PDA

View Full Version : Amerikan Uutiset Hall of Fame

Tero
28 March 1999, 12:34
Osa 1: Topi Halonen
Täällä viestitaululla on enemmäkseen nuorempaa väkeä, mutta luulisin että joku muistaa 60 ja 70 lukujen päätoimittajan Topi Halosen. Itse en oikeastaan lukenut muita osia lehdestä näinä vuosina, vaan äitini lähetti kirjeissä näitä Topin pakinoita, se oli Topin Tornista. Me luimme tarkkaan Topin jutut, sillä olimme Turusta, ja Topilla oli siteet Turkuun siltä ajalta kun hän oli Turun Sanomien toimittaja. Topi oli syntynyt USAssa mutta asui monet vuodet Suomessa. Hän oli naimisissa ja perheessä oli kaksi tytärtä. Topi erosi ja palasi USAhan. Kuitenkin hän raportoi aina tytöistänsä Suomessa.

Topin pakinat olivat sellaisia rönsyileviä juttuja, mutta Topilla oli ihmeellinen kyky liittää luontevasti yhteen aivan erilaisia juttuja. Päätoimittajana Topi, vähän lihavan puoleinen mies, oli värikäs persoona.Oltiin kuvassa jonkun lähettilään kannssa ja Topilla tapasi olla joku rento Havajin paita, sekin housujen päällä. Topi toimitti lehteä Parta Printersin aikana, se painettiin New York Millsissä, mutta luulen että Topi oli enempi Minneapolisissa.

Topin juttuja oli sitten vielä aika ajoin luullakseni 80 luvun lopulle asti. Topi tunsi lukijansa hyvin, nämä "sosiaalisokeria" nauttivat kansalaiset. Floridassa Topi kävi silloin tällöin, ja taisi auttaa lehden Floridan aikana yhdessä vaiheessa lehden alulle laittamisessa. Välillä Topin Torni hävisi New Yorkin Uutisiin.

Voin nyt myöntää että Teron Torvest oli osittain Topin inspiroimaa pakinointia, osittain apinointia. Topihan tunsi minut osittain, ja toimitti ensimmäiset matkakertomukseni lehteen joskus 70-luvulla. Ei hän kuitenkaan heti tiennyt kuka palstaani kirjoitteli. Kerran meillä oli leikkisää kinaa siitä miten Suomi-pojan onnistuisi mennä avioliittoon jonkun muun rodun naisen kannsa. Topi epäili tällaista liittoa ei toimivaksi.Juttelin Topin kanssa muutaman kerran puhelimessa, mutta ei sitten tullut tavatuksi, Topi sairastui ja meni aika huonoksi pian. Jos pääsisin vanhoihin arkistoihin, voisin kerätä Topin parhaat sutkaisut.

Amerikan Uutisten sääntönä on, ettei yksittäisiä henkilöitä haukuta tai nolata teksteissä. Jos joku haluaa muistella positiivisessa mielessä Aarne Aaltosen kautta toimittajana, Maire Hillmania , Ylivieskan Tyttöä tai muita, niin jatkaka tästä.

[This message has been edited by Tero (edited 19-09-1999).]

Tero
19 September 1999, 06:05
OSA 2:
Tämä on vuonna 85 Amerika Uutisista:
Evelyn Hartman
Tunnemmeko toisemme?

Oletko koskaan tuntenut itseäsi nollaksi, kun ihmiset, joiden pitäisi tuntea sinut, sivuuttvat aivan kuin ei sinua olisi?

Nuorena ylioppilaana Helsingissä jouduin tekemisiin erään sukulaisen kanssa. Ensimmäisen esittelyn jälkeen tunsin hänet aika hyvin. Hänelle sen sijaan olin täysi nolla, sillä kahdella seuraavalla kerralla, kun tapasimme, minun täytyi esittäytyä hänelle uudelleen, sillä hän ei tuntenut minua. Neljännellä kerralla kai hän jo tunsi, mutta minä olin olevinani tuntematta häntä!

Tullessani (takaisin) Amerikkaan minuun vaikutti myönteisesti ihmisten näennäinen kiinnostus elämääni ja heidän ystävällisyytensä. Vähitellen minusta alkoi tuntua, että tämä ystävällisyys oli kovin pintapuolista ja keskustellessa ei juuri sanottu mitään.

Suomessa sen sijaan alussa usein mökötellään, vähitellen lämpenemme toisiamme kohtaan, kunnes meistä tulee ystäviä, usein eliniäksi.

Ollessani Mayo klinikalla stipendiaattina, eräs opettajatar, josta tuli hyvä ystävättäreni, oli myös aika koiranleuka. Hän halusi koetella vakaumustani, että seurustelussa ihmisillä on hymyilevä naamio, joka peittää välinpitämättömyyden.

Olimme erään yhdistyksen vastaanottotilanteessa. Esittelimme itsemme emännillemme, jotka keskustelivat kanssamme viiden minuutin ajan, kysellen kaikkea meistä ja ollen kovin ystävällisiä.

Noin tuntia myöhemmin lähestyimme heitä taas. Suu hymyssä he tervehtivät meitä, aivan kuin olisimme juuri saapuneet. Samat kysymykset toistuivat ja olimme varmoja, etteivät he lainkaan muistaneet meitä.

