View Full Version : Kaksoiskansalaisuus
Anja Miller
21 March 1999, 08:30
Oletteko tietoisia Ulkosuomalaisparlamentin olemassaolosta ja aloitteesta saada aikaan laillinen oikeus kaksoiskansalaisuuteen (sekä Suomen että esim. USA:n)?
Anja,
Heihei pitkasta aikaa. Asun nykyaan Chicagossa. Olen menossa Finnish Chamber of Commercen tilaisuuteen tana Torstaina ja tupla kansalaisuus ja muut tammoset asiat tulevat olemaan aiheena talla kertaa. Kirjottelen kun saan enempi uutta tietoa, itse olen yrittanyt penkoa samaa asiaa.
Kari Koivuniemi (ex-San Franciscolainen)
Hei Anja!
Kiva tavata tälläkin areenalla! Kuten Aamulehden Maailmankylän viesteistäni jo tiedätkin, odotan malttamattomasti kaksoikansalaisuusmahdollisuuden avautumista meille USA:n suomalaisille. Minusta olisi tärkeää voida tuntea itsensä tasavertaiseksi amerkikkalaiseksi muiden amerikkalaisten joukossa, kun kerran tänne on asettunut. Mutta ei sen kustannuksella, että suomalaisuuteni ulkoisen tunnuksen menettäisin. Pidä, Anja, meidät ajan tasalla asian etemisessä!
Anja:En tiennyt muualla mainitsemaasi asiaa, jos saan lainata sinua itsea:
Saksalaiset, ranskalaiset, englantilaiset, sveitsiläiset jne. kanssasisaremme voivat vapaasti hakea ja saada USA:n kansalaisuuden menettämättä synnyinmaansa passia. Näin he voivat vaikuttaa asuinpaikkakuntansa asioihin ja ovat oikeutettuja lesken perintöverovähennykseen, jota ei USA:laisen ulkomaalainen puoliso saa. (Tiesithän tästä riskistä?)
-En siis tiennyt etta niin monet saa sen kaksoiskansalaisuuden
-Miehille: jos joskus saa sen kaksoiskansalaisuuden, niin silloin on mies edelleen asevelvollinen Suomessa, tiettyyn ikaan asti
anita
28 March 1999, 06:25
Tama kaksoiskansalaisuus on hyvin tarkea asia.
Itse olen asunut USAsa 10:n vuotiaasta asti (sen takia kielitaitoni on hieman kankeeta), mutta en missaan nimessa luopuisi suomen kansalaisuudestani. Suomen Silta lehdessa on tasta aiheesta ollut ajankohtaisia tietoja ym. (Finland Society jasenille lahetetaan toi lehti). USA sallii taman kaksoiskansalaisuuden mutta ei viela Suomi. Lisaa keskustelua tasta!
CARITA
29 March 1999, 01:58
Hei vaan ,itse olen syntynyt Suomessa mutta isani on Amerikkalainen,uskon etta kaksois kansalaisuus on ihan laillista,eiko nain ole???
No, tervetuloa keskustelemaan.Kysy kansalaisuudesta anjalta joka aiheen aloitti: anja_miller@compuserve.com. Huomaa etta suurin osa keskustelijoista on "profiloitu" viestin paalla, vasen synboli.
Tällä hetkellä Suomi ei vielä salli kaksoiskansalaisuutta. Joillain on Suomen passin lisäksi jonkin toisen maan (esim USA:n) passi, mutta se johtuu siitä, että Suomen viranomaiset eivät tiedä toisen passin olemassaolosta. Tähän on kuitenkin toivottavasti tulossa muutosta lähiaikoina, jolloin Suomen lakeihin tehdään sellaisia muutoksia, että Suomen passin lisäksi henkilöllä voi olla ulkomaan passi.
Carita: Noiden lakimuutosten jälkeen esimerkiksi sinä voisit laillisesti saada sekä USA:n että Suomen kansalaisuudet; tällä hetkellä jos sinulla on molempien maiden passit, se johtuu edellä kuvailemistani syistä.
Toivottavasti kaksois/kolmoiskansalaisuus tulee mahdolliseksi pian.
En malta olla kertomatta eraan tapaamani (aika hyvin tuntemani) suomalaisen tapausta, joka tapahtui n. 5 vuotta sitten.
Kyseinen mieshenkilo omisti Suomen ja Etela-Afrikan passin. Han halusi suorittaa varusmiespalveluksensa Suomessa (Suomen viranomaiset eivat tienneet EA:n passista, eika ko. mies tietanyt saannoista). Alokasaikana joku kateellinen oli mennyt kertomaan tapauksesta ja jo parin tunnin sisalla oli poliisi tullut noutamaan sankarimme, takavarikoinut Suomen passin ja seuraavana paivana hanet oli kuljetettu suoraan lentokoneeseen (pidatettiin vakoilijana). Han oli kuitenkin ehtinyt keskustelemaan ulkoasiain hoitajan kanssa(tai mika se nyt on se viranomainen, joka naita asioita Suomessa kasittelee). Hanelle oli todettu, etta rattipaallakin on taman jalkeen helpompi saada Suomen passi (kansalaisuus) kuin hanella.
Niin iso rikos oli ottaa toisen maan passi itselleen siihen aikaan.
No Alo, oletko ollut Alo-kas?Tuossa kansalaisuusasiassa minulla ianakin se armeija oli mielessa, ja aika harmillinen asia jarjestella.
Tuttavieni poika Ohiosta on juuri armeijassa, noin 15 vuoden poissailon jalkeen.En juuri kuullut pojan suomea puhuvan, vaikka sita hyvin ymmarsi viela.
Pyry Vainio
31 March 1999, 18:54
Mielestäni ihmisen täytyy osata tehdä valintoja silloinkin, kun ne tuntuvat kipeiltä. Kakun voi säästää tai syödä.
Pyry, tarkoitatko tuolla kommentillasi sitä, että henkilön pitäisi mennä asepalvelukseen oli tilanne mikä hyvänsä? Kävin tästä aiheesta juuri eilen keskustelua, ja [suomalainen] henkilö, jonka kanssa puhuin, oli kanssasi samaa mieltä. Mietin asiaa illan mittaan itsekseni, ja tulin seuraavaan johtopäätköseen. Oletetaan että [suomalainen] henkilö asuu ulkomailla, vaikkapa Yhdysvalloissa, ja hänellä on perhe. Sitten Suomessa puhkeaa sota. Minun mielestäni henkilön _ei_ tulisi lähteä sotimaan Suomeen, sillä hänen ensisijainen velvollisuutensa on hänen perheelleen, ei alkuperäiselle kotimaalleen. Jos hän on asunut uudessa kotimassaan, vaikkapa sitten USA:ssa kymmenen vuotta ja joku maa hyökkäisi Yhdysvaltoihin, mielestäni silloin henkilön tulee osallistua asuin/kotimaansa suojelemiseen. Mitä järkeä olisi mennä sotimaan ja mahdollisesti kuolemaan maapallon toiselle puolelle vain siksi, että sattuu olemaan syntynyt kyseisessä maassa jos mahdollisena seurauksena on se, että henkilön omat lapset jäävät kasvamaan ilman isää. Henkilö olisi siten uhrannut elämänsä jonkun sellaisen asian puolesta mikä ei olisi *mitenkään* vaikuttanut hänen lapsiensa hyvinvointiin.
No, minä en ole koskaan ollut kovin kansallisaatteellinen. Minun mielestäni eri maiden rajat pitäisi kokonaan poistaa ja luopua sellaisesta "alueellisuudesta" mitä nykyäänkin vielä kovasti harjoitetaan. Tuo tietenkin on nykypäivän maailmaa ajatellen vielä täysi utopia, mutta ehkä jonain päivänä...
Tuossa Villen esimerkissä jäin ihmettelemän, miksi kyseinen henkilö vielä yleensä olisi Suomen kansalainen, ellei Suomen puolustus kuulu hänen mielestään kansalaisuuteen. Asia on mielestäni Suomessa asuvan perheenisän kannalta samanlainen: Eikö hänenkin ensisijainen velvollisuutensa olisi siinä tapauksessa olla perheensä luona eikä koluamassa pitkin rajaseudun metsiä vieraita ihmisiä ampumassa?
Pyry, kaksoiskansalaisuudessa tai sen puuttumisessa on usein kysymys myös arkisten käytännön asioiden hoidon helpottamisesta. Luulen silti valinnan olevan monelle emotionaalisesti vaikeamman. Omalla kohdallani emotionaalinen valinta on selvä: Pysyn Suomen kansalaisena, ellei kaksoikansalaisuudesta tule todellisuutta huolimatta siitä, että se saattaa joissakin tilanteissa olla epätaloudellista.
Kirjoitin asiasta jokin aika sitten Aamulehden Maailmankylässä vastauksena Seppo Ruohomaan viestiin, jonka sisältö oli ajatukseltaan sama kuin Sinun, Pyry. Sieltä löytyy siis pitkä ketju lisää tästä aiheesta.
[This message has been edited by Anni (edited 31-03-99).]
Olin armeija/kansalaisuusasiassa päätöksen edessä 21 vuotiaana.Vaihdoin kansalaisuutta.Oli mielestäni haaskausta kouluttaa minusta sotilas, en menisi Suomeen varmasti sotimaan.Kansalaisuuden saa aina takasin, onneksi.
Pyry Vainio
31 March 1999, 22:43
Ville! Hyväksyn täysin näkemyksesi. Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto. Valinnalla ja kaakulla tarkoitin kansalaisuutta, en asepalvelua,joka suomessa on lakisääteinen velvollisuus ja ymmärtääkseni Yhdysvalloissa vapaasti päätettävissä poikkeusaikoja lukuunottamatta. Kansalaisuuskin on tietyissä rajoissa valittavissa ja ymmärrän, että kaksoiskansalaisuus saattaa helpottaa joitakin asioita mutta aiheuttaa toisissa ongelmia. Mielestäni on siis punnittava edut ja haitat ja valittava, mutta mielestäni ei voi syödä ja säästää.
Anni: Ei, tilanne ei mielestäni olisi sama Suomessa asuvalle perheenisälle, sillä jos asuu Suomessa eikä auta maan puolustuksessa hyökkäyksen sattuessa, saatetaan maa miehittää, tai käy niinkuin Kosovossa missä viattomia ihmisiä tapetaan vain siksi kun he kuuluvat tiettyyn kansanryhmään. Toisin sanoen, jos asuinmaataan ei puolusta, saattaa se johtaa perheen tuhoon joka tapauksessa.
Eli tietenkin on ymmärrettävää miksi pysyvää asuinmaataan/kotimaataan tulisi puolustaa; en vain ymmärrä miksi joku, jolla olisi perhe vaikkapa Yhdysvalloissa, lähtisi ehdoin tahdoin laittamaan itseään vaaraan alkuperäiseen kotimaahansa. Miksi tuo henkilö sitten pitäisi vielä alkuperäismaansa kansalaisuuden? Ehkä siksi, kun jollain tavalla juuret ovat siellä. Vähäväkisen Suomen kannalta olisi edullista, että ihmisten annettaisiin pitää Suomen kansalaisuus vaikka he asuisivatkin koko ikänsä Suomen ulkopuolella, sillä kansalainen on paljon todennäköisemmin kiinnostunut maan asioista ja pitää yhteyttä Suomeen. Silti on kohtuutonta vaatia, että esim. Suomen kansalainen, jonka molemmat vanhemmat olisivat syntyneet Suomessa, mutta joka olisi itse syntynyt vaikkapa USA:ssa, olisi velvoitettu pelkästään Suomen kansalaisuutensa takia lähtemään Suomeen tarvittaessa sotimaan.
Edellisessä viestissäni kuvailemassa tilanteessa (olisin perheellinen, asuisin täällä USA:ssa ja Suomessa syttyisi sota) minä ainakin antaisin Suomen kansalaisuuteni pois, mikäli sen pitäminen pakottaisi minut lähtemään sotimaan Suomeen. Toisaalta jos USA joutuisi sotaan asuessani täällä pysyvästi tietenkin maan puolustukseen pitäisi osallistua (tämä ei koske USA:n sotatoimia maapallon toisella puolen; mutta USAssahan ei olekaan pakollista asepalvelusta, eli palvelukseen mennessään tietää, että saattaa joutua Vietnamin kaltaiseen tilanteeseen).
Pyry: Olet oikeassa, USA:ssa asepalvelus on rauhanaikana vapaaehtoinen palkkatyö. Alokkaat hyväksyvät muutaman vuoden pestin kerallaan, ja siitä maksetaan suhteellisen hyvää palkkaa (muiden etuisuuksien lisäksi, esim. rahallista apua korkeakoulutukseen, jne).
Sota-aikana, palkka-armeijan rivien ollessa riittämättömät käytössä on arvonnat ("draft"), joista vastaa Selective Service System (katso www.sss.gov (http://www.sss.gov) ). Kaikki eivät siis joudu asepalvelukseen sota-aikanakaan. Arvontoihin joutuvat vain alle 26-vuotiaat. Vanhemmatkin voivat tietenkin vapaaehtoisesti lähteä sotimaan, mutta heitä ei pakoteta.
[This message has been edited by Ville (edited 31-03-99).]
Pyry, olen periaatteessa samaa mieltä siitä kuusen kuulemisesta. Mutta se ei silti vastaa mielessäni pyörivään kysymykseen: Miksi tai kenelle Sinun mielestäsi kaksoiskansalaisuus olisi väärin tai ei-hyväksyttävä asia? Miten ja kenelle kansalaisuuden valintaan / siitä luopumiseen pakottaminen olisi hyödyllistä?
Monet maat sallivat kaksoiskansalaisuuden, ja homma näkyy toimivan. Uskon, että asevelvollisuuden suorittamiseen tai suorittamatta jättämiseen Suomessa löytyisi kyllä ratkaisu. Eikä se nyt ainakaan ainoa kriteeri saisi minun mielestäni olla.
Pyry Vainio
01 April 1999, 19:18
Presidentti Koivisto meni harkitsemattomasti lupaamaan Venäjän inkeriläisille paluumuuttajina Suomen kansalaisuuden. Nyt näitä puhtaasti venäjänkielisiä, lahjuksilla suomalaisen alkuperänsä todistavat asiakirjat Venäjällä hankkineita kaksoiskansalaisia on muutama tuhat, osa sosiaalipummeina, osa prostituoituina tai Itämafiosoina ja muutama ihan kunnon työläisinäkin. Tätä on välttämätöntä rajoittaa. Samalla muutama sata muualla olevaa joutuu kärsimään, kun torjutaan muutamaa tuhatta idästä tulijaa.
Näin itse arvioin tämän kysymyksen. Sitäpaitsi kansalaisuudessa on mielestäni kyse syvällisemmistä asioista, kuin asioiden hoidon mukavuudesta. Kansalaisuus on sitoutumista siihen maahan, jonka katsoo kotimaakseen.
Pyry kirjoitti: "Kansalaisuus on sitoutumista siihen maahan, jonka katsoo kotimaakseen."
Tuon mukaan ei voisi samanaikaisesti olla kuin yhden maan kansalainen. Ajatteletko niin? Esim. Suomessa syntyneet Suomen kansalaiset, jotka asuvat pysyvästi esim. Yhdysvalloissa pitävät Yhdysvaltoja kotimaanaan, mutta tuntevat silti vahvoja siteitä isänmaahansa eli Suomeen, vaikkeivat varsinaisesti olekaan sitoutuneet kyseiseen maahan asuessaan vuosikausia tai -kymmeniä Suomen ulkopuolella.
On aika outoa tulla käymään Suomessa tätänykyä, ja tuntea kuin menisin "ulkomaille" - huolimatta siitä, että osaan Suomen kielen, tiedän sen kulttuurin, tavat, jne. Sitten palatessani Yhdysvaltoihin tuntuu kuin tulisin taas takaisin "kotiin".
[This message has been edited by Ville (edited 01-04-99).]
