PDA

View Full Version : VIINA ynnä muut päihteet

Pages : [1] 2

silly
29 June 1999, 04:22
tata joku tuolla 'nuorissa' ehdotti, joten eikohan ihan nain suomalaiskansallisen surkeasti menneen juhannuksen kunniaksi aloiteta. tai lahinna siirreta keskustelu ihan oman otsikon alle. eli: onko ilo ilman viinaa teeskentelya? ja entas sitten kun liiallinen ilonpito vaistamatta muuttuu suruksi? vai muuttuuko se?

Tero
29 June 1999, 20:17
Voi harrastaa reipastakin kulutusta noin vain "kokeeksi". Mutta kun seuraa tapa ryypata niin:
"Alcoholism usually develops over a period of years..ensuring its availability strongly influences the person's choice of associates or activities. Alcohol comes to be used more as a mood-changing drug than as a foodstuff or beverage served as a part of social custom or religious ritual.

Blackouts, hallucinations, and extreme tremors may occur. The latter symptoms are involved in the most serious alcohol withdrawal syndrome, delirium tremens, which can prove fatal despite prompt treatment. This is in contrast to withdrawal from narcotic drugs such as heroin, which, although distressful, rarely results in death."

Anni
30 June 1999, 00:39
Ilo ilman viinaa... Ihmiset ovat varmaan koko historiansa ajan etsineet arkipäiväistä suurempia mielihyvän kokemuksia. "Mood alteration" on tavoite, johon pääsee monta tietä.

Erilaisten päihteiden käyttö perustuu siihen, että ne nostavat aluksi hyvänolon hormonin tasoa aivoissamme. Mutta sitten käykin niin, että hormonin taso laskee, ja silloin käyttäjä päästäkseen edes normaaliin mielihyvän vireeseensä joutuu käyttämään yhä suurempia annoksia. He eivät koskaan enää pääse sille ensimmäisen "super-orgasmin" tasolle. Mutta yrittävät niin kauan kuin henki pihisee, elleivät pääse hoitoon. Tähän perustuu hoidon vaikeuskin: Potilaat muistavat sen ensimmäisen kokemuksensa hienouden jopa kymmenien vuosien kuivilla olon jälkeen, ja elleivät he osaa olla varuillaan lähestulkoon joka hetki, he retkahtavat takaisin aineeseen.

Tämän mukaan ilo ilman "viinaa" voi olla aitoa vain, kun ei ole koskaan kokeillut "viinan" iloa. Ensimmäisellä ja ainoalla kerralla ei jokainen tietenkään välttämättä saavuta "super-orgasmia" yksilökohtaisista tekijöistä johtuen, mikä tarkoittaa, että palatakin vielä voi.

Tero
06 July 1999, 15:55
Viina ja olut titenkin kuuluvat melkein kaikkien nuoruuteen. Talomme on kulmassa, ja siinä pysähdytään tyhjentämään roskat, tyhjät purkit ja pullot pitkin pihaa ja katua. Purkit kyllä siivoan, mutta en mielelläni tahdo lasinsirpaleita taloni eteen.
Miksi täytyy ottaa känni, että uskaltaa tehdä typeriä ja rohkeita asioita?

Itsekin olen ryypannyt aikoinani, mutta en muista että olisin koskaan tärvellyt omaisuutta. Tyhjiä olutpulloja on taitanut jäädä johonkin mutta ehjinä!

Anni
06 July 1999, 19:35
Tero, vastasit itse kysymykseesi. Humala poistaa estoja, jolloin sitä uskaltaa kokeilla sellaisia asioita, joita ei selvänä, järjen ja normien sitomana, kehtaisi tehdä. Seikkailumieltä löytyy enemmän.

Tero
20 July 1999, 14:45
Nukutuslaake huumeena:
"Gamma on salakavalasti tappava aine. Se ei ole varsinainen huumausaine, joten sen käyttö tai myyminen ei ole huumausainerikos. Näin ollen poliisilla ei ole kovinkaan monia mahdollisuuksia puuttua gamman myyntiin. Sen käyttöön ei voida puuttua lainkaan."

Tuomo
20 July 1999, 17:38
Mutta viinahan muuttaa helposti persoonallisuutta. Minusta alkoholi on vähän huono valtti vaikka nyt esim. kumppanin etsinnässä. Vieressäsi päihtyneenä kohteliaisuuksia lateleva mies/nainen voi olla täysin erilainen "oikeasti".

Itse en ole koskaan maistanut alkoholia, joten siitä minulla ei ole kokemuksia. Olen joskus havainnut, että tosi hyvä elokuva (kuten esimerkiksi yksi New Yorkin juutalaisista kertova, jonka nimeä en muista) voi saada minut käyttäytymään erikoisesti. Harvemmin teen mitään sinänsä yllättävää, mutta usein poistuessani elokuvateatterista hyvän leffan jälkeen päässäni pyörii vain elokuvan tapahtumat ja voin olla ns. "poissaoleva".

Luulen, että alkoholi saisi aikaan minussa samanlaisia vaikutuksia. Alkoholin vaikutus voisi tosin olla vain elokuvaa tehokkaampi.

Anni
20 July 1999, 19:25
Tuomo: Sanot, että viina muuttaa persoonallisuutta. Jos ei nyt patologian puolelle mennä, niin minusta se tuo vain pintaan kaikkea sitä, mitä me niin perusteellisesti yritämme peitellä normaalisti, kun sisäisen käyttäytymispoliisimme sananvaltaa on väliaikaisesti kavennettu. Kyllä se, mitä estojen heikennyttyä tulee esiin, on edelleen meitä itseämme. Se ei ole välttämättä ja joka hetki sellaista käyttäytymistä, joka on yhteiskunnassa hyväksyttyä tai ihailtua, mutta se on silti osa meidän persoonallisuuttamme, alitajuista minäämme, joka on kehittynyt sellaiseksi kuin on mm. kokemus- ja arvotaustamme takia. Paljon tuosta me normaalielämässä kiellämme ja pidämme piilossa. Sinänsähän nuo alitajuiset turhautumiset, pelot, halut, vihastumiset, erilaiset inhimilliseen läheisyyteen liittyvät tarpeet, ym. tunteet eivät ole "pahoja" missään mielessä; me emme vain aina kokemustemme kautta pysty löytämään rakentavaa kanavaa niiden ilmaisemiseksi.

Samanlainen tilanne joutua kasvotusten oman itsen kanssa voi olla esimerkiksi syvän liikutuksen tai tunnekuohun hetki. Sellaisellekaan ei meidän arkielämässämme ulkopuolisen maailman kanssa ole juuri tilaa.

Sellaista ihannetilannetta, jossa terveen ihmisen alitajuinen ja ulospäin näkyvä minä olisivat aivan sama, ei voi olla, koska me elämme aina jonkinasteisessa yhteydessä muihin ihmisiin, eikä sitä yhteyttä tai yhteiskuntaa laajemminkaan kaikkine normeineen, sääntöineen ja lakeineen ole muokattu pelkästään meidän mielemme mukaiseksi. Me olemme aina tietynlaisessa neuvotteluasemassa, anna-ja-ota -tilaneessa.

Minäkin olin "teetotaler" jonnekin 22-vuotiaaksi. (Omalla kohdallani se oli ympäristöstä -- ei kodista -- johtuva vastakkaiseen äärimmäisyyteen meno.) Nyt nautin lasin viiniä usein ruuan kanssa tai muutenkin sosiaalisissa tilanteissa. (Enempi ei tunnu hyvältä lyhyen ajan sisällä -- olen melko pieni.) Paitsi hienoja makuelämyksiä, en pane ollenkaan pahakseni pientä rentoutumisen tilaakaan, jonka kyseinen vaatimaton alkoholimäärä minussa saa aikaan. Siinä tilassa ei kuitenkaan minun kohdallani voi puhua vielä humaltumisesta siinä mielessä, että ulkoinen käyttäytymiseni suuresti muuttuisi. Onpahan vain hyvä, iloinen, seurallinen olo, ilman liiallisuutta. Toki minä seurallisena yksilönä sellaiseen tilaan muutenkin pääsen, mutta en aina juuri silloin, kun haluaisin. Omalla kohdallani viinilasin nautiskelu on jotakuinkin samanlainen asia kuin hyvä ruoka. Hengissä pysyisin, vaikken makuun huomiota kiinnittäisikään. Samoin lapsia syntyisi tähän maailmaan ilman, että seksuaaliseen nautintoon erityistä huomiota kiinnitettäisiin. Me nyt vain satumme olemaan sellainen laji, joka hakee miellyttäviä elämyksiä kaikessa.

En näe täydellisessä raittiudessa sinun tai kenenkään kohdalla mitään sellaista, miksi siitä pitäisi pyrkiä irti. Omalla kohdallani raittius sopi oikein hyvin siihen vaiheeseen, kun kasvoin aikuiseksi, enkä vielä tiennyt sisäisesti, mikä olisi parasta käyttäytymistä minulle. Harvoin se oman linjan hakeminen siinä vaiheessa kovin tasapainoista on -- ja sitähän me todistamme monien nuorten käyttäytymisessä joka hetki. Halusin kuitenkin tuoda esiin sen, ettei alkoholinkäyttö normaalisti ole suinkaan pelkkää musta-valkoista täydellistä pidättäytymista tai väärinkäyttöä. Siinä on yhtä paljon vivahteita kuin elämässä muutenkin. Jokaiselle löytyy sopiva tapa.

Siinä olet, Tuomo, aivan oikeassa, ettei humalassa olevan juttuja voi ottaa vakavasti. Jos seurustelu tapahtuu vain alkoholin avulla, on se kyllä enemmän pakenemista jostain kuin toiseen tutustumista. Eikä varmasti kovin antoisaan suhteeseen voi johtaa.

Mielenkiintoista sinänsä... minäkin muistan todella pitkään ajatelleeni, että viina muuttaa persoonallisuutta. Siksi en juonut oikeastaan pisaraakaan ennen kuin olin noin 20. Nyt, noin 10 vuotta myöhemmin, olen samaa mieltä kanssasi (Anni), että viina tuo pintaan siempiä tunteita/ajatuksia ym. mitä yleensä pidämme sisällämme.

Luulen, että viina muuttaa personallisuutta jos sitä käyttää paljon, mutta satunnainen viinilasillinen tuskin tekee niin.

Itse juon tätänykyä tosi vähän -- nytkin on kulunut varmaankin kuukausia siitä, kun viimeksi join mitään alkoholipitoista. Pidän - silloin harvoin kun lasillisen kumoan - viineistä (kuivat punaviinit...), ja satunnaisesti siideristä tai lonkerosta; ne tosin ovat lähinnä erikoisuuksia tällä mantereella.

Tero
08 September 1999, 20:36
Huumetutkimus Suomessa: http://www.qed.org.uk/workgroups/trendscountriesfinland.htm

Artikkelin mukaan nuoret selvästi erottavat alkoholin ja huumeiden käytön. Huumeet koetaan silloin tällöin kokeilumielessä otettaviksi, ei joka päivä. Ei sitten selvitä mitä nykyään kokeilumielessä otetaan. Onko vielä hasista vai muutako?Amfetamiinia on kovasti liikkeellä, ja sitä ei juuri saa lääkäriltä Suomessa. Täällä sille on pientä käyttöä virallisesti.
Enpä luulisi että crack on Suomessa muotia.Se on sellaista kamaa, että siitä saa ne rajut kokemukset vain ekan kerran, ja samaa ei voi toistaa vaikka onkin jo koukussa. Crack olisi ainakin yksi josta tarttis lapset pitää pois keinolla millä tahansa.
Olin kerran siinä arson-juryssa ja samaan aikaan oli oikeudessa huumejuttu.Yllätyin sttä tämä tyyppi oli myynyt satoja eriä LSDtä.En edes tiennyt että sitä enää on kadulla.
Olen noista jokin verran lukenut, mutta enpä tosian hyvin tiedä tuota kulttuuria. En edes Trainspotting filmiä ole vielä nähnyt. Oikeat heroinistit on kuulemma paljon tylsempiä kuin filmin.Elämässä ei ole enää kuin se yksi asia.

[This message has been edited by Tero (edited 08-09-1999).]

Tero
13 September 1999, 20:29
Keskisuomalainen:
Kun eteläinen tullipiiri takavarikoi viime vuonna alle puolitoista kiloa amfetamiinia, haaviin tarttui tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla 7 kiloa.. Koko maassa otettiin heinäkuuhun mennessä salakuljettajilta talteen 12 kiloa köyhän miehen kokaiiniksi kutsuttua amfetamiinia.
Kilosta amfetamiinia syntyy noin 10000 kertakäyttöannosta.

Tero
24 September 1999, 17:05
aamulehden keskustelija:

Ne liikekumppanit, jotka eivät suostu kauppoihin ilman viinaa, ovat taatusti suomalaisia tai venäläisiä! Keskieurooppalaisille alkoholi ei todellakaan ole pääasia.
Kukapa muu kuin suomalainen tulee koneesta ulos kännissä keskellä päivää, kun oli kerran ilmaista viinaa tarjolla.

Vesa
24 September 1999, 18:17
Ikävä sanoa, mutta minusta myös tuntuu,että
suomalaisille on kalja ja viina tärkempää,
kuin monille muille kansallisuuksille.

Itse olen absolutisti,mutta toisilta en sitä vaadi. Se on vain oma kantani asiaan ja
olen sillä hyvin pärjännyt joka paikassa ja
tilanteessa.

Aamulehdessä on käyty keskustelua paremmasta
ja huonommasta väestä ja kuinka huonompi väki
räkä poskella kännää ja räyhää humalapäissään. - Totta ja kauheaa katsella.

Tällä palstalla on lukijoina ja kirjoittajina paljon yhteiskunnan eliittiä,
joten teille on myös tuttua miten paremmissa
piireissä eletään.

Jos olette työelämässä mukana ja osallistutte
firman sosiaalisiin rientoihin,niin olette varmasti Suomessa, täällä ja muualla huomanneet, että kyllä akateemisetkin osaavat
kännätä ja räyhätäkkin. Sopivassa seurassa piristeillä inspiroituna ihmisessä piilevät primitiiviset piirteet pulpahtavat esille. Kaikki tapahtuu vain muutamaa astetta sivistyneemmin ja sivistyneempiä
ilmaisuja käyttäen,useilla eri kielillä ja niin edelleen.

Kyllästyin tuohon elämään jo vuosia sitten
ja kuittasin ( quit ) firmojen pikkujoulut ja muut kissanristijäiset.

En jaksa kuunnella selvänä humalaisten puheita olivatpa he akateemisia, tai sitten aivan tavallisa duunareita.

Tero
24 September 1999, 18:42
Hankalinta on kun ei juo, ja sitten kerran pari vuodessa joutuu firman tilaisuudessa pari kaljaa ottamaan. Tulee humalaan helposti ja ajokaan ei suju.Onneksi on "light beer" vaikken sen mausta tykkaa.

Jos firma haluaa jotain työntekijöille järjestää, niin lounas on aina OK.Kukaan ei vastusta sitä, että lisää työaikaa kuluu lounaalla!

[This message has been edited by Tero (edited 24-09-1999).]

Anni
24 September 1999, 20:31
Minäkään en ole tykkää sellaisista juhlista, joissa suuri osa väestä on illan puolivälissä niin humalassa, ettei keskustelu enää onnistu. Joskus katselen ihmisten riehakasta menoa suurella mielenkiinnolla. Kyllä siinä tulee väkisinkin mieleen, että jossain on menty normaalissa arkielämässä pieleen, jos ihminen noin suurella halulla hakeutuu sellaiseen tilaan, jossa voi "olla oma itsensä". Tarkoittaako se sitä, että normaalisti ihmiset ovat onnettomia yhteiskunnan vaatiman kiiltävän estokilven takana? Ja "onnellisia", rentoutuneita vain, kun estot poistuvat?

