View Full Version : I den här rubriken läser vi Aftonbladet
Puppe
21 October 2004, 09:31
Jag brukar läsa www.aftonbladet.se på jobbet. Jag tycker att Aftonbladet är mycket bättre nätavisen än Iltasanomat eller Iltalehti. Det är inte så ovanligt att om någon händer i Finland man kan faktiskt läsa mycket mera om det i Aftonbladet än på de finska sidorna.
menikö oikein :confused:
Jag förstår ingenting som d'alla (vrt. Tex. "y'all" ;)) säger här. Men mina Svensk är inte så bra. :D :rollin:
tiajohanna
21 October 2004, 19:12
Så gott som. Jag tycker att du är duktig! Huvudsaken är ju att man förstår vad du menar, eller hur? Jag vill/tänker inte börja rätta andras fel framför allt för att jag inte skriver perfekt svenska själv heller... i alla fall om jag inte blir ombedd att rätta, menar jag.
Det låter gulligt när du skriver 'avis', vi brukar säga 'tidning'. :)
Aftonbladets hemsida, eller 'sajt' som man ofta säger här, är nog den mest besökta av alla dags- och kvällstidningar här i Sverige. Den är något av en föregångare och har fått mycket beröm både från läsare och folk som 'förstår sig på media'. Se´n kan jag tycka att det skrivs för mycket om såpakändisar och annat s**t, rent ut sagt, men det får man väl stå ut med.
Ville, du kanske blir en mästare du också om du följer diskussionen här ett tag - och deltar framför allt. :) Svårt att censurera förresten om man inte vet vad som skrivs. :devil: :rollin:
Tuomo
21 October 2004, 19:29
Pappi on präst, hevonen on häst. Äh... Mää taidan pysyä poissa tältä foorumilta...
tiajohanna
21 October 2004, 20:00
:rollin: Bättre kan du, Tuomo, det är jag helt övertygad om!
Kanske det skulle inte ta så mycket att jag kunde lära Svenska mycket bättre... jag kunde köpa någan bok på Svenska och börja skirva mer här. :rollin:
tiajohanna
21 October 2004, 21:06
Ville, det måste du nästan om du ska kolla oss andra hur vi sköter oss... ;)
Läste på Aftonbladet om Perssons nya regering förresten. Mona Sahlin, Perssons sorgebarn (som köpte Toblerone med kreditkort som hon fått via tjänsten) är tillbaka som samhällsbyggnadsminister, vad det nu är för något... :nut: Och så har vi fått med en turk i regeringen. Persson och sossarna har kritiserats mycket för att det finns för få personer med utländsk bakgrund på ledande poster i partiet, så det kanske inte var så överraskande, men det var ett helt okänt namn för mig i alla fall. Läs mer här! (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,550397,00.html)
tiajohanna
24 October 2004, 17:40
Skivaffären Pet Sounds i Stockholm hamnade på sjätte plats när en italiensk tidning listade de tio bästa i världen, uppger Dagens Nyheters nätupplaga.
- Nu ska vi öppna vi en bar, säger Stefan Jacobsson, eldsjäl och ägare, till tidningen.
Butiken startades för 25 år sedan. Verksamheten har år efter år lämnat ett litet överskott. Senaste halvåret har det lyft rejält.
Konstigt namn, men det verkar gå bra för dem. Har inte själv besökt skivbutiken, men nu måste jag nästan göra det... ;)
http://www.petsounds.se/
Puppe
25 October 2004, 20:05
Perkele kun on töissä nykyään niin kiire, että ei ehdi edes Aftonbladetia lukea eikä ruotsia puhua. Sitten näin illalla vielä tulee roikuttua koneella "vapaammissa" merkeissä, hoh hoijaa... mutta toisaalta ulkonakin sataa jne.
