielenkiintoisen materiaalin pellolle kaiken muun roskan (mita kylla loytyy valtava maara) kanssa, eika yksilon tartte itse vaivata aivojaan ja tehda naita valintoja.

alo
02 January 2002, 13:13
The Finnish Epic Behind Tolkien's Lord of the Rings
http://news.nationalgeographic.com/news/2001/12/1219_tolkienroots.html

http://www.nationalgeographic.com/ngbeyond/rings/

Tero
02 January 2002, 13:23
Olen kuullut että amerikkalaisen ensikerta-romaanin saa julkaistuksi melkein ainoastaan käytyään yliopistoa, jossa on nk. writers' workshop. Niillä on suhteet saada käsikirjoitukset luetuksi.

Puppe
02 January 2002, 14:04
Church burns Harry Potter books (http://www.ananova.com/entertainment/story/sm_484386.html?menu=entertainment.latestheadlines)

Tämä on juuri syy miksi suhtaudun penseästi uskonnollisiin "hihhuleihin", vaikka mulla on kyllä suurine suineni paha tapa sanoa joskus myös ei-ääriliikkeitä "hihhuleiksi".

Yleensä siellä missä poltetaan kirjoja "poltetaan" kohta myös ihmisiä. USA on siitä jännä paikka, että siellä on onnistuttu pitämään ääriliikkeet kurissa vaikka niille sallitaan hyvin suuri vapaus tempauksilleen. Itse kyllä kieltäisin kirjojen polttamisen lailla, jos mulla olisi tilaisuus.

[This message has been edited by Puppe (edited January 02, 2002).]

alo
02 January 2002, 14:31
Harry Potter on nyt josjonninjoutavaa, joutaakin. Mutta prkl! Polttivat Eminemin CD:takin. Nyt tama saa riittaa, tuo oli jo liikaa!

Tero, onneksi Internet alkaa pikkuhiljaa muuttamaan tilannetta -- nyt kenellä tahansa on mahdollisuus saada tekstinsä näkyville suurelle yleisölle netin kautta. Näkyvyys tietenkin on ongelma, mutta jos on hyvä kirjoittaja, on vain ajan kysymys kun sivustosta tulee suosittu.

Puppe, jos kirkko omistaa (ts. todennäköisesti itse osti) Harry Potter -kirjat, mikseivät he saisi niitä polttaa? Itselleenhän sika vahinkoa tekee kun purtilonsa kaataa, kuten vanha sanonta kuuluu http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif. Ms. Rowlins saa tulot kirjasta riippumatta siitä, lukeeko vai polttaako pastori kirjan http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif.

Zzeus11
02 January 2002, 18:54
Writer's workshops on ok. mutta ei niita valttamatta tarvitse.
Ne on lahinna tarkoitettu kirjoitus tason nostamiseksi, ja siina auttavat paljon.
Riippuu ihan siita kuka vetaa workshoppia loytyyko kontaktia tai ei.
Ylensa tuo paatos tapahtuu henkilokohtaisella tasolla vetajan ja jonkun paremman kirjoittajan kanssa.
Jos oma kirjoitus taso on hyva, huomattavasti parempi kuin keskiverto, ja on todella jotain mielenkiintoista sanomista, niin silloin kannataa lahestya 'literary agenttia', heilla on parhaat kontaktit ja ovat parempia 'seuloja' kun minkaan kustantajan 'low paid office clerk' joiden vastuulla on avata kaikki 'new submitted material'.

Puppe
02 January 2002, 19:21
Muistan lukeneeni, että Rowlingkin sai loppujen lopuksi tekstinsä myytyä literary agentin kautta.

Tuomo
02 January 2002, 19:22
Puppe: Ville on toisaalta kyllä oikeassa. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Mutta mitä tulee itse asiaan, niin kirkonmiehet ja muut uskovaiset ovat ihan tavallisia ihmisiä, joilla on samanlaisia valtapyrkimyksiä kuin meillä muillakin. Hyvän ja pahan määritteleminen on mitä suurinta vallankäyttöä ja siksi sitä harrastaa itse Osama bin Ladenkin.

Eri asia on, kannattaako oikean ja väärän rajan vetäjää uskoa. Kukin valitkoon oman puolensa.

