View Full Version : Unelmana USA
Olen jo aika pitkään haeskellut mahdollisuutta muuttaa pysyvästi Amerikan
mantereelle. Muutamista mielenkiintoisista
työmahdollisuuksista on neuvoteltu mutta aina
on noussut seinä vastaan, kun ei ole sitä
työlupaa. Eikä ole taskussa niitä suuria $$
joten asia on säilynyt vain haaveena.
Kertokaapa miten te sen teitte ! millä
"ilveellä" te saitte omat työlupa asiat
järjestykseen, tai mistä olisi parasta aloitta.Joo, eihän tämä ole mikään
rekrytointitoimiston ilmoitustaulu mutta kumminkin. Jos haluatte lähestyä
henkilökohtaisesti e-mailn voi lähettää
osoitteella: jautio@pop.agri.ch
kivaa kesää kaikille!
Jussi:
Ota nyt ainakin osaa jokavuotiseen green card -arvontaan! Tänäkin vuonna useampi sata (muistelisin yli 700) suomalaista sai arvonnassa osuman. Sen jälkeen ei ole vaikeaa. Tapasin juuri viikko sitten naisen, joka voitti tänä vuonna green card'in. Nyt hän järjestelee elämäänsä: työpaikka Helsingissä, juuri saanut työpaikan Englannista ja nyt sitten mahdollisuus USA.
Toinen mahdollisuus: Mene naimisiin Yhdysvaltain kansalaisen kanssa, niin green card irtoaa helpolla. Tämä oli minun keinoni. Tosin menin naimisiin ihan vanhanaikaisesti rakkaudesta, enkä edes siinä vaiheessa vielä ajatellutkaan, että muuttaisimme tänne. Mutta muutto oli helppo lupien suhteen sitten, kun se ajankohtaiseksi tuli.
Kolmas keino: On yleistä, että työnantajat järjestävät ulkomailta tuleville työntekijöilleen työluvan. Mutta tätä eivät varmasti tee ihan pienet yritykset, sillä hommassa on heille sen verran paperityötä, että vasta suuremmat yritykset vaivautuvat siihen. Olen itse ollut töissä useassa firmassa, jotka ovat järjestäneet työlupia työntekijöilleen. Miksikö firmat yleensä vaivautuvat? Ne saavat hyviä, koulutettuja työntekijöitä sillä tavalla halvemmalla kuin täältä. Ulkomailta tulevat eivät useinkaan tiedä palkkatasosta kovin tarkasti, ja vaikka tietävätkin, ovat sen verran innokkaita, että hyväksyvät huippua alemmankin palkan. Siis win-win -tilanne.
Ja tietysti täällä olevat suomalaisyritykset palkkaavat herkästi suomalaisia osaajia. Esimerkiksi täällä Atlantan seudulla on pari-kolmekymmentä suomalaisyritystä, joissa on suomalaisia töissä pilvin pimein, ollut kymmeniä vuosia. (Itselläni ei ole kuitenkaan ollut mitään tekemistä suomalaisfirmojen kanssa.)
Miksi muuten haluat Sveitsistä (.ch?) USA:han -- jos sallit uteliaisuuteni?
Minäkin sain vihreän korttini avioliiton kautta -- tosin se ei valitettavasti (?) kestänyt, mutta kesti riittävän kauan, jotta kortti jäi :-) Minäkin tosin menin naimisiin vanhanaikaisesti, siis en kortin takia.
Vaikka avioliiton perusteella saatu vihreä kortti on "rutiinitapaus", vaatii se silti uskomattoman pinon paperitöitä, useamman visiitin INS:n toimistoon, joissain tapauksissa terveystarkastuksen (joka helposti maksaa $500-$1000), ja aikaa... pari kolme vuotta.
Kiitos pikaisesta palautteesta. Visa lottery
ei ole tuottanut tulosta, olen kyllä taatusti mukana seuraavassakin. Naimisiinmeno, no voi kun oiskin sopiva kanditaatti tidossa tekisin
sen oitis. Vaikka on kuinka koulutusta ja kokemusta, työnantajat yleensä eivät vaivaudu
paperisotaan - paitsi tietysti jos olet ohjelmoija.