Perkele kun on töissä nykyään niin kiire, että ei ehdi edes Aftonbladetia lukea eikä ruotsia puhua. Sitten näin illalla vielä tulee roikuttua koneella "vapaammissa" merkeissä, hoh hoijaa... mutta toisaalta ulkonakin sataa jne.Det regnar ganska mycket också här i dag :glasses:.
tiajohanna
25 October 2004, 22:53
Psst, Ville, jag tror att Puppe menade att det får vara nog med svenska nu... han orkar inte mer! ;)
Här regnar det INTE JUST NU! Det har ösregnat i flera dagar så det är rätt skönt med lite uppehåll.
Nille
25 October 2004, 23:53
Här regnar det INTE JUST NU!
Det regnar här inte heller JUST NU! Den hela dagen var märklig vacker. Jag gillar hösten, när det inte regnar. :glasses:
tiajohanna
26 October 2004, 10:04
Jag gillar också hösten i alla fall tills det blir riktigt mörkt och slaskigt... utomhus det vill säga. Hemma är det mysigt att tända ljus och sätta sig i soffhörnet med ett fleecetäcke eller varför inte raggsockor på fötterna och läsa en bra bok när det är riktigt ruskväder ute. :)
tiajohanna
26 October 2004, 10:04
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,552648,00.html
tiajohanna
01 November 2004, 07:54
Drar alla över en kam, verkar det som...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,555346,00.html
Puppe
01 November 2004, 08:54
Går inte till Myyrmanni i går! Raportera allt mistänkt till Toumas Portankorva!!!
--
Terrorvarningen som utfärdades av det amerikanska utrikesdepartementet riktar sig mot amerikanska medborgare. Via de amerikanska ambassaderna i Finland och Lettland uppmanade utrikesdepartemenet på söndagen sina landsmän att vara extra försiktiga vid större shoppingcentrum och kommunala transportmedel.
– USA:s utrikesdepartement vill varna alla amerikanska medborgare, som bor eller reser genom den nordisk-baltiska regionen, att man mottagit hot och därför ber dem vara på sin vakt, heter det i en kungörelse från den amerikanska ambassaden i Helsingfors.
I kungörelsen uppmanas människor att "rapportera allt misstänkt till polisen". Enligt polisinspektör Toumas Portankorva finns det ingen anledning till oro.
– Det finns inga hot mot några specifika platser i Finland och därför ser den finländska polisen ingen anledning att höja säkerheten eller öka bevakningen i Finland, säger han till Sveriges Radio Ekot.
tiajohanna
01 November 2004, 11:02
Ja, ja... Finland eller Estland är väl sak samma när man ser dom från andra sidan Attilanten (så säger Emil i Lönneberga eller om det var hans syster Ida, Attilanten alltså).
På tal om annat: en sak jag kan bli vansinnigt irriterad på är hur man stavar finska namn i svenska tidningar, som här Toumas... :rolleyes: Det märkliga är dessutom att man kan komma på flera olika sätt och använda dem alla... till slut blir det ju rätt, eller hur? :nut: :D
tiajohanna
01 November 2004, 14:01
Vad jag vet så är den ganska exakt 100% :nut: ;)
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,64202135_852__,00.html
tiajohanna
28 November 2004, 18:38
sairaalan keittiössä (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,567900,00.html) :shock:
Puppe
15 December 2004, 20:48
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,575843,00.html
Försvarsbeslutet är en mardröm för det svenska försvaret, skriver den borgerliga Alliansen i ett gemensamt pressmeddelande, där de beklagar att vänsterpartiet ”återigen agerar dörrmatta åt regeringen”.
– Att träffa en överenskommelse samma dag som beslutet ska fattas är ovärdigt och förtjänar kritik, säger moderatledaren Fredrik Reinfeldt till TT.
Försvarsutskottet ordförande Eskil Erlandsson (c) anser att vänsterpartiet har grundlurats och pekar på att övningsfälten hade funnits kvar i vilket fall som helst.
Reinfeldt tror också att ”det kan vara så att det hela bara är ett luftslott och att Lars Ohly har lurats”.
– Men till slut blev det ändå så att det var Sveriges kommunister som avgjorde försvarsfrågan, säger han.
--
DN ehti jo väittää, että Ruotsi on luopumassa yleisestä asevelvollisuudesta, mutta vielä armeijan herrat uhoaa
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=355674&previousRenderType=6
Även ovillig blir kallad till värnplikt
Pliktverket vill även i framtiden kalla in värnpliktiga som inte vill göra lumpen.
I regeringens förslag som ligger till grund för det försvarsbeslut som ska fattas i dag står det att lämplighet, frivillighet och vilja till internationell tjänstgöringen ska vara grunderna för ett framtida nytt värnpliktsystem.
Så långt det bara går ska de soldater som kallas in vara frivilliga, Som DN berättade i går räknar också försvarshögkvarteret med att det blir de som uppfyller kraven, vill göra lumpen och är positiva till att söka internationell tjänst som tas ut.
Men Pliktverket ser inte saken på samma sätt:
- Enligt lagen ska vi ta ut dem som är mest lämpliga. I dag är cirka 80 procent av dem vi tar ut såväl lämpliga som motiverade att göra värnplikten. Resterande 20 procent har fått väldigt bra värden i testerna och är utomordentligt väl lämpade - men inte så bra motiverade. Dem tar vi ändå ut, eftersom de ofta är mycket duktiga, säger Pliktverkets generaldirektör Björn Körlof.
tiajohanna
18 December 2004, 10:10
Kysely Aftonbladetissa, äänet aika tasan.
Sama kai se on mitä minä luulen/uskon!
Toivon, niitten jotka näistä jutuista päättävät, tietävän! :glasses:
Kake
30 December 2004, 22:24
Varför har ni en svenskspråkig spalt här?
Hmm.. men de andra pratar ju engelska så åkej.
Det är som den Svenska talande folket kan skriva Svenska om det tycker att göra så! Jag är inte en Svenska talande (eller skrivande) man. ;)
tiajohanna
18 January 2005, 23:43
Varför har ni en svenskspråkig spalt här?
Hmm.. men de andra pratar ju engelska så åkej.
Varför inte? Det kan väl aldrig vara fel att kunna lite svenska också... och kan man inte så får man väl träna lite. :p
Eija
18 January 2005, 23:59
Hur mycket 'wish' jag att köntte språka svenska! Jag har allentingt glömmt. (Vad är 'unohtaa' på svenska?)
Hur går det verben glömma?
hih hih :rollin: Det finns inte person, så hur Eija!! :laugh:
Skratta på mig! :D
Kake
19 January 2005, 08:16
Varför inte? Det kan väl aldrig vara fel att kunna lite svenska också... och kan man inte så får man väl träna lite. :p
Jag har slutat träna för länge sedan. Det som jag kan får duga. :glasses:
Å andra sidan är jag väldigt duktig i svenska.
Jag har inte heller sagt att det skulle vara fel, men de flesta finska barn har studerat språket i onödan.
Var i Eken bor du?
Hälsning från Söder.
Kake
19 January 2005, 08:19
Hur mycket 'wish' jag att köntte språka svenska! Jag har allentingt glömmt. (Vad är 'unohtaa' på svenska?)
Det var underhållande siansaksa du wrote. Ordet "allentingt" var bra!
Glömma,glömmer, glömde, glömt.. :glasses:
Tero
19 January 2005, 14:33
Jag har försökt att läsa svenska böcker, men vet inte mera varför. Den första var Kun isoisä sotaan lähti på svenska, därför att jag hittade den i biblioteket. Sedan läste jag en halv del av boken på finska.
Mikael Niemi är kanske bra på svenska, men ockå på finsksa.
tiajohanna
19 January 2005, 15:27
Jag har slutat träna för länge sedan. Det som jag kan får duga. :glasses:
Å andra sidan är jag väldigt duktig i svenska.