Aikaa myöten olen muuttanut tietenkin käsitystäni. Voihan sitä olla ystävällinen ja hymyilevä ensi tapaamisellakin ja tuttavuuden jatkuessa ystävyys kehittyy ja keskustelu tulee syvemmäksi.

Olen itsekin sortunut siihen, että esiteltäessä toisen nimi vilahtaa ohi kuulematta sitä lainkaan. Olen välistä pyytänyt henkilöä toistaman sen, jopa tavaamaan, varsinkin, jos nimi on kovin outo. Ikävä kyllä en ole hyvä muistamaan nimiä.

Olemme varmaan kaikki sortuneet siihen, että keskusteltaessa emme kuule mitä toinen sanoo, kun odotamme vain tilaisuutta, että voimme sanoa oman sanottavamme. Oma minä tulee esteeksi tuntemaan toista ihmistä. Sanoista huolimatta kontaktia ei synny.

Ei ole todellakaan hauska tuntea itsensä nollaksi. Pari kuukautta sitten jouduimme istumaan ja seurustelemaan meille ennestään vieraan pariskunnan kanssa pari tuntia. Keskustelu oli vilkasta.

Kuukautta myöhemmin eräillä päivällisillä istuimme heitä vastapäätä. Muistutin heille . keitä olimme ja keskustelu jatkui. Saimme tietää aika paljon toistemme elämästä. Minusta tuntui, että olimme jo aika hyviä tuttavia ja meillä oli paljon yhteistä. Juuri tällaiset syventymiset toisten elämään helpottvata minua muistamaan heidät.

Mitäs vielä! Pari päivää sitten tapasimme heidät luennoilla. Tervehdimme heitä, kuin vanhoja tuttavia, mutta eivät he muistaneet heitä, olimme kuin ventovieraita heille.

Koska naiset huomioivat asioita paremmin, olisin olettanut, että ainakin rouva olisi muistanut meidät.

Eihän sitä kaikkien kanssa voi tulla ystäviksi, useimmat ovat vain hyvänpäivän tuttavia.Mutta silti toivoisi, ettei olisi täysi nolla niille, joille on avannut hieman itseään.

Evelyn Hartman Park, 7. Helmikuuta 1985, AU
-------
Tohtori (lääkäri)Hartman ei ole kirjoittanut muutamaan viikkoon.On sairastellut.Ikää 70 plus.

Kake
19 September 1999, 12:58
Tere Tero

Mielenkiintoni heräsi tuohon Ylivieskan Tyttöön. Kuka hän oli ja missä vaikutti?
Olen kiinnostunut siksi että itse olen syntynyt Ylivieskassa olematta kuitenkaan kovin Ylivieskalainen.

Tero
19 September 1999, 14:41
Help me out Anni, Lokari.
Ei muistu nimi nyt mieleen.OLiko se Aini Tossavainen? EI! Se on AnnaLiisa Päivärinta.Hän on nyt reilusti eläkeiässä. Kävi vain kerran Amerikassa ja on sen jälkeen ollut yhdyshenkilö Ylivieskan ja Amerikan siirtolaisten välillä. Ihmiset tapasivat käydä hänellä kylässä, ilmoittamattakin, Suomessa käydessään. Luultavasti ainoa joka edelleen kirjoittaa käsin kirjeensä AU:hun. Kirjeitä on nykyään muutama vuodessa.

Anni
19 September 1999, 22:48
Kake, Sinähän olet naapurista!! Minä olen Lestijärveltä, jotain 50 km (?) päässä Ylivieskasta.

Anna-Liisa Päivärinta kirjoittelee myös Lestinjoki-lehteen, johon minäkin inspiraation tullen kirjoittelen Amerikan raitilta -palstaa.

Kake
20 September 1999, 07:43
Kiitos tiedoista, Anni.
En nyt muista onko tämä Anna-Liisa vanha tuttuni mutta tunsin muutaman Päivärinnan siellä asuessani. Tämä on sitä Pietari Päivärinnan sukua. Pietari on kai ainoa Ylivieskalainen jota voidaan tituleerata kirjailijaksi. Kirjoitteli muistaakseni enimmäkseen näytelmiä.

Kyllä Lestijärvi on jonkin verran tuttu. Viimeksi kesällä ajoin siitä läpi ja pysähdyin järven rannalla tupakalle.
Siellähän on joka juhannuksena suurehkot juhlat.

Hiekkasärkät on pilattu kalliilla hinnoilla eikä nuoriso enää siellä viihdy. Kalajokilaiset tulivat liian ahneiksi ja siksi porukka muutti Lestille ja Maasydänjärvelle.

Itse en ole asunut Ylivieskassa sitten 1970, mutta sukulaisia ja vanhoja ystäviä siellä on. Käynkin siellä joka kesä ja usein talvellakin.

Tero
21 September 1999, 12:56
Olin pannut merkille Evelyn Hartmanin palstojen puuttumisen viime aikoina. Olen ne aina lukenut, samalla sivulla ne on meidän muiden kirjoittajien kanssa. Evelynin kokemuksissa oli jotain yhteistä omiini. Molemmat jouduimme keräämään kasveja kiireellä palattuamme Suomen kouluun.

Tuoreessa AU lehdessä on Sakrin mukaan maininta Evelyn Hartmanin poistumisesta keskuuudestamme ja luultavasti muistokirjoitus.

[This message has been edited by Tero (edited 21-09-1999).]