Pyry: Inkeriläiset ovat erikoisasemassa Koiviston lupauksen takia. Se lupaus ei koske muita kaksoiskansalaisuutta haluavia, joiden siteitten Suomeen täytynee olla vahvemmalla pohjalla kuin lahjuksilla hankituissa todistuksissa.
Eikö nyt ole hieman liioiteltua evätä kaksoiskansalaisuus kaikilta hamaan tulevaisuuteen (useampi kuin "muutama sata") vain siksi, että yhden erikoiskohtelun saaneen joukon muutama jäsen on heittäytynyt sosiaalipummiksi Suomessa? Eihän se mitenkään inkeriläisasiassa kuitenkaan auttaisi. Samaa ajattelua voisi jatkaa myös esimerkiksi siihen, että kaikki pakolaiset pidettäisiin Suomen rajojen ulkopuolella, koska muutamista heistäkin on tullut sosiaalipummeja. Ja saman tien olisi parasta pitää kaikki ulkomaalaisetkin poissa Suomesta, kun jotkut kuljettavat huumeita tai muuten käyttäytyvät sopimattomasti. Jne. Eiköhän se sosiaalipummiuden ja kaikenlaisen rikollisuuden siivoaminen olisi järkevämpää aloittaa ko. järjestelmien sisemmistä kriteereistä ja valvontajärjestelmistä.
Kotimaa ei valitettavasti ole emigrantille yhtä yksiselitteinen käsite kuin sellaiselle, joka ei ole pysyvästi muualla asunut. Meistä voisi varmasti moni ilmoittaa rehellisesti kaksi samanarvoista kotimaata, varsinkin jos mennään niihin syvällisempiin kriteereihin. Samoin asuinmaakseen. Sekä Suomessa asuvien että emigranttien määritelmät ovat yhtä valideja. Kyse on mielestäni vain siitä, katsooko Suomi tärkeämmäksi pitää kiinni pelokkaasta eristyneisyydestään tässä asiassa, vai tajuaako se, että sille olisi etua pitää usein hyvinkin koulutettua, pätevää ja halukasta emigranttijoukkoa omanaan eikä pakottaa näitä yksilöitä luopumaan kansalaisuudestaan usein "vain" käytännön asioiden helpottamiseksi. Ne kun kuitenkin ovat usein arjessa etusijalla syvempiin syihin nähden.
Asian voisi ilmaista myös toisin: Onko Suomi halukas menettämään saman verran hyvin kouluttamiaan patrioottisia kansalaisiaan vain siksi, että voisi samalla varmasti estää sosiaalipummiuden muutamilta idästä ja muualta Suomen kansalaisiksi haluavilta (useimmiten kai avioliiton kautta)?
Nykyaikana pyritään poistamaan globaalisesti työntekoon, kommunikaatioon, talouteen, lomailuun ja kaikenlaiseen liikkuvuuteen liittyviä esteitä. Minusta olisi ristiriidassa tämän kanssa, jos Suomi modernina maan pyrkisi edelleen ylläpitämään tai jopa lisäämään esteitä.
[This message has been edited by Anni (edited 01-04-99).]
Pyry Vainio
02 April 1999, 12:20
Sisareni on asunut Norjassa vuodesta 1962 alkaen mutta halunnut säilyttää Suomen kansalaisuuden, koska viime kädessä pitää itseään suomalaisena. Olen itse ollut varsin kansainvälisessä työssä merenkulkijana ja siten pitkiä aikoja poissa Suomesta. Katson silti, että nimenomaan kansalaisuus sitoo minut Suomeen, ei kielitaito ja jos olisin katsonut toisen maan paremmin kotimaakseni, olisin vaihtanut kansalaisuutta, en tavoitellut molempia. On osattava tehdä vaikeatkin valinnat.
Kun ottaa USAn kansalaisuuden siinä joutuu vannomaan valan. Toistin tietenkin muiden kanssa valan, Mutta en sillä hetkellä osannut sitä kokonaan kannattaa. On kovin vierasta hyljätä kotimaa koknaan. Tunnen olevani edelleen väliinputoaja, sillä en tunne enempää lojaalisuutta tai velvollisuutta kumpaakaan kansaa kohden. Kerran jouduin täällä juryyn ja koin velvollisuuden taakaksi.Jopa tunsin pelkoa juryhommaa kohden. Kansalaisuudella ei ole suurta merkitystä jokapäiväisessä elämässä(paitsi se perintö asia), mutta toiset työskentelevät kahdessa maassa.Silloin kaksoiskansalaisuudella voi olla etuja.
Armeijan käynti Suomessa on eräs päätös jota täytyy jokaisen itse harkita. Mutta siviilipalvelu Suomessa tuntuu olevan jo melkoista haaskausta, niin ajan kuin rahan.
Kyllä minäkin sen valinnan kipeyden olisin valmis hyväksymään, jos se olisi joltakin kannalta mielekästä. Mutta edelleen haeskelen järkeä kaikenlaisen liikkuvuuden esteiden lisäämiseen nykyaikana.
Tero, minusta oli mielenkiintoista lukea, että vieläkin tunnet olevasi kahden maan välissä, vaikka olet jo sentään lapsena tänne muuttanut. Hienosti olet onnistunut suomalaisuutesi säilyttämään! Epäilen, häviääkö se "puolivälitunne" koskaan, jos molemmat kulttuurit tuntee. Toisaalta, kaksi kulttuuria on mahtava rikkauskin.
(Btw, Tero, hävitin vahingossa sen 'toisen' sähköpostiosoitteesi; lähettäisitkö sen uudelleen?)
[This message has been edited by Anni (edited 02-04-99).]
CARITA, ANJA : (muutkin )
Olen saanut sellaista tietoa, että ei ole ongelma säilyttää kahta knsalaisuutta jos on syntynyt '85 tai sen jalkeen. Tuntemassani tapauksissa molemmissa äiti on suomalainen ja toisessa lapsi on syntynyt täällä.Anomuksesta hänkin sai Suomen kansalisuuden.
Ulkomailla asuva 19 vuotias mies sai pitää molempien maiden kansalaisuuden.Hänelle selostettiin että siihen ei vaikuttanut käykö hän armeijan vai ei, sekin oli vapaaehtoinen. USAn kansalaisuutta taas ei haitannut että kävi Suomen armeijan.Siellä hän nyt on ja on viihtynyt.Saa jopa suorittaa lyhyen 6kk armeijan.
Tilanne ei ole sama ennen 85 syntyneille.Tai kansalaisuuden ottaneille.
Juttelin asiasta Anjan kanssa, ja kaksoiskansalaisuudella on talla hetkella tietyt saannot. Anjalta:Ehtoja kuitenkin on: 1) Äidin tulee olla Suomen kansalainen ja lapsesta on ilmoitettu Suomeen;
2) Kaksoiskansalaisuus säilyy 22 v. iän jälkeen vain, jos on näyttöä "yhteenkuuluvuudesta" Suomeen. Tämän määritelmä on taas suomen tai ruotsin taito
ja vähintään 4 kk. oleskelu (yhteensä) Suomessa 12 ja 22 vuoden ikävälillä.
Anjalle kysymys: mikä muuten on se omaisuusraja josta ei-kansalainen joutuu maksamaan perintöveroa?
[This message has been edited by Tero (edited 04-04-99).]
[This message has been edited by Tero (edited 07-04-99).]
[This message has been edited by Tero (edited 07-04-99).]
UPDATE:Ruotsi Suomea edella.
Virkamiestietojen mukaan Suomen olisi vaikea ylläpitää kielteistä suhtautumistaan kaksoiskansalaisuuteen, jos Ruotsi sallii kaksoiskansalaisuuden.(Viesti lahti taalta:Mikko Harjulehto
Suomi-Seuran parlamenttisihteeri)
Jussi Rajaniemi
16 April 1999, 20:22
Moi
Mulla on tämä Green Card (isä on USA kansalainen), mut kun tämä kortin uusiminen 2 vuoden välein on ruvennut tympimään. Nykyinen elämän tilanne (opiskelu/työt Suomessa ja Kiinassa) tekee vähän vaikeaksi nämä "Floridan lomamatkat" kortin uusimisineen.
Toisaalta haluasin pitää tuon kortin tulevaisuutta varten voimassa. Eli kuis on, miten helposti GC:n saa uudestaan jos sen jättää uusimatta? Tämän nykyisen kortin hankkiminen olikin sitten 3kk:n operaatio jota en välttämättä haluasi toistaa.
Mina tekisin "Floridan lomamatkoja", jos vain mahdollista. Jos jatat kortin uusimatta, mita todennakoisimmin joudut kaymaan saman kolmen kuukauden prosessin lapi, mikali haluat CG:n uudestaan joskus myohemmin.
Kolme kuukautta on silti viela melko lyhyt prosessi verrattuna esimerkiksi tyon tai avioliitonkin kautta CG:n hankkivien prosessiin, johon yleensa kuluu vuosia.
Jussi: Green card on juuri mainitsemiesi seikkojen takia hankala.Jos haluat, voit tutkia sita kaksoiskansalaisuutta, se on monille jo nyt mahdollista. Nayttaa silta etta siteesi Suomeen ovat vahvat, joten en usko etta on ongelmia hakea sita.Taytyy kysya molemmissa lahetystoissa.
Bittinikkari
01 June 1999, 00:41
Onko kellään mitään uutta tästä aiheesta?
Itse olen suhteellisen tuore Kanadan kansalainen. Hain kansalaisuutta koska tarvitsen passin duunin takia matkustamiseen. Suomen passia en saanut koska en käynyt "sa-inttiä". Muutin 12 vuotiaana perheeni mukana Kanadaan ja tunnen itseni yhä edelleen suomalaiseksi. Siitä huolimatta en ollut asemassa opintojen, duunin ym. vuoksi käydä asevelvollisuutta läpi (vaikka se aina oli haaveenani). Nyt onkin kiva kun näyttää siltä että kaksoiskansalaisuus voi tulla todelliseksi!!
Sama tilanne oli mulla. Valtion suhtautuminen muuttuu koko ajan, joten kannattaa kysyä konsulaatista, vaikka siitä olisi vain vuosi pari kun viimeks kysyit.
Irja Rawashdeh
05 June 1999, 12:33
Hei,
olen uusi netissa, eksyin nyt vasta tanne , vaikka tama asia on minun ongelmani jo vuosikausia . "Home is where your heart is " kirjoitti minulle askettain USA:ssa opiskeleva poikani … sen vihkeen oli saanut kavereiltaan.
Annin mainitsema "puolivalitunne" on kaikille tuttua, jotka asuvat ulkomailla, ja valitettavasti myos meidan lapsillemme. Mina olen neljan, tosi hyvin "onnistuneen" lapsen aiti … kaikki tutut ylistavat heita, miten hyvin he kahdessa ja kolmessa kulttuurissa ovat kotona ja miten tasapainoisia he ovat, puhuvat kolmea kielta kuin "aidinkielta" (Suomea vain muutama sana, valitettavasti … mina en ole parjanne tassa kielikilpailussa, itsekin elan joka paiva neljalla kiellella, kotona kahdella)….
Mina olen tullut siihen paatokseen, etta tama "puolivalitunne" on ehka vain
"mid life blues" tai joku muu kriisi elamassa. Se on helppo selityksena ja syyna pahaan oloon. Joku viisas on myos sanonut, etta "der in der Fremde Erfolgreiche kennt kein Heimweh", siis se vieraassa maassa menestyva ei tunne koti-ikavaa.
Toissapaivana luin, etta suomalaiset miehet ovat maailmassa no.1 itsemurhissa, naiset no. 2 tanskalaisten jalkeen. Mikahan puolivalitunne tallaiset tilastot tuottaa ???
Me ulkosuomalaiset selitamme heti kaikki isot ja pienet kriisit talla ulkomaalla-asumisella.
Anja, pida meita ajan tasalla tassa asiassa !
Terveisia Suomeen .. olisi kiva lahtea kavelylle metsaan, kuusten suminaa ja lintujen laulua kuuntelemaan : ). Se Suomen luonto onkin se - I miss the most.
Irja
Irja: Anja käy täällä aika harvoin, että jos haluat tietää ihan tarkalleen mitä kaksoiskansalaisuudessa on meneillään, ota häneen yhteyttä.Hänellä on Compuserve osoite,
Current Email: anja_miller@xxxxxxx
(katsokaa Anjan tiedoista)
Tosin jos jotain merkittävää tapahtuu, se lukisi AUn uutisissa tai päääkirjoituksessa.
Mikko Harjulehdon tekstiä lainaten:
Nyt on mahdollisuus vaikuttaa suoraan suomalaisiin päättäjiin ! Suomi uudistaa parasta aikaa kansalaisuuslainsäädäntöään. Luonnos uudeksi kansalaisuuslaiksi toimitettaneen alustavien tietojen mukaan eduskunnalle keväällä 2000.
Lomakkeita nimien keräystä varten saa Suomi-Seuralta (PL 213, Mariankatu 8, FIN-00171 Helsinki, puh.: +358-(0)9-684 1210, telefax: +358-(0)9-684 121 40, sähköposti: mikko.harjulehto@suomi-seura.fi).
Lomakkeita on Suomen kahdella virallisella kielellä - suomeksi ja ruotsiksi.
USP/Suomi-Seura kerää nimiä adressiin, joka pyrkii vaikuttamaan käsittelyssä olevaan Suomen kansalaisuuslainsäädäntöön seuraavasti:
· Lakia tulee muuttaa siten, että syntyperäinen Suomen kansalainen ei tahtomattaan menetä Suomen kansalaisuutta saadessaan hakemuksesta toisen maan kansalaisuuden.
· Suomen kansalaisuuslaista tulee poistaa nykyiset ulkosuomalaisnuoria koskevat "yhteenkuuluvuuden" määritelmiin perustuvat vaatimukset.
· Suomen kansalaisuus on palautettava niille henkilöille, jotka ovat sen edellä mainituista syistä menettäneet.
OSALLISTU!
[This message has been edited by Ville (edited 03-08-1999).]
Tuomo
04 August 1999, 19:02
Ai... Täällä olisi ollut jo oma topic kaksoiskansalaisuusasialle. No, kirjoitin omat kommenttini adressista Amerikan Uutiset Online -forumin alle.
Anja Miller pyysi minua postittamaan tämän taululle...
Kaikille kaksoiskansalaisuuskampanjassa mukana olleille ja muillekin pari hienoa uutista:
1) Ulkosuomalaisparlamentin puhemiehistö kertoi suorassa YLE:n radiolähetyksessä
26.10., että tapaaminen sisäministeri Kari Häkämiehen kanssa oli ollut hengeltään myönteinen. Hänen valvonnassaanhan varsinainen lain valmistelu tapahtuu.
2) Muutamaa päivää aiemmin oli Suomen eduskunnan perustuslakivaliokunnan
varapuheenjohtaja Riitta Prusti kertonut minulle aikovansa tehdä asiastamme
eduskunta-aloitteen. Tämä on hyvä uutinen, koska kansanedustajien aloite aina nostaa
lakiehdotuksen näkyvämmille ja jouduttaa virkatason käsittelyä.
3) Allekirjoituskampanja meidän ulkosuomalaisten keskuudessa on todella
päässyt sellaiseen vauhtiin, että ihmiset jo oma-aloitteisesti haluavat panna
nimensä listalle. Olemmehan tekemässä melkoista ulkosuomalaista historiaa! Läheisempää globaalia vuorovaikutusta meidän ja isänmaan välillä tuskin on sodan jälkeen nähty -- vai mitä tuumaatte?
Yhteistyöterveisin
Anja Miller
USP:n kansalaisuusvaliokunnan pj
[This message has been edited by Ville (edited November 01, 1999).]
Tero
10 November 1999, 19:04
Toistan vain alla sepustamaani, ene tieda onko se oikein viela:
CARITA, ANJA : (muutkin )
Olen saanut sellaista tietoa, että ei ole ongelma säilyttää kahta kansalaisuutta jos on syntynyt '85 tai sen jalkeen. Tuntemissani tapauksissa molemmissa äiti on suomalainen ja toisessa lapsi on syntynyt täällä.Anomuksesta hänkin sai Suomen kansalisuuden.
