View Full Version : Mihin tuhlaat aikasi?
Lokari
28 August 1999, 19:10
Kun vaimoni näki toisaalla postaamani listan suomalaisen tuntuisista nimistä Orlandon puhelinluettelossa, syntyi meille keskustelu siitä, oliko tuon listan kirjoittaminen ajan tuhlausta; hänen mielestään se oli.
Olisi mielenkiintoista kuulla muiden mielipiteitä siitä, mikä on ajan tuhlausta ja mikä ajan oikeata tai hyödyllistä käyttöä. Ilmeisesti ajan käyttö rahan tekemiseen ei ole tuhlausta, mutta entä seuraavat puuhat:
- kortinpeluu porukassa
- pasianssin peluu
- jalkapallon ja muun urheilun katsominen telkkarista
- ristikkojen ratkaiseminen
- rakastelu ilman lapsentekotarkoitusta
- viinan juonti ilman humaltumistarkoitusta
- paikallaan olevan pyörän polkeminen
- bodaus
- kävely kotoa kotiin korttelin ympäri
- liian pitkään nukkuminen
- meikkaus
- piitsillä makaaminen
- elokuvien katsominen
- kirjojen lukeminen
- musiikin kuunteleminen
- bingon pelaaminen
- keskusteluryhmiin kirjoittaminen
- keskusteluryhmien lukeminen ottamatta itse osaa keskusteluun
[This message has been edited by Lokari (edited 28-08-1999).]
Tero
28 August 1999, 22:42
Musiikki: ei mitään hyötyä.Mutta jos soitan kasettia autossa, se ei ole ajan hukkaa, vain rahan ja sen tyhjän kasetin hinnan.
Vesa
29 August 1999, 03:13
Tero, musiikki voi rentouttaa ja siitä voi
joku nauttia myös taiteena.
LIIAN pitkään nukkumista olen aina pitänyt turhana. Jo sana, liian, sanoo,että se on
turhaa. Itseasiassa en voi sietää puolille päiville lorvailua.
Tero
29 August 1999, 13:22
Sunnuntaiaamuna surffailu on turhaa. Mutta meille ei tule lehteäkään, ja ainoa vaihtoehto on CNN.Selaan vain Alexpressin pikauutiset. Turun seudulla kuivuutta, vesipula.
Jotkut väittävät että Mozartin kuuntelu tekee "viisaammaksi", mutta siitä on nyt kiistelty. Se viisaus mahtuikin virhemarginaalin sisälle uusissa kokeissa.
Jussi Rajaniemi
29 August 1999, 16:02
Vesa: Minä nukun aina jos mahdollista puolille päiville. Mutta edelleen minä nukun sen 8-9 tuntia yössä. Eli, mikä on liikaa? Töihin mä meen yleensä joskus 12:00 -16:00 ja lopetan työt 22:00 - 02:00. Ja joskus en viitti tehdä mitään. Nukkumaan meenkin sitten 03:00 - 04:00. Eli toisin sanoen minä vihaan liian aikaisin herääviä...(naapurin isäntä vetäsee ruohon leikkurin aina sunnuntai aamuna klo. 07:30...prkl
Vesa
29 August 1999, 17:54
Jussi, myötätuntoni. Vaikka olenkin hereillä
7 aikaan sunnuntai aamuna, niin en minäkään tykkaisi ,jos joku naapuri alkaisi leikata ruohoa ennen yhdeksää.
Niille,jotka tekevät vuorotyötä on nukkumisaika tietysti silloin, kun se työhön
sopii. Toiset pärjäävät vähemmällä unella kuin toiset,mutta eiköhän 8 tai 9 tuntia ole melko sopiva ja terveellinen luku
useimmille ihmisille.
Itse olen 6-7 tunnin nukkujia normaalioloissa. Jos nukkumaanmeno myöhästyy pikkutunneille, niin sisäinen kello herättää
joka tapauksessa 6-7 välillä ja silloin jää uni vähemmälle.
Uskon Lokarin tarkoittavan liian pitkään nukuvilla niitä, jotka ilman järkevää syytä
nukkuvat liian pitkään. Olisiko se laiskuutta? Laiskuudesta ja nukkumisesta on
kirjoitettu monta sananlaskua, eikä missään niistä katsota asiaa suosiollisesti.
