PDA

View Full Version : Lomalla

Olkaahan ihmisiksi täällä viestitaululla; olen lomalla 10.6. - 18.6. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Tero
11 June 2000, 15:16
Kyllä me koitetaan olla sottaamatta paikkoja. Jos nyt sattuu niin, että taulu menee jumiin, niin don't worry, kyllä me viikko kestetään. Jos niin sattuu, voidaan myös tavata osoitteessa: http://brayforum.cjb.net/
Stella sieltä käy täällä useammin kuin kukaan meistä siellä, mutta minä olen sielläkin keskustellut, usein se on vain kaksinpuhelua ollut.
Stellan Taulussa on joitakin mutkia rekisteröityä, mutta hänellä on kyllä ohjeet jos jaksaa lukea. Mutkana on global ja local salasanat.

[This message has been edited by Tero (edited June 11, 2000).]

I'm back! http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif Aloha kaikille! Kuvia Hawaijilta ja muuta uutta seuraa kohtapuoliin.

Tero
19 June 2000, 21:53
Okei.
Oletko seurannut AUn kehitystä?Jos ne kerran laajentaa, tarttisivat kunnon web sivut.

Totta, mutta AU:lla ei ole varaa palkata minua, enkä tee töitä ilmaiseksi kaupalliselle firmalle. Aika, joka AU:n sivujen kehittämiseen aikoinaan meni ei ollut siitä saamani korvauksen arvoista, mikä oli suurin syy Etusivun eriytymiseen AU:n sivuista alunperinkin.

Tero
22 June 2000, 19:49
Niin sinun ei odoteta varmaan auttavan. Mutta jos niillä markkinat on mielessä, se vaan kannattais.

Toisaalta ei ole niinkään tarve kaikkea tietoa nettiin dumpata. Lehdet ovat palvelu vanhemmalle väelle joka nettiä ei vielä ole löytänyt.Nuoret hakevat tietonsa suoraan netistä ilman lehtiä. Saas nähdä mihin se 10 vuodessa kehittyy. Muut pohjoismaiset sinnitelevät lehdillään, joissa yli puolet tekstistä on englantia.

Totta... ilman kokopäivätoimista web-toimittajaa pienen etnisen lehden on vaikea kilpailla suurten kansallisten lehtien kanssa uutissisällöstä. Ylläpito ei yksinkertaisesti kannata.

Toisaalta ainakin Amerikan Uutiset oli todellakin vanhemmalle lukijaväestölle suunnattu, toivon, että uusi North American Update tulee olemaan ainakin vähän "nuoremman" tyylinen.

Tero
27 June 2000, 15:04
Jotain Sakri lupaili saada nettiin.Ilmeisesti joku Canadan Uutiset toimittaja osaa sen verran nettitouhuja.

sininen
28 June 2000, 02:49
Hei !
Mitä Amerikan Uutisista?? Onko kilpailija joutunut suohon?? Mitä Sakri on luvannut netille??
Kiinnostavaa.
Olen ollut viimeiset yhdeksän vuotta kilpailevan "RAIVAAJA"-lehden ( 95 v.) vapaaehtoinen, palkaton free-lance toimittaja. Juttuja on julkaistu yli sata. Aika hyviä juttuja.
Totuushan on että RAIVAAJA on Pohjois-Amerikan suurin, vanhin ja kaunein.
(Veikkaan, että Sakri tarttuu tuohon vanhaan, kauneudestahan ei meidän kahden välillä voi olla epäselvyyttä)
Hei, pojat, mitä haluatte ???

Sininen

Eija
28 June 2000, 15:41
Hei Sininen -
mielenkiinnolla luin sanottavasi. Heti sen jälkeen päätin tilata Raivaajan osoitteeseeni, mutta eipä sitä näy voivan tilata ainakaan helposti netin kautta. Olen Amerikan Uutisten lukija (Tero: missä sinun TeronTorvest on? Et ainakaan voi pitää ajan vähyyttä syynä!) ja aion tilata ja näin yhtenä pienenä lehden kannustajana pitää sen pystyssä. Minä kai olen sen verran vanhanaikainen, että pidän arvossa vanhoja traditioita enkä halua, että AU menee alle. Ei ole mikään mukavampaa kuin löytää vanha tuttu AU postilaatikosta Suomenlippu kulmassa.

