PDA

View Full Version : Mitä Kuuluu?(2)

Tero
30 September 1999, 18:53
(jatkoa edelliseen, joka oli jo melko pitkä)
Ei sen kummempia kuulu.Autoista ei jakseta kai keskustella. Mutta vien uudemman auton tarkastettavaksi koska siinä on pikkasen tutkimista, ja takuu loppuu 500 mailin päästä.Sitten on vain osatakuu.

Itseäni olen huoltanut flunssarokotteella.Oli kolmas kerta.

[This message has been edited by Tero (edited 30-09-1999).]

Tero
01 October 1999, 14:21
Istun koneen ääreen ja en saa tekstiä selväksi vaikka lasit on päässä. Otan lasit käteen.Toisessa osassa ei ole linssiä, se on kotelossa. Next time, ei laseja Wal Martista.Kehykset on liian halpoja.

Pyry Vainio
02 October 1999, 14:58
Edellinen autoni oli farmari-Lada. Ajoin sillä 402 000 km (n. 250 000 mailia, 217 000 meripeninkulmaa) hieman alle 10 vuodessa. Ainoa suuri korjaus oli moottorin vaihto, kun edellinen kului loppuun. Hylystä maksoi huonosti suomea puhuva ostaja vielä tonnin. Nykyinen on Samara, jossa tuli 135 000 km täyteen aivan äsken, kun olin ajanut sitä kolme vuotta. Edellinen oli italialaista ja jälkimmäinen Herr Doktor Porschen tekniikkaa. Sanoisin, että mainettaan parempia, vaikka niitä tuskin näkee jenkkilässä.

Lipsahti väärän otsikon alle. Näin käy kun kirjoittaa ennalta valmiin tiedoston yhteysajan säästämiseksi.

[This message has been edited by Pyry Vainio (edited 02-10-1999).]

Tero
02 October 1999, 20:05
Paljonko niitä Samaraa sun muuta vielä ajetaan? Ja saako kunnolla varaosi? Mikä mahtaa olla halvin Suomessa saatava auto?

Pyry Vainio
02 October 1999, 23:06
Samara taitaa olla tällä hetkellä halvin, 63 000 mk. Lada 110 on seuraavana 75 000 mk. Uudet länsimaiset henkilöautot ovat kaikki yli 100 000 mk, samoin Skoda.

Ladan ja Samaran varaosapalvelussa ei ole moittimista. Yleensä osa löytyy merkkikorjaamon hyllystä. Ellei löydy, se saadaan maahantuojan varastosta parissa päivässä. Vaihtomoottoria voi joutua odottamaan.

Olen ajatellut ajaa tällä Samaralla vielä pari vuotta siis yhteensä liki 200 000 km, jonka jälkeen vaihdan sen ennenkuin moottori on loppuun ajettu. Ehkä tämäkin lähtee takaisin itään. Sieltä löytyvät ainakin nykyisin parhaat maksajat.

Tero
03 October 1999, 00:44
Ei ole kokemusta vaihtomoottoreista. Aina on myyty autot pois ennen sitä pistettä.
-------
Sain kuulla, että tuttvamme Hra Wahlström Wisconsinissa on kuollut. Hän oli erään yhdistyksen johtaja, jolla oli aikoinaan tarkoitus rakentaa Pohjoimainen kulttuurikeskus sinne, noin tunnin ajomatka Mineapolisista. Oikein on Alvar Aallon piirrustuksetkin. On vain kestänyt 25 vuotta eikä vielä ole ensimmäistä miljoonaa koossa. Vain tontti on.
Yhdistyksellä ei ole kovin vahvat siteet muihin paikallisiin pohjoismaisten yhdistyksiin, joten keskukselle ei olisi kunnon käyttöä. Nyt meillä on tehtävänä ehkä hajoittaa yhdistys ja keksiä mitä tehdä rahoille. Suurin osa lahjoittajista on elossa.(arvaisin noin $200 000)

Ei ole esimerkiksi valtuuksia jakaa rahaa stipendeinä.

[This message has been edited by Tero (edited 03-10-1999).]

Kake
03 October 1999, 10:56
Uupuu ilmeisesti yrityshalua ja luovuutta koska ei ole 25:ssä vuodessa saatu yhtäkään milliä kasaan.
Sijoitettuna aseteollisuuden osakkeiin se olisi jo moninkertaisena.

Tero
03 October 1999, 23:21
Vietin noin tunnin puhdistamassa räystäitä moskasta. Osa räystäitä on katettu halvoilla plastiikkiverkoilla.
Kaikenlaista plastiiikkia sitä meidän talossa jo on.

Marianne
05 October 1999, 21:46
Irja , olet oikessa, tässä alkaa tuntua että joku "paha silmä" on ottanut meidät suojelukseensa http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif .

Eilen, kun yritettiin saada generaattoriamme toimimaan. ei tuottanut sähköä, vika löytyi jostain sähköisestä ososta joka oli palanut. Sitten kun illalla olin laittamassa astianpesukonetta päälle huomasin pesuainetta ottaessani kaappissa olevan vettä. Onneksi se oli vain murtunut letku. Ja sekin on jo korjattu, kävin ostamassa osan ja mieheni korjasi sen ruokatunnillaan.

Jatkoa odotellaan...mikähän seuraavaksi.

Muuten, täällä oli aivan ihana viikonloppu, aurinkoinen ja +28C. Tänään tuli kylmä ilmavirtaus, vain +13C. Eilen shortsit tänään villapusero!

Tero
05 October 1999, 22:06
Noita autoja ei niin helpolla enää korjata, mutta aina ne miehet taitaa yrittää. Mun isäni oli lopulta aika velho korjaaamaan pikkukoneita, jopa traktoria sun muita. Hänen työntekijänsä, se oli akvaariokalafarmi (Floridassa), taas keskittyivät rikkomaan niitä.

alo
06 October 1999, 10:30
Koska kokemuksia virkavallan kanssa thread on poistettu, ajattelin laittaa seuraavan jutun tanne (olette voineet sen kuullakin).
----

Muuan rekkakuski ajeli lapissa pitkin valtatietä, kun yhtäkkiä tien sivusta hyppäsi auton eteen täysin keltaisiin pukeutunut mies. Kuski löi jarrut lukkoon ja sai kuin saikin auton pysähtymään. Keltainen mies asteli rekan vierelle jolloin kuski avasi ikkunan. Keltainen mies tokaisi: "MÄ OON HOMO! ANNA MULLE KAIKKI SUN RUOKAS!"
Rekkakuski hieman säikähti ja ajetteli, että parempi on totella ettei käy kuinkaan ja antoi kaikki ruokansa. Ja niin hän pääsi jatkamaan matkaa.

Parin kilometrin päästä tielle hyppäsi vihreä mies. Ja taas rekkakuski joutui lyömään jarrut lukkoon. Kuski avasi ikkunan jolloin vihreä mies sanoi: "MÄ OON HOMO! ANNA MULLE KAIKKI SUN JUOMAS!" Taas kuski päätti totella ja pääsi jatkamaan matkaa. Hetken päästä tielle hyppäsi sininen mies ja rekkakuski pysäytti auton ja avasi ikkunan ja sanoi: "Joo, mä tiedän että sä oot homo, mutta mitä sä oikeen haluat?"

