View Full Version : State of Etusivu
Etusivu tuntuu matelevan tänään. Vika on webbihotellin tietokoneessa; luulen, että se on ylikuormitettu.
Palvelimen rakentaminen on lopultakin päässyt alulleen; olen määritellyt kaikki laitteistokomponentit ja alan tilailemaan niitä alkavalla viikolla. Käyttöjärjestelmä on myös valittu (FreeBSD UNIX) ja uuden laitteiston testausateelle päästäneen ehkä noin kuukauden kuluttua. Mennee useampia viikkoja ennen kuin palvelin toimii kaikin puolin kuten pitääkin; tällä hetkellä kohde on se, että Etusivu olisi siirtynyt omalle palvelimelleen jossain vaiheessa seuraavan kolmen kuukauden aikana (web-hotellin vuokrasopimus päättyy 31.12., enkä aio enää sitä sen jälkeen uudistaa).
Tero
28 August 2001, 20:04
Ennen kuin katkaiset vanhan version, oletko meinannut tallentaa koko viestitaulun jossakin muodossa? Siitä saisi archive tietoja jos jotain katoaa.
vBulletin imaisee kaikki UBB:n vanhat viestiketjut tietokantaansa ongelmitta, eli mitään ei häviä. Juuri tuo konversio on se, mikä ei tässä web-hotellissa toimi, ja suuri syy siihen, miksi olen rakentamassa palvelinta.
Olen saamassa pikkuhiljaa ideoitani järjestykseen Etusivun kehityksen suhteen. Edellä hieman esimakua tulevasta:
Etusivun Chat (http://chat.etusivu.net) tulee julkiseen käyttöön heinäkuun aikana. Chatissa on todennäköisesti viikon parin palvelukatkos sillä välillä kun ohjelmiston testilisenssi päättyy ja varsinainen lisenssi saadaan hankittua. Kun ohjelmisto tulee varsinaiseen käyttöön, se on myös päivitetty Parachatin uuteen 4.0 -versioon.
Uudistuneet Etusivun Kuvat (http://kuvat.etusivu.net) on työn alla. Kun uusi formaatti on valmis, aukeaa kuviin myös panoramagalleria, jossa aluksi on näytteillä vanhat, muutaman vuoden takuiset panoramat, ja lisää aletaan lisäämään. Kuviin tulee myös aiemmin puhuttu "teema-alue", jossa aletaan näyttämään teemakuvia eri puolilta maailmaa kerran, kaksi kuukaudessa.
Vertailen parhaillaan eri sisällönhallintajärjestelmiä (Content Management System) otettavaksi käyttöön Etusivulla. Todennäköisesti järjestelmä ei tule kattamaan koko Etusivua vaan vain jonkin tietyn lohkon. Joskus aiemmin visioin "kolumnialueen" avaamista Etusivulle, minne hieman viestitaulua pysyvämmin Etusivun jäsenet voisivat kirjoittaa esim. viikottaisia/kuukausittaisia kolumneja, joita muut etusivulaiset voisivat sitten kommentoida. Juuri tuollaiseen käyttöön CMS-järjestelmä olisi mainio. Mahdollisia OpenSource CMS-järjestelmiä ovat mm. Scoop (http://scoop.kuro5hin.org), PostNuke (http://www.postnuke.com) ja PHP-Nuke (http://www.phpnuke.org).
Etusivun reseptikirja. Tästä tulee mahdollisesti CMS-järjestelmän lohko.
Etusivun kauppa, jonne tulee saataville valikoituja Etusivu-tuotteita, tulee löytymään osoitteesta Etusivu.COM (Etusivu on hankkinut haltuunsa etusivu.com -domainnimen; sen siirto on parhaillaan menossa).
Rajoitettu "englanninkielinen vyöhyke" tulee löytymään osoitteesta www.finnplaza.net (a.k.a. http://plaza.Etusivu.net).
Suomi-koulujen sivustot (http//www.finnish-schools.org) tulevat jatkossa löytymään Etusivun alaisuudesta (itse koulujen sivustot ovat koulujen ylläpitämiä, mutta koulujen indeksisivu siirtyy Etusivulle).
