PDA

View Full Version : IBM-Greenock, Scotland

mithralinde
31 July 2005, 16:50
Laitanpa tämän tännekin... usealle foorumille sen jo laitoin, mutta toivottavasti näin tulee enemmän kommentteja:

Tunteeko kukaan tai onko itse ollut töissä IBM:llä
Greenockissa? Mulla on työhaastattelu sinne 12.8,
asiakaspalvelutehtäviin, etsivät pohjoismaalaisten kielten
taitajia. Jännittää vähän, palkka on 13 000 puntaa. (n.
1080 puntaa kk) vuosi, aika pieni, vai??? Tosin asunnotkaan
ei maksa kuin 270-400 puntaa kk. Olisin innoissani lähdössä
jos vain tarjoavat töitä, mutta avopuoliso ja koira ja
kissa pitäis rahdata mukana kanssa, ja avokki ei ainakaan
ihan heti olisi tulossa perässä. Greenockissa on 47 000+
asukasta, onkohan sielltä helppo IT-alalla olevan huonosti
englantia puhuvan avokkini mahdollista löytää mitään... ?

Lähinnäkin kyselen että onko työpaikka sen arvoinen että
sinne "kannattaa" lähteä, koko jengin voimin. Avokki on
näillä näkymin tulossa sitten vasta kun hänelläkin on
työpaikka kiikarissa... Ja mitenkähän tuöhön saanti tuolla
Greenock-Glasgow alueella? Siihen asti pitänee yrittää asua
kahta maata... ? Avokilla on Norjassa normaali
kokopäiväpalkka, mutta tottakai laskelmat pitää tehdä
tarkasti kun kuitenkin meillä on opintolainaa Suomessa ja
asuntolaina Norjassa... jne.

Kaikki info tervetullutta!

Nille
31 July 2005, 22:47
Kaikki info tervetullutta!

Eipä ole infoa antaa.. mutta jos Skotlanti kiehtoo, niin hyvä mahdollisuus varmasti. Tuo 13k palkka vaikuttaa melko pieneltä, mutta sillä varmasti selviää alkuun ihan hyvin.

Britannia on mahdollisuuksien maa, ja varmasti IT-alan töitä löytyy. Tosin excellent communication skills mainitaan usein, joten varmaan kieli kannattaisi hallita hyvin. Miksei voisi alkuun pyrkiä myös asiakaspalveluun? Esim. tuossa (http://www.mol.fi/cgi-bin/search?DB=TMP%26KUNTA=%26UUDET=all%26hippo=21%26LY HTY=%26PROVINSSI=%26AMMATTIALA=2%26TEKSTI=%26ULKOM AA=on%26SEKTORI=%26D1=20050731163233%26ETATYO=) on alkupalkkana 19k, joka on mielestäni aika kohtalainen.

mithralinde
31 July 2005, 23:22
Kiitoksia vain kommenteista; jutustelustakin ja muiden ajatuksistakin on paljon hyötyä!

Ukkelipa ei olekaan niin vaan jutustelevaa seuraa, mielellään kyllä käy teknikkona ihmisten kodeissa (tykkää vissiin vähän katella muiden asumisoloja, kotona kauhistelee niiden pölykoiria ja kamalia huonekaluja. :rolleyes: ) asentamassa breedboondit ja muut, mutta ei millään voisi kuvitellakaan jossain puhelin-hommissa olevansa. Tykkää näprätä toimistossa itsekseen ja hautautua laitteiden alle/taakse jne. Mulla taas ei ole teknistä osaamista noihin hommiin tarpeeksi. Asiakaspalvelu-homman haastatteluun olen kyllä menossa, ei se mistään ole pois, paitsi pitää keksiä joku pätevä syy töihin olla pois... hehe. :devil:

mithralinde
08 August 2005, 16:18
Nyt sitten løysin vielä katseltuani nettia, että Budapestissä ja Madridissakin on IBM*`llä tøitæ... Hmm.. niihin on hakuaikaakin vaikka kuin paljon jäljellä.

Zzeus11
08 August 2005, 18:14
:cool: ...Hola Madrid!!!!!!!

mithralinde
09 August 2005, 21:08
Sí sí! Donde esta mi cerveza???
:cool: ...Hola Madrid!!!!!!!

tiajohanna
09 August 2005, 21:27
Sí sí! Donde esta mi cerveza???
¡Él (= Zzeus) se la bebió! :rollin:

Täällä toinen Madrid/España-fani. Sinne voisin muuttaa het´huomenna. Kun vaan sais hyvin palkatun mukavan työpaikan... :)

Zzeus11
09 August 2005, 23:33
Tengo tanto la cerveza como el vino

http://pix.etusivu.net/new/feastbacchus.jpg
The Feast of Bacchus....... (http://www.viaartis.org/en/Velazquez/PIC_Velazquez-PRA1170.php)