Ulkomailla asuva 19 vuotias mies sai pitää molempien maiden kansalaisuuden.Hänelle selostettiin että siihen ei vaikuttanut käykö hän armeijan vai ei, sekin oli vapaaehtoinen. USAn kansalaisuutta taas ei haitannut että kävi Suomen armeijan.Siellä hän nyt on ja on viihtynyt.Saa jopa suorittaa lyhyen 6kk armeijan.
Tilanne ei ole sama ennen 85 syntyneille.Tai kansalaisuuden ottaneille.
Juttelin asiasta Anjan kanssa, ja kaksoiskansalaisuudella on talla hetkella tietyt saannot. Anjalta:Ehtoja kuitenkin on: 1) Äidin tulee olla Suomen kansalainen ja lapsesta on ilmoitettu Suomeen;
2) Kaksoiskansalaisuus säilyy 22 v. iän jälkeen vain, jos on näyttöä "yhteenkuuluvuudesta" Suomeen. Tämän määritelmä on taas suomen tai ruotsin taito
ja vähintään 4 kk. oleskelu (yhteensä) Suomessa 12 ja 22 vuoden ikävälillä.
Tero: Tuo lienee totta. Tosin eräs tuttuni Suomessa on minua noin vuoden kaksi nuorempi (nainen) ja hänellä on aina ollut sekä Suomen että USA:n kansalaisuus, sillä hänen äitinsä on amerikkalalinen. Saattaa tosin olla, että se on onnistunut vain siksi, että hän ei ole kertonut Suomen viranomaisille Yhdysvaltojen kansalaisuudestaan.
Tietenkin tämä on nyt toivon mukaan muuttumassa lähitulevaisuudessa lakimuutosten seurauksena.
Lokari
11 November 1999, 00:54
Muutettuani vuonna 1975 Kanadaan otin noin vuonna 1980 Kanadan kansalaisuuden itselleni ja lapsilleni (kolmas syntyi Kanadassa pari vuotta myöhemmin). En ole koskaan saanut Suomesta mitään ilmoitusta siitä, että minulta olisi Suomen kansalaisuus otettu pois. Vanhan maan viranomaiset kyllä tietävät nykyisen osoitteeni (jo 10 v. USAssa) ja lähettävät vaaliliput sekä minulle että vaimolleni, joka ei ole koskaan ottanut muun maan kansalaisuutta. Olen jopa pari kertaa käyttänyt äänioikeuttani Amerikasta käsin, mutta ääneni on aina mennyt henkilölle, jota ei ole valittu.
En ole koskaan pitänyt salaisuutena sitä, että otin Kanadan kansalaisuuden, joskaan en ole siitä koskaan vartavasten ilmoittanut Suomen viranomaisille. Mikä on Suomen käytäntö? Miten tieto muutoksista ulkosuomalaisten kansalaisuusasioissa kulkee Suomeen? En ole koskaan nähnyt ohjetta: "Jos suomen kansalainen muun maan kansalaisuuden ottaa, hänen siitä välittömästi Suomen viranomaisille tiedottaa täytyy, jotta he ko. luopion Suomen kirjoista poistaa ja hänen Suomea koskevat oikeutensa evätä voivat."
Vesa
11 November 1999, 03:28
Lokari: Minä muistelen nähneeni tuon ohjeen ja tätä ohjetta noudattaen palautin Suomen passini Suomessa poliisilaitokselle.
Kanadan kansalaisuuden saimme v.1978.Myös lapset saivat omat kansalaisuuskortit.
Ikuisen ajokortin ja sotilaspassin sain pimitettyä itselleni muistoksi. Myöhemmin kävin ostamassa lomareissulla Hämeenlinnasta Valtion pukutehtaalta aidon Suomen armeijan kenraalin koppalakin kokardeineen ja kultalehvineen, jottei kunniakas Suomen armeija pääse unohtumaan.(hatun oli tilannut,mutta ei lunastanut, silloinen puolustusvoimien komentaja, joten siinä on kultaromua hieman tavallista enemmän)
[This message has been edited by Vesa Kolman (edited November 10, 1999).]
Kaksoiskansalaisuusadressin nimenkeräystä on jatkettu tammikuun alkuun, eli vielä on aikaa lisätä nimesi Suomen eduskunnalle kerättävään adressiin, joka vaatii kaksoiskansalaisuuden sallimista.
Imuroi adressilomake tästä (http://www.Etusivu.net/adressi.doc) (Word-muodossa)
[This message has been edited by Ville (edited January 04, 2000).]
Kaksoiskansalaisuustietoa Anja Milleriltä:
Tervehdys tänä Itsenäisyyspäivänä, jolloin juhlimisen aiheita todella tuntuu riittävän:
Kuluneella viikolla on tullut tieto, että Suomen eduskunnassa sos.dem. puolueen kansanedustaja Riitta Prusti on tehnyt puolestamme lakialoitteen, jonka on jo allekirjoittanut ainakin 80 muuta edustajaa. Myös kokoomuspuolueen kansanedustaja Kalervo Kummola on esittänyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen, joka edellyttää pikaista toimintaa kaksoiskansalaisuuden toteuttamiseksi. Tämä kaksihaarainen strategia merkitsee sitä, että lainsäädännön tulevista kuvioista poliittinen köydenveto on eliminoitu ja että ministeriössä joudutaan tekemään työtä käskettyä.
Toinen uutinen koskee maailmanlaajuista allekirjoituskampanjaamme. Viime perjantaihin mennessä Suomi-Seuraan oli saapunut jo 7000 nimeä! Kun tavoitteemme jouluun mennessä oli 5000, on selvää, että ulkosuomalaiset ovat voimallisesti asiassa mukana -- ja että te lobbaajat olette tehneet hyvää työtä.
Tänään voimme siis juhlia ei vain Suomen itsenäisyyttä, sen johtoasemaa Euroopassa ja taloudellisia saavutuksia vaan myös sen valveutuneita päättäjiä, jotka ymmärtävät meidänkin tarpeemme ja kuulevat meitä. Yhdesssä teemme historiaa!
Eija
07 December 1999, 02:18
Kiitos, Ville, viimeisimmistä uutisista kaksoiskansalaisuudesta. Tuonne keskusteluaiheeseen 'jenkkipresidentiksi' kirjoitin Teron mainitessa tulleensa USA:n kansalaiseksi '76, että olen lähettämässä oman USA:n kansalaisuusanomukseni huomenna.
On ollut aika alakuloinen olo viime aikoina ajatellessani, että symboolisesti olen katkaisemassa siteeni vanhaan kotimaahani. On niin vaikeaa edes ajatella, että en pian ole enää Suomen kansalainen!
Kuitenkin, toivossa on hyvä elää ja minä itsekkäänä itseäni ajatellen toivon sydänjuuriani myöten, että tämä kaksoiskansalaisuuskysymys tulee käsiteltäväksi ja äänestettäväksi - ja vielä läpäisee - vuoteen 2002 mennessä!!!
Pyry Vainio
07 December 1999, 19:24
Eihän tämä asia mitenkään minun maksaani kaiva, mutta näin Suomesta käsin tämä kaksoiskansalaisuus tuntuu hieman siltä, kuin yrittäisi samaan aikaan syödä kaakun ja säästää sen.
Tero
07 December 1999, 19:47
Minulle kelpaisi kyllä yksikin kansalaisuus kerrallaan. Ihmisillä kuitenkin on eri elämäntilateissa jotenkin pakko mennä suuntaan tai toiseen. Niille jotka tosissaan ovat huolissaan Suomen kansalisuuden menetyksestä sanoisin, että saahan sen takaisin. Muutaa vain Suomeen.Paras olla pikkasen rahaa taskussa palatessa.
Siirtolaiselle kelpaa green card. En ollenkaan tarttenut äänestää niin pakosta.
Yhteensä 12.040 allekirjoitusta on toimitettu 31.12.1999 mennessä Suomi-Seuran toimistoon.
Allekirjoituskampanja jatkuu 1.3.2000 saakka; vielä ehtii mukaan.
Imuroi Word-muotoinen adressilomake tästä (http://www.Etusivu.net/adressi.doc)
[This message has been edited by Ville (edited January 04, 2000).]
Tero
05 January 2000, 14:22
Missäs onkaan Pyry? Ei nyt Pyryn sanoista niinkään, mutta yleinen kommentti:
voihan asialla olla vastustusta kateiden suomalaisten kannalta, jotka luulevat että me näin "saamme" jotain enemmän kuin he. Jotenkin arvelluttavaa mielestäni olisi saada äänestää kahden maan vaaleissa kun asuu vain toisessa.
Vesa
05 January 2000, 17:13
Anja,vapaaehtoisesta työstä ei yleensä kiitosta anneta,eikä useimmat odotakaan.
Sinä kyllä ansaitset ulkosuomalaisten
kiitokset tämän kaksoiskansalaisuus asian
aktiivisesta eteenpäin viemisestä, vaikka joskus vastavirtaan. KIITOS ANJALLE! http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Pyry Vainio
15 January 2000, 23:43
Tero, luulin sinun tietävän, että olin tietoverkkojen ulkopuolella, koska lähtiessäni kerroin sen.
Itse asiaan, esim. Norjan valtio edellyttää, että siellä 39 vuotta asunut sisareni luopuu Suomen kansalaisuudesta, jos ottaa Norjan kansalaisuuden. Toinen kysymys on rajan veto. Asioilla kun on liikkeelle lähdettyään taipumus laajeta kauas yli alkutavoitteiden. Esim inkeriläisiksi paluumuuttajiksi hyväksytään jo täysin suomea osaamattomia venäläisiä, kunhan vain edes väärennetyillä papereilla osoittaa, että yksi isovanhemmista on ollut suomalaista syntyperää. Pelkästään Yhdysvaltoihin on muuttanut ajan kuluessa noin 350 000 suomalaista siirtolaista. Melkoinen jälkeläismäärä saattaisi siis olla kyseessä. Jäisivätköhän Suomessa asuvat suomalaiset jo vähemmistöksi?
Anni
16 January 2000, 05:18
Minulle on jostain jäänyt mieleen, että ulkosuomalaisia olisi maailmalla yhteensä noin miljoonan verran. Mutta en mene vannomaan, että muistan oikein.
Montakohan kymmentätuhatta tuosta joukosta edes haluaisi Suomen kansalaisuuden?
Tero
17 January 2000, 19:38
Unohdin miten pitkään Pyry oli merillä. Inkeriläiset ovat erikoisasemassa. Suomessa syntyneet saavat aina palata Suomeen asumaan.Suomalaisten vanhempien lapset saavat hakea ulkomaillakin suomalaista passia. Kolmatta polvea ei lasketa suomalaiseksi enää.
Tero
17 January 2000, 19:41
Siirtolaisuusinstituutin tilastoja: http://www.utu.fi/erill/instmigr/index.htm
Ainakin noin 15000 ulkosuomalaista haluaisi Suomen kansalaisuuden (tai haluaisi pitää sen), sillä tuon verran on tähän mennessä allekirjoitettuja adresseja saapunut Suomi-seuralle.
LA 180/1999
VEPS-tunnus LA 180/1999
Valtiopäivät 1999
Lakialoite 180
Riitta Prusti /sd ym. Laki kansalaisuuslain muuttamisesta Eduskunnalle
LAKIALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa esitetään kaksoiskansalaisuuden mahdollistavien lainmuutosten hyväksymistä Suomessa. Lakialoitteessa kaksoiskansalaisuus ehdotetaan toteutettavaksi kumoamalla kansalaisuuslain (401/1968) Suomen kansalaisuuden menettämistä koskevat säännökset. Lisäksi ehdotetaan toteutettavaksi menetetyn kansalaisuuden palauttamista koskeva sääntely. Vastaavasti muiden valtioiden kansalaisten osalta ehdotetaan luovuttavaksi mahdollisuudesta asettaa Suomen kansalaisuuden myöntämisen ehdoksi vaatimus vieraan valtion kansalaisuudesta vapautumisesta.
PERUSTELUT
1. Yleistä
Perinteisesti kaksoiskansalaisuuteen on Suomessa suhtauduttu kielteisesti. Tällaista näkemystä on perusteltu sekä turvallisuuspoliittisilla että käytännöllisillä näkökohdilla. Yhä kansainvälistyvässä maailmassa tällaiset perustelut eivät kuitenkaan ole enää kestäviä.
Erityisesti ulkosuomalaiset kokevat kansalaisuuskysymyksen ongelmalliseksi. Ulkosuomalaisparlamentti on ensimmäisen varsinaisen istunnon päätöslauselmissaan edellyttänyt kaksoiskansalaisuuden mahdollistavan lainsäädännön aikaansaamista. Kaksoiskansalaisuuden kieltävillä säännöksillä aiheutetaan kohtuuttomasti haittaa niille tuhansille ns. ulkosuomalaisille, jotka lähinnä käytännön syistä ovat ottaneet asuinmaansa kansalaisuuden. Samalla näitä henkilöitä estetään tarpeettomasti pitämästä yllä kaipaamiansa suhteita Suomeen.
Kysymys kaksoiskansalaisuudesta on juuri nyt ajankohtainen myös muissa maissa kuin Suomessa. Esimerkiksi Ruotsissa kansalaisuusasioita pohtinut parlamentaarinen komitea suositteli maaliskuussa 1999 antamassaan mietinnössä kaksoiskansalaisuuden sallimista. Kansalaisuuskomitean mietinnön mukaan kaksoiskansalaisuuden mahdolliset haitat, esimerkiksi asevelvollisuuteen, äänestysoikeuteen ja vaalikelpoisuuteen sekä kansalaisten suojeluun liittyen, ovat pieniä verrattuna kaksoiskansalaisuuden tuomaan yleiseen hyötyyn.
Ruotsissa arvioidaan asuvan tänään jo noin 300 000 ihmistä, joilla on kaksoiskansalaisuus. Ei ole merkkejä siitä, että näistä ihmisistä tai heidän kaksoiskansalaisuudestaan olisi aiheutunut mainittavia ongelmia. Ruotsin komitean mukaan mahdollisten oleellisten ongelmien olisi pitänyt jo näkyä ottaen huomioon kaksoiskansalaisten suuri määrä. Ruotsin kokemukset ovat yhteneviä kansanvälisten kokemusten kanssa. Maissa, jotka sallivat kaksoiskansalaisuuden, ei ole ilmennyt merkittäviä ongelmia.
Pohjoismaat ovat perinteisesti harmonisoineet kansalaisuuslainsäädäntöään. Kaikki Pohjoismaat ovat tähän mennessä suhtautuneet periaatteessa kielteisesti kaksoiskansalaisuuteen. Ruotsin mietintö poikkeaa radikaalisti tästä linjasta. Tässä mielessä Ruotsin mietinnöllä on painoarvoa myös Suomessa.
Suomen kansalaisuus on monelle ulkosuomalaiselle henkilökohtaisesti erittäin tärkeä ja syvästi koettu asia. Suomen kansalaisuudesta ei haluta luopua esimerkiksi henkilökohtaisista turvallisuussyistä. Jos vakituinen kotipaikkakunta sijaitsee kuitenkin ulkomailla, suomalaisen on poliittisen, taloudellisen ja yhteiskunnallisen eriarvoisuuden poistamiseksi tarpeellista ottaa uuden asuinmaan kansalaisuus. Alkuperäisen kansalaisuuden säilyttäminen koetaan erityisen tärkeäksi, kun on tarkoitus palata jossain myöhemmässä vaiheessa takaisin alkuperäiseen kotimaahan. Ulkosuomalaiset myös tekevät Suomea ja suomalaisuutta monipuolisesti tunnetuksi muualla maailmassa, esimerkiksi kulttuurin, tieteen ja kaupan alalla.
Jottei lainsäädännöllä aiheutettaisi tarpeettomia hankaluuksia kenellekään, on tärkeää, ettei ketään pakoteta kaksoiskansalaisuuteen. Tämän vuoksi on tärkeää säilyttää kansalaisuuslain 9 §:ssä säädetty mahdollisuus vapautua Suomen kansalaisuudesta.
