PDA

View Full Version : Suomalainen musiikki

Pages : [1] 2 3 4 5

Tero
20 March 1999, 13:16
Olen lukenut ja tutkinut Mestarit Areenalla-lCDstä. Ainoa arviointi oli City lehdessä, joka kertoi äänitteen olevan rutiinilla ja rahat pois menetelmällä tuotettu vain faneille.Nostalgiaa olisi tarjolla. Olin jo harkinnut CDn hankkimista, mutta nyt epäröin.Kun joku näki näitä Mestareita teeveessä, niin miltä tuntui?Kertokaa ,suomalaiset.CDt(2)on edullisen hintainen.

Hannu
21 March 1999, 18:31
Mestarit, kuten sanoit nostalgiaa, sitä se on. Mielestäni hinta on sopiva kun tykkää vanhoista biiseistä. Olen hankkinut, enkä kadu tätä hankintaa, kuten muissa CD- hankinnoissa valitettavan usein käy.

Minullakin on tuo levy; vaikken kauheasti ehkä noista vanhoista biiseistä sinänsä pitänytkään (ainakaan kaikista), levy on nostalgiamielessä erinomainen. Jos asuisin Suomessa, tuskin olisin sitä ostanut, mutta täällä USA:ssa ollessaan on jännä kuunnella levyä, mistä tulee elävästi mieleen joku Esson huoltoasemaravintola 80-luvun alussa.
:-)

Musiikista puheenollen, käykää katsomassa Steve Roachin sivut -> www.steveroach.com -- erinomaista (!) musiikkia, tosin *ihan* toisenlaista kuin 'Mestarit'.

Kari
22 March 1999, 22:47
En tieda tosta Mestarit kiekosta, mutta itse olen yrittanyt loytaa hyvaa ostos paikkaa josta sais vakio Suomalaista musaa postimyyntina. Baddinkia, Karjalaista, Mambaa ja Sorsakoskia. Onkos Suomessa jo tommosta internet levy kauppaa ? tietaako kukaan ?

Joo, Suomesta löytyy parikin webbilevykauppaa. Kokeile www.boxman.fi (http://www.boxman.fi) , sekä www.netinlevy.fi (http://www.netinlevy.fi) -- ainakin Netinlevy toimittaa USA:han kohtuuhintaan, Boxmanilta en ole kysynyt, mutta oletan että sieltäkin tilaaminen onnistuu.

Btw, minäkin olen ex-San Franciscolainen (tai oikeastaan asuin Alamedassa ja Oaklandissa, yhteensä viisi vuotta). Nyt olen Floridassa.

[This message has been edited by Ville (edited 24-03-99).]

Santtu
24 March 1999, 16:47
tässä vielä pari levykauppaa netissä (en tiedä toimittavatko yli mutaisen veden):

http://www.ariman.fi/ <---myyvät myös käytettyjä (toimivuus testattu) levyjä
http://www.kane.fi/

tiedättehän cdnow.comin? Sieltähän saa vaikka lehmän ammumista cd:llä.
Sitten yhden lempiyhtyeeni kotisivu:

http://www.dmband.com/ ja vastaavasti Phishin http://www.phish.com/ .

(muutin linkit aktiivisiksi -Ville)

[This message has been edited by Ville (edited 24-03-99).]

Tero
31 March 1999, 13:49
Ville: voiko topicin nimeä muuttaa?Muutettaisiin tämä aiheeksi 'suomalainen musiikki'.
Kuuntelin eilen Aikakoneen biisiä Keltainen.Tällaiseksiko tämä on mennyt?Jotain iskelmän ja tanssimusiikin tapaista se on, teknoa mukana.Mutta leimaisin sen eniten iskelmäksi.Kun Badding tai Juice tekivät iskelmiä, siinäkin oli potkua.Tää nykyinen on sellaista taustahelinää kun tavaratalossa voi soittaa viihdyttääkseen asiakkaita.

Tero: Joo, moderaattori voi muuttaa. Vaihdoin topicin aiheen.

Sain hiljattain J.Karjalaisen uusimman levyn, Electric Picnic. Minusta sekin on melko "kevyt" verrattuna Karjalaisen aikaisempaan tuotantoon. Esimerkiksi pari vuotta vanhalla "Tähtilampun Alla" CD:llä lähes kaikissa biiseissä oli ideaa. Tällä uudella levyllä vain harvassa oli samalla tavalla potkua.

Puhumattakaan esimerkiksi Eppu Normaalista. Olisi hienoa nähdä heiltä uusi levy. Vanhemmissa Suomi-biiseissähän usein tuntui siltä, että sanat olivat tärkeämmät kuin musiikki; suomea ymmärtämättömille ne eivät olleet kovin mielenkiintoista kuunneltavaa. Uudempi musiikki on ehkä mukavamman kuuloista, mutta tyhjää.

Tero
31 March 1999, 18:50
Karjalaista mulla on vaan satunnaisialla alennuskaseteilla.Suomenkuvalehdessa oli kiva juttu Karjalaisesta, kun han oli nuori mies ja roikkui Tavastian lavan reunalla huuliharppu taskussa, kuunnellen blues miehia.Jos kayn Suomessa, hankin Karjalaisen kokoelman.
Latviksen Rockdata on tunnettu.Tassa yks yleinen mussiikkilinkki: www.musicfinland.com (http://www.musicfinland.com) .On taas Digelius mutta muutakin.Esimerkis Ultra Bra patkia:
www.musicfinland.com/ultrabra/audio.htm (http://www.musicfinland.com/ultrabra/audio.htm) . Mitas meinaatte.En osaa sanoa, ei nyt ihan iskelmaa, ei edes rokkia.

[This message has been edited by Tero (edited 31-03-99).]

[This message has been edited by Tero (edited 08-04-99).]

Sakke
23 April 1999, 16:35
Terve

Netinlevy ja Boxman ovat hyviä ja, varsinkin jälkimmäinen, laajan valikoiman tarjoavia kauppoja. Itse olen mieltynyt jälkemmäiseen koska makuni ei ehkä ole sitä päävirtaa ja siten tarvitsen laajemman valikoiman. Myyvätköhän ilman alvia EUn ulkopuolelle?

Uskoisin, että suuren meren takana asuvalle
www.suomikauppa.com olisi hyvä linkki tiedostaa. Laittavat samassa paketissa vaikkapa ruisleipää ja Karjalaisen, Sorsakosken jne. musiikkia. Ehkä rahtikustannuskset levyä kohti hieman kohtuullistuisivat. Tulee muuten ilman arvonlisäveroa uudelle mantereelle.

Ultra bra on ehdottomasti Suomen kovin musiikki-ilmiö tällä hetkellä!

Terkuin /Sakke

Tero
16 May 1999, 17:18
Sain lopulta Mestarit Areenalla kuunneltavaksi.Ihan kelpo tuote, äänitys ja kaikki. Mukana on koko vuosikymmenien materiaali, sanoittajia on Juha Vainio, Pertsa Reponen(Hector oikein selostaa)ja Kari Kuuva.
Joskus oikein ihmettelen että joku saa niin pitkän uran Suomessa viihteen alalla kuin joku Juha Vainio tai Vexi Salmi.Suurin osa esiintyjistähän on pinnalla muutaman vuoden ja vaihtaa sitten muuhun ammattiin.
Kuuntelin Dave Lindholmin haastattelua ja siitä kävi selväksi miten vaikea oli rockista tehdä ammattia vielä 70 luvun alussa, Suomi oli vielä tanssilavojen maa johon festivaali-rock bändit eivät päässeet.Jotkut kouluhipat eivät elättäneet.

Olisi vaikea kuvitella esimerkiksi jollain USAn osavaltiolla Suomen kokoinen viihdeteollisuus.Kaikki on koko maan viihdettä tai paikallisia kapakkabändejä, välissä on kovin vähän.

Pyry Vainio
17 May 1999, 23:42
Jotkut menestyvät ja jatkavat pitkään. Eivät vai Juha Vainio ja Vexi Salmi, vaan esimerkiksi Rautavaara, Virta, Theel jne. He tosin ovat kuolleet, mutta niin on Juha Vainiokin ja heidän uransa oli ainakin yhtä pitkä, kuin Junnun. Kai Hyttinen pääsi ylioppilaksi muistaakseni samalta luokalta kuin Salmi ja Markku Veijalainen ja on siitä lähtien vetänyt keikkoja. Ei aivan huippuna mutta silti menestyen. Samoin on Anita Hirvonen. Veikkaan Arja Korisevallekin pitkää uraa. Itseasiassa pitkän muusikonuran tehneitä voisi luetella hyvinkin monta pienen mietinnän jälkeen. Kunhan vain on muistikuvia riittävän pitkältä ajalta.

Lyhyeen lopettaneista moni on rahoittanut opintojaan viihdemuusikkoina ja lopettanut muusikon uran tutkinnon suoritettuaan. Äkkipäätään tulevat mieleen esim. tuomarit Per-Erik (Pärre) Förars ja Eino Virtanen tai ekonomi Lasse Liemola.

Tero
18 May 1999, 00:59
Lasse Liemola piti myös levykauppaa joka oli isäni työn lähellä.Hän osti sieltä levysoittimen ja ensimmäiset levymme. Itse en siellä käynyt, kävin Stockmannilla, koska siellä oli oikein kuuntelukopit.

Mutta miten kävi Jonny Liebkindin?Onko mies selvinnyt skandaalista ja syystöksistä?

Anni
18 May 1999, 04:08
Mikä se Liebkindin skandaali on?

Tuomo
18 May 1999, 11:43
Anni: Johnny Liebkind, tämä vuosikymmenten takainen pop-tähti, ryhtyi laulajauransa jälkeen liikemieheksi. Hänellä meni kuitenkin rahat vähän "sekaisin" ja poliisi alkoi 90-luvun alkupuolella (muistaakseni) tutkia hänen firmansa verosotkuja. Ilmeisesti Liebkind oli pimittänyt verorahoja miljoonien edestä. Mies muutti sitten poliisia karkuun Israeliin, josta valtio yritti häntä saada takaisin.

Israelin poliisi vangitsi Liebkindin ja piti häntä vankilassa pitkän aikaa. Tämä vankilajakso nosti hänet pitkäksi aikaa lööppeihin ja uutisiin Suomessa. Mies valitti lehtimiehille kohtaloaan iltapäivälehdissä ja muut mediat seurasivat tiiviisti poliisin yrityksiä saada hänet takaisin Suomeen.

Tero: Mikäli muistan ja olen ymmärtänyt oikein, Liebkind palautettiin Suomeen ja hän joutui oikeuteen. Tuomiota en kuitenkaan enää muista (en edes muista tuomittiinko häntä ollenkaan).

Anni
18 May 1999, 19:46
Kiitos Tuomo! En ole tullut seuranneeksi hänen uraansa sitten hänen hävittyään pop-musiikin maailmasta.

Pyry Vainio
18 May 1999, 22:18
Johnnyn kohdalla oli muistaakseni kyse yrityksestä, jonka pienosakas ja talousjohtaja hän oli. Yritys oli sekaantunut joihinkin epärehellisiin konkursseihin. Israeliin muuttanutta Liebkindiä vaadittiin Suomeen tuomioistuimeen syytteeseen velallisen epärehellisyydestä ja hän oli pitkään pidätettynä Israelissa, kun sikäläinen tuomioistuinlaitos selvitti, onko luovutukseen perusteita. Kun luovutus tapahtui, Johnny tuotiin Suomeen vangittuna, mutta vapautettiin syytteistä. Oletan hänen saavan kohtuullisen korvauksen pitkästä ja perusteettomasta pidätysajasta.

Tero
19 May 1999, 13:30
Osia noista asioista olin jo kuullut.Asuuko Johnny edelleen Suomessa vai muuttiko taas Israeliin?

Pyry sanoo:pitkän muusikonuran tehneitä voisi luetella hyvinkin monta pienen mietinnän jälkeen.
Muusikkona pärjää jonkin verran pitempään kuin laulajana.Jussi Raittisen "koulu" The Boys on kouluttanut ison osan muusikoista, rock puolella ja tanssiorkestereissa.

Sakke
26 May 1999, 10:23
Kyllä Watt Vainion ja Badding Somerjoen mukana meni suunnaton määrä taitoa mullan alle.

Mutta, uusia tulee ja niin pitääkin olla. Nykyään Suomella on säveltaituri Kassu Halonen, joka onneksi on saanut tunnustusta jo elinaikanaan. Mihin sitten yltää Ultra Bran sielu ja keulahahmo Kerkko Koskinen? Uskoisin, että niin vahvalla persoonalla ja tinkimättömällä työmyyrällä on pitkä ura edessä.

Kun Sillanpää vetää henkeä ja Korisevasta ei tunnu musiikin kiintotähteä tulevan, on Ultra Bralla, Karjalaisella ja Nylon Beatilla (!) paljon tilaa ihmisten mielissä.

Anni
31 May 1999, 06:55
Tapiola-kuoron kansanlaulu- ja -runomusiikki on käynyt minulle hyvin rakkaaksi. Erityisesti kasetti-versio Water Under Snow is Weary -CD:stä. Kasetti ilmestyi vuosia ennen CD:tä, jolle kuoro sitten lisäsi minusta turhia puhejuttujakin. Kyseisen kasetin esitykset ovat pehmeää, eteeristä luonnon kosketusta. Kasetilta (ja CD:ltäkin) löytyy Sallista, Wessmania, Tormista, Mellnäsiä (loitsu Smoolannista) ja Kortekangasta, osittain juuri Tapiola-kuorolle sävellettyä. CD:llä on myös Einojuhani Rautavaaran työtä. Lyriikka on osittain kansanrunoutta, Kalevasta ja muualta, osittain varta vasten Tapiola-musiikkiin sanoitettua. Suosittelen lämpimästi! Kunpa tekisivät enemmänkin vastaavaa.

Tero
22 July 1999, 13:27
Kuulin tasta pari laulua lentokoneessa. Ismaila laulaa suomea iloisesti!

Latest Piirpauke releases on Rockadillo Records:

LAULA SINÄKIN
(Rockadillo Records ZENCD 2058, 1998)
Telefoni Afrikassa | Suutarin emännän kehtolaulu | Viva Saappaatta | Joutsen | Nouskaa jo | Saunavihdat | Onnea | Talvihalla/Raati jeh | Tukkipoika | Paras kukko | Leivo | Lähde | Kettu ja kanat | Metsämiehen laulu | Oi kallis kotimaa | Pilven paimen/Afrikan paimen | Tuuditan tulisoroista | Tonttujen jouluyö

SAKARI KUKKO;
saxophones, flute, keyboards, vocals
CINTA HERMO ;
vocals, guitar
ISMAILA SANE;
percussion, vocals

Lisää tietoa ja kuvia: www.sjoki.uta.fi/~latvis/yhtyeet/piirpauke/discography.html (http://www.sjoki.uta.fi/~latvis/yhtyeet/piirpauke/discography.html)

[This message has been edited by Tero (edited 22-07-1999).]

Tero
12 August 1999, 18:53
Hiljattain pidettiin Hankasalmella Kihveli-festivaali: http://www.avenet.fi/~auvlukki/kihveli.html

Kihveli(=skiffle)festivaali on Werner Bros. yhtyeen idea. Yhden lehtijutun mukaan Lasse Liemolan "Anna Pois" olisi skiffleä, ja ainakin yhden biisin Lasse levytti englantilaisen skilffle yhtyen säestämänä. Amerikassa skiffleä ei tunneta kuin Beatlesien kautta. Heidän Quarrymen oli skiffle yhtye.

Tero
13 August 1999, 16:24
Ultra Bra on tietyissä piireissä (opiskeiljat ym)kovassa suosiossa.

" Tänään Ultra Bran fanit pääsevät nauttimaan täysimittaisesta keikasta. Ruisrockissahan yhtyeen esitys jäi suunniteltua lyhyemmäksi, kun Metallican manageriporras keskeytti tylysti keikan ennen aikojaan. Ultra Bra oli luonnollisesti tympiintynyt tapauksen johdosta, mutta Samppalinnassa bändi saa soittaa sydämensä kyllyydestä."kertoo Turun Sanomat.