Siihen sininen mies: "AJOKORTTI JA REKISTERIOTE"

Vesa
06 October 1999, 16:34
alo,nyt nuo keltaiset ja vihreät miehet ovat nyt täällä Vancouverissa! Viime viikonlopulla oli keskustassa pieni mellakka jossa oli poliisia vastassa 50-60 kelta,vihreä ja punatukkaista, mutta muuten ihmisen näköistä ihmistä. Renkaita silmäkulmissa,huulissa ja ties missä.

Tämä joukko osoitti mieltään homojen,lesbojen,naisten,värillisten ja SIIRTOLAISTEN puolesta.Siis minunkin.

Tuntui niin turvalliselta ,kun siirtolaisten asiat ovat tuollaisissa käsissä. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Tero
08 October 1999, 20:50
Meillä töissä mun vastuulla olevan laitteen mittari reistailee. Mittari kertoo miten usein sitä pitää huoltaa. Laite on lähes 10 vuotta vanha, ja niitä ei enää tehdä sillä merkillä, toinen merkki osti sen. Osia ei tehdä, korjataan vain.Uuden laitteen hinta on suunnilleen sama kuin meidän talon arvo. Voi kestää vuosia saada se meidän budjettiin. Kaipa se vuoden pysyy kasassa vielä.

Tero
10 October 1999, 02:55
Lauantai ohjelmaan kuului se, että ripustin isohkon seinäkellon olohuoneen yhteen nurkkaan. Kun seinät on kipsilevyä, piti ruuvata painavahkon kellon levyinen laudanpala puuosaan ("stud")ja sitten ruuvi jossa kello roikkuu tähän lautaan.

Vesa
11 October 1999, 16:42
Kyllä on merkillistä tämä maailman meno, kun
pari päivää sitten eräs korkea kaupungin poliisiviranomainen nimitti TV:ssä provincin
subreme courtin judgea "Yhteiskunnan vihollinen NO 1 :si".(British Columbia)

Tämä tuomari nimittäin taas päästi vapaalle jalalle takuita vastaan tunnetun raiskaajan, joka on tehnyt tekosiaan ympäri Kanadaa.
Muitakin pahoja rikollisia hän on päästänyt
hyvin pienillä tuomioilla. Etenkin seksirikollisia.

Pari vuotta sitten tämä sama tuomari oli "lomalla"muutaman kuukauden siitä,kun tuli suoraan saluunasta aika lailla maistelleena istumaan oikeudenkäyntiä.

[This message has been edited by Vesa Kolman (edited 11-10-1999).]

Tero
12 October 1999, 14:33
Oikein hyvä että tuomaritkin joutuvat välillä oikeuteen. Tosin he eivät vieläkään saa samaa tunnetta kuin tavallinen syytetty. Ihan vain juryboksista katsoen se oli selvää, että syytetyllä on aina heikompi lähtökohta kuin oikeuslaitoksella, joka jyrää heikon ihmisen päälle. Ihan siitä syystä jury on mainio asia.

Tero
12 October 1999, 20:13
Alexpress uutiset:Hurjaksi yltynyt syysmyrsky raivosi Porin seudulla runsaan parin tunnin ajan maanantaina. Myrsky kaatoi runsaasti puita, katkaisi sähköt osasta Meri-Poria ja aiheutti monenlaista riesaa. Uhkaavista tilanteista huolimatta henkilövahinkoja oli iltakymmeneen mennessä vain yksi.
Raumalla koettu samantapaista.

Mitäs Pyry? Miltä näytti?

[This message has been edited by Tero (edited 12-10-1999).]

Pyry Vainio
12 October 1999, 22:55
Lähdin töistä Porista ilta-yhdeksältä ja olin huolissani siitä, miten vain 1000 kg painava auto pysyy tiellä tuulessa. Auto pyrki käyttäytymään kuin leija.

Mäntyluodossa mitattiin tuulen nopeudeksi 36 m/s (130 kph). Koulun katosta tuuli repi kattohuopia ja nyt on yläkerrassa kaikki märkänä. Minun huoneeni on alempana ja kunnossa. Pahempaa tapahtui keskikaupungilla, missä kokonainen kerrostalon peltikatto siirtyi kadulle. Ketään ei jäänyt salle, kun ihmiset olivat tuulen takia sisällä.

Raumalla oli ollut kesympää. Kolmen tunnin sähkökatko sentään linjalle kaatuneista puista. Tuuli oli kuitenkin heikompi, kuin Porissa, vain 24 m/s (86 kph). Eihän nämä mitään tornadoja ole, mutta Suomen oloihin poikkeuksellisen kovia.

Vesa
13 October 1999, 01:40
Pyry, huh, aivan on tuuli ollut hurrikaanilukemissa! Täällä meilläpäin 130
tuulessa lentelee jo monet talotkin, sillä
monet talot täällä on tehty niinkuin niiden
kahden pienen porsaan talot aikoinaan.

Marianne
13 October 1999, 19:27
Käykääpä lukemassa Guardiasta (UK), mitä eräs kolumisti tykkää suomesta. Taitaa olla historian opetus vähän niin ja näin sielläkin http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Osoite on www.guardianunlimited.co.uk/ (http://www.guardianunlimited.co.uk/)

Sitten valitkaa Observer ja sieltä Travel. Sitten alaspäin ja tais olla viimeinen artikkeli.

Tero
13 October 1999, 23:04
No, vähän se meni vikaan. Mutta siinä näkyy miten Suomea katsotaan. Eipä ne englantiliset paljon tiedä naapureistaan. Viihdekin heille tulee puoleksi USAsta.

Ja, toisaalta, niin se voi olla maailman silmissä, että Suomi astui neukkujen varjosta vasta 91 ulos.

Vesa
14 October 1999, 01:04
Väkisin tulee mieleen dokumenttikuvaukset joistakin pienistä heimoista ,jotka elävät
lähellä luonnontilaa.

Ollaanko me suomalaiset ylpeitä erikoisista
tavoistamme ja pitäisikö ulkomaalaisten ne muitta mutkitta ilman ihmettelyä hyväksyä?

Tero
14 October 1999, 15:56
Observer/guardianissa oli toinenkin, kännykkäaiheinen juttu Risto Linturista:
What about the anti-social behaviour associated with mobiles? Finnish people h e says, have learned how to speak softly into them on buses and to switch off in public places like cinemas. There are even signs that in schools (where it is not uncommon for nearly everyone in class to have a mobile) a code of behaviour is emerging. In any case, devices are used to detect mobiles not switched off in classrooms.

Mobiles have changed behaviour patterns . "Kids" he says, "no longer make fixed decisions where to go. They change their minds on the fly [through sending short text messages on their phones]. You can leave for a meeting and not know where you are going. People are herd animals, but now much better connected to the herd. Like a shoal of fish, everyone moves simultaneously."