Suomalaisessa luterilaisessa kirkossa on se hyvä puoli, että täällä (kirkon piirissä) ollaan yleensä tasaisen konservatiivisen maltillisia. Toisin sanoen luterilainen valtaväestö ei helposti lähde mukaan "hihhulointiin", toisaalta ei myöskään muuta suuntaansa, vaikka asia olisi hyväkin.

Puppe
02 January 2002, 19:29
<font face="Verdana, Arial" size="2">Tero, onneksi Internet alkaa pikkuhiljaa muuttamaan tilannetta -- nyt kenellä tahansa on mahdollisuus saada tekstinsä näkyville suurelle yleisölle netin kautta. Näkyvyys tietenkin on ongelma, mutta jos on hyvä kirjoittaja, on vain ajan kysymys kun sivustosta tulee suosittu.</font>

Voihan sen kirjan julkaista aina myös omakustanteena, mutta ongelma on se että tuskin saat mitään kirjallisuuspalkintoja tai julkisuutta muutenkaan, ellei se ole jonkin kustantamon julkaisema. Myös Potterien kohdalla se meni niin, että ensin se voitti palkintoja Englannissa (ja myi hyvin), sitten kustannusoikeudet USA:n markkinoille myytiin isolla rahalla, sitten myytiin elokuvaoikeudet jne.

Omaa alaani koskien, suunnilleen sama pätee tieteellisiin julkaisuihin. Yhtä tärkeää ellei tärkeämpää kuin Internetissä olevan julkaisun laadukkuus on se, mikä on sen julkaisun viitekehys; jos se on jonkin tunnetun yliopiston tutkimusryhmän sivuilla, ok. Jos se on julkaistu jossain arvostetussa journalissa kuten Communications of the ACM tai IEEE Journal, aina parempi. Jos se on vain jonkin ihmisen kotisivulla, niin tuskinpa sitä juuri huomataan.

[This message has been edited by Puppe (edited January 02, 2002).]

Zzeus11
02 January 2002, 19:47
Kustantamon rooli on verrattavissa lelutehtaan markkinointi strategiaan ja mainostus budjettiin.

Kylla textia, hyvaa textia, on paljonkin samoin kuin tuotteita, leluja yms. mutta kuinka se markkinoidaan on kaikkein tarkein kysymys.

Kustantaja on ainoa taho joka voi tarjota kirjailijalle tarvittavan 'visibility', eli mainostuksen, location, hyvin tarkkaan maaritellyn kohde ryhman, publicity, etc etc heti alusta pitaen, samoin kuin 'professional editing process' vaikka se harvoin kirjailijasta itsestaan silta tuntuu.
Tuon ylla mainitun kehittamiseen menisi vuosia, ehka kymmenia, sellaiselta joka paattaa julkista itse oman kirjan, joko painattaa oikein hardcover tai vaikka internetissa, ja risk factor is VERY high ettei siita koskaan tule mitaan vaikka itse kirjoitus taso olisi tarpeeksi hyva.

Aina kannattaa lahestya isoja taloja, uudestaan ja uudestaan, jos itse uskoo tyohonsa, niin jostain se 'break' aina ilmestyy.

Never never never.........never never give up!!!!

<font face="Verdana, Arial" size="2">
Tero:
Eiks tää Star Wars ollu sama kuin Lord of The Rings avaruuteen laitettuna? Ewokit on elves ym.
</font>

Eek, Tero!! Et tiedä mikä Star Wars on?! Miten sinulta on voinut mennä tuollainen populäärikulttuurin tukipylväs ohi?

En ole nähnyt Lord of the Rings'iä vielä, mutta mikäli se on *hyvä*, eeppisyydessään se voi vastata Star Wars III ja IV osia (1977, 1980). Kuudes osa, Jedin Paluu (1983), missä ewokit esiinytivät oli jo huomattavasti heikompi kuin kaksi edeltäjäänsä. Puhumattakaan pari vuotta sitten julkaistusta ykkösosasta, Phantom Menace (1999), jossa Lucasin taiteellinen ote oli selvästi herpaantunut markkinavoimien hyväksi.

Kaksi ensin filmattua osaa (III ja IV) ovat muutenkin legendaarisia. Kun ko. leffoja katsoo tänään, niiden efektit ovat valtavan hyvät. Osa III tehtiin todella pienellä budjetilla, joten tekijät joutuiva