Etusivun Viestitaulun (http://viestit.etusivu.net) vBulletin-ohjelmisto päivittyy versioon 3.0 loppuvuoden aikana. Uusi versio tuo tullessaan taas huomattavasti uusia toimintoja ja lisää käyttömukavuutta.
Mahdollinen lentokentta.net/com -domainien kehitys...
Tässä hieman valotusta tulevan vuoden kehityksestä. Ideoita, kommentteja, yms. otetaan mielellään vastaan :).
www.Etusivu.com (http://www.etusivu.com) viittaa nyt Etusivun etusivulle!
Ville. Yle24- keskustelu käänsi myös kelkkansa ja nyt uusin viesti on ylinnä. Samoin kuin Etusivulla. Terveiset ja menestystoivotus myös perheellesi helteisestä Suomesta. Kösse.
Nyt kun pix.etusivu.net (http://pix.etusivu.net) -projekti on valmis, Etusivun kehityksen seuraavat askeleet näyttävät seuraavilta:
[LIST=1]
Etusivun Chatin (http://chat.etusivu.net) viimeistely; login-sivun ulkoasun yhtenäistäminen. Flash-pohjainen "tapaamisaikakello" Etusivun etusivulle. Se tulee näyttämään aina seuraavan chat-tapaamisajan.
Etusivun Kuvien tuominen ajantasalle ja kuvien julkaisun jatkaminen. Teemakuvasivu.
Etusivun kolumnit. Suunnittelen web-työkalun kehittämistä kolumnien ylläpitoa varten. Nimenomaan kolumnikäyttöön tarkoitettua CMS:ää ei tunnu olevan saatavilla. Scoop (http://scoop.kuro5hin.org) ja PostNuke (http://www.postnuke.com)
tuntuu olevan tarkoitettu enemmänkin sivuston ylläpitoon. Haluaisin erityisesti sellaisen CMS:n, joka olisi tarkoitettu vain kolumnien kirjoittamiseen, ja joka sallisi kuvien sisällyttämisen kolumnien oheen. Kolumnien ulkonäön pitäisi näyttää samantyyppiseltä kuin Njetin palstat (http://www.njet.net/palstat/) paitsi että kolumneihin pitäisi pystyä liittämään kuvia mukaan. Jos joku tietää tuollaiseen käyttöön tarkoitetusta OpenSource-ohjelmasta, olisin kiitollinen tiedosta.
Suomi-koulujen kotisivun integrointi osaksi Etusivua.
[/LIST=1]Tutkinnan alla on myös mm. filtteri, jolla Etusivua voisi katsella tekstipohjaisena. vBulletin 3.0 asennetaan myös heti kun sen virallinen versio tulee saataville.
Joitain hetkiä sitten varmistui etusivu.fi -domainin rekisteröinti! Siten lähiaikoina myös www.etusivu.fi osoittaa Etusivulle!
siniristi.fi domaini liittyi tänään Etusivun domainien joukkoon. Vaikka Siniristi-mailiosoitteet ovat edelleenkin käyttäjänimi@siniristi.net -muotoa, siniristi.com ja siniristi.fi vievät jatkossa Siniristin login/infosivulle.
Pitänee aloittaa kohta jonkinlainen Etusivun virvoituskampanja. Tosin en tiedä, onko hiljaisuus Etusivun vika — hiljaista tuntuu olevan kaikkialla. Jopa työpaikan yleensä kovin aktiiviset domainit ovat jostain syystä hiljentyneet. Kaikilla tuntuu olevan kiire, ja siten vähän aikaa katsella sivuja tai kirjoittaa. Itsellänikin on ollut sama vika viime kuuakausina, aloitettuani uudessa työpaikassa. Olen juuri pääsemässä lopultakin webbikehityspuoleen kiinni, ja sitten samalla tulee pidettyä ikkuna auki Etusivullekin. Ja työpaikan uudet projektit tulevat saamaan aikaan uudistuksia myös täällä, sillä aion käyttää samaa teknologiaa Etusivun parannuksiin.