Huh... jollain tapaa tuo tuo mieleen "MATRIX" -elokuvan. Luin uudesta Newsweekistä artikkelin "Tweens" -ikäluokasta (8-12 -vuotiaat). Ei voi muuta sanoa, kuin että kyllä on ajat muuttuneet. On outoa alkaa huomata miten sukupolvien väliset erot alkavat ilmestyä itseni ja nuorten välille: puistan päätäni kun näen/kuulen/luen jostain uusimmista villityksistä http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Tero
14 October 1999, 21:13
Niin, olet kyllä ihan vanha pieru jo, jos et lävistä ja tatuoi.

Vesa
14 October 1999, 22:02
Olen varmasti kaikkien myyjien unelma,vaikka olen myyjä itsekin. Minut puhuttiin liittymään sotaveteraaneihin. Vastustelin vähän, kun sattuu tuo syntymäkin olemaan sotien jälkeen,mutta ei se kuulemma haittaa.
Uusia sotaveteraaneja tarvitaan.

On hienoa viettää tulevaa itsenäisyyspäivää
sotaveteraanina "lottien" laittamia hyviä pullakahveja juoden.

Tuomo
15 October 1999, 09:57
Suomihan on järjestöjen luvattu maa. Joka ikiselle löytyy varmasti järjestö, jossa ajaa hyviä tai huonoja asioita.

Suomessa toimii vahvana myös sotaveteraanien järjestö. Minä arvostan suuresti sotaveteraanien taistelua Talvi- ja Jatkosodassa. Ongelma sotaveteraanien järjestöissä on vain ollut se suuri henkinen syyllisyys, joka aina vieritetään muiden suomalaisten niskoille. Olen itsekin joskus keskustellut sotaveteraanien kanssa sodasta. Tarinat ovat liikuttavia, mutta toisaalta: miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi kustantaa sotaveteraanille kaikki vanhuuden vaatima hoito?

Ongelmahan tässä on aina ollut se, ettei sotavammoja ja muuten vain tulleita vaivoja voi erottaa toisistaan. Mutta silti minusta sotaveteraaneille annettu valtionavustus on ihan riittävä. Toki kunnioitamme kaikki veteraaneja, mutta jos me maksamme sotaveteraaneille kaikki heidän kuntoutus- ym. palvelut, voisimme yhtä hyvin maksaa kaikille vanhuksille. Eikö se olisi yhtä oikeudenmukaista?

Toinen mitä haluan kritisoida sotaveteraanijärjestöissä on edellä mainitsemani syyllisyydentunnon nostattaminen. Sotien jälkeen syntyneitä syytetään aina siitä, etteivät he kunnioita sotaveteraaneja tarpeeksi. En ole vieläkään oikein ymmärtänyt, miten heitä pitäisi oikein kunnioittaa, jotta he olisivat tyytyväisiä. Minusta heidän kohtelunsa on jo nyt ihan tarpeeksi kunnioittavaa. Muut suomalaiset syyllistetään aina.

Mutta kaikki sotaveteraanit eivät tietenkään ole tällaisia. Järjestöillä on kuitenkin puheenjohtajat, jotka vastaavat virallisista kannanotoista ja linjoista.

Tero
15 October 1999, 14:43
Kyl niitä tarttee avustaa ihan niin paljon kuin voi. Kun terveys on mennyt jo nuorena, se on maan otettava vastuulleen. Jos toinen vanhus on viinalla ja tupakalla tuhonnut terveyden, niin tämä sitten jonon perälle odottamaan hoitoa.

Vesa
15 October 1999, 15:31
Ilman sotaveteraaneja meillä ei olisi ollut itsenäistä Suomea. Siinä on ero muiden vanhusten ja sotaveteraanien välillä.

Veteraanien saama kuntoutus on hyvin vaatimaton kiitos yhteiskunnalta kaikesta siitä, mitä he tekivät ja kokivat sodan aikana.

Tuomo
15 October 1999, 18:52
Tero ja Vesa: Niin, kyllähän sotaveteraaneja pitää tietysti valtion rahoilla hoitaakin, mutta minusta näyttää siltä, että veteraanit saavat (tai ainakin vaativat) valtion kustantamaa hoitoa kaikkiin vaivoihinsa. Osa niistä vaivoistahan on voinut tulla tupakasta tai viinasta.

Minusta sotaveteraaneille soisi kiitokseksi valtion kustantaman hoidon, joka kattaisi vain sotavammat (useimmiten raajojen hoidon). Kaikki muut vaivat he kyllä saavat maksaa itse. Sanon näin, vaikka tämä kuulostaakin varsin kärkevältä.

Ongelma on tosin siinä, että sotaveteraanit pitävät tällaista ajattelua kiittämättömänä ja epäisänmaallisena (siis ainakin suurin osa minun kohtaamistani sotaveteraaneista).

Mutta kuten totesin aikaisemmassa viestissäni: on vaikea vetää viivaa sotavamman ja muista syistä tuleen vamman välille.

Kiinnostuneena katson, mitä sotaveteraanijärjestöille käy siinä vaiheessa, kun viimeisetkin veteraanit siirtyvät ajasta ikuisuuteen. Suomen kaltaisessa järjestöjen paratiisissa en yhtään ihmettelisi, vaikka nämä sotaveteraanijärjestöt pysyisivät yhä pystyssä keräten samalla tavalla rahaa "sotaveteraaneille" ja syytäen nuorempia suomalaisia epäisänmaallisuudesta ja sotaveteraanien aliarvostamisesta, mikä ei itse asiassa pidä aina edes paikkaansa.

Vesa
15 October 1999, 20:08
Tuomo, saisivat tehdä kaikista veteraaneista kunniakansalaisia, joille maksaa ainoastaan ruoka ja vatteet. Me jälkipolvi emme ymmärrä
tosiaankaan millaista se oli. Kuka meistä
pizzalla ja hampurilaisilla kasvaneista lähtisi kylmän, nälän ja kuoleman kanssa Suomen korpia samoamaan?

Veteraanit häviävät pian ja ehkä heillä on halu jatkaa veteraanien muiston vaalimista,
koska he haluavat toimintaan mukaan nuorempaa
sodan jälkeen syntynyttä väkeä. Ehkä järjestön nimi tulisi muuttaa, jos jäsenet eivät ole enää oikeita aitoja veteraaneja.

Isänmaallisuus on hyvä asia ja siihen liittyy
monta muutakin hyvää asiaa. Rahoja laitetaan paljon turhempiinkin touhuihin, kuin tällaisten järjestöjen kannatukseen.

Marianne
15 October 1999, 20:35
On se aika vaikea vetää rajaa mikä on sota vamma ja mikä ei. Miten on jos se sota on ajanut juomaan viinaa ja polttamaan tupakka?? Eikö psykologiset vammat kuulu mukaan?

Kyllä se sen verran rajua touhua on, että veteraaneista on huolta pidettävä, ja niin kuin sanoit, aina pienenevä joukkohan se on.

Oma Vaarini ei paljoa puhunut sodasta, mutta olen nähnyt hänen kaikki ottamat sota kuvansa(kun oli myös valokuvaaja) ja ehkä olen yliherkkä, mutta omasta mielestäni heille kuuluu kaikki mahdollinen avustus!

