PDA

View Full Version : linkit

Maria
09 December 1999, 20:01
Osaisikohan kukaan neuvoa missa voi olla vika, kun talla taululla olevat eri ihmisten mainitsemat linkit eivat avaudu minulle? Myoskaan FAQ on paattanyt olla toimimatta, joten en voi etsia apua sieltakaan. Linkkisivun linkit toimivat aivan moitteettomasti, ainoastaan naissa viesteissa olevat linkit eivat minulle avaudu. Ja sekos sitten harmittaa, kun usein olisivat perin mielenkiintoisen tuntoisia http://viestit.etusivu.net/old/frown.gif

Arvaan että käytät Netscapea. Jostain syystä jotkut Netscape -versiot eivät pidä linkkien TARGET="_blank" -määritteestä, joka avaa linkille uuden ikkunan sitä klikattaessa.

Suosittelen Internet Exploreriin siirtymistä. Väliaikaisratkaisuna voit klikata linkin päällä hiiren oikeanpuoleista näppäintä, ja valita aukeavasta valikosta "Open in New Window". Sen pitäisi avata linkki omassa ikkunassaan ongelmitta (muistaakseni http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif).

Maria
09 December 1999, 21:15
Kiitos, Ville, neuvosta, mutta valitettavasti se ei vain toimi. Minulla on Internet Explorer kaytossa, joten siina ei pitaisi vika olla. Olisiko mitaan muuta ehdotusta, mista voisi loytya apua?

Hmm.. mikä Internet Explorer versio sulla on käytössä? 3.x:n kanssa saattoi olla ongelma. 4.x ja 5.x versioilla pitäisi toimia ongelmitta.

Jos mikään muu ei auta, klikkaa linkin päällä oikealla näppäimella, ja valitse "copy shortcut". Sen jälkeen vie kohdistin selaimen osoiteriville ja valitse "Edit" valikosta "Paste". Sen jälkeen paina enteriä.

Maria
10 December 1999, 01:02
Kiiots kaunis avusta, Ville, nyt toimi. Kaytossani on kyllakin versio 4.0, elikka en ymmarra missa vika lienee, mutta talla hetkelle ainakin olen vain tyytyvainen siihen, etta vihdoin paasen tutkimaan taululla mainittuja linkeja, vaikkakin sitten vahan niinkuin 'taka-oven' kautta http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Lokari
10 December 1999, 02:35
Ville: En ymmärrä, miten kukaan viitsii käyttää Internet Exploreria. Minulla on sekä IE että Netscape 4.7 kotona ja duunissa, mutta äärimmäisen harvoin starttaan IE:n. Minusta Netscape on monessa suhteessa parempi ja miellyttävämpi. Eikä minulla ole koskaan ollut sen kanssa Marian kuvailemia ongelmia.

Tero
10 December 1999, 14:22
Rahasta on kiinni. En ole ostanut Windows 98, ja Netscapea ei saanut toimimaan pelkillä Netscapen ohjelmilla (ne jo kerran imuroin), siinä käskettiin ladata jotain puuttuvia Windows faileja. Ohjeet Netscapen asentamiseksi Compuserven(vaimon valinta se, en voi muuttaa)kannsa toimivaksi olivat 13 arkkia tietoa.

Lokari: Pahasti (?) vain näyttää siltä, että Netscape on hiipumassa (http://websnapshot.mycomputer.com). Itsekin käytän sitä ehkä noin 60% ajasta toistaiseksi (lähinnä sen paremman bookmark-systeemin takia), mutta kun suunnittelen sivuja esim. töissä, suunnittelen ne pääasiassa IE:lle, ja sitten vain tarksitan, että ne toimivat suhteellisen hyvin myös Netscapella.

Netscape 5.0 (http://www1.pcworld.com/pcwtoday/article/0,1510,14023+1+0,00.html) on kuuleman mukaan tulossa, mutta se saattaa hyvinkin olla "liian vähän liian myöhään".

Marian kuvaamat linkkien toimimattomuudet sekä selittämättömät satunnaiset sivujen "näkymättömyydet" ovat Netscapen ongelmia, joita IE:ssä ei juuri ilmene. Kunhan vaan sen linkkisysteemiä parannettaisiin...

punkki
10 December 1999, 19:58
Tero: Tunnustitko juuri käyttäväsi laitonta ohjelmaa?

BSA:n tyypit kolkuttavat kohta...