Kårenissa olivat käyneet myös. Mua joskus harmittaa kun en ole pääsyt tutustumaan opiskelijapaikkoihin. Tavastialle kerran yritin, oli loppuunmyyty ja mulla oli silloin kauhea kurkkukipu. Siis klubi/keskikoiset musiikkipaikat on mulle aivan tuntemattomia Suomessa.

Pitkän etsinnän jälkeen Lasse Mårtensonin "Myrskyluodon Maija" löytyi jostain Prisman vanhasta varastosta. Jäljellä oli yksi CD. Outoa että tuollainen "klassikko" on loppuunmyyty, eikä sitä saa enää mistään.

Tero
17 August 1999, 19:43
Minua olisi se filmi kiinnostanut. Musiikia kuulin joskus LPlta.

Mestarit Olympiastadionillla:
"Tv-uutisten nuori toimittaja ihmetteli stadionin portilla konserttiyleisöä katsellessaan, että mikä näitä keski-ikäisiä ihmisiä oikein vaivaa, kun eivät tunnu pääsevän irti nuoruudestaan."(Apu)
Olemmeko eka sukupolvi joka jaksaa samalla musiikilla vuosikymmeniä? Vaikea uskoa. Toisilla oli jazz, big band ym.

Ahh... oliko Myrskyluodon Maija filmi? En tiennytkään; luulin että se on vaan se Mårtensonin kappale.

Tämän päivän "pop" musiikki ei yleensä jaksa kiinnostaa kovin kauaa. Kun radiossa on päällä joku "KISS" tai alternative asema, samat piisit kuulee päivän aikana parikymmentä kertaa.. uhh.

Silti nykyäänkin tehdään erinomaista musiikkia.. esimerkiksi suosikkiartistini Steve Roach, tekee todella mielenkiintoista musiikkia. Lisää infoa ja sampleja löytyy hänen sivultaan http://www.steveroach.com

Tero
18 August 1999, 01:38
Teevee filmi suomenruotsalaisen (Ahvenanmaa) kirjailijan kirjan mukaan. Skärgårds Maja.

Tuomo
18 August 1999, 18:21
Ville: Hittiradioasemat pilaavat hyvätkin kappaleet liiallisella soitolla. Esimerkiksi MTV3:n valtakunnallinen "uutisradio" (sillä nimellä he sitä kanavan perustusvaiheessa kutsuivat) soittaa Madonnan Beautiful Stranger -kappaletta noin kolme kertaa päivässä. Myös Britney Spears on jokapäiväinen leipämme, samoin Whitney Houstonin You're love is my love.

Kappaleet voisivat ehkä olla ihan hyviäkin (paitsi Spears), mutta kun niitä on kuullut 102 kertaa, niihin kyllästyy. Jouduin kesällä kuuntelemaan paljon radiota, kun autolla matkatessa ei ollut muutakaan tekemistä ja perheen muut jäsenet haluavat pitää radiota auki. Nyt kun kotona ollessani voin itse päättää, mitä teen huoneessani olevalla radiolla, olen pitänyt sitä tarkoituksella kiinni. Useita vuosia kuuntelin Radio Jyväskylää säännöllisesti, mutta nyt kun sekin ketjuuntui muiden asemien kanssa (on nyt nimeltään Radio Plus Jyväskylä) ajattelin, että voisinkin jatkossa julistaa radion pannaan henkilökohtaisella tasolla.

Amerikkalaisia country-radioita jaksan vielä kuunnella (netin välityksellä - yhteys tosin usein pätkii).

Tuomo
18 August 1999, 18:22
Aaarrggg.... Menin taas töpeksimään... Painoin vahingossa Submit Reply -nappia kaksi kertaa ja tulos on nähtävillä alla:

Kun klikkaa viestin kaksoiskappaleessa viestin editointinäppäintä, editointinäytön ylälaidassa on optio tuhota viesti.. sillä erhepostituksista pääsee helpoiten eroon.

Tuomo
20 August 1999, 11:44
Ville: Kiitos! En UBB:n uusiin toimintoihin ole vielä ehtinyt tutustuakaan. Kiitos muuten, että olet jo poistanut toisen noista kahteen kertaan poistetuista viesteistä.

Tero
25 August 1999, 18:55
En uskalla tuota ero/rom/s. aihetta lukea, olen töissä. Ne voivat tänkin sivun multa kohta sulkea.Toisen taulun ne sulki multa eilen. Meillä on nyt nimenomaan lupa surffata ruokatunnilla. Mutta ei kaikkialla.

Mutta.. mutta. Suomessa tehtiin elokuva joka kuvaa, melko fiktiona, Baddingin elämää. Badding oli niitä "suomalsisimpia" esittäjiä. Häneltä sujui niin tango kuin rock. Kaikki laulettiin sydämellä. Jos vertaa vaikka Hectoriin, kova kundi omalla sarallaan, niin ei olisi käynyt tangon esitys Hectorilta. Se on totista hommaa, siinä ei pilailla. Humpassa taas saa pitää hauskaakin.

Siksi kai Emma kohtalon lapsi oli niin epäluuloa herättänyt laulu, kun epäiltiin, että siinä pilaillaan.

Tero.. kylläpä ovat niuhoja siellä työpaikallasi! :/ Täällä periaatteessa pitäisi katsoa vain "töihin liittyviä sivuja", mutta kunhan ei käy XXX-sivuilla, saa olla melko rauhassa (edellinen webmaster oli "lentänyt kuin leppäkeihäs" vierailtuaan usein XXX-sivuilla).

Tero
26 August 1999, 04:50
Ei ole kuitenkaan todennäköistä, että ne täällä käy urkkimassa. Kun ei ole edes yleensä englanniksi. Mutta tosi on, että ne seuraa mitkä on suosittuja, ja niitä ne sulkee. Iso osa Yahoota on pois, CD Now, kaikki shoppailut paitsi Amazon, koska siellä on kaikille hyödyllisiäkin kirjoja.

Tero
30 August 1999, 19:14
Hector,Suomen Neil Young(joo, kyllä mä muistan mitä olen sanonut noista typeristä vertauksista)on saanut ykkäskriitikko Mattiesko Hytösen kritiikin niskaansa. Hector oli esiintynyt/ollut jonkun firman mainoshattu päässä, johon hänellä on yhteys.

Hectorin osa Mestarit kokoelmasta pitää sen kuitenkin hitusen iskelmän normaalin tason yläpuolella.

Iltalehdessä Mestarit tänään Liverpoolissa turistina.

Itseltänsä Paul beatleltä on tulossa oldies kokoelma, joten samaa rataa ne kaikki vanhat rokkarit menee.

Vain Neil jää:I don't sing for Pepsi!(This note's for you)

[This message has been edited by Tero (edited 30-08-1999).]

Tero
22 September 1999, 15:04
Eppu Normaalilla lopulta virallinen sivu: http://www.eppunormaali.com/index2.html

Enemmän tavaraa, lulun tekstejä ym, Latvis-Rockdatan kautta. http://www.sjoki.uta.fi/~latvis/rockdata.html

[This message has been edited by Tero (edited 22-09-1999).]

Tero
24 September 1999, 14:43
Linda Lampenius/Brava CD released in UK. "Lindan muun muassa Bachin, Elgarin, Paganinin ja tietenkin Sibeliuksen musiikkia sisältävä levy on saanut kiitosta." Iltalehden juttu. Linda "paljastaa" tunteensa musiikissa.

Kake
24 September 1999, 22:13
Linda aikoo muuten soittaa rockia seuraavalla levyllään. Ottaa myös laulutunteja.

Tero
28 September 1999, 20:33
http://www.saunalahti.fi/~tovaska/juice/sanat/index.html
Juicen sanoituksia

Voi tsekata miten "sysikään" ja "ysikään" riimiytyvät.

Tero
04 October 1999, 18:40
YUP, Yhdistyneet Urbaanit puoskarut
uuden polven rockia <A HREF="http://www.universalmusic.fi/yup/]http://www.universalmusic.fi/yup/[/URL" TARGET=_blank>
[URL=http://www.kitee.fi/~taneli/yup/]http://www.kitee.fi/~taneli/yup/</A>

YUPIn Martikainen sanoo, että keskimääräinen pop-lyriikka on melko mitätöntä, ja ajan hengessä varotaan laulamasta aiheita, jotka saattaisivat häiritä ihmisiä. Tästä on esimerkkinä uuden levyn single Meitä Odotellaan Mullan Alla.
- Minusta se on rakkaudellinen kappale. Suhtautuminen lauluun kertoo siitä, että tietyt aiheet rajataan uskollisesti laulujen ulkopuolelle

[This message has been edited by Tero (edited 21-10-1999).]

Tero
06 October 1999, 15:47
Äänestä suosikkiasi: http://www.fortunecity.com/tinpan/coldcut/98/mestarit.htm

Listassa on Kai Lind.Kovin vähän muistan Kai Lindistä, Putti Putti jotenkin heikosti jäi mieleen. Oliskos kotona jotain, edes kasetilla.Tsekataan.

[This message has been edited by Tero (edited 06-10-1999).]

Tero
21 October 1999, 19:25
Legendaarisen bändin keikka tänä vuonna, eka sitten 1995:
1999 Wigwam
29.04. Helsinki (Taidehallin Klubi, Pedro Hietanen's 50th birthday)
Grass For Blades - Freddie Are You Ready - Nuclear Nightclub - Pigworm - Money Is The King
Line-up: Pembroke, Hietanen, Rechardt, Groundstroem, Kettunen
------
Kuulin Wigwamia ainoastaan kerran, 22.8.1970. Olin silloin ollut vuoden Suomessa ja ehdin juuri ja juuri Ruisrockiin. Pari viikkoa sen jälkeen olin taas amerikkalaisessa high schoolissa, olin menossa junior luokalle. Sitten piti odottaakin vuosi, että pääsin mihinkään konserttiin.Ei ollut autoa.
Nostalgista..

Tero
04 November 1999, 14:15
Suomi rockin helmiä, yhden fanin luettelo:
HECTOR: Herra Mirandos (1973)
HECTOR: Liisa pien (1975)
TABULA RASA: Tabula rasa (1975)
JUICE: Keskitysleirin ruokavalio (1976)
JUICE LESKINEN SLAM: Ajan henki (1981)
ANSSI TIKANMÄKI: Maisemakuvia Suomesta (1981)
SIELUN VELJET: L'amourha (1985)
KUMMA HEPPU & LOPUNAJAN VOIDELLUT: Murheellisen hahmon ritari (1987)
PÄÄT: Bali (1987)
LEEVI & THE LEAVINGS: Häntä koipien välissä (1988)
LEEVI & THE LEAVINGS: Musiikkiluokka (1989)
ISMO ALANKO: Kun Suomi putos puusta (1990)
KELPO POJAT: Yö uinuu, tuuli hyräilee (1991)
CMX: Aura (1994)
MILJOONASADE: Käärmeenkantaja (1994)
Erkka Leppäsen kokoelma http://www.uta.fi/~sterle/index.html

Tero
06 November 1999, 22:55
Nordic Roots festivaali viime kevaana Minnesotassa: http://www.noside.com/festival/fest99pix.html

Tero
18 November 1999, 19:00
Jatkaen monologiaani, linkki nostalgiaan 80 luvun musiikkia kohtaan: http://www.film-o-holic.com/arvostelut/ensi_illat/op/pitka_kuuma_kesa.htm

löytyy myös muita filmiarvosteluja suomeksi: http://www.film-o-holic.com/paasivu.htm

[This message has been edited by Tero (edited November 18, 1999).]

Tero
02 December 1999, 18:35
Ei täällä taas ole keskustelua, joten lukekaa seuraavaa:
"Juice:Suomi-rockin Kekkonen. Valtiomiesluokkaan kuulumisesta kertoo myös Juankoskelle synnytetty Juice-patsas. Tasapainottelemalla mollivoittoisia tunnustuksellisia balladeja ja pikkutuhmia sanaleikkejä hän onnistui laulamaan tiensä sekä koulun laulukirjoihin että välitunnin salaisen tupakkapaikan pahisten sydämiin."

Muita City lehden laukomia murjauksia: http://www.city.fi/pop/99suurinta/index5.shtml

1. Hanoi Rocks
"Suomen myyttisin rockyhtye. Niin lähellä, mutta niin kaukana. Kaikki oli kohdallaan: oikeat englanninkieliset taiteilijanimet (Mike Monroe, Andy McCoy, Sam Yaffa, Nasty Suicide ja Razzle), jätkillä tyyliä kuin urbaaneilla riikinkukoilla, lahjakas biisintekijä (McCoy), hyvä manageri ja kipeä halu päästä parrasvaloihin. "

Maria
02 December 1999, 19:59
Kiitos, Tero, linkista sinne Cityn sivulle. Oli oikein mielnkiintoista lukea, mihin jarjestykseen olivat laittaneet bandeja ja artisteja, ja kaiken huipuksi tuli viela niin ihanan nostalginen tunnelma http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Sita vain jain sitten ihmettelemaan, etta mika on 'kasitetaideteos' (#10, Pelle Miljoona)...

Tero
02 December 1999, 20:07
En tiedä Pellestä, eikö se ole Pelle itse? Täällä alkaa kohta leffa käsitetaideteoksesta nimeltä Andy Kaufman. Ihan kaheli mies ennen kuolemaansa.Jonkinlainen koomikko sanan laajimmassa mielessä.

Tero
20 December 1999, 18:38
Edward Vesala kuollut.

"Tse-tse -klubilla Helsingissä piti tiistaina olla Edward Vesalan Sound and Fury -yhtyeen uuden tulemisen ensimmäinen esitys. Kohtalo päätti kuitenkin toisin ja keikasta tulee nyt Edward Vesalan muistokonsertti. Vesalan oppeja ja taiteellista perintöä vie eteenpäin hänen 17-vuotias tyttärensä Aniida."

Tero
23 December 1999, 13:53
Nauroin kippurassa tätä Remu Aaltosen haastattelua: http://www.city.fi/persoonat/remu/

Lukekaa remun tarjoamasta lounaasta. Yritän yhtä haastattelua saada kokoon tässä maanantaina, en nyt kerro vielä ketä.

Tero
06 January 2000, 15:59
UUsi nettilevypuoti: http://www.musiikkinurkka.fi/hinnasto/suomi.html
Remulla suomenkielinen levy.Remu
Hurriganesin Get On edustaa maailman yksinkertaisinta humppaa, Suomen parasta lenkkimakkaraa tehdään Forssassa, Hiski Salomaa oli saatanan hullu, kookkaat miehet ovat yleensä tyhmiä ja joulu on nykyisin falski juhla. Heimopäällikkö Aaltonen on puhunut, Eerola jututti.

Tero
09 January 2000, 14:35
http://cc.joensuu.fi/~mmerilai/wigwam/pictures/jim99_small.jpg
Jim Pembroke, Wigwam miehiä, kellaristudiossaan. Voin lainata kuvaa, koska se on mun nimissä. Huomatkaa Beatles juliste seinällä.

[This message has been edited by Tero (edited January 15, 2000).]

Tero
09 January 2000, 20:29
http://extrem-das.nedecon.fi/DAS/euroviisu2000/991213-100643.html
RealAudio sämpylöitä Suomen Euroviisuehdokkaista. Jotenkin samaa humpaadisko lightrockia kaikki. Viime vuonna pakotin itseni katsomaan Euroviisut Israelissa. Karmeeta, musiikin puolesta.

