PDA

View Full Version : Tervetuloa!

Noniin, Sipriina ja muut "englantilaiset".. puhetta tupaan! :)

Nille
20 October 2004, 11:10
Ei ole elämää Englannissa nähtävästi.

Mitäs tässä, vettä tihuttaa...

I'm singing in the rain
Just singing in the rain
What a glorious feeling
I'm happy again

I'm laughing at clouds
So dark up above
'Cause the sun's in my heart
And I'm ready for love

Let the stormy clouds chase
Everyone from the place
Come on with the rain
I've a smile on my face

I'll walk down the lane
With a happy refrain
'Cause I'm singing
Just singing in the rain.

Sipriina
20 October 2004, 12:39
Juu, hiljaista on Englannin puolella! Johtuu varmaan siitä että Etusivun englantilainen suurisuu, Sipriina, parantelee angiinaansa eikä aina vielä jaksa paasata! Asia korjaantunee lähitulevaisuudessa! :devil:

Mistäs aletaan Nille puhumaan? Perinteisistä arvoistako?...... :rollin: :D

tiajohanna
20 October 2004, 13:30
Gene Kelly kääntyisi haudassaan jos tietäisi joutuneensa UK-osastolle. :rollin:
Laita Sipri yksi ylimääräinen lusikallinen hunajaa afternoon tea´hin niin kyllä alkaa juttu luistamaan. :)

Nille
20 October 2004, 21:53
Sipriinalle pikaista paranemista. Minullakin pukkaa flunssaa, ja kurkussa punoittaa. Toivottavasti ei pahene. Ikävää juuri, kun on varhainen herätys ja kiireinen päivä edessä.

Krissy
20 October 2004, 22:16
Enpä ymmärrä missä kaikki UKssa asustavat suomalaiset surffailee. Tai kai ne tuolla Finn Guildin forumissa, mikä ei kyllä suoraan sanottuna pärjää ollenkaan tälle. Käväisen itsekin siellä aina silloin tällöin mutta täällä on mukavampaa porukkaa :) Täytynee alkaa mainostaa.

Olin tänään eka päivää töissä influenssan jälkeen, ja oli kyllä kun tervanjuontia. Ei meinannut englantiakaan saada suustaan ensimmäisten tuntien aikan, nurse in chargellekin meinasin alkaa kertoa potilaasta suomeksi :shock: Onneksi ymmärtävät ja vaan hyväntahtoisesti (toivon) nauravat mulle, sitä nimittäin aina silloin tällöin tapahtuu. Ja rakkaalle poikaystävälle rupatellessa meinaa myös kieli vaihtua suomeen ajoittain. Lienenkö ainoa??

Täällä sataa losottaa, taas. Masentavaa. Harkitsisin kovasti muuttoa sellaiseen kolkkaan Britanniaa, jossa sataa luntakin joskus eikä aina tätä iänikuista vettä, jos vaan tietäisin missä sellainen on. Skotlanti, ehkä?

No, tulipa valitettua taas ja jo tuntuu paremmalta. Kiitos!! Huomenissa ollaan varmaan ihan taivaissa, löysin nimittäin ruisjauhoja ja kokeile pyöräyttää karjalanpiirakoita. NAM!

Krissy
20 October 2004, 23:06
Onkos teillä muuten myös Brittien kansalaisuus vai ihanko vaan Suomen. Eikös nyt voi saada kaksoiskansalaisuuden? Itse ajattelin hakea kunhan olen sen tarvittavan ajan ollut (oliko se nyt 4 vuotta?), mutta on kuulemma kovin hankala prosessi. Pitääkö paikkansa? Ja kannattaako edes? Vaikuttakos asiaan jos avioituu paikallisen kanssa? ( En toki nyt vain sen takia avioon ryntää vaikka vaikuttaisikin, ei niin kova hinku oo kansalaiseksi :) ) Ja kummanko maan kansalaisia lapesta tulee? Kuulin huhun, että lapsi saa täkäläisen kansalaisuuden vain jos molemmat vanhemmat on Brittejä?