Jaa miksi pois Sveitsistä, jotenkin olen enemmän mieltynyt amerikkalaiseen elämänmenoon. Kieli on yksi ongelma täällä ! vaikka kuinka puhuisit saksaa ei se auta niin
vahva on paikallinen murre. Suurin syy
on kuitenkin taloudellinen, täällä ei ole oikeastaan mitään mahdollisuutta ostaa omistusasuntoa, omakotitalosta puhumattakaan
Minimi hinta 150m2 talosta omalla 500 m2 tontilla 270.000 $ mitäs tuolla hinnalla saa
siellä teillä ??
Jos teillä on tiedossa Suomalaisia yrityksiä
jotka toimivat Tekniikan parissa, olisin erittäin kiitollinen yhteystiedoista ! Nimi & toimipaikkakin riittää...
Täällä Dallasin lähistöllä saisit US$270,000 saa _tosi_ siistin 4-5 makuuhuoneen talon isolla tontilla. Arviolta tuolla rahalla saisi ehkä jotain 400 neliömetrin talon jollain 1500-2000 neliömetrin tontilla. Tämä riippuu tietenkin paljon alueesta; jos menet esim. San Franciscon alueelle Kaliforniaan, $270,000:lla tuskin saa paljon suurempaa taloa/tonttia kuin Sveitsissä.
Jussi: Jos maltat odottaa alkavan viikon yli, koetan etsiä käsiini Atlanta alueen suomalaisfirmojen yhteystietoja. Tällä viikolla en taida sitä ehtiä tehdä. Mistä tekniikasta olet kiinnostunut?
Ville: Minä menin Jimin kanssa naimisiin Suomessa. Raahasin kyllä konsulaattiin papereita vinot pinot, mutta täällä päässä minun ei tarvinnut tehdä mitään. Sain väliaiakaisen kortin jo JFK:n lentoaseman INS:n toimistossa, ja posti toi pysyvän. Nyt ovat kuulemma muuttaneet jotain, joten kai minunkin täytyisi omani uusia, vaikka se pysyvä onkin.
Suur-Atlantan alueella USD 270,000:lla saisi samantasoisen tupasen kuin Dallasissa. Mitä kauemmaksi kehätien ulkopuolelle on halukas menemään, sitä enemmän sillä rahalla tietenkin saa.
Olen kiinnostunut Koneteknisestä toiminnasta
Suunnittelu & valmistus. Materiaaleina
Metalli - Puu - Muovi.
Computer Aided Design - Computer Aided Manufacturing ovat erikoisalaani. Software:n tuessa olen ollut
aiemminkin joten sekin kiinnostaisi. Oikeastaan kaikki työ millä VISA irtoaa kiinnostaa.
Ei kiirettä osoitteiden kanssa, olen lähdössä
koti Suomeen lomille 15.7. Niin mihin meillä on kiire valmiissa maailmassa ??
Ville: ei tuota vastaus "ikkunaa" sais isommaksi ?? leveyttä lähinnä...
Hei!
Kertoisitteko onko tuon greencardin saaminen suomalaisena kuinka hankalaa? ainkin jos todella sitä haluaa, siis voiko pääsy maahan estyä vaikka kuinka haluaisi muuttaa ja ei esim voita "lotossa"
Juha
Kyllä se on vaikeaa. Kuten keskustelusta käy ilmi, täytyy löytää joku työnantaja joka sitten vielä saa perustella, että sulla on sellaisia kykyjä mitä muilla hakijoilla ei ollut.
Miten menee Turun kesä?Meillä on topic Tämmöttös Turus, jossan tos alapualel.
Juha: Sinulla täytyy kyllä valitettavasti olla jotain muutakin kuin pelkkä halu muuttaa jenkkeihin, jotta Green Card irtoaisi. Niitä halukkaita, varsinkin tuolta muualta maailmasta, on nimittäin liikaa.
Jos luet aikaisemmat tämän aiheen jutut, Sinulle selviää tapoja koettaa se hankkia.
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.