[This message has been edited by Vesa Kolman (edited 29-08-1999).]
Anni
30 August 1999, 00:10
Ulkopuolelta katsottuna henkilö saattaa vaikuttaa laiskalta vätykseltä, jos nukkuu 12 tuntia vuorokaudessa. Kyseessä voi kuitenkin olla esimerkiksi masennus tai jokin muu mielen tai elimistön häiriö. Sitä ei yleensä heti kättelyssä diagnosoida, vaan henkilö saattaa vain kantaa syyllisyyttä "laiskuudestaan" vuosikausia (jopa -kymmeniä!).
Miten määritellään ajan "tuhlaus"? Kenen kannalta -- koko yhteiskunnan, ihmiskunnan, minun itseni, oman perheeni, Sinun vai kenen kannalta? Jos istun puoli päivää kuistin keinussa, katselen ja mietin maailman menoa, tuhlaanko aikaa? Kenen aikaa silloin tuhlaan, jos itse nautin siitä? Olisiko tehokkaampaa -- ja kenen kannalta -- jos ajattelisin asioita tehdessäni samalla jotain ulospäin näkyvää? Miksi keinussa lötköttely ei olisi yhtä suurta ajan tuhlausta, jos tekisin sitä Amerikassa sunnuntaina maanantain sijaan? Miksi keinussa istuskelu olisi suurempana tuhlausta kuin pilkillä istuskelu?
Just asking...
Vesa
30 August 1999, 02:23
Samaa mieltä,Anni. Itsekin istun mieluummin keinussa hyvää musiikkia kuunnellen ja mietiskellen,kuin maailman äärissä pilkillä
järven jäällä. (Kaikella kunnioituksella kalamiehiä ja metsästäjiä kohtaan.)
Silloin kun omaa aikaa voi tuhlata siirtämättä omia tehtäviä ja vastuuta toisen harteille, niin kaikki on hyvin.
Laiskan ja masentuneen, sekä muuten sairaan kyllä useimmiten pystyy eroittamaan toisistaan. Masentunut on aina masentunut, sairas sairas, mutta laiska virkistyy heti
kun on kysymys huvittelusta.
Tuomo
30 August 1999, 08:48
Minusta oikeastaan mikään sellainen ei ole turhaa, josta saat tyydytystä tai onnea elämääsi. Tosin usein liika on aina liikaa. Liika nukkuminen, liika kortinpeluu, liika viinanjuonti, liika bodaus, liian usein tehty lenkki jne.
Liikakin on tietysti makuasia, mutta kohtuus kaikessa pitää elämän tasapainossa.
Tero
30 August 1999, 14:57
Ajanhukkaa juhlitaan:
Nuorisokeskus Palatsissa Turussa järjestettiin viikonloppuna laajamittainen kansainvälinen lauta- ja korttipelitapahtuma EuroDipCon VII. Tilaisuuden organisaattoriksi tunnustautui Turun yliopiston rooli- ja strategiapeliseura Tyrmä ry.
Meillä pelataan Afrikan tähteä. Keksitään koko ajan uusia sääntöjä.
Pyry Vainio
21 September 1999, 09:58
Alkukesällä salamanisku poltti kylämme jakelumuuntajan ja tuhosi kylästä kaikki verkkoon liitetyt tietokoneet, niin myös minulta. Kun olin juuri lähdössä päivittämään laivakokemustani jätin uuden hankinnan sikseen ja korjailin vain muita vaurioita. Siinä vaiheessa oivalsin, miten paljon aikaa olen istunut tietokoneen ääressä esimerkiksi netin keskustelupalstoilla.
Näitä keskustelupalstoja voidaan verrata kaljaporukan pölinöihin. Kaikilla on tärkeää sanottavaa (Hei! antakaa minunkin puhua, minäkin olen juovuskissa!) ja maailma paranee niin että kohina käy. Vai kuinka? Toisaalta jos on joutilasta aikaa käytettävänä, on netti silti kapakkia parempi vaihtoehto.
