PDA

View Full Version : Ranskan presidentinvaalit

Luin juuri pari päivää sitten artikkelin Ranskan presidentinvaaleista. Molemmat jäljellä olevat ehdokkaat, Sarkozy ja Royal, olivat minulle ennalta tuntemattomia. Molemmilla tuntui olevan hyviä ja huonoja puolia. Nicolas Sarkozy tuntuu painottavan hyviä suhteita USA:an, ja on muutenkin USA-mielisempi kun taas Ségolène Royal tuntuu enemmän eurososialistilta (oli se sitten hyvä tai paha).

Keksi, kun siellä paikan päällä olet, miltä ehdokkaat näyttävät? Kumpaa itse kannatat?

Ylen uutiset (http://www.yle.fi/uutiset/24h/id53721.html) kertovat Sarkozyn johtavan ennakkotiedusteluissa muutamalla prosentilla.

keksi
17 February 2007, 08:26
Voi Ville, minä olen niin epäpoliittinen eläin, etten minä oikein osaa tyydyttävästi vastata :ohno: Mutta ihan pieni korjaus ainakin. Sarkozy ja Royal eivät ole jäljellä olevat ehdokkaat. Ehdokkaita on monia muitakin, ja kaksi jää jäljelle vasta ensimmäisen kierroksen jälkeen 22.04. On tietysti totta, että kaikkein todennäköisimmät toiselle kierrokselle selviytyjät ovat Sarkozy ja Royal.

Mitä minä sitten noista ajattelen? Että meidän tavisten jokapäiväiselle elämälle ei ole mitään merkitystä, kummasta tulee seuraava tasavallan presidentti. Samoissa liemissä on molemmat keitetty, pikkuisen vain on erilaiset mausteet.

En ole juurikaan seurannut kenenkään poliittisia kannanottoja ja julistuksia. Kerran jaksoin katsoa yhden ohjelman, jossa Sarkozy vastasi "kansalaisille". Täytyy sanoa, että se mies osaa puhua "kansanomaisesti", Royal on luullakseni enemmän "intello", vaikken häntä ole oikein missään kuullutkaan. Kyllä tässä vielä varmaan parit vaalitentit telkkarissa tullaan näkemään, joten täytyy yrittää sitten viitsiä katsoa.

Edit: PS. Minähän en saa äänestää, kun en ole Ranskan kansalainen.

keksi
22 March 2007, 09:58
Nyt on sitten virallisesti enää 12 ehdokasta jäljellä ja siinäkin joukossa ihan riittävästi hörhöjä. Kolmella tai korkeintaan neljällä kahdestatoista on realistiset mahdollisuudet toiselle kierrokselle.

Chirac ilmoitti eilen kannattavansa ja tukevansa Sarkozya. Ei hän tietysti oikein muutakaan voinut, kun saman puolueen poikia ovat, vaikka napit ovatkin kovasti vastakkain. Sarkozylle tuo Chiracin kannatus on myös hieman kaksipiippuinen juttu; hän kun niin kovasti haluaa mainostaa itseään muutoksen mahdollisuutena mutta toisaalta olisi ollut "rumaa", jos oman puolueen istuva presidentti ei olisi ilmoittanut häntä kannattavansa :nut:

Minä tuossa aamukahvia hörppiessäni tein huvikseni le Monden vaalikoneen (http://www.lemonde.fr/web/vi/0,47-0@2-823448,54-885760,0.html). Kyllä siitä ihan samanlaiset huvit sai kuin Hesarin ja YLE:n vaalikoneista eduskuntavaalien alla. Minulle kolme sopivinta ehdokasta ovat kuulemma 1. Sarkozy (ranskalainen "kokoomus") 2. Buffet (kommunisti) 3. de Villiers (ranskalainen "perussuomalaiset") :rollin:

juho
18 April 2007, 10:20
Kyllä ne kommarit... on tyhmiä!!! Counterpunchista:The movement toward a new unified radical left was scuttled by sectarian manipulation. The French Communist Party, a shadow of its previous self, managed to infltrate the committees or set up bogus committees of its own (one the few things it is still able to do) and get them to "choose" the uninspiring Marie-George Buffet as presidential candidate of the whole movement. There was no chance of uniting the movement around a "unity" candidate who happened to be the leader of the Communist Party. The trotskyist Ligue Communiste Révolutionnaire broke ranks in the likely hope of outscoring its old enemy, the CP, by fielding its own candidate, the baby-faced postman, Olivier Besancenot, whose oratorical skills were revealed during the 2005 referendum campaign. The outcome was one communist and three competing trotskyist candidates.:rollin: Vive la :france:

keksi
18 April 2007, 13:48
Jep! Ja jos puhutaan vasemmistosta laajemmin, niin eväät on taas yhtä levällään kuin viisi vuotta sitten :whoa: Viherpiipertäjilläkin on vähintään kolme ehdokasta :rollin: Ilmeisesti kaikki haluavat varmistaa, että oikeiston Sarkozy takuulla voittaa :rolleyes:

keksi
06 May 2007, 19:25
Katsotaan mitä tuleman pitää...

Kuulostaa siltä, että olisit mielummin nähnyt Segolene Royalin presidenttinä..?

keksi
08 May 2007, 19:13
Kuulostaa siltä, että olisit mielummin nähnyt Segolene Royalin presidenttinä..?

No juu :nut: Ei se Royalkaan mikään ihannepresidentti olisi ollut. Mutta kuitenkin ehkä pienempi paha näistä kahdesta :nut:

No, katsotaan nyt mitä tämä Sarkozy saa aikaan. Oli sillä joitakin vaalilupauksia, joiden kanssa olin samaa mieltä: pitäisi nyt edes niistä sitten kiinni, niin voisin olla sanottaisiinko "en ihan niin pettynyt"...

Eniten minua pelottaa se, että Sarkozy lähtee USA:n perässä vaikka mihin hiivatin taistoihin, joihin sitten uppoaa meidänkin kotitalousbudjetista osa ja vielä saa kaupan päälle pelätä, että jonain kauniina päivänä joku meistä lentää tuusan nuuskaksi jossain kiihkomuslimiattentaatissa :cry: Vaikken minä Chiraciakaan erityisemmin rakastanut, niin siitä nostan hänelle hattua, ettei lähettänyt ranskalaisia nuoria Irakiin kuolemaan.

Anyway, olen ennenkin useissa yhteyksissä (en muista olenko täällä) sanonut, että loppujen lopuksi tällaiselle tavikselle on aika lailla yks' hailee, kuka presidenttinä häärii. Minä kun en voinut asettua ehdolle enkä haluaisi olla edes presidentin vaimo :saint: :rollin:

Sipriina
08 May 2007, 23:30
Mutta eikös se Sarkozyn vaimo olekin muuten aika vastahakoinen tuohon presidentin vaimon hommaan? Ei ole paljoa miehensä rinnalla näkynyt. Ja uhkaa lähteä vaan New Yorkiin hölkkäämään! :D Mitäs se semmoinen meno oikein on? Kuulostaa kovin.... öh... ranskalaiselta.

keksi
10 May 2007, 08:04
Cécilia Sarkozyn isä on venäläinen ja äiti espanjalainen, joten vaikka hän itse onkin Ranskassa syntynyt, niin hän ei ehkä ole ihan kaikkein tyypillisin ranskalainen :rolleyes: Paljon ranskalaisempi on Chiracin Bernadette, joka on kyllä viimeisen 12 vuoden aikana kovasti paljon ollut esillä miehensä rinnalla ja ihan "yksinäänkin" kaiken maailman kissanristiäisissä. Saas nähdä pakotetaanko Cécilia muottiin.

Puppe
17 June 2007, 21:33
Pettyneenä katson noita parlamenttivaalituloksia France 24 kanavalta. Odotin vähintään 400-450 paikkaa oikeistolle. Mikä siinä on, että ranskalaiset vieläkin äänestävät näitä ajat sitten kehityksen kelkasta pudonneita sossuja :(. Näinkö rakennetaan EU:sta maailman kilpailukykyisin talousvyöhyke?