Tero
10 December 1999, 21:02
Käytän virallista Windows95 ohjelmaa, mutta se tuli koneeseeni asennettuna, ja on olemassa vain backup CDllä, joka lataa kaiken alusta loppuun uudelleen. Erillisiä faileja siitä ei voi asentaa. Netscape vaatii erillisen Windows95 tai Windoes98 CD ROMIN jos sitä mun laitteisiin ja ISP hen asentaa.

punkki
13 December 1999, 18:46
Tero,

Noissa on yleensä nuo .cab tiedostot (eli asennus-cd) talletettuna jonnekin windows hakemiston alle, useimmiten (joipi olla jopa aina)polulla \WINDOWS\OPTIONS\CABS. Nuo cabsit voivat olla myös cd:llä, joten asennuksen pitäisi onnistua jos ohjaat sen etsimään "asennus cd:tä" noista paikoista.

Tero
14 December 1999, 16:38
Ei sitä Netscapeä niin kovasti tarvitakaan. Tuli tosta mieleen, kannattaisiko mun uusia Windows 98:aan? Vaimolla on se, en ole nähnyt mitään erikoista, 95 on jkokseenkin sama. Upgrade on noin 80 taalaa.
Meillä on kanssa oikeus saada Office 2000, ei olla vaivauduttu. Vaimo tekee kaikki työt yleensä Wordperfectissä ja tekee "save as Word file", jossei jotain kummia taulukoita sitten ole.Silloin on paras pysytellä Wordissä.

Kyllä ihmiset tuntuvat pitävän Win98:sta enemmän. Tosin joskus ensi vuoden alkupuolella tulee saataville Windows 2000, jota varmasti kannattaa odottaa.

Lokari
15 December 1999, 02:32
Minulla on kotona Win98 ja duunissa Win95. En huomaa niissä juuri muuta eroa kuin, että Win95 kaatuilee huomattavasti harvemmin. Syy tietenkin voi olla muualla kuin Windowsin versiossa, mutta suosittelen jättämään Win98:n hankkimisen väliin ja odottamaan Windows 2000:n tuloa. Itse suunnittelen siirtymistä Linuxiin, jolloin voin pitää vanhat Windows-järjestelmät varalla.

Jussi Rajaniemi
16 December 1999, 12:40
Minun mielipiteeni 98:sta: Harvinaisen huono ja buginen käyttöliittymä. Win95 on nopeampi ja vakaampi. Yleensä kuulee että IE5.0 on nopeampi kuin Netscape. Tämä ei voi pitää paikkansa koska nykyisillä kone tehoilla ainoastaaa verkkon nopeus on ainut rajoittava tekijä ts. selaimet odottavat koko ajan jotta se bitti virta tulis työstettäväksi.

Nykyiseltään olen siirtynnyt oikeiden käyttöjärjestelmien käyttäjäksi -> Solaris & Linux ja ei voi kuin nauraa noille MS:n purkkavirityksille.

Jussi: Käyttöjärjestelmäväittelyn saa aikaiseksi helposti. Itse käytän NT:tä tällä hetkellä ja siirryn Win2000:een kunhan se tulee saataville ja sen ajurit alkavat olla kohdallaan.

Olen samaa mieltä siitä, että NT ei tunnu olevan sopiva palvelinkäyttöjärjestelmäksi, mutta työasemalla UNIXista ei minulle olisi hirveästi iloa, sillä olen graafikko, ja suurin osa ohjelmistoista, joita käytän (PhotoShop, Painter, jne jne jne) ovat saatavilla vain Windows -ympäristöön. UNIXille löytyy myös jotain, mutta ne ovat kalliita (tietenkin jotain ilmaisgrafiikkasoftia löytyy, mutta ne eivät ole ammattitason ohjelmia ainakaan sellaiseen hintaan minkä tavallinen kuolevainen pystyy niistä maksamaan).

Minusta käyttöjärjestelmä tulee valita sen mukaan mihin konetta tarvitaan. Win98:kin puolustaa paikkaansa peruskäyttöjärjestelmänä; sen asennukseen ja ylläpitoon ei tarvitse olla asiantuntija. Linuxin asennus on viimeaikoina helpottunut, mutta se on vielä kaukana "plug-and-play" -tyyppisestä systeemistä (joskaan MS-viritykset eivät ole aivan vielä "siellä" myöskään).

[This message has been edited by Ville (edited December 16, 1999).]

Jussi Rajaniemi
17 December 1999, 22:40
Ville: Omat kokemukseni tuosta win2000:sta eivät ole kovin mairittelevia -> Järjestelmän vakaus on samakuin NT4.0:ssa (kohtuullinen) mutta se on hirvittävä resurssi syöppö. Asennettii se 200Mhz penaan jossa oli 64MB muistia. No pelkkä käyttöjärjestelmä varasi itselleen n.70MB rammia joten voitte kuvitella miten kiintolevy "raapii" kun avataan pelkkä notepad. Eli ainakin rammia saa lapioida kottikärryllisen verran jos meinaa päivittää NT4.0->Win2000.