Tero
12 January 2000, 14:48
Somerjoki (http://lehti.keskisuomalainen.fi/sl/ks/pre/minazjaz.htm)

Tero
17 January 2000, 15:08
Wigwam Tribute keikka Hesassa (http://www.karjalainen.fi/cgi-bin/vk?Newsp=karj&Depa=kulttuuri&Date=000117&Model=juttusivu.html&Story=00662968.txt&StDate=000117&StTime=00%3A00%3A00)

Tero
21 January 2000, 22:29
Twist and Shout=Väännä ja huuda, kirja, 134 mk
meteori.com kirjakuvaus:
Skarppina radioäänenä ja tarkkana rockhistorioitsijana tunnettu Jake Nyman heittäytyy hieman vapaammille vesille muistelevassa teoksessaan Väännä ja huuda. Nyman käy läpi nuoruutensa rokkiheräämisen ja siinä sivussa rockin tulon ylipäänsä Suomeen. Tuttujen ja tuntemattomampienkin rocknimien kavalkadi ryydittyy Nymanin omilla nuoruusmuistoilla, joihin toki kuuluu muutakin kuin musiikkia. Niitä muistoja on aikalaisen takuulla helppo jakaa, ja nuoremmille Väännä ja huuda tarjoaa oivan tirkistysluukun aikaan, jota ei enää ole - vaikka se on niin lähellä…

Tero
24 January 2000, 17:55
Musiikkibisnestä:Suurfuusio
"EMI:n Suomen johtaja Koivumäki sanoo ison katalogin olevan erityisen arvokas siinä vaiheessa, kun internet on hiottu lopulliseen iskuun myös musiikin levityskanavana. Nyt rakenteilla olevalle yhdistelmälle katalogia on muodostunut jo historiallisistakin syistä: EMI on jo 102-vuotias yritys."
Kännykät piipittää Abbaa, tekijänoikeuksin.
Poko meni nettiin tarjoamaan katalogia raita raidalta erikseen.

Aikamoinen mullistus meneillään. Pian tulee custom made CDt helposti tilattavaksi, jos ei ole itsellä tekniikkaa.

Tero
27 January 2000, 17:07
Jukka Gustavsson, entinen Wigwam urkuri, ei ole enää pitkätukka. Oli pitkään jehovan todistaja.Keikkailee nyt taas. http://www.musicfinland.com/sml/muusikko/muusikko_99/jukka_g_13c.jpg

Tero
31 January 2000, 16:40
Toinen Jukka, asuu nykyaan Tukholmassa
Tolonen (http://www.sjoki.uta.fi/~latvis/yhtyeet/tolonen/index.html)

Tero
18 February 2000, 13:10
Linda soittaa tötteröpäiden kanssa:
* "Paitsi että hyväntekeväisyys oli yksi kriteeri, minusta on myös hauskaa soittaa Cowboysien kanssa. Lisäksi minusta tuntuu, että lapsilta ja heidän vanhemmiltaan vaaditaan nykyään liikaa. Vanhempien stressi heijastuu lapsiin, jotka ahdistuvat."

Lindan piano plus viulu CDtä ei ole muuten markkinoitu USAssa ollenkaan, vaikka Classic CD lehti laittoi koko sivun mainoksia.

Tero
18 February 2000, 18:47
Ammattilaiset äänestävät kaikkien aikojen kotimaisesta:
lista (http://ww2.yle.fi/show/page?id=55531)
Hiski Salomaa meni ohi monien!

Tero
21 February 2000, 19:43
Juice Apussa http://www.apu.fi/apu/jutut/juiceleskinen.html

Tero
23 February 2000, 13:06
Remu kertoo Get On biisistä:
Remu: * Joku taikahan tässä biisissä on. Nuorten jääkiekkomaajoukkue, tää mikä osallistui näihin EM-skaboihin ja voitti jonkun mitalinkin, ne oli valinneet Get Onin maalibiisikseen. Kuuntelivat sen täysillä ennen jokaista ottelua. Mut pyydettiin Järvenpäähän ennen niiden turnausta puhumaan niille. Mä en oikein tiennyt mitä vittua mä niille sanoisin. Mä sitten puhuin niille puolitoista tuntia ja sanoin, että "teidän on oltava yhtenäinen ryhmä, vaikka teillä on savolaisia ja kaikkia muitakin mulkkuja samassa joukkueessa. Ja naisia ei saa katsella eikä runkata ennen kuin viimeinenkin peli on pelattu loppuun".
* Ja Sotkamon Jymy, joka viime vuonna taas kerran voitti pesäpalloilun Suomen mestaruuden, ne huudattaa Get Onia aina kun ne saa juoksun. Viime syksyn mestaruusjuhlissa mä olin bändin kanssa verhon takana piilossa ja kun nää pelaajat tulee ravintolaan sisään, niin me hypätään verhon takaa ja aletaan vetää Get Onia. Siinä biisissä on pakko olla taikaa; yhdeltä Jymyn pelaajalta meni taju kankaalle kun me alettiin soittaa.
* Get on oli Roadrunner-sessioiden viimeinen biisi. Tukholmassa oltiin ja levyltä puuttui vielä yksi kappale. Albert soitti Johnny B. Gooden alun ja mä aloin hakata nopeaa komppia * siinähän on oikeastaan teknokomppi kun sitä nyt ajattelee. Sen jälkeen mä lauloin siihen kaikki mahdolliset sanat, kaikki englantilaiset sanat mitä mä ylipäänsä tiesin. Kun biisi oli purkissa, niin tuottajat ja äänittäjät ja muu bändi ja kaikki oli studiossa, että "helvetti, tästähän tuli todella hieno". Mä sanoin niille että "haistakaa vittu", mun mielestä se ei silloin tuntunut kauhean onnistuneelta se biisi.
* Get On voitti European Pop Juryn. Me oltiin keikalla ja joku kundi yrittää tunkea takahuoneeseen ja huutelee, että "te voititte European Pop Juryn, Hurriganes voitti! Get On voitti!" Mä huusin sille että "painu vittuun, mee muualle valehtelemaan". Mä tapasin tän kundin hiljattain, se kävi muistuttamassa että tällaistakin on tapahtunut.

Tero
25 February 2000, 19:28
Linda 30 v.
Mutta on itsestään selvää, että minun on näytettävä syksyllä hyvältä, kun poplevyni julkaistaan, IS:n tavoittama Linda sanoi.
Linda Lampenius painaa nyt 57 kiloa muttei pidä itseään liian lihavana.
-Olen 170-senttinen ja viihtyisin 57-59 kilon haitarissa. Mutta tähtään työni vuoksi 55-56 kiloon, kuntosalilla ahkeroiva Linda kertoi.
/////////
Kake?

Tero
29 February 2000, 19:20
AUn numerossa kerrotaan Floridan viimeaikojen suomipäivistä. Oli rock vaari Remu käynyt siellä. Ihan liian helpolla päästivät. Siitä olisi helposti saanut (liian?) värikästä haastattelua sivun verran.

Kimppu
29 February 2000, 20:18
Tallaisia uutisia luin...

The Next Big Fat Loss Supplement .. is called Thyroid Modulating Ligand II, or TML-2 ..has been shown to have metabolic-enhancing effects on the level of liothyronine, more widely known as Cytomel or T3. ..even though TML-2 has a metabolic (fat loss) effect similar to T3, it leaves the thyroid axis intact. TML-2 is a naturally occurring compound and, therefore, protected under the DSHEA as a dietary supplement. It also has direct metabolic-increasing activity at the fat cell level, something that Cytomel (T3) and Synthroid (T4) does not have.

by Tero:
Mutta tähtään työni vuoksi 55-56 kiloon, kuntosalilla ahkeroiva Linda kertoi.

Tero
14 March 2000, 13:13
Hanoi Rocksin basisti&gt;
Jälkeenpäin Sami ottaa sähköpostiviestissään itse esille aiheen, jota häneltä tuskin kukaan kuolevainen olisi rohjennut muuten kysyä. Sen verran umpikyllästyneeltä hän nimittäin vaikuttaa kaikkeen, mikä alkaa isolla H-kirjaimella.

- Mä ehdotin Hanoin kasaamista muutama vuosi sitten, sillä olisi ollut hauskaa vääntää muutama keikka ja ansaita pari lanttia. Valitettavasti jotkut vain ottaa liian vakavissaan sen meidän vanhan rokkipumpun maineen.

- Menneisyydestä on ollut mulle sekä hyötyä että haittaa. Haitallista on se, että jengi panee sut lokeroon ja odottaa sun musiikin olevan edelleen samanlaista. Meidän nykyisestä yleisöstä ehkä kymmenen prosenttia tietää mun Hanoi-taustasta. Mulle suursuosio ei ole mikään itsetarkoitus, vaan mä haluan tehdä ja esittää musiikkia.

Sitä paitsi Samin mukaan Hanoi on maailmalla lähinnä underground-legenda, vaikka entiset bändikaverit eivät kotimaassaan esittelyitä kaipaakaan.

- Kyllä mutkin varmaan Suomessa tunnettaisiin, jos olisin päättänyt palata sinne. Mutta mua ei kiinnosta elää valtion kustannuksella.

Tero
15 March 2000, 14:39
IS Apulanta soittaa Music TV:n pomoille:
Suomen myyntilistojen ykkösiin kuuluva Apulanta esiintyy tänään Helsingissä mielenkiintoiselle yleisölle. Fanien lisäksi paikalla on lähes sata Music Televisionin johtoportaaseen kuuluvaa henkilöä.
-Me annetaan aina kaikkemme, oli yleisönä Music TV:n johtajat tai tuhat nivalalaista teiniä, rumpali Sipe puntaroi.
Illan keikka päättää samalla Apulannan Suomen-kiertueen ensimmäisen osion. Vielä yöllä joukkue jatkaa matkaansa rapakon taakse Teksasiin.
Viikon pituisella matkalla kolmikko nauttii keikkailun lomassa t-paitakeleistä 30 asteen lämmössä.

IS

Tero
17 March 2000, 19:21
Olen seurannut kovin huonosti viimeisten parin vuoden musiikkia. Kun katsoo listoja, en tunne juuri mitään sen paremmin USAssa kuin täällä. Onkojan sitä tulossa vanhaksi pieruksi?
Tuttavat Suomessa kuuntelevat CMX iä, YUPia, Absoluuttista Nollapistettä. Mutta en noista tiedä mitään.
On semmostakin sattunut, että menee levykauppaan, eikä mikään kiinnosta. Yleensä ostot on heräteostoja, harvemmin tilaan.

Stella
08 April 2000, 00:17
Hih! Kaveri Suomesta lähetti Bomfunk MCs CD:t, joille annettiin heti virallinen The Harbour Bar testi.. Todella hyvin tehtyä musaa Suomesta!

Onko kukaan kuullut?

Tero
08 April 2000, 00:29
rappia?

Stella
08 April 2000, 00:45
Joo

Krista
08 April 2000, 09:24
En ole minä ainakaan kuullut, mutta enpä tuosta rappaamisesta niin välitäkään...

Eilen illalla olimme naapurissa iltakahvilla ja heillä näkyy Suomen televisio. Sieltä sattui tulemaan "Sydän laulaa" -ohjelma, jossa Agents-niminen porukka esitti Rauli Badding Somerjoen kappaleita tällä kertaa. Vierailevina solisteina siellä oli Markus Allan (vanhus!) ja Ville Valo (uutuus?).

Noiden Agentsien musiikkia olen kuullut aikaisemminkin, mutta nyt näin omin silmin myös. Aivan mahtava porukka ja soittavat todella hyvin, samoin kuin laulavatkin. Musiikkia laidasta laitaan. Suosittelen, jos jostain saatte käsiinne. Ehkä sieltä suomikauppa.com -putiikin kautta voi jopa tilata.

Aurinkoista lauantainta Göteborgista!
2000-04-08, 09:28

[This message has been edited by Krista (edited April 08, 2000).]

Tero
08 April 2000, 13:41
Ville Valolla on hevib'ndi Him, soittaa kuulemma "love-metaö", pääsi Saksan listoilla kärkeen.En ole kuullut. Kuulemma tyttöjen suosikki.

Eleni
08 April 2000, 14:38
Stella, ostettiin viime kesänä niiden cd. Hyvää musaa, joka on lyöny läpi jo Euroopassakin (pohjoismaissa ja Saksassa ja kait Hollannissakin). Täällä Englannissakin sitä näytettiin jonkun musaohjelman yhteydessä, muttei ole vielä listalle päässyt....odotellaan

Stella
08 April 2000, 18:35
Ei rap ole varsinaisesti suosikkini, mutta tää nyt on sellasta rap + dance *etc* sekoitusta ja Todella Hyvin tehtyä. Uskon, että se menee pidemmällekin kuin Saksan ja Hollannin listoille.

Lämäistiin tosiaan CD koneeseen the Harbour Bar'issa ja n. kymmenen sekuntia ekan raidan alusta joku tuli kysymään CD-kansia. Porukka näkyi tykkäävän!

Leningrad Cowboys on myös ollut täällä suosittu - nimittäin aina kun ollaan laitettu CD soimaan jossain pubissa tms. Kaikki tutut ja sukulaiset on kanssa nähneet "Leningrad Cowboys Go America" -leffan videolta ja sillä on jo kaveripiirissä kulttistatus http://homepage.eircom.net/~bray/guests/00delite.gif

Vesa
08 April 2000, 19:04
Vuokrasin juuri pari viikkoa sitten tuon paljon puhutun Leningrad Cowboys Go to America videon. Minusta se alku oli parasta koko kuvassa. En ole nähnyt muita suomalaisia videoita vuokraamoissa,mutta käännettyjä mm.

btw., on tulossa taas tosi hieno päivä !

Tero
08 April 2000, 20:08
Vladimir, manageri, eli Matti pellonpää, ehti sen jälkeen kuolla.

Olen sen pystynyt muutaman kerran katsomaan. Kuva amerikan etelästä pikkukaupunkineen on varsin realistinen.Noin elokuvaksi.

Stella
09 April 2000, 00:13
Totta, sen elokuvan alku on hilpeä! Osaan koko jutun ulkoa, kun on tullut sen verran usein käännettyä ihmisille se suomenkielinen osuus. Sittemmin printtasin käännöksen valmiiksi, ettei tarvitse enää puhua leffan päälle.

Muistan vuosia sitten olleeni kaverini kanssa HKL:n bussissa, missä törmättiin Puka Oinoseen, joka selitti innoissaan tulevasta filmausmatkasta Amerikkaan ja kertoi leffan idean pähkinänkuoressa. Me ei oltu ihan varmoja, oliko se hengittänyt jotain kevyttä vai mitä, sen verran omituiselta se koko selostus kuulosti, mutta sitten ymmärrettiin, kun leffa tuli ulos!

Olen kovasti etsinyt, mutta se jatko-osa (Leningrad Cowboys Meet Moses), jossa Pellonpääkin kai oli vielä mukana (?), ei taida olla ollenkaan saatavilla videona.. Olen nähnyt vaan mainospätkiä, mutta huvittaisi nähdä koko elokuva!

Santtu
10 April 2000, 16:00
HIM on todella kauheaa moskaa. Just my 2 cents...
Ei siitä kyllä pidä kuin tytöt, joihin matelijan näköinen laulaja vetoaa. Sellainen laiha rööki-viskibasso.

Tero
10 April 2000, 16:31
Kuvittelen nuoren Irwinin samassa roolissa.

Lissu
10 April 2000, 23:09
En ole paljon kuunnellut suomalaista musiikkia täällä. Enpä tiedä mitään Bomfunkista tai HIM'stä.
Kun ollaan Suomessa käymässä vanhempieni luona niin radiosta tulee vieläkin usein lauluja a la Paula Koivuniemi, Katri Helena, Arja Koriseva ym. tanssimusiikin suosikit. Tietysti he eivät harrasta esim Radio Novaa (eikös se soita uudenaikaisempaa). Minä kyllä pystyn kuuntelemaan melkein kaikkea paitsi ooppera on vähän kyseenalaista.
Nykyään on jäännyt musiinkin kuuntelu aika huonolle. Meidän poika tykkää "The Backstreet Boys" kun sitä soitetaan koulun liikuntatunneilla. Suomessa nämä teinibändit eivät aiheuta hysteriaa.
"Tell me why, Ain't nothin' but a heartache..."

Leena
10 April 2000, 23:43
Tultiin juuri koiran kanssa kävelyltä tuolta hautausmaalta. Tällä kertaa oli kävelymusiikkina Eppu Normaali. Värttinä on parasta kävelymusiikkia, mutta vanhojen tangojenkin tahtiin on hyvä tallustella, myös Souvareilla on menevää musiikkia.Uudenpaa meillä kuulee enää harvoin, kun on nuoriso omilla asunnoillaan. Oopera on minun mielestä vähän rasittavaa, operetit ovat ihan OK.
Asumme noin tunnin päässä Nashvillestä, joten kaikki kai arvaa, mitä meidän radiosta yleensä tulee.Juu, mutta en nyt sentään ihan mummoutunut ole, Leningrad Cowboys on tuttu.