Tero
28 June 2000, 19:11
Torvijuttuja on ollut harvakseen. Siellä on sisällä Pembroke haastatteluni, joka tulee kai jossain lehdessä julkaistuksi, en itsekään tiedä.
Toinen juttu on se, että netissä kirjoittelusta saa palutetta, kun taas Torvijuttuja ei tiedä kuka lukee ja reagoi.Ainoastaan silloin kun olen kirjoittanut autoista on tullut palautetta.

Kenties yritän yhden jutun englanniksi, kun kerran lehtikin on Finnish Update.
...........
Back to your regularly scheduled Etusivu topics.

sininen
02 July 2000, 01:15
Hei Eija!
mailaa mulle osoitteesi, niin saat Raivaajan.
Tilausmaksu USD25/vuosi. Ilmestyy joka viikko.
terveisin Sininen

Walrus
04 July 2000, 12:32
Sininen, Raivaaja-lehdestä mieleen tuli aika, jolloin asuin aavan meren sillä puolen. Olin Raivaajan tilaaja ja kävin muutaman kerran juhlistamassa Uuden Englannin suvea Saima Parkissa (Fitchburg, MA). Muistuuko mieleen sellaista tapahtumaa, jossa Fitchburg-Leominster Municipal Airportilla light twin syöksyi maahan Halloween-yönä 1997, ja kaksi ihmistä menettivät henkensä? Lensin ko. koneella Piper N3EV vain kaksi päivää ennen onnettomuutta. Olin Holdenissa lennonopettaja Bill Ogertin hautajaisissa; hän oli silloinen työtoverini ja esimieheni. Ohessa linkki National Transportation Safety Boardin tapahtumaselostukseen.
www.ntsb.gov/Aviation/NYC/lnarr_98A024.htm (http://www.ntsb.gov/Aviation/NYC/lnarr_98A024.htm)

sininen
04 July 2000, 16:39
Järkyttävä tapaus.
Kummallista, etten ollenkaan muista kuulleeni siitä, vaikka täällä olinkin.
Jos olet kolme vuotta sitten asustanut täällä ja kunnioittanut Saiman rientoja läsnäolollasi, niin olisi todennäköistä että olemme tavanneetkin.
Kenties olet lukenut jonkun artikkeleistanikin Raivaajassa. Kirjoitin kaikenlaista puuta heinää kun Maritalle aina kelpaa jutut.
Missä asuit ??

Walrus
05 July 2000, 11:54
Jokaisen lentokentän äärellä asuu ihmisiä, jotka saavat vettä myllyynsä onnettomuuksista ja muista tavallisuudesta poikkeavista tilanteista ristiretkessään lopettaa ilmailutoiminta kotinurkiltaan. Sain tietenkin oman osuuteni tästä palautteesta aikoinaan, ja minulle jäi käsitys että lähialueen asukkaat tiesivät liiankin hyvin tapahtuneesta. Tapahtumaa mm. selostettiin suorana helikopterista, ja se oli pitkään yleinen puheenaihe ainakin Fitchburgissa, jossa asuin. Onni onnettomuudessa tällä kertaa oli se, että vahinkoja sivullisille ei tapahtunut.

Asuin aivan Fitchburgin keskustan tuntumassa Holt streetillä, Hastings housea vastapäätä. Todennäköisesti kahden vuoden aikana törmättiinkin jossain kekkereissä, vaikkei oltaisi puheisiin päästy.

sininen
07 July 2000, 04:47
Täytyy olla niin, että tapahtuma-aikaan olin Suomessa. Kun ei puoliskonikaan, entinen harrastelijalentäjä ja purjelennon opettaja, muista kuullensa tapahtuneesta.
Tosin meidän vikana on, että emme tilaa paikallisia lehtiä ja telkkaria en katso juuri koskaan.
Jos onettomuudesta on raportoitu TV:ssä on ikiomani tarkoituksella suojannut minut sen kauhuilta.