Hänen monet, myös salaa ottamat,kuvansa ovat olleet minulle aina tosi sydämmeen käyviä ja ovat olleet tosi opettavaisia siitä mitä perheen jäsen on käynyt läpi, jotta Suomi voi olla itsenäinen.

Mutta ehkä se on tosiaan niin että liian moni sotien jälkeiseen sukupolveen kuuluvat eivät yksinkertaisesti välitä edes ajatella koko asiaa ja ovat vain kiusaantuneita, kun "vanhukset" siitä puhuvat.

Tero
15 October 1999, 21:39
"Miten on jos se sota on ajanut juomaan viinaa ja polttamaan tupakka?? Eikö psykologiset vammat kuulu mukaan?"

Ehkä selostin vähän epäselvästi.
Kaikki vaan oireet kuuluu veteraaneille sallia.Muille ei.

Tero
15 October 1999, 22:22
Hei Wes, aloita joku keskustelunaihe. Siella on liikaa mun topiceja liikkeella. Ja sinun aiheita on..onko niita?

Irja Rawashdeh
18 October 1999, 08:36
Sotaveteraanit ….. tulee mieleeni isavainaja, 20 % sotainvaliidi
(lapiammuttu kasivarsi), hanen kaksi kaatunutta veljeaan, joita en tietysti koskaan tuntenut ja isan ainoan siskon sotainvaliidi mies (jalka-amputoitu).
Nyt vasta huomaan, etta isa ei KOSKAAN puhunut meille sotavuosistaan (talvi- ja jatkosota) ! Muistan, etta joskus oli keskukelua ja sotamuistelua kun meilla oli vieraita ja se oli minusta jannittavaa ja joskus jopa hupaisaa (lapsen nakokulma).
Isalla on varmasti ollut kokemuksia, joista han ei halunnut puhua meidan kanssa. Lahdin pois kotoa jo 20-vuotiaana, silloin en alynnyt kysella tammoisia asioita hanelta . Nyt valitettavsti en enaa voi.

Olen samaa mielta Vesan kanssa … heita ei voi tarpeeksi kunnoittaa ja hoitaa. Miten olisi kaynyt Suomen kanssa, jos suomalaiset eivat olisi taisteelleet ajoittain 10-kertaisen venalaisen vastarinnan kanssa Karjalassa??? Luin siita joskus SAKSALAISESSA artikkelissa.
Suomi olisi nykyaan samalla tasolla niinkuin Viro jne.
Terveisin Irja

Vesa
18 October 1999, 15:52
Tässä on pientä vipinää tällä viikolla suomivieraitten kanssa. On aina mielenkiintoista saada uusimmat tiedot monista ajankohtaisista asioita Tampereelta ja koko Suomesta. Vieraat ovat koulutustason
arvioijia Suomessa ja he tutustuvat täällä
paikallisiin yliopistoihin.

Tero
19 October 1999, 18:55
Meillä oli töissä sähköposti vaarassa tukkeutua. Kun tuli joku pari turhaa viestiä luottokortin käytöstä, ja kun niihin vastasi, vastasi koko firman kaikille työntekijöille. Sain samasta aiheesta 20-30 viestiä, kun ne eivät huomata poistaa ohjetta "vastaa kaikille". Luulisin, että kymmeniä tuhansia viestejä meni firman arkistoon.

Pyry Vainio
19 October 1999, 22:53
Luin juuri eräiden johtavien suomalaisten ekonomistien analyysin USA:n talouden näkymistä. Seuraavassa eräitä havaintoja tästä:

USA:n BKT on kasvanut vuodesta 1994 18 % mutta S&P500-osakeindeksi 150 %. Osakemarkkinoiden arvostus koroilla mitaten on 1,4-kertainen obligaatiomarkkinoihin vaikka oikea suhde olisi enintään 1,05. Osakekursseihin on täten leivottu sisään valtavat tuotto-odotukset, joiden toteutuminen ei ole realistista.

USA:n osakemarkkinat eivät kestä koron nousua. Jonkinlainen korjausliike on muutenkin odotettavissa. Kyse on vain siitä, puhkeaako kupla kerralla vai painuuko hitaasti. Vuodesta 1930 tilanne eroaa siinä, että nousun takana eivät ole kotitaloudet vaan yritykset, jotka ovat ostaneet omia osakkeitaan ja toisia yrityksiä. Täten niiden rahoitusrakenne on muuttunut velkapainotteisemmaksi. Velkataakkaa on kasvatettu ja siten puristettu osakekursseja ylös.

USA:n kotimaisen kysynnän kasvu on ollut 5,5 % mutta tuotannon kasvu vain 4 %. Erotus 1,5 % on rahoitettu lisävelalla.

EU:n rahaosaston suomalainen pääjohtaja Sixten Korkman (joka aikoinaan joutui selvittämään Suomen talouskriisin) sanoi äskettäin "Jos on joku ajankohta, milloin on syytä varoittaa osakesijoituksista, niin Yhdysvallat täyttää nyt kaikki merkit".

Tässä mietiskeltävää niille, jotka elävät talouskriisin uhan varjossa.

Tero
20 October 1999, 03:07
Omia sijoituksia (eläkekassa ym.)voi titenkin yrittää turvata, mutta jos kaikki ympärillä romahtaa, pankitkin, niin mihin sukkaan sitä rahojansa kätkee? Pitäisikö jo hamstrata kulutustavaraa?

Lokari
20 October 1999, 05:04
Mormoneilla on vuoden muonat varastossa tulevan kovan ajan varalle, mm. säkki eläviä vehnänjyviä idätystä varten.

Pussillinen hopearahoja tallelokerossa on nyt myös hyvä ajatus; jos Warren Buffett ja Bill Gates sijoittavat hopeaan, eikö meidänkin pitäisi?

Pyry Vainio
20 October 1999, 07:36
Aivan oikein Tero. Eläkekassat suurina institutionaalisina sijoittajina ovat ensimmäisinä tulilinjalla. Selväähän toki on, etteivät arvopaperimarkkinat katoa. Niiden taustanahan on yritysten reaalimaailma, jok ainakin pääosin säilyy. Varat voivat kuitenkin sulaa merkittävästi pienemmiksi kurssien laskun takia ja yritysten heikkenevä tuloskunto rajoittaa osingonmaksukykyä.

Tero
20 October 1999, 14:27
Mulla on niitä eläkekassoja kaksikin eri, eri firmoista. Voisin siirrellä rahoja, ei kaikki tilit ole mutual funds. Onko todennäköistä, että FDIC rahasto pettää jos talous romahtaa? Tavallinen IRA, pankkitili,on FDIC rahaston kautta vakuutettu $100 000 asti

Vesa
20 October 1999, 17:17
Olen Vesan luona vierailulla. Jos Suomen ammattikorkeakoulut kiinnostavat, voitte kysella minulta niita koskien mita tahansa.
Johtaja, Hameen amk, Seppo.Kolehmainen@sci.fi

Pyry Vainio
20 October 1999, 23:41
Vesa! Suomen pankin samoin kuin Merita-Nordbankeninkin ennuste koski vain makrotasoa. Sen perusteella ei voi tehdä päätelmiä yksittäisistä yrityksistä tai rahastoista.

