PDA

View Full Version : Australiansuomalaisia kirjaksi

Kirsi
12 January 2003, 22:58
SIIRTOLAISIA ETSITÄÄN AUSTRALIANSUOMALAISISTA KERTOVAAN KIRJAAN

Hei!

Nimeni on Kirsi Reinikka. Olen Brisbanessa, Queenslandissa, asuva freelance-valokuvaaja ja –toimittaja.

Muutin Australiaan vuonna 1996 perheineni. Asuimme aluksi kahdeksan kuukautta Sydneyssä, jonka jälkeen muutimme Brisbaneen. Siirtolaisuus on muuttanut ajatteluani paljolti ja olen jo etääntynyt suomalaisesta arjesta, toisaalta joskus täällä Australiassa koen olevani jopa korostuneesti suomalainen. Identiteettini taitaa olla nykyään enemmänkin ”siirtolainen” tai ”ulkosuomalainen” kuin ”suomalainen”.

Kokonaisuudessaan siirtolaisuus kiinnostaa minua kovasti ilmiönä; mitkä ovat ne syyt lähdön takana; millaista elämä on sitten maan, kulttuurin ja kielen vaihduttua; onko siirtolaisilla jokin yhteinen nimittäjä; mikä on Suomen muistojen merkitys Australian arjessa? Miksi mieluummin ulkosuomalaisuus kuin suomalaisuus? Miksi juuri Australia?

Olen nyt vuosikausia asiaa puntaroituani päättänyt tutkia asiaa empiirisesti ja taiteen kautta. Olen hakenut useita apurahoja suomalaisilta säätiöiltä voidakseni toteuttaa ideani kirjasta. Kirjaprojektini työnimeksi olen valinnut ”Kielisten maassa. Dokumentteja suomalaisista siirtolaisista Australiassa”. Tarkoituksenani on kuvata siirtolainen/siirtolaisperhe tai –pari heidän omimmassa ympäristössään, esimerkiksi kodissaan, työssään, harrastuksensa parissa. Kuvan liitteeksi olen suunnitellut tekstejä, joissa kuvan siirtolainen kertoo Suomen muistoistaan. Kirjasta tulisi kaksikielinen (suomeksi ja englanniksi) valokuvataiteellisesti ja kirjallisesti toteutettu dokumentti, joka sisältänee alustavan suunnitelman mukaan n. 40 kuvaa teksteineen. Lokakuussa 2002 Alfred Kordelinin yleinen edistys- ja sivistysrahasto myönsi minulle apurahan, jonka turvin pääsen nyt aloittamaan ”Kielisten maassa”-projektin. Tietääkseni tällaista teosta australiansuomalaisista ei ole aiemmin tehty.

Projektin ensimmäinen vaihe, kuvaukset ja haastattelut, kestänee vuoden 2003 ajan. Etsinkin nyt halukkaita siirtolaisia kirjani sivuille - asuinpaikkaan, ammattiin, sukupuoleen, ikään tai uskontoon katsomatta, riittää että olet asunut Suomessa ainakin niin kauan, että sinulla on sieltä muistoja, ja että olet tällä hetkellä siirtolaisena Australiassa.

Ole hyvä ja ota yhteyttä. Kerro itsestäsi (nimi, asuinpaikka, yhteystiedot, ammatti, ikä, harrastukset) ajatuksiasi ja kokemuksiasi siirtolaisuudesta omin sanoin joko lyhyesti tai laajasti. Tai jos et itse halua kirjaan, ehkäpä tunnet jonkun, joka voisi olla kiinnostunut asiasta. Tarkoitukseni on kattaa kirjassa kaikki osavaltiot suhteuttamalla kirjassa esiintyvien siirtolaisten määrä suomalaisten siirtolaisten määrään kussakin osavaltiossa. Vastaan kaikkiin yhteydenottoihin. Voit kirjoittaa minulle osoitteeseen

Kirsi Reinikka

36 Van Dieman Cr.

Springwood

QLD 4127

kuoreen merkintä: ”Kielisten maassa”

tai sähköpostilla osoitteeseen

kieliset@hotmail.com

Toivon löytäväni mielenkiintoisia uusia tuttavuuksia niin maalta, mereltä kuin kaupungeistakin!

Hyvän uuden vuoden toivotuksin,

Kirsi Reinikka

duck
13 January 2003, 00:18
Hei Kirsi,

Mielenkiintoinen aihe, voi olla etta ujoilta/liikkuvaisilta suomalaisilta ei niin helppoa ole saada materiaalia. Mutta kunhan kaytat kaikki kanavat, olethan ilmoittanut Finlandia News lehdessa ja muissa mahdollisissa suomi-australia lehdissa?

Miten muuten luokittelet, milloin on ihminen siirtolainen? Olen huomannut etta taalla on paljon sellaisia "levottomia" suomalaisia jotka viipyvat vain muutaman vuoden, tietaen etta eivat jaa pysyvasti.

Oletan etta projektisi on pidemman ajan juttu, ottaisin yhteytta myohemmin kun on muutto asiat saanut kuntoon, sinne pohjoiseen Brisin lahelle olisi tarkoitus muuttaa.

Onnea ja karsivallisyytta projektiisi!

kösse
13 January 2003, 02:10
Olethan varmaan ollut myös yhteydessä Turkuun Siirtolaisuusinstituuttiin?

Kirsi
13 January 2003, 06:16
Tervehdys sinne Espanjaan!

Siirtolaisinstituutti on tietoinen asiasta.
Kiitos kuitenkin muistuttamisesta. Kaikki asiaa edistävät mielipiteet otan ilolla vastaan.
Kirsi

Kirsi
13 January 2003, 06:23
Duckille myös tervehdys!