Tero
17 July 2000, 14:12
Finnish Update näyttää tehneen linkit tänne Etusivulle: http://www.finnishupdate.com/

Tuomo
20 July 2000, 20:16
Sori, että viittaan taas johonkin iänikuisen vanhaan viestiin, mutta olen ollut aika paljon poissa tältä taululta...

Ville: Onkos AU:lla nyt ylipäätään varaa mihinkään? Itse olen työskennellyt useissa paikallisissa, pienissä "mediataloissa" ja totuus näyttää olevan, että vain suurilla ja kauniilla on varaa ylipäätään johonkin. Itse tarjouduin joskus taannoin AU:n kolumnistiksi, eikä jutuissanikaan varmaan hirveästi vikaa ollut, mutta projekti taisi kariutua lähinnä pyytämääni hintaan (joka ei kyllä ollut mitenkään kohtuuton suhteessa niihin taksoihin, joita Suomessa kolumneista maksettaisiin, mutta kuten sanottu: tuskin AU:lla on varaa mihinkään).

Itse asiassa minun täytyy sanoa, että vihaan rahaa. Ja se taas johtuu siitä, että olen huomannut, kuinka paljon raha sanelee asioita vähän kaikessa. Varsinkin TV-maailmassa, pienetkin jutut ovat ihan älyttömän kalliita. Sanomalehdenkin painaminen on kallista ja siksipä pienet etniset lehdet samoin kuin paikallislehdetkin elävät kyllä vähän kädestä suuhun.

Tämä taas tekee hallaa osaamiselle, sillä kunnon web-toimittaja maksaa, kunnon TV-ohjelman tekeminen maksaa ja jos rahaa ei löydy, lahjakkaat ihmiset eivät saa tehdä sitä, mitä haluaisivat ja parhaiten osaisivat. Ja SE, jos mikä on sääli.

Tuomo, eipä niillä taida paljon rahaa olla. Lehti perustuu paljolti ilmais- tai puoli-ilmaistoimintaan (ainakin kolumnistien puolelta). Minäkin mielelläni auttaisin tuollaisessa toiminnassa, mutta kun en satu olemaan äveriäs, raha valitettavasti näyttelee jonkinlaista osaa. Koska webin puolella AU:n vanha ilme ja imago painoi riippakivenä, Etusivun eriytyminen antoi enemmän vapautta suunnitteluun ilman että rahallinen korvaus mitenkään huomattavasti muuttui. Voisin varmasti halutessani lisätä tänne materiaalia ja myydä mainoksia; ehkä niin tulevaisuudessa, mutta tällä erää Etusivu toimii hyvin nykyisessä muodossaan. Ainakin voin selkeästi ilmaista, että sivusto on minun kehittämäni.

Itse asiassa Etusivua voisi kehittää kovasti eteenpäin. Paljon ideoita onkin, mutta viimeaikoina työ on vienyt tehokkaasti kaiken aikani, ja erityisesti viimeiset puolitoista kuukautta olen laittanut toimintakuntoon uutta työasemaa, joka sallii paljon tehokkaamman ja nopeamman verkkokehitystyön. Tuloksia varmaan alkaa Etusivullakin näkymään ennenpitkää.

Tuomo
21 July 2000, 16:28
Tuomo, eipä niillä taida paljon rahaa olla. Lehti perustuu paljolti ilmais- tai puoli-ilmaistoimintaan (ainakin kolumnistien puolelta). Minäkin mielelläni auttaisin tuollaisessa toiminnassa, mutta kun en satu olemaan äveriäs, raha valitettavasti näyttelee jonkinlaista osaa.

Niin sen täytyy ollakin. Ammattitaidosta pitää pystyä maksamaan, oli sitten kuinka pieni tahansa. Minua säälittää usein tällaiset "hyvä idea, mutta ei kannata" -projektit, joihin törmää vähän väliä. Mutta money talks, joten siihen on vain totuttava.