Stella
11 April 2000, 00:11
Mulla on suomalaisesta musasta vaan Dingoa, Nights of Iguanaa ja Lenkkareita, plus sitten ihan nostalgiasyistä Eppuja, Remua, Kirkaa, Dave Lindholmia *jne* (jotka ei ole sillai omia suosikkeja ollut koskaan).

Kuuntelin Galwayssa aika usein ruotsalaista Nordmania, mutta en enää sitäkään niin usein, kun ei muut talossa ymmärrä kieltä.

Kotona soi usein Bree Harris CD (paikallinen artisti ja kaveri) tai Enya, Clannad, U2, Uriah Heep, Led Zeppelin tai sitten jotain klassista..

Ja nyt siis Bomfunk! http://homepage.eircom.net/~bray/guests/00delite.gif

Tero
11 April 2000, 02:18
On vähän ongelma löytää uudemmasta mitään, luulen että tämä 90 luku voidaan kohta unohtaa. Jenkkirappi ei yleensä kiinnosta. Sitten noi Nirvanat ja jälkeläiset on ottanut sellaisen ärsyttävän laulutyylin missä on kuin pikkukakara raivokohtauksen saaneenaa määkymässä sanoja joista ei saa selvää. Esimerkkinä Smashing Pumpmkins ainakin nykyään, viimeinen jota soitetaan radiossa.

Tero
11 April 2000, 02:20
aikaisempaa yksinpuheluani, melkein, samasta aiheesta http://viestit.etusivu.net/old/Forum4/HTML/000005.html

Stella
11 April 2000, 08:51
Hihhei, kokeilin vasta tänään Bomfunk-CDn kahta videota - ihan telkkaritasoa media playerissä! *joku Metro-asema ja hassun näköisiä ihmisiä*

Stella
11 April 2000, 08:58
En lukenut (vielä) koko ketjua, mutta palaan..

CMX'ltä olen kuullut yhden hyvän biisin ja pari tylsää, joita en nyt enää edes muista..

Suomalaisilla keskustelusaiteilla ja on-line lehdissä näkee paljon nimiä, jotka eivät sano mitään - osa oli kai jo olemassa, kun vielä asuin Suomessa, mutten seurannut..

Kuulin joku aika sitten pätkän Ultra Bra'n musiikkia, joka oli juuri sellaista kuin oletinkin sen olevan - hirmu ärsyttävää!!! *ei lisää näytteitä, kiitos..*

Sitten on uudempia, joilta en ole edes kuullut näytteitä.

Eleni
11 April 2000, 21:34
Suomalaisesta musiikista puheenollen... Itse tykkään kovasti Sir Elwoodien Hiljaisista Väreistä. Meiltä löytyy niiden kaikki levyt, varsinkin mieheni on ihan seonnut kyseiseen bändiin. Soittaa muuten ihan älyn hyvin livenä!!!!

Stella
11 April 2000, 22:39
Eleni,

Minkä tyyppistä musiikkia se on? Tunnen bändin nimeltä, mutten ole koskaan onnistunut (siis edes Suomessa asuessa) kuulemaan musiikkiaan.

Tero
12 April 2000, 21:25
Palataksemme vanhempaan asiaan, olen julkaissut Jimin haastattelun netissä: http://cc.joensuu.fi/~mmerilai/wigwam/
voi, se onkin etusivu.No siitäkin pääsee artikkeliin.

Stella
13 April 2000, 03:59
"Reggae OK" vilahti muuten parisen viikkoa sitten pyörineessä mainoksessa, joka mainosti tulevaa Euroviisu-dokkaria..

*jee, kohta on taas kollektiivisen eurooppalaisen häpeän aika* http://homepage.eircom.net/~bray/guests/00grin.gif

Eleni
13 April 2000, 14:40
Originally posted by Stella:
Eleni,

Minkä tyyppistä musiikkia se on?

Stella, aika vaikea kuvailla, sillä en ole koskaan kuullut mitään vastaavaa. Itse bändi kuvaa muusiikkiaan "keskiolut-jazziksi"... http://viestit.etusivu.net/old/rolleyes.gif ...itse kuvailisin suomirockiksi.... Fiilis on levyillä hieman alakuloinen, mutta kyllä sieltä lötyy myös pirtsakampiakin biisejä.

Ei muutakuin nyt vain jostain etsit käsiisi heidän tuotoksiaan ja kerrot sitten mitä tykkäsit!!!

Toin Suomesta mukanani läjän vanhoja kasetteja, joiden sisällöstä en ollut selvillä. Muutamalta löytyi minun jokeltelua 1 vuoden iässä http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif Muutamalta muulta löytyi vuoden '78 Euroviisut sekä Syksyn Sävel. Argh! http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif 70-luvun Suomi-iskelmät ovat selkäpiitä karmivaa kuunneltavaa http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif Jos jossain välissä ehdin, konvertoin muutamia "helmiä" MP3'ksi Etusivulta ladattavaksi niille, jotka ovat masokistisella tuulella http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Stella
13 April 2000, 19:53
Eleni,

Hmmm, tarttee katsoa, jos vaikka mainitsisin mamille ennen synttäriä tms..

Ville,

Mun mielestä jotkut 70-luvun Suomi-iskelmät on itse asiassa aika hauskoja.. http://homepage.eircom.net/~bray/guests/00grin.gif Ehkä asiaan liittyy jonkin asteista masokismia, mutta ihan varmasti aion imuroida moisen mp3:n, jos vaan laitat tarjolle! *heh*

Eleni
13 April 2000, 21:02
Täällä on telkkarissa pyörinyt muutaman kuukauden sellainen viikottainen sarja, jossa aina esitellään jonkun alueen top 10 biisit. On ollut top kymppi rakkauslauluja, rokkibiisejä, ärsyttävimpiä biisejä, punkbiisejä jne...

Viimeksi oli top kymppi euroviisut.... http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif Jokainen pidempäänkin ulkomailla asunut varmasti tuntee Suomen maineen viisuissa....

No siinä esiteltiin vuosien varrella eniten pisteitä saaneita kappaleita, mutta myös mokia. Ja kuinka ollakkaan Riki Sorsan "Reggae Okei" biisi näytettiin j akommentit oli kyllä hauskoja...

Ville muistelee vanhoja viisuja ja laulaa: "Kun joku nakkaa, ydinkakkaa, tänne meidän Eurooppaamme.." http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Tuo taisi olla yksi kaikkien aikojen pohjanoteerauksista. Suomi sai -nolla- pistettä http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Stella
13 April 2000, 23:16
Viimeksi (?) Suomen kappaletta mainostettiin etukäteen, että on kuulemma koko laulussa vaan muutama sana. Kun sitten kuulimme kys. suorituksen, niin minulta meni ihan ohi koko teksti - en olisi tunnistanut suomeksi, ellen olisi tiennyt, mikä maa on kyseessä. Esittäjäporukka näytti lavalle asetetulta musiikkivideolta mielenkiintoisine meikkeineen ja vaatteineen ja kiharoineen.. *kumma*

Euroviisut on kyllä aina pakko katsoa, vaikka joutuukin kiemurtelemaan telkan edessä, kun nolottaa monien esiintyjien puolesta! http://homepage.eircom.net/~bray/guests/00shades.gif

Monista voitoistaan tunnetussa Irlannissakin näkee esikarsinnoissa ihan kauheita biisejä! Esim. oliko se nyt toissa vuonna, yksi oli vanhan showbandin laulaja, joka esitti kammottavan country-jollotuksen (asianmukaisesti pukeutuneena) ja sitten oli humoristinen bändi, joka lauloi iiriksi meinaavansa pidättää kaikki kuuntelijat (gardaksi pukeutuneena) jne.. Tämänvuotinen edustuskappale kuulostaa keskim. saksalaiselta Euroviisulta ja esiintyjätkin voisivat olla Saksasta. Ei millään pahalla Saksaa kohtaan, mutta.. *wait & see, ketkä nyt onnistutte Euroviisuja telkasta näkemään*

Vesa
13 April 2000, 23:36
Pyydän ettei kukaan hermostu ja lähetä matoa koneeseeni, mutta kuuntelen mieluummin lehmän ammuntaa tai sonnin mylvintää kuin suomalaisia tangoja. http://viestit.etusivu.net/old/rolleyes.gif
Ma lemmin suaaa,jos lemmit muaaaa ja taivaan
tähdet sammuu kun hyppään sinisilmiesi laineisiiiiin...yök. http://viestit.etusivu.net/old/tongue.gif

Sir William. Oliko ne sun Suomesta tuodut helmet juuri tämäntyylisiä? http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Leena
14 April 2000, 00:05
Vesa: minulla on onni ja autuus kuunnella kumpaakin. Tulin taas lenkiltä ja kukahan lienee naispuolinen mörissyt tummalla äänellään Kriminaallll tangoooo. Ja sitten lopuksi kuulin komean lehmäserenaadin. Oli se tango sittenkin pikkuisen parenpi.
Argentiinalaiset tangot ovat ihan hyviä ja niinkuin sanoin aikaisemmin, marssimusiikiksi tangot kyllä sopii.
Jokaisella meillä kun on oma maku!

Vesa
14 April 2000, 00:21
Leena: Hämärästi muistuu mieleen tuo Kriminaal tango... I luuletko, etta laulaja voitti ? http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Argentiinassa on jo toinen tempo kappaleissa ja tuskin sanat ovat niin mahdottoman äiteliä.

Leena
14 April 2000, 02:36
Vesa: Mietin, mitä tarkoitat, kun kysyit, että luulenko, että laulaja voitti.
Siis, voittiko kilpalaulannan sonni poikia vastaan? Vai onko tuo Kriminal Tango ollut myös joku niitä onnettomia Euroviisuja joskus muinaisuudessa?
Kieltämättä, on siinä sonnijoukossa joitakin hyvä äänisiä mölisijöitä.
Sillä naikkosella oli niin erikoinen möreä ääni, että taidan antaa sille pisteet tällä kertaa sisukkaasta yrityksestä!

Vesa
14 April 2000, 03:33
Tarkoitin sitä tangolaulajaa,että lehmä jäi tällä kertaa toiseksi. http://viestit.etusivu.net/old/frown.gif Oliko siinä Kriminaal Tangossa joku kohta joka meni...
"keskiyön huumaa...." ? Muuta en muista koko laulusta, paitsi laulun nimen . Voi olla,että tuo värssykin on jostakin toisesta viisusta.

Tykkään minäkin marssimusiikista klassisen ja operettimusiikin lisäksi. Kuka olisi uskonut,että jotkut Beatlesien kappaleetkin ovat nyt ikivihreitä klassikkoja,joista eniten pidän laulusta "Yesterday" jonkin sinfoniaorkesterin esittämänä.

Tero
14 April 2000, 04:21
http://virtual.finland.fi/finfo/english/tangoeng.html

Vesa: VAROITUS! TANGO ALLA.

Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa
missä onnen kaukorantaan laine liplattaa
missä kukat kauneimmat luo aina loistettaan
siellä huolet huomisen saa jäädä unholaan

Oi jospa kerran sinne satumaahan käydä vois
niin sieltä koskaan lähtisi en linnun lailla pois
vaan siivetönnä en voi lentää
vanki olen maan
vain aatoksin mi kauas entää
sinne käydä saan

Lennä laulu sinne missä siintää satumaa
sinne missä mua oma armain odottaa
lennä laulu sinne lailla linnun liitävän
kerro että aatoksissain on vain yksin hän

Oi jospa kerran sinne satumaahan käydä vois
niin sieltä koskaan lähtisi en linnun lailla pois
vaan siivetönnä en voi lentää
vanki olen maan
vain aatoksin mi kauas entää
sinne käydä saan

Vesa
14 April 2000, 05:38
Tero,osaanpa minäkin tuon tangon ja melkein sanatkin muistan ulkoa. Sanoisin jopa ,että tuo kipale on OK sanojen ja sävelenkin puolesta. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif Siis joitakin poikkeuksiakin on.

Muistaako joku, tai löytääkö joku jostain "Kotkan Ruusun" sanat? http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Vesa
14 April 2000, 17:36
"Siel Kotkan ruusu,oottaa poimijaa...."
Mutta Ville, entäs se Texasin keltaruusu ? http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Minä Keltaruusun kerran, näin mailla Texasin... http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Lissu
14 April 2000, 19:28
En muista "Kotkan Ruusun" sanoja mutta eikös se ollut yksi Urho Kekkosen mielikappaleita; niin muistelen.
Tuosta "Satumaa" tangosta monet pitävät varsinkin sen kauniista sanoista. Olen jopa kuullut että se pitäisi sallia kirkkoon virreksi!
Vesa: Tässä sinulle lisää ärsykettä. Toivottavasti ei mene viikonloppu pilalle...

Punertaa marjat pihlajain
kuin verta niissä ois.
On kurkiaurat lentäneet
jo yli pääni pois.

Mukaansa ei mua ottaneet
he maihin kaukaisiin.
Saan siivetönnä tyytyä
maan kylmän kahleisiin.

Jää siskokseni tuuliyö
se laulaa laulujaan.
Ja sade kylmin kyynelin
lyö tummaan ikkunaan.

Niin monta miest' (?) on matkallaan
ohitsein rientänyt.
Jotakin kerran odotin
ei saavu koskaan hän. (Ta-ta-tat taa)

Meniköhän nuo sanat nyt oikein. Varsinkin tuo viimeinen värssy?
Jostain syystä ovat tämän tangon sanat
jääneet mieleeni. Niistä löytyy niin paljon kaihoa mutta myös jotakin aavemaista... Tulee
jopa mieleen Emily Bronten "Wuthering Heights."
Tänä aamuna tuli Regis & Kathie Lee show'ssa
"Sole Mio" italian kielellä. En muista laulajan nimeä kunnolla; Dominic Chinesi?
Joka tapauksessa oli kiva kuulla se italiaksi. Olen alkanut huomaamaan mikä valtava rikkaus on osata enemmän kuin vain yksi kieli. Kun vauva herää nokosilta pitääkin laulaa tuo tango hänelle! Mikä paradoksi täällä Teksasissa.

Tero
14 April 2000, 19:52
..Jotakin kerran odotin
ei saavu koskaan hän.

Siinä laulussa odottaa koko ajan mikä pani säveltäjän tai sanottajan laulamaan, ja pieni vihje sitten tulee loppurivillä!

Vesa
14 April 2000, 20:17
Lissu,ei se mittään....
Siinä laulussa sanottiin "mukaansa ei mua ottaneet". Minut ottivat! http://viestit.etusivu.net/old/tongue.gif

O Sole Mio:ta joskus nuoruudessa laulutunneilla vedeltiin ja monia muitakin italialaisia melodioita. Italialainen musiikki on yksi mielimusiikistani. Meille suomalaisille sanatkin on helppo oppia lausumaan. Espanjalainen ja Etelä Amerikkalainen musiikki on myös minun musiikkimakuun sopivaa. Samoin jotkut Venäläiset klassiset kappaleet. Musiikki ei tunne puoluerajoja.

Leena
14 April 2000, 23:06
Keskiyön huumaa siinä kriminaali tangossa oli, en minäkään muuta muista sanoista, vaikka eilen se viimeeksi kuulin. Eikös Texasin keltaruusu ole Keltaruusu preerian?Miustan sen hamasta lapsuudestani, siis siitä on KAMALAN pitkä aika. Siitä on muuten tehty oikein kiva uusi country versio, kuulee täällä usein.

Vesa
14 April 2000, 23:42
Minä Keltaruusun kerran näin mailla Texasin, soi mulle hymym silloin, tuo Ruusu kaunehin.... Kyllä siinä laulussa myös preeriasta puhutaan.

On se kummallista miten jotkut lapsena kuullut asiat voi jäädä mieleen, vaikka niitä ei erityisesti pänttäisikään päähän.

anja
15 April 2000, 18:19
Hei Ville, tassa " Kotkan Ruusun " sanat!
En ole aivan varma ovatko aivan alkuperaiset
mutta aika lahelle.

On ilta, tahdet syttyy loistamaan, vesi musta laitureuhin loiskuaa.
Taas vartoo satamassa kulkiaa yon riemut, oottaa poika ottajaa.
Tule myota, tahdet syttyy tuikkimaan, tule myota, soitto heraa pauhaamaan.
Taas laulu raikuu, viinimaljat kuohuaa. Ja Kotkan ruusu oottaa poimiaa.
Ken lahtis seurakseni tanssimaan,
kait hetken lohtu pikarista sallitaan.
Jos lemmen tadot mulle lahjoittaa,
saat Kotkan ruusun hetkeks omistaa.
Tana yona onni suosii rohkeaa,
tana yona lempi syttyy hehkumaan.,
tana yona huulet tarjoo kuumintaan
ja Kotkan ruusu, puhkee kukkimaan.
Ei valta kohtaloaan rohkeinkaa.
Oot kohtaloin mulle poika kaukomaan. Tule myota, kapakassa tanssitaan.
Tule myota, poikain, Kotkan satamaan.

Aivan oikein, Kotkan ruusu oli Kekkosen lempi
lauluja

Originally posted by Ville:
Muistaako joku, tai löytääkö joku jostain "Kotkan Ruusun" sanat? http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Vesa
15 April 2000, 21:35
Anja !! Tämäpä oli iloinen yllätys! Lopultakin rohkenit tulla mukaan. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif Sano Jussille, että Sulla on nyt kansainvälisiä kiireitä ja et enää jouda niin paljoa sihteerin hommiin. http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

momma
16 April 2000, 00:33
Ville, Kotkan Ruusu Rauman murteella.

Kotka Ruus

O ehto, tahdek killu taevallas
musta aalo kaijoi hakka haminas
Lyhtytolppa, nojols seisoo yksi han
Haminast, laevoist, tulkkam pojat tan

Folin tul vaa, naaks kuik kirkkai tahde o
Folin tul vaa, jossam pelis soiva jo
Saa hoelat veisui, olutoopis kuaha paal
Ei Kotka Ruus olk kauat yksin taal

Kuka tlee mnuu folihinn ja tanssama
ei mitta murhei, naoreta ja todata
Ja suuta, niinkin kaod et hetkeks vaa
snaa Kotka Ruus ittelles taittas saa

Koko yassa rohkioilk kay myattane
koko yassa lemmevalei syatta he
Koko yassa huulek, kuuma hake toissaias
ja Kotka Ruus on taodos kukasas

Ei laista maaratas voi rohkika
Mnuull maaratt oles snaa poik kaukomaa
Folin tul ny, trahtooris ja tansata
Tulf folim poik ny, Kotka hamina

anja
16 April 2000, 08:25
Hyva vinkki Vesa, taytyypa yrittaa menisiko lapi. Hommia kylla riittaa!
Originally posted by Vesa:
Anja !! Tämäpä oli iloinen yllätys! Lopultakin rohkenit tulla mukaan. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif Sano Jussille, että Sulla on nyt kansainvälisiä kiireitä ja et enää jouda niin paljoa sihteerin hommiin. http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Tero
18 April 2000, 21:33
Isto Hiltusesta, joku laulaja, Apussa:
Siinä missä Isto touhuaa studiossaan ja puuhaa lastensa kanssa, Janne kuuntelee musiikkia, katselee elokuvia ja lukee. Hän on himolukija. Cd-levyjä hän saattaa ostaa kerralla jopa 20–30. Hän tilaa videoita suoraan Yhdysvalloista ja katselee viikossa parikymmentä elokuvaa. Erityisesti hän rakastaa hyvää kauhua. Lisäksi hänelle on tärkeätä tavata kavereitaan Suopursu-ravintolassa Turussa. Heillä on siellä kantapöytä.

– Meillä menee hyvin, koska työn ja muun elämän välille on löytynyt oikea suhde. Ja myös sen vuoksi, että me ollaan sydämestämme soittajapoikia. Me saadaan nautinto musiikin tekemisestä, ei menestyksestä, Isto ja Janne pohtivat yhteen ääneen.

Tero
19 April 2000, 16:10
Suomalaiset diggaa metallia: http://www.dcbbs.com/ville/metal.htm

Kotimaisetkin metal bändit laulavat englanniksi..

Stella
19 April 2000, 23:14
Jostain kumman syystä mä en ole koskaan onnistunut mieltämään Metallicaa "metalli"bändiksi. Ne on tehnyt niin laidasta laitaan musiikkia ja tykkään oikeastaan koko tuotannosta, vaikken nykyisin omistakaan yhtään niiden CDtä.

Tero
25 April 2000, 22:29
25.04.2000 12:05) Markku-liitto on valinnut Markku "Mato" Valtosen Vuoden Markuksi. Valinta julkistettiin liiton perinteisessä Markunpäivänjuhlassa Noormarkun Söörmarkussa. Markku "Mato" Valtonen on tullut tunnetuksi muun muassa Sleepy Sleepers ja Leningrad Cowboys -yhtyeistä. Nykyisin hän on matkapuhelinalan yrittäjä. Markku-liitto on maamme suurin etunimiyhdistys. Siihen kuuluu noin 300 jäsentä.
..........
Mites nyt noin? Henkilö ei edes kehtaa Markku nimeä käyttää!

Tero
12 May 2000, 22:34
Kovia nimiä Ruisrockissa:
WIGWAM
DAVE LINDHOLM
MICHAEL MONROE
KAUKO RÖYHKÄ
TUOMARI NURMIO
REMU
LAPINLAHDEN LINNUT
WALTARI&ANGELIT
JPP
RINNERADIO
FAT BULLETS

Jos olis 3 viikkoa lomaa, niin...ehkä yrittäisin mennä juhlimaan 30 vuotista rock konserrtien ja festivaalien harrastusta.Olin 16 kun olin ekassa Ruisrockissa, minun ja festivaalin eka siis.

Tero
14 May 2000, 05:22
Kopioin Cumuluksen ruotsinkielistä kasettia CD:lle vaimolle. Ensimmäinen yritys meni vikaan. En tiennyt että Philipsin soitin ääniittää 74min 28 sek, mutta jos menee yli sen 74min, tulee viallinen CD.

Cumuluksen Folksongs from Finland, ainakin 25 vuotta vanha, oli ihan reipas esitys.

Eleni
14 May 2000, 15:59
Stella, Bomfunkin levy tulee myyntiin anakin täällä Enkussa toukokuun lopulla. Tuolla jossain alempana oli puhetta vaan siitä bändistä......

Stella
14 May 2000, 18:59
Eleni,

Joo, 29/5 on kuulemma julkaisupäivä.

Me saatiin kuitenkin jo omamme postitse Suomesta *kiitokset Marille* ja ollaan toisinaan soitettu niitä Harbour Bar'issa, jossa on mennyt ihan hyvin porukkaan.

Just nyt olen innoissani latvialaisesta Brainstorm-bändistä, joka tuli kolmanneksi neuroviisuissa. Aivan ihana!!! Kirjoitin kaiken mahdollisen aiheesta täällä: http://pub2.ezboard.com/fbraydirectorymusic.showMessage?topicID=44.topic

Tero
15 May 2000, 02:14
Juu, poikabändien joukkoon vaan, sitten video MTVlle.

Stella
15 May 2000, 04:06
Ei ne sovi ns. poikabändien joukkoon, tekevät itse musiikkinsa ja soittavat sen - eivät siis vaan tanssi koreografian mukaisesti ja laula nauhan päälle.

Ovat kuulemma soittaneet Tanskassa (?) Supergrassin lämmittelybändinä. Mulle tuli mieleen Suede, Blur ja mitä niitä nyt on, indie-bändejä. Brainstorm on vaan parempi! http://homepage.eircom.net/~bray/guests/00smile.gif

Tero
15 May 2000, 16:01
No, poikabändi+ sitten
......
Ei nyt ihan suomalaista, mutta esitys kuitenkin Suomessa:
Ja huilu haisi
Vaari-ikää lähestyvä Jethro Tull on yhä vetreä

Suonna Kononen, Karjalainen

Jethro Tull Helsingin Kulttuuritalolla 27.4.2000.

Jethro Tullin viidettä Suomen keikkaa seurasi Helsingissä torstaina täysi Kulttuuritalo. Brittiläisen progressiivisen rockin legenda soitti jälleen dynaamisen konsertin, jonka perusteella johtaja Ian Andersonia ja kitaristi Martin Barreta on turha passittaa ikääntyvien muusikkojen lepokotiin - puhumattakaan heidän kolmesta nuoremmasta kohortistaan, Andrew Giddingsistä (koskettimet), Doane Perrystä (rummut) ja Jonathan Noycesta (basso).
Jethro Tullin sointi on ollut 70-luvun alusta asti pulppuilevan dynaaminen. Akustisen kitaran soolo-osioista siirrytään orgaanisesti kasvaviin kiertoihin, räjähteleviin ilotulituksiin ja takaisin.
Kyse on enemmänkin sovituksen ja soiton taidokkuudesta kuin kohdalleen loksahtelevista improvisaatioista, joilla ei ole suurta sijaa Tullin musiikissa - Helsingin keikkakin noudatteli pitkälle yhtyeen viime vuoden lopun Amerikan-kiertueen esityksiä niin settilistaltaan, spiikeiltään kuin sovituksiltaan.
Esimerkiksi Aqualungista kuultu uusi alun lauluosuudet hylännyt versio, Hunting Girlin keskeyttänyt puhelinsoitto, Locomotive Breathin massiiviseksi pitkitetty intro ja settiin nousseet polveileva My God ja kaunis Cheerio-lopetus olivat faneille jo "tuttuja".

Boris tanssi
itsensä lauluun

Mukavia erikoisuuksia Kulttuuritalolla olivat harvemmin soitettu vanha singlekappale Witch's Promise ja akustisvoittoisesti esitetyt Jeffrey Goes To Leicester Square ja Fat Man, joista jälkimmäisen huiluosuudet soitti yllättäen Barre. Näissä lauluissa yhtye esiintyi humoristisimmillaan: Anderson pahoitteli lihavuuden pilkkaamisen epäkorrektiutta ja Noyce ja Giddings pelleilivät lyömäsoittimin 70-luvun Tull-miesten malliin.
Viimeisin Jethro Tull -levy J-Tull Dot Com oli esillä kolmen kappaleen verran. Klassikoiden rinnalla uusi, sinänsä kelpo materiaali kuulosti hieman anonyymilta, varsinkin kun kiekon dynaamisin raita Spiral jäi soittamatta. Muutamassa vuodessa Dot Com lienee hävinnyt seteistä kuten jo nyt edellisen albumin Roots To Branchesin laulusto.
Andersonin tuore soololevy The Secret Language Of Birds sai sijaa kahden kappaleen verran. Etenkin Boris Jeltsinille omistettu renkuttava Boris Dancing kuulosti mahdolliselta tulevalta fanienhyppyytysnumerolta, jahka tulee tutummaksi. Barren instrumentaaleja soolonumeroita kuultiin myös kaksi.

Lieneekö uusista
keikkasuosikeiksi

Ian Anderson ei ole päässyt kurkkuongelmistaan, jotka ovat vaivanneet häntä 80-luvun puolivälistä saakka. Tulkinnat olivat alkuun varovaisia, korkeimpien nuottien tavoittelu tuntui kuulijastakin tuskalliselta. Anderson korvasi vähentyneen laulannan runsailla huiluilla ja lauloi joka tapauksessa paremmin kuin viimeksi Suomessa 1994.
Uudemmat Tull-laulut on kirjoitettu puheenomaisemmiksi ja alempiin rekistereihin, joten on toiveita siitä, että Anderson ja kumppanit jatkaisivat vaarien fysiikallakin.
Sikäli kun he uusia lauluja malttavat livenä soittaa. Helsingissä uuden ja vanhan suhde oli arveluttava - uutta materiaalia oli setissä neljännes.

Tero
15 May 2000, 22:20
Tunnetko näitä?Listahittejä..
1 OOPS! ...I DID IT AGAIN
Britney Spears (Jive) 3 221,45
2 2 RIGHT HERE IN MY ARMS
HIM (Terrier) 11 153,14
3 3 VAIN RAKKAUS
Mari Rantasila (AXR) 7 141,70
4 8 KÄVELET TÄHTIIN PÄIN
Jore Marjaranta (Parlophone) 5 132,38 .
5 17 IHANAA, LEIJONAT, IHANAA
A-tyyppi ja Antero Mertaranta (Studio Audio) 9 122,22
6 32 FEEL THE BEAT
Darude (16 Inch) 2 119,17 .
7 4 EI KYYNELTÄKÄÄN
Mikko Kuustonen (Columbia) 8 118,08
8 9 RAP SUPERSTAR / ROCK SUPERSTAR
Cypress Hill (Columbia) 3 111,60 .
9 22 CRYING AT THE DISCOTHEQUE
Alcazar (Ariola) 2 106,00 .
10 11 KELLAREIDEN KASVATIT
Fintelligens (Columbia) 3 100,97 .
11 12 EI YHTÄÄN TODISTAJAA
Apulanta (Levy-yhtiö)

Krista
16 May 2000, 06:56
Ihanaa, Leijonat, ihanaa!
Tota kappaletta kuullaan täysillä naapurissa aina kun Suomi on pärjännyt hyvin maailmalla. Ja viimeksi nyt jääkiekon MM-turnauksessa, kun Suomi voitti Ruotsin. Oli se paras ja makein voitto, kuten aina.

Koskaan aikaisemmin ei ole korviin kuulunut kyseistä kappaletta. Nyt se on iskostunut jo siipankin päähän ja koko eilisen illan sain kuulla vähän väliä hänen hommaillessaan tontilla...

Tero
17 May 2000, 14:43
Juu, ihanaa.

Dylan Helsingissä eilen:
"Mutta konsertin loppuvaiheessa alkoi tapahtua. Kourallinen kuudesta tuhannesta kuulijasta ryntäsi lavan eteen vetäen mukanaan ison joukon muita Dylan-diggareita."
Mies on kuulemma taas kunnon vedossa.

Tero
17 May 2000, 19:09
Lepakkoluolasta Hesarissa&gt;
Seuraavan parinkymmenen vuoden aikana Lepakosta tuli se merkittävä keskus, jollaisena meikäläisen sukupolvi ja monet nuoremmatkin sen tuntevat: 40 bändin treenikämppä, konserttisali, studio, taidegalleria, Rumba-lehden ja Radio Cityn toimitus, tatuointi-ja sExhibition-messujen pitopaikka, Höyryklubi, prätkäkorjaamo, graffitienmaalaajien ja skeittarien keskus, yöbailu- ja teknoravihalli, monien yhdistysten, klubien, salaseurojen ja alakulttuurien kohtauspaikka. Jokainen neliösentti tästä entisestä maalivarastosta ja rappioalkoholistien yömajasta otettiin käyttöön ja muutettiin eläväksi kulttuuriksi.
Ja ihmiset tekivät sen itse, ilman suuria tukiaisia. Vertailun vuoksi: - valtio tukee jokaista oopperalippua 800 markalla.
..........
aiheesta on siis kirja ja levy, josta alla lisää
............
Levyn esiintyjälista puhukoon puolestaan: Hanoi Rocks, Melrose, Smack, Backsliders, Balls, Nights of Iguana, Hearthill, Shadowplay, Stone . . .
Vaikuttava lista jatkuu 1990-luvun puolella muun muassa Waltarilla, Kingston Wallilla, Cool Sheiksillä ja Carjalanpiirakat-salanimen taakse piiloutuvalla Amorphiksella.

43 kappaletta on niin pieni siivu Lepakon historiaa, että puutteista voisi käynnistää loputtoman keskustelun.

[This message has been edited by Tero (edited May 17, 2000).]

Stella
19 May 2000, 00:48
Aah, Nights of Iguana! Se oli ihana bändi! Tulee vieläkin kuunneltua aika usein.

Olin katsomassa niiden keikkaa Lepakossa ja joku repi multa korvakorun, hyvä ettei revennyt koko korva.. *jeez*

kurbitz
19 May 2000, 09:04
sanoi murkkupoikani lukeneensa että Jeff Beck ois mukana Ruiksessa

sitten kyllä täytyy päästä mukaan

"Where were you..."

[This message has been edited by kurbitz (edited May 19, 2000).]

Tero
31 May 2000, 00:31
Suomen myydyimmät
1 Jari Sillanpää Jari Sillanpää Mediamusiikki/AXR 246786kpl 02/96raja rikki
2 Kirka Surun pyyhit silmistäni Flamingo (BMG) 205298kpl 89raja rikki
3 Eppu Normaali Repullinen hittejä Poko 189578 10/96
4 Dingo Kerjäläisten valtakunta Finnlevy 189200 85
5 Joel Hallikainen Joel Hallikainen Finnlevy 178654 12/92
6 Kaija Koo Tuulten viemää WEA 171731 93
7 Smurffit Tanssihitit Vol. 1 EMI 165 105 12/96
8 Hurriganes Roadrunner Love 156000 75
9 Topi Sorsakoski & Agents Besame Mucho EMI 153229 87
10 Jari Sillanpää Auringonnousu Mediamusiikki/AXR 151194 03/97
-------
Verraten Juicen levyt myyvät alle 30 000 kpl. paitsi Parhaat kokoelma 54 000

Tero
13 June 2000, 01:11
Vähän erilaista: http://www.humppa.com/rekords.html

Tero
18 June 2000, 05:27
RockFestivaalit kuuluvat kesään. Jotkut pitävät niitä vain alaikäisten kännifestivaaleina, mutta..
...........
"Tyhmää musiikkia tyhmille ihmisille"

Perjantain kylmästä säästä huolimatta yhdysvaltalainen Bloodhound Gang innosti yleisöä jopa vähentämään vaatteitaan. Yhtyeen metallista punkin kautta hip hopiin pomppiva sekameteli on Suomessa kummallisen suosittua. Albumi Hooray For Boobies kolkutteli syksyllä Suomen listan kärkisijoja.

-Tyhmää musiikkia tyhmille ihmisille, paljastaa viime vuonnakin Provinssirockissa esiintyneen ryhmän solisti Jimmy Pop Bloodhound Gangin menestyksen salaisuuden. Jimmy Pop myöntää, että menestys Suomessa ja vaikkapa Uudessa-Seelannissa on yllätys.
-Tuntuuhan se älyttömältä, että Hooray For Boobies on myynyt esimerkiksi Suomessa niin hyvin - on se sen verran hölmö levy. No, onhan se samalla aika hauska, määrittelee vuoden kuluessa jo kolmannen kerran Suomessa esiintyneen bändin lauluosuustaiteilija. Kahden Provinssikeikan lisäksi Bloodhound Gang nähtiin syksyllä Helsingin Tavastia-klubilla.

Lahtelaista hörhöilyä

Provinssirockin avauspäivän toinen ulkomainen esiintyjä oli tukevan soinnin takuutuote Queens Of The Stone Age. Perjantain kotimaisia nimiä olivat mm. illan viimeinen esiintyjä Neljä ruusua, Ultra Bra ja Tehosekoitin. Ilkka Alangon ruusut valloittivat viime vuoden suomenkielisellä levyllään entisen asemansa Suomi-rockin kärkipaikoilla takaisin yllättävänkin helposti. Ultra Bra on ollut rock-festivaalien kestosuosikki jo monena kesänä. Lahtelainen Tehosekoitin hyödyntää tehokkaasti kotikaupunkinsa ankean omituisuuden hörhöily- ja raggariperinteineen ja niittaa sen osaksi glam- tai mitä milloinkin -rockiaan.

Santtu
18 June 2000, 11:33
Itse en Provinssiin lähtenyt. Ihan vain sen takia, että musiikki siellä on Ultra Brata lukuunottamatta huonoa. Kännifestareita ne ovat. Ystävälleni soitin ja sanoi puhelimeen: "Onneksi täältä pääsee huomenna pois." - Niin siellähän on hikistä, meluista ja viinaista.

Tero
18 June 2000, 13:21
Kyllä ne on joskus ihan OK jos sieltä pääsee aikaisemmin illalla pois ja on sen päivän ohjelmasta haluamansa nähnyt.
......
(18.06.2000 12:39) Ville Valo ja hänen HIM-yhtyeensä täyttivät lauantaina Provinssirockin festivaalialueen ääriään myöten. Suomalaista supertähteä ihmetteli Seinäjoen koleassa kesäsäässä yli 20 000 festarivierasta. Perjantain yli 16 000 ja sunnuntain arvioidut lähes 20 000 kävijää nostivat Provinssirockin yleisömäärän ennätyslukuun, noin 55 000:een.

alexpress

[This message has been edited by Tero (edited June 18, 2000).]

Tero
23 June 2000, 19:40
Oli kerran puhe Agents yhtyeestä
http://personal.inet.fi/musiikki/agents/

Eleni
24 June 2000, 12:10
Bomfunk MC'S on tällä hetkellä UK:n Worldpop listalla kuudenneksi nousseena.

Darude on tehnyt historiaa...Daruden clubihitti nousi suoraan UK:n sinkkulistan kolmanneksi. Darude tulee olemaan kait ensimmäinen suomalainen bändi, joka pääsee esiintymään "legendaariseen" (kuten jossain suomalaisessa lehdessä sanottiin) Top of the Pops -ohjelmaan.

Hyvä Suomi!! http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif

Terveisin Eleni - Suomesta tällä kertaa...

Tero
25 June 2000, 07:22
Niinpä ne uudet ja nuoret. Kuuntelen CMX bändiä, tuttavat kehuivat. Aika outoa.

Wigwam kiipeää Ruisrockin lavalle viikon päästä.Nostalgisissa tunnelmissa laadittu juttu: http://njet.net/palstat/article.phtml?art_id=181
Tero/Esa

Kyosti
26 June 2000, 19:32
hei tietaaks kukaan oisko netissa sellasta sivua josta vois ostaa kotimaisia cd:ta? ma oon kayttanyt www.GEMM.com (http://www.GEMM.com) nimista sivua ja nabsteria.

Tero
26 June 2000, 19:36
kokeile näitä http://www.sjoki.uta.fi/~latvis/audio/levykaupat.html

Tero
30 June 2000, 15:36
Turku, 30.6. (STT)
Turussa perjantaina alkanut Ruisrock täyttää 30 vuotta. Se on Pohjoismaiden vanhin ja Euroopan toiseksi vanhin edelleen toimiva rockfestivaali. Festivaaleille odotetaan nyt noin 50000:ta kuulijaa.
Juhlavuoden kunniaksi Ruisrockissa esiintyy Wigwam, joka oli oli mukana jo ensimmäisellä kerralla. Ruisrock pidettiin silloin Ruissalon kärjessä eikä Kansanpuistossa, kuten nyt on tapana. Siellä muistellaan olleen lähes 100000 vierasta.

Tero
01 July 2000, 13:31
Keskisuomalainen Jmsässä:
Verryttely
torstai

Torstaina rumban aloitti maaginen ja mukaansa tempaava LAB, joka kärsi yleisövajeesta. Väkeä valui paikalle vähitellen leirintäalueelta ja jo seuraavaa esiintyjää, Timo Rautiaista ja Trio Niskalaukausta, oli kuuntelemassa vankka fanijoukko. Kvartetiksi muuttunut trio tykitti raskaammalla linjalla kolmen kitaran voimin.
Tämän jälkeen Remu ja kaljupäiset kaverinsa soittivat rutiinilla vanhoja Hurriganesin kappaleita - niin kuin aina ennenkin ties monenko vuoden ajan.

Varsinaisen juhlahumun käynnisti Tehosekoitin. He olivat jälleen kerran lavalla niin rock, että kansa unohti hiertävät kesäkenkänsä ja pölyävän maan. Kaikki nuoret tyypit halusivat tänäkin juhannuksena olla sekaisin.

Apulanta rakennutti lavalle antiikin kulissit. Muovihaarniskoissa esiintynyt yhtye oli lievä pettymys esteettisyydestään huolimatta. Yleisö tuijotti mieluummin lavalla viuhahdelleiden tulennielijöiden temppuja kuin keskittyi kuuntelemaan ilman levyillä kuultavia jousia soittanutta joukkoa.

Viime hetken yllätyksenä ohjelmistoa täydensi suomiteknoiskelmää tarjonnut Nonstop, jonka takia koko päivän ohjelmistoa aikaistettiin. Tanssin hurmaan päässyt yleisö sai lisää rytmiä jaloilleen, kun illan Waldo's People otti lavan haltuunsa illan viimeisenä kokoonpanona.

Onnistunut
aattotarjotin

Juhannusaaton musiikkitarjotin oli onnistunut kokonaisuus: sekä ulkolavalla että festivaaliklubilla soittaneet bändit onnistuivat saamaan yleisön sympatiat puolelleen. Perjantaina ei kenelläkään voinut olla ohjelmiston puolesta tylsää.
Kolmelta soittimensa virittänyt Egotrippi lämmitti teltoista kömpineen kohmeisen kansan nopeasti. Positiivista meno ilman turhia kyynisyyksiä sopi juhannukseen vallan mainiosti - sopivampaa avausta päivälle en keksi.

Maija Vilkkumaan kesärenkutus ei hätkäyttänyt mitenkään. Seuraavana päivänä soittanut Vilkkumaan kilpasisko Jonna Tervomaa vei tänä vuonna erävoiton itselleen.

Perjantain rauhallisinta musiikkia soitti Zen Café. Harrin ja kavereiden sävelet levisivät tasaisesti ympäristöön vähän kuin perhepiknikin taustamusiikiksi. Älykkömusiikkia saatiin pian lisää, kun Yhdistyneet urbaanit puoskarit eli YUP riehui ilmeikkäästi lavalla. Ja festarirymyäjät iloitsivat.

Reippaasta humpparokista Pohjannaulan tapaan sai nauttia klubilla. Oman kalevalahenkisen linjassa löytänyt nouseva tähti laittoi jengin polkkaamaan.

Kahdehdittavaa
lavakarismaa

Vähitellen popuskottavaksi muuttunut Nylon Beat oli kasvanut ulos kaukaa kierrettävien kokoonpanojen lohkosta. Juhannuksen juhlijat diggailivat innoissaan Jonnaa ja Eriniä.
Tänä vuonna Suomessa kaksi keikkaa tekevä Stratovarius kokosi omat ihailijansa yöttömän yön pimeimpänä hetkenä. Suuren maailman elkein revittänyt hevijätti ei säästellyt ainakaan volyymissa: ilman korvatulppia ei ulkona selvinnyt.

Samaan aikaan kuin Stratovarius jylisi ulkona, klubille ahtautuivat kaikki pophenkiset katsomaan Aknestikia. Täpötäydessä ja kuumassa salissa tunnelma oli aito. Rehellisesti soittaneet velikullat saivat jämähtämään sisälle kuuntelemaan suomirokkia.

Koko festivaalin kohokohdaksi nousi juhannuksena neljä keikkaa ahkeroinut Neljä Ruusua. Ilkka Alangon lavakarismaa voi vain ihailla. Uutta ja vanhaa tuotantoa tarjonneet konkarit keräsivät eniten yleisöä, joka hyppi ja huusi äänensä käheäksi hurmoshenkisinä.

Viimeinen
toripäivä

Lauantain ruljanssin aloitti Jonna Tervomaa, jonka jälkeen tapahtumaan hyvin sopinut Miljoonasade laulatti rellestäjiä ja vanhat muistot heräsivät taas henkiin.
Oman tyylinsä tiukasti pitävä Kauko Röyhkä ei jaksanut kiinnostaa menopäällä olevia juhlijoita. Radiohitit saivat väsyneet jalat hieman heilumaan, mutta muuten keikka jäi latteaksi. Pauli Hanhiniemen ja hänen kohmeloisen Perunateatterinsa esiintymisestä näki, että yhtyeellä oli takana jo useampi juhannusriento. Mambakin soitti rutiinilla.

Pitkä luokkaretki eli Ultra Bra oli lauantain vetonaula. Lava oli täynnä loistavia muusikoita, joiden yhteispeli toimi. Kun viitsi katsoa muutakin kuin edessä vuodesta toiseen samassa järjestyksessä seisovia laulajia, tuli hyvälle tuulelle. Erityisesti torvipoikien seuraaminen oli kannattavaa.

Tero
01 July 2000, 13:40
Ruisrock meneillään--ei yhtään kuollutta.
......
TS
.
Ei perjantaina alkaneessa kolmannennessakymmenennesssä Ruisrockissa toki puolta vuotta ennättänyt sataa, puoli iltaa kylläkin.
Sade ei kuitenkaan onnistunut latistamaan tunnelmaa, ihmiset jaksoivat heilua niin velliksi muuttuneen mudan, liukuradalta tuntuneen nurmikon kuin vesilammikoista täyttyneen hiekkakentän keskelläkin. Ja kun pahin kaatosade hellitti iltaa ja pääesiintyjiä kohti, mikäs oli heiluessa.
Järjestäjät laskevat, että Ruisrockissa vierailli perjantaina noin 14 000 ihmistä.
Festarit aloittaneen Dave Lindholmin setin aikana yleisöä on paikalla vielä harvanlaisesti. Väkeä valuu kuitenkin koko ajan lisää.
Väkijoukko vilisee erilaisia Iron Maiden t-paitoja. Valikoima vaikuttaa kiitettävän laajalta.
Joukkoon mahtuu toki myös lukemattomia Remu-, Lapinlahden Linnut- ja 2Kauko Röyhkä- paitoja.
Omat kannattajansa on myös Jim Beamilla.
Samoin kuin Timo Rautiaisella & Trio Niskalaukauksella, jonka keikka saa ihmismassan vellomaan pienen lavan edustalla. Kaatosade kastelee yleisön läpimäräksi, mutta moshaaminen on kivaa kun sataa; vesipisarat lentelevät näyttävästi ympäriinsä.

Kun on hätä

Keikka loppuu ja massa velloo taas päälavan suuntaan. Vuorossa on D-A-D.
Tunnelma alkaa tiivistyä, mutta tehokas mittari, vessajonot, näyttävät vielä kohtuullisilta. Bajamajan helpotusta ei tarvitse odottaa kovinkaan pitkään.
Kaksi miestä istuu pressusta kyhätyn sadekatoksen alla taempana kentällä. Keravalta saapuneita Hannu Tirkkosta ja Sampo Myllymäkeä sade ei juuri tällä hetkellä haittaa.
- Mutta jos koko viikonlopun on tällainen sää, niin sitten kyllä kannetaan teltta sisälle, leirintäalueelle majoittuneet miehet suunnittelevat.
Kun Silja lipuu kahdeksan maissa ohi, ensiapuasemalla on vielä rauhallista. Siihen mennessä apua on käynyt hakemassa vasta viitisentoista juhlijaa.
- Se on todella vähän. Joskus meillä on enimmillään käynyt yli 600 ihmistä yhden illan aikana, ja lähellekään sitä ei nyt kyllä varmasti ylletä. Onneksi, ensiapuvastaava Tuula Muurinen laskee.
- Se on tämä sää, Muurinen selittää samalla kun ohjaa uutta potilasta eteenpäin. Nuori mies on saanut työnnettyä korvatulpan turhan syvälle korvaansa. Pinseteistä löytyy kuitenkin nopea apu.
Pedro Hietanen on taas lavalla. Se tietää sitä, että alkaa olla illan pääesiintyjän aika.
Iron Maiden on antanut odotuttaa itseään, mutta kohta Iron Maiden t-paitojen odotus palkitaan.
Bruce Dickinson ja kumppanit ovat lavalla. Musiikki jyrähtää soimaan ja t-paidat ovat haltioissaan.
..............
NAISIA ETSITÄÄN!!. kaikki vastanneet hoidetaan =)
Lähettäjä ka_r_a@hotmail.com

pe-la hevimiehiksi itseänne kutsuvat: iskekää hevityttöjä urakalla, meitä on vapaana juoksentelemassa pitkin aluetta!!!
Lähettäjä rauta@neito.fi

26-vee Turkupoika avoimena ehdotuksille pe-la -iltojen osalta. Iron Maiden täytyy nähdä - vanhat muistot verestyvät. Muuten ohjelma ja asu vapaa http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Lähettäjä kukaihme@hotmail.com

Voi että; tuli kakkaa housuun.
Lähettäjä kunniakas_hakaristiveljeskunta@yahoo.com

Kuopiosta yöllä junalla(4.??) ruisrokkiin lähtiät, mielellään naiset, Jutellaan ajan tappamiseksi junassa.Olenhan siis lähdössä perjantaina aamu yöstä.
Lähettäjä aaabee@iobox.fi

21-vuotias, mukava, söpö ja siisti mies hakee seuraa noin saman ikäisestä naisesta sunnuntaille. PS: Jos tarviit yöpaikkaa niin voisin majoittaa keskusta kämppääni.
Lähettäjä jope96@hotmail.com

Etsin söpöä seuraa ruisrokkiin.. mailaa mulle, olen 23 vuotias opiskelija tyttönen Turusta
Lähettäjä johanna@hotmail.com
..............
Vielä törkeämpiä taululla www.ruisrock.fi (http://www.ruisrock.fi)

[This message has been edited by Tero (edited July 01, 2000).]