finnseñora
21 October 2004, 00:11
Minulla on päinvastainen kansalaisuuden hankkiminen, siis Suomen kansalaisuuden takaisin hakeminen (Saksan passi). Ja nythän sallitaan monissa EU'n maissa kaksoiskansalaisuus. En tiedä miten Isossa Britanniassa on, mutta ainakaan minun ei tarvitse kuin ilmoittaa (ja maksaa, n. 300 € muistaakseni, eläkeläisille halvempi) haluavani Suomen kansalaisuuden takaisin. Ainoa asia on, että tarvitaan nykyiseltä maalta suostumuspaperi. Todistaa pitää myös, että on tarpeeksi kiinteät suhteet Suomeen, mikä ei kuulemma ole vaikeata (syntynyt Suomessa, osaa kieltä jne.)

Tämä uusi laki on voimassa kesäkuusta 2003 viisi vuotta, siis 31.05.2008 asti. Joten odotan vielä, kunnes selviää miten verojen laita on kaksoiskansalaisuudessa sitten.

Sydämessänihän olen tietenkin kaikki pitkät vuodet (n. 33 v.) pysynyt suomalaisena. :)

Krissy, lisää kaksoiskansalaisuusasiaa - keskustelua ja infoa - löydät tästä (http://viestit.etusivu.net/showthread.php?t=699) ketjusta.

Krissy
21 October 2004, 00:40
Kiitti, yritän selailla. Tuppaa vaan olemaan vähän USA keskeistä sen mitä jaksoin nyt katsoa. Ajattelin josko voisi saada vähän brittinäkökulmaa asiaan, ihan noin käytännön neuvoja ym.

Eija
21 October 2004, 00:58
On se onni, ettei flunssaviirusta voi lähettää tietokoneen kautta! ;) :nut:

Ensinnäkin, onko siellä brittien maassa flunssaepidemia? :cry: Toivon pikaista paranemista kaikille!

Niistä UuKoon influenssapiikeistä on täällä kauhea tappelu päällä, kun niitä ei saatu tarpeeksi maahan. Joka iikka on sitä vailla! Tietty kaikki kongressimiehet sun muut politiikot saavat sen, mutta joittenkin esimerkiksi vanhempien eläkeläisten pitää seisoa tuntitolkulla jonottamassa, eikä aina sttenkään saa piikkiä käsivarteensa, kun piikit loppuvat kesken. :rolleyes: Itse en ole koskaan flunssapiikkiä ottanut, joten eipä tuo pahemmin minua häiritse, että minun ikäiseni ei ainakaan Virginiassa kuulema sitä saa. No, olenkin ihan terve! :allright: Sääli vain todella huonokuntoisa! Heille se olisi kai tarpeen.

Tahtoo olla täällä Amerikoissa tilanne sellainen, että jos meedia kirjoittaa olevan puute jostakin; oli kysymys sitten vaikka Barbie-nukeista, joita yleensä joulun alla on tuotu liian vähän Kiinasta tai sitten sieltä engelsmannien valmistamasta flunssapiikistä, jokainen sen haluaa! Tulee mieleeni se elokuva, kun Kalifornian kuvernööri halusi jouluksi pojalleen suositun lelun! :rollin:

http://images.amazon.com/images/P/6305168784.01.LZZZZZZZ.jpg

Krissy
21 October 2004, 10:07
Mina oon kerran ottanut flunssarokotteen, ja koko talven sairastin pikkunuhia. Flunssaa en tosin saanut. Mutta en ole saanut sen jalkeenkaan kun kerran vaikka en ole piikkia ottanut. Taas olis ilmaiseksi meille hoitsuille tarjolla, mutta taidan jattaa valiin kun sen kerran jo sairastin. Ja sehan tehoaa vaan yhteen tiettyyn influenssatyyppiin eli jos on useampi liikkeella voi silti taudin saada. Ymmarran kylla etta vanhukset ja kroonisesti sdairaat sen ottaa, aika kova tautihan se on sairastaa, mutta nain kohtalaisen terveena (mita nyt korvien valissa vahan hurajaa) en sita viitsi ottaa.

Sipriina
21 October 2004, 13:55
Kyselit kansalaisuusasiaa. Itselläni on Suomen kansalaisuus ja olen asunut täällä reilut 22 vuotta. Siitä ei ole ollut mitään ongelmaa enkä tunne että olisin jäänyt mitään paitsi vaikkei brittikansalaisuutta olekaan. Silloin kun Suomi ei vielä kuulunut EU:hun minun täytyi käydä Suomen konsulissa kerran viidessä vuodessa hakemassa passiini semmoinen leima millä sain sitten asustaa maassa, ja tulla ja mennä, mieleni mukaan. Ja sekään ei ollut mikään suuritöinen homma, ukko vain käsipuoleen ja avioliittotodistus hyppysiin todistuksiksi siitä että naimisissa vielä ollaan!

Meidän tyttärellämme on molemmat kansalaisuudet ja ne tulivat automaattisesti. Jos isä on britti niin lapsi saa brittikansalaisuuden ja Suomen lakien mukaan taas jos äiti on suomalainen niin lapsi voi myös saada Suomen kansalaisuuden. En muista että olisimme sitä mitenkään erikseen hakeneet. Nyt kun Lisa täyttää 18 niin sitten hänen olisi anottava Suomen kansalaisuutta, mikä kuulemma näissä tapauksissa olisi vain muodollisuus kun hän kerta pystyy todistamaan että Suomessa on sukua, käymme siellä säännöllisesti ja suomenkieltäkin osaa kohtalaisen hyvin. En kumminkaan usko että tyttö tuota kansalaisuutta haluaisi hakea, brittipassilla hän kulkee nytkin ja juurethan ovat täällä.

Ainoa mitä en saa Suomen kansalaisena täällä tehdä on äänestäminen valtakunnallisissa vaaleissa. Paikallisvaaleissa kyllä saan äänestää. Tiettyihin työpaikkoihin ei minua myöskään laskettaisi, mm. civil service, poliisi, armeija jne..... No, tuo ei taas minua haittaa. Olen aina silloin tällöin harkinnut jotta pitäisiköhän sitä hakea kaksoiskansalaisuutta, mutta suoraan sanoen näin EU aikoina (and yes! Joissain asioissa EU on hyvä!) en näe oikein mitään syytä sen hakemiseen.

Krissy
21 October 2004, 16:15
Kiitos Sipriina! Niin, ei kai siitä kummempaa hyötyä siitä kaksoiskansalaisuudesta. Ja jos kerran lapsetkin saan automaattisesti kansalaisuuden... Täytynee harkita asiaa. Ja parempi kai sillä suomen passilla on matkustaa kun brittipassilla.

Oli tuossa männä vuonna tosin ongelmia kun oltiin Dublinista tulossa takaisin kotiin Bristoliin. Eivät Bristolin kentän päässä meinanneet millään ymmärtää että matkaan suomen passilla mutta asun täällä. Monta kertaa kysyivät miksi olin Dublinissa ja miks lennän sieltä Bristoliin etc etc. Ei kai tuo nyt niin tavatonta ole. :confused:

Sipriina
21 October 2004, 21:23
Heh, et kai vaan ole punahiuksisen irlantilaisen terroristin näköinen? Taikka jos olivat niin yllättyneitä jotta kuka sitä nyt haluaa Bristoliin vapaaehtoisesti tulla? :devil: Ei maar, Bristol on ihan kiva paikka eikä meiltäkään ole sinne kovin paljoa matkaa. Melkein ollaan naapureita!