Mutta eikö Etusivusta voisi rakentaa jonkinlaista verkkolehteä? Suomen kieli taitaa olla jonkinmoinen rasite (siis globaaleja markkinoita ajatellen), mutta nimi ja domain ainakin ovat erittäin toimivia.

Kyllähän Suomessakin portaaleja riittää (www.saunalahti.fi, www.sirkus.com (http://www.sirkus.com) jne.), mutta jonkinlainen amerikansuomalaisten portaali voisi olla aika hyvä. Ja muutenkin kaikki nämä isot portaalit ovat aika hengettömiä. Uutisia siellä ja uutisia täällä, mutta ei minkäänlaista tyyliä. Esim. Washington Postin ja New York Timesin webbipalveluja lukee paljon mieluummin, kuin Saunalahden. Postilla ja Timesillä on sentään jotain oikeata sisältöäkin ja muutenkin sivuilta huokuu lehtien legendaarien maine.

Kyllä tätä voisi kehittää kovastikin, mutta suomalaisyhteisö maailmalla on yleisesti ottaen aika epäaktiivinen, joten mikään kultakaivos se ei olisi. Etusivun tarkoitin alunperinkin Amerikan- ja koko maailman suomalaisten keskusteluvälineeksi. Viestitaulu toimii hienosti, samoin Kuvat vetävät satoja - joskus tuhansia - katsojia per kuukausi. Linkit palvelevat sekä ulkosuomalaisia että Suomesta kiinnostuneita ulkomaalaisia. Kolumnipalstan aloittaminen on ollut jo hyvän aikaa mielessä. Pitäisi vain ehtiä rakentamaan järjestelmä, minkä avulla kolumnien kirjoittajat voisivat salasanalla päivittää kolumninsa aina halutessaan.

Uutisointi on vaikeaa kun ei ole uutistoimisto, tai siihen keskittynyt organisaatio. Suomi-uutiset saa paljon tuoreempina monilta suomalaisilta uutissivuilta. Siksi Amerikan Uutistenkin uutiset eivät mielestäni olleet koskaan kovin kannattavia - uutiset olivat vanhentuineita jo siinä vaiheessa kun laitoin niitä AU:n sivuille näkyville. Tietenkin jotain sellaisia USA-kohtaisia Suomi-uutisia, joita olisi muualta ollut hankala löytää, oli aina välillä näkyvillä. Vaikka monet Etusivun käyttäjistä ovatkin Pohjois-Amerikasta ja Suomesta, siirron AU:n sivuilta Etusivulle tarkoituksena oli juuri tehdä sivustosta kansainvälisempi. Etusivulla onkin tällä hetkellä rekisteröityneitä käyttäjiä yli kymmenestä maasta - monet vain eivät ole kovin aktiivisia :->

Mainostulot Etusivulla ehkä kattavat käyttökustannukset jossain vaiheessa, mutta en ylläpidä/kehitä näitä voittomielessä ainakaan tällä hetkellä. Voittoa ja erityisesti huomattavaa voittoa tuottaakseen Etusivu vaatisi kokopäivätoimista kehitystä jatkuvasti tai ainakin muutaman kuukauden, jotta se lähtisi liikkeelle suuremmalla volyymillä, ja sittenkin se olisi erittäin riski kokeilu.

Otan mielelläni ajatuksia & idoita vastaan - mitä haluaisit nähdä Etusivulla tulevaisuudessa?

Tuomo
22 July 2000, 17:42
Ville: Niin, ei Etusivulle uutisia kannata tunkea, koska tässä informaatiotulvassa niitä saa muualtakin. Minusta sellainen "mielipidelehti" -tyyppinen verkkopalvelu olisi oiva. Eli sisältönä mielipiteitä, kolumneja, reportaaseja silloin tällöin yms. yms. Ja reportaaseilla tarkoitan nimenomaan matkareportaaseja, ts. aina kun joku palvelun "avustajista" kävisi vaikka Puerto Ricossa, voisi hän kirjoittaa kokemuksistaan Etusivulle.