Pyry Vainio
20 October 1999, 23:48
Hämeen ammattikorkeakoulu muistaakseni hankki mainetta pari vuotta sitten, kun sen erään luonnonvara-alan yksikön johtaja ilmoitti opettajayhdistykselle, ettei valittu luottamusmies nauti rehtorin luottamusta, eikä siksi voi toimia luottamusmiehenä. Opettajayhdistys puolestaan oli kyllin pöljä suorittaakseen vaalin uudelleen ja valitsi sillä kertaa rehtorin esittämän henkilön luottamusmiehekseen. Näin hampaatonta joukkoa ovat akavalaiset ammattiyhdistysgangsterit Suomessa.

Tero
21 October 1999, 14:12
Välitin Pyryn talousuutiset tuttavalleni Karille.Hän oli myös lukenut aiheesta ja kommentoi aiheesta:
Artikkelin perusvaite oli etta USA:n teollisuudelle tapahtui taman
vuosikymmenen alussa merkittava muutos kun kommunismin vaara haipyi. Tama muutos poisti riskitekijoita ja paransi myoskin laajennusmahdollisuuksia ja sita myota tulevaisuudennakymia, koska seka kehitysmaat etta ita-Eurooppa etta Aasia -- erikoisesti Kiina -- aukesivat amerikkalaisille investoinneille. Venajan haviamisen vaikutusta amerikkalaisten liikeyritysten arvoon, s.o. porssikursseihin, on tietenkin mahdotonta arvioida tarkasti, mutta kirjoittajat veikkailivat etta varsinkin vientipuolelle keskittyneiden firmojen kurssit voi helposti tuplata.

Taman vaitteen mukaan porssiyritysten todellisetkin arvot olisivat siis
taman vuosikymmenen aikana nousseet voimakkaasti. Tama taasen merkitsisi sita etta, vaikka porssiromahdus tulisi, niin kurssit eivat tule painumaan kovin paljoa, ei lahellekkaan sita 85% jonka ne putosivat 30-luvun lamassa.

Omasta mielestani pidan vaitetta kiinnostavana. Se tuntuu niin
jarkevalta etta siina voi hyvinkin olla varsin vinha pera.

Toinen seikka mika minua kiinnostaa USA:n talouden tamanhetkisessa
porssikuplassa on etta hintojen nousu on toistaiseksi rajoittunut vain porssiin, kupla ei ole levinnyt asuntoihin ja muihin kiinteistoihin. Tama on erittain suuri ero verratessa USA:n nykytilannetta -80 luvun lopun Japaniin. Siella nimenomaan suurin hintojen nousu oli kiinteistoissa, ja suurimmat tappiot tulivat liikerakennuksista ja kaupunkien keskustojen lainoilla rahoitetuista tonttikaupoista.

Tama kiinteistojen lepaaminen varmalla pohjalla merkitsee sita etta
mahdollinen putoaminen USA:ssa rajoittuu vain porssiin, joten siita ei voi tulla lahellekkaan niin rajua kuin mita Japanissa tapahtui. Talouden suhteellisen varma pohja myoskin merkitsee sita etta porssi saattaa viela jatkaa nousuaan reippaastikkin -- en pitaisi Dow'ta 20.000:ssa pisteessa ollenkaan mahdottomana parin vuoden sisalla. Todella vaarallinen riskitilanne tulee vasta sitten kun kiinteistomarkkinatkin alkavat ylikuumeta.

Terveisin, Kari K.

Pyry Vainio
21 October 1999, 20:01
Karin näkemykseen minulla ei ole vastaväitteitä. On kuitenkin huomattava, että Yhdysvaltain kansantalous on velkaantunut merkittävästi viime vuosina. Kiinteistöjen arvoihin ei ole syntynyt kuplaa, mutta voimakkaasti kohonneita osakkeiden arvoja on käytetty tämän lisävelkaantumisen vakuuksina. Tässä piilee vakuusriski silloin, jos kurssit putoavat äkillisesti. Hitaaseen laskuun talous ehtii sopeutua.

Yhteistä pörssihuumalle on kaikkina aikoina (Hollannin 1600-luvun tulppaanieuforiasta saakka) ollut velkavetoinen sijoittaminen sekä usko siihen, että tällä kertaa kasvu ja arvonnousu voivat jatkua ikuisesti. Eurooppalaisille riski mahdollisessa lamassa on siinä, että amerikkalaiset luultavasti hermostuisivat ensimmäisenä ulkomaisiin yrityksiin kuten Nokiaan.

Lokari
22 October 1999, 05:46
Kyllä Amerikan kiinteistömarkkinoissakin on kuplaa. Steven Jon Kaplanin sivulla (http://www.goldminingoutlook.com) kerrotaan monen muun asian ohessa New Yorkin finanssijuppien tätänykyä taloistaan maksamista hinnoista, ja ne ovat huimia.

Myös Georgiassa on tapahtunut nousua. Kuusi vuotta sitten ostamani talon hinta on nyt ainakin 60% korkeampi; nousua on siis tapahtunut noin 10% vuodessa, vaikka inflaatio on ollut olematonta.

Vesa
22 October 1999, 06:15
Hinnat voi nousta hyvinkin nopeasti, mutta usein nousu sijoittuu johonkin kaupunkiin, tai jopa kaupunginosaan. Joskus hinnat voi hypätä kuukaudessa useita kymmeniä tuhansia dollareita.

Mikä nousee nopeasti, se tulee alas. Hidas hintojen nousu on parasta.

Tero
22 October 1999, 20:04
Talotkin vain isonee, tontit ei.
----
kake se vaan nauttii eksotiikasta Taimaassa. Näin perjantaina ruuan jälkeen juon teetä ja sallin itselleni suklaapatukan, Twix tuotteen. Tämä on myös mun tason lottoomista. Voi voittaa 50 000 dollaria. "Sorry, not a winner" sanoo tuotteen kääre, sisällä. No, lotot on luusereille. Minä sentään sain sen suklaapatukan.

Tero
26 October 1999, 13:34
Näyttää tulleen yksi uusi keskustelija, Make, tai makess. Nyt vain joku uusi aihe liikkeelle. Me vanhat ollaan niin monet jo keskusteltu loppuun. Mistähän tänne hankittaisiin enemmänkin uutta väkeä? Ville vaan mainostamaan Etusivua jossain.Speaking of mainostamaan, mitenkä on mainostulot, Ville? Olen sitä yhtä lahjatavaraliikettä AU sivuilla silloin tällöin selannut. Ei ole tullut tilatuksi mitään. Meillä on yksi ruokakauppa jossa on pohjoismaisia tuotteita. Suomesta vain hapankorppua ja Halvan lakritsia. Aina sitä löytyy Halvan ja Pandan, mutta ei Fazerin. Se Halvankin lakritsi on melko lähellä amerikkalaista lakritsia, jota kovin harvoin kokeilen. Jotenkin iän mukaan se lakritsin maku on tullut oudommaksi, pienenä se oli ihan himotavaraa.
jep..no..töihin...siis olen töissä, mutta itse tehtäviin..