2. Ulkomaan kansalaisuuden ottavat suomalaiset
Kansalaisuuslain 8 ja 8 a §:n mukaan sellainen Suomen kansalainen, joka saa vieraan valtion kansalaisuuden, menettää samalla Suomen kansalaisuuden. Suomen ja Suomen valtion etujen mukaista on, että nämä henkilöt kuitenkin säilyttäisivät Suomen kansalaisuuden, vaikka he käytännön syistä ottavat uuden asuinmaansa kansalaisuuden. Kansainvälistyvälle Suomelle on hyödyksi, että nämä ulkosuomalaiset pysyvät läheisessä ja ongelmattomassa suhteessa myös viralliseen Suomeen.
Tähän liittyen lakiehdotuksessa esitetään kansalaisuuden menettämistä koskevat säännökset kumottaviksi.
3. Ulkomailla syntyvät suomalaiset
Ulkomailla syntyneet suomalaiset menettävät kansalaisuuslain 8 b §:n mukaan Suomen kansalaisuuden 22 vuotta täyttäessään, jos heillä on myös jonkin muun maan kansalaisuus, eikä heillä ole niin sanottuja "yhteenkuuluvuutta osoittavia siteitä Suomeen". Edellä kuvatun perusteella tällaisten vaatimusten asettamista ei voi pitää tämän päivän yhteiskunnan vaatimusten mukaisina. Myös viranomaisille laajan harkintavallan jättävinä muodostuu niiden perusteella suoritettava kansalaisuusharkinta liian sattumanvaraiseksi.
Lakialoitteessa ehdotetaankin kumottavaksi kansalaisuuslain 8 b §:n ulkomailla syntyneiden kansalaisuuden menettämistä koskevat säännökset.
4. Kansalaisuutensa aikaisemmin menettäneet
Yhdenvertaisen kohtelun turvaamiseksi tulee niillä syntyperäisillä Suomen kansalaisillä, jotka aiemmin mainitusta syystä ovat menettäneet Suomen kansalaisuutensa, olla mahdollisuus saada kansalaisuutensa takaisin.
Tällä perusteella lakialoitteeseen sisältyy ehdotus mahdollisuudesta saada hakemuksesta Suomen kansalaisuus palautetuksi riippumatta siitä, onko heillä toisenkin valtion kansalaisuus. Samalla ehdotetaan kumottavaksi kansalaisuuslain 6 §:ssä nykyisin olevat säännökset kansalaisuuden palauttamisesta kahden vuoden Suomessa asumisen perusteella.
5. Suomessa asuvat ulkomaalaiset
Suomalaisten lisäksi kaksoiskansalaisuus tulisi sallia niille ulkomaiden kansalaisille, jotka asuvat Suomessa, mutta eivät voi ottaa Suomen kansalaisuutta, vaikka olisivat siihen oikeutettuja, koska eivät halua luopua omasta - muun maan kuin Suomen - kansalaisuudestaan.
Yhä kansainvälistyvämmässä maailmassa nykyinen käytäntö johtaa helposti sellaisen suuren väestöryhmän syntymiseen, joka asuu pysyvästi Suomessa, mutta ei voi nauttia kansalaisuuteen liittyvistä oikeudellisista ja identiteetillisistä vaikutuksista. Tämä oli myös yksi keskeisimpiä niistä seikoista, joiden perusteella Ruotsin kansalaisuuskomitea päätyi suosittelemaan Ruotsille kaksoiskansalaisuuden sallimista.
Tähän liittyen lakialoitteessa esitetään kansalaisuuslain 4 §:n 3 momentissa Suomen kansalaisuuden ehdoksi nykyisin asetetusta muun maan kansalaisuuden menettämisestä luopumista. Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki kansalaisuuslain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti kumotaan 28 päivänä kesäkuuta 1968 annetun kansalaisuuslain (401/1968) 4 §:n 3 momentti, 6, 8 a ja 8 b §, sellaisina kuin niistä ovat 6, 8 a ja 8 b § laissa 584/1984, ja muutetaan 8 §, sellaisena kuin se on mainitussa laissa 584/1984, seuraavasti:
8 §
Sellaiselle henkilölle, joka on aikaisemmin ollut Suomen kansalainen, mutta menettänyt Suomen kansalaisuutensa ennen tämän lain voimaantuloa voimassa olleen kansalaisuuslain nojalla, voidaan hakemuksesta palauttaa Suomen kansalaisuus siitä huolimatta, ettei hän samalla menettäisi vieraan valtion kansalaisuutta.
Hakemus kansalaisuuden palauttamisesta tehdään ulkomaalaisvirastolle.
----
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta .
-----
Helsingissä 3 päivänä joulukuuta 1999
Riitta Prusti /sd
Ville Itälä /kok
Kalervo Kummola /kok
Johannes Leppänen /kesk
Pehr Löv /r
Kalevi Olin /sd
Pirkko Peltomo /sd
Klaus Hellberg /sd
Ulla Juurola /sd
Anne Huotari /vas
Jouko Jääskeläinen /skl
Leena Rauhala /skl
Osmo Puhakka /kesk
Lauri Kähkönen /sd
Säde Tahvanainen /sd
Heli Paasio /sd
Jouni Lehtimäki /kok
Tuija Brax /vihr
Pekka Nousiainen /kesk
Pekka Ravi /kok
Petri Salo /kok
Paula Kokkonen /kok
Gunnar Jansson /r
Arto Seppälä /sd
Hannes Manninen /kesk
Tarja Filatov /sd
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd
Tero Rönni /sd
Tapio Karjalainen /sd
Reijo Laitinen /sd
Jukka Gustafsson /sd
Mikko Elo /sd
Tarja Kautto /sd
Jussi Ranta /sd
Rakel Hiltunen /sd
Erkki Kanerva /sd
Marjatta Vehkaoja /sd
Harry Wallin /sd
Kari Urpilainen /sd
Virpa Puisto /sd
Matti Saarinen /sd
Matti Vähänäkki /sd
Esa Lahtela /sd
Pia Viitanen /sd
Leena Luhtanen /sd
Reijo Kallio /sd
Raimo Mähönen /sd
Susanna Rahkonen /sd
Tuula Haatainen /sd
Marjaana Koskinen /sd
Kirsi Ojansuu /vihr
Liisa Jaakonsaari /sd
Jouko Skinnari /sd
Tanja Karpela /kesk
Pertti Turtiainen /vas
Unto Valpas /vas
Outi Ojala /vas
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas
Jaana Ylä-Mononen /kesk
Ismo Seivästö /skl
Toimi Kankaanniemi /skl
Risto Kuisma /rem
Jyrki Katainen /kok
Jyri Häkämies /kok
Olli Nepponen /kok
Anneli Jäätteenmäki /kesk
Jorma Huuhtanen /kesk
Ola Rosendahl /r
Juha Rehula /kesk
Susanna Huovinen /sd
Veijo Puhjo /vas
Pentti Tiusanen /vas
Hannu Takkula /kesk
Pertti Hemmilä /kok
Kari Rajamäki /sd
Kari Myllyniemi /kesk
Matti Huutola /vas
Kari Uotila /vas
Esko-Juhani Tennilä /vas
Mikko Kuoppa /vas
Matti Kangas /vas
Inkeri Kerola /kesk
Pekka Kuosmanen /kok
Janina Andersson /vihr
Jorma Vokkolainen /vas
Juha Karpio /kok
Petri Neittaanmäki /kesk
Jaakko Laakso /vas
Lauri Oinonen /kesk
Eero Akaan-Penttilä /kok
Irina Krohn /vihr
Annika Lapintie /vas
Mikko Immonen /vas
Liisa Hyssälä /kesk
Timo Kalli /kesk
Erkki Pulliainen /vihr
Ossi Korteniemi /kesk
Hannu Aho /kesk
Henrik Lax /r
Håkan Nordman /r
Irja Tulonen /kok
Riitta Korhonen /kok
Kimmo Kiljunen /sd
Katja Syvärinen /vas
Rainer Erlund /erl
[This message has been edited by Ville (edited February 18, 2000).]
Aloitteeseen sisältyvät lakiehdotukset 1. Laki kansalaisuuslain muuttamisesta Aloite jätetty 03.12.1999
Kansanedustaja Prusti, Riitta /sd
Muita allekirjoittajia 104
LAHETEKESKUSTELU EDUSKUNNAN TAYSISTUNNOSSA
10.12.1999
Poistettu
PTK 123/1999 vp
10.12.1999
Päättynyt
PTK 125/1999 vp
Päätös: Asia lähetettiin hallintovaliokuntaan.
EDUSKUNNAN TAYSISTUNTO
Asian siirto toiseen valiokuntaan (perustuslakivaliokunta)
17.12.1999
Päättynyt
PTK 131/1999 vp
Päätös: Asia siirrettiin perustuslakivaliokuntaan.
PERUSTUSLAKIVALIOKUNTA
Perustuslakivaliokunta ei ole viela tehnyt esitysta.
----------------------------------------------------------
TARKEMMIN LAHETEKESKUSTELUSTA EDUSKUNNAN TAYSISTUNNOSSA:
125. PERJANTAINA 10. JOULUKUUTA 1999 kello 19.40
21) Laki kansalaisuuslain muuttamisesta
Lähetekeskustelu
Lakialoite LA 180/1999 vp Riitta Prusti /sd ym.
Toinen varapuhemies: Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetettäisiin hallintovaliokuntaan.
Keskustelu
Puhemiesneuvoston ehdotus hyväksytään ja asia lähetetään hallintovaliokuntaan.
Riitta Prusti /sd: Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni kansalaisuuslain muuttamisesta allekirjoitti 105 edustajaa ja tuntui, että
Sen kirjoitti 105 edustajaa ja tuntui, että tästä aiheesta oli tässä salissa eritti paljon tietoa, koska hyvin monet pitivät sitä tärkeänä aloitteena. Tässä esitetään kaksoiskansalaisuuden mahdollistavien lainmuutosten hyväksymistä myöskin meillä Suomessa. Erityisesti tätä asiaa ovat ajaneet ulkosuomalaiset, jotka kokevat kansalaisuuskysymyksen ongelmaksi. Ulkosuomalaisparlamentti on ihan ensimmäisessä varsinaisessa istunnossaan ottanut esille tämän asian ja edellyttänyt kaksoiskansalaisuuden mahdollistavan lainsäädännön aikaansaamista.
Olemme kaksoiskansalaisuuden kieltävillä säännöksillä aiheuttaneet kohtuuttomasti haittaa niille tuhansille ulkosuomalaisille, jotka lähinnä käytännön syistä ovat ottaneet tai joutuneet ottamaan asuinmaansa kansalaisuuden. Samalla näitä henkilöitä estetään tarpeettomasti pitämästä yllä kaipaamiansa suhteita Suomeen.
Kysymys kaksoiskansalaisuudesta on juuri nyt ajankohtainen myös muissa maissa kuin meillä Suomessa. Esimerkiksi Ruotsissa kansalaisuusasioita pohtinut parlamentaarinen komitea suositteli maaliskuussa 99 antamassaan mietinnössä kaksoiskansalaisuuden sallimista. Siellä kansalaisuuskomitean mietinnön mukaan kaksoiskansalaisuuden mahdolliset haitat esimerkiksi asevelvollisuuteen, äänioikeuteen ja vaalikelpoisuueen sekä kansalaisten suojeluun liittyen ovat pieniä verrattuna kaksoiskansalaisuuden tuomaan yleiseen hyötyyn.
Pohjoismaathan ovat perinteisesti harmonisoineet kaksoiskansalaisuuslainsäädäntöä. Suomen kansalaisuus on monelle ulkosuomalaiselle henkilölle henkilökohtaisesti erittäin tärkeä ja syvästi koettu. Suomen kansalaisuudesta ei haluta luopua esimerkiksi henkilökohtaisista turvallisuussyistä. Jos vakituinen kotipaikkakunta sijaitsee kuitenkin ulkomailla, suomalaisen on poliittisen tai taloudellisen tai yhteiskunnallisen eriarvoisuuden poistamiseksi tarpeellista ottaa uuden asuinmaan kansalaisuus.
Alkuperäisen kansalaisuuden säilyttäminen koetaan erityisen tärkeäksi, kun on tarkoitus palata jossain myöhemmässä vaiheessa takaisin alkuperäiseen kotimaahan.
Pitää muistaa, että ulkosuomalaiset tekevät myös Suomea ja suomalaisuutta monipuolisesti tunnetuiksi muualla maailmassa niin kulttuurin, tieteen kuin kaupankin alalla. Jottei lainsäädännöllä aiheutettaisi tarpeettomia hankaluuksia kenellekään, on tärkeää, ettei ketään pakoteta kaksoiskansalaisuuteen. Tämän vuoksi on tärkeää, että kansalaisuuslain 9 §:ssä on säädetty mahdollisuus vapautua Suomen kansalaisuudesta, niin se jätkössäkin säilytetään.
Ulkomailla syntyneet suomalaiset menettävät Suomen kansalaisuuden 22 vuotta täyttäessään, jos heillä on myös jonkin muun maan kansalaisuus eikä heillä ole niin sanottuja yhteenkuuluvuutta osoittavia siteitä Suomeen. Tässä lakialoitteessa ehdotetaankin kumottavaksi kansalaisuuslain 8 b § ulkomailla syntyneiden kansalaisuuden menettämistä koskevat säännökset.
Vielä kolmas kohderyhmä yhdenvertaisen kohtelun turvaamiseksi tulee niille syntyperäisille Suomen kansalaisille, jotka aiemmin mainitusta syystä ovat menettäneet Suomen kansalaisuutensa, olla mahdollisuus saada kansalaisuutensa takaisin. Tällä perusteella lakialoitteeseen sisältyy ehdotus mahdollisuudesta saada hakemuksesta Suomen kansalaisuus palautetuksi riippumatta siitä, onko heillä toisenkin valtion kansalaisuus.
Suomalaisten lisäksi kaksoiskansalaisuus tulisi sallia niille ulkomaiden kansalaisille, jotka asuvat Suomessa mutta eivät voi ottaa Suomen kansalaisuutta, vaikka olisivat siihen oikeutettuja, koska eivät halua luopua omasta muun maan kuin Suomen kansalaisuudestaan.
Yhä kansainvälistyvämmässä maailmassa nykyinen käytäntö johtaa helposti suureen sellaisen väestöryhmän syntymiseen, joka asuu pysyvästi Suomessa mutta ei voi nauttia kansalaisuuteen liittyvistä oikeudellisista ja identiteetillisistä vaikutusista. Tämä oli myös yksi keskeisimpiä seikkoja niistä seikoista, joiden perusteella Ruotsin kansalaisuuskomitea päätyi suosittelemaan Ruotsille kaksoiskansalaisuuden sallimista.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluaisin vielä välittää kaikille näille 105 lakialoitteen allekirjoittaneelle niiden ihmisten kiitokset, jotka ovat eri puolilta maailmaa viestittäneet kiitoksensa. Tämä on ollut paras joululahja, kuten eräs ulkosuomalaisparlamentin varapuheenjohtajistaviestitti ja tiedän, että näitä viestejä on tullut myöskin muille. Sana on levinnyt, että tämä lakialoite on täällä käsittelyssä.
Jaana Ylä-Mononen /kesk: Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite on yksi niistä asioista, joita omat äänestäjäni ja tukijani vaalikampanjan aikana toivoivat, että olen voinut olla jotenkin eteenpäin viemässä, ja olen myöskin nimeni tähän lakialoitteeseen laittanut ja laittanut sen siihen ilolla. Voisi sanoa, että yli 100 allekirjoittajaa, niin myöskin toivoo sitten, että valiokunnassa tämän aloitteen käsittely on yhtä painava. Korostan vielä, että maailmalla on 250 000 suomalaista ja kaikki aivan eivät ole äänioikeutettuja mutta kuitenkin merkittävä määrä suomalaisia, kaikki eivät Suomen kansalaisia. Tänään, kun nyt on kaiken kaikkiaan merkittävä päivä, helikopterit ovat hyrränneet tuossa päämme päällä niin, että on kuulunut tänne istuntosaliin saakka, ei suinkaan sen takia, että Suomi olisi turvaton maa vaan sen vuoksi, että on EU-puheenjohtajuuden vuoksi huippukokous tässä parlamentin vieressä ja juuri tällaisena päivänä, vaikka kello 23 on hienoa olla tukemassa tätä ed. Prustin esittelemää lakialoitetta.
Petri Salo /kok: Arvoisa herra puhemies! Ensimmäinen virallinen virailu, mitä edustajan urallani sattui, kun ulkosuomalaiset alkukeväästä kävivät vierailulla perustuslakivaliokunnassa. Arvovaltaista koulutettua joukkoa Australiasta, Amerikasta ja hyvin eksoottisiinkin maihin. Mutta jo silloin niistä puheenvuoroista ja ilmeistä, mitä siellä käytiin, voi päätellä, että tämä laaja joukko lähestyi perustuslakivaliokuntaa, he olivat asiassaan täysin yksimielisiä, he olivat kaikki edelleen kielitaidonkin osaksi menetettyään erittäin isänmaallisia ja heillä oli vahva kaipuu tulla takaisin Suomeen. He halusivat nimenomaan, että tätä asiaa vihdoinkin viedään voimakkaasti eteenpäin.
Itsekin olen allekirjoittanut tietenkin lakialoitteen. Varmasti se on meille 104:lle muulleki kansanedustajalle ihan hyvä lahja, että ed. Riitta Prusti perustuslakivaliokunnan varapuheenjohtajana on tehnyt pitkän päivätyön ja saanut tähän ne tarvittavat yli sata nimeä, joka tarkoittaa sitä, että tämä laki saa poikkeuksellisen käsittelyn valiokuntakäsittelyssä. Uskon, että nyt, kun Ruotsi on tässä asiassa pään avannut hyvin positiivisesti, me haluamme varmasti Pohjoismaiden välillä harmonisoida lainsäädäntöä myös tältä osin, niin me löydämme tähän sellaisen ratkaisun, että asiassa mennään varmasti konkreettisesti eteenpäin.
Toteutuuko nämä kaikki esittämänne kohdat aivan haluamallanne tavalla, mene ja tiedä, mutta se, että saadaan pää auki keskeisimmissä asioissa, on mielestäni tärkein asia. Eikä meidän kannata miettiä sitä, jos jokin näistä asioista jää tässä vaiheessa toteutumatta. Kiitoksia ed. Prustille erittäin hyvästä valtiopäivätoimesta.
Toimi Kankaanniemi /skl: Arvoisa puhemies! Ed. Prusti on tehnyt arvokkaan työn, kun on kerännyt huolella tehtyyn aloitteeseen suuren määrän nimiä. Asia on tärkeä ja on tavattoman hyvä, että sitä selvitetään ja viedään eteenpäin. Ilmeisesti jotkut tietyt syyt on sille, että meillä yhden kansalaisuuden periaate on voimassa. Tai meillähän tietysti tällä hetkellä on kahden kansalaisuuden mallis sikäli, että me kaikki olemme Suomen kansalaisia ja EU-kansalaisia, kun tässä EU:sta puhuttiin. EU-kansalaisuus tulee merkitsemään näköjään jatkossa entistä enemmän ja Suomen kansalaisuus entistä vähemmän, mutta se on vähän eri asia.
Mutta tämä on tärkeä asia selvittää. Minuunkin vastikään otti yhteyttä eräs tällainen henkilö, joka asiaa peräänkuulutti. Monet näistä ihmisistä, jotka ovat muualla, ovat rakentaneet tätä maata, sotineet tämän maan puolesta ja muuta tällaista, joka tietysti voisi antaa perustetta sille, että kaksoiskansalaisuus hyväksyttäisiin. Kyselin silloin, kun allekirjoitin aloitetta, lieneekö tällä vaikutuksia esimerkiksi sosiaaliturvan suhteen ja näin taloudellista vaikutusta Suomelle, joutuisimmeko kansalaisuuden perusteella kaksoiskansalaiselle maksamaan jotakin etuuksia. Tätä puolta tässä ei ole selvitetty, mutta se on syytä tietysti jatkossa selvittää.
Ihan vinkkinä jälleen sanoisin tässä kohtaa, että jos perustuslakivaliokunta on vielä koolla ennen joulua, niin valiokunnassa pitäisi pyrkiä saamaan tähän 105:n allekirjoitukseen viitaten perustuen aikaan päätös, että valiokunta pyytää ministeriöltä lausunnon tästä esimerkiksi helmikuun loppuun mennessä ensi vuonna, jolloin ministeri joutuisi paneutumaan ja antamaan kannan ja selityksen, miksi asiaa ei saisi viedä eteenpäin, tai sitten aloittamaan työn asian perusteelliseen valmisteluun. Tämä menettely olisi nyt tässä aivan paikallaan.
Riitta Prusti /sd: Arvoisa puhemies! Se, miksi asia ei meillä ole aikaisemmin noussut esille, kuuleman mukaan virkamiehet ovat kertoneet, että ei ole ollut tällaista nostetta, ei ole ollut keskustelua, jota tietysti vähän hämmästyin siinä mielessä, kun yhteydenotto ulkosuomalaisilta on ollut kuitenkin jatkuvaa. Mutta ehkä juuri se, että täällä kotimaassa ei kukaan ole tähän asiaan voimakkaasti puuttunut, niin myöskään ministeriössä ei ole asian hyväksi tehty mitään.
Totean vielä, että uskoisin jopa, että tähän olisi tullut lisää allekirjoituksia, jos olisin kaikki 200 kiertänyt, mutta 105, joka minun lisäkseni tässä on, riitti siihen, että asia saadaan nopeaan käsittelyyn.
Jaana Ylä-Mononen /kesk: Arvoisa herra puhemies! Kuvaavaa on viime vuoden puolelta ed. Pehr Lövin tekemä kirjallinen kysymys ja siihen saatu vastaus. Se kertoo varmasti jotakin ministeriön näkökulmista.
Ed. Kankaanniemi otti esiin merkittäviä asioita sosiaaliturvan puolelta. Tosiasiahan on, että sosiaaliturva perustuu meillä asumiseen ja siihen, että asuu Suomessa. Totta kai, joitakin ongelmia ja yhteen sovittamisia tulee, mutta jos katsoo, mitä EU:n puitteissa on tapahtumassa ja miten siellä sosiaaliturvaa yritetään yhteen sovittaa, niin suomalaiset, jotka ovat aikanaan kansalaisuuden syntyessään saaneet ja sen pois luovuttaneet, niin he eivät tässä mielessä varmasti tule olemaan mikään ongelma.
Keskustelu julistetaan päättyneeksi.
Tero
19 February 2000, 00:25
"Sellaiselle henkilölle, joka on aikaisemmin ollut Suomen kansalainen, mutta menettänyt Suomen kansalaisuutensa ennen tämän lain voimaantuloa voimassa olleen kansalaisuuslain nojalla, voidaan hakemuksesta palauttaa Suomen kansalaisuus siitä huolimatta, ettei hän samalla menettäisi vieraan valtion kansalaisuutta."
Vähän epäselvää. Siitä huolimatta ettei..?
Tarkoittanevat "...voidaan hakemuksesta palauttaa Suomen kansalaisuus siitä huolimatta, että hän ei menetä vieraan valtion kansalaisuutta [saadessaan Suomen kansalaisuuden takaisin]".
Eli ihan hyvä juttu http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif
Eija
20 February 2000, 04:53
Kiitos, Ville, uutisista! Olen todella helpottunut, ja tuntuu hyvälle lukea näitä Eduskunnan myönteisiltä kuulostavia puheenvuoroja tässä kaksoiskansalaisuutta koskevassa asiassa.
Tero
20 February 2000, 06:45
Mutta annas kun joku kateellinen ryhmä julistaa, että me tuossa "saamme" jotain mitä pelkät suomalaiset eivät saa. Ovat kateita ja kumoavat jutun.
Tero
21 February 2000, 15:52
Hankkeen puolesta on sellainen seikka kuin eurooppalaisuus, EU kanta. Hanketta vastaan ajattelu taas viittaa YYA Suomeen.
(22.2.2000 17:39):
Seuraan mielenkiinnolla esitystanne kaksoiskansalaisuudesta (LA 180/1999).
Miten kauan yleensä kestää käsittely perustuslakivaliokunnassa ja kuinka kauan arvioisitte koko prosessin kestävän, jotta laki olisi voimassa?
Huomenta aurinkoisesta talviaamusta,
En osaa sanoa mitään aikaa, sillä yksittäiset edustajien aloitteet jää aina muiden asioiden jalkoihin. Vahdin tata kuitenkin koko ajan. Tämänhetkinen vaihe on se, että aloite otettiin perustuslakivaliokunnassa käsittelyyn ja päätettiin pyytää ministeriön lausunto asiasta. Sen jälkeen alkaa asiantuntija kuulemiset valiokunnassa ja sitten teemme mietinnön, joka menee istuntokasittelyyn. Tämä vuosi voi helposti mennä, mutta yritan kiirehtiä sita sopivin välein.
Terveisin Riitta Prusti
21 500 ALLEKIRJOITUSTA
Toimitettujen allekirjoitusten määrä on noussut 21 569:än!!!
Viime viikon (vko 8) tulos oli paras tähän mennessä: 1842 uutta allekirjoitusta yhdessä viikossa.
Ulkosuomalaisparlamentin puhemiehistö luovuttaa kerätyt allekirjoitukset 11. huhtikuuta eduskunnan hallintovaliokunnalle. Hallintovaliokuntahan käsittelee kaksoiskansalaisuuskysymystä, muun muassa kansanedustaja Riitta Prustin kaksoiskansalaisuutta puoltavaa lakialoitetta.
Lämpimimmät kiitokseni kaikille, jotka ovat tähän mennessä jo osallistuneet yhteiseen kampanjaamme!!
Vielä ehtii hyvin toimittaa allekirjoituksia Helsinkiin. Välitä kansanedustajille selkeä viesti kaksoiskansalaisuustarpeestamme!
Anja!
ulkolaisille leskille ! miten se nyt pitäisi olla..
Kimppu
07 March 2000, 12:57
Mikas tama juttu on? Meilla perheessa opettajia usa:ssa ja suomen kansalaisia - ja mika tama kuolinpesavero (en ole koskaan kuullut asiasta..)
by Anja :
Yleistä eri maissa on, etteivät esim. valtion virkoihin tai opettajiksi pääse muut kuin kansalaiset. Täällä USA:ssa on suuri haitta ulkolaisille leskille langetettu kuolinpesävero, josta amerikkalainen leski saa suuren vähennyksen (miljoonien Suomen markkojen omaisuusarvosta).
Marianne
10 March 2000, 04:40
Anja on aivan oikeassa tuon verotuksen kanssa. Ja se perintövero ei olekaan mikään pikku juttu, joissain tapauksissa jopa yli 70%! Jos oikein huono tuuri käy ei jää mitään jäljelle. Kannattaa todellakin käydä läpi asianajajn kanssa, joka on erikoistunut perintöasioihin. Niin ei tule siten mitään yllätyksiä, varsinkin jos on lapsiakin huolettavana.
Mutta jos omaisuutta onkin vain vaivaiset 100 000, mitä sitten menee veroa?
Kaksoiskansalaisuusasiaa selvitetään (http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa/news.shtml?pubid=17793) (MTV3)
Mitä selvittämistä siinä on?
Pitää selvittää jutun pointi 2, ja se ketä kaksoiskansalaisia kadehtii. Miksi Suomi tarvitsisikaan kansalaisia?Niitä on jo 5 miljoonaa ja niissäkin on toimettomia. http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Otetaan se MTV3 talteen ennen kuin katoaa:
Sisäministeriö alkaa selvittää kaksoiskansalaisuuden sallimista. Selvitys on osa vireillä olevaa yleistä kansalaisuuslakiuudistusta.
Lakiuudistusta valmisteleva Tiina Suominen sanoo Helsingin Sanomissa, että nyt selvitetään, onko tarkoituksenmukaista, että koko ikänsä Suomen ulkopuolella asuvilla säilyisi Suomen kansalaisuus, joka siirtyisi myös heidän jälkeläisilleen. Toinen kysymys on kansallisten vähemmistöryhmien muodostuminen Suomeen. Nykyisessä laissa edellytetään, että entisestä kansalaisuudesta luovutaan uuden kansalaisuuden myötä.
Eduskunnalle perustuslakivaliokunnalle luovutetaan tänään Ulkosuomalaisten keräämä adressi kaksoiskansalaisuuden puolesta. Sen on allekirjoittanut lähes 26 000 henkilöä.
(MTV3)
Minusta asiaan vaikuttaa Suomessa osaltaan kaikkien hyvin tuntema "suomalainen kateus". Antaisihan kaksoiskansalaisuuslaki joillekin jotain sellaista, mitä suurimmalla osalla muista suomalaisista ei olisi.
Ihmisiltä kuitenkin Suomessa usein unohtuu se, että jos jollakulla on joku saavutettu etuisuus tai omaisuus, se useimmiten johtuu siitä, että henkilö on tehnyt kovasti töitä ja nähnyt vaivaa asian eteen. Suomessa järjestelmä vain ei yleensä palkitse niitä, jotka yrittävät enemmän - pikemminkin päinvastoin: hakkaa päähän ja yrittää laittaa kaikki samalle viivalle riippumatta siitä miten yritteliäs henkilö on.
Toivotaan silti tietenkin että laki menee läpi. Olen vain jossain määrin ärsyyntynyt tapaan, jolla Suomi käsittelee kansalaisiaan, jotka ovat syystä tai toisesta lähteneet maan rajojen ulkopuolelle. Tällä hetkellä olen pelkästään Yhdysvaltojen kansalainen, ja nähtäväksi jää mitä teen Suomen kansalaisuuden kanssa mikäli kaksoiskansalaisuuslaki tulee voimaan.
Pyry Vainio
25 April 2000, 14:48
Kansalaisuuslain muutos ei välttämättä aiheuta vähemmistöongelmia vain Suomessa. Ongelmavähemmistöjä saattaa syntyä helpostikin Suomen ulkopuolelle. Ståhlbergin perustuslakiin kirjaama ilmaisu: "Kansalaiset ovat yhdenvertaisia lain edessä" saattaa tuottaa aivan odottamattomia tuloksia. Vähintäänkin on selvitettävä, mitä haittoja saatta syntyä. Tämähän taas ei jotain ulkosuomalaisparlamenttia hiukkaakaan kiinnosta, kun he eivät maksa viulujakaan.
Vähemmistöongelmat saattavat aiheutua myös kansalaisuudesta ja taas ylisuojelevan lainsäädännön takia. Yleensä vähemmistöillä on taipumus huutaa syrjintää silloinkin, kun siitä ei hiukkaakaan ole kysymys. Valtavästöltä moinen ei onnistuisi.
Hei Pyry!
Pohjoismaisen demokratian takia ei kuitenkaan ole mahdollista laittaa Suomessa syntyneitä erikoisasemaan ja antaa vain meille/heille kaksoiskansalaisuus.
Pyry Vainio
25 April 2000, 15:21
No mikä, ettei. Suomessa syntyneet Suomen kansalaiset ovat syntyperäisiä Suomen kansalaisia. Muut eivät. Mielestäni aika selkeä ero. Tosin tämähän ei ollut olennaista kannanotossani vaan se, että juridinen näkökulmakin on olemassa. Siis etteikö asiassa olisi mitään tutkimista, kuten joku aika äsken kirjoitteli.
[This message has been edited by Pyry Vainio (edited April 25, 2000).]
Briteilla kaksois(kolmois, nelos jne.)kansalaisuus toimii. Kreikkakin tietaakseni sallii kaksoiskansalaisuuden. Ja on niita tiettavasti useita muitakin maita.
Suomessa on niin paljon viuluja maksettavana, etta kansalainen voi olla vain Suomessa pysyvasti asuva henkilo.
Tervetuloa takaisin Pyry! Missa ihmeessa olet ollut?
Pyry Vainio
25 April 2000, 22:59
Hei Alo. Eivätpä niitä viuluja muut maksa, kuin täällä asuvat, enkä ole varma, etteikö suuri kaksoiskansalaisten joukko aiheuttaisi lisäkustannuksia. Taitaisikin olla hyväksi valtiontaloudelle asettaa verovelvollisuus myös ulkomailla asuville kansalaisille. Nykyiset verolaithan vapauttavat verovelvollisuudesta, jos kansalainen muuttaa maasta pois.
Niin siihen poissaoloon. Ottivat kait ne talvimerenkulun koettelemukset liiaksi voimille. Oikeastaan minulla puhkesi talvella aikuisiän (ilmaisuna miellyttävämpi kuin vanhuusiän, kukapa olisi vanha) diabetes ja sen tasapainottaminen vei hieman aikaa. Sairauden aikana tekemättä jääneet työt sitten veivätkin koko kevään. Nyt on vuoden opetukset jaettu. Lopputenttejä on vielä tämän viikon ajan ja sitten hieman niiden tarkastamista. Aikaa jää jo muuhunkin kuin työntekoon. Et silleen.
Hyva kun sait terveytesi tasapainoon!
Minulla oli 6 vuotta sitten sarkoidoosi, sen voittamiseen meni pari kuukautta levolla. Sanoivat sita nuorten aikuisten taudiksi - ilmeisesti sekin kuulostaa paremmalta. Niin, sekin tuli liiasta tyosta ja stressista.
Pyry Vainio
27 April 2000, 22:32
Hei Anja, toki olet oikeassa tuossa ulkosuomalaisten rajoitetussa verovelvollisuudessa. En ottanut sitä huomioon, koska kyseessä ei ole ulkosuomalaisiin kohdistuva verotus vaan vero, joka koskee syntyperään katsomatta minkä tahnsa maan kansalaista, jolla on lähdeveron alaisia tuloja Suomessa. Aivan vastaavasti maksan itse Ruotsin valtiolle veroa Nordic Baltic Holdingin (ent Merita Oyj) osingoista, kun kyseinen yhtiö siirtyi Ruotsiin.
Arvonlisäveroa maksan itsekin ulkomaille aina merenkulkijan tehtävissä ollessani, joten se ei mielestäni ole erityinen peruste. Perintöjen osalta voisi olla mielenkiintoista tietää kumpaan suuntaan - maahan vai maasta pois - kulkee enemmän varoja perintöinä. En yritä arvailla enkä tiedä, mutta kuten sanoin voisi olla kiinnostavaa tietää.
Moi
Olin kolme päivää ja yötä Kööpenhaminassa Vappua vastaanottamassa. Lämmintä riitti, 20-23 Celsiusta varjossa päivällä eli siis miltei sama kuin Teneriffalla.
Olimme Christianiassa myös mutta en rupea siitä raportoimaan.
Ruotsin hallitus on ehdottanut että Ruotsi avaa ovensa kaksoiskansalaisuudelle 1. heinäkuuta 2001. Siirtolaiset ja pakolaiset saisivat siten Ruotsin kansalaisuuden ilman että olisi pakko luopua aikaisemmasta kansallisuudesta. Nythän joutuu sanoutumaan irti edellisestä kansalaisuudesta kuten muuallakin maailmassa yleensä. Integraatioministerin (ihan totta, täällä on sellainen) U. Messingin mukaan tämä on kansainvälistymisen mukanaan tuoma luonnollinen kehitys.
Lakiehdotus koskee myös ulkomailla asuvia ruotsalaisia joita on noin 300.000 eri puolilla maailmaa. Näin ne jotka ovat vaihtaneet kansalaisuutensa saisivat takaisin Ruotsin passinsa.
Ehdotus vaikuttaa tietysti tällä palstalla paljon vatvottuun asevelvollisuuteen. Uudistuksen myötä asepalvelus suoritettaisiin siinä maassa missä asianomainen on kirjoilla. Tämän mukaan sotilaskarkuruudesta haaveilevat eivät pääsisikään kuin koirat veräjästä.
Ne siirtolaiset joilla on jo ollut kaksoiskansalaisuus ovat sen saaneet pakon edessä. Heidän kotimaansa ei nimittäin ole hyväksynyt vapautusta aikaisemmasta kansalaisuudesta. Kysymys ei siis käsittääkseni ole ruotsalaisesta tai suomalaisesta kateudesta tai tasapäistämisestä vaan tässä ovat olleet hieman kokonaisvaltaisemmat syyt taustalla.
Hyvät Vapunpäivän jatkot.
Tässäpä istun ja varton, kun postipoika kolauttaa postilaatikkoon INS:n kutsun mennä 'kuulusteluun', USA:n kansalaisuutta varten.
Ottivat tässä pari viikkoa sitten ne 'sormenjäljet' INS:n toimistossa. Menin luukulle, annoin sinne sormenpäitten kuvausta varten lähetetyn kutsukirjeeni, ja viiden minuutin odotusajan kuluttua kuvat otettiin painamalla sormet lasiselle kuvaajalle. Jäljet näkyivät tietokoneen monitoorissa. Virkailija sitten pyysi konformoimaan henkilötietoni ja sanoi ystävällisesti: "Have a nice day!" Koko toiminta kesti noin viisi kymmenen minuuttia. Kivuton juttu.
Jos menetän Suomen kansalaisuuden, niin menetän sitten Suomen kansalaisuuden. Kyllä se kirpaisee antaa synnyinmaan, äidinkielen ja isänmaan passi pois, mutta joku täällä sanoi minulle "jotain kakun syönnistä" ja päätin, että hän on oikeassa!
Mitä semmoisella teet? Jos et aijo periä jotain piakkoin, niin ei sillä mikään kiire ole. 2001 tai 2 voi olla jo se kaksoiskansalaisuus.
Löysin seuraavan tekstin, jonka Anja oli kirjoittanut The Down Underiin hiljattain (Anja, eikö ole kiva nähdä omia tekstejäsi aina yllättäen? http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif)
Lupaukseni mukaan ilmoitan, että kaikkiaan yli 25 700 ulko- ja kotisuomalaisen allekirjoittamat adressilomakkeet luovutettiin juhlallisesti Eduskunnan perustuslakivaliokunnalle Helsingissä 11.4.00. Ulkosuomalaisia edusti USP:n puhemiehistö (Puhemies Pertti Paasio ja 8 varapuhemiestä eri puolilta maailmaa) sekä allekirjoittanut. USA:sta nimiä oli kerätty 4 869.
Tilaisuudessa puhuivat valiokunnan varapuheenjohtaja ja lakialoitteen tekijä KE Riitta Prusti, puhemies Paasio sekä allekirjoittanut. Vastaanotto oli mitä myönteisin, ja KE Prusti mainitsi erityisesti edustajien lähes päivittäin saamat s-postiviestit, joiden kautta he ovat saanet selvän kuvan ulkosuomalaisten käytännön elämästä ja kaksoiskansalaisuuden tarpeesta.
Mediakin oli paikalla. Ainakin Helsingin Sanomissa on hankkeemme noteerattu parina päivänä ja TV-uutisissa kerran. Ruotsin suomenkielinen TV myös oli läsnä ja varmaan tiedotti uutisen. Yleisvaikutelma oli, että vetoomuskampanjamme onnistui yli odotusten. Kiitos siis teille kaikille!
Saimme tietää, että Ruotsissa kaksoiskansalaisuuslaiksi ehdotettu teksti on jo valmis ja tulee Riksdagin käsittelyyn toukokuussa. Lain odotetaan siellä astuvan voimaan v. 2001. Suomessa Sisäministeriö, jonka virkailijoita tapasimme, valmistelee vastaavaa tekstiä kuluvan kuun aikana, mutta emme tiedä tarkalleen, milloin se ehtii Eduskuntaan. Vastustusta Ulkomaalaisviraston taholta ilmenee edelleen.
Toinen tärkeä tapaaminen koski Suomen hallituksen uutta ulkosuomalaispoliittista ohjelmaa, jota on kehitellyt kolmea ministeriötä ja Suomi-Seuraa edustava jaosto. Ohjelman luonnos on jo pitkällä, ja siihen sisältyy kaksoiskansalaisuuden kannatus sekä monia muita ulkosuomalaisille hyödyllisiä toimintaperiaatteita. More later.
Puhemiehistö osallistui myös lyhyesti Ulkoministeriön lehdistö- ja kulttuurivirkailijoiden neuvottelupäiville tarkoituksena tehostaa Suomen edustustojen tiedotustoimia ja suhteita ulkosuomalaisyhteisöihin.
Lisäksi USP:n puhemiehistö tapasi sosiaali- ja terveysministeri Perhon ja sosiaalipalveluministeri Biaudet'n sekä työministeri Filatovin samoin erittäin myönteisissä merkeissä. Itse törmäsin sattumalta ent. pääministeri ja USP:n puhemies Kalevi Sorsaan, joka lupasi keskustella kaksoiskansalaisuudesta uuden Tasavallan Presidentin kanssa.
Asiamme etenee monella taholla ja perästä kuuluu.
(Anja Miller)
No, Tero, eipä sitä 'ihiminen tiijä milloin sen veivisä heittää' - puhuttaessa USA:n kansalaisuuden ottamisesta välttääkseen perintöverojen maksuissa. (Muuten on olemassa trust'eja, joilla voi kiertää verotusta.)
Kuitenkin minulle on tärkeämpi asia, että minulla on aikuiset, USA:ssa syntyneet lapset ja heistä johtuen tunnen kuuluvani nyt myös tähän maahan. Pian (toivon) he aloittavat omat perheensä. Minä olen iso osa tätä uutta sukujuurta! Tunnen kuuluvani tänne tulevaa perhettäni ajatellen. Mutta on kauhean vaikea luopua alkuperäisistä juuristani, äitini ja isäni juurista - ja antaa pois synnyinmaani kansalaisuus ja katkaista side, joka on siellä, minne vanhempani on haudattu! Tuntuu kuin minun juureni oltaisiin vetämässä pois maasta. Miksi minun pitäisi antaa pois minuus, jonka aloitin Suomessa. Kansalaisuus minulle merkitsee juuri osaa elämääni, jonka vietin lapsuudessa Suomessa.
En usko, että olen ainoa suomalainen, joka aina kaipaa Suomeen, kun olen tällä puolella 'rapakkoa'. Sitten kun olen 'sillä puolella' niin kaipaan tänne... Olen kuin muuttolintu, joka lentää ajasta/tunteesta riippuen sinne ja taas takaisin tänne ja aina kaipuu vain on sydämessä.
Jos olisin 'x-maalainen' - ja heitä tulvii USA:an katkeamattomana lankana - joille synnyinmaa ei merkitse paljon, ja joille 'x-maalaisille' on helppoa antaa oma kansalaisuutensa pois ja ottaa tilalle uuden maan kansalaisuus, niin sitten ei tarvitsisi pohtia tätä kaksoiskansalaisuutta sen enempää!
Tietääkö kukaan olenko minä perintöverovelvollinen Suomessa nyt kun olen USA:n kansalainen, enkä siten ole enää Suomen kansalainen tämänhetkeisen kansalaisuuslain vallitessa. Sain USA:n kansalaisuuden 29.1.2000 (ja siten menetin Suomen kansalaisuuden) eli noin kuukautta ennen isäni kuolemaa.
Lakimies Suomessa selvittää asiaa, mutta en ole vielä saanut sieltä lisätietoa asian suhteen.
Eija: kirjoitit aivan minun ajatuksiani. Samanlainen "muuttolintu" minäkin tunnen olevani.Varsinkin Juhannuksena tulee tavaton ikävä Suomeen.
Tunsin myös olevani maa-petturi tavallaan kun vaihdoin kansalaisuutta. Nyt olen tottunut ajatukseen, että onko sillä nyt väliä, jos jossakin laatikossa on paperi, joka osoittaa, että olen muka amerikkalainen.
Kaksoiskansalaisuuden minäkin haluaisin.
Ajattelin Sinua juuri tänä aamuna. Sinullahan on myös häät edessä. Vai onko ne jo ohitse? Meidän kuopus vihitään 3.6.Olisi kiva kuulla, miten teilläpäin menee. Jos on aikaa, kerro vaikka "Mitä-kuuluu-toukokuussa", ettei nyt ihan asioista hypitä täällä sivulla.
Ville: Maksat veron Suomessa sen lain mukaan, et mitään täällä. Monimutkaisempaa on jos henkilöllä oli omaisuutta molemmissa maissa.
Mitäs jos Linus T saataisiin kaksoiskansalaisuutta puoltamaan?
.........
Ulkosuomalaisia edustava Suomi-Seura on valinnut Linux-käyttöjärjestelmän kehittäjän Linus Torvaldsin vuoden 2000 ulkosuomalaiseksi. Seuran mukaan Torvaldsin maineikas ura ulkomailla on tuonut Suomellekin kansainvälistä näkyvyyttä.
[This message has been edited by Tero (edited June 07, 2000).]
Suomessa asuu 2000 jenkkiä, sama määrä vietnamilaisia ja yli 5000 somalia: http://www.vaestorekisterikeskus.fi/suvaulk.htm
Näitä saa siis harkita kaksoiskansalaisuuskysymyksessäkin.Kenelle tahdoptaan, kenelle ei, ja päätös kaikista yhdessä.
Nyt se postipoika kolautti sen odottamani kirjeen laatikkoon. INS lähetti ilmoituksen tulla 'kuulusteltavaksi'.
Lähetin Amerikan kansalaisuusanomukseni marraskuun lopussa. Huhtikuussa otettiin sormenkuvat, ja nyt elokuun alussa on tulossa Se 'koe'. Ai, kun jännittää!!
Seuraavasta löytyy yksi useista vepillä olevista harjoittelutesteistä läpäistä kuulustelu Amerikan kansalaiseksi aikoville:
harjoittelutesti (http://www.ins.usdoj.gov/graphics/exec/natz/natztest.asp?)
Tuore kommentti kaksoiskansalaisuusasian suhteen eduskunnasta:
>===== Original Message From "Paasio Heli" <heli.paasio@eduskunta.fi> =====
Tervehdys sinne kaus!
Toki asia voi teoriassa kestää vielä useita vuosia, mutta tuskinpa käytännössä. Kansanedustajilla on aika suuri yhteinen halu saada asia hoidettua kuntoon ja sen vuoksi uskon, että asia tulee käsiteltyä nopeammin kuin esim. tämän vaalikauden lopussa(v.2003 maaliskuussa seur.vaalit).
Se, minkä takia ei netistä ole löytynyt mitään uutta asian tiimoilta johtuu siitä, että asia todella on meillä perustuslakivaliokunnalla pöydällä (=käsittelyssä) ja sen etenemisestä siellä ei näy mitään virallista ennen kuin se lähtee sieltä istuntosaliin. Alkukesällä piti saada valiokunnasta ulos monta lakia, mitkä oli ajoitettu siihen ja ne puolestaan lykkäsivät mm. tämän lakialoitteen käsittelyä, mutta syksyllä pitäisi kaksoiskansalaisuusaloitteen käsittelyä taas jatkaa.
Uskon ja toivon, että se ei kestä vuosia ennen kuin systeemi saadaan toimimaan.
Hyvää loppukesää toivotellen!
heli
Eija
13 August 2000, 23:13
Tiistaina, 8. elokuuta olin INS:än tiloissa Norfolk'issa "kuulusteltavana" Amerikan kansalaisuutta varten. Sitten vietin viikon Virginia Biitsillä lomaillen.
Anja, olit aivan oikeassa!! Ei olisi tarvinnut jännittää sitä tapaamista. Kesti vain noin parikymmnetä minuuttia olla INS-virkailijan puheilla. Minua kuulusteleva naisihminen tuntui heti alkuunsa aivan mukavalta. Ja kaiken lisäksi hänen pieni toimistonsa oli täynnä kaikenlaista tavaraa viitaten kissarakkaaseen ihmiseen, joten se helpotti ja lämmitti minun kissarakasta sydäntä!
Ensin oli vannottava vala käsi pystyssä, että lupaan kertoa totuuden mitä tahansa virkailija sattuisikaan kysymään. Sen jälkeen kävimme läpi anomuslomakkeeni. Näytin vihreän korttini, ajokorttini ja Suomen passini. Nopeaan tahtiin hän kysyi olinko kuulunut kommunistiseen tai muuhun vasemmistolaiseen puolueeseen tai ryhmään. Olinko koskaan ollut vaikeuksissa lain kanssa tässä tai kotimaassani, olinko alkoholisti tai mielisairas? Hän sitten välittömästi jatkoi kyselyään ja siirtyi niihin pelkäämiini USA:n historian ja politiikan kysymyksiin:
1) What are the three branches of the US government?
2) What is the Constitution?
3) What are the first ten amendments called?
4) What is the Congress?
5) How many senators are there?
6) Name two of the original colonies.
7) What is the name of the capital of the USA?
8) What is the capital of Virginia? (note: my home state)
9) When is the Independence Day?
10) Independence from whom?
Lopulta virkailija ojensi minulle kysymyslistansa ja kynän ja pyysi kirjoittamaan allaolevalle riville: Today is a very humid day. Virkkasin siihen: "It certainly is!" Ojensin paperin takaisin ja virkailija kirjoitti siihen: 100%. Tämän jälkeen taas oli vannottava, että tulen olemaan kuuliainen USA:lle. Allekirjoitin vielä toisen anomuslomakkeen ja nainen sitten sanoi, että INS lähettää minulle kutsun tulla virallisesti valettavaksi muutaman kuukauden kuluttua. Kysyi vielä, haluanko tulla takaisin Norfolkiin vai menisinkö mieluummin Richmondiin. Siinä kaikki.
Ja minä raukka olin opetellut jopa PREAMBLE'in ulkoa!
Tero
14 August 2000, 02:50
Usein ne kysyy who is your congressman. Mistä minä olisin tietänyt kun siihen asti en ollut äänestänyt. Myös joku 18th amendment unohtui, tai oliko 20th.
Tuntuu kovasti vaihtelevan paikasta noiden kysymysten laajuus. Itseltäni haastattelija kysyi "Who was the president during the civil war?", "How many stars are there in the U.S. flag?" sekä "Name two of the three branches of the federal government". Lopuksi hän pyysi minua kirjoittamaan "The trees are green" paperille. Kun olin nuo tehnyt, hän totesi että läpäisin sekä historian että englannin testit, ja että parin viikon sisällä tulisi tietoa valatilaisuudesta (joka oli sitten tammikuun lopulla).
Tuomo
15 August 2000, 13:12
Miksi he edes kyselevät tuollaista? Eikö henkilön taustan selvittäminen ole paljon parempi vaihtoehto? Kuka tahansa voi ilmeisesti opetella rimpsun simppeleitä faktoja läpi ja kun testi on ohi, ei niitä enää muista!
Puppe
15 August 2000, 13:48
Entä mitä olisivat vastaavat kysymykset Suomen kansalaisiksi pyrkiville http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif : "Kuinka monta mitalia Paavo Nurmi voitti Antwerpenin olympialaisissa?", "Kenelle Juha Mieto hävisi olympialaisen kultamitalin sadasosasekunnilla?", "Kuka oli Matti Nykäsen ensimmäinen puoliso?"
Vesa
15 August 2000, 16:40
Puppe,jos et osaa vastata noihin kysymyksiin, voit menettää kansalaisuutesi. http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Kun sain Kanadan kansalaisuuden aikoinaan, niin meiltä taidettiin kyllä kysellä hiukan enemmän maantiedosta ja politiikasta. Muistaako Lokari? Sitten oli juhlallinen vala ja saimme Raamatut. Laulettiin O'Canada ja pari ratsupoliisia seisoi käsi lipassa punaisissa takeissaan.
Siinä kansalaisuudesta on hyötyä kun menee
rajan yli USAn puolelle. Rajalla yleensä selviää parilla kysymyksellä. Miten on muuten, kun USAn puolelta tullaan Kanadaan ?
Lokari
15 August 2000, 17:01
Vesa, en oikein muista, kun siitä on jo noin 20 vuotta. Sinun kuvauksesi kyllä sopii siihen vähään, mitä muistini perukoille on jäänyt. Rajan ylitys Kanadaan päin selviää sillä, kun sanon olevani Kanadan kansalainen ja asuvani tilapäisesti Georgiassa. Amerikkaan pääsee yhtä helposti, kun vilauttaa green (vaaleanpunaista) cardia.
Yksi hyvä kysymys Amerikan kansalaisuustenttiin olisi: who will be the next president and vice president?
Vesa
15 August 2000, 17:23
Hyvä kysymys ,Lokari. Löin muutama kuukausi sitten erään tuttavani kanssa kympistä (vain) vetoa,että Bush voittaa. Nyt vielä näyttää,että voittaisin vetoni,vai?
Meillä on myös valit pian ja nuori uusi kaveri Stockwell Day ja uusi Konsevatiivinen Alliance puolue. Hän tulee vaalikiertueelle picnic:lle aivan tähän meidän viereiseen puistoon ja taidanpa mennä moikkaamaan ehkä seuraavaa pääministeriä.
Sanoisin, että Bush voittaa. Goren ja Bushin välillä se lienee hyvä asia - Gore on ollut osa tämän maan ehkä rappioituneinta johtoa ikinä.
Lokari
16 August 2000, 04:53
Ville, miten Amerikan nykyjohto on rappioitunut (jos emme laske Billin pikku seikkailua Monican kanssa rappioksi)? Annetaanko maan kansalaisille jotain sellaista tietoa, jota resident alien ei saa?
Minä puolestani veikkaan, että seuraavan presidentin nimi alkaa G:llä. Voisin vaikka lyödä vetoa asian puolesta.
Tero
16 August 2000, 04:58
Niin, demokraattien on joku uhrattava, paras kai sitten Gore. Ennustan Bushin voittavan juuri ja juuri ja jäävän yhden kauden presidentiksi.
Vaikka vähemmistöksi jäänen (ja eikös Suomalainen jenkkilässä sellainen jo ole, niin miksei sitten tuplaten!), niin täytyy sanoa ettei sillä liene suurtakaan merkitystä kumpi noista kahdesta tulee presidentiksi. Samaa jauhavat, pikkaisen eri kantilta. Jos vaihtoehtoja ei olisi (ja äänestää saisin!) niin Gorelle sen antaisin, mutta kun on niin miksei sitten Ralph Nader ? Ainoa vaihtoehto johon voisin jopa luottaa. http://www.votenader.com/
--Juha.
Tuomo
17 August 2000, 20:19
Kommentoin itse asiassa presidenttikeskustelua jo toisessa topicissa, joten käykää vilkaisemassa myös "Jenkkipresidenttiä".
Anyway, USA:n presidentinvaaleissa on ainakin tällä kertaa se huono puoli, että ehdokkaat ovat niin älyttömän tuttuja. Gorea on saanut katsella Clintonin vierellä jo ikuisuuden ja Bush on tietyistä muista syistä kuuluisa.
Amerikkalaiseen politiikkaan kaivattaisiin siis uutta verta. Jotakuta sellaista, joka uskaltaisi oikeasti olla jotain mieltä ja johon ei olisi jo ehtinyt kyllästyä. Tämä Nader on tietysti hauska vaihtoehtoehdokas, mutta eihän hänellä mitään mahdollisuuksia ole, kun USA:ssa on oikeasti vain kaksi puoluetta.
No, eihän tämä tietysti minulle kuulu, kun meikäläisellä on jo tarpeeksi murehtimista Halosessakin, mutta lehtiä kun lukee, niin kaikenlaisten amerikkojen presidenttejä tulee katselluksi.
Puppe
20 August 2000, 15:48
Armeijan sedät vastustavat kaksoiskansalaisuutta "varusmiesten valvonnan vuoksi". Kaikkeen nekin viittii sotkeutua. Välillä tuntuu, että tärkein asia suomalaisuudessa on, että muistaa käydä intin. Jos taas on nainen vähintään pitää antaa pyhä lupaus, että tulee nätiksi lotaksi kanttiiniin, jos sota syttyy.
http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20000820KO2&pvm=20000820
[This message has been edited by Puppe (edited August 20, 2000).]
Tuomo
22 August 2000, 09:36
Puppe: Talvi- ja jatkosodan vuoksi armeijan valta Suomessa on vahva. Tai ei niinkään valta, mutta armeijan kritisointi on vaikeaa, koska se koetaan helposti epäisänmaalliseksi.
Moni sotaveteraanikin tms. pitää isänmaan puolustamista maailman kunniallisimpana asiana, ja vain harva uskaltaa tunnustaa, että sota on loppujen lopuksi maailman mielettömin, typerin ja julmin asia.
Ja taustatietona: itse olen menossa armeijaan. En ole varsinainen pasifisti, mutta kriittisyyteni on sen verran voimakasta, että voisin toisaalta jäädä poiskin. Siviilipalvelus vain kestää ikuisuuden ja vaatii hirveätä perustelua sukulaisten suuntaan, joten en taida sitä jaksaa.
Minusta Suomen pitää pystyä puolustamaan rajojaan, mutta hyvä idea olisi palkka-armeija. Saataisiin sinnekin motivoituneita kavereita.
Puppe
22 August 2000, 10:40
Osaako kukaan sanoa, mihin perustuu tämä kohta:
Puolustusvoimille kaksoiskansalaisuus aiheuttaisi ongelmia. Ulkomailla asuvien Suomen kansalaisten asevelvollisuuden valvominen kävisi mahdottomaksi, sillä osoitetiedustelujen tekeminen ja lykkäyshakemusten ja kutsunta-asiakirjojen välittäminen olisi hyvin hankalaa.
Siis jos Suomen kansalainen asuu ulkomailla, saako Suomen viranomaiset tehdä jostain osoitekyselyn koskien tätä henkilöä? Katoaako tämä oikeus, jos henkilö sitten ottaa myös sen maan kansalaisuuden, jossa asuu?
Pyry Vainio
24 August 2000, 22:25
Hankala ja mahdoton ovat toki eri asioita. Hamkaluudet ovat kuitenkin tosiasia. Miksi niitä pitäisi kerjätä sellaisella, mikä ei ole tarpeellista? Ilmankin selvitään ja luultavasti paremmin.
Pyry... luulen, että sinä olet jäävi kommentoimaan kuinka hyödyllinen kaksoiskansalaisuus olisi kun asut (tällä hetkellä) pysyvästi Suomessa, eikä sinulle olisi siten erityistä hyötyä kaksoiskansalaisuudesta (tosin tuskin sinulle henkilökohtaisesti olisi siitä haittaakaan..?).
Totta puhuen itselleni sillä ei ole enää juuri merkitystä. Suomen käytös asepalveluasian suhteen oli sen verran tökeröä, että Suomen kansalaisuudesta meni minulle jossain määrin maku. Ainoa syy siihen, miksi todennäköisesti hankin kaksoiskansalaisuuden mikäli sellaista tullaan tarjoamaan, on se, että laps(e/i)lle olisi kiva tarjota optiota EU-alueella työskentelystä/asumisesta myöhemmin elämän aikana ilman suurempia paperisotia.
Puppe
25 August 2000, 09:30
Kyllä minä ainakin kannatan kaksoiskansalaisuutta vaikka asunkin Suomessa. Oikein lämpimästi kannatan sitä, jos se aiheuttaa päänvaivaa armeijalaisille http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif.
laps(e/i)lle olisi kiva tarjota optiota EU-alueella työskentelystä/asumisesta myöhemmin elämän aikana ilman suurempia paperisotia
Kunhan vaan tämä EU säilyisi pystyssä sanotaanko nyt vaikka aluksi seuraavat 20 vuotta...
Tuomo
25 August 2000, 10:29
Originally posted by Puppe:
Kunhan vaan tämä EU säilyisi pystyssä sanotaanko nyt vaikka aluksi seuraavat 20 vuotta...
Nimenomaan... http://viestit.etusivu.net/old/rolleyes.gif
Pyry Vainio
25 August 2000, 17:15
Wille, jäävi voin olla, mutta samalla yksi niistä, jotka maksavat viulut. Eikös muuten olekin kiva ottaaa edut, jotka toinen kustantaa.
Tero
25 August 2000, 17:29
Jos henkilö on maksanut veroja vaikkapa 20 vuotta Suomessa ja 20 USAssa, eikö se oikeuta joihinkin palveluihin.
Toisaalta olette veronmaksajat sijoittaneet rahojanne tyhmempiinkin asioihin. jos joku haluaa pitää suhteet auki Suomeen, ei kai siitä Suomelle harmia tule?
Vesa
25 August 2000, 19:13
Kyllä Suomessa rahaa ja veronmaksajia löytyy!Suomalaisethan itse aina sanovat,että Suomi on hyvinvointivaltio. Täällä rapakon takana ihmiset eivät koskaan puhu elävänsä hyvinvointivaltiossa. Päinvastoin, marisevat aina bensan hinnoista ym.
Sinne vaan jonon jatkoksi Suomeen somalien ja mustalaisten joukkoon nauttimaan hyvinvointivaltion eduista. Kyllä Pyry ja muut hyväosaiset maksaa. http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Viertonen
25 August 2000, 19:25
En ymmarra miksi kaiken pitaa aina maksaa "rahaa". Olen maksanut veroja seka Suomeen etta Amerikkaan. En ole koskaan kirjaa pitanyt siita miten paljon olen maksanut ja mita etuja olen saanut, vaikka olis kai noin niinkuin ammatin puolesta. Uskon etta en ole Suomen veronmaksajille ollut suurenpi rasitus kuin osa tuntemistani ihmisista - niista jotka ovat olleet tyottomina noin kymmenen vuotta, joille ei ole toita mukamas loytynyt nousu- tai laskukausista riippumatta.
Itse en ole valinnut asuinpaikkaani, nain vain on kaynyt. Jos tulevaisuudessa aviomiehelleni sattuisi vaikka onnettomuus, haluaisin ehdottomasti takaisin Suomeen. Minulle ei henkilokohtaisesti ole mitenkaan hohdokasta asua tuhansien kilometrien paassa perheestani. Ei ole vaan reilua pelia etta vuodesta toiseen maksan veroja, eika minulla ole edes aanioikeutta!! Jos saisin samat oikeudet kuin Amerikan kansalaiset, en koskaan edes harkitsisi luopuvani Suomen kansalaisuudesta - varmaan aika huvittavaa, mutta se on minulle erittain tarkea asia, eika sita pitaisi rahassa mitata.
Puppe
25 August 2000, 19:52
Sinne vaan jonon jatkoksi Suomeen somalien ja mustalaisten joukkoon nauttimaan hyvinvointivaltion eduista.
Niinpä. Istuin päivänä muutamana vuoronumerolappu kourassa Kelan penkillä. Ovesta saapui somaliperhe. Saatananmoinen meteli, lapset hyppivät ja räkivät kaikkialla ja kaikkialle. Repivät hakemuksia ja kaatoivat roskiksen. Voi kutku, kun alkoi oksettaa. Isä-neekeri meni hakemuspapereiden luokse, molotti jotain ja levitteli käsiään. Samassa vieressäni istuneet kaksi keski-ikäistä miestä möläyttivät:
”Taitaa olla ne värivammakorvauskaavakkeet loppu.”
Moni virastossa olleista repesivät nauruun, mutta moni katsoi paheksuvasti. Jotkut jopa lähtivät pois, mumisten jotain RASISTEISTA. Somaliperhe ei edes tajunnut koko asiaa, vaan jatkoi eläintarhaan kuuluvaa menoaan.
Eija
25 August 2000, 20:23
Viertonen - hyvin sanottu!
Tänään tuli INS:än kutsu mennä Norfolk'iin 13 syyskuuta vannomaan vala, joka sitten virallisesti tekee minusta Amerikan kansalaisen.
Olen asunut USA:ssa kohta kolme vuosikymmentä, synnyttänyt lapseni täällä Amerikan kansalaisiksi. Kaksi heistä on jo naimisissa, ja pian (Toivossa on hyvä elää!) tyttäret tekevät minusta mummun.
Kun lapset olivat pieniä, ajattelin kuten Viertonen, että jos mieheni kuolee niin palaan lasteni kanssa Suomeen. Nyt ei ole paluuta, koska lapseni ovat aikuisia, amerikkalaisia, ja tämä on heidän kotimaansa. Kuitenkin, itse olen Suomessa syntynyt, Suomessa lapsuuteni ja nuoruuteni viettänyt. Sidettä Suomeen ei koskaan voi katkaista, kun molemmat vanhempani, kaksi veljeäni ja isovanhempani on siunattu Isänmaan multaan. Suomessa myös elävät kaikki lähisukulaiseni, sisar ja veljiä, olen siellä "se hassusti puhuva täti" kahdeksalle sisarusten lapselle. Suomalaisuus on ehdottomasti osa mennyttä elämääni. Ja ihmisen on absoluuttisen mahdottomasti antaa osa elämäänsä pois!
Uskallan puhua monien siirtolaisten puolesta, asuvat he sitten joko USA:ssa, Ruotsissa, Itävallassa, Etelä-Afrikassa, Kanadassa, Australiassa tai missä muussa maassa tahansa, että me tunnemme olevamme kahden maan kansalaisia, ja tuntuu aivan luonnonvastaiselta ajatella olevansa ei-suomalainen! Antoipa Suomen valtio pitää meidän Suomen kansalaisuutemme virallisesti tai ei, sydämessämme olemme ikuisesti suomalaisia!
Kerran suomalainen, aina suomalainen!
Lissu
25 August 2000, 22:06
Tuntuu hassulta jos monet suomalaisista (Suomessa) ajattelevat Pyryn tavoin. Onko tosiaan näin että ajatellaan "jos kerta on muuttanut pois Suomesta niin pysyköön sitten pois."
Itse en aio luopua Suomen kansalaisuudesta. Ja tällä hetkellä olen hyvin varma siitä; varsinkin luettuani Pyryn kommentin. Olen veronmaksaja Suomessa koska omistan pienen tilkun suomalaista maaperää. Suomi tulee aina olemaan hyvin tärkeä ja sen vuoksi yritän myös pitää lapseni pysymään kiinnostuneina suomalaisuudesta. Amerikan kansalaisuus kiinnostaa vain jos kaksoiskansalaisuus hanke menee läpi.
Tero
25 August 2000, 22:12
Jotteivät suomalaiset jäisi ilman tällaista erinoimaista tilaisuutta, tehkäämme siis kaikista suomalaisista kaksoiskansalaisia. Jos ei muu käy, on valittava joku EUn maa toiseksi kotimaakseen. Sitten ei tartte olla kateellisia.
Eija
25 August 2000, 23:16
Tero, siihen sinun novellisi jatkoon... minua haluttaa tietää miten siinä käy!
Yksi ehdotus "Testamentin" jatkoksi: tee siitä äiteestä kaukaisen amerikkalaisserkun miljonääriperijä ja muuta se Floridan Suomalaiseen Lepokotiin viettämään vanhuudenpäiviä. Se äitee voi sitten testamentata miljoonansa meille ulkosuomalaisille, että meillä on vara lähettää oma lobby-ryhmä ajamaan meidän kaksoiskansalaisuusasiaa Helsingin politiikkakentällä! http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif
Pyry Vainio
25 August 2000, 23:21
Lissu, kuka sinua estää pitämästä Suomen kansalaisuutta. Ainoastaan, jos haluat ottaa jonkin toisen kansalaisuuden, joudut siitä luopumaan. Mielestäni leivän voi vain joko syödä tai säästää.
Vesa
26 August 2000, 00:25
Eija, minulla on toinen ehdotus Teron novellin jatkolle : Äitee tekee testamentin suoraan Vesa :lle,väsymättömälle ihmisoikeuksien ja suomalaisuuden puolesta taistevalle pioneerille. Rahat tulisi silloin käytettyä aivan takuulla oikealla tavalla. Kävisin moikkaamassa ensin Aloa Kapkaupungissa ja hän voisi konsultoida paikallisten suomalaisten olosuhteista, sieltä sitten Australiaan ja Floridan kautta Helsinkiin.
Sitten pari kuukautta ankaraa lobbaamista ympäri Suomen,tai jos rahaa olisi vielä jäljellä, niin kolme,ja sitten kotiin odottamaan tuloksia. Novelli loppuisi tietysti onnellisesti kaksoiskansalaisuuteen ja kaikkiiin etuihin ja eläkkeisiin, mitä ikinä vain on tarjolla,ja tulee tarjolle.
[This message has been edited by Vesa (edited August 25, 2000).]
Viertonen
26 August 2000, 00:50
Sita elaketta kun varsinkin saa niin hirveesti jos on Suomessa tyoskennellyt vain osan elamastaan. Saiskohan sita kokonaista sata taalaa kuukaudessa. Ei varmaan monetkaan sen rahan peraan lahde.
Eija
26 August 2000, 01:04
Suomen Leipä ja Amerikan Kakku
Elämänsä kotimaassa asuvalle saattaa olla vaikeaa ymmärtää mitä synnyinmaan kansalaisuuden menettäminen VOI ulkomailla asuvalle suomalaiselle merkitä. Me monet ulkosuomalaiset (ainakin Leena mainitsi olevansa yksi niitä) olemme muuttolintuja, ja on hengenterveydellemme suotuisaa saada pitää siipemme.
Tässä kaksoiskansalaisuusasiassa ei ole kysymys Suomen Valtion RAHALLISEN leivän syönnistä. Se on juuri sitä hengellisen leivän syöntiä.
Toisaalta monelle USA:ssa asuvalle ei-kansalaiselle voi aiheutua rahallisesti isoja menetyksiä, jos ei halua syödä Amerikan kakkua (=citizenship).
Unto Mononen kirjoitti Satumaan laulun ja kertoi siinä:
"Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa,
missä onnen kaukorantaan laine liplattaa.
Missä kukat kauneimmat luo aina loistettaan,
siellä huolet huomisen voi jäädä unholaan.
Oi jospa kerran sinne satumaahan käydä vois,
sieltä koskaan lähtisi en linnun lailla pois,
vaan siivetönnä en voi lentää, vanki olen maan,
vain aatoksin, mi kauas entää, sinne käydä saan."
Mitä haittaa (ja kenelle?) on antaa meidän ulkosuomalaisten, jotka synnyimme siipien kanssa, pitää synnyinmaamme kansalaisuus? http://viestit.etusivu.net/old/confused.gif
Eija
26 August 2000, 01:11
Hei, Tero, tee minusta Vesan sihteeri sille lobbausmatkalle!! heh heh http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif Kiva olisi lähteä Australiaan nyt talvella, panin jo aurinkolasit päähän! http://viestit.etusivu.net/old/cool.gif Eija, sihteeri http://viestit.etusivu.net/old/rolleyes.gif Vesa, miljonääriperijä
[This message has been edited by Eija (edited August 25, 2000).]
Tero
26 August 2000, 03:15
Ei siitä pahaisesta osakehuoneuston testamentista paljon saisi. Mutta ehdin jo liittää siihen jatkon ennen pyyntöjä.
testamentti (http://njet.net/palstat/article.phtml?art_id=196)
Pyry Vainio
26 August 2000, 09:20
Viertonen, jos sinulla on olemassa Suomessa ansaittu työeläke, saat eläkkeen täytettyäsi 65 vuotta riippumatta siitä, missä asut. Eläkeoikeus ei ole sidottu asuinpaikkaa. Jonkin verran eläkeläisiä muuttaa joka vuosi Välimeren rannoille. Itsellänikin oli katseltuan datsha Kotorin lahden rannalla, mutta viime vuosien levottomuudet ovat himmentäneet ajatuksen hohtoa.
Leena
26 August 2000, 16:02
Vesa: jos Eija kerran haluaa sinun sihteeriksi ja ne meitä maapettureita vihaavat ihmiset tietää, että sinulla on rahaa, henkivartiajan toki tarvitset.
Minulla on pituutta vain joku 160cm, mutta jo kouluaikoina sain lapset parkumaan (esitin Topeliuksen mustaa enkeliä niin antaumuksella, että ainakin viisi ipanaa parahti itkuun, kun peläsivät niin kovasti).Saan varmasti pidettyä isommatkin ihmiset loitolla.
Kuntokaan ei ole valtavan huono ja huutaa osaan tosi ilkeästi. http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif
Vesa
26 August 2000, 16:44
Leena,homma on Sinun! http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif
Ongelmaksi jäi vain se,että novellissa ei tehty minusta miljoonaperijää.
http://pix.etusivu.net/arch0202/aitku.gif
Tero
26 August 2000, 19:12
Sori. Ei ollut miljoonia tarjolla, olivat tavallisia duunareita novellin henkilöt.
Leena
26 August 2000, 21:29
Tero, olisit nyt voinut ainakin antaa sille naisrukalle lottovoiton ihan viimeisinä päivinä.Tai joku niistä lapsista olisi voinut mennä vaikka suomen uuteen miljonääri tv ohjelmaan, pääsehän sinne duunaritkin.
Nyt romahti Vesan, Eijan ja minun maailma kokonaan. Kuika julmaa.
Vesa: yhdyn kyyneliisi.Se olisi ollut paljon hauskempaa hommaa, kuin tämä nykyinen pillerien pyörittäminen on.
Tero
27 August 2000, 01:22
Hmm. Tätinikin lottoaa edelleen, joskus. Mutta kioski sulki, ehkä ei lotota. Ihmeesti ne ihmiset jaksaa pelata ja lotota. Meillä on uhkapeli Missourissa (monta kymmentä?)miljoonabisnestä.
Viertonen
28 August 2000, 17:32
[QUOTE]Originally posted by Pyry Vainio:
[B]jos sinulla on olemassa Suomessa ansaittu työeläke, saat eläkkeen täytettyäsi 65 vuotta riippumatta siitä, missä asut. Eläkeoikeus ei ole sidottu asuinpaikkaa.
Ansaittu!!! Just naulan kantaan!!! Miksi sitten sanotaan etta joku jaa maksamaan viulut. Suomeen ei haluta ulkomaalaisia ja tuntuu silta, etta ei edes suomalaisia; kun on kerran lahtenyt, niin pysykoon poissa
Pyry Vainio
28 August 2000, 22:40
Työeläkehän on osa työntekijän palkkaa. Se vain maksetaan myöhennettynä. Sama se, minkä maan kansalainen sen on verollista työtä tehden ansainnut ja sama, missä maassa hän eläkettä nauttiessaan asuu. Siitähän tässä ei ole hiukkaakaan kyse, mutta käsitteet voi sotkea siirtymällä epäolenneisuuksiin ja asiaan kuulumattomiin kysymyksiin. Kansalaisuudesta luopuminenkaan ei vie ansaittua työeläkettä, joten eläkkeen säilyttäminen ei voi olla kaksoiskansalaisuuden peruste.
Viertonen
29 August 2000, 00:02
Originally posted by Pyry Vainio:
Wille, jäävi voin olla, mutta samalla yksi niistä, jotka maksavat viulut. Eikös muuten olekin kiva ottaaa edut, jotka toinen kustantaa.
Mista viuluista tassa sitten puhutaan??
Saan vaan jostain kummasta sen kasityksen, etta jos meilla muutamalla ihmisella olisi kaksoiskansalaisuus meista tulee heti samalla hetkella yhteiskunnan loisia. Tassa pitaisi todella olla kyse muusta. Pitaako meidan elaa toisen luokan kansalaisina vain sen takia, etta emme halua luopua Suomen kansalaisuudesta?? Voisitko edes yrittaa kuvitella miten tarkeaa on pitaa oma identiteettinsa kun on kaukana "kotoa".
Viertonen.. olen ihan samaa mieltä. Suomen ulkopuolella asuessaan Suomelle ei ulkosuomalaisesta ole kuluja. Jos tilaan uuden passin, se maksaa. Ehkä korkeintaan saattaisin käydä terveyskeskuksessa jos sattuisin saamaan flunssan viettäessäni kesää Suomessa, mutta tuo tuskin kovin suurta rasitetta aiheuttaa Suomessa asuville veronmaksajille. Sitäpaitsi, minullakin on omaisuutta Suomessa, mistä joutunen maksamaan omaisuusveroa joka tapauksessa.
Puppe
29 August 2000, 10:19
Ehkä korkeintaan saattaisin käydä terveyskeskuksessa jos sattuisin saamaan flunssan viettäessäni kesää Suomessa, mutta tuo tuskin kovin suurta rasitetta aiheuttaa Suomessa asuville veronmaksajille.
Varsinkaan kun terveyskeskuksessa käyminen ei enää ole ilmaista, vaan on terveyskeskusmaksun käsite jonka käytännön suuruus/toteutus taitaa vaihdella kunnittain, katso esim. Hyvinkää (http://www.hyvinkaa.fi/SOSIAALI/TERVKESK/tkmaksut.htm)
[This message has been edited by Puppe (edited August 29, 2000).]
Pyry Vainio
29 August 2000, 22:01
Kakunhan voi joko syödä tai säästää, mutta molempia vaihtoehtoja ei voi toteuttaa. Tunteeko joku tosiaan itsensä toisen luokan kansalaiseksi jos on "vain" USA:n kansalainen. Jos näin on, eikö silloin kannata säilyttää Suomen kansalaisuus ja olla siirtymättä toiseen luokkaan. Jos taas ei ole, pahaako sillä Suomen kansalaisuudella tekee. Täällä se aiheuttaa kuluja jo esim erilaisten rekisterien ylläpidossa ja päivittämisessä.
Puppe
29 August 2000, 22:20
Pyry: USA:n kansalaisille voi toisesta passista olla arvaamatonta hyötyä. Eihän koskaan tiedä, koska pitää esim. matkustaa alueella, jossa USAlaisiin on ryhdytty suhtautumaan vihamielisesti jonkin maailmanpoliisi-operaation takia. Tai pahimmassa tapauksessa on paikalla, kun joku sissiliike päättää kidnapata muutaman USAn kansalaisen vaikuttaakseen USAn halukkuuteen leikkia rosvoa ja poliisia juuri siellä http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif
Viertonen
30 August 2000, 00:23
Hellooooo.... Toisenluokan kansalaisella tarkoitan sita, etta joudumme maksamaan veroja, mutta meilla ei ole minkaanlaista "aanta" = emme saa aanestaa edes omaa koulupiiriamme koskevissa asioissa, saatikka sitten missaan suuremmissa jutuissa. Tama menee ilmeisesti vahan yli ymmarryksen???
Myos, mita kuluja mahtaa syntya poissaolevien rekisterista? Jos henkilo on virallisesti muuttanut ulkomaille, hanet on siirretty poissaolevien rekisteriin. Mina en esimerkiksi Suomeen mennessani voi kayttaa edes terveyskeskuksen palveluja, vaan minun taytyy menna yksityispotilaaksi, ja minun on itse vastattava sataprosenttisesti kuluista. Enpa usko etta minun nimeni siina yhdessa rekisterissa ihan hirveita maksaa veronmaksajille. Voisitko viela tarkentaa mita silla kakun syomisella jas saastamisella oikein tarkoitat?
Tero
30 August 2000, 14:16
Miten olisi kansalaisuudessa joku aktiivistatus? Suomalainen saisi vaihtaa kansalaisuutta, ja silti pitä suomalaisuuden jäädytettynä? Passia ei saisi, mutta kansalaisuus voitaisiin palauttaa vaikka päivän kuluessa, jos sitä vaatii ja asuu taas EUn sisällä. Sitten saisi itse päättää pitääkö muun maan kansalaisuu