No Europoortista tuli ostetuksi halvalla vähän käytetty tietokone normaalivarustein. Kotona oli leivänpaistaja minua odotellessaan ostanut Pellervo-seuran tarjouksesta tuliterän Osbornen kaikin maustein. Kun vielä vakuutusyhtiökin toimitti kojevakuutuksen perusteella tuhoutunutta vastaavan käytetyn laitteiston, voinkin nyt suunnitella ranchillemme oikein tietoverkkoa. Kun tässä joskus tuntuu tätä luppoaikaakin jäävä, niin kaljanjuoniin vaihtoehtona voi vaikkapa pölistä keskustelupalstoilla.
Vesa
21 September 1999, 15:13
Pyry ! Tervetuloa takaisin "kaljagängiin" ! Pelkäsin jo laivasi uponneen, kun nimeäsi ei ole näkynyt palstoilla pitkiin aikoihin.
Tero
21 September 1999, 19:28
Meillä on sellainen laite, johon menee virtajohdot ja puhelinjohto, ennen pistorasiaa. Onko niistä miksikään suojaksi, jos oikein salama lyö?
Töissä on sellainen pieni, jossa on kai joku sulake, "suppressed voltage rating" on 300-400 Volttia.
alo
22 September 1999, 11:02
On niista suojaksi, jos ne toimivat. Siispa, jos salamoi tai jos on pidenpaa kotoa poissa, kannattaa ottaa ne piuhat irti topseleista.
Pyrylle ja muille kylalaisille oli kylla kaynyt Suomessa aika harvinainen tapaus. Ilmeisesti sen muuntajan suojat eivat toimineet silloin. Muistan lapsuudesta, etta omalla kylallamme aina ukkosenilmalla sahkot meni poikki. Asia muutui vasta sitten, kun piuhat kaivettiin maahan ja muuntaja korvattiin kehittyneemmalla mallilla.
Olipa mita tahansa, muista: piuhat irti seinasta jos salamoi (toissa sita ei tietenkaan tarvitse muistaa).
Pyry Vainio
22 September 1999, 11:23
Modeemi on mennyt yleensä kerran kesässä. Siihen riittää etäämpänäkin oleva ukonilma, kun itse istuu suunnilleen pitkän linjan viimeisenä. Ilmajohto indusoi aika hyvin matkan varrelta. Tämä viimekesäinen tuholainen alkoi iltamyöhäsellä mereltä tulleesta ukkosrintamasta, jota ei osattu varoa. Tuho ei rajoittunut suinkaan tietokoneisiin. Valtaosa puhelinkojeista ja televisioista tuhoutui, samoin muuta sähkölaitetta. Kylälle tulee sähkönsyöttö 2 kV ilmajohdoilla ja jakelumuuntaja on 100 m etäisyydellä minun toimistostani. Ensimmäisenä ongelmana oli rajoittaa tulipalo pelkästään muuntajaan, kun ympäristökin oli vaarassa. Sade tosin auttoi siinä.
Mitä niihin suojaimiin tulee. Oma kokemukseni on, että pistorasian ja kojeen väliin tulevat suunnilleen sähköpistokkeen kokoiset suojaimet eivät suojaa. Ne palavat yhdessä suojattavan kohteen kanssa. Minulla ei ole kokemusta miten varsinainen UPS suojaisi, koska sellaisen hinnalla ostaa jo uuden tietokoneen. UPS toisaalta suojaa myös muutaman tunnin sähkökatkoksilta, ellei monitori satu olemaan virran suurkuluttaja, jolloin suojausaika rajoittuu muutamaan kymmeneen minuuttiin.
Tuomo
14 March 2003, 16:13
Originally posted by Vesa (elokuussa 1999)
Itse olen 6-7 tunnin nukkujia normaalioloissa. Jos nukkumaanmeno myöhästyy pikkutunneille, niin sisäinen kello herättää joka tapauksessa 6-7 välillä ja silloin jää uni vähemmälle.
