PDA

View Full Version : suvaitsevaisuus

pirco
01 November 2002, 17:32
No, olipahan siinä aiheita.:shock

Otin kuitenkin tuosta tuon suvaitsemattomuuden.
Miten sen nyt ottais. Itselläni ei ole koskaan ollut tunnetta, ettei minua olisi hyväksytty, olen asunut monessa eri kaupungissa ja kahdessa eri maakunnassa.
Keskustelin juuri yhden arabin kanssa joka kehui kuinka ystävällisia Almeriassa ollaan hänelle. Jos olet lukenut tai kuullut uutisissa niin pari vuotta sitten täällä oli kovat tappelut, ja täkäläiset leimattiin rasisteiksi. Se riippuu paljon millä aluella olet ja mitä ihmiset ovat ennen kokeneet ulkomaalaisten taholta.
:)

Sarita
01 November 2002, 18:33
Ei kaikkea nyt niin kamalan vakavasti tarvitse ottaa, kunhan ehdottelin :rolleyes:

Siitä suvaitsevaisuudesta... Suurin osa tuntemmistani ihmisistä tässä pikkukylässä (jossa asuu hämmästyttävän paljon ulkomaalaisia eri puolilta maailmaa) ovat ystävällisiä ja suvaitsevaisia. Muttamutta... Pitempään kun on ja elää ja katselee (kolme ja puoli vuotta) alkaa huomata kaikenlaista hassunkurista. Osa ulkomaalaisista kohtelee paikallisia varsin ylimielisesti, eivät halