PDA

View Full Version : Finnairin monopoli

Tuomo
15 April 1999, 09:41
Olen tässä jonkin aikaa seuraillut Finnairin hintoja ulkomaan lentojen osalta. Miksi ihmeessä Finnair pitää vieläkin yllä suorastaan kiskurimaisia hintoja? Jos haluaa esimerkiksi matkustaa Jenkkeihin, on syytä harkita esimerkiksi reittiä Helsinki-Lontoo (SAS) ja sieltä Lontoo-New York (British Airways).

Finnair on aina ollut huippuluokan yhtiö (palvelussa ei ainakaan minun mielestäni ole mitään valittamista), mutta kun vertailee hintoja, huomaa, että Finnairin monopoli Suomen markkinoilla on myös nähtävästi määrännyt hinnat.

SAS tarjoaa tätä nykyä paljon halvempia lentoja. Ihme, ettei asiaan ole puututtu Finnairin pääkonttorissa.

Pyry Vainio
15 April 1999, 10:50
Finnairin kotimaanlennot ovat kansainvälisesti katsottuna edullisia, varsinkin jos on mahdollisuus valita lentovuoro. Finnairin monopoli siirtyi kotimaan lennoissakin historiaan, kun Suomesta tuli EU:n jäsen. SAS ja sen tytäryhtiö Air Bothnia ovat ottamassa kohtuullista osuutta kotimaan liikenteestä.

Vuosien 1973 - 1989 välin olin työtehtävässä, jossa matkustin ehkä 50 lentomatkaa vuodessa lähes joka puolella maailmaa. Sen jälkeen seuraavassa (nykyisessä) työtehtävässä huomattavasti vähemmän, mutta edelleen muutaman kerran vuodessa. En todellakaan allekirjoita mielipidettä Finnairin hyvästä palvelusta. Itselläni, kuten työnantajayrityksessäni muutenkin oli käytäntönä lentää lähilennolla Turusta tai Porista Tukholmaan ja jatkaa sieltä eteenpäin jollakin kansainvälisellä yhtiöllä. Ongelmia oli paljon vähemmän.

Muuten paras tapa vaikuttaa Finnairin hintoihin ja parantaa Finnairin palvelua, on käyttää muita yhtiöitä. Aleneva matkustajamäärä herättää aina yrityksessä kysymyksen palvelutasosta varsinkin kun Finnairin valtiollisena yrityksenä nauttima suojattu asema alkaa myöskin olla historiaa.

[This message has been edited by Pyry Vainio (edited 15-04-99).]

Tero
15 April 1999, 13:50
Joo, taytyykin verrata SASin hintoja. Kiireellisella matkalla sita kuitenkin lentaa New Yorkista Helsinkiin suoraan mieluummin.

Anni
15 April 1999, 20:11
Itse en ole kertaakaan lentänyt USA:sta Suomeen tai toisinpäin suoralla Finnairin lennolla. Syy ei ole ollut erityinen boikotointi, vaan se, etten ole asunut lähellä Finnair-kaupunkeja täällä. Lisäksi täällä päässä esimerkiksi Atlantan Hartsfield (matkustajamäärältään maailman suurin lentoasema) on nopeampi tullausasema kuin esimerkiksi JFK.

Viimeisimmät Suomen-matkani olen tehnyt Deltan (Swissair-Finnair)-linjoilla. Zurichin kautta viikonloppu Sveitsissä viipyen maksoi noin USD1200.

Itse en enää halua kulkea Frankfurtin kautta, jos sen voin kiertää. Olen kyllästynyt sen lentoasemahenkilökunnan jäykkyyteen ja epäystävällisyyteen. Lisäksi se on minusta levottomin lentoasema, jolla olen käynyt, kun se on monen maanosan ilmatieristeys. Itse olen kokenut Deltan palvelun tähän asti kokeilemistani kymmenkunnasta lentoyhtiöstä kaikin puolin miellyttävimpänä. Hintataso on samaa luokkaa kuin esimerkiksi KLM:llä ja Lufthansalla. British Airways'iä en ole muistaakseni kokeillut.

Kokemukseni KLM:stä ovat myös hyviä (lentopalvelu ja vahinkojen korvausten hoito). Lennot Suomeen sillä siis Amsterdamin kautta.

Tero
10 May 1999, 15:08
Jos joku tietaa muita edullisia lentoyhtioita lisaa, niin kertokaa.Olen mahdollisesti menossa pikaisesti Suomeen.

Tero
11 May 1999, 16:02
Soitin Finnairille NYkiin.Siella oli virkailija jonka kanssa puhuin puoli tuntia, ilmeisesti aika uusi siirtolainen aksentista paatellen(ei ollut suomalainen).Henkilö ei ollenkaan osannut bookata USAn osaa matkasta, pelkästään NY-Hki.Ensin luulin henkilon taitavan hommansa, lopulta tuli esille ammattitaidottomuus, enkä usko että hän hämmästyi kun jouduin lopettamaan toivottomana.
Miksi Finnair tahtoo minun varaavan matkatoimiston kautta?Tosiaankin heikkoa palvelua puhelimessa.Lopulta paadyin kuitenkin Finnairin lennolle, en sitten tieda miksi virkailija ei loytanyt edes tata osaa lennostani.Han ehdotti etta he varaa kansainvalisen osan ja itse varaan erikseen kotimaan osan.Kukaan joka vahankin on matkustanut tietaa etta koko homma pitaa bookata samassa.Joskus jatan auki sellaisia mahdollisuuksia etta ajan laheiseen kaupunkiin ja lennan sielta.

[This message has been edited by Tero (edited 11-05-99).]

Tuomo
14 May 1999, 17:29
Minulla oli taannoin tuttu New Yorkin Finnairilla töissä. Hän oli joku pomo siellä ja osasikin aina järjestellä asioita. Kerrankin kun olimme Hki-Tukholma -risteilyllä, hytistämme löytyi avaamaton shampanjapullo ja vieressä tuttavamme raapustama viesti. Emme tiedä, miten hän sen teki, mutta ilmeisesti Finnairin ja Viking Linen porukat tuntevat toisiaan...

Tuttavani muutti kuitenkin hiljattain takaisin Suomeen ja opiskelee nyt Helsingissä. Sinänsä hiukan harmi, sillä olen kaverini kanssa suunnitellut vierailevani Jenkeissä kesällä 2000. Alkuperäiseen suunnitelmaan kuului astella tuttavani toimiston ovesta sisään Manhattanilla keskellä kirkasta kesäpäivää ja yllättää hänet täysin. Valitettavasti tämä yllätys ei nyt onnistu (paitsi ehkä Helsingissä, mutta siinä ei ole mitään hohtoa).

Tämä ei nyt hirveästi liittynyt käytävään keskusteluun, mutta tulipa vain mieleeni.

Tuomo
14 November 2000, 12:03
Onko lentäminen Jenkkeihin nykyisin yleisesti ottaen halvempaa Finnairilla vai näillä muilla lentoyhtiöillä? Air France ainakin myi hiljattain halpislippuja rapakon taakse.

(Tässä topicissa on tullut arvosteltua Finnairin korkeita hintoja, mutta onko tilanne muuttunut viime aikoina?)

[This message has been edited by Tuomo (edited November 14, 2000).]

Puppe
14 November 2000, 13:00
Tänään selvitin paljon maksaisi lentään Finskillä Helsinki-Kuopio-Helsinki niin että lauantain ja sunnuntain vastainen yö perillä. 840mk, eli kallista on.

Finnair koittaa välillä sumuttaa asiakkaita ihan kyballä One-World yhteistyön myötä. Esimerkiksi suorat lennot Helsingistä Torontoon lakkautettiin, paitsi kesällä taitaa olla pari kolme lomalentoa. Nyt sitten BA:n lennot BA092/BA093 Heathrowsta Torontoon saivat myös Finnairin koodin, ja Finski julkaisi lehdistötiedotteen (http://www.finnair.fi/yritysinfo/uutiset/nayta_tiedote.asp?id=71) "Uusi yhteys Suomesta Kanadaan... Suomen ja Kanadan välille on viimein saatu kauan kaivattu ympärivuotinen lentoyhteys". Anteeksi!?! Mikä uusi yhteys se muka on. Heathrown kautta Torontoon on voinut lentää jo iät ja ajat, puhumattakaan kaikista muista vaihtoehdoista missä on yksi koneen vaihto. No kai tuokin johonkin uppoaa.

Puppe
14 November 2000, 13:04
"Jos joku tietaa muita edullisia lentoyhtioita lisaa, niin kertokaa.Olen mahdollisesti menossa pikaisesti Suomeen."

Olisiko LOT vaihtoehto? Varsovan kenttä on kyllä ankeahko, mutta sieltä on vain reilun tunnin lento Helsinkiin.