Joo, kun saan Etusivun vähän paremmalle mallille. Vielä ainakin Etusivun Kuvat sekä Etusivun Panoramat toimintakuntoon sekä Etusivun etusivun redesign (vähän vetävämpi aloitussivu http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif ). Sitten pitää mainostella jonkin verran, ja luoda linkkejä eri Suomi-sivuille ympäri USA:ta ja kauempaakin. Amerikan Uutisten kautta tulee varmasti jatkossakin vierailijoita.

Mainostuksesta en ole varma vielä. Ehkä sekin tulee kysymykseen tulevaisuudessa, mutta ainakin pienten mainosten tekemiseen tuhlautuva aika on arvokkaampaa kuin se, mitä ne tuottavat - ja sitten sivulla on kaupallista täytettä pitkän aikaa välkkymässä. Pitää harkita. Jonkinlaista Suomalaista Yritysrekiteriä olen ajatellut; eli lista, johon suomalaisfirmat (tai siis jollain tavalla Suomen/suomalaisuuden kanssa tekemisissä olevat firmat) saisivat lisätä yhteystietonsa sekä lyhyen kuvauksen firman toiminnasta. Tämä rekisteri voisi olla maailman kattava. Pitää vain rakentaa jonkinlainen tietokanta tuota varten, jotta minä en joudu käsin niitä jatkuvasti päivittelemään. Nyt se tosin onnistuu melko helposti kun tämä sivusto on NT-palvelimella ja käytössä on SQL-tietokanta, ja ASP/ColdFusion käyttöliittymää varten.

Tero
26 October 1999, 17:52
ColdFusion kuulostaa huuhaalta jopa nimessä.

Ei ei, Tero.. ColdFusion on varsin monipuolinen ja käyttäjäystävällinen 'application server' -- se on tavallaan prosessori, joka käsittelee .cfm -sivulla (.html:ää vastaava ColdFusion sivu) olevat ohjeet ennen kuin sivu lähetetään käyttäjän selaimeen. Tuossa on se etu, että sivut, joita käyttäjä katselee, ovat siten aina täysin standardi-HTML-koodia, mutta sivuja voidaan muokata riippuen siitä, millaista tietoa käyttäjä sivulta on etsimässä (esim. tietokannasta).

Lisätietoa ColdFusionin valmistajan, Allairen webbisivulta (http://www.allaire.com).

Microsoftin ActiveServerPages (ASP) on monipuolisempi, mutta ainakin minun mielestäni monimutkaisempi käyttää.

Tero
26 October 1999, 21:08
Voi olla. Meinaan vaan, se on sama kuin kutsuisit keksintoasi Ikiliikkuja nimlla.Cold Fusion on kovissa tieteissa vain unohdettava harha-askel.

Tero
28 October 1999, 21:22
Kysymys Pyrylle: Mitä kemian prosessitekniikkaa siellä opetetaan? Läysin sen Satakunnan oppilaitoksen joskus antamaltasi sivulta seuraavaa:
Energia- ja laivakonetekniikan koulutusohjelma..
Onko Sinun tulevaisuutesi ohjata energiaa sekä maalla että merellä?

Tekniikan ja merenkulun koulutus on vetävä väylä työelämään

Satakunnan ammattikorkeakoulun tekniikan ja merenkulun energia- ja laivakonetekniikan koulutusohjelma antaa koulutuksellisen kelpoisuuden ylikonemestarin pätevyyskirjaan sekä energialaitoksilla että laivoilla. Tämä on teollisuuden ja elinkeinoelämän arvostama ammatillinen pätevyys, jonka haltija ei ainakaan lähitulevaisuudessa tunne työttömyyden uhkaa.
------
Siihen energia-aiheeseenko se teidän prosessikemia kuuluu?

Pyry Vainio
29 October 1999, 22:49
Tämä energia- ja laivakonetekniikka on SAMK:n uusin koulutusohjelma, tekniikan Porin ja merenkulun Rauman yksikön yhteinen. Minä ole siinä koulutusohjelmavastaavana. Tämä ohjelma tuottaa ylikonemestareita sekä laiva- että maalaitoksiin.

Kemian prosessitekniikka oli aikaisemmin nimeltään prosessitekniikan koulutusohjelma. Se kouluttaa insinöörejä kemiallisen prosessiteollisuuden tarpeisiin, siis esim. sellunpilaajia, paperintekijöitä, samoin kuin Outokummun ja Kemiran insinöörikuntaa. Jos olet kiinnostunut, etkä saa tietoja irti meidän kotisivuiltamme www.spt.fi, (http://www.spt.fi,) niin kerron lisää opintojen sisällöstä.

Itse olen virallisesti talous- ja oikeusaineiden virassa, vaikka nykyisin saan opettaa myös ominta alaani laiva- ja laivakonetekniikkaa meidän uudessa ohjelmassamme. Prosessipuolella opetan kansainvälistä kauppaa ja turvallisuustekniikkaa.

Tero
30 October 1999, 00:41
Kysyin vain, koska nykyisin kaikki oman alan ulkopuolella toimivat meillä ovat kemian insinöörejä. Noin kolmannes heistä on naisia.Muilla insinöörialoilla ei ole niin paljon naisia
--------
Vesa lähetti terveisiä:
http://www3.ohmygoodness.com/cards/forgotfallback.jpg
tai
http://www.ohmygoodness.com/cgi-bin/g-card.pl?991029TEKKJHAFBLN3

ei toimi kuvat ainakaan mun selaimella

[This message has been edited by Tero (edited October 29, 1999).]

Pyry Vainio
30 October 1999, 09:07
Meilläkin kemian prosessitekniikkaa opiskelevista lähes kolmannes on naisia. Suhteellisesti enemmän heitä on vain environmental engineering-ohjelmassa. Toisaalta, jokaisessa koulutusohjelmassa on joku nainen, meilläkin energia- ja laivakonetekniikassa neljästäkymmenestä heitä on kolme. Mielestäni tämä on oikea kehityssuunta. Pienellä maalla ei ole varaa hukata puolta potentiaalisista lahjakkuusreserveistään.

Tero: Noiden kuvien linkit viittaavat www.ohmygodness.com (http://www.ohmygodness.com) -domainista löytyviin kuviin, mutta ko. kuvia ei voi avata suorilla linkeillä (ts. ne löytyvät ainoastaan ko. domainin sisäisiä linkkejä seuraamalla, joko tarkoituksella tai sen seurauksena miten firman palvelimet on konfiguroitu). Eli ei ole selaimen eikä bulletin board softan vika http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Tero
30 October 1999, 22:23
No se Vesan terveiset oli pilakuva siitä kun kellot tarttee kääntää tunti takas päin. Vihdoinkin sama päivä, kai, kun Suomessa. Mitäs jos yrittää laittaa viestiä taululle just kun kellot siirretään täällä?

Tero
31 October 1999, 17:21
Jotenkin kumma viikonloppu. Kaikenlaista on jo puuhattu, ja vois sunnuntai illan vähän levähtää.Mutta vielä on Halloween ovelta ovelle touhu.