Eija
10 August 2005, 02:47
¡Amo Costa Rica y lengua española mucho! :D

tiajohanna
10 August 2005, 18:40
¡Amo Costa Rica y lengua española mucho! :D
¡Yo también! Algún día nos veremos en la Plaza de la Cultura (justo donde queda el Teatro Nacional), ¿verdad? :D

Zzeus, olen kyllä nähnyt tuon sinun kuvasi pariin otteeseen Pradossa, mutten tunnistanut sinua, sori vaan! :rollin:

Eija
10 August 2005, 21:45
Si, Tia! Fuimos supuestos encontrar allí, en un derecho de banco el Teatro delante de Nacional. :D

Leena
11 August 2005, 01:12
Onpas skottien kieli muuttunut sitten viime kuulemalta. :nut:

mithralinde
11 August 2005, 16:24
Joo, ja ihan kaikkee en makaan ymmartanyt... :cry:
Onpas skottien kieli muuttunut sitten viime kuulemalta. :nut:

mithralinde
18 August 2005, 19:21
päivitys siis mitä tapahtui haastattelun jälkeen...

Mä kävin IBM haastattelussa siis 13.8. ja aiemmin päätä vaivannut palkkakysymykseni ainakin ratkesi, ne arvioi palkan uudelleen 6 kk jälkeen aloittamisesta. :glasses:

Mutta sitten tuli muita huolia, sain luettavakseni semmoisen isomman pumaskan jossa oli vähän syvemmin tietoa kuin siinä joka mulle laitettin emailin kautta ensin... Elikkä dress code ja korut ts. lävistykset.. Dress codesta kyllä selviän vaatevarastoani täydentämällä, mutta lävistykset..., mulla on nenässä ja kielessä. :confused: Ne on ollut jo 15 ja 7 v... en halua kyllä työpaikan takia niistä luopua... ensiksikin ne on osa persoonallisuuttani jo näin monen vuoden jälkeen, ja toiseksikin, jos otan ne pois jää ainakin nenään ruma näkyvä arpi. Onko kellään foorumin jäsenellä töissän 'dress coden' Mulla ei ole semmoisesta kokemusta aiemissa töissäni, vaikka en todellakaan mikään farkkutyyppi olekaan.

Mailailin Manpower tätille joka mut haastatteli ja se sanoi ettei edes ollut huomannut mun lävistyksiä! Nenähän tässä nyt on ainut joka huolettaa... kivi on tosi pieni ja nätti, ja osaan puhua silleen että joskus on mennyt jopa 1 v. ennenkuin uudet tuttavuudet on huomanneet että mulla on edes jotain kielessä.. mutta jos niillä on periaate, niin sehän on aina periaate.

Onkohan toi yleistä ns. isoissa firmoissa? Ikealla oli kassalla huivipäätä ja tatuoiteja, ja lävistyksistä ei edes kysytty, Norjassa ollaan tosi vapaamielisiä niiden suhteen. En tiedä jos joku diplomaatti olisin, mutta kuitenkin...

Mulla on toinen haastattelu Glasgow´iin tiistaina puhelimitse. (Firmana SHELL.) He eivät ole nähneet valokuvaani, ja siitähän ei edes kukaan mitään näe, mutta että kannattaako asiasta kysyä/mainita. Voihan se olla että ne kuvittelee sitten että mulla on pinkki tukka kanssa ja jotain jotain... ehkä mulla vähän ajatus huitelee liikaa, mutta... :shock: paniikki!

Puppe
18 August 2005, 20:47
Heh, taitaa avainsana tässä olla tuo IBM. Wiki-entryssäkin (http://en.wikipedia.org/wiki/IBM) sanotaan

For most of the 20th century, a blue suit, white shirt and dark tie was the public uniform of IBM employees. But by the 1990s, IBM relaxed these codes; the dress and behavior of its employees does not differ appreciably from that of their counterparts in large technology companies.

Lisäksi muistelen joskus lukeneeni jostain Gurusta, joka oli tehnyt uransa lähinnä yliopistomaailmassa. Valmistumisen jälkeen hän oli ollut päivän yksityisellä sektorilla töissä; IBM:llä. Lähdön syy oli se, että ekana päivänä usea ihminen kävi huomauttamassa hänelle yksityiskohtaisesti valkoisen paidan väärästä sävystä :D

Veikkaisin, että ei ole oikeasti niin tiukkaa, kuin mitä jotkut (kenties vanhatkin?) ohjeet väittävät, tosin kannattaisi tietysti kysyä joltain, joka on / on ollut siellä töissä.

Sipriina
18 August 2005, 20:58
Täällä Brittein saarilla on aikamoinen dress-code ja se eroaa aika paljon siitä pohjoismaisesta tyylistä. Kun aluksi tulin tänne, tein jonkin aikaa töitä laivayhtiössä "buukaten" Ranskan lomia ja päällä oli pakko olla tummansininen puolihame ja valkoinen paita. Eikä mitään sandaaleja vaan kunnon tummat avokkaat. Pitkät hiukset piti olla taakse sidottu.