Kuuntelen parhaillaan 10 uuden Suomi-CD:n pinoa läpi. Urgh. Kyllä on melko pahaksi mennyt (en tiedä onko se varsinaisesti "mennyt" pahaksi -- onko se koskaan niin keskinäistä olltukaan? http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif).

"Englanniksi" lauletun musiikin osuus tuntuu lisääntyneen. Ei pitäisi yrittää, jos englanti ei suju.

Tero
03 July 2000, 22:16
Ruisrockille miljoonatappiot.Oasis ym kalliita. Hesari vinoili Wigwamin progeiluja:

Toinenkin sunnuntain pääesiintyjistä esiintyi toisessa miehityksessään. 30-vuotisjuhlaa varten uudelleen kasattu Wigwam soitti 70-luvun puolenvälin kokoonpanonsa kitarapohjaisia kappaleita, lukuunottamatta avausraitana kuultua Pembroken Pigworm-soololevyn Just My Situation -kappaletta. Nuclear Nightclub -levyyn verrattuna yhtye kuulosti paikoin lähes koomisen "progressiiviselta".
Erityisesti Jari Kettusen loputon rumpusoolo keikan loppupuolella oli tuulahdus dinosaurusten aikakaudelta. Muuten aika oli kohdellut Pembrokea ja kumppaneita hyvin, ainakin keski-ikäisesti keinahteleva yleisö oli sitä mieltä.
..........
Eka rumpali Ronnie ei sellaisia nyt vanhanaikaisia rumpusooloja edes jarrastanut!

Tero
04 July 2000, 02:12
Alle 40 000 kävijää toi Ruisrockille tappiot. Ruisrockissa esiintynyt Oasis peruutti seuraavan Roskilden keikan, kuultuaan Pearl Jam tapahtumasta.
........
IL Monroe yllätti
Jos perjantai oli selkeästi Iron Maidenin ja sunnuntai Oasiksen ilta, niin lauantaina nousivat suureen rooliin kotimaiset artistit. Aikuisrokille omistetun iltapäivän jälkeen Ruissalossa rytisi kunnolla Nightwishin ja Michael Monroen tahtiin.

Varsinkin jälkimmäisen energinen lavashow oli monelle yllätys - turkulaistuneelle Makkoselle olisi ollut tilausta päälavalle asti, vaikka setti ei Hanoi Rocks -klassikoihin painottunutkaan.

Ruisrock-lauantaina vietettiin Michael Monroen esiintymisen jälkeen hiljainen hetki Roskildessa menehtyneiden muistoksi. Olutteltoissa tosin jatkui mekastus kuin muistutukseksi siitä, että esiintyjävalinnoilla ei voi täysin selittää Ruisrockin yleisökatoa. Osaa yleisöstä ei kertakaikkiaan kiinnostaa muu kuin mallasjuoma.

Kimppu
04 July 2000, 14:25
tasta voi kuunnella KissFM22 asemaa Windows Media Playerin kautta (Millennium ME sisaltaa uuden WMP7)

http://celtic.live.sonera.com:8080/meta/live/kissfm/KissFM22.asx

Tero
05 July 2000, 14:10
Turun Sanomat kertoi kovin vähän Ruisrockista...

Discojoikua

- Ai-jee, systeemi, uusi aika.
Kärtsy Hatakka aloittaa Waltarin keikan päivän linjan mukaisesti aforismilla. Angelin Tytöt sekoittavat joikua Waltarin elektro-ambient-sekamelskaan. Tuplabasaarilla pohjoisemman Suomen perinnelauluun tulee uudenlaisia ulottuvuuksia.
Satunnainen festarivieras kertoo kaveristaan, joka on väärentänyt Free-hand -ohjelmalla lippuja. Puhallettava humanoidi keikkuu eturivissä ja tuijottaa Angelin Tyttöjä.
Waltarin keikan viimeisessä biisissä on Putte Possun nimipäivän sointukuvio.
Ennen illan hämärää yleisöä ehtii viihdyttää Lou Reedin ja Lee Perryn lisäksi Nightwish, Michael Monroe, Jonna Tervomaa ja Tuomari Nurmio.

Tero
07 July 2000, 19:36
Sirkus.com raportoi Wigwamista http://www.sirkus.com/art.asp?id=25991

Tero
09 July 2000, 13:19
Pedro Hietanen muistelee: http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=990505aj05&pvm=19990505

Tero
09 July 2000, 13:34
Turun Sanomat kertoo haitarisuutarista tänään:
.
Harmonikassa on noin 6 000 erillistä osaa, kun soitin on vaikkapa kuuluisan Bugarin suvun harmonikkatehtaan kokoamislinjan alkupäässä Italian Castelfidardossa. Niistä 10 prosenttia on harmonikan kieliä. Kun ammattimainen artesaani, joita Suomessa on vain kolme, ottaa harmonikan huollettavakseen, hän tarkistaa aina kielipenkin kielilaatat, niiden mehiläisvahakiinnitykset ja kielten virityksen. Harmonikka laitetaan huippuvireeseen poistamalla kielistä viilalla varovasti metallimassaa vähän kerrallaan. Neljäsosasävelaskeleen muutos tapahtuu nopeasti. Tavallisesti virittämiseen kuluu aikaa kahdesta kolmeen päivään.
Mitään suurta varaosavarastoa Tero Lahti ei tarvitse, koska hänellä on hyvät kontaktit italialaisiin ja saksalaisiin harmonikkatehtaisiin. Alkuperäiset varaosat ilmestyvät aina parin päivän sisällä tilauksesta artesaanin kotiovelle.

Harrastus on
kasvussa

- Harmonikkojen kunto vaihtelee laidasta laitaan. Toinen käsittelee soittopeliään kuin kalleinta aarrettaan. Toisen kurttu taas voi löytyä juhanuksen jäljiltä veneen pohjalta....
TS Tänään osasto

Tero
10 July 2000, 14:31
Hesari:
Antero Jakoila arvostaa tekemistä, jossa on käsityön leima

"Mulla ei ole ikinä ollut iso ego", sanoo mies, jolla on takanaan 30-vuotinen muusikon ura. Antero Jakoila ei ole alleviivannut itseään sen kummemmin sanomalehtien kuin naistenlehtienkään palstoilla.
Asialle löytyy selitys: uransa ensimmäiset kaksikymmentä vuotta Jakoilan rooli oli olla muiden taustalla. Vuonna 1989 hän päätti, ettei enää "palvele vieraita herroja" ja hommasi oman äänityskaluston.
Jakoila, 55, istuu puutalo-olohuoneensa sohvalla kitaroiden ympäröimänä. Taustalla soi hänen juuri ilmestynyt levynsä Encore.
Vilkkaalla, valoisalla ja välittömällä miehellä on meneillään useita projekteja, mutta päätämme puhua vain niistä, jotka ovat toteutuneet.
"Tällä alalla suurin osa suunnitelmista kariutuu ennen pitkää. Me ollaan kuin kalastajia, joiden verkkoihin tarttuu joskus jotain, useimmiten ei", mies sanoo.
Kuten Jakoilalle lähes aina käy, ensin puhutaan muista ja muiden aikaansaannoksista. Suomalaisten ja useiden ulkomaalaisten muusikoiden ja taiteilijoiden luonnehdinnassa Jakoila vaikuttaa ehtymättömältä lähteeltä: Albert Järvinen nappaili kevätkääryleitä äänitystauoilla, Dave Lindholmilla meni kerran ällistyksestä sukset solmuun jne.
Vasta kun on käyty läpi Rauli Badding Somerjoki, Dave Lindholm, M. A. Numminen, Omara Portuondo, José Libertella, Jorma Uotinen ja monet muut, on Jakoilan itsensä vuoro.

Lähdemme liikkeelle elokuun 18. päivä ensi-iltaan tulevasta Markku Pölösen Badding-leffasta. Jakoilalla on siinä näppinsä pelissä - taustahahmona. Leffan aikalaismusiikin asiantuntijana ja Baddingin työtoverina hän on restauroinut arkistosta haalitut vanhat magneettinauhat ja soittanut niiden kuluneet raidat uudelleen.
Leffa on Jakoilalle "nostalginen, iso juttu".
"Tollanen se just oli", Jakoila huusi nähtyään ensimmäistä kertaa elokuvan ja nuoren Janne Reinikaisen Baddingin roolissa.
Ai, millainen?
"Rauli eli Putte oli kaksijakoinen tyyppi: ujo, mutta musiikin suhteen ehdottoman varma, musikaalisin rock-veikko, jonka kanssa olen tehnyt töitä. Sillä oli mieletön tyylitaju, svengi päällä ja sille putos kaikki mahdollinen".
"Kaikki putoaa" tarkoittaa sitä, että muusikko tai taiteilija hallitsee kaiken kulloisessakin tilanteessa tarvittavan.

"Povaan, että Suomen kansa tulee rakastamaan leffaa. Badding on koskettava joutsenlaulu", Jakoila sanoo monen muusikon tuhoisaakin elämää sivusta seuranneena.
"Vuonna 1974 se istu samassa tuolissa, kun sinä nyt ja sano: Kohta me ollaan listoilla."
Eikä aikaakaan, kun niin kävi. Fiilaten ja höyläten teki Suomessa historiaa.
Jakoila alleviivaa, ettei ole kuitenkaan avainhenkilö Baddingin uralla. Kunnia kuuluu M. A. Nummiselle, Someron toiselle pojalle, joka otti Raulin mukaan omiin hulvattomuuksiinsa ja sitten laulamaan Talvisota-levylleen.
Soolouran Badding aloitti sinkuilla Sulamit, Kauas pilvet karkaavat ja Jakoilan 1969 sovittamalla Mun sormuksein.

Jakoila arvostaa tekemistä, jossa näkyy käsityön leima. Kitaran soittaminen on hänelle loputon juttu.
"Jos joku väittää olevansa kunkku, mulla herää heti epäilys. Ei Jimi Hendrix osannut flamencoa eikä Paco de Lucia veivaa stratocasteria. Molemmat on tietty taitureita omalla sarallaan", kitaroiden planeetalla kolmekymmentä vuotta tutkimusmatkalla ollut Jakoila sanoo.
"Riittää, että kuuntelen jonkun soittoa viisi sekuntia ja tiedän jo, onko se lintu vai kala."
"On paljon sellaisia muka-soittajia, jotka vetävät kaikenlaista tilu-lilua ja ovat liukkaita kuin saippua - niistä ei saa mitään otetta. Kunnon soittajassa on jotain, mikä saa soittimen elämään."
............
Keith Richards ei ole kovin hyvä kitaristi. Teknisesti. Mutta hän saa sen elämään. Ilman Richardsia ei olisi mitään Rolling Stonesia.

Tero
10 July 2000, 19:49
Pedron uusin perinteistä tangoa:
PEDRO'S HEAVY GENTLEMEN Legendary accordionist Pedro Hietanen and friends. Argentine tangos by Pedro and guests Jaakko Salo (arranger and conductor), Seppo Kantonen (piano), Peter Lerche (guitar) plus violin, cello, bass, bandoneon)
Mi Tango Triste (Finlandia 3984-29724-2) 130 mk most places

Tero
13 July 2000, 14:13
IL
Kuka oli Badding?

Ajat vaihtuvat ja nuorison idoleita ovat tänään toiset, huomenna jotkut muut. 70-luvun Suomessa kuitenkin Badding oli nimi ylitse muiden. Mutta miksi?

- Badding oli ensimmäinen, joka osasi laulaa rockia suomeksi. Hänen nousunsa julkisuuteen merkitsi myös murrosta. Härski biisi Fiilaten ja höyläten villitsi nuorison ja oli isku vasten aikuisten kasvoja.

- Hän oli monikerroksinen hahmo, joka yhdisti amerikkalaisuuden suomalaiseen perinteeseen ja esitti rockin ohella myös iskelmää ja humppaa, Pölönen sanoo.

Monet nykypäivän nuoret eivät voi ymmärtää Baddingin suosiota. Hänet saatetaan tv-laseineen ja akneongelmineen nähdä jopa rumana.

- Käsitys rocktähdistä oli 70-luvulla erilainen kuin nyt, tietty rosoisuus koettiin rocktähden kruununa ja täydellisiksi sliipattuja esiintyjiä vieroksuttiin. Tunteikkaat murrosikäiset samastuivat Baddingiin, sillä heillä oli samoja ongelmia kuin hänelläkin.

- Itse asiassa Baddingillä oli heikko itsetunto juuri ulkonäkönsä suhteen. "Mä oon niin ruma, mä en mee sinne lavalle!" -lause kuultiin usein suurimman suosionkin päivinä, Pölönen kertoo.

Baddingistä on pinnalla kaksi kuvaa; että hän oli napa paljaana riekkuva nuori ja että hän oli alkoholisti. Jälkimmäinen käy elokuvastakin ilmi, vaikkei sitä korostetakaan. Badding-elokuva pureutuu ennen kaikkea Rauli Somerjoen tuntemattomampiin puoliin.

- Rauli ei ollut ihmisenä helppo. Hän oli patologisen ujo ja voimiensa tunnossakin muulla tavalla vaikea ihminen. Myös katsojat vaistosivat, että Rauli oli hyvin hauras ja surullinen persoona.

- Jos Rauli ei olisi ollut laulaja, hän olisi ollut täysiverinen sadunkertoja ja -kuvittaja. Ja hänen tarinansa olivat painovalmista kamaa, Pölönen sanoo.

Tero
14 July 2000, 16:23
Rock suurta bisnestä Suomessakin:
Yhteistyökumppaneiden merkitys festivaaleille kasvaa ja samalla yritysten halukkuus näkyä rockjuhlissa lisääntyy. Erityisesti telekommunikaatioala tavoittelee näkyvyyttä festarikansan keskuudessa.

- Yhteistyökumppanit kattavat budjetistamme 20-25 prosenttia, laskeskelee Tammerfestin toiminnanjohtaja Jussi Santalahti.

Selkeät aikuisfestarit kuten Pori Jazz ja Tangomarkkinat kattanevat vielä huomattavasti suuremman osan budjetistaan yhteistyökumppanien tuomalla rahalla. Turun Down by the Laituri budjetista noin 15 prosenttia tulee sponsoreilta.

Suurista rock-juhlista Provinssi- ja Ruisrock eivät vielä paukuttele henkseleitään merkittävillä sponsorirahoilla.

Ruisrockin tuotantopäällikkö Rainer Koski arvelee sponsorituen osuuden budjetista olevan noin viisi prosenttia.

Ruisrock sai vasta tänä vuonna ensimmäistä kertaa merkittävän ykkössponsorin, joka oli Sonera.

Tavoite on kuitenkin lisätä sponsorirahoituksen osuutta ja yritysten asenne vaikuttaakin nyt Kosken mielestä paremmalta kuin vielä muutama vuosi sitten.

