PDA

View Full Version : Svensk i Finland

Mack
28 December 2004, 16:59
Jo det var öppet för diskussion här så jag skriver lite eftersom det är så tomt här.

Flyttade till Finland för 7 år sen och gillar inte riktigt att man missbrukar det svenska som man gör på det flesta ställen i Finland.

Hyvä, kiva jo det finns ett antal finska ord med i det så kallede svenska språket. Jag hoppas dom lär ut "riktig" svenska i skolan.

Vi får se ifall det fanns bekanta som har omkommit i katastrofen :(

Kake
31 December 2004, 20:49
Det är inte riktigt så att de s.k finlandssvenskarna missbrukar svenskan. De har ett eget språk, helt enkelt. Deras språk innehåller en del finska låneord och äldre svenska uttryck som inte finns i rikssvenskan i Sverige. Det är alltså frågan om två skilda språk, egentligen.

Visst får finlandssvenskarna utbildning i svenska men det finns många dialekter i Finland. En som bor vid kusten nedanför Vasa blir inte alltid förstådd av en svenskspråkig i Helsingfors.

Att vara s.k. finlandssvensk betyder ju inte att människan kommer från Sverige.

Jämför med de otaliga dialekterna som fortfarande finns i Sveriges land. Det är ingen nollåtta som förstår vad en pitegumma säger.

Gott Nytt År!

tiajohanna
18 January 2005, 23:39
Det är alltså frågan om två skilda språk, egentligen
Det kan jag nog inte hålla med om. Utan att veta i och för sig eller att ha så mycket på "fötterna" men jag törs ändå påstå att det är ett och samma språk men olika variationer. Vad grundar du det på att det skulle var två olika språk? Så mycket är det ju inte som skiljer dem åt, förutom de finska låneorden förstås och uttalet.

God fortsättning på det nya året!
önskar en finländare i Sverige ;)