Ongelmat, jos niitä kerran on, eivät ollenkaan heijasta Etusivun henkilöitä, Villeä, foorumia yleensä, vaan ovat ihan tavallisia nettitauluilla esiintyviä ongelmia. Olen huomannut että Suomessa olevista ne taulut joiden jäsenillä on myös yhteisiä tapaamisia, elävät pisimpään, osataan olla ihmisiksi. Mutta niillekin tulee sama kaikki on jo sanottu ilmiö. Vain jatkuvasti muuttuva jäsenistö voi pitää taulut vireinä.
Pitänee aloittaa kohta jonkinlainen Etusivun virvoituskampanja. Sen eron olen kyllä huomannut että monella muulla foorumilla aloitetaan yleensä herkemmin uusia ketjuja, eli meillä etusivulla asiat tavataan laittaa mieluummin vanhoihin ketjuihin vanhojen otsikoiden alle. Siis esim. jos vaikkapa joku haluaa keskustella jostain uudesta bändistä se tulee otsikkoon "Musiikki kaikissa muodoissaan" sen sijaan että laittaisi asian omaksi otsikokseen mahdollisesti siitä kiinnostuneille.
Sinänsä etusivun käytäntö on toki parempi koska triidien määrä ei kasva ihan mahdottomaksi. Eri asia sitten on elävöittääkö vapaampi otsikointi keskustelua. En tiedä muutenkaan miten tämä käytäntö on muotoutunut, onko Ville pitänyt tiukkaa linjaa ja yhdistänyt aiheita samoihin ketjuihin, vai onko se vain sattumaa. Tiukemmin rajatut aiheet otsikoissa voivat elävöittää yhdellä tasolla, mutta toisaalta nuo ketjut jäävät harvoin eloon. En tiedä...
Tero on sikäli oikeassa että kasvoikkain tapaaminen voisi elävöittää menoa... Sekin tulee mieleen että täällä on aika nörttivaltaista - vai onko? - sillä heillähän on koneet ja laajakaistat käytössä. Jännää.
Sitä on kyllä edelleen liikaa että siteerataan uutisia, jotka jokainen löytäisi helposti itsekin halutessaan. Itse teen samaa.
Tuomo
16 April 2007, 10:37
En tiedä muutenkaan miten tämä käytäntö on muotoutunut, onko Ville pitänyt tiukkaa linjaa ja yhdistänyt aiheita samoihin ketjuihin, vai onko se vain sattumaa.
Käytäntö muodostui vuonna 1999 minun ja muutaman muun "alkujäsenen" tavasta käyttää foorumia. Ainakaan minulla ei tuolloin ollut käsitystä siitä, miten foorumeilla toimitaan, joten aloin käyttää foorumisoftaa omasta mielestäni loogisella tavalla. Muut ovat vain sitten omaksuneet nämä samat tavat.
Perustin alkuvaiheessa yleisiä säikeitä, esim. kuvitteellisesti "lakiasiat" ja ajattelin, että tämän alla nyt sitten keskustellaan lakiasioista.
Muilla foorumeilla, joihin olen sittemmin liittynyt, on vastaavasti omat tapansa, joihin olen sopeutunut siinä vaiheessa, kun olen keskustelun ko. foorumeilla aloittanut.
Perustin alkuvaiheessa yleisiä säikeitä, esim. kuvitteellisesti "lakiasiat" ja ajattelin, että tämän alla nyt sitten keskustellaan lakiasioista.No olisinhan minä voinut arvata että järkevä ja looginen Tuomo on ollut asialla! :)
Ihan hyvä kyllä tuo käytäntö, sillä se tuo Etusivulle ryhtiä ja tasoa, jota turhan usein monilta muilta foorumeilta puuttuu. Pahimmillaan keskustelu on jotain tällaista:
thread title:
ARSKA ON MULKKU JÄTKÄ
Nimim. Jone -78 :"Mä kävin eilen -valkeekosskella ja Arska luulee olevanssa jotakin mut ei se oon"
Nimim. Gurrhgu: "AZIAA!!"
Nimim. Vosu 69: "Kuka vei mun Hiacen pölykapselit?"
Ja sitten keskustelu siinä threadissa onkin jo käyty loppuun.