Jag har inte heller sagt att det skulle vara fel, men de flesta finska barn har studerat språket i onödan.
Var i Eken bor du?
Hälsning från Söder.
Längre söderut än du, ett par mil sådär. Jag vågar nog påstå att min svenska duger också. Har bott här i över 25 år så en del har fastnat på vägen.
Att inte finska barn behöver det svenska språket, det kan jag hålla med om. Det är mycket viktigare för dem att lära sig engelska eller varför inte spanska. Det är väldigt populärt här i Sverige iaf.
tiajohanna
19 January 2005, 15:28
Eija, jag skrattar inte på dig, inte heller åt dig. Jag skrattar mycket hellre med dig! :rollin:
Nille
20 January 2005, 14:25
Aftonduvan skriver (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,326534,00.html):
Men första platsen går till våra grannar i öst. I Finland innehar 39 av 100 innevånare ett handeldsvapen. Med den statistiken toppar de listan i Västeuropa. Faktum är att Finland är det tredje tyngst beväpnade landet i världen. Bara USA och Yemen har fler handeldsvapen per innevånare, enligt rapporten.
Märkligt.
Eija
20 January 2005, 15:13
WOW!
Jag har förstått allt vad Nille har skrivat utan vårder(?) 'handelsvapen' och 'beväpnade'. Det är sedan omöglig att förstå den hela artikel. :rollin: Eija har inte fear att skriva siansaksa!
tiajohanna
20 January 2005, 16:16
WOW!
Jag har förstått allt vad Nille har skrivat utan vårder(?) 'handelsvapen' och 'beväpnade'. Det är sedan omöglig att förstå den hela artikel. :rollin: Eija har inte fear att skriva siansaksa!
Det är rätt! Huvudsaken är ju att folk förstår vad du menar. På tal om det, vad menar du med vårder? Det förstod jag inte.
tiajohanna
20 January 2005, 16:20
Aftonduvan skriver (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,326534,00.html):
Men första platsen går till våra grannar i öst. I Finland innehar 39 av 100 innevånare ett handeldsvapen. Med den statistiken toppar de listan i Västeuropa. Faktum är att Finland är det tredje tyngst beväpnade landet i världen. Bara USA och Yemen har fler handeldsvapen per innevånare, enligt rapporten.
Märkligt.
Jag tycker nog också att det är rätt märkligt, men kan det bero på att vi är laglydigare här i Norden och registrerar alla vapen i större utsträckning än de gör i andra länder i Västeuropa? Observera också att det inte står något om länderna i Osteuropa eller gamla Sovjet... då tror jag inte att vi hamnar i täten... eller så är det bara mina fördomar, vad vet jag... :rolleyes:
Eija
20 January 2005, 19:30
Det är rätt! Huvudsaken är ju att folk förstår vad du menar. På tal om det, vad menar du med vårder? Det förstod jag inte.
:D Jag förstår svenska så dåligt, det är inte ja komisk. Allt har jag glömt, vad lite svenska i skolan hade jag lärt mig. :( Förlåta mig, min lärare, Fru ??. Har jag också det namnet av min lärare glömt. :cry: :rollin:
Snälla Tia, tack så mycket för din sympati. :)
ps. Jag hade trott att 'word' är "wård på svenska" :o. ÅK, det är 'ord', jag tror...
tiajohanna
20 January 2005, 19:40
Numera tycker jag att det finns mindre och mindre att läsa i Aftonbladet, men detta tar priset. Varannan svensk har gjort det, mindre än en tredjedel av finnarna har gjort det... flirtat via sms alltså. Ge oss riktiga nyheter istället, snälla!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,590997,00.html
Nille
20 January 2005, 20:02
Jag tycker nog också att det är rätt märkligt, men kan det bero på att vi är laglydigare här i Norden och registrerar alla vapen i större utsträckning än de gör i andra länder i Västeuropa?
