View Full Version : amerikkalaisten liikuntaongelma
Seventy-five percent of the population of the United States fails to meet even the minimum government recommendation for daily exercise: 30 minutes of walking or its equivalent, accumulated in bouts as short as 8 to 10 minutes.
http://www.harvardmagazine.com/on-line/030407.html
Ailuli
30 March 2004, 20:26
Minun 2 collegaa oregonista kay aina valilla taalla meidan "paakonttorissa" Milpitaksessa. He ovat taalla ollessaan hotellissa joka on aivan vieressa samalla tontilla kuin meidan toimisto - he AJAVAT tanne joka aamu!!! Ihan oikeesti, ulos drive way ja sisaan seuraava driveway - parkkipaikalle ja sitten noin 10 askelmaa tyopisteeseen. AARGH!!! Molemmat ladyt eivat ole mitenkaan hoikkia, vaikkeivat ihan niita tonnikeijukaisiakaan - kayvat kuntosalilla !!!! Kysyin tyhmana kerran miksi he tuon tekevat, ja sanoivat etta on kiva kun auto on lahella, jos haluaa menna jonnekin...
Ne on molemmat noin minun ikaisia, eli 40 paremmalla puolella :)
Aila
On kyllä semmoisiakin paikkoja paljon, joissa tuo muutaman sadankin metrin kävely tehdään vaaralliseksi. Meidän kauppakeskukseen ei pääse ollenkaan kävellen, jossei kävele ajoradalla.
Ailuli
30 March 2004, 20:47
Tiedan kylla, mutta tama meidan Milpitaksen alue - samoin kun koko Bay area, on tosi kavely ja pyoraily ystavallinen. Siita hotellilta on jalkakaytava meidan toimiston pihaan, eika matkaan mene varmaan kuin minuutti ihan tavallisella kavelylla. Sitapaitsi ilmatkin on olleet aivan ihanat taalla, tosin tanaan on pilvista (voi ehka sataa), joten ei ole sita kylmyytta/kuumuttakaan esteena.
Aila
Zzeus11
31 March 2004, 23:29
Mina taas tuumaan vaikka lihavuutta on paljon, liikuntaa ei tarpeeksi harrasteta, on paljon amerikkalaisia elakellaisia jotka todella pitavat hyvaa huolta terveydestaan.
Syodaan hyvaa kevytta ruokaa, kavellaan, pyoraillaan, kuntoillaan jos millaan tavalla, tanssitaan, voimistellaan, maalataan, kirjoitetaan siis niin fyysista kuin henkistakin harrastelua.
Olen aina ymmallani, vaikken golfia pelaakkaan, kun menen floridaan vaimon vanhempia tapaamaan, samassa tulee juteltua useiden 8 kymppisten ja lahes 9kymmpisten kanssa jotka pelaavat 18 holes useamman kerran viikossa, ja pienella handicapilla, yleensa pyritaan 'play your age', se on aika hyvin kun vedat 85 championship laatuisella kurssilla ja olet 87 vuotias, kuulemma jos kayttaa golfcarttia niin voi tippua viela parilla lyonilla.
Luulen etta nuoremmat sukupolvetkin alkaa elaa terveellisemmin, ei se loppujen lopuksi ole ihan niin kauheata kuin muutamat ääriesimerkit antais ymmartaa.
Muuten kun asuu suurkaupungin keskustassa, se pakottaa kavelemaan paljon enemman, Toronto ja varsinkin NYC , siella kavellaan kovaa .
Sipriina
01 April 2004, 14:13
Joskus lihavuus tai ainakin ylipainoisuus voi kyllä myös johtua muistakin syistä kuin ruokailutottumuksista tai liikunnan puutteesta. Esimerkiksi tietyt sairaudet tai lääkitykset voivat tehdä painonhallinan todella vaikeaksi. Nyt kun olen potenut tätä reumaa aika vakavastikin näinä viime kuukausina niin kyllä on kauhukseni tullut noin kolme kiloa lisää! :shock: :shock: Ja syön todella terveellisesti ja nyt jopa vähentänytkin jonkin verran kun en pääse liikkumaan niin napakasti kuin normaalisti. Tästä kun vielä vähennän niin olen pian samalla dieetillä naapurin lemmikkipupun kanssa!!! Pelkällä ruokavaliolla on siis aika hankala pitää paino kurissa ja vaatii aikamoista itsekuria ettei kilot lisäänny. :rolleyes: I'm trying, I'm trying...... :cry:
Leena
01 April 2004, 14:23
Meidän isännällä on juuri tuon tyylinen ongelma. Ei voi kävellä ainakaan kovaa, kun hengitys ei kulje. Näin keväällä on allergiat vielä lisäämässä hengitysvaikeuksia. Lisäksi tuli ongelma ruokavalion kanssa. Salaatti ja moni vihannes ärsyttää mahaa ja aiheutta kipua. Mikäs nyt neuvoksi?