Minua hämmästyttää eniten se, että ehkä juuri seksuaalinen käyttäytyminen on se, jossa meille on rakennettu vahvimmat estot. On jotenkin hurjaa katsella sivistyneitä ihmisiä suomalaisfirman pikkujoulun seksinnälkäisessä huumassa. En ole täällä koskaan ollut tilaisuudessa, jossa käyttäytyminen olisi ollut yhtä primitiivistä. En väitä, ettei sellaista tapahtuisi; omalle kohdalleni sellaista ei ole kuitenkaan sattunut sen paremmin yksityisissä kuin yritysten pippaloissa. Kokemukseni mukaan amerikkalaiset käyttävät alkoholia kohtuullisemmin. En väitä, etteikö täälläkin humalassa olla. Enkä sitä, etteikö täällä kähmitä ja paritella. Mutta ei samassa suhteessa kuin vastaavissa tilaisuuksissa kuin Suomessa. Täällä voi sentään keskustella normaalisti suurimman osan kanssa myös loppuillasta.

Minun on surulla todettava, että olen kokenut Amerikassa oloni suomalaisimmat (negatiivisessa mielessä) juhlimiset juuri paikallisten suomalaisten tilaisuuksissa.

Pyry Vainio
24 September 1999, 21:36
Olikos se absolutisti henkilö, joka juo vain absoluuttista alkoholia?
Minä juon niinkuin Nortamo opetti:
Kaad liiveihis ryypp,
Hyväs seoras vaikk kaks
ja kolmaski viäl jos snu veres om baks.
Älä ussemppa kaad, an menn sius suun,
tai muuton käy niin, ett se ryypp kaatta snuu.

Niinpä olen koko urani ajan lähtenyt niin liikeillallisilta kuin pikkujouluistakin omalla autolla. Toisaalta sanoisin, että se räyhäporukka ei matkusta ainakaan ulkomaanlennoilla (ellei sitten matkatoimistojen charter-lennoilla), koska en viisitoistavuotisen käyttöönottajaurani aikana nähnyt montakaan päihtynyttä suomalaista ja varmaan vastaavan määrän muunkin maalaisia.

Enkä muuten edes firman pikkujouluissa ole nähnyt kovin monia vahvasti päihtyneitä. Onhan selvää, että niissä juodaan. Keskusteluhan pääsee vauhtiin vasta kun illan kunniavieras Herra Känni saapuu. Mutta useimmat ymmärtävät mikä on kohtuullista. Minulla tosin on kokemusta näistä työpaikkajuhlista vasta noin 35 vuodelta, etten vielä ole nähnyt kovin paljoa.

Tämä suomalaisten ryyppääminen on kai yksi niitä sitkeimmin eläviä tarinoita. Kuitenkin alkoholin kulutus per capita on Suomessa Euroopan alhaisimpia, olkoonkin että suomalaisten juominen saattaa olla humalahakuisempaa mutta se toisaalta tapahtuu vastaavasti harvemmin.

Kake
24 September 1999, 22:45
Asia kai on niin että näemme suomalaisten ryyppäämisen kotona, töissä ja ulkomailla selvemmin kuin muiden. Sen kokee omanaan.

Jos nyt asetutaan vähän sivummalle ja verrataan muihin:
-norjalaiset--kyllä maistuu olut ja kaikki muukin. Meteli on kamala.
-islantilaiset---juovat vielä enemmän kuin edelliset. Meteli on samaa luokkaa ja osa tilaa pöydän alta.
-britit -- kuten yllä, mutta tappelut tulevat lisäksi, hotellihuoneen ovet potkitaan säpäleiksi.
-tanskalaiset --katso norjalaiset.
-ruotsalaiset -- kuten skandinaavit yleensä, tulevat ylimielisiksi, luulevat että koko maailma pitää Ruotsia mallivaltiona.

Suotakoon nämä yleistykset jotka perustuvat henkilökohtaisiin kokemuksiin monen vuoden ajalta.

Suomalaisista voin sanoa sen verran että suurin osa juo ihan siististi eikä räyhää, enkä yhdy siihen "parempiväki-huonompiväki"-teesiin.

Anni
25 September 1999, 08:10
Pyry: Missä Sinä olet ne 35 vuotta noin siistin porukan kanssa juhlinut? Ettet vain ole kaatanut liiveihis sitä kolmatta ryyppyä ja sen jälkeen tyytyväisenä poistunut paikalta jo niin hyvissä ajoin, ettet varsinaista "juhlintaa" ehtinyt nähdäkään?

Omat kokemukseni Suomessa ovat jo toistakymmentä vuotta vanhoja, eikä niitä 35 vuodelta ehtinyt kertyä, mutta kyllä niissä juhlissa oli melkein aina rämäkkä meno.

Mutta ehkä Sinä ja minä vain määrittelemme kohtuuden eri tavalla.

Minulla ei ole mitään valittamista suomalaisten alkoholin kokonaiskulutuksesta; vain siitä humalahakuisuudesta. Mutta ehkäpä sekin on muuttumassa?

Kake
25 September 1999, 10:33
Isoäitini tiputti aikoinaan kamferttitippoja sokerinpalaan lääkkeeksi. Sitä keinoa käytettiin meillä kotona kaikkiin vaivoihin, haavojen hoitoon, flunssaan ja myös rintapistoksiin.

Vesa:
Se kadulla läträily ei todellakaan ole kaunista katseltavaa täällä Pohjoismaissa.
Helsingissä nyt kuulemma kielletty.
(Tanskalaiset eivät ilmeisesti pidä sitä ongelmana koska siellä kuljetaan olutpullo kädessä kunnes se on tyhjä.)

Monissa maissa ulkonajuominen on siistiä eikä siihen liity häiriötekijöitä. Tämä häiriökäyttäytyminen (on kysymys todella pienestä ryhmästä joka näkyy sitä selvemmin)liittyy mielestäni alkoholinkäytön perinteisiin (kieltolaki, portsarikulttuuri, viinan hinta, lava- ja siltatanssikulttuuri jne.).

[This message has been edited by Kake (edited 25-09-1999).]

Pyry Vainio
25 September 1999, 15:53
Anni, ne 35 vuotta olivat eräiden rahtilaivojen, Valmetin Helsingin telakan, Rauma-Repolan Rauman telakan, Hollmingin telakan, Aquamaster-Rauman ja viimeksi Satakunnan ammattikorkeakoulun monenlaisissa tilaisuuksissa ja eri henkilöstöryhmien kanssa. Muuten näin meidän kesken, itse olin yleensä ns. valantehnyt kuski, joka oli sitoutunut huolehtimaan, että muutama muu varmasti päätyy omaan sänkyynsä. Oma kulutus todella oli 2 - 3 lasillista 5 - 6 tunnin kuluessa. Minä olen oppinut viihtymään selvin päin, vaikka muut seisoisivat päällään ja yleensä illan loppuun saakka.

Vesa: Alkoholi vaikuttaa samoin kuin nitro. Se laajentaa pintaverisuonia ja nostaa sydämen taajuutta. Molemmat tekijät merkitsevät sydämen työmäärän kevenemistä. (Lähde: minua hoitava kardiologi) Lisäksi säännöllinen kohtuullinen alkoholin käyttö 5 - 10 cl väkevää tai 15 - 20 cl viiniä päivässä suojelee sydäntä enemmän, kuin haittaa maksaa. (Lähde sama) Kysymykseen, sainko infarktin tunnustuksena raittiista ja kunnollisista elintavoista, oli vastauksena "valitettavasti". (sama kardiologi)

Kieltolaki ja sen päättymisen jälkeinen säännöstely on olennainen suomalaiseen alkoholin käyttöön vaikuttanut tekijä. Kieltolaki johti laajaan väkevän alkoholin (spríin) salakuljetukseen. Myyntipaikkojen harvalukuisuus taas johti siihen, ettei kaukaa haettu viininlitkua vaan tuotiin kunnon lasti kunnon juomia. Hyvä tarkoitus johti epäonnistuneeseen tulokseen.

Toisaalta kieltolain seurauksena alkoholin käytöstä tuli eräänlainen ylpeilyn aihe. Tyypillinen on Huovisen toteamus Lampaansyöjissä: "Mallasjuomista parasta on Viski ja miedoista juomista Vodka".

Anni
25 September 1999, 16:11
Kake, nuo mainitsemasi kielteiset alkoholinkäyttöperinteet (lisää siihen vielä salapoltto) ovat pitäneet asenteet tukevasti kielteisinä: kaikki alkoholiin liittyvä on pahaa ja kiellettyä, ellei sitä ole erikseen sallittu. Asiaa on saattanut edesauttaa vielä suomalaisten yleinen eristäytymistaipumus ja sulkeutuneisuus, joiden hävittyä humalassa jäljelle on jäänyt vieras, usein aggressiivinen suomalainen.

Kieltojen vähittäinen poistaminen (ei tietenkään tarkoita, ettei mitään sääntöjä tarvita!), alkoholin helpompi saatavuus kaikkialla Suomessa, ja elämän eurooppalaistuminen ja globalisoituminen yleensäkin vaikuttavat kyllä asenteisiin, mutta varsin hitaasti. Vielä kun saisi ängetyksi mukaan hiukkasen yleistä elämänmyönteisyyttä, niin eiköhän se alkoholin käyttökin siitä siistiydy.

Anni
25 September 1999, 16:27
Suomalaisasenteita kuvaa mielestäni hyvin se, että alkoholia tarkoittavaksi sanaksi on otettu viina, ei viini tai kalja tai sahti. Jälkimmäiset sanat käsitettäneen sananmukaisemmin -- ja lievemmin? -- kuin viina.

Tein muuten parisenkymmentä vuotta sitten kasvatustieteen pro gradu-tutkielmani nuorten alkoholinkäytöstä ja siihen liittyvistä asenteista ja tietoudesta vertaillen tilannetta tietyissä lukioissa ja ammattikouluissa. Tuo tuli mieleeni viina-sanan käytöstä alkoholista yleensä puhuttaessa; muistan, miten se minua silloin ärsytti ja miten kovasti halusin suomalaisten alkoholiasenteita muuttaa! Ja kyllä se halu elää vieläkin.

Tero
25 September 1999, 19:30
USAssa kohtuuton ryyppääminen keskittyy yleensä yliopistovuosiin. Meidän kaupungissa oli kapakat ja klubit niin lähellä, että ei tarvinnut autoa. Ei siis ollut mitään esteitä porukalla ryypätä tajuttomaksi.

Anni
26 September 1999, 02:02
Entä oliko joitakin syitä ryypätä itsensä tajuttomaksi?

Tero
26 September 1999, 13:49
Wisconsinissa oli esimerkiksi silloin niin huono football joukkue, että fanien tarvitsi ryypätä reilusti ennen peliä, että sieti katsoa, ja sitten pelin jälkeen suutuksissaan lisää. Jotkut ottaa ton urheilun niin tosissaan.
Fraternityt tapasivat järjestää hulluja ryyppykilpailuja. Kuin filmissä Animal House/Delta house.

Anni
26 September 1999, 21:48
Aha. Se kyllä selitti asian.

Tero
30 September 1999, 17:23
IS:Kansanedustaja Matti Vähänäkkiä (sd) ei päästetty humalatilan vuoksi Helsinkiin lähdössä olleeseen SAS:n vuorokoneeseen Tukholman Arlandan lentokentällä eilen iltapäivällä.
Vähänäkki oli palaamassa useiden muiden suomalaiskansanedustajien kanssa Islannista Pohjoismaiden Neuvoston valiokuntien kokouksista.
IS:n haastattelemien kansanedustajien mukaan Vähänäkki oli poikkeuksellisen humalassa myös kaksi viikkoa sitten osallistuessaan lakivaliokunnan matkalle Strasbourgiin.

Eikos kansanedustaja niinkuin edusta koko Suomen kansaa, kayttaytymiseltaankin?

[This message has been edited by Tero (edited 30-09-1999).]

Marianne
30 September 1999, 21:43
Ja hyvin hän edusti. Kunnon suomalaista käyttäytymistä.

Itseäni joka kerta suomessa käydessä ihmetyttää, kuinka yhä nuoremmat kantelevat viinakasseja ihan näkyvästi.

Mieheni kysyi mikä se ikäraja olikaan, että saa alkoholia ostaa? Istuttiin metrossa ja siinä oli kaksi tyttö lajittelemassa kassejaan. Vastasin, että 18v. saa ostaa mietoja. Mieheni siihen: no noi tytöt ei ainakaan ole 18vuotiaita, toisella on vielä maitohampaita!

No, on kai niin ettei saa ostaa alkoholia, mutta kukaan ei asiaan puutu jos sitä alaikäisenä juot/kanniskelet yleisillä paikoilla. Se on niin suomalaista, eikä kukaan siihen kiinnitä huomiota..

Pyry Vainio
02 October 1999, 14:42
Ja taas alkaa tämä kansallinen itseruoskinta, johon erityisesti (ehkä itseään muita parempina pitävät) ulkosuomalaiset ovat niin ihastuneita.

Kake
02 October 1999, 15:19
Nuoret, 18-vuotiaat, voivat todellakin istua kapakassa ja juoda alkoholia. Näin on kaikissa Euroopan maissa ja ostaakin saa.

Ei se ole suomalainen erityispiirre.

Itse aloitin "juomisen" 15-vuotiaana ja olen selvinnyt kohtalaisen hyvin jokaisesta humalasta.

Anni
02 October 1999, 16:57
Pyry, ehkäpä ulkosuomalaiset ruotivat mainittua piirrettä suomalaisuudessa siksi, että se ulkomailla ollessa tai sieltä tullessa pistää erityisesti silmään. Lisäksi jokainen matkaileva suomalainen edustaa joka hetki maataan, sitä meidän ulkosuomalaisten erityisesti rakastamaa Suomea, ja meitä siis vain yksinkertaisesti hävettää antaa kovin julkisesti "oikea" kuva omasta maastamme.

Minun mielestäni siinä todellisessa Suomi-kuvassa niin alkoholi- kuin muine perinteineen ei ole mitään hävettävää silloin, kun vastaanottajalla on tarpeeksi vahva pohja ymmärtää kulttuurieroja. Silloin pystyy näkemään kokonaisuuksia. Mutta itse ainakaan en ole vielä saanut rationalisoiduksi negatiivisen ensikuvan antamisen hyötyä tai edes keveyttä. Omasta itsetunnostammehan siinä on kyse. Ei sitä helpolla halua painaa alas.

Omien havaintojeni mukaan on helpompi olla välittämättä oman kulttuuritaustansa vähemmän mairittelevista piirteistä, kun on jättänyt maansa "vihassa", toisin sanoen, on loikannut tai paennut vainoa tai muuten vain kiertänyt hankalia tilanteita. "Happamia", sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Anni
02 October 1999, 17:04
Pihlajanmarjoista tuli mieleeni... Onko niissä alkoholia jo heti syksyllä, kun ne kypsyvät, vaiko vasta myöhemmin talvella, jolloin närhet ja punatulkut niistä humaltuvat? Lienee kuitenkin vain linnun määriä, sillä muuten suomalaiset riippuisivat apinoina pihlajanoksilla.

Tero
02 October 1999, 19:58
Jaa, ruoskinta. Kovin ne on kaukaisia asioita ne suomalaisten ryyppäämiset. Mutta kyllä se maine on tosi.Juttelin yhden muusikon kanssa ja tämä kertoi tavanneensa jotain Sibelius akatemian väkeä. Heti mainitsi niiden ryyppäämisen New Yorkissa.

Pyry Vainio
02 October 1999, 22:58
Norjalaiset pärjäävät lasitöissä hyvin Suomalaisille venäläisistä ja puolalaisista puhumattakaan. Jostakin syystä sitä vain ei huomata. Saksalaiset kittaavat olutta ja ranskalaiset ja italialaiset lipittävät viiniä mittavat näärät.