Jag tycker att det är märkligt därför att jag inte vet många mänskor som har ett handeldsvapen. Det måste betyda att det finns många som har dolda vapen hemma. :shock:
tiajohanna
20 January 2005, 20:40
Känner ingen när jag tänker efter, men det kanske inte är något man pratar om... eller så finns det folk som har flera stycken.
Tero
21 January 2005, 20:22
det är det varmasti
tiajohanna
22 January 2005, 08:19
det är det varmasti
Det måste vara på finlandssvenska eller svengelska i sån´t fall för jag känner inte till ordet. ;)
tiajohanna
30 January 2005, 09:52
Storebror förnekar sig inte. (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,596178,00.html) :rolleyes:
tiajohanna
07 February 2005, 08:23
Hälsosammare mat dyrare att producera? Om man förädlar produkten mindre blir det dyrare för tillverkaren, står det.
Jag får inte riktigt ihop det. :cool:
http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,64585134_854__,00.html
tiajohanna
16 March 2005, 16:34
Det (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,617925,00.html) föreslår regenringens utredare Kent Härstedt; med 30% fr o m januari 2006. Antagligen vill man minska privatimporten, men konsekvensen blir att "Jeppe super" ännu mer! Det är inte rätt väg att gå. Med skattesänkningen ser staten till att få en del av inkomsterna (skatteintäkterna) men å andra sidan ökar ju sjukvårdskostnaderna så vad är vitsen :confused: Mer elände blir det... :rolleyes:
K.H. är förresten en av de överlevande från Estonia-katastrofen.
Nille
09 April 2005, 13:42
Miten muotoilen ruotsiksi: "Luen Aftonbladettini kahvilassa."?
Jag läser mitt Aftonblad i cafeet? Jag läser min tidning "Aftonbladet" i cafeet? Vai miten?
:confused:
Luen tosiaan Aftonbladettini kahvilassa. Teen iltapäivisin kävelylenkin, jonka päätteeksi tuplaespresso Aftonbladetin ääressä. Lehti sisältyy espresson hintaan ja sisältöä on enemmän kuin Ilta-Pulussa. Tai ainakaan siihen ei ole kerennyt turtumaan yhtä pahasti kuin kotimaan juoruihin. Saatavilla olisi myös Daily Mail, mutta sehän on kotirouvien lehti.
tiajohanna
11 April 2005, 06:48
Jag läser mitt Aftonblad på caféet/fiket. Tuo fik on arkikieltä ja sopii parhaiten "söderbönan" kielenkäyttöön. Nille varmaan tietääkin, mutta selvennän sen verran että "söderböna" on Södermalmilla asuva naishenkilö = pimu. ;)
Ilta-Pulu vet jag inget om, men Aftonbladet duger väl bra som språkträning om inte annat. Du blir mästare på uttryck som "allvarlig sjukdom, kris, likdelar, skandal" och annat. Det vill jag lova. :rollin: Läser den tidningen själv också då och då, inte för att det finns sååå mycket att läsa i den, men... TV-bilagan ska ju köpas i alla fall. Nätbilagan läser jag nästan dagligen, inte för att den är så mycket bättre, men den är lättillgänglig. :rolleyes:
tiajohanna
11 April 2005, 06:57
Ruotsin prepositiot ovat aika hankalia! Rupesin miettimään tuota niin en enää olekaan ihan varma onko i caféet väärin. Meillä sanotaan på, se on vissi, mutta olisiko siinä joku vivahde-ero? Mene ja tiedä :confused:
Svenska Akademiens ordlista (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/)
UTTAL: kafe4,
GENUS: n. ( HEDBERG Sardau 129 (1866) osv.) (
BRUK: (†)
GENUS: r.
BESKOW Vandr. 2:105 (1820,1834), STUEZEN-BECKER 2:143 (1861: operakaféen));
BÖJNING: best. -et l. -t (ss. r. -en); pl. -er (SUNDÉN (1885) osv.), stundom -n (NYBLOM Bild. 30 (1864) , DANELL SvSpr. 40 (1927) ) l. = (PIEHL Nil. 52 (1895: kaféen, best.), PT 1898, nr 163 A, s. 2 (: kafféen, best.)).