Sitten kun siirryin todelliseen ammattiini, tarhatädiksi Infant Schooliin, oli siinäkin dress-code.... ei farkkuja töihin, ja hame mieluiten pitkä (mikä olikin parasta, sillä lattialla tuli istuttua paljon työpäivästä ja ei tarvinnut kuin kerran pitää halkiohametta ja jo joku ipana murjautti...."I can see your knickers Mrs...!!!" :shock: Todellakaan ei nenä- taikka kielilävistyksiä, ei kamalan isoja korvakoruja (jo omankin turvallisuuden kannalta) eikä paljon muitakaan koruja.

Useissa työpaikoissa vieroksutaan noita body-piercings ja vaaditaan että pukeudutaan jonkinlaisen dress-codin mukaan. Johan täällä pienet lapsetkin liikkuvat koulu-uniformuissaan. Mieheni on melkein koko työelämänsä ajan joutunut käyttämään paitaa, solmiota ja mustia housuja ja jopa tytär, jolla on Saturday-job, ei saa pukeutua ihan miten vain vaan täytyy olla aika "smart."

Minulla on pari ystävää IBM:llä töissä ja valkoinen paita ja solmiopakko..... Eikä minkäänlaisia body-piercings eikä näkyviä tatuointejakaan oikein hyväksytä. Mutta voihan tuo olla ihan firmakohtaistakin.....

mithralinde
19 August 2005, 08:55
Solmiopakko ei ole enää IBM' llä. Mutta tietääkö kukaan Shellista? Olisin sinne ennemmin lähtemässä, jos paikan saan. Työ on vähän parempaa, palkka parempaa... jne.

mithralinde
28 August 2005, 03:00
:shock: Laitoin tämän viestin juuri Elleihin ja Expatrium.fi; hin.
Olisiko kellään kommentoitavaa... ?

Shell...Glasgow, UK.
Mimix 28.8. 04:22
Silläkin uhalla että täältä saa vaan paskaa käteen haluan pistää viestini tänne. Vastata saa joko expatrium.fi (otsikolla Royal Dutch Shell) tai mithralinde@walla.com kaikki asialliset kommentit otetaan vastaan hymyssä suin... :-)

Elikkä yksi monista kysymyksistäni onkin; mitä tiedätte tästä yrityksestä työnantajana? Minulla on nyt 2. rundi menossa (shortlisted)työhaastattelussa; Treasury Back Office Glasgow, Scotland, etsivät Suomenkielen taitajia, minulla on etuna myös se että puhun sujuvaa norjaa sen lisäksi, ja tulevaan toimenkuvaan liittyisi siis myös Norjan Shell-toimiston palvelu.

Olen tähän mennessä asunut 5 vuotta Oslossa, töissä Norjassa eritasoisissa mutta mielenkiintoisissa ja erittäin monipuolisissa ( ja monia eri alojen työnantajia) asiakaspalvelun tehtävissä. Minulla on tutkinto BBA, (Bachelor in Business Adm. englanniksi) Kielitaito ei arveluta ollenkaan, olen sujuvasti kolmikielinen, jonka takia minusta siis oltiin tuolla Shell konttoorissa kiinnostuneita.

Mutta mutta, kyseessä on suuri muutos parisuhteessa (avokki jää toistaiseksi Osloon), muutto, ehkä asunnon myynti Oslossa, elukoiden rahtaus Glasgowiin (rabies-rokotukset on, ei ongelmaa, muuta kuin rahallinen tappio elukoiden rahtaamisessa...hehe), asioiden järjestely jne. jne.

Päällimmäisenä on kysymys; suhtaudutaanko minuun UK:ssa ensisijaisesti Norjalaisena vai Suomalaisena? Suomen sairasvakuutuksen piirissä en ole ollut nyt ainakaan 4 vuoteen, Norjassa olen maksanut veroa samaisen verran, eli ulkomaalaisvänennyksen 15%. En ole suomalaisen firman palkkalistoilla ollut koskaan täällä joka aiheuttaisi veronmaksukuvioissa poikkeuksia.

Verotus Suomeen on aina hoidettu sillä periaatteella että olen Norjassa loppuelämäni, Norjaan olen maksanut 4 v. ulkomaalaisvähennettyä veroprosenttia ja nyt viimeisen vuoden on mennyt siis "asunnon omistaja - verotuksena". Monet UK.hon muuttajat ovat puhuneet E111 jostain lomakkkeesta, mutta minuun se ei kai päde koskapa en muuta EU maasta UK-hon? Vai?

En ole vielä saanut töitä mistään, mutta ääneen vain pohdin eri vaihtoehtoja. Tällä palstalla olen aiemminkin toitotellut kaukokaipuuta ja muuttamisen haluani 4-5 v. välein. Olisiko Shell se ratkaisu :confused:

Sorry, tulee vähän unoriginalia tekstiä... mutta minkäs teet, kun ei ole olemassa mitään paikkaa joka koordinoisi nämä kaikki työpaikat helmoihinsa....