Hän yrittää kovasti vain syömällä kirpun kokoisia annoksia ;)
hollerissaelaja
01 April 2004, 15:00
Luulen etta nuoremmat sukupolvetkin alkaa elaa terveellisemmin, ei se loppujen lopuksi ole ihan niin kauheata kuin muutamat ääriesimerkit antais ymmartaa.
Täälläpäin (ja varmaan muuallakin "urban sprawl" Amerikassa) on ongelmana se, että 1) tyopäivät/viikot on pitkiä (50-60 tuntia helposti) 2) tyomatkat on pitkiä (kai keskimäärin 40 minuuttia suuntaansa) 3) ulkoilumahdollisuuksia on vähän (ei puistoja/lenkkipolkuja, kaikkialle pitää mennä autolla). Siihen kun vielä heität pikaruokakulttuurin, niin lihavuuden ymmärtää.
Mulla ei Suomessa asuessa ollut autoa, polkupyorällä tai nyssellä piti mennä joka paikkaan. Tänne muuttaessa mun paino oli 140lbs, eli semmoinen riuku. Mutta kun tyopäivään/matkoihin meni 12-14 tuntia päivässä, niin viikolla tuli syotyä roskaruokaa ja tuijotettua telkkaria, kun ei kotihommien lisäksi muuta jaksanut. Viikonloppuisin sitten "syotiin ulkona" eli Ryan's tai chinese buffet... Sitten muutaman vuoden päästä paino olikin 200lbs, mahahaavan oireita rasvaisesta ruuasta ja lääkäri sanoi että kolesteroli on through the roof.
Mä olin siitä onnekas, että vaimolla oli mahdollisuus jäädä pois tyoelämästä (kouluun) ja meillä alettiin kokkaamaan terveellistä ruokaa. Kun emäntä sai kotihommat tehtyä päiväsaikaan, niin illalla oli sitten aikaa käydä lenkillä korttelin ympäri tai muuta. Eli pointti on se, että amerikkalaisen tyoelämä/tapakulttuuri perustuu siihen, että koko ajan on kiire, mikä ei varsin edistä terveellistä elämää.
hollerissaelaja
01 April 2004, 21:51
Urban Sprawl Linked With Rise in Obesity (http://content.health.msn.com/content/article/77/90427.htm)
"For every one point increase of sprawl, your risk of obesity goes up by half a percent," he reported. "Though it seems that individual risk is not great, we're talking 180 million people living in metropolitan areas."
Ja Holleri loistaa:
Knoxville Ranks #8 in Urban Sprawl (http://www.jfairstein.com/sprawl.html)
Zzeus11
01 April 2004, 22:38
Nuo on kaikki hyvia syita lihavuuteen, mutta maalla asuva red neck joka ajaa aamusin parin pellon yli nelivoetoisellla F-350 lla ja vaimonsa istuu kuistilla noin 14 tuntia paivassa eivat tunne mitaan kiiretta mistaan, no worries, ovat ihan samalla tavalla ylipainoisia , koko juttu on kysymys siita etta ottaa vastuun omasta terveydesta, toita tehdaan paljon, pitkia paivia, tyomatkat pitkia jne jne mutta lahinna vaan tekosyita omaan laiskuuteen.
Tiedan ainakin yhden kaverin toronton ajoilta jolla oli sama matka kuin minulla duuniin keskikaupungille, han opetteli uuden kielen, espanjan, tyomatkoillaan, niin hyvin etta sai usean espanjan matkan ansiosta itselleen piennen matkatoimiston pystyyn , ja siten muuttu koko elaman tyylinsa. yks toinen huomasi etta sai puolet paivan toista tehtya autossa,, dictated letters, memos etc joka antoi hanelle aikaa menna kunnon lenkille lounas aikaan, jne jne , kekseliaisyytta tarvitaan, ottaa itse ohjat kasiin omista jutuista.
Stress ei koskaan poistu kenenkaan elamasta, sita pitaa vaan oppia kasittelemaan oikein.
Semmoista se on. Me olemme kaikki kuin bussikuskeja.
Ostoskeskuksen ja meidän välillä on mäkiä ja teitä, ei jatkuvaa jalkakäytävää. Ostoskeskuksen päässä olen nähnyt muutaman kerran jalankulkijoita. Menevät lähimpää vuokrataloalueeseen, alle kilometrin. Kukaan ei yritä mäkeä ylös.
Kahden ostoskeskuksen väliäkään, saman tien molemmin puolin, ei pääse jalan. Vaarallisin ja vilkkain tie aluellamme niiden välillä. Vilkas tie on merkattu numerolla 100
http://maps.yahoo.com/maps_result?ed=5n4h7.p_0TpfIY6fje.trOlIBikehskcQr0 kuFat&csz=63131&country=us&cat=
Tällaista se on kymmenien kilometrien matkan, 4 kaistaa ja kesksellä vielä käännöskaista
http://www.villageprofile.com/missouri/kirkwood/images/business1.jpeg
vBulletin® v3.7.1, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.