FORMVARIANTER: (förr vanl. o, ännu ofta skrivet ca-. café 1842 osv. caffé 1820. kafé 1841 osv. kaffé 1847--1909)
ETYMOLOGI: [jfr d. kafé, r., holl. café, n., t. café, n., eng. café; av fr. café, ellips av ä. fr. cabaret a café, kaffelokal; jfr it. caffi, ellips av (ä.) it. bottega di caffè, lokal där kaffe serveras (jfr KAFFE-HUS)
---
Jag åt frukost på ett litet kafé vid hamnen. De gingo in och satte sig på ett kafé.
---
avdelning i (större) hotell l. i restaurang som i första hand är avsedd för servering av kaffe o. vanl. äv. av spritdrycker (ofta i samband med kaffe) Iu. m. (däremot icke för intagande av större måltider); motsatt: Inatsal.
REDAKTIONSEXEMPEL: Ska vi ta kaffet i matsalen eller ska vi gå in i kaféet? I afton är det dans i Grands kafé.
Nille
11 April 2005, 10:54
tack för Berichtigungen, Tia! Alltså på kafeet. Ruotsin prepositiot on tosiaan kinkiga (kinkkisiä), mutta onneksi sillä on puhekielessä väliä vasta siinä kielitaidon vaiheessa, jolloin ne tulevat jo suoraan selkäytimestä, luulisin.
Med Ilta-Pulu menar jag Iltasanomat eller Iltalehti. Ne ovat niin samanlaisia, ettei erota tyttöä pojasta. Dom är så likadan (oliko predikatiivina olevan adjektiivin lopussa taivutuspääte?), att man inte skiljer på tjej och pojke. :nut:
tiajohanna
11 April 2005, 13:20
Dom är så likadan (oliko predikatiivina olevan adjektiivin lopussa taivutuspääte?), att man inte skiljer på tjej och pojke. :nut:
Kyllä joo, de är så lika att man inte ser skillnad mellan (tai på mutta taitaa olla puhekieltä) tjej och kille (flicka eller pojke) sanoisin. :)
En kyllä oikein ymmärtänyt vertausta, mutta mitä pienistä. :D
tiajohanna
20 April 2005, 20:37
Rasismia? (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,631018,00.html)
Jaana2
21 April 2005, 16:53
Tias link.
Nu moste jag säga det här po finska, tyvärr kan jag svenska inte so mycket. Missä on ruottalainen ookin tähän hätään...
Työkaverini täällä USAssa oli tilannut jostain nettisivulta ns.neekerin pusuja...Niinhän me niitä Suomessa kutsuttiin, Brunbergin neekerin pusut. Sanoin vain ihastuksissani, ..Oih..mmm..kisses. Heh.
En voinut, kerrassaan kertoa, mitä ne on suomeksi. Kerroin, että niitä saa Suomesta myös.
tiajohanna
21 April 2005, 18:18
Tuosta jäätelöjutusta on tullut täällä iso vitsi! Ja lakritsajäätelön myynti on moninkertaistunut, se on loppu joka paikasta.
GB on saanut hyvää mainosta. :rollin:
Nille
23 April 2005, 19:52
hassuja nuo ruotsalaiset. Galna hurrar.
Joo, en lue enää Aftonbladettia. Sen sijaan panin tilaukseen Åbo Underrättelserin. Sitä on hauska tavailla aamuisin. On sopivan kokoinen lehdykkä.