"Musiikki kaikissa muodoissaan" sen sijaan että laittaisi asian omaksi otsikokseen mahdollisesti siitä kiinnostuneille.
Täällä ei olla niin intomieleisiä jostain yhdestä esiintyjästä että kesksutelua riittäisi montaakaan viestiä.
Jossain Suomi 24 keskustelussa ketju elää päivän pari, sitten se painuu unholaan. AIheesta voidaan pumpata kaikki irti parissa päivässä jos on 20 keskusteliajaa. Täällä aiheet on sellaisia että moneen postaa vain kaksi tai kolme jäsentä yhden päivän aikana.
Joo, kieltämättä hyvä pointti. Noinhan se tietenkin on.
Krissy
16 April 2007, 12:49
Meitä keskustelijoitakin on niin monenlaisia. Itse kirjoitan paljon vapautuneemmin sellaisella foorumilla missä voi ikäänkuin vapaammin aloitella triidejä eikä tarvi niin hirveästi miettiä mitä,mistä ja miten kirjoittaa. Eli suomeksi sanottuna saa myös jauhaa p***aa jos huvittaa. Mitä sitten jos tulee lyhyitä tyhmiä triidejä? Jäävät unholaan siinä vaiheessa kun aihe ei enää ketään kiinnosta.
Joo, tota mä itsekin vähän ajoin takaa alkuperäisellä kommentillani siitä miten triidejä aloitetaan. Eli että onko kaikki aina niin vakavaa - ja vaikka moni välillä hermostuu Teron hassuihin keskustelunavauksiin niin ihan oikeasti, hitonko niillä on väliä. Joskus tosiaan kaipaisi enemmän rentoutta. Ehkä meillä on tosiaan täällä kaulus vähän liian kireälle napitettuna. :scared: Edit: Ja monta kertaa olen jättänyt jonkun mielestäni hauskankin tai muuten kiintoisan asian sanomatta täällä kun olen epäillyt että joku huumorintajuvajeinen ihminen ryhtyy kuitenkin heti sensoriksi...
Sipriina
16 April 2007, 13:48
Olen aivan samoilla linjoilla Juhon ja Krissyn kanssa. Kaipaan enemmän huulenheittoa, kevyttä pulinaa ja huumoria. Semmoista jutustelua mitä voi vain heittää lonkalta sen enempiä sitä muovailematta ja ensin faktoja kuukelilla etsimällä että varmasti menee oikein. Pidän nimenomaan Juhon ronskeista postauksista, joten lisää vain pojuseni! :allright:
Jännää, kaivataan huumoria, huulenheittoa. Sitten kun huulta heitetään, joku heti loukkaantuu. Jännää, ihmiset, huumori, erilaisia. Jännää.
Pistin pari kommnenttia Suomi 24 sivuille nimimerkillä Wally123. Mainitsen nyt vaan Lokaria silmälläpitäen, että osaa välttää.
Sipriina
16 April 2007, 14:11
No äläs nyt ole tuommoinen pessimisti! :soso: Jos huumoria heittää niin sitä pitää osata ottaa vastaankin. Ja luulisi nyt Etusivun porukan olevan huumorintajuista eikä pienistä tupsahda. Kunhan ei mennä oikeasti henkilökohtaisuuksiin... ja se sitten ei olekaan taas enää huumoria. Mutta jos mie kutsun sua vaikka muriaaniksi ja ;) perään niin kai sen ymmärtää jo tahkolainenkin että se on leikkiä ja oikeastaan ihan vain kohteliaisuus. Eli sun kanssasi on hauska kinastella, you know. Että tämmöistä etikettiä.
Myönnän että monella on jonkin verran huumorintajua, ja tärkeintä, myös Villellä. :) Mutta olen tällä hetkellä pistänyt yhden jäsenen taas ignore listalle. Eikä se ole Lokari tällä kertaa.
Nille
16 April 2007, 14:37
Ei mulla ainakaan ole huumorintajua. Enkä kirjoittelisi tännekään enää, mutta kun on koukussa, niin ei voi mitään.