Ainakaan linuxille ei löydy kuvan Photoshopin ja Paintterin tasoisia kuvan käsittely softia vaikka GIMP aika lähelle PS:ia pääseekin. Solariksella taas kyllä löytyy vaikka mitä mutta hintataso nousee jotain x^10...

Mitä taasen Linuxin asennettavuuteen tulee niin sen on nykyään <b>Huomattavasti</b> helpompaa kuin Win 9x/NT:n asennus. Jos Linux ia haluaa koittaa niin suosittelen Caldera- tai Corel Linuxia. Caldera on hivenen vaikeampi mutta siinä on laajempi laitteisto tuki. Tuo Corel linux on varsinain "plug-and-play" jos mikään, se joko asentuu tai sitten ei ollenkaan ja se on graafinen asennus alusta loppuun.

Täällä SBC:llä NT-käyttäjät, jotka ovat testanneet W2000:tta (RC3) ovat sanoneet sen olevan paljon vakaampi kuin NT4 (SP6), mutta resursseja se tosiaan syö. Videoeditointiin, 2D ja 3D grafiikkaan, audiokäsittelyyn ja yleensäkin multimediaan joku parin pentiumin systeemi WinNT4 (tai lähitulevaisuudessa W2000) käyttiksellä ja noin 500 megalla muistia lienee tällä hetkellä hinta/laatusuhteeltaan paras vaihtoehto.

Sen minkä kovossa joutuu tällä hetkellä maksamaan (lisämuisti, CPU:t, iso kovo..) säästää monin kerroin ohjelmistokustannuksissa jos niitä vertaa UNIX-työasemien multimediaohjelmistohintoihin.. ja se, että UNIXille tällä hetkellä löytyy ehkä ohjelmisto tai pari, joiden suorituskyky on lähellä PhotoShoppia ei riitä, sillä ne tuskin ovat yhteensopivia kaikkien PS laajennusten kanssa. Lisäksi Premiere, AfterEffects, SoundForgen + laajennusten, jne vastaavia ohjelmistoja tuskin löytyy (paitsi ehkä Solarikselle ja sitten hinnat ovat taas hirveitä). Ainoa toinen mahdollinen vaihtoehto tuollaiseen käyttöön on Macci (joka on vieläkin pahempi vaihtoehto http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif ).

Muuhun käyttöön - erityisesti webbipalvelimiksi - Linux/Apache-yhdistelmää ei taida mikään päivittää stabiiliuutensa ja hyvän resurssienjakokykynsä takia. NT:stä tai W2000:sta ei ole palvelimeksi jo siitä syystä, että niissä tiedostolukitus on todella mitätön; jos joku prosessi käyttää tiedostoa, sitä ei voi tuhota millään ellei konetta boottaa.

Mielestäni käyttis pitää aina valita sen mukaan mihin konetta aiotaan käyttää; koneet eivät ole olemassa käyttöjärjestelmiä vaan ohjelmistoja varten.

[This message has been edited by Ville (edited December 17, 1999).]

punkki
18 December 1999, 05:57
Siis Ville,

Lukituksenhan pitää pelatakin niin, että jos tiedosto lukitaan, sitä ei voi alta tuhota.

NT:n ongelma on se, että et voi oikeastaan mitenkään saada selville mikä tiedoston on lukinnut, jotta voisit tappaa tuon prosessin.

Jos puhutaan stabiilisuudesta ja resurssien jaosta, niin eipä vielä ole VMS weppipalvelimen voittanutta ;-)

Menekin tästä pukemaan asbestialusasua päälle.

Jussi Rajaniemi
19 December 1999, 15:02
Ville: NT:n tiedoston lukitus ei olen kummempi kuin missään muussakaan käyttöjärjestelmässä. NT:n kaikki prosessit voi pysäyttää/sammuttaa jos vain haluaa. Service prosessit sammutetaan Start->asetukset->ohjauspaneeli->palvelut kautta. M

inusta suurin ongelma miksi MS:n tuotteet eivät sovellu palvelimiksi ovat etäkäyttön puute, huono vakaus ja suorituskyky.

Itse asiassa koneet nimen omaan ovat käyttöjärjestelmiä varten, minä ainakin tuntisin kovin vastemisenä käyttää PhotoShoppia dip kytkimillä... http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif En muista kuka näistä vanhoista veteraaneista sanoi että tietokoneen rakensin 1kk:ssa mutta käyttöjärjestelmään meni 6 vuotta...

Jussi: Jep, tiedän, mutta NT:n kanssa prosessit tuntuvat lukitsevan tiedostoja helpommin kuin UNIX-ympäristössä. En muista kovin montaa kertaa kun rm <filename> ei olisi toiminut UNIX-komentorivillä, kun taas NT-ympäristössä saa tosi helposti "sharing violation" -virheilmoituksen vaikka kyseinen tiedosto ei sillä hetkellä olisi edes käytössä.