Puppe
24 April 2005, 18:13
Mullekin tuli viimeisenä opiskeluvuonna Hufvudstadsbladet, koska se ei ollut niin paksu kuin Hesari, eikä siten kolahtanut yksiöni postiluukussa niin pahasti. En siis herännyt kolahdukseen läheskään niin usein kuin Hesaria tilatessani. Bonuksena "husarissa" oli paremmat jalkapallojutut, ja vähemmän jotain *#tun pesäpalloa, josta olin jo lapsena lukenut kyllästymiseen asti Hyvinkään Uutisista. Valitettavasti aloitettuani päivätöissä huomasin nopeasti tilanteen olevan tyypillisesti se, että herätessäni huomaan, että ratikkapysäkillä olisi pitänyt sijaita 15 min sitten, jotta ehtisin töihin kaavailemaani aikaan. Että ei siinä paljon lehtiä lueta. Työpäivän aikana ehtiikin sitten netistä selaamaan tärkeimmät uutiset. Muiden muassa Aftonbladetin netistä. Joten lopetin tilauksen.
Tuollainen Åbo Underrättelser kyllä kuulostaa jotenkin elitistiseltä ;)
tiajohanna
25 April 2005, 08:25
hassuja nuo ruotsalaiset. Galna hurrar.
Sori vaan taas huomauttelusta, mutta tuo näyttää niin hauskalta, suoraan suomennettuna "Hullut hurraavat" :rollin:
varmaankin suomenruotsia
Nille
25 April 2005, 13:50
Tuollainen Åbo Underrättelser kyllä kuulostaa jotenkin elitistiseltä ;)
Niin joo. Se on sen verran ohkainen ja tiivis, että pisnesmieskin kerkeää lukaisemaan aamutuimaan. Sitäpaitsi laatikossa odottavat uutiset motivoivat lähtemään punkasta sen sijaan että painaisi kellon vain torkkuherätykselle.
Puppe
25 April 2005, 19:15
Juicen jossain biisissä, jonka sanoitus oli tätä filisofisempaa Juicea, puhuttiin siitä kuinka lohdullista on, että lehti sentään tulee kaikesta huolimatta joka päivä :)
Toisaalta kyynikko toteaisi tähän, että kyllähän esim. TV:stäkin tulee joka paivä jotain tuubaa, eikä se nyt yleensä paljon lohduta :confused:
Nille
26 April 2005, 10:22
Lohdulliselta tuntuu sekin, että kuuluu samaan lukijakuntaan kuin Åbolandin bättre folk. Sitä eliittiä nääs.
TV:stä tuleva tuuba on aika hektistä, eikä lohduta. Sen sijaan esim. jutut Paraisten markkinoista tai Houtskärin lautan kulkemisista antavat lohdullisen pikkuporvarillisen jatkuvuuden tunnun. :glasses:
tiajohanna
26 April 2005, 20:43
U-landshjälp? (http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,636810,00.html) :nut:
keksi
26 April 2005, 20:55
Ja kolme vuotta myöhässä, jos vielä jonkun verran ruotsia ymmärrän :rollin: Mahtaako siellä Ruotsissa normaalisti (siis silloin, kun pula ei iske ;) ) saada ihan oikean myssyn päähänsä? Täällä ainakin noin kahdeksan vuotta sitten leikattiin sellaisesta "resoriputkesta" pala ja solmu vaan toiseen päähän. Että semmoinen oli Nöpöstiinan eka päähine - joka minulla on tietysti visusti tallessa rannekkeen ja muun krääsän kanssa :nut:
tiajohanna
27 April 2005, 09:04
Parempi myöhään kuin ei silloinkaan, eikös se niin ole? :D Ajatus oli ihan hyvä tietysti, ei siinä mitään, hyvä kun auttamishalua löytyy. Nään edessäni jonkun mamman tohkeissaan pakkaamassa myssyjä hätääkärsiville ruotsalaisille vauvoille. :cry: :)
tiajohanna
28 April 2005, 08:56
Hon skrev sin egen dödsannons. (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,637683,00.html)
Herceptin (http://money.cnn.com/2005/04/26/news/midcaps/genentech.reut/)
tiajohanna
28 April 2005, 20:33
Surullista, kyllä, mutta toisaalta tuo oli hienosti kirjoitettu tuo ilmoitus. Ihan tippa silmässä luin. Toivottavasti minäkin voin kirjoittaa omani. "Blommor är inte så viktigt men kom gärna på min begravning." :)
tiajohanna
12 May 2005, 20:24
När det gäller idrott? (http://diskutera.aftonbladet.se/WebX?50@190.JRBv2z6whP9.1@.ee883c8)
Että ne jaksaa... :rolleyes: :D
tiajohanna
07 July 2005, 20:11
Litmanen Skåneen (http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,669887,00.html)
Puppe
13 August 2005, 17:10
Heh, Aftonbladetin kolumnisti ei oikein viihdy Hellsingforsissa. Sukat kastu sateessa, eikä mamma ole pesemässä ja kuivaamassa.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,684245,00.html
Myönnettäköön tosin, että tämä on vähän Wanha, enkä olisi lukenut tätä ilman mainintaa suomalaisissa tiedotusvälineissä.