Mitenköhän se meidän Nillen tärkeä päivä meni tänään? Ei kertonut sen tarkemmin mistä on kyse, mutta voin vain aavistaa...... :wry:

Krissy
22 October 2004, 16:21
No en oo punatukkainen vaan tummatukkainen ja kalpea. Eli syy oli varmaan jälkimmäinen, kukapa tosiaan bristoliin... Kylläpä sitä minäkin muualla mieluummin asuisin, vaikka Cornwallissa tai Edinburgissa. Mutta kun elämä heitti tänne ja löytyi mukava mieskin kainaloon niin ei auta kun jäädä. Ja onhan joka kaupungilla puolensa. Missäs päin englantia sinä Sipriina taas majailetkaan. Jossain näin sinun sen mainitsevan mutta en enää löydä ko viestiä.

Sipriina
23 October 2004, 09:51
Asun Portsmouthin ja Southamptonin välimailla, aivan rannikolla, ja Bristoliin meiltä pääsee vähän yli kahdessa tunnissa. Eli et kovin kaukana ole! Cornwall onkin vallan ihanaa seutua ja olemme menossa sinne simasuun kanssa ensi kuussa viikonloppua viettämään. Sinne on mukavampi mennä silloin kun ei ole lomakausi eikä paikka ole pullollaan turisteja.

Täällä on tänään tosi sumuista, tihkuista ja pimeää. Taidan pistää kynttilät palamaan ja oopperat soimaan että saan hieman inspiraatiota ison silityskasan selvittämiseen...... :laugh:

Krissy
23 October 2004, 10:52
Täytyy sanoa että olisi just nyt mukava jäädä kotiin silittämään ja hoitelemaan muita kodinhoidollisia velvollisuuksia (vaikka ei niitä paljon yksineläjällä ole). Ukona sataa ja on muutenkin synkkää eikä yhtään huvittais lähteä kävelemään töihin, masentaa oikein. :cry: Vielä olis 11 päivää jaksettava ja siten olis viikko lomaa. Toivottavasti mun Poju on järjestänyt jotain kivaa niin kun lupasi.

Karipentti
24 October 2004, 08:08
Me katselemme täällä Costa del Solilla SKYn satelliittikanavaa. Uutisten säätiedotuksien aikaan ei tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa.

No, kaipa siellä jotkut toiset asiat ovat sen verran hyvin, että kompensoivat...

Krissy
24 October 2004, 16:55
Taisi se ville olla oikeassa, ei tänne näy riittävän kirjoittelijoita :confused: No,ei se mitään, kirjoitellaan tuolla yleistä-palstalla sitten vaan. Onhan se vähän hankala 3 kesken kovin hersyvää kekustelua saada aikaiseksi :)

Taisi se ville olla oikeassa, ei tänne näy riittävän kirjoittelijoita :confused: No,ei se mitään, kirjoitellaan tuolla yleistä-palstalla sitten vaan. Onhan se vähän hankala 3 kesken kovin hersyvää kekustelua saada aikaiseksi :)Toisaalta ei sitä Elämää Pohjois-Amerikassa -foorumiakaan hirvästi käytetä; mutta kun puhe on jostain selkesti kuhunkin alueeseen liittyvistä jutuista, niistä voidaan jutustella omalla foorumillaan.

Periaatteessa voisin siirrellä alueelliset ketjut (esim. "Ihana Englanti" tai "Jenkkipresidentiksi") Yleistä-foorumista näihin aluekohtaisiin foorumeihin, mutta en tiedä olisiko se välttämättä hyvä asia kun porukka on tottunut löytämään ne sieltä. Pitäisi kysellä mielipiteitä...

Stella
02 February 2005, 15:11
Löysin taas linkkini tänne, eli tervehdys Irlannista.. :nut:

Tero
10 December 2006, 01:05
Skotti ja Sean Connery juttua
http://www.youtube.com/watch?v=2B-4B1fuMe0