Vesallahan tuota tarmoa riittää, kuten olemme Etusivullakin nähneet. Muistan kuinka Vesa lähetti minulle elokuussa 2001 sähköpostilla ääniviestin, jossa hän kehoitti nousemaan ylös ja lähtemään lenkille. Unisena sitä kuuntelin - enkä jaksanut lähteä.
cosmichd
14 March 2003, 16:51
Minä tapan aikaa ja aika tappaa minut. :devil:
Vaikuttaa kuin Juicen letkaukselta...
tiajohanna
14 March 2003, 23:16
Varmasti voisin käyttää vähemmän aikaa tietokoneen ääressä, mutta sanoisiko tuota tuhlaamiseksi... :o Kai se sitä on, mutta ei minulla ole pyrkimystä olla 100% tehokas koko ajan, heh heh!
Olisi oikeastaan mielenkiintoista tietää mihin ihmiset käyttävät kaiken ajan, minkä ovat säästäneet. :rolleyes:
Käytän liikaa aikaa huolehtimiseen, tai ainakin välillä, se on "kausiluontoista". Ja siitähän ei ole mitään hyötyä. Toinen asia jota ilman haluaisin elää on metrossa matkustaminen. Pitäisi löytää työpaikka lähempää kotia tai päinvastoin.
Nille
14 March 2003, 23:30
Aikaa tuhraantuu tosiaan päätteen ääressä. Pitäisi rajoittaa huvikäyttöä, sillä jo työn puolesta tulee pääteaikaa enemmän kuin on terveellistä..
Sinänsä en "tuhlaa" aikaa tähänkään. En vain harrasta esim. telkkarin katselua.
Jos oikein säästäisi aikaa, niin kertyisiköhän sitä ajan myötä niin, että voisi lähteä oikein pitkälle lomalle tai jotain..
En tuhlaa aikaani ollenkaan.
sininen
15 March 2003, 01:14
Originally posted by Eija
En tuhlaa aikaani ollenkaan.
Eija, mä olen aina ajatellut että meissä on jotain niin samanlaista. :saint:
Originally posted by Vesa
Laiskan ja masentuneen, sekä muuten sairaan kyllä useimmiten pystyy eroittamaan toisistaan. Masentunut on aina masentunut, sairas sairas, mutta laiska virkistyy heti kun on kysymys huvittelusta.
Heh, heh. Tuhlaan aikaani autossa ajeluun, maiseman katteluun ja valokuvaamiseen.
http://www.mindspring.com/~mikla/maisema.jpg
Sulla onkin todella mukavat maisemat siellä, mnn. Kyllä passaa ajella ja kuvailla. Irak säikeessä minut uhattiin muiluttaa Amerikan puolelle, ja ehdotin, että jos muilutus onnistuu, niin toivottavasti laittavat jonnekin Sacramenton tai Lake Tahoen maisemiin.
Tervetuloa. Ilmastokin on hyvä, vaikka tänään sataa kuin saavista kaatamalla. ;)
sininen
15 March 2003, 23:01
Originally posted by Nille
Jos oikein säästäisi aikaa, niin kertyisiköhän sitä ajan myötä niin, että voisi lähteä oikein pitkälle lomalle tai jotain..
Hyvä idea. Voispa jäädä aikaa tuhlattavaksikin. ;)
Originally posted by sininen
Eija, mä olen aina ajatellut että meissä on jotain niin samanlaista. :saint:
Näin on, Sini. :) Minulla on sellainen filosofia elämässäni, että nautin ja iloitsen jokaisesta hetkestä päivässäni, joten mikään ei voi olla aikani tuhlausta. Minulla on valta ja voima päättää aamulla herätessäni ollako negatiivinen vai positiivinen. Valitsen positiivisen iloisuuden! :rollin:
Kaikissa säännöissä on poikkeus. :rolleyes: Joten, myös minulta joskus jokin ulkopuolinen asia hetkeksi sumentaa silmäni :(, mutta pian se menee ohi.
sininen
17 March 2003, 04:12
Etusivuun.
Nyt menen nukkumaan. Hyvää Yötä!!
Zzeus11
17 March 2003, 13:50
Minulla onneksi on niin vähän aikaa ettei sitä kerkeä tuhlaamaan ollenkaan.
Originally posted by sininen
Etusivuun.
Nyt menen nukkumaan. Hyvää Yötä!!
Hyvää Huomenta, Sini! Etusivu nimen omaan EI OLE ajan tuhlausta!
Tuomo
17 March 2003, 14:13
Minä tuhlaan aikaani elämään... :rolleyes:
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.