- Tänä vuonna tuli ensimmäistä kertaa oma-aloitteinen yhteydenotto eräältä yritykseltä.

Jussi Santalahti toteaa, että viisivuotias Tammerfest on vakiinnuttanut asemansa valtakunnallisestikin, mikä näkyy myös yhteistyöstä kiinnostuksen yritysten lisääntymisenä.
..........
Lisäksi jopa jalkapallosta yritetään tehdä mahtavaa ison maailman tapaan.

Vesa
14 July 2000, 16:41
Se on nimenomaan bisnestä. Musiikkina sitä on jo vaikempi ymmärtää. ;0

Tero
14 July 2000, 19:28
Him bändin johtohahmo Ville juttelee itsemurha-aiheisista metal biiseistä:

Joku hetki sitten joku nainen tinki useissa lehdissä artistin vastuusta ja Join Me In Deathin sanoituksista.
- Joo, mä kuulin siitä.
Mitä mieltä sä olet siitä jutusta ja tosta vastuuasiasta?
- Eihän tehtyä saa tekemättömäksi. Mä olen tehnyt sen biisin joskus -97 ja me ollaan vedetty sitä biisiä jo niin pitkään, että alkaa itseään vituttaa jo ihan suunnattomasti.
Ette taida päästä siitä eroon vielä vähään aikaan
- Ei ja totta kai me ollaan ylpeitä, että ollaan omalla viisulla pärjätty niin hyvin. Ettei jääty siihen varjoon, että ollaan se bändi, joka vetää Wicked Gamea. Mutta se on silleen hirveän vaikeeta. Vittu taide on taidetta, eikä taiteilija voi alkaa sensuroimaan itseensä ja omaa duuniaan. En mä kyllä pidä itseäni minään suurena taiteilijana. Mutta mieti, miten suuria helmiä olis kirjallisuudessa menetetty, jos ne olis ruvenneet sensuroimaan omia juttujaan.

Aivan.
- Jos Shakespeare kirjoittaisi Romeon ja Julian nyt, siihen varmaan vaihdettaisiin loppu. Jos se ei itse vaihtaisi sitä, niin sitten sen kustannustoimittaja. Jengiä pelottaa sellainen viihde, joka herättää kysymyksiä ja on jollain tavalla aitoa ja ehkä koskettavaakin. Mun mielestä jos pelkää tollasia asioita ja on varma, että se on huonoa, niin silloin pitää ostaa toisenlaisia levyjä. Ei mua yhtään haittaisi, jos vaikka meidän levyjen kansiin laitettaisiin sellaiset tarrat, että tämä levy saattaa herkässä mielentilassa agitoida olemaan tyhmä. Mutta ihan samasta asiasta syytettiin Ozzy Osbournea ja Judas Priestiä...

Ja Curea...
- Niin, Cureakin nyt joo, kaikkea tällaista...
saunalahti

Lokari
20 July 2000, 13:42
Suomalaista musiikkia kaupan Amerikassa: FinPro http://www.finpro.net/music/music.html

Lokari, joo, mutta oletuksena on selvästi taas, että kaikki tällä mantereella asuvat suomalaiset haluavat kuunnella ainoastaan musiikkia vuosikymmenien takaa. Sama "vika" vaivaa muutamia tällä mantereella lähetettäviä suomenkielisiä radio-ohjelmia.

Tero
03 August 2000, 15:51
Pembroken haastatteluni on viimeisimmässä Finnish Update lehdessä koko aukeaman juttuna. Aikaisemmin se on ollut vain verkossa: http://cc.joensuu.fi/~mmerilai/wigwam/members/jim_london_helsinki_kc1.htm

Tässä jutussa on nimeni ja sähköpostiosoitteeni, siis painetussa, ja se on eka kerta kun on julkaistu kuka on nimimerkkini takana...

Kuten aina, jutusta ei maksettu, enkä ole sellaista koskaan pyytänytkään.

Tero
06 August 2000, 00:41
Ruisrock oli tappiollinen. Se on toiseksi vanhin jatkuva festivaali, Hollannissa on pari vuotta vanhempi.

RR tiedotti:
Pääesiintyjä Iron Maidenin noustessa lavalle sade oli lakannut,
ja tunnelma varsin korkealla. Vannoutuneen faniyleisön palkitsi lavavierailun tehnyt yhtyeen parimetrinen maskotti Eddie, joka sai raikuvan vastaanoton. Ajoittaisista sadekuuroista huolimatta perjantai keräsi Kansanpuistoon runsaat 13.000 ihmistä.

Lauantaipäivä valkeni suru-uutisilla Roskilden festivaalilta, jossa perjantaiyön aikana oli menehtynyt kahdeksan ihmistä. Yleisömassan jalkoihin Pearl Jamin konsertin aikana jääneiden festivaalivieraiden kohtalo järkytti myös Ruisrockia, ja klo 20 päälavalla pidettiin uhrien muistolle minuutin hiljainen hetki. Kyseinen traaginen tapahtuma painotti entisestään sitä tosiseikkaa, että yleisön turvallisuudesta huolehtimisen tulee ajaa ohi muiden asioiden.

Lauantain pääesiintyjänä nähtiin Lou Reed, jonka esiintyminen löi energisyydessään monet ällikällä: 58 vuotias rocklegenda oli mitä parhaassa iskussa, ja mies yhtyeineen äityi paikoitellen jopa raivokkaaseen menoon.

Lauantaina yleisöä Kansanpuistoon saapui 11.000 ihmistä.

Sunnuntai-iltapäivällä päälavalle nousi juhlavuoden kunniaksi myös yksi ensimmäisen Ruisrockin esiintyjistä, legendaarinen Wigwam. Ruisrockissa 1970 soittaneesta Wigwam-kokoonpanosta oli mukana yksi jäsen, nykyään Yhdysvalloissa asuva Jim Pembroke. Muut soittajat olivat tuttuja yhtyeen 70-luvun loppupuolen Wigu-kokoonpanoista, ja niinpä Ruisrockissa kuultiinkin pääasiassa yhtyeen myöhäisajan tuotantoa, joka toimi edelleen mainiosti myös ilman nostalgiavetoa.

Tero
07 August 2000, 14:46
IL
Kesäisessä Savonlinnassa ja komeassa Olavinlinnassa tullaan tulevaisuudessa varmasti viihtymään pidempäänkin ja isommalla joukolla, jos ja kun Savonlinnan Elokuvajuhlien organisaattorit onnistuvat kehittämään järjestelyjä ja festivaalin ohjelmistoa, joka oli liian yksipuolinen.

Elokuvat olivat kaikki kohtuullisen laadukkaita, mutta yleisölle tarjottiin liikaa animaatioita (Dinosaurus, Titan A.E., Fantasia 2000), Manaajan ohjaajan versio oli kulttikamaa, Rules Of Engagement ennakkokohultaan vaatimaton ja Koko potti -leffan ensi-ilta oli muutenkin koko maassa perjantaina.

Festivaalin mainostus oli melko näkymätöntä ja oheistapahtumista informoitiin paikan päälläkin heikosti. Elokuvien esittelyosuudet ja palkintojen jakotilaisuudet olivat latteita ja yleisesti ottaen koko festivaalista puuttui hohto, mikä on välttämätöntä minkä tahansa tapahtuman jatkuvuudelle.

Pelastajana Badding
Savonlinnassa saavutettiin kaivatut tunnelmat vain Badding-elokuvan loppuunmyydyssä näytöksessä, jossa olivat paikalla ohjaaja Markku Pölönen ja elokuvan tähdet pääosan esittäjä Janne Reinikaista myöten. Yli 2000-päinen yleisö oli otettu Pölösen teknisesti kansainväliset tasorajat ylittävästä elokuvasta, joka innoitti katsojat epäsuomalaiseen tapaan aplodeeraamaan paikoin jopa kesken näytöksen.

Useimmat poistuivat Baddingistä nostalgisissa tunnelmissa ja yhtä antoisaa elokuvaelämystä rikkaampina. Elokuvan jälkeen Olavinlinnassa vietetyssä Badding-gaalassa oli kuitenkin tunnelmallisesta ympäristöstään huolimatta rahastuksen maku ja osanottajat hävisivätkin pian puolenyön jälkeen Savonlinnan yöhön.

Tero
07 August 2000, 19:19
Poimittu Lokarin sivulta: http://www.rootsworld.com/rw/finland/index.html
luin juuri yhden haastattelun

Tero
11 August 2000, 14:18
Tavastian keikalta, eilen, ei vielä uustisia
.................
"Ja seuraavaksi esiintyy Suomen paras bändi…"
Kolme merkittävää cd-uudelleenjulkaisua Wigwamilta ja perikunnalta

Suonna Kononen

Wigwam: Nuclear Nightclub. Love / Siboney 2000.
Jim Pembroke Band: Flat Broke. EMI / Parlophone 2000.
Jukka Gustavson: ....jaloa ylpeyttä yletän.... ylevää nöyryyttä nousen. Love / Siboney 2000.

Tänä vuonna on hauskaa olla Wigwamin fani. Yhtyeen kahdesta uudelleenkokoontumiskeikasta vielä toinen on kuulematta. Alkuvuodesta saatiin jo hieno tribuuttikonsertti Pekka Rechardtin vahvistamalta Ageness-yhtyeeltä.
Wigwam-julkaisurintamallakin on pitkästä aikaa eloa. Syksyllä ilmestyy harvinaisuuskokoelma Fresh Garbage - Wigwam Rarities 1969-1977, ja nyt kesällä on saatu kolme muuta aiheeseen liittyvää uudelleenjulkaisua: "uuden" Wigwamin tour de force Nuclear Nightclub sekä aiemmin cd:lle puristamattomat sooloalbumit Jim Pembrokelta ja Jukka Gustavsonilta.
Näistä albumeista on tavallista vaikeampaa kirjoittaa. Waldemar Walleniuksen, Hannu Tervaharjun ja Mikael Wiikin aikalaisarviot Soundissa ovat suomalaista rock-kirjoittamista parhaimmillaan. Etenkin Wiikin syvällinen Gustavson-katsaus (Soundi 4/1978) nostattaa rimakauhua.
Mutta yritetään. Kuten myös pitää mopoa käsissä. Ja sehän on hankalaa, kun musa liitää kahdeksan kilometrin korkeudessa.

Mopolla tähtiin

Wigwamin Nuclear Nightclub (1975) on paras koskaan Suomessa julkaistu englanninkielinen rock-levy. Tahtoisin kuulla ne perusteet, joiden mukaan se ei kuulu jokaisen valistuneen rock-fanin kotikirjastoon, etenkään nyt, kun on saatavilla hyvin soiva uusi cd-laitos, jonka kansitöihinkin on panostettu. Jim Pembroken lyriikat puuttuvat vieläkin, mikä on harmi. Kyllä ne päivänvaloa kestäisivät. Vaikka melkoista huomioiden hajavirtaa paikoin ovatkin, niin esimerkiksi Simple Human Kindnesshan on mitä selkeintä "opi potkimaan santaa toisten kasvoille" -kurssitetun sarasvuoporukan kritiikkiä.
..... Harmittelen edelleen sitä, että Pembroken lyriikoita ei ole ongittu kansiin - tekisi mieli muun muassa saada selvää, mitä Dog Talesin koira, mies ja nainen -draamassa tapahtuu, mutta Pembroken piru ääntää niin mumisten.
Flat Broke sitoutuu lopunaikojen Wigwam-soundiin tai 70-luvun hesalaiseen "muusikko-rock" -sceneen, mutta sisältää myös viitteitä Jackson Brownen tyyppisen länsirannikon singer-songwriter-musan suuntaan - ei vähiten Haaviston pedal steel- ja slide-kitaroiden ansiosta. Sellaisissa kappaleissa kuin Long Lost Cousin tai The Nashville Co-Writers´ Plan on oraalla Wigwamin Light Agesin ajoittainen jenkkisoundi - Pleasure Street, The Next Breakfast, puhumattakaan Hardtop Lincolnista, joka löytyy molemmilta albumeilta.
Flat Broke tiivistyy alakuloisella Wide Sea -raidalla, jonka lopussa kuullaan rock-sooloilun juhlaa: kaikki bändin kitaristit pääsevät esille. Vakkilaisen kuivakka rhythm ´n´ blues -tikuttelu johtaa Haaviston helmeilyyn ja lopulta Salmisen syvään kurimukseen. Yhtä hienoa kuin Salmisen kitarismi Juice-levyillä! Unohdettu klassikko!

Gutsin ilmestys

Jukka Gustavson jätti Wigwamin vuonna 1974 Jim Pembroken ja Pekka Rechardtin hyvään hoitoon. Ensimmäisellä sooloalbumillaan ….jaloa ylpeyttä yletän…. ylevää nöyryyttä nousen (1978) Gustavson pääsi toden teolla hyödyntämään Fairyportilla (1971) ja Beingillä (1974) hankkimaansa kokemusta eeppisempien, rikkaasti sovitettujen levykokonaisuuksien työstämisestä.

lue koko juttu Karjalaisen kulttuuriosastilta

Tero
12 August 2000, 13:39
kantelejuttu (http://www.karjalainen.fi/cgi-bin/vk?Newsp=karj&Depa=kulttuuri&Date=000812&Model=juttusivu.html&Story=00817474.txt&StDate=000812&StTime=00%3A00%3A00)

Tero
12 August 2000, 14:08
HS
Värttinä palasi äskettäin Suomeen menestyksekkäältä konserttikiertueeltaan. Yhtye kävi Ranskassa, Italiassa, Espanjassa, Unkarissa ja Itävallassa. Seuraavaksi keikkakalenterissa odottavat Saksa ja Tshekkoslovakia. Lokakuussa Värttinä kapuaa päälavalle maailmanmusiikin Womex-festivaalilla Berliinissä.
Niinikään yhtyeen uusin Ilmatar-albumi on otettu hyvin vastaan eri puolilla Eurooppaa. "Vokaaliosuudet ovat häikäiseviä, niin myös miesmuusikoiden soitto. Ilmatar on vaativa, mutta helposti sulatettava levy", kirjoittaa ruotsalainen Lira.
Suomessa Värttinä esiintyy seuraavan kerran Elämä Lapselle -konsertissa Helsingin Olympiastadionilla 8. syyskuuta. Savoy-teatterissa yhtye nähdään 6. joulukuuta.
......
Levy ei ole saanut kai USAn julkaisijaa, mutta tarkistan.Kuulemma aika hyvä.

Tero
12 August 2000, 14:14
Joo, Ilmatar on $39 www.cdnow.com (http://www.cdnow.com) nettikaupassa ja www.digelius.com (http://www.digelius.com) myy sen 130mk plus postikulut
http://www.hoedown.com/html/varttina.html

Lokari
12 August 2000, 18:00
Kanteleentekijä Amerikassa: http://www.kantele.com/index.html

Tero
14 August 2000, 21:43
Onko täkäläiset käyny Finn Festissä? Vain kerran sain aikaiseksi lähteä. Ei ollut aikaa tänä vuonna, ja lapset haluaa mieluummin Disney Worldiin.

Lokari, tuo kannel-linkki on löytynyt jo pitkään Etusivun linkkilistalta (http://linkit.Etusivu.net). Mutta hyvä sitä on silti mainostaa http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Tero... annoit periksi? Minä olisin raahannut FinnFestiin enkä olisi neuvotellut asiasta http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

[This message has been edited by Ville (edited August 14, 2000).]

Tero
14 August 2000, 22:30
Wimme tekee rehellistä musiikkia
Wimme - Cugu. Rockadillo.

Liperissä asuva Wimme muistaa kaikissa lehtihaastatteluissaan mainita, kuinka hänellä on Pohjois-Karjalasta ikävä Lapin Käsivarteen, jossa horisonttia on riittävästi sekä ilmaa hengittää.
Väite kuulostaa helposti alleviivatulta kliseeltä, mutta totta on, että tunturissa monet asiat näyttävät toisilta. Kokemukseni tunturin laesta ovat rajoittuneita, mutta on kovin helppoa ymmärtää, että kun on ylhäälle kiivennyt, siellä voi päästä vaikka joiku. Niin erilaista siellä on: sanoilla sitä tunne