Tiedustelin mainitsemaasi seikkaa (kuka lasketaan siirtolaiseksi )suurlähetystössä viikko sitten. Minulle vastattiin, että käytännössä varmaankin ne suomalaiset, jotka ovat tulleet tänne resident-viisumilla ja viipyneet jo useita vuosia.

Yritän ilmoittaa mahdollisimman monessa julkaisussa. Ja myös toivon, että sana kiertäisi suomalaisten keskuudessa. Minulla on jo useita ehdokkaita, mutta lisää tarvitaan. Asuinpaikka ei ole este.

Ajallisesti toivon löytäväni kirjan ihmiset n. 3-6 kuukauden sisällä, jotta pääsen kuvaamaan ja puhuttamaan ihmisiä. Kaiken kaikkiaan arvelen projektin vievän minimissään kolmisen vuotta. Tämän vuoden aikana toivon saavani materiaalin kootuksi.

T. Kirsi

Kiinnostuneille: Kirsin kirjoittama novelli (http://www.kustannusliikesusi.fi/marraskuun_novelli.html) (löytyi Googlella helposti :)).

Tuomo
13 January 2003, 07:09
Kirsi: Olet muuten tuttu nimi! Olen nähnyt juttujasi suomalaismediassa, joskin nyt hatara muistini ei kerta kaikkiaan kykene muistamaan näiden tiedotusvälineiden nimiä. Olet ehkä kirjoittanut Keskisuomalaiseen tai Hesariin?

Kirjaprojektisi kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta. Älä unohda ilmoittaa täällä Etusivulla, kun kirjasi lopulta aikanaan julkaistaan, sillä voisin mielelläni hankkia siitä itselleni kappaleen.

Tuomo
13 January 2003, 07:12
Hahaa! Nyt muistan, kuka on Kirsi Reinikka. Vuoden 1995 lehtikuva (http://www.helsinginsanomat.fi/klik/arkisto/galleria/lehtikuva1995/95lehtikuva1.html) väitöskirjahuijauksesta kiinni jääneestä Carl Öhmanista on syöpynyt kuvana minunkin muistiini. Kuvan otti juuri Kirsi.

Kirsi
13 January 2003, 08:20
Netissä ei pysy salassa mikään!

Toivottavasti taustani ei ole este eikä edes hidaste sille, että kaipaan kontakteja ihan joka puolelta Australiaa.

Ville tosiaankin löysi yhden novellini ja Tuomo muisti oikein. Olen myös kirjoitellut artikkeleita suomalaisiin lehtiin vuodesta 1996 lähtien.

Siirtolaisen on pakko revetä moneen suuntaan...

Väittää
Kirsi

kösse
13 January 2003, 13:07
Täällä rannalla on nyt talvipappina 5v. Aussissa asunut pappi. Puhuimme jo tutkimuksesrtasi ja tulet saamaan yhteystiedot.

Tuomo
13 January 2003, 15:37
Originally posted by Kirsi
Netissä ei pysy salassa mikään!

Minulla(kaan) ei ole enää netissä yksityisyyttä... vaan harva kai meikäläisen tekemisistä kiinnostunut on... :rolleyes:

Itse olen aika lailla hulluna valokuvaukseen, joten en voi muuta kuin nostaa hattua valokuvaajalle, joka on kyennyt saavuttamaan Vuoden lehtikuva -palkinnon. Joinakin vuonna palkituksi on tullut minusta täysin tavanomaisia lehtikuvia, mutta esimerkiksi juuri tuo kuva Carl Öhmanista oli minusta ilmestyessään yksi parhaista ajankuvista.

Vielä vuosienkin kuluttua varsinkin jutun taustat tietävälle kuva välittää vahvaa tunnelmaa ja on sikäli erinomainen valo- ja lehtikuva.

Että sikäli minun kommenttini tekemällesi työlle on:
http://viestit.etusivu.net/old/icons/icon14.gifhttp://viestit.etusivu.net/old/icons/icon14.gifhttp://viestit.etusivu.net/old/icons/icon14.gif

Kirsi
14 January 2003, 02:41
Kösse

Valitettavasti minun on pakko rajoittaa australiansuomalaisten siirtolaisten kuvaaminen ja jututtaminen Australian rajojen sisäpuolelle. Eiväthän he muuten olisi australiansuomalaisia siirtolaisia:) Vai käsitinkö viestisi väärin?

Tuomolle

Kiitoksia vaan. Kehut ovat aina mannaa egolle:) Varsinkin näin vuosien jälkeen...

Kirsi

Kirsi
14 January 2003, 02:49
Hei Ville!

Nyt vasta tajusin, että kyselit tuolla muualla haluaisinko kuviani Etusivulle. Joudun valitettavasti vastaamaan ei kiitos. Jos voin kuitenkin myöhemmin palata asiaan tarpeen niin vaatiessa...?

Toivoisin toki, että siirtolaisilmoitukseni näkyisi jatkuvasti jossakin seuraavien kolmen kuukauden ajan ainakin. Tällaisenaan se taitaa tipahtaa pois näkyvistä ennen aikojaan...Onko sinulla mitään ehdotusta tai ratkaisua ongelmaan?

Kirsi

Tuomo
14 January 2003, 18:01
Kirsi, millaista laitteistoa käytät työssäsi? Tai tästä voisi oikeastaan jatkaa Valokuvia (http://viestit.etusivu.net/showthread.php?s=&threadid=821)-säikeessä...

Muistin lopultakin laittaa tuon Kirsin kirjoittaman alkuperäisen tiedotuksen kirjasta tiedotteeksi, eli se pysyy tässä "Elämää Australiassa" -foorumissa näkyvillä nyt useamman kuukauden.