P.S taidan ostaa lipun Göteborgin kisoihin ensi vuonna, ja auta armias jos "i soliga varma Göteborg" sataa yhtenäkin päivänä, niin lähetän laskun lipuista ja kisareissun kuluista tälle kaverille ;)
tiajohanna
14 August 2005, 09:33
:D Minä vähän ihmettelin tuota Anrellin vuodatusta vaikka onkin tunnetusti pahemman sortin rääväsuu... mutta kun on viime aikoina enimmäkseen niittänyt mainetta pelargonioiden kasvattajana. :shock: Niihin on varmaan tullut tauti tai jotain, kun pitää noin vöyhkätä. ;)
tiajohanna
14 August 2005, 15:35
...taidan ostaa lipun Göteborgin kisoihin ensi vuonna, ja auta armias jos "i soliga varma Göteborg" sataa yhtenäkin päivänä, niin lähetän laskun lipuista ja kisareissun kuluista tälle kaverille ;)
Suomi24 pistää paremmaksi :rolleyes: ”Saatanan Aftonbladet. Homo-Anrell Aftonbladetissa ruotsalainen homoseksuaali Lasse Anrell haukkuu Suomen MM kisoja. Jumalauta. Vaikka kisat meniskin päin persettä, sää olisi surkea jne, niin ei sitä ainakaan ruotsin pellet tuu sanomaan. Itse saamme itseämme haukkua mutta svenskahomot ovat asiasta hiljaa. Saatana, Lasse Anrell on kuvankin perusteella just sellanen pullapoika joka on kansankodin äidinmaitoa imenyt posket lommolla.”
Puppe
14 August 2005, 20:06
Juu, tottahan se on että aina sataa, on kylmä, ja ruoka on huonoa, mutta ei siitä hurrien tartte tulla huomauttelemaan, perkele :wry:
tiajohanna
24 October 2005, 08:35
Värnar om den vita rasen (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,718485,00.html)
-Jag säger bara vad jag tycker, precis som vilken förälder som helst skulle göra, säger hon till ABC News.:rolleyes:
tiajohanna
09 November 2005, 20:19
Tonvis med godis per vecka! (http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,726769,00.html)
Detta har jag aldrig förstått mig på. En del äter ju godis överallt nästan jämt... inte bara barn utan vuxna människor och trots att alla vet hur onyttigt det är. Det är obegripligt. :nut:
tiajohanna
13 November 2005, 21:02
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,728417,00.html
tiajohanna
17 March 2006, 14:03
Nu går skam på torra land! (http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,794764,00.html) :shock:
tiajohanna
03 April 2006, 08:10
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,803619,00.html
cosmichd
13 May 2006, 08:26
Racister vill bort av finnarna i Sverige (http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,821861,00.html). Alla slags gifter, om de skulle hjälpa.
tiajohanna
22 May 2006, 22:59
Led Zeppelin palkittiin tänään. (http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,829868,00.html)
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.