Ei mulla ainakaan ole huumorintajua. Enkä kirjoittelisi tännekään enää, mutta kun on koukussa, niin ei voi mitään.
On todella harvinaista että ei olisi. Olen kerran tavannut yhden aika etevän kemistin jolla ei ollut huumorintajua, ja sitä narrattiin töissä sen taki töissä armotta. sai useita sähklposteja joista se sitten meni lankaan ja suuttui ensin siitä asiasta jota kusetettiin, ja sen jälkeen päivän päästä siitä että narrattiin. Heppu oli aika töykeä ja epärehellinenkin, siinä syyt miksi kiusattiin.
Epäilen siis että älykkyydellä ja huumorintajulla on normaalisti korrelaatio. Mutta voihan olla huippulahjakkuuksia joiden päähän mahtuu vain työ ja joku intohimoinen asia, jota sitten jahdataan päivästä toiseen.
Tarkoitan huumorintajulla ihan muuta kuin rasvaisia vitsejä. En ole itsekään vitsin laatija enkä kertoja, vaikka muistelen jotan vanhoja joskus.
Nille
16 April 2007, 15:48
Sää meinaat kai, ettei aina olla tosikkoja. Hyvä se. Kun muistais.
Luulin että viitattiin erotiikka-ketjun aiheisiin. Naisethan monesti mainitsee, että miehellä pitää olla huumorintajua. Se on joku mystinen ominaisuus. Jaa, taisi lipsua aiheesta. No, ei se mittään. Onhan Middle East -ketjussakin tullut puheeksi ties mitä aiheita, kun ainainen vääntö on ruvennut puuduttamaan. Runojakin rustattiin joskus Vesan kanssa siellä.
Muuten, sun tarttee oppia käyttämään hymiöitä. Olen tässä vähän auttanut:
Ei mulla ainakaan ole huumorintajua. :pfppt: Enkä kirjoittelisi tännekään enää, mutta kun on koukussa, niin ei voi mitään. :nut: :saint:
Krissy
16 April 2007, 19:56
Herrajestas, onko Nille runoillut. :eek: *lähtee lukemaan Middle East triidiä*
Nille
16 April 2007, 22:21
Vai hymiöitä. Mihin huumorintajua (epätosikkoutta) enää tarvitaan, jos lauseet pitää aina erikseen koristella hymiöillä? :confused: :ohno: :rolleyes:
Ei siinä koristelussa ole huumorintajua, mutta tiedetään jos lausut jotain sarkastisesti vaiko totisesti.:pfppt: :scared: :)
MINULLA ON EHDOTUS!
Ehdotan että Etusivun yleistä-osasto jaetaan alaryhmiin. Näin on helpompi välttää aineista politiikkakinastelua - jos välttää haluaa - ja keskittyä jutusteluun. Ehdotan siis joitakin tällaisia alaryhmien otsikoita:
ELÄMÄ JA IHMISET
HARRASTUKSET
AJANKOHTAISET TAPAHTUMAT
YHTEISKUNTA JA POLITIIKKA
TAIDE JA VIIHDE
USKONTO JA FILOSOFIA
Miten olisi? Saisimmeko Villen suostumaan tähän? Minusta tuo olisi perusteltua! Eli jos muutkin kannattavat niin ehkä valvova silmämme siihen suostuisi...
Pidän nimenomaan Juhon ronskeista postauksista, joten lisää vain pojuseni! :allright:Kiva kuulla! :)
Mutta mitä tapahtuisi kaikille tuhansille jo olemassaoleville ketjuille? Kukaan ei jaksaisi niitä sortata alaryhmiin. Ja toisaalta, keskustelujen polveilevuus ja jatkuvuus (joku ketju, joka on ollut vuosikausia hiljaa, herätetään yhtäkkiä henkiin..) on Etusivun erikoisuus (for better or for worse ;)).
Ai niin, en tullutkaan ajatelleeksi noita vanhoja ketjuja, simpura!
tiede ja uskonto ja politiikka samaan osastoon! menee ristiin joka tapuksessa
jaa, sehan on jo, se on Yleista
Järjestetäänpä tässä pieni etusivu-aiheinen kilpailu:
Mikä on kummallisimmin polveillut ketju ikinä?
Mieleen tulee ainakin se kerta kun pohdiskeltiin osallistuisiko Jeesus gay pride-marssille, mutta se taisi olla kyllä ketjussa homoseksuaalisuus.
Lähetin juuri massamailin kaikille Viestitaululla rekisteröityneille, jotka eivät ole käyneet täällä viimeiseen pariin viikkoon. Yhteensä lähti joku vajaat 500 mailia. Niistä noin 200 pomppasi takaisin, eli mailiosoitteet eivät olleet enää ajan tasalla. Pitää jossain vaiheessa siivota taas käyttäjälistaa..
Jännä nähdä tuleeko kukaan vanha Etusivulainen poikkeamaan sähköpostin kutsumana :).
santtuli
24 April 2007, 15:10
Kiitos viestistä sieltä etusivulta! Ei ole nyt tosiaan tullut kirjoiteltua, mutta parannanpa tapani. Olen keskustellut sfnet.keskustelu- ryhmissä. Nyt on uusi kone enkä meinaa saada uutisrymiä ladattua, että jatkanpa sitten täällä. Aina on kiva keskustella foorumeissa.
Mikä sfnet ryhmä olisi vähiten riitaisa? Linkki alla
http://groups.google.com/groups/dir?sel=33609412&hl=en
Lähetin juuri massamailin kaikille Viestitaululla rekisteröityneille, jotka eivät ole käyneet täällä viimeiseen pariin viikkoon. Yhteensä lähti joku vajaat 500 mailia. Niistä noin 200 pomppasi takaisin, eli mailiosoitteet eivät olleet enää ajan tasalla. Pitää jossain vaiheessa siivota taas käyttäjälistaa..
Jännä nähdä tuleeko kukaan vanha Etusivulainen poikkeamaan sähköpostin kutsumana :).
Moikka.
En vielä tarkistanut e-mailiani, but just happened to be dropping by anyway. ESP?
MND
Marianne
25 April 2007, 20:52
Joku ESP on menossa, kun Patagonia katalogia katsellassa tuli mieleen että miten mnn voi ja miten on vaimona elo? :)
Lokari
26 April 2007, 03:05
MND, omaa sukua MNN, kiva nähdä sinuakin pitkästä aikaa täällä!
Minä tulin poikkeamaan Villen viestin kutsumana. Näkyy olevan vuosi ja kolme kuukautta viime poikkeamisesta.
Hyvä, että Viestitaulu elää omaa elämäänsä. Tämä näyttää kyllä aivan erilaiselta kuin muistan viime käynniltäni. On hiukan eksynyt olo... Mutta onneksi sentään joitakin tuttujakin nimiä vilahteli ruudulla, kuin viestejä luin.
Omaan elämääni ei ole nettikirjoitelua mahtunut moneen vuoteen yksinkertaisesti työn takia. Osasyynä sattaa olla myös, että ehkä minä aikaisemmin, kun oli enemmän aikaa, kirjoitin itseni "puhki". Kumpaakaan noista en kuitenkaan koe pahana asiana. Työni (psykoterapia) on uskomattoman antoisaa. Nettikirjoittelu ja muukin vapaa kirjoittelu taas on tässä elämäni vaiheessa joutunut tekemään tilaa muulle toiminnalle. Mutta uskon, että tavalla tai toisella kirjoittaminen (siis ei työhön liittyvä) hakee paikkansa tulevaisuudessa.
Viimeisen vuoden aikana minua syvimin ravistellut seikkailu oli ehdottomasti joulu-tammikuussa tekemäni kolmen viikon Nepalin matka. Koska matka ei ollut pelkkä turistimatka, vaan lasten koulunkäynnin tukeminen, meillä oli mahdollisuus vierailla todella mielenkiintoisissa paikoissa. Monessa mielessä tulin takaisin nöyrempänä kuin sinne menin. Toivottavasti saan tilaisuuden matkata sinne uudelleen.
Toivotan kaikille tutuille ja tuntemattomille Viestitaulun kirjoittajille hyvää vappua ja kaikin puolin miellyttävää kesää!
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.