Vesa
01 November 1999, 02:38
Aamulehdessä oli ilmoitus: tänään viettää nimipäivää PYRY !

Onneksi olkoon !

Pyry Vainio
01 November 1999, 06:27
Parhaat kiitokset Vesa. Ovat taas ottaneet nimeni kalenteriin, josta se poistui 1944. Se muuten oli ennen joulukuun kuudentena ja silloin oli tapana liputtaa.

Marianne
01 November 1999, 20:32
Täytyy vain kertoa , että täällä on ollut aivan upea syksy, varsinkin koko viime viime viikko nyt maanantaihin asti on olluta aivan IHANA. Aamut nollan tienoilla ja iltapäivät +18 tienoilla(eilen ja tänään +22). Puut ovat olleet tosi hienon väriset ja jostain ihmeen syystä on ollut myöskin tosi tyyntä(harvinaista meille)ja taivas aivan ultra sininen.

Ilmassa tuoksee syksy ja olemme syöneet viimeisiä punaisia vadelmia pensaastamme, nami.

Huomenna tämän kaiken upeuden pitäisi loppua, on kymäilmavirtaus tulossa sieltä Canadasta, sateen kanssa.

Mutta ollaankin nautittu tästä niin paljon kuin mahdollista ja sisätyöt ovay jääneet hiukan, samoin omat kotibusinekseni työt, No ei kai kukaan valita vaikkei laskujaan saakaan ihan heti alkukuusta http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif .

Toivottavasti syksy on ollut muuaallakin yhtä kiva!

Pyry Vainio
01 November 1999, 22:47
Suomessa on kuivaa kesää seurannut hullunlämmin syksy. Nytkin puolenyön aikaan ulkona on 8 lämpöastetta. Yöksi ja huomiseksi on luvattu etelätuulta 21 m/s (75 kph) eli myrskyn voimalla. Lisää lämmintä ilmaa virtaa siis Suomen ylle.

Tämä lämpö on saanut meidän leikkoliljaviljelmämme osittain heräämään kevääseen. Noin 1500 värililjaa nostaa versojaan. Leivänpaistaja kärräsi kymmenen kuutiota turvetta niiden peitoksi, mutta siitä saatu 15 sentin kerros ei auttanut, vaan nyt versot ovat taas pinnalla, eikä turvetta ole nempää.

Talvella versot paleltuvat, mikä tietää 6000 - 7500 markan menetystä ensi kesän myyntituloissa. Jos itse sipulitkin tuhoutuvat, menee uusien hankintaan vielä nelisen tuhatta. Toisaalta kasvihuoneen lämpimänä pito maksaisi liki 20 000 mk, eli olisi vielä kalliimpaa.

Pörssi vie ja pörssi tuo, mutta puutarhatalous on onnenkauppaa.

alo
02 November 1999, 10:03
Syksy!?!? Hei, nyt on kevat! Kesa tulee kovaa vauhtia. Jacarandat kukkivat jo Kapkaupungissa. Johannesburgissa ja Pretoriassa ne aloittivat ja kaksi viikkoa aikaisemmin. Sitten kun niiden kukat tippuvat, onkin jo kesa.

Kevat on tosi iloista aikaa!

Pyry Vainio
02 November 1999, 21:34
Tiedän. Jouluna syömme Etelä-Afrikkalaisia lentorahtina tuotuja tuoreita mansikoita.

Vesa
05 November 1999, 07:08
Kävin hammaslääkärillä ja siellä paikattiin
pieni reikä. Tästä muistui mieleeni juttu Laitisista jotka menivät yhdessä hammaslääkärille.

Tohtori pyyti heitä sisään,ja kysyi mikä oli hätänä. Herra Laitinen vastasi:
- Pitäisi vetää pois viisaudenhammas.
- Jaaha,totesi tohtori.
- Joo, vedetään se pois kuljeksimasta. Ja tehdään se nopeasti. Ei puudutuksia,ei ilokaasuja ei mitään. Tempaistaan vaan yksinkertaisesti kertavedolla koko hammas irti ja roskikseen.
- Jopas on reipas potilas. Olisivatpa kaikki potilaani yhtä reippaita. Katsotaanpas sitä hammasta!
Lahtinen kääntyi vaimonsa puoleen ja sanoi: Näytäppäs nyt vaimo tohtorille sitä kipeää hammastasi!

Minäkin muuten otin paikkauksen tällä kertaa ilman puudutusta ja se oli aivan OK.

Tero
05 November 1999, 12:04
Tapaan muutamia suomalaisia ja pohjoismaisia kääntäjiä tänään. Nillä on vuosikokous:
http://www.americantranslators.org/divisions/ND/arch.gif

Tero
05 November 1999, 13:50
Piti lisätä linkki aikaisemmin kaaresta kirjoittamaani juttuun, mutta nyt ei koko www.uutiset.com osoite enää toimi. Ville, mitäs touhuilet?
Vieläkö meidän uutiset sähköposti toimii?Minulle voi lähettää sähköpostia osoitteeseen terontorvest@hotmail.com

Eero Saarinen suunnitteli kaaren ja oli mukana alun rakennuksessa, mutta kuoli ennen kuin se valmistui. Hän piirsi siihen rappuset mutta hissiä ei osannut suunnitella. Joku insinöörioppilas suunnitteli sen saatavilla olevista hissi ja muista osista. Ne ovat viiden hengen kopperoita jotka nytkähdellen vievät kaaraten ylös. Siihen tarttee varata liput. En aio mennä ylös. Alhaalla on ilmainen museo siitä miten valkoinen mies riisti lännen intiaaneilta.

Menemme niiden kääntäjien kanssa tutustumaan kaareen ja sitten pariksi tunniksi meille kotiin. Sitten ne jatkavat juhlimista hotellissaan ja minä haen tytön koulusta ja pojan jostain ja menemme "malliin" jossa ne syö mcdonalds ruokaa ja minä muuta pikaruokaa.
-----
Ei mentykään kauppakeskuksen vaan Taco Bellille. Aika hyvä Chalupa, tai mikä se heidän uusin annos on. Taco Bellissä on se vika että lapset saa lotrata omien juomiensa kanssa.Siis self service. Jäitä lattialla, mehua takilla ym.

[This message has been edited by Tero (edited November 05, 1999).]

Uutiset.com'in palvelimella oli jotain teknisiä ongelmia. Sanovat, että ovat ratkaisseet ne jo, mutta sivusto ei näy vielä toimivan. Toivottavasti johonkin aikaan tänään. Tosin wanhat Terontorvest-jutut eivät ole siellä, ainakaan vielä. Pitää katsoa mahtuvatko ne uudelle econo-serverille (vain pari megaa tilaa). Saatan arkistoida ne tänne Etusivulle.. pitää puhua Sakrin kanssa.

Mailit toimii, kunhan saan palvelimen taas konfiguroitua (tänään, toivon mukaan http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif.

[This message has been edited by Ville (edited November 05, 1999).]

Tero
05 November 1999, 15:13
No, mitäs pieni katkos, siellä ei ole näköjään mitään luettavaa enää.

Tero
06 November 1999, 01:12
Lauantaina on istuttava vaimon porukan kanssa kokouksen "banquet dinner" tilaisuudessa. Yhdistyksen johto ei hyväksynyt ehdottamiamme jazz-ym. esiintyjiä, sellaista local flavor musiikkia. Joku sanoi että saa odotta aivan kamalaa viihdettä.
--------
Nyt on lehdet suurin piirtein haravoitu. Poika suostui auttamaan, kolme Pokemon korttia palkkiona kolmesta pussista.

[This message has been edited by Tero (edited November 06, 1999).]

Tero
07 November 1999, 13:31
Illan viihde oli kehno suurimmalta osaltaan.

Sunnuntaina meidän ruotsalainen ASKO pesukone, kolme vuotta vanha, on sen tuntuinen kuin pumppu olisi hajoamassa.

Vesa
07 November 1999, 15:33
Tero,millainen takuu Askon koneella on?
Olen joskus saanut jonkin rikki menneen jutun takuuseen , vaikka aika olisi menneyt jo umpeenkin. Jauhan ensin juttua tunnin liikkeessä ja jos asia ei etene, uhkaan lähettää vaimon selvittämään.

Pesukoneen pumpun kyllä pitäisi kestää ainakin 5 vuotta.

Kake
07 November 1999, 17:19
Minun, en tiedä missä valmistettu, UPOni pumppu on louskuttanut moitteettomasti jo 12 vuotta. Knock, knock.

Tero
09 November 1999, 21:40
Asko vielä käy, takuupapereita ei löydy.

On kauhean lämmin ,yli 20 C, ruohonsiemenet alkoi itää lopulta pihalla.

Pokemon elokuva nyt pian teattereissa, kai tänään ehkä. Pitäis mennä varaamaan liput sunnuntaiksi, mutten nyt tiedä ketä kaikki sinne menee meiltä, joku pojan kaverikin olis menossa.

Poika on ollut kaks iltaa Gameboy kädessä lähes koko illan. Sai kuulemma 8 badges.

Tuosta Pokemon-jutusta oli hyvä parodia viimekertaisessa South Parkissa :-)

alo
10 November 1999, 11:10
Tulin juuri takaisin kaupungilta. Kavin vaihtamassa rikkoituneen naytonohjaimen uuteen (takuu viela voimassa). Pysakoin autoni kadun varteen. Kun tulin takaisin autolle, kaksi neekeria seisoi autoni vieressa. Olin unohtanut ikkunan auki!!!!!! - sellaista ei saa tapahtua, ainakaan taalla!!!! Ko. miehet olivat vartioineet autoani silla aikaa kun olin poissa. Mitaan ei oltu viety ja auto oli tallella!!!! Huh huh! Nainkin voi kayda Kapkaupungissa! No, annoin kavereille 3 randia ja kiitokset. Olisin tarjonnut vaikka oluet tai vaikka paivallisen, mutta oli kiire takaisin toihin. Kuitenkin kaikille jai tapauksesta hyva mieli.

Tero
10 November 1999, 13:37
Mikä muuten on mustaihoisten poliittisesti korrekti nimi suomeksi nykyään?Meillä kun on vain afrikkalaisamerikkalaisia. Olisivatko ne afrikkalais-afrikkalaisia?

alo
10 November 1999, 14:37
Se taitaa olla vain 'musta - black'. Ainakin sita kaytetaan viranomaisten henkilotieto yms. papereissa (vaestoryhma: valkoinen - white, varillinen - colour tai musta - black). Itse tulee joskus kaytettya 'neekeri' sanaa, koska en nae siina mitaan negatiivista. Taalla negatiivisessa merkityksessa kaytetaan sanaa 'kaffer', joka tulee afrikaansista ja tarkoittaa jotakin todella halventavaa.

Tulee mieleen Freukkareiden biisi 'Buuri Johannesbuurista' (huom! sanan kaffer kaytto):

Muskoogeesa, Oklahomassa asuu punaniskakansa,
joka luulee alalla jotakin olevansa;
vaikka vapaana saa siellä juosta musta paviaani ja
Ku Klux -klaani saa vain öisin vaania.

Toisin on kotona Johannesburgissa.
Me ei moisia liberaaleja katota nurkissa!
Sillä me buurit olemme miehiä, ja me miehinä aiomme kuolla!
Saa raukat ja kommarit nekrujen pyllyä nuolla.

Herra antoi, herra otti:
siihen, hottentotti!
Tasa-arvohan on silkkaa jumalanpilkkaa!
Olen buuri Johannesburgista!
Kiitän Herraa hyvästä tuurista,
ettei mussa virtaa neekeriveren tilkkaa.

Noita isoja lapsia hoivaamme oikeastaan
paremmin kuin hoivaa isä lastaan.
Niillä liksatkin on paremmat kuin Afrikassa keskimäärin!
Voitko väittää, että apartheid on väärin

Vilkaise vain muuhun Afrikkaan:
kai kafferit sotkis tämänkin maan rikkaan!
Siksi niillekin on parempi, että hallituksen ovet on
suljettu zulujengiltä Soweton.

Herra antoi...

Kaikki muut maat kovin paheksuvat meitä,
niin kuin mekin toki paheksumme heitä.
Mutta vaikka koko maailma meille lausuis tuomion,
aina kaverimme pikkuinen Suomi on!

Pyry Vainio
10 November 1999, 19:04
Nimenomaan neekereiden kohdalla asiasta käydään keskustelua. Intiaanit, kiinalaiset ja vaikkapa burjatit ovat mitä ovat. Neekerit, siis muualta tulleet, eivät syntyperäiset, pitävät neekeri nimitystä loukkaavana. He tosin pitävät Fazerin lakritsietikettiä ja neekerisuukko-leivonnaistakin koukkaavina ymmärtämättä, että ne olivat käytössä ennen kuin ensimmäinenkään neekeri tuli Suomeen.

Tuntemani suomalainen neekeri, jonka isä pistäytyi olympialaisissa 1952, ei näe neekeri nimitystä loukkaavana. Itse hän sanoo olevansa kotimainen neekeri erotuksena maahanmuutajista. Hänen mielestään täällä ei ole kunnon rasismiakaan, koska kohteita on ollut liian harvassa. Hän itse katsoo suurimman osan asioita huumoriksi, kuten toteamuksen "Tämä ei ole valkoisen miehen ilma". Samoin sen, kun hän varusmiehenä ryntäsi talvella paljaspäin ulos ja joku esimies kysyi: "Missa on oppilaan turkislakin kokardi". (Laivaston turkislakki kun on väriltään musta).

alo
12 November 1999, 11:53
Nelja viikkoa on kulunut tupakoimatta ilman vieroitusoireita (tai en ainakaan ole itse havainnut).

Eilen illalla poltin puoli sikaria hyvalla illallisella. En ihan raivoraittiiksi aio ryhtya vaan sallin itselleni silloin talloin jotakin epaterveellista, vaikkapa dag... ups jatetaan sanomatta, jos vaikka tullimiehet sattuisivat lukemaan naita sivuja, eh.