Jos palveluun saataisiin joitakin vakituisia avustajia (useimmat Etusivulle kirjoittavista ovat ihan hyviä kynämiehiä ja -naisia), voisi siitä tulla ihan mukavannäköinen ja etenkin kotoinen palvelu. Minusta AU:n ja Etusivun sivuilta on aina tullut esiin sellainen tietty kotoisuus. Tänne tulee mielellään, kun taas vaikkapa Finnkinon sivuille uskaltaudun vain suurimmassa infohädässä, niin järkyttävän kylmät, hitaat ja rumat ne sivut ovat.

Web-designissähän on minusta otettava huomioon myös se, miltä sivut tuntuvat. Joku graafinen kikka (esim. http://www.linkkihakemisto.net/bowsville) voi olla sinänsä näyttävä, mutta se voi silti etäännyttää käyttäjää, kuten noilla Bowsvillen sivuilla, jotka ovat minusta loppujen lopuksi aika rumat.

Ja vielä noista kolumnisteista, minä voin ilmoittautua Etusivun avustajaksi, jos tarvetta löytyy ja jos työstään saisi edes pienen, periaatteellisen korvauksen.

Tero
25 July 2000, 14:21
Tuomo: AU tai Update ei maksa kolumnisteille. Ainoa kolumnisti joka sen historiassa on saanut palkkion oli Topi Halonen, entinen päätoimittaja. Olen niille yli 10 vuotta kirjoittanut enkä siitä ole mitään saanut. Jos ne jättivät kolumnisi käyttämättä, oli siinä sellainen syy, ettei ollut tilaa.Jutut tarttee kai laittaa vähän ajattomiksi, niin että ne vanhanakin kelpaavat. Avustin niitä vaikeina aikoina, jolloin ne eivät paljonkaan saaneet tekstiä, ja juttujani oli silloin joka viikko.

Ei tästä oikein kannata ruikuttaa. Hyvä kun on vielä suomenkielinen lehti.

Ville on näköjään edelleen listattu avustajaksi! http://www.finnishupdate.com/yhteys.htm

Tuomo
27 July 2000, 17:29
Originally posted by Tero:
Tuomo: AU tai Update ei maksa kolumnisteille. Ainoa kolumnisti joka sen historiassa on saanut palkkion oli Topi Halonen, entinen päätoimittaja. Olen niille yli 10 vuotta kirjoittanut enkä siitä ole mitään saanut.

Niin, kyllä minä sen tiedän. Lähinnä puhuinkin tuosta Etusivusta, jos Ville alkaa kehittää siitä vieläkin suositumpaa portaalia.

Mitä tuohon rahaan tulee, niin minusta kaupallisesti toimivan yrityksen on pystyttävä maksamaan työntekijöilleen. Ilmaisissa avustajissa on myös huonot puolensa: heitä ei saa pysymään yhteistyössä ja koko ajan on huono omatunto (ainakin minulla olisi).

Korvaustenhan ei tarvitse olla kovin suuria, mutta periaatteen vuoksi kaupallisen yrityksen on kyettävä maksamaan palkkoja.

Eri asia olisi, jos vaikkapa Update olisi vapaaehtoistoimintaan perustuva yhdistys. Mutta tuskinpa Sakrikaan siellä ilmaiseksi töitä tekee, kyllähän hänenkin on jotenkin perheensä elätettävä. Sama on toisaalta minulla: voisin tehdä ilmaiseksi töitä vaikka minne, mutta koska minullakin on oman menoni, pyrin saamaan rahaa työstä. Silloin se on rehdillä pohjalla.

Tuomo
27 July 2000, 17:30
Villehän muuten sanoi, ettei hän aio Updatea ilmaiseksi avustaa, koska kyseessä on kaupallinen yritys. Mitenkäs Ville sitten sinne avustajalistalle on oikein eksynyt?

Tuomo, se lienee siellä AU:n ajoilta...