Ranskassa ja Hollannissa työmaajuopottelu ylittää sen mitä pahimpaan aikaan 50-luvun lopulla olen Suomessa nähnyt. Samaten liikennejuoppous. Saksassa poliisi auttaa avaamaan auton oven, jos itse ei enää löydä avaimenreikää. Siitäkään ei vain puhuta. Mutta senkun kieriskelette kansallisessa surkeudessanne. Tätä aihetta nyt on jo puitu tarpeeksi.

Kake
03 October 1999, 11:25
Olen tästä asiasta mielipiteeni sanonut ennenkin. Pyryllä tuntuu olevan se lähinnä objektiivisin tapa tarkastella meidän ryyppäämistämme.

Olen matkustellut yli 30 vuotta sekä viina- että hasis/khat-maissa. Koskaan en ole saanut huonoa kohtelua sen vuoksi että suomalaiset ryyppäävät yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Eräässä pubissa Lontoossa paikalliset, vahvasti humalaiset britit, ilmoittivat kaikkien suomalaisten olevan alkoholisteja. Olihan tragikoominen tilanne.

Yleensä suomalaisiin suhtaudutaan ystävällisesti ja kunnioittavasti. Ei tarvitse missään maailmankolkassa hävetä olla Suomesta. Yhdessä otetaan maljoja ja kavereina erotaan, ilman mitään moralisointia.

Suomalaisten ryyppääminen on näköjään ongelma muutamille ulkomailla asuville. Moralisoidaan ja haukutaan omaa kansaa että tunnettaisiin jotain paremmuuden tunnetta ja parempaan, fiksumpaan väkeen kuuluvuutta.
Sitä junttimaista tosikkomaisuutta ei ainakaan ulkomailla kukaan arvosta.

Ulkomaalaiset arvostavat rehtiä, ei-lasiinsylkevää, reilua suomalaista joka uskaltaa olla itsestään ja kansastaan ylpeä.

Te Suomessa joskus lomalla kävijät etsitte näitä epäkohtia juomiskulttuurista. Siitä kulttuurista huolimatta (tai kiitos sen) Suomi on voimakkaasti kehittynyt nykyaikainen kapitalistinen valtio ja ajanut monen muun maan ohi toisen maailmansodan jälkeen. Se on tapahtunut työllä ja taidolla eikä muita maita hyväksi käyttäen. Sen päälle on sauna ja kalja maistunut.

Tero
03 October 1999, 15:03
Ei se nyt niin ihan ole, en erottele ihmisiä bättre folk luokkiin ym.

Kuitenkin kun olemme Suomessa ja ensin bussiin odottaessa humalainen toivottaa meidät tevetulleeksi Suomeen ja myöhemmin bussiisa oksentaa muovikassiin(ei taitanut olla ihan ammattilainen vielä)ja sitten samalla lomalla toinen kännipää lähes tappelee taksijonossa, niin tuosta kaikesta jää se kuva suomalaisista.

Tädilläni on serkku, alkoholisti, joka asuu bunkkerissa yksin metsässä. Ennustan elinikää 2 vuotta enää. Meillä ei ole noita koko vuoden ulkona asuvia pultsareita.

Siis alkoholin käyttö ilmenee vähän eri muodossa siellä päin. Toki meilläkin alkoholisteja on sama määrä.

[This message has been edited by Tero (edited 03-10-1999).]

Anni
03 October 1999, 16:59
Kake:

Harvoin, jos koskaan, voi alkoholiin suhtautuminen olla objektiivista. Varsinkaan suomalaiselle. Koeta siis kestää meidän Ruotsia kauempanakin olevien ulkosuomalaisten rutinoita!

Se millaista kohtelua saa, riippuu siitä, miten itse suhtautuu muihin. Ei minuakaan ole suomalaisena koskaan ulkomailla huonosti kohdeltu. Ei yhtä ainoaa kertaa. Ei edes Ruotsissa, jossa vietin muistorikkaita kesiä opiskeluaikana.

Ja voit muuten olla varma, että olen kansastani ja maastani ylpeä, täällä ulkomailla vielä korostuneemmin kuin koto-Suomessa asuessani. En myöskään paina itseäni alas. Enkä sylje lasiin. Saanko siis synninpäästön?

Kuten aikaisemmin jo sanoin, suomalaisten alkoholikäyttäytyminen on "ongelma muutamille ulkomailla asuville" yksinkertaisesti siitä syystä, että kun siellä nyt ei tule monta kertaa vuodessa käydyksi (omalla kohdallani on joskus mennyt jopa parikin vuotta), sille ei voi mitään, että Teron kuvaamat tilanteet pistävät epämiellyttävästi silmään. Ne ovat esimerkiksi Helsingissä sen verran yleisiä, ettei niiltä voi välttyä. Ne häiritsevät erityisesti pari ensimmäistä päivää, kunnes aivoista löytyy se suomalaiselämän malli, joka palautuu "päälle" siellä oloajaksi. Ei siinä tarvitse epäkohtia etsimällä etsiä... En tiedä muuta keinoa kuin maassa asumisen, jotta humalaisten (ja omaan silmääni erityisesti nuorten humalaisten) örinä ja öykkääminen ei näyttäisi pahalta.

Jos Sinä, Kake, katselet menoa tällä hetkellä pääasiassa Ruotsista käsin, et ehkä huomaa sitä; olet liian lähellä.

Ei erojen huomaamisessa tarvita mitään oman paremmuuden tunnetta. Ei sillä, että minusta tuntuu pahalta katsella kadulla konttaavaa humalaista, ole mitään tekemistä minun "paremmuuteni" kanssa. Ei sillä ole myöskään mitään tekemistä junttimaisen tosikkomaisuuden kanssa. Pultsarit vain ovat Suomessa yhtä näkyvästi katukuvassa kuin värikkäät silkit Samarkandin kadulla. Eikä se asia hiljaa olemalla tai kaunistelemalla muutu. Puhumalla saa ainakin osan ikävästä mausta pois suustaan, jos ei muuta.

Mutta kuten toit esiin, Suomessa näkyy toki muukin kuin pelkkä alkoholikulttuuri. Sitä muuta nyt ei vain ole tarpeen käsitellä tämän otsikon alla.

Pyry Vainio
03 October 1999, 17:32
Ajattelin jo jättää aiheen, mutta pakkohan tätä on jatkaa. Minäkin näen häiriköitä bussipysäkillä vain Suomessa, koska muualla en käytän busseja.

Pariisissa ei häiriköitä näe Champs Elyseellä, mutta katselkaapas metroasemia syrjäisemmillä seuduilla, vaikkapa vanhalla Bulevard Poissoneriella. Sosiaalisesti työrajoitteiset nukkuvat talvella rivissä metron tuuletusristikoiden päällä sen sijaan, että asuisivat kaatopaikan laidalla, kuten Suomessa.

Lontoon metrossa ei ole kovin turvallista loppuillasta. Viinan puutteestakohan ne kanssamatkustajat riehuvat ja huojuvat siellä. Moskovan ja Pietarin metrotkin tuntuvat rauhallisemmilta ja turvallisemmilta. Olen muuten jokseenkin vakuuttunut siitä, etteivät nämä Pariisin ja Lontoon häiriköt ole suomalaisia.

Suomalaiselle katsojalle nämä ovat tietenkin pikantteja yksityiskohtia ja ehkä "Ah niin romanttisia".

Tero
12 August 2002, 13:56
Hei täällä oli jo vanha aihekin! Suomalaiset ovattosiaan erikoistuneet VINAAN. Muitakin on käytössä nuorten keskuudessa. Kumpi on pahempi, viina vai huumeet? Who knows?

Tero
12 August 2002, 14:02
Njetin viestistäni:

"Olimme melko loman uuvuttamia viimeiset 2 päivää, ja kaksi perhettä piti tavata.

Tilannetta uhmaten etsiydyin kuitenkin perjantaisena iltana Tapiolaan Wigwamia tsekkaamaan. Osasin jonkin verran keskittyä ainutlaatuiseen tilaisuuteen ja kuunnella 10 biisiä, sillä en tosiaankaan tykkää olla tuntikaupalla humalahakuisten suomalaisten kanssa pienessä tilassa. Täällä taitaa olla pikkasen siistimpi tuo hauskanpito. Lopussa lähdin aikaisin, en jaksa tapella valomerkkien jälkeen kännipäiden kanssa edes takseista. "

Olen kyllä silloin tällöin kokenut ravintolaelämää. Vuonna 84, taisi olla, olimme Turussa ravintolassa ja samaa menoa silloinkin. Erona taitaa olla se missä määrin kännäilyä on ja miten se on nuorten kohdalla vain kadulla. Monet kapakat ovat 20-ikärajan avulla edistäneet tuotakin, terasseilla 20 vuotiaat juovat olutta ja tupakoivat kaikki viikonloput.

Taitaa olla vähemmistö 18 vuotiaista jotka hallitsevat hauskanpidon rajat. Onneksi eivät paljon sitten aja. No, ehkä sitäkin, syrjemmällä Hesasta.

Tero
12 August 2002, 14:05
Lainataan alon viestistä tännekin

Suomalaiset on 'pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan' taholta opetettu vastuuttomiksi ja nimenomaan itsekkäiksi liialla holhouksella ja rahallisella tuella ilman rajoja.

Suurimmalta osalta on viety oman ponnistelun ja onnistumisen hyvänolon tunne pois.

Kaikki tulee kuin ilmaiseksi ja silloin on hyvä vetää känni ja käydä potkimassa toisia - saa ainakin hieman ponnistella ja jonkinverran jännitystä/adrenaliinia kiertämään.

Nille
12 August 2002, 14:27
Onko siis Suomessa päihdeongelmat ja väkivalta lisääntymään päin, ja johtuuko tämä nimenomaan yhteiskuntamallista?

Tero
12 August 2002, 16:11
Ei ole nyt heti käsillä numeroita alkoholin käytöstä. Mutta
http://www.stakes.fi/neuvoa-antavat/julkaisut/alaik%C3%A4isten_alkoholin_k%C3%A4ytt_med.htm

siitä nuorista ja viinasta.

Tero
12 August 2002, 16:18
Raittiusseuroilla on pitkä historia. Luulen että se oli esim. amerikansuomalaisilla siirtolaisilla puolueesta riippuvainen yhdistyminen, ja työväen tapa kannustaa urheilua ym.

Edelleen kai Suomessakin raittiusseuroja on.
http://www.kaupunkiuutiset.com/artikkelit/arkisto/0014turmiola.html

Nille
12 August 2002, 16:21
Pitäisi myös verrata muihin maihin ja erilaisiin yhteiskuntiin. Minulla on esimerkiksi semmoinen käsitys, että huumeiden käyttö Iso-Britanniassa on sangen laajaa ja muissakin maissa päihteillä pelleillään holtittomasti. Suomessa tuo ryypiskely on toki perinteisesti avoimempaa kuin mitä muualla olen nähnyt. Mutta ettei tarvitsisi elämässä ponnistella, kun kaikki tulee ilmaiseksi... ja siksi sitten ruvettaisiin ryyppäämään ja mummoja potkimaan...

Kyllä tämä viina-asia jotenkin kiehtoisi, muttei taaskaan kerkeä tarkemmin pohtimaan..

Lissu
12 August 2002, 16:55
Siis Suomessahan viinapelleily on osa kulttuuria, kun siellä ei ole cokiskulttuuria. On pontikkaa, pirtua, sahtia, kiljua...
Virvoitusjuomat ovat melko uusi asia. Cokiskulttuurihan on nähty aika kauan negatiivisena ilmiönä. Itse muistan, kuinka varoiteltiin "Älä juo koka-kolaa, koska se turmelee hampaasi."

Mutta nykyään jopa maaseudullakin kaupoista löytyy hyvä valikoima erilaisia limppareita. On jopa ananas lightia. :)

kd
12 August 2002, 20:01
Kieltolaillakin voisi näitä alkoholiongelmia yrittää korjata mutta mitäs sitten tapahtuu?
No, juopot käyvät lypsämään poroja ja kirnuamaan poronmaitoa! Herasta poltetaan viinaa ja rahkasta tehdään juustoa suolaiseksi.

Yahoo: Reindeer alcohol? No whey! (http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story2&cid=573&ncid=573&e=4&u=/nm/20020812/od_nm/reindeer_dc_1)

Eija
13 August 2002, 00:14
Jospa suomalaisilla menee päähän helpommin kuin muunmaalaisilla (onko tällaista sanaa olemassakaan? :rolleyes: )? Ja miksi sitä pitää aina kitata votkaa tai koskenkorvaa ja vielä kaiken kukkuraksi AINA pohojanmaan kautta? :D

ikki
13 August 2002, 11:15
Oltiin viikonloppuna mökillä ja "vanha" setäni naapurista (ikää 75) on innokas sahdin tekijä. Tuli siinä sitten juttua iltaa istuessa miten ennen on Suomessa juotu. Ja totesimme, ettäö esim. Turun linnassa maksettiin palkka oluena, joka vastaa sahtia nykyään.

Silloin ei kuitenkaan otettu tuota kirkasta lisäksi, vaan se pysytteli herrojen herkkuna.

Liekö tuon kirkkaan suosio siinä, että siitä saa nopean humalan ja humalan hakuistahan suomen kanssa nykyään on. Sillä kuulema unohtaa maalliset murheet edes hetkeksi...

Näin ainakin olen kuullut keikkaa ravintoloissa tehdessäni.

Tiedä häntä mikä on totuus.

Tero
13 August 2002, 12:59
Taas hyvä syy mennä KAPAKKAAN kulttuuria kokemaan:

alexpress
Kahdeksatta kertaa järjestettävä Art goes Kapakka -festivaali tarjoilee kulttuuria laidasta laitaan. Nähtävänä on yhteensä 270 esitystä 38 helsinkiläisessä ravintolassa. Art goes Kapakka alkaa perinteisesti Kuorojen Kierroksella, johon osallistuu ennätykselliset 36 kuoroa. Kuorojen yhteislaulu aloittaa Art goes Kapakan ja Helsingin Juhlaviikot Kluuvikadulla 22. elokuuta. Monenlaisen musiikin lisäksi ravintoloissa on myös kuvataidetta, teatteria ja runoutta. Lähes joka päivä järjestetään Helsingin johtavien keittiömestareiden vetämiä kokkauskursseja. Art goes Kapakka järjestetään 22.-31. elokuuta. Tilaisuuksiin on vapaa pääsy.

Tero
20 August 2002, 14:43
Yliopistot ja päihteet
http://news.yahoo.com/news?tmpl=story2&cid=679&ncid=742&e=1&u=/usatoday/20020820/cm_usatoday/4373937

Puppe
23 August 2002, 19:15
Hesarin NYT-viikkoliite kirjoittaa siideristä (http://www.nyt.fi/Juttusivu.asp?path=1;466;472;85510;279832;368368), tuosta Jumalten juomasta.

"IHAN ensiksi oli kateus. Kyllä nykynuorilla on helppoa, kun viinanjuontikin on tehty noin helpoksi! Kaupassa myydään siidereitä, joita kuka tahansa limsaan tottunut voi juoda litratolkulla. On mangopassionia, vadelmaa, sitruunaa, mansikkaa, kanelia ja Pepsi Maxin makuista tummaa siideriä. Kas kun ei ole Smurffi-siideriä tai ÄssäMixiä. Toista se oli ennen, kun pidettiin nenästä kiinni ja kaadettiin suuhun Libistä tai Ruskaa. Helmeilevän omenaviininkin moni muistaa helmeilleen myös kurkusta takaisin ulos."

Puppe
24 August 2002, 11:39
En erityisemmin pidä maustetuista siidereistä. Jutussa mainittu Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan (http://www.laitilanwirvoitusjuomatehdas.fi) Oiva on ehdottomasti parasta suomessa valmistettavaa siideriä. Ongelmana on sen heikko saatavuus yksin kotona tissuttelevan kannalta :), sitä saa kyllä Helsingissä monestakin juottolasta mutta ei oikein kaupan hyllyltä niinkuin suurten panimojen tuotantoa. Usein tuleekin turvauduttua englantilaiseen Strongbowiin, jota joku ilmeisesti ruotsalainen pulja on ruvennut viime aikoina agressiivisesti tunkemaan vähittäismyyntiin 4.5%:na (saa myydä 'maitokaupoissa') myös Suomessa. Ennen se piti hakea Alkosta, tosin prosentteja on Alkon versiossa joku 5.5%.

Mitä siitä, että meillä on varsin venyvä siideri-käsitys? Viinienkin kanssa snobbailua meillä vasta opetellaan. Vai mitä mieltä on Laitilan virvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka? Laitilassa tehdään vain Oivaa, joka on kuivaa, hedelmäistä – voisikohan sanoa oikeaoppista – siideriä.

Tero
01 September 2002, 01:56
Pohjois Amerikan Uutisissa, jos joku sitä vielä lukee, Riitta Eloranta (osoite Tuusulassa) ihmettele vanhempien ryyppäämistä terasseilla, jopa sylilapsien kanssa,

En mitään tuollaista nähnyt, eikä meitä terasseille lasten kanssa pääsetty syömään, kaikilla terasseilla oli ikäraja 20 kun taas saman ravintolan sisälle sai lapset viedä!

Miten on?

Puppe
01 September 2002, 16:15
Viimeksi perjantaina kun tulin melko myöhään töistä (joskus yhdeksän jälkeen), satuin näkemään bussin ikkunasta kun kalliolaisen korttelikapakan "terassilla" (kyseessä on yksi pöytä ja muutama puutarha-jakkara kannettu ulkopuolelle - onkohan edes laillinen?) joku pikkulapsi ryömi aikuisten jaloissa leikkien jollain autolla.

Se miksi kiinnitin huomiota tähän terassiin, oli se että se sijaitsee asuintalon alakerrassa, ja olen monta kertaa ohi kulkiessani miettinyt, että onneksi ei ole tullut ostettua asuntoa kapakan yläkerrasta ajattelematta sitä, että kesällä siinä istuskellaan ulkona ja poltetaan tupakkaa päivät pitkät (ja savu nousee tietysti ylöspäin ja tunkeutuu asuntoihin). Vaikka ei sen puoleen, kyllä se varmaan muutenkin häiriötä aiheuttaisi.

Että kyllä tuollaista valitettavasti näkee, kaupunkien keskustojen ravintolat ja terassit pitävät varmasti huomattavasti tiukempaa linjaa, koska niillä on varaa siihen. Sen sijaan pienemmissä korttelikapakoissa kaikki riippuu varmaan omistajasta (ja muista asiakkaista, jotka varmaan voisivat halutessaan puuttua tilanteeseen).

Toisaalta voisi epäillä, että samat vanhemmat varmaan vievät lapsensa kapakkaan sisälle talvisin - terassilla ongelma on vain paremmin näkyvillä. Jos tämäkään ei onnistuisi, varmaan sitten pienetkin lapset jätettäisiin tuntikausiksi yksin kotiin kun vanhemmat on ryyppäämässä (toisaalta väittävät, että kesällä ja hyvällä ilmalla ryyppääminen lisääntyy, kun kuuluu nauttia terassikeleistä, mene ja tiedä)

Tero
01 September 2002, 17:27
Kapakassa ja ulkona istuminen koko perheen voimin on joissakin maissa yleistä. Muistaisin nähneeni mm. Montrealissa.

Tero
02 September 2002, 12:46
Madeleine saa oman tukihenkilön

Ruotsin prinsessa Madeleine toivoo pyyhkäisevänsä pian bileprinsessan imagon harteiltaan. Hän saa vihdoin itselleen kauan puuhatun henkilökohtaisen tukihenkilön.

Lauantain Expressen-lehden mukaan tukihenkilö on prinsessan vanha tuttu, hänen entinen luokanvalvojansa Lena Ramel, 59.

20-vuotiaan neidon ja Ruotsin prinsessan roolien yhdistäminen ei ole koskaan ollut Madeleinelle helppo tehtävä. Vauhtimimmin maine ja jatkuva paparazzijahti ovat olleet naapurimaan hovin huolenaiheita jo pitkään.

Tukihenkilön tehtäväksi tulee antaa tukea ja hyviä neuvoja sekä opastaa Madeleinea selviytymään erilaisista tilanteista. Lena Ramel oli prinsessan luokanvalvojana yläasteen ja lukion ajan.
IS

Nille
04 September 2002, 15:19
http://yliopistolehti.helsinki.fi/yl18kir.htm#a2

Puppe
04 September 2002, 15:25
Tulevat tänne ja myyvät kaljaakin liian halvalla. Seuraavalla laivalla takaisin Saksaan moiset lapinpolttajat.

Lidl korvaa osittain kaljarallia (http://www.ess.fi/cgi-bin/uusinetlari/index.pl?osasto=1&pvm=2002/09-04&juttu=00903194257)

"Muutama vuosi sitten vähittäiskauppa yritti ajaa keskioluelle minimihintaa. Sillä olisi haluttu suitsia oluen vauhdilla kasvanutta suosiota. Purasjoen mielestä oli onni, että kaljan vähimmäishinta ei mennyt läpi.
- Sehän olisi satanut suoraan kaupan laariin. Ei keskioluelle pidä määritellä vain yhtä oikeaa hintaa, vaikka sitä juodaankin vuosi vuodelta enemmän.
...
- Matti Purasjoki tottelee vain Brysseliä. EU voi hyvin hyökätä ja puolustaa Lidliä. Kyllä Suomelta kaivattaisiin enemmän siviilirohkeutta eli meidän ei tarvitsisi hyväksyä kaikkia Brysselin määräyksiä, sanoo tuotevalvontakeskuksen ylijohtaja Ilkka Suojasalmi.
Hän on tiukan hinnoittelun miehiä.
- Itse olen sitä mieltä, että alkoholia ei voi pitää sisäänheittotuotteena. Tämä ei ole pikkujuttu, sillä viina tappaa yhä enemmän suomalaisia, viime vuonnakin yli 3 000."

Alkoholivirkamies Ismo Tuominen:
Lidl pilaamassa veroalen (http://www.ess.fi/cgi-bin/uusinetlari/index.pl?osasto=1&pvm=2002/09-04&juttu=10903194304)

"- Nyt tulee tällainen törkimys, joka alentaa hintaa ilman, että veroa lasketaan. Tämä on Panimoliitolle kaikkien painajaisten ruumiillistuma, latelee alkoholiasioista ministeriössä vastaava hallitusneuvos Ismo Tuominen ja tarkoittaa Lidliä."

Vihaiseen naamaan sisältyy ironiaa. Kai se on ihan hyvä, että näitä Suomen ummehtuneita juttuja vähän ravistellaan silloin tällöin.

Tero
05 September 2002, 13:35
Lidl on halparuokaketju?

IS
Sireenipuska pelasti 12 metriä pudonneen

Sireenipensaat pelastivat kolmannen kerroksen parvekkeelta pudonneen miehen hengen keskiviikon vastaisena yönä Espoon Matinkylässä.

Miehen 12 metrin pudotus päättyi pohjakerroksen naapurin pihaterassin sireenipuskaan, joka vaimensi tömähdystä.

Naapuri kuuli ulkoa kummallisen mätkähdyksen.

- Vähän kuin sementtisäkki, naapuri kertoi. Hän ryhtyi tilaamaan ambulanssia, kun joku huusi "ihminen putosi, tilatkaa ambulanssi".

Medi-Helin lisäksi paikalla tuli monta poliisiautoa, koska erään silminnäkijähavainnon mukaan pudonnut mies olisi riidan seurauksena työnnetty alas parvekkeelta.

Mies ei seuraavana aamuna muistanut putoamisestaan mitään.

Puppe
05 September 2002, 13:55
Pitäs vähän katsoa missä niitä kalsarikännejä vetää ;)

Lidl on saksalainen halparuokaketju, avannut liikkeitä Suomeen. Se myy suurissa erissä bulkki-tuotteita, joissa ei tyypillisesti ole ilmoitettu esim. valmistajaa (vaan "valmistuttanut Lidl", "valmistettu EU:ssa" tms. ympäripyöreää).

Puppe
05 September 2002, 16:05
Taas kaljan hinnasta:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa.asp#id392384
Alko tutki: Olut maksaa Suomessa liikaa

Alkon selvityksen mukaan olut on Suomessa selvästi ylihinnoiteltu. Oluen veroton tukkuhinta on Suomessa 1,9-kertainen Viroon verrattuna. Vähemmän väkevissä juomissa ero on 1,3-kertainen.

Viinien verottomissa sisäänostohinnoissa ei ole eroja.

Suomalaiset panimot myyvät siis oluensa Viroon halvemmalla kuin Suomeen.

Suomessa viime viikolla aloittanut Lidl-ketju myi 0,89 euroa maksaneen keskioluensa jo loppuun.

---

Suomalaiset panimot myyvät olutta halvemmalla Viroon, ja verotus korostaa eroa entisestään -> lopputuloksena suomalaista olutta rahdataan rekkalasteittain viroon ja sitten suomalaiset turistit rahtaavat sen pienempinä erinä takaisin Suomeen. Järkee vai ei :rolleyes:

Tero
06 September 2002, 16:46
Cognacin sivuja ei saa nuuhkia jos on alaikäinen

http://www.courvoisier.com/

mutta suoraan pääsee ilma lupaa

http://www.courvoisier.com/pages/main_fr.html

Puppe
07 September 2002, 14:21
taas kaljan hinnasta (http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20020907KO2)

Suomessa on kallista.
"Tarjouksellakin myytävän oluen hinta on Suomessa edelleen kaukana niistä hinnoista, joilla laivojen ja rajanylityspaikkojen verovapaat myymälät ja varsinkin Suomen lähialueet myyvät olutta.
Pullollinen tax free -keskiolutta maksaa yleisimmin 60-70 senttiä, mutta esimerkiksi Viipurista suomalaisen keskioluen vahvuista Baltika-olutta saa litran 20-30 ruplalla. Kolmasosalitran hinta on vain 20-30 senttiä."

Jyväskylässä on tosin vähän halvempaa:
"Esimerkiksi Jyväskylän Citymarket myy Koffin kolmosta 12 kappaleen pakkauksessa 10,90 eurolla. Pullo pantteineen maksaa siis vajaat 91 senttiä. "

Jokohan Tuomo on oppinut iltalomilla kaljan juontiin ;) vai harmittaako vietävästi, että Fantan hinnalla kilpailla yhtä rajusti

kösse
08 September 2002, 05:43
Vaikka en kuulu oluen jokapäiväisiin käyttäjiin, mielestäni Lidlín hinta ravistelee Suomen hintapolitiikkaa aivan oikein. Lidl lienee nyt Suomessa ainoa ruokaketju, joka ei neuvottele hinnoista tai yleensä kauppa-asioista toisten ketjujen kanssa. Suomessa on laki hintakartellien estämisestä, mutta se ei ole toiminut. Bensiinihinnat ovat näyttäneet paikkakuntakohtaisesti sovituilta ainakin pienemmillä paikkakunnilla, samoin hintataso ruuissa. Olen tuntenut Lidlin jo 4 v Espanjasta ja ketju on myös siellä asiakasmyönteinen. Siellä olut on 1/3 l tölkissä ollut alle 90 vanhaa Suomen penniä ja varmaan Lidl ei myy tappiolla sitäkään. Heillä on omat panimot ja myös muita omia ruokatehtaita. Suomessa laki on turvannut hinnat ja estänyt kilpailun. Olut on ollut viennissä halvempaa kuin veroton kotimaan hinta. Näillä Suomen verottomilla hinnoilla ei vietäisi olutta, koska myös Saksan panimot ovat aina myyneet olutta halvalla. Lidlin tuloa koetetaan Suomessa muiden ketjujen toimesta estää kaikin keinoin. Esim. Varkaudessa Lidl osti kiinteistön purkaakseen vanhan ja rakentaakseen uuden. Rakennuslupaa ei tullut, sillä rakennustarkastaja esti sen. Kaupunginvaltuusto käveli rakennustarkastajan yli ja myönsi luvan. Nyt yksityisen Tokman-ketjun työntekijä kerää nimiä valittaakseen valtuuston päätöksestä. Ei kysymys ole rahasta, vaan siitä, että Lidl ei kulje "ruodussa" sopimassa asioista.:mad:

Tero
18 September 2002, 20:58
TS-STT

Koko viime vuonna sataprosenttisen alkoholin kulutus kasvoi kaikkiaan 4,6 prosenttia. Kehittämispäällikkö Ritva Hein Stakesista arvioi, että tällä vauhdilla viime vuoden kulutus ylittyy.
- Ei ole odotettavissa, että alkoholin kulutus hidastuisi loppuvuotta kohti. Tällä vauhdilla viime vuoden alkoholinkulutus siis ylitetään.
Viime vuonna sataprosenttisen alkoholin kokonaiskulutus oli asukasta kohti hieman yli 9 litraa. Hein arvioi, että tänä vuonna luku voi nousta jo kymmeneen litraan.

ASUKASTA?Lapset lasketaan mukaan vaikka eivät (kaikki) juo?

Luku USAssa on 10L, mutta se on mitattu vain yli 21 vuotiailta
http://prohibition.history.ohio-state.edu/consumption.htm

kösse
19 September 2002, 02:45
Originally posted by kösse
Lidlin tuloa koetetaan Suomessa muiden ketjujen toimesta estää kaikin keinoin. Esim. Varkaudessa Lidl osti kiinteistön purkaakseen vanhan ja rakentaakseen uuden. Rakennuslupaa ei tullut, sillä rakennustarkastaja esti sen. Kaupunginvaltuusto käveli rakennustarkastajan yli ja myönsi luvan. Ei kysymys ole rahasta, vaan siitä, että Lidl ei kulje "ruodussa" sopimassa asioista.
Naapuritalon asukkaat valittivat viimeisenä päivänä 14.9 rakennuslautakunnan työjaoston äänin 6 - 1 myöntämästä rakennusluvasta ja työmaa seisoo taas. Epäilen, että kilpailijaketju on valituksen takana. Ruma, vanha 3 kerroksinen rakennus seisoo valittajien talon edessä ja tilalle olisi tullut uusi 1-kerroksinen elintarvikeliike kadun toiselle puolelle.:devil: :thunder: :thunder:

Puppe
19 September 2002, 10:36
Hieman samanlaisella tavallahan Ikea pidettiin poissa suomalaisten huonekaluketjujen mielenrauhaa häiritsemästä vuosikausia. Heillä oli joku tontti Espoosta, jolle kyllä sai rakentaa liikehuoneiston, mutta valitusruljannsilla kiellettiin juuri Ikean suunnitteleman liikehuoneiston rakentaminen. Kelta-sininen "laatikko" ei kuulemma sopinut maisemaan. Avainasemassa oli se, että rakennuksen julkisivulle täytyy saada hyväksyntä joltain julkisivulautakunnalta tms.

Nille
19 September 2002, 15:49
Näin siinä käy, kun valtio yrittää rajoittaa/rahastaa:
http://verkkolehti.turunsanomat.fi/juttu/?ts=1,3,0,0,105268,2002-09-19,ul,Ulkomaat

Itä-Euroopan myrkkyviina tappanut jo kaksi Norjassa
Viinan ja savukkeiden salakuljetus Norjaan on lisääntynyt räjähdysmäisesti viime vuosina, samaan tahtiin, kun hallitus on nostanut alkoholin ja savukkeiden hintoja.

Hulluja nuo norjalaiset.

Puppe
19 September 2002, 16:17
Niin, Suomessahan ei tarvita edes itäviinaa (joka sekin toki kelpaa), kun spurgut tappaa itsensä metanolipitoisella lasinpesunesteellä.

Tero
19 September 2002, 16:31
Sitten ne on jo kovassa tarpeessa, koska metanolista ei saa edes hyvää känniä.
http://www.vsshp.fi/tyks/tutkohm.htm

rullaa alas. 30-100ml metanolia tappaa.

Toisen lähteen mukaan 100-250ml on tyypillinen tappava annos.

Puppe
19 September 2002, 16:50
Metanolipitoisen lasinpesunesteen myynti oli suomessa kielletty kansanterveydellisistä syistä ( :rolleyes: ), kunnes se EU:n myötä taas piti sallia. Liittyy jotenkin siihen, että koko EU:n alueelle tarvitaan tuotteelle vain yksi myyntilupa. Ja Keski-Euroopassa ei älytty, että jossain susirajan takana spurgut juo lasinpesunestettä, eikä se myrkyllisyydestä kertova pääkallonkuva purkissa auta yhtään.

Metanolia on yleisesti halvoissa lasinpesunesteissä, tulee halvemmaksi kuin ne muut aineet.

Nille
19 September 2002, 16:53
Kiljussahan lienee usein etanolin lisäksi osa metanolia, jolloin siitä tulee julmettu krapula. En ole kyllä itse koittanut, mutta olen lukenut nyysseistä (http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&group=finet.harrastus.kilju).

Metanolinhan väitetään olevan Nutra-Sweetin hajoamistuote. Ehkä se on syynä siihen, että jos Nutra-Sweet-pitoisia juomia juo useamman lasillisen peräjälkeen varsinkin tyhjään vatsaan, tulee helposti "sumuinen" olo vähäksi aikaa.

Tero
19 September 2002, 18:08
Nutrasweet annoksessa on kysymys milligrammoista, ei millilitroista. Useissa ruuissa on luonnollisesti metanolia, puualkoholia, noissa määrin.

En takaa tän tietoja muilta osin, mutta metanolin kohdalla faktat ovat oikeita
http://www.eufic.org/gb/food/pag/food15/food152.htm

luonnonmehuissa metanolia
http://www.storknet.com/ip/nutritional_challenges/cautions/sweeteners.html

Nillen kiljukeskustelusta metanolista (http://groups.google.com/groups?q=metanoli+group:finet.harrastus.kilju&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3C203FEF.47736974%40ei.sontaa.hut.fi&rnum=1)

Tero
20 September 2002, 17:56
http://www.anheuserbusch.com/news/michelobultralaunch.htm

mutta tämä nyt on sellainen likkojen vähäkalori-olut.

Tero
15 November 2002, 20:03
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa/kotimaa.shtml?141221

cosmichd
15 November 2002, 23:24
Isometsä veti herneen nenäänsä hiihtoliiton päätöksestä

HELSINKI. Kilpailukieltoaan kärsivä Jari Isometsä oli pettynyt Suomen hiihtoliiton SHL:n päätökseen olla kelpuuttamatta helmikuussa 2001 kiellettyjen aineiden käytöstä kiinni jääneitä maastohiihtäjiä Val di Fiemmen MM-kisoihin.
MTV3:n Tulosruudun haastattelun mukaan Isometsä sai Hiihtoliiton päätöksen perusteluineen käsiinsä vasta perjantaina illansuussa. Isometsä oli SHL:n johtokunnan ratkaisusta närkästynyt.
"Olen hyvin tyytyväinen etteivät nämä Hiihtoliiton päättäjät ole olleet Talvisodan ja Saksan-sodan aikana Suomea puolustamassa. Muuten kyllä saksalaiset olisi täällä vieläkin", Isometsä laukoi.
"Aika kökköä porukkaa", Isometsä lähetti terveisiä Hiihtoliitolle.

Isometsä katsoi, että muiden pohjoismaiden, varsinkin Norjan hiihtoväen valvonta Suomen hiihtojohdon suuntaan puri. Norjalaiset ovat vastustaneet suomalaisten dopinghiihtäjien MM-kilpailuoikeuksien palauttamista henkeen ja vereen.
"Sinällään aika huvittavaa, että puututaan muiden maiden systeemeihin. Kai suomalaistenkin pitää lähettää Norjaan paperi, ketä sinne kisoihin saa valita. Sikäli minusta yllättävää, että suomalaiset menivät noin vanhanaikaiseen", Isometsä ihmetteli.
"Suomalaiset ottivat lehtien kirjoitukset tosissaan ja tekivät tuollaisen päätöksen", hän sanoi.

SHL:n johtokuntaa taivutteli kielteiseen päätökseen nykyisten maajoukkuehiihtäjien perjantaiksi laatima vetoomus, jossa pyydettiin, ettei MM-Lahdessa 2001 dopingista kärynneitä hiihtäjiä valittaisi ensi vuoden MM-kisoihin.
"Olen antanut nykyisille maajoukkuehiihtäjille uuden lempinimen. Ovat kirjekyyhkyjä, kun tuollaisia kirjeitä lähettelevät", Isometsä piikitteli.
Isometsä olisi vapautunut kilpailukiellostaan 14. helmikuuta 2003, neljä päivää ennen kuin Val di Fiemmen MM-hiihdot alkavat. Nyt Hiihtoliiton johtokunta näytti vihreää valoa vain naisten takaa-ajon puolustavalle maailmanmestarille Virpi Kuituselle.

Isometsä aikoo kilpailukiellosta vapauduttuaan iskeä yhteen suomalaisten edustushiihtäjien kanssa, vaikkei MM-ovi auennutkaan.
"Mielenkiinnolla odotan, kun Salpausselän kisoissa kohtaan suomalaiset", Isometsä sanoi.

tiajohanna
15 November 2002, 23:38
Minusta päätös oli ihan oikea! Elinikäinen kilpailukielto siitä olisi pitänyt tulla. Syyttäköön itteensä, kun tolla tavalla hairahtaa! :mad:

Nille
17 November 2002, 20:35
Vähän hassun kuvan koko hiihtourheilusta saa. Nythän oli jotain testejä tehty, joiden mukaan dopinghiihtäjiä olisi paljon enemmän kuin kiinnijääneitä. Silti norjalaishiihtäjät ovat kuulemma puhtaita kuin pulmuset, vaikka Norja lienee menestynein maa edellisissä talvikisoissa. Norjalaiset siis pärjäävät sen mukaan ilman dopingia paremmin kuin muut dopingin siivittämänä. Hiukkasen epäilyttävältä vaikuttaa. Varmaan tällekin tosin on järkevä selitys, mutten heti keksi :confused:

disclaimer: tuo ei ollut omaa ajattelua, vaan olen sen lehdistä lukenut ;)

Alkoholinkulutus jatkoi edelleen kasvuaan (http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/juttu.asp?id=20030213OL17)

Suomalaisten alkoholinkulutus on lisääntynyt edelleen. Suomalaiset joivat viime vuonna alkoholia 3,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Asukasta kohti Suomessa juotiin 9,3 litraa alkoholijuomia sadan prosentin alkoholina laskettuna.

Kasvua oli kaikissa juomaryhmissä, mutta eniten nousivat mietojen viinien ja long drink -juomien kulutusmäärät. Alko paransi myyntiään, mutta ravintoloiden alkoholimyynti puolestaan heikkeni.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen arvion mukaan alkoholin kulutuksen kasvu selittyy kotitalouksien käytettävissä olevien tulojen nousulla. Myös alkoholin saatavuuden parantumisella on ollut vaikutusta asiaan.

(Hesari)Kun "asukasmäärästä" ottaa pois lapset ja täysraittiit, täytyy kulutuksen olla huomattavasti enemmän kuin 9,3l/henkilö jäljelle jäävässä ryhmässä. :shock:

cosmichd
13 February 2003, 16:22
Tuosta pitäisi vielä vähentää rekkakuormittain viinaa, mitä norjalaiset hakevat lapista.

Kohta alkaa Suomenkin alkoholinkulutus olla Keski-Eurooppalaisella tasolla. Valistus on tehnyt tehtävänsä, vuosia suositeltiin viinin ottamista mukaan kulutuskäyttäytymisen, kukaan ei ehkä tullut arvanneeksi, että viini otetaan kirkkaan viinan RINNALLE. :rolleyes:

Alkoholinkulutus uhkaa kasvaa lähes neljänneksellä lähivuosina (http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20030224KO5) (Hesari)

Artikkelissa sanotaan mm.Henkilöä kohti 100-prosenttista alkoholia kuluisi vuodessa 11,5 litraa, eli 2,2 litraa enemmän kuin viime vuonna. Koskenkorvana se merkitsisi yli 60 pulloa henkeä kohti vuodessa, eli yli pullollista viinaa viikossa.:eek: :shock:

Puppe
24 February 2003, 07:47
Minusta alkoholinverotusta ei kyllä tarvitsisi laskea, vaikka kuinka tuontirajoitukset poistuisivat ja Viro liittyisi EU:hun. Miksi pitäisi? Alennettakoon veroja jostain muualta. Virosta hakemisen mahdollisuus koskee lähinnä etelä-suomalaisia, harva sinne jaksaa Kuopion tai Oulun korkeudelta lähteä. Etelä-Suomessakin on niitäkin ihmisiä, ja aika paljonkin, jotka ostavat sen satunnaisen pullonsa joka tapauksessa lähimmästä Alkosta, eivätkä hae sitä Virosta.

Lopullinen ratkaisu on alkoholin minimiveroprosentin säätäminen EU:n alueella. Tupakalle tälläinen minimivero on jo tulossa. Ehkä Suomi voisi neuvotella Viron tuonnille varmuuden vuoksi esim. 10 vuoden siirtymäajan, jona aikana toivottavasti alkoholin minimivero menee läpi.

cosmichd
24 February 2003, 08:12
Jos tapat, tapa autolla humalassa...

Vakavan liikenneonnettomuuden aiheuttanut hollolalainen 19-vuotias mies tuomittiin Lahden käräjäoikeudessa 60 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Tuomio tuli kuolemantuottamuksesta, rattijuopumuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja ajokortitta ajamisesta. Syytteet myönnettiin oikeiksi.
Onnettomuus tapahtui viime vuoden kevätkesällä Asikkalan Viitailassa, jossa nuorukainen oli kesämökillä ottanut tuttavansa auton luvatta käyttöönsä.
Auto lähti kaarteessa käsistä ja suistui ulos tieltä. Kyydissä ollut 18-vuotias mies putosi ajoneuvosta ja puristui kuoliaaksi auton alle.
Kuljettajalla ei ollut matkapuhelinta, joten hän oli juossut takaisin mökille hälyttämään apua. Poliisi mittasi mieheltä sittemmin 0,9 promillen humalatilan.
Vastaaja määrättiin lisäksi maksamaan vainajan äidille runsaat 2 000 euroa työansion menetyksestä.
Vertailtavaksi luettelo muutamien villieläinten luvattomasta tappamisesta määrättävät korvaukset:
Saimaannorppa 9755 euroa,
kiljuhanhi 6391 euroa,
kotka 4877 euroa,
valkoselkätikka 4037 euroa,
hirvi 840-1680 euroa, ilves 840-1680 euroa,
naakka 101 euroa (20 nakkaa vastaa yhtä ihmishenkeä!). Esim. tavallisen sammokan tappaminen maksaa 17 euroa.

Sinikka:
Montako prosenttia siinä Koskenkorvassa olikaan, aika vahvaa tavaraa..Muistaakseni 40%.Sinikka:
miten sitä voi sylivauvatkin juoda pullon viikossa ;)
Siis meinaan, että aikuisten juoppojen on sitten juotava niiden sijasta, siis n. 3 pulloa viikossa!!!Exactly! Aika surkeaa, eikö olekin? :(

ikki
24 February 2003, 12:59
Koskenkorvassa on 38%.

Ja todellakaan tuolta Virosta päin ei tule kuin murto-osa. Norjassa on juomat halvempia ja sitä käyttää nuo pohjoisen asukkaat hyväkseen.

Mutta huomioika myös se, että siinä on kaikki ruoanvalmistuksessa ja yleensäkin elintarviketeollisuudessa käytetty alkoholi mukana, sekä ykkösolut.Se pienentää kuitenkin sitä ihmisten osaa, ei paljon,mutta...

Enkä tiedä miksi puolustelen. Itse saan ehkä tuon puolipulloa kossua vuodessa kulumaan kovalla työllä.

Nille
24 February 2003, 13:19
Britannia lienee johtava viinamaa (johtuu kai konservatiivisuudesta), ainakin nuorten osalta. Tanskalaiset (http://www.paihdelinkki.fi/tietopankki/300_alinja/345.htm) kakkosena.
Vuoden 1995 eurooppalaisessa koulunuorisotutkimuksessa tanskalaiset sijoittuivat humalajuomistilaston kärkeen yhdessä englantilaisten kanssa.

Ranskalaiset (http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/juttu.asp?id=20011028ER4) lipittävät viiniä. Viinin kiroihin kuollaankin Ranskassa yleisesti. Suomessakin taitaa olla viininjuonti lisääntynyt. Ehkä sekin on hiukan vaikuttanut kokonaiskulutuksen kasvuun.

Nille
24 February 2003, 13:24
Tässä jutussa väitetään, että suomalaisten huono viinapää on "myytti":
http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/juttu.asp?id=20011028ER6

"Nuorten viinaongelma aina näkyy, koska he ovat humalassa ulkona. Ei sitä tiedä, kuinka humalassa se ranskalainen isoisä kotonaan on", Marja Holmila sanoo.

"Viranomaiset ovat kaikkialla ottaneet silmätikuiksi nuoret, koska meidän aikuisten on helpompi paheksua nuorisoa kuin katsoa peiliin. Aikuisiltahan nuoret ovat etenkin Suomessa nämä tavat oppineet. Ei suomalainen nuori edelleenkään koske alkoholiin kuin humaltumistarkoituksessa", Ahlström sanoo. Jos olemme joskus olleet "eurooppalaisia", niin kuin Satu Apo sanoo, mitä juomatavallemme on tapahtunut myöhemmin? Miksi siihen eivät tehoa minkään sortin valistajien puheet?

Zzeus11
24 February 2003, 14:26
Suomalaisen jöreän pohjoiskylmän jäätävässä ilmassa karaistuneen hyvinvointi veneerin takana on surullinen, patoutunut ja epätietoinen sielu jonka ainoa todellinen kapina holhousta, naapureiden ja työkavereiden paremmuutta, omaa saamatommuuden tunnetta , jopa oman pärstän synkkyyttä vastaan on ottaa täysi känni aina kun vaan voi, toivottavasti mahdollisimman usein.

Se oman minän tapa todistaa itselleen että kyllä minäkin sentään joku olen, ja perkele että mitä!!

Nille
24 February 2003, 14:45
entäs britit? Tai slaavit, japanilaiset, baltit tai tanskalaiset?

On muuten hauska ajatella, että Eurooppa suomalaistuu, mitä tulee juomatapoihin. Humalassa julkisesti hilluminen on yhä mannermaisempaa. Ranskalaiset vielä sitä hiukan vierastavat, mutta hekin jo oppivat. Mitäs sitä häpeämään, että on humalassa? ;)

Samalla Suomi eurooppalaistuu, mitä tulee kulutettuun viinan määrään.

Tero
24 February 2003, 14:54
on puudutusta?

Nille
24 February 2003, 15:04
Kun lukee tätä Hesarin juttua (http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/juttu.asp?id=20011028ER6) vähän tarkemmin, tulee semmoinen kuva, että suomalaisten viinanjuontitavat on itse asiassa pilattu turhalla viranomaisten ja raittiusväen holhouksella.

"Moni suomalainen uskoo edelleen myyttiin huonosta viinapäästä. Todellisuudessa tämä määritelmä sopii vain yhteen pieneen alkoholistiryhmään", Apo sanoo. Hänen mukaansa tiukka alkoholipolitiikka teki hallaa: kun alkoholiin ei enää osattu suhtautua arkisen normaalisti, loppui juominen seurustelun, huvin tai virkistyksen vuoksi mutta humalan vuoksi juotiin edelleen.

tosin:

Moni alkoholitutkija hyväksyy Apon väitteet, että maaseudulla sosiaalinen kontrolli oli voimakas. Kaikki eivät kuitenkaan hyväksy ajatusta, että tiukka politiikka olisi lisännyt humalajuomista. "Kyllä silloinkin ongelmia oli. Eikä humalahakuista kulttuuria pystytty silloin viranomaismääräyksillä lopettamaan tai aloittamaan, kuten ei pystytä nytkään", sanoo Marja Holmila, joka johtaa alkoholi- ja huumetutkimusryhmää Sosiaali- ja terveysalan tutkimuskeskuksessa Stakesissa.

On tuossa edellisessä kommentissa silti oma järkensä. Kaikki hauska kiellettiin, muttei silti poistettu itse ongelmaa. :rolleyes:

Zzeus11
24 February 2003, 15:22
En ole britti enkä japsi vaan suomalainen joten pysyn asiassa mitä tulee suomalaisen viinan juotiin ja käyttötapoihin.

Viinapää kai lähinnä tarkoittaa kuinka pää kestää yhden illan istunisen aikana imettyä viima määrää, eikä suinkaan yleistä kulttuurillista tapaa aina ottaa pää täyteen , kun viinaan koskee.

Hyvää ja huonoa viinapäätä löytyy joka kulttuurista , uskoisin että kyky imeä suuria määriöä viinaa sammumatta on sama joka puolella, all 15% small, 60-70% medium, ja 15% large.

Suomen juoma tavat heijastaa muuta kuin pelkän viinapään analysointia.
Taustalta löytyy paljon surua, alemmuus kompleksia, kateutta, pelkkää epätoivoa, kontrollin puutetta omasta elämästä, kiitos holhous ajattelun , ja muuta hyvin negatiivista.
Kunnon känni on kapina , taistelu huuto oman itsen sisimmistä kammioista , avunpyyntö jos aletaan analysoimaan syvemmin, mutta enemmän pinnallisesti se on tyytymätömyyden merkki, ja nimenomaan tyytymöttämyyden osoitus monia hyvinvointi-holhous valtion tiukkoja karsinoita kohtaan.

Nille
24 February 2003, 15:32
Originally posted by Zzeus11

Viinapää kai lähinnä tarkoittaa kuinka pää kestää yhden illan istunisen aikana imettyä viima määrää, eikä suinkaan yleistä kulttuurillista tapaa aina ottaa pää täyteen , kun viinaan koskee.

kyllä se tarkoittaa molempia. Jos on hyvä pää, ei tule ryypättyä liikaa. Sama kai se sitten onko se hyvyys henkistä vai fyysistä laatua.

Zzeus11
24 February 2003, 15:34
Voi olla, mutta hyvä pää ei ei tule viina pääksi ollenekaan, ja sitä paitsi kunnon urheilu kansan pitäisi tajuta, kyllä tajauvatkin , että viinan juonti on sport, kuka juo eniten voittaa ja sammuu viimeksi.

Yksi lysti kuin se on, suomalaiisten kännäys on yksi kaikkein rumimpia ja hävettävimpiä asioita mitä suomalaisuuteen tulee.

Sen kuulee kaikkialla, joka puolella mailmaa Torren rannoilta New Yorkin boardroomeihin.

Lissu
24 February 2003, 15:40
Suomessa saa vaan melkein pelata niita "hauskoja veikkoja", jotka haluavat tulla juttelemaan kannipaissaan. Viimeksi viime kesana menimme istumaan pojan kanssa puiston penkille syomaan jaateloa. Johan siihen ilmestyi kohta mies, joka alkoi hopottamaan jotakin. Me lahdimme heti pois. En muuta muista hanen jutuistaan. Sen vain, etta han sanoi, mihinka te nyt jo lahdette. Jutelkaa nyt vahan aikaa.

Mies sanoi (ei ymmarra miten kiusallista se voi olla), etta olitpa toykea. Sanoin, etta niista ei paase eroon. Ja tieda miten he lopulta reagoivat.
Ja mita heidan kanssa puhua. :rolleyes:

Zzeus11
24 February 2003, 15:44
Onneksi täällä voi kantaa asetta ja puolustaa itseänsä tarpeen vaatiessa.

Nille
24 February 2003, 19:45
Tässä piti olla joku juttu, mutta poistin.

En ole koskaan joutunut maailmalla tuota asiaa häpeämään. Suomessa varmaan tilanteita tulee. Sama asia Ruotsissa ruotsalaisille.

Suomalaiset ryyppäävät vähän, mutta väärin.

Nille
24 February 2003, 19:56
Onhan niitä tapauksia tiedossa. Muistuupa mieleeni muuan Pietarin reissu, mutta siitä on jo aikaa. Sen jälkeen en ole ollut suomalaisten kanssa turistimatkoilla. Satunnaisia suomalaisia näkee tämän tästä. Ovat yleensä selvin päin.

Ehkä se turistikännäys vähenee, jos alkoholi Suomessa tulee halvemmaksi. Jotkut hullaantuvat reissuilla halvasta alkoholista. En nyt oikeastaan osaa sitä hirveästi hävetä..

Miten tämäkin keskustelu taas meni näin merkilliseen suuntaan? :rolleyes:

Tero
24 February 2003, 20:19
Nille, meitä on niin vähän, siksi huomioimme kaikki suomalaiset maailmalla. Typerä jenkki ei osaa toista typerämpää jenkkiä hävetä ulokomailla!:mad: :( ;)

Samasta syystä piilottelisimme kännääjät turisteilta Suomessa.

(tämä ei liity tähän ketjuun siinä mielessä, että porukka ei ollut kännissä, mutta muuten, ehkä :))

Paljon matkusteleva tuttuni Artzi Naantalista kertoi kerran olleensa käymässä jossain suuressa ruokamarketissa Los Angeleissa. Jo kaukaa oli kuulunut suomalaisjoukkion mekastus ja kovaääninen kiroilu: "SAA*ANA, PER*ELE, VI**U... häh-häh.. kukaan ei tiedä mitä me sanotaan, voidaan kiroilla ihan niin paljon kuin huvittaa!"

Artzi ei ollut kuulemma sanonut heille mitään, mutta minusta olisi kannattanut ;).

cosmichd
24 February 2003, 20:37
Originally posted by Ville
(tämä ei liity tähän ketjuun siinä mielessä, että porukka ei ollut kännissä, mutta muuten, ehkä :))

Paljon matkusteleva tuttuni Artzi Naantalista kertoi kerran olleensa käymässä jossain suuressa ruokamarketissa Los Angeleissa. Jo kaukaa oli kuulunut suomalaisjoukkion mekastus ja kovaääninen kiroilu: "SAA*ANA, PER*ELE, VI**U... häh-häh.. kukaan ei tiedä mitä me sanotaan, voidaan kiroilla ihan niin paljon kuin huvittaa!"

Artzi ei ollut kuulemma sanonut heille mitään, mutta minusta olisi kannattanut ;).

Heheh, minä istuin Canberran mallissa, lepuutin jalkojani ja pistin hetkeksi silmät kiinni: Oli kuin olisin istunut Itä-Keskuksessa, kaikki huusivat jotain. Suomeksi.
Se on niin kätevää karjua pää punaisena käytävän toisesta päästä: Tule autolle, mä vien kassin sinne... ja kuvitella, ettei kukaan muu ymmärrä.:rolleyes:

Ailuli
25 February 2003, 00:10
Monen monta vuotta sitten Pariisin metrossa tuli vaunuun kovasti juosten ja kiroillen suomalais miesten ryhma. Siina sitten akkia istumaan ja kovalla aanella kommentoimaan ihmisia heidan ymparillaan. Mina olen blondi - enka mielestani "minkaan nakoinen" - mutta kylla tuli sellaiset kommentit "pariisilais-neidosta" etta vaikka olin paattanyt olla sanomatta mitaan, oli minun pakko kaantya ympari ja ilmoittaa etta "kaiken lisaksi se osaa puhua suomea!" En olekaan nahnyt suomalais- tai minkaan maalaisia miehia yhta punaisena!

Aila

Nille
25 February 2003, 11:07
Täällä häpeiltiin eilen railakkaita suomalaisia. Minua taas joskus hävettävät saksalaiset turistit. Heitä tietysti tapaakin useammin.

Mites sitten on suhtautuminen rattijuopumukseen? Minusta suomalaiset ovat tässä itselleen verraten ankaria, mikä on tietysti hyvä (ei silti ettei parannettavaakin olisi). Meni melkein mihin muuhun maahan tahansa, niin jo on "liberaalimpaa". Sillä ei tosin ole mitään tekemistä liberaaliuden vaan lähinnä typeryyden ja kulttuurierojen kanssa. Ranskalainen valistuslause kuuluu: "Yksi lasi on ok, mutta kolme liikaa!" Vertaa suomalaisten iskulauseeseen: "Jos otat et aja,...". Ranskalaisten yksinkertainen ohje ei yleisesti ole mennyt perille, ainakaan lehtijuttujen (http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/juttu.asp?id=20011028ER4) perusteella. Englannissa on sama, samoin Saksassa. Etelä- ja Itä-Euroopassa meno on yhä hurjempaa, Afrikasta puhumattakaan. Ameriikoista en tiedä, mutta eivät kai ne kuppiin sylje sielläkään. Havaintoja?

cosmichd
25 February 2003, 11:25
Suomalainen hiihtopomo törttöili kaatokännissä MM-kisoissa

Hiihtoliiton markkinointijohtaja Matti Leikoski törttöili silminnäkijöiden mukaan kaatokännissä Suomen edustusasu päällään Val di Fiemmen MM-kisojen mäkikisassa lauantai-iltana.

Suomen hiihtoliiton toimitusjohtaja Jari Piirainen vahvisti asian IS:lle eilen illalla.

- Leikosken käytös ei ole hyväksyttävää. Palaamme asiaan kisojen jälkeen kotimaassa. Selvitämme tämän asian ikään kuin päivänvalossa

lisää iltasanomissa.:confused:

Nille
25 February 2003, 14:52
Olen minäkin ihmetellyt saksalaisten "freie Körperkulturia". Siinähän ollaan useinkin myös unten ohne, vai miten sen sanoisi. Viehättävä piirre siinä kansassa. ;)

Mutta asiallisempaa olisi harrastaa sitä kotioloissa vaan, maahanmuuttajien iloksi ja ihmetykseksi.

Näkyykö Torremolinoksessa saksalaisia nakuilijoita? :glasses:

Tero
25 February 2003, 14:59
"miespuolisia uijia vedessä"

se uijia siis..

Puppe
25 February 2003, 18:18
Ilta-sanomien keskustelussa oli "Häpeän finskituristeja etelässä" aihe pitkään. Taitaa vain nyt olla niin ikävästi, ettei siihen enää ole ainakaan linkkiä keskustelusivulta. Sitä oli kyllä ihan hauska lukea, kaikkine kärjistyksineen ;)

Edit: Ai niin, tietty kuukkeli auttaa kun hätä on suurin:
http://www.iltasanomat.fi/arkisto/keskustelu.asp?threadid=471892

Tero
25 February 2003, 18:27
"Taitaa nuo möhömahaiset piukkasortsiset sentään osata nauttia reissustaan, toisin kuin kaikesta muiden puolesta häpeilevät." :rolleyes:

Joo, kovin harvoin menen seuramatkalle, just siks..en osaa kai nauttia juuri mistään oman ryhmän sidoksissa. Keskityn ulkomaapelleihin.;)

Puppe
25 February 2003, 18:29
Se on vaan kovin pitkä keskustelu. Siellä loppupäässä puhutaan tuijottelusta ja muusta oudosta ;)

Zzeus11
25 February 2003, 19:02
En ole minäkään seuramatkoilla ollut sitten -60 luvun lopun jälkeen, mutta ei nuo ryyppy lennot ennen varsinkin Espanjaan ja nyt kai lautat Viroon minua niin paljon harmita , tai muut yksityisten munaukset , kuin enemmän virallisisa tilauksissa tapahtuvat.
Oli se sitten jonkun pikku kaupungin valtuuston tiistai lounas paikallisessa Seurahuoneessa edustaen paikkakuntaansa jollekin esim ulkomaiselle ystävyys kaupungin kulttuuri ryhmälle tai liikemies, taide-kulttuurillinen , tai poliittinen tyhmä , suomalainen, vierailemassa muissa maissa, melkein aina joukossa on joku, usein monia, jotka viiden tai kuuden kaljan jälkeen villiintyvät , vaativat jatkoille , saunaan, whatever, ja todella antavat huonon kuvan koko ryhmästä.

Olen kuullut että nuorempi sukupolvi, paremmin kielitaitoisia, usein opiskelukokemusta ulkomailla, käyttäytyy paremmin, varustettuna paremmilla edustustavoilla ehkä ovat korjaamassa todella huonoa mainetta.

Varsinkin liike elämässä, neuvotteluissa, epävirallisissa edustus tilaisuuksissa, esim sauraamassa urheilu pelia, teatteria jne jne amerikkalainen suhtautuminen liialliseeen alkoholin kayttöön on huomio heikkoudesta.
Nimenomaan tärkeiden neuvotteluiden puitteissa jotka usein kestää päiviä, viikkoja ja kattavat monet lounaat ja illalliset ravintoloissa, iloisia ryyppyveikkoja on mahdoton ottaa vakavasti tehokkaina ja ammattitaitoisina liikemiehinä.
Ei niitä huulesta tahallaan vedetä , mutta usein ovat täysin ulalla sen suhteen mitä itse sopimuksesta haluavat irti saada, tai edes mikä sopimuksen ns. intent on.
Siinä sitten jälkeen päin saa kädestä pitäen selitellä juoppojen möhlöyksiä.
Itse toivon kovasti että kansa tulisi järkiinsä.
Onneksi ei tartte enää olla paljon tekemisissä noitten juttujen kanssa.

Pyry Vainio
25 February 2003, 23:39
Olen samaa mieltä, kuin Anja Miller. Valtaosa suomalaisista käyttäytyy hyvin ja toisaalta muut kansallisuudet tyrmäilevät siinä kuin suomalaiset. Aikaisemmassa ammatissani olin enemmän maailmalla kuin Suomessa ja olen tämän todennut pitkän ajan kuluessa. En ole havainnut Zzeuksen mainitsemaa ilmiötä, että suomalaiset nuoret käyttäytyisivät vanhempia ikäluokkia paremmin. Yleensä nuoret tuppaavat olemaan riehakkaampia. Kokemus sitten opettaa iän karttuessa.

Kummeksun Zzeuksen näkemyksiä käyttäytymisestä virallisissa tilaisuuksissa. Kuuluttuani aikoinaan 20 vuoden ajan kunnan tai kaupunginvaltuustoon ja 12 vuotta kunnanhallitukseen, tiedän, että ravintolaillalliselle mentiin joka neljäs vuosi vaalikauden viimeisen kokouksen jälkeen ja sielläkin tarjoilu rajoittui ruokaviineihin ja kahvin kanssa tarjottuun konjakki-, likööri- tai punssilasiin.

Kun samaan aikaan olin työssä telakalla tai konepajalla markkinointitehtävissä, en nähnyt sielläkään Zzzeuksen esittämää. Ulkomaiset vieraat vietiin syömään ja tarjoilu oli jotakuinkin sama, kuin edellä kunnan tilaisuuksissa. Itse kävin näissä tilaisuuksissa omalla autolla, koska se oli kansainvälisesti hyväksytty syy kieltäytyä ensimmäisestäkin lasillisesta. Pystyin siis selvin päin objektiivisesti arvioimaan näkemääni.

Kyllä runsas alkoholin käyttö liittyi ensisijaisesti niihin, jotka olivat tulleet ravinteliin aivan omiin nimiinsä juhlimaan ja juopottelemaan. Merkillinen tämä suomalaisten ja erityisesti ulkosuomalaisten tarve kansalliseen itseruoskintaan.

Nille
26 February 2003, 00:13
Tässä vähän historiallista kulmaa suomalaisten viinanjuontitapoihin:
http://www.kolumbus.fi/juomanlaskija/arkisto/2002-1/apo.html

Suomessa oli hienopiirteinen juomakulttuuri, kunnes raittiusaate ja kieltolaki tuhosivat sen.

(tuonkin voi vapaasti ottaa propagandana jos haluaa, ja sitähän se osin onkin)

Zzeus11
26 February 2003, 00:38
Edellisessä kommentissa mainitsemani nuori polvi on suunnilleen 40 kymppistä, sorry jos annoin väärän kuvan , tarkoitin korkeamman koulutuksen saaneita, yleensä johtotehtävissä, hyvällä kileitaidolla varustettua kosmopoliittisempaa sakkia, kyllä vähän niitä suomestakin jo löytää.

Muuten en oikein ymmärrä Pyryn sinisilmäistä ,kuitenkin sokeata oman kansan kehumista. re juomatavat.

Tiedän ihan omasta kokemuksesta että Pyryn havainnot ovat paikallaan , osa kansaa todella pysyy aisoissa, vaikka joskus talikot heiluu uhkaavasti, ja juoma-syömä-ravintola etiketti on ensiluokkainen, se ei kuitenkaan poista sitä tosi asiaa että toinen osa, ja paljon pienempi pilaa kaikkien maineen sikamaisuudellaan .

Ehkä Pyry on niitä harvoja siellä suomessa joka ei koskaan ole nähnyt känniaisen yrjöävän fiinin ladyn edustus mekolle juuri kun oli aika aloittaa juhla puhe, ja siten ei voi käsittää mistä puhun.
Omat kokemukseni olen itse nähnyt, ja vielä selvin silmin, sitä tosi asiaa ei mikään muuta.

Pyry Vainio
26 February 2003, 06:48
Olen nähnyt, miten vappuaattona Porin työväentalon, eli Torpan tansseissa päihtynyt yrjösi partnerinsa kaula-aukkoon. Mieleen tuli muunnelma sen ajan iskelmän sanoista: "Miten rakkaus päättyy, se on salaisuus".

Niin hänt, mutta miksi yleistää. Tätä tarkoitin kansallisella itseruoskinnalla. Näet yhden erikoistapauksen ja teet siitä säännön: Tällaisia suomalaiset ovat. Minähän lähinnä kummeksuin Zzeuksen mainitaa julkisyhteisöjen ja yritysten tilaisuuksista. koska häiriökäyttäytyminen kyllä keskittyy muihin tilaisuuksiin.

Liikuttuani työkseni maailmalla pari vuosikymmentä ja nähtyäni lukuisia maita, laivoja, telakoita ja satamia, tuskin olen kovin sinisilmäinen.

Zzeus11
26 February 2003, 14:25
Voi kun se olisikin jäänyt vaan yhteen tapaukseen, huomioon.

Se olisi jo onnea.

Työväentalon lauantai tansseista ei kannata edes puhuakkaan, saati sitten pikku joulu juhlista, juhannuksesta sun muista binge partyista.

Olen kuitenkin sanomiseni tästä asiasta sanonut.

Pyry Vainio
26 February 2003, 18:30
Jotenkin olen ymmärtänyt, että Zzeus olisi kiertänyt työväentalot kaukaa. Niistähän olisi voinut tarttua punaväriä aatteeseen.

Tero
26 February 2003, 18:35
Toiset ovat nuorena vasemmalla, vanhana oikealla.

Jotkut eivät osaa olla edes nuorena radikaaleja. Jossei sitten tiukka moraali, "koti uskonto ja isänmaa" ja sellainen ole varsin radikaalia nykynuorelle.:rolleyes:

Zzeus11
26 February 2003, 18:50
Kyllä melkein kaikki nurkat on tullu nuuskittua.
Parhaat ystäväni, mentoriini, olivat kirvesmies Kalle Myllynen ja sekatyömies Eelis Marjanen , he tekivät varmaksi että kaikki punamusta, punaviher, punapuna ja punkku tuli koettua, tutkittua ja muutenkin hutkittua.

Työväentalon tansseilla kylässämme oli tapahtumassa sellainen anomaly että kauneimmat ja kurvikkaimmat tytöt löytyi sieltä, joten nuorena riistokapitalistina hankin tukijoukkoa vihulaisista, halpaa , vähän kaljaa ja jaloviinaa , ja sitten tansseihin.

Pyry Vainio
26 February 2003, 18:55
Kouluaikainen historian opettajani Felix Seppälä, entinen Kokoomuksen monivuotinen eduskuntaryhmän puheenjohtaja sanoi kerran:
"Joka ei nuorena ole radikaali, sillä ei ole sydäntä mutta josta ei vanhana tule konservatiivia, sillä ei ole järkeä."

Tässä ei radikaali ole vasemmistolaisen, eikä konservatiivi oikeistolaisen synonyymi. Monet nuorkokoomuslaiset ovat radikaaleja ja esim Taisto Sinisalo ja Arvo Aalto olivat vanhemmiten äärimmäisen konservatiivisia. (Uskoivat Leniniin vielä, kun kaikki muut jo olivat menettäneet uskonsa).

Nille
26 February 2003, 19:00
Jos on jo nuorena konservatiivi, jää hurjan nuoruuden tuoma elämänviisaus saamatta. ;)

kd
26 February 2003, 22:06
Tätä kuskataan Kanadaankin lentokonekuormittain. Eiköhän ole myös yksityisyritteliäisyys löytänyt sen kasvatuksen kannattavaksi samoin kuin marijuanan.

Khat: Negative Effects of Qad/Khat Use on the Health of Individuals (//www.somalilandforum.com/)

cosmichd
26 February 2003, 22:29
Originally posted by kd
Tätä kuskataan Kanadaankin lentokonekuormittain. Eiköhän ole myös yksityisyritteliäisyys löytänyt sen kasvatuksen kannattavaksi samoin kuin marijuanan.

Khat: Negative Effects of Qad/Khat Use on the Health of Individuals (//www.somalilandforum.com/) tämä linkki toimii (http://www.somalilandforum.com/) :rolleyes:

Khat-artikkeli (http://www.somalilandforum.com/web/qaad.htm) :glasses:

Jussi Ahteelle luettiin huumesyytteet

TV:uutisissa näytettiin Ministeri Ahteen pojan kotivideota: poika oli polla sekaisin, sanoi: "Terve mä oon Jussi Ahde ja aion vetää kokaa nokkaan. Jos meinaatte myydä tätä, mulle sitten puolet voitosta..." . Kuinka typerä ihmislapsi voikaan olla? :mad:

Helsingin käräjäoikeudessa luettiin keskiviikkona syytteet helsinkiläis-lieksalaisen huumevyyhdin niin sanotulle julkkishaaralle. Syytteen sai muun muassa nuorisojulkkis Jussi Ahde, jonka epäillään myyneen eteenpäin noin 250 ekstaasitablettia.

Jussi Ahdetta epäillään myös pienten amfetamiinierien ja kokaiinin välittämisestä. Oikeudessa Ahde myönsi käyttäneensä huumeita mutta kiisti niiden myynnin.

Oikeuden edessä oleville yhdeksälle muulle nuorelle luettiin syytteitä huumerikoksista, avunannosta rikokseen tai huumausaineiden käyttörikoksista.

Rikosten epäillään tapahtuneen vuosina 2001 ja 2002 Helsingissä ja Saarijärvellä. Suurin osa nuorista myönsi syytteet oikeiksi.

http://media.almamedia.fi/id/22208.rm?bitratemax=150 (http://www.mtv3.fi/uutiset/videot/videot_lahetykset.shtml?Live-esitys kohdassa 9min 50 sek

cosmichd
13 March 2003, 09:13
http://www.observer.co.uk/uk_news/story/0,6903,887200,00.html

Cannabis economy brings in £11bn

Cannabis smokers just want to stay on the sofa and snack, spending hours engrossed in home entertainment. Red Bull and smoothies, 'Munchie' snacks such as Mars bars and Haribo jellies. Pizza chains. Video stores. Games consoles. Multichannel TV. And what scares them... Shiny, noisy places with too many choices such as Starbucks and McDonald's High-alcohol drinks and strong lagers such as Stella Artois Pubs with bouncers on the door: Businesses alerted to huge profits as study shows dope users have money to burn ...

Tero
17 June 2003, 12:58
http://www.njet.net/njet/forum/thread.phtml?msg=43020

laitin sinne ehdotukseni

Tero
15 July 2003, 14:57
Pipanellan viesti
http://www.nakokulma.net/keskustelu/index.php?board=2
Miesasia ketjussa, joka VOI olla
http://www.nakokulma.net/keskustelu/index.php?board=2;action=display;threadid=712
ja viimeinen sivu, tai 6

Tuomo
13 August 2003, 21:03
Matti Vanhasen ehdotusta ravintoloiden aukioloaikojen rajoittamisesta ei ole otettu kovin lämmöllä vastaan (http://www3.keskisuomalainen.net/servlet/page?_pageid=67&_dad=portal30&_schema=PORTAL30&_mode=3&file=sahkeuutiset/2575811.html). Ja ymmärtäähän sen. Pitäähän juopon kansan saada ryypätä viinansa ihan rauhassa yön pikkutunneilla.

Tiedän muuten, miten suomalaiset saisi raitistettua hetkessä. Jos asetettaisiin viinan hallussapito ja osto luvanvaraiseksi, jäisi lupahakemus monelta täyttämättä. Ei se viinan myyntiä varmaankaan vähentäisi, mutta olisipahan juopoilla enemmän työtä kossunsa hankkimisessa. Ja toisihan se lisää turisteja Tallinnan laivalle.

Jotkut sivistyneet viiniklubit voisivat sitten tarjoilla viiniä jäsenistölleen hakemansa luvan turvin.

Nille
13 August 2003, 21:22
Aikojen rajoittaminen ei tosiaan vähennä kulutusta, kuten Britanniassakin on havaittu.

Baareissa sitäpaitsi siemaillaan enimmäkseen olutta, josta ei hirveästi päihdy. Esim. 4 %:n Carlsbergiä saa kumota kurkkuunsa lähes rajattomasti ilman kummempia haittavaikutuksia..

kd
14 August 2003, 01:02
Tuomon ajatus vain kulkee rajoitus-lupa-kielto-vero rinkiä. Toveri kansalaisen häiritseminen ja kyykyttäminen on yhtä tärkeää kuin Massachusettsin abolitionistijenkeille.:p

Tuollainen kirjoittelu voi tosin olla vaarallista yleiselle mielenterveydelle. Varsinkin vanhoille ryyppymiehille, kuten minulle tai alolle, tuollaisen lukeminen voi olla hyvin traumaatinen kokemus ja sellaisen kirjoitus pitäisi sanktioida valtiovallan puolesta. Lupa siihen pitäisi vaatia ja virkamiesten tiukasti valvoa.

Nille
14 August 2003, 11:07
Kaljoittelu ja viinistely ovat muuten usein lähinnä piintyneitä tapoja, joilla ei ole paljoakaan tekemistä makunautintojen kanssa. Esim. aina kun menen kyläilemään afrikkalaisten tuttavieni luokse, on heillä tapana varata jääkaappiin useampi keissi mietoa keskiolutta (Carling), jota sitten lipitetään pitkin iltaa samalla, kun pölistään politiikkaa ja suhteellisuusteoriaa.

Meinaan, että yhtä hyvin voisi lipittää vaikka teetä. Tee on saman väristä kuin olut, mutta sillä on piristävä vaikutus, kun taas oluella on unettava vaikutus. Luulen että juttu luistaisi paljon paremmin teen kuin oluen siivittämänä. Mutta kun tapana on lipittää olutta, niin sitten lipitetään. Sama pätee viinin lipitykseenkin, tai vaikkapa viskin maisteluun.

Tero
14 August 2003, 18:01
Mites tää nyt on? Yksi tai 2 kaljaa nukuttaa, 3 tai 4 piristää jonkin aikaa, sitten väsyttää.

Viina taitaa myös sekoittaa unen.

Nille
14 August 2003, 18:26
Originally posted by Tero
Mites tää nyt on? Yksi tai 2 kaljaa nukuttaa, 3 tai 4 piristää jonkin aikaa, sitten väsyttää.

Näin se suunnilleen on, ainakin miedon lagerin kohdalla. Ehkä jotkut parikymppiset sällit pysyvät niin kauan hereillä, että varsinaisesti humaltuvat. Kolmikymppisenä ei enää jaksa/kiinnosta. ;)

sininen
14 August 2003, 18:38
Originally posted by Nille
Kaljoittelu ja viinistely ovat muuten usein lähinnä piintyneitä tapoja, joilla ei ole paljoakaan tekemistä makunautintojen kanssa.

Kaljoittelu- olen samaa mieltä, mutta mitä oikein tarkoitat "viinistelyllä"?
Viinillä , jos millä on PALKONKIN tekemistä makunautintojen kanssa. En pidä siitä, että viinin juonti rinnastetaan juopotteluun, sillä sitä se ei useimmissa tapauksissa ole.
Puhuttiin tästä juuri tänään erään työkaverin kanssa. En voisi kuvitellakaan nauttivani herkullista gourmet-ateriaa (kuten tiedätte, minulla on suuri onni saada nauttia sellaisesta harva se päivä, jos Ikioma on lähettyvillä) maidon tai piimän, tai vielä pahempaa - Cociksen tai FANTAN- kanssa
Hyvä ruoka vaatii seurakseen hyvän viinin, se ei ole snobbailua eikä juopottelua, vaan nautintoa.
En pidä itseäni yhtään sen huonompana ihmisenä sen vuoksi, mutta toki ymmärrän niitäkin, jotka jostain syystä ovat makunautinnoista eri mieltä.

Nille
14 August 2003, 18:39
En kiistä viinin tai oluen makunautintoja. Tarkoitin lähinnä niiden käyttöä seurajuomana. (Ei siinäkään mitään pahaa ole.)

Nille
14 August 2003, 19:13
Oluita tavataan ilmeisesti nauttia vähän erilaisten ruokien kanssa kuin viinejä. Esim. tsekkiläinen perusruoka passaa vallan mainiosti tsekkiläisen oluen kanssa. Toisaalta taas esim. espanjalaiset ruuat tuntuvat kaipaavan kyytipojaksi jotain viiniä.

Tuomo
14 August 2003, 19:48
Originally posted by sininen
En voisi kuvitellakaan nauttivani herkullista gourmet-ateriaa (kuten tiedätte, minulla on suuri onni saada nauttia sellaisesta harva se päivä, jos Ikioma on lähettyvillä) maidon tai piimän, tai vielä pahempaa - Cociksen tai FANTAN- kanssa

Meillä kun syödään enimmäkseen vain tavallista, hyvää kotiruokaa, juon ruoan kanssa ihan vain maitoa. Ravintolassa muut tilaavat usein vettä, minä maitoa.

Tämä suunsoittoni Fantasta on mennyt ehkä jossain määrin liian pitkälle, koska joskus tuttuni luulevat minun ihan oikeasti juovan koko ajan Fantaa. Eihän se nyt ihan niin mene... :) En minä oikeastaan Fantaa juo sen useammin kuin tavallinen, sivistynyt suomalainen olutta. Eli silloin tällöin saunan jälkeen tai muuten kun vain janottaa.

Vaikka onhan se aina hauska saada tutuilta tuliaisiksi pullon Fantaa. Olen saanut maistella nyt ainakin venäläistä ja amerikkalaista Fantaa. :)

sininen
14 August 2003, 19:54
Nille, tuo ei mennyt oikein.
"Kyytipojaksi" juodaan snapseja tms. ei viini ole koskaan kyytipoikana.
Viini täydentää hyvän ruuan makua ja luo harmonisen kokonaisuuden.
Kyytipoika on jotain ihan muuta!

sininen
14 August 2003, 19:56
Originally posted by Tuomo

Olen saanut maistella nyt ainakin venäläistä ja amerikkalaista Fantaa. :)

Tämä japanilainen täällä sua odottaa, kun tulisit hakemaan. Osoitteenkin tiedät.

Nille
14 August 2003, 20:09
"Kyytipojaksi" juodaan snapseja tms. ei viini ole koskaan kyytipoikana. Viini täydentää hyvän ruuan makua ja luo harmonisen kokonaisuuden.

Entäs palanpainikkeeksi. ;) Ei taida sekään kelvata. Viinin ohellahan tavataan juoda myös vettä (ainakin Italiassa), joka on sitä palanpainiketta.

Viini täydentää hyvän ruuan makua ja luo harmonisen kokonaisuuden.

Sama funktio on oluellakin ruokajuomana. Se tosin toimii myös palanpainikkeena.

Juon itse lähinnä vettä ruuan kanssa. Viinillä ja oluella on lähinnä se seurajuoman tehtävä. Eivät oikein sovi niitten ruokien kanssa, joista pidän.

sininen
14 August 2003, 20:21
Originally posted by Nille
Viinin ohellahan tavataan juoda myös vettä (ainakin Italiassa), joka on sitä palanpainiketta.

Jes, poikaseni.
Muuten uskokaa tai älkää, viimeiset kaksi viikkoa olen syönyt satunnaisesti - lämminsavustettua lohta, kylmäsavustettua lohta (= heikkouteni), savustettua nieriää, kalasoppaa jne. ILMAN viiniä ihanan porakaivoveden avittamana ja olen ollut ihan onnellinen.
Kuitenkin tuskin maltan odottaa että Ikioma tulee sunnuntaina ja pääsen taas herkuttelemaan.
Hei, kaiken sen jälkeen mitä olen joutunut kokemaan, eikös olekin aika, että meikämummo saa nauttia elämästä?

Puppe
15 August 2003, 07:19
http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/artikkeli/1060757894288

Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä (kesk) aikoo vielä kerran selvityttää, voiko Suomi ottaa käyttöön muita EU-maita tiukemmat alkoholin tuontirajoitukset.
"Kyllä. Ilman muuta. Ei ole mitään estettä, etteikö tämä vielä kerran voitaisi katsoa", Hyssälä sanoi torstaina Helsingin Sanomille.

Europarlamentaarikko Eija-Riitta Korhola (kd) kehottaa Suomea olemaan tottelematon ja säilyttämään alkoholin tuontirajoitukset.
"Meidän on itse koeteltava rajojamme. Suomi voisi hyvin nopeastikin ilmoittaa toimenpiteistä, joilla tuontia voidaan rajoittaa", hän sanoo.

Korhola uskoo, että Suomella on EU:n perussopimuksen nojalla tähän oikeus. Hän viittaa EU:n perussopimuksen artikloihin, joiden mukaan jäsenmaat voivat tarvittaessa ryhtyä toimiin, jos julkinen moraali, yleinen järjestys, yleinen turvallisuus tai kansanterveys on vaarassa.

Olen melko pitkälle samaa mieltä. Miksi ihmeessa Suomi ei voisi rajoittaa Virosta tuotavan alkoholin määrää, jos niin itse haluaa? Ei ne brysselin herrat tule tohon länsisataman tulliin huseeramaan. Toki joku kansalainen jättäytyy sitten kiinni ylisuurten tuliaisten tuonnista, ja haastaa Suomen johonkin EU-oikeuteen, että sittenhän se lopullisesti taas katsottaisiin.

Tuomo
18 August 2003, 17:39
Tämä japanilainen täällä sua odottaa, kun tulisit hakemaan. Osoitteenkin tiedät.

Mutta mielellämme kestittäisimme Sinistä ja Ikiomaa yhden päivän (tai kaksikin tarvittaessa) täällä Jyväskylässäkin tai mökillämme Kuhmoisissa.

sininen
18 August 2003, 22:32
Mutta mielellämme kestittäisimme Sinistä ja Ikiomaa yhden päivän (tai kaksikin tarvittaessa) täällä Jyväskylässäkin tai mökillämme Kuhmoisissa.
Voi Tuomo!
Mielellämme sine tulisimme, aika vain on tiukalla!
Tuutko hakeen Sysmästä ensi viikonloppuna??

Lokari
19 August 2003, 03:06
Mutta mielellämme kestittäisimme Sinistä ja Ikiomaa yhden päivän (tai kaksikin tarvittaessa) täällä Jyväskylässäkin tai mökillämme Kuhmoisissa. Fantalkoholi on poikaa :D :devil:

Inge
19 August 2003, 04:50
Joo kylla se Fantakin alas menee, jos on tarpeekis lantrinikia :-)

Tuomo
19 August 2003, 07:08
Tuutko hakeen Sysmästä ensi viikonloppuna??

Olen kyllä reissun päällä ensi viikonloppuna - mutten valitettavasti Sysmän suunnassa.

Väkevän alkoholin veroa aiotaan alentaa yli 40 prosenttia (http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1061299199548) (Hesari)

Puppe
21 August 2003, 08:53
Onneksi sentään tupakkavero jätettiin toistaiseksi ennalleen. Syöpäkääryleiden alennusmyyntiä ei tarvita.

Eräs vaihtoehto olisi, että Suomi neuvottelisi EU:n kanssa uuden siirtymäajan tuontirajoitusten purkamiseen alkaen Viron EU-jäsenyydestä vaikka viisi vuotta, vastaavan joka loppuu tämän vuoden lopussa. Tämän siirtymäajan kuluessa alkoholin verotusta ja tuontirajoja voitaisiin rukata pikkuhiljaa verotusta alaspäin ja tuontirajoja ylöspäin. Näin saataisiin dataa ihmisten käyttäytymisestä, ja löydettäisiin balanssi. Nyt se tuntuu täysin hakuammunnalta.

Tällä hetkellä päättymässä olevan siirtymäajan kuluessa tälläistä ei ole voitu käytännössä toteuttaa, koska lähin halvan alkoholin EU-maa on tällä hetkellä Saksa, ja se on liian kaukana. Tämä ymmärrettäisiin varmaan EU:ssakin.

cosmichd
21 August 2003, 10:04
Mutta valtiovalta on laskenut, että antamalla ihmisten tappaa itsensä viinalla ja tupakalla, se selviää paremmin eläkepommista, ja kaikki ovat tyytyväisempiä.

Liika holhoaminen saa ihmisillä niskakarvat nousemaan, ja omien olojen vertaaminen muiden oloihin tekee katkeraksi, kun näkee, että muut ovat eläneet vuosikymmenet vapaina besservissereiden otteesta. :devil:

Suomalaisen tulevaisuuden näemme hyvin tässä: Venäjällä on viina ja tupakka suomalaiseen verrattuna lähes ilmaista:

Venäjän väkiluku jatkaa vähenemistään

Venäjän väkiluku jatkaa vähenemistään. Kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla väestön määrä väheni 454 200 ihmisellä. Maan väkiluku on nyt noin 144,5 miljoonaa. Luvut perustuvat Venäjän valtion teettämiin tilastoihin.

Kuolleisuus on Venäjällä keskimäärin 1,7 kertaa syntyvyyttä suurempaa, ja joillakin seuduilla kuolee jopa kolme kertaa enemmän ihmisiä kuin syntyy.

Tilastoista selviää myös, että maan sisäisten pakolaisten määrä kasvoi alkuvuonna yli kymmenellätuhannella. Maassa on nyt kaikkiaan yli 400 000 sisäistä pakolaista.

(STT)

Eivät ehkä elä pitkään, mutta eipähän ole verottajakaan koko ajan niskassa.

Ilman viinapirua pärjäävät Venäjällä vain muslimit, jotka tulevatkin muutamassa vuosikymmenessä olemaan Venäjällä enemmistönä. Muslimien syntyvyys on ihan eri planeetalta verrattuna synnintunnossa kärvistelevän kristityn lisääntymishalukkuuteen.

I rest my case.
:glasses:

Tero
21 August 2003, 13:11
Originally posted by cosmichd

Ilman viinapirua pärjäävät Venäjällä vain muslimit, jotka tulevatkin muutamassa vuosikymmenessä olemaan Venäjällä enemmistönä. Muslimien syntyvyys on ihan eri planeetalta verrattuna synnintunnossa kärvistelevän kristityn lisääntymishalukkuuteen.

I rest my case.
:glasses:

Kapitalistin on ruvettava tehtailemaan venäläisille musliminaisten asuja. Ja taloja suurperheille.

One drink at lunch affects your driving (http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2003/08/21/nbooz21.xml&sSheet=/news/2003/08/21/ixhome.html) (Telegraph)

Tero
20 October 2003, 19:29
http://fff.fathom.org/forums/showthread.php?s=&postid=263785#post263785

Jaana2
21 October 2003, 17:27
"Tuore tutkimus saa nuoret brittinaiset näyttämään alkoholiongelmaisilta, jotka juovat eurooppalaiset kanssasisarensa pöydän alle.

Datamonitor-tutkimusyhtiön mukaan 18-24-vuotiaat brittinaiset juovat keskimäärin 203 litraa alkoholijuomia vuodessa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi yli viittä pulloa viiniä tai kahtatoista keskiolutpulloa viikossa. Viisi viinipullollista viikossa juova nainen on selkeästi suurkuluttaja.

Brittien perässä tulevat saksalaiset, hollantilaiset ja ruotsalaiset. Suomalaisia nuoria naisia ei tutkimuksesta löydy.

- Kyllä me olemme nuorten alkoholijuomisessa kärjessä noiden maiden kanssa, sanoo alkoholitutkija, dosentti Peter Eriksson Kansanterveyslaitokselta."

------5 pulloa viiniä viikossa on vasta suurkuluttaja !:eek: :shock:

tiajohanna
21 October 2003, 17:36
Originally posted by Jaana2
------5 pulloa viiniä viikossa on vasta suurkuluttaja !:eek: :shock:

OOOPS! Ja minä juon sen verran vuodessa... ainakin melkein! :D

Suomalaisia nuoria naisia ei tutkimuksesta löydy.
Eivät taitaneet tutkia lonkeron kulutusta. :rolleyes:

Tero
17 November 2003, 17:33
Viina ja tupakka harrastuksina
http://www.moderndrunkardmagazine.com/issues/01-02/01_02_booze_rules.htm

Lokari
18 November 2003, 06:22
Tero, tuo oli hyvä linkki. Joka baarimikon pitäisi lukea nuo säännöt.

kd
18 November 2003, 06:36
Rush Limbaugh, eurooppalaisille varmaankin tuntematon 'konservatiivinen' radiopersoona, on palannut hörhöilemään radioon jäätyään kiinni huumeiden käytöstä sitä vastaan saarnattuaan. Tuossa katsaus amerikkalaiseen päihdekulttuuriin; rikkaat saavat päihteitä lääkärin kautta, köyhien pitää ostaa laittomasti ja joutuvat sitten vankilaan.

http://www.exile.ru/176/1760101120.html

Tero
18 November 2003, 14:33
Joo, Lokari, baarissa on mukava bongailla monen eri lajin kännikalaa ja ilolintua.;)

Nille
18 November 2003, 15:54
22. Never talk to someone in the restroom unless you're doing the same thing—urinating, waiting in line or washing your hands.

Onkohan tuo muuten Ameriikoissa jokin tabu, vessassa puhuminen? Olen pari viittausta siihen suuntaan kuullut ja nähnyt, mutten ole varma.

Samoin kondomeista puhuminen on kuulemma jonkinlainen tabu.

Zzeus11
18 November 2003, 16:01
En ole huomannut etta olisi tabu, tuo vessassa puhuminen.
Ainakaan konserteissa, urheilutapahtumissa, kisoissa, juttu luistaa ihan normaalisti.

Nille
18 November 2003, 17:12
Puhe olikin miesten vessoista. Esim. Asimovin eräässä romaanissa kerrottiin paljon vessoista, ja siinä nimenomaan miesten vessassa ei puhuttu, naisten vessassa kyllä. Tosin tarina sijoittui kaukaiseen tulevaisuuteen.

Teron linkissä mainittiin tämäkin:

23. Girls hang out, apply make-up, and have long talks in the bathroom. Men do not.

Tuomo
16 December 2003, 18:40
Viina tuntuu muodostavan aika ison osan ihmisen elämästä. Suomessa on nykyisin kannattavaa perustaa jo ihan oma matkatoimisto biletysmatkoille (http://www.marmai.fi/uutiset/52421.html), joiden ideana on siis matkustaa hornan kuuseen juomaan viinaa.

Kyllä ihmiset ovat sitten suoraan sanoen aika hassuja otuksia.

Tuomo
17 December 2003, 07:13
Originally posted by Jaana2
Itse asiassa, ei lainkaan hassumpi idea mielestani, jos osaa olla asiallinen asiantunteva.

Asialliset asiantuntijat eivät lähde tuommoisille matkoille. Asialliset asiantuntijat keräävät esimerkiksi Etusivun naisista poppoon ja matkustaat mukavalle ryhmämatkalle Islantiin. Siellä saatetaan Islannin jylhiä maisemia katsellessa nauttia vaikkapa lasillisen punaviiniä, mutta siitä tuskin kenellekään tulee mitään ongelmaa. Eikä siihen tarvita mitään erikoismatkatoimistoa.

Tässä kannattaa kiinnittää huomiota kielen piilomerkityksiin. Kun matkatoimisto mainostaa "kohdematkoja" tai "kaukomatkoja" tarkoitetaan niillä eksoottisiin pakkoihin suuntautuneita matkoja. Ne ovat niitä todellisia elämysmatkoja.

Sitten kun ravintoloitsija perustaa matkatoimiston, joka mainostaa tarjoavansa matkoja, joilla on "hauskanpitoa ja elämästä nautiskelua hyvässä seurassa" ja että "matkoilla on mukana myös tunnetut matkanjohtajat, jotka pitävät sykkeen korkealla", kyseessä on ihan ilmiselvä ryyppyreissu. Tuommoiset eivät ainakaan perheellisille sovi.

Suomessa muuten monet matkustavat hiihtokeskuksiinkin vain after skin takia. Kaikki hiihtokeskusten asiakkaat tuskin osaavat edes lasketella.

Loppuun sanoisin vielä, että se ei todella minulle kuulu, miten ihmiset käyttävät alkoholia. Kyse on jokaisen omasta asiasta. Sanonpa vain, että minua suuresti huvittaa se, että joku maksaa itsensä kipeäksi siitä, että pääsee jonnekin kauas juomaan sitä samaa viinaa, jota saisi viereisestä Alkosta.

Nille
17 December 2003, 10:38
>Sanonpa vain, että minua suuresti huvittaa se, että joku maksaa itsensä kipeäksi siitä, että pääsee jonnekin kauas juomaan sitä samaa viinaa, jota saisi viereisestä Alkosta.

Jos pääsee kotioloista vähän kauemmaksi, hauskanpito voi olla hauskempaa tai ainakin erilaista. Voisi lähteä vaikka Irlantiin pubikierrokselle. Olisi se vallan toista kuin kiertää Salon irkkupubeja.

Itse kylläkin ymmärrän hauskanpidon ja biletyksen hiukan laajemmin kuin pelkkänä ryypiskelynä. Voihan sitä vaikka issekseenkin ryypiskellä, muttei se mitään hauskanpitoa ole.

cosmichd
17 December 2003, 10:54
Juu, ei itsekseen voi kovin hauskaa pitää, paitsi puutarhahommissa. Mutta ei se hauskanpito vieraassa porukassa, vieraalla paikallakaan oikein kivalta ajatukselta tunnu. Muistaakseni viimeksi "pidin hauskaa" kaksi vuotta sitten... aluksi oli kivaa, mutta loppuillasta meni selkeästi ryyppäämisen puolelle. Ainakin kymmenen tuoppia tuli sinä iltana kallistettua. Ja tietenkin sitten taksilla kotiin. Enää ei tulisi mieleenkään, oli se niin "hauskaa" seuraavana päivänä. ;)

Nille
17 December 2003, 10:58
itse pidin hauskaa viimeksi salsabileissä paikallisessa potkupallokerhossa. oli ihan oikeastikin hauskaa.

ilmeisesti bileissä pitää olla jotain muutakin ohjelmaa kuin syömistä ja juomista. muuten hauskanpito muuttuu helposti "hauskanpidoksi".

Tero
17 December 2003, 12:06
"Sanonpa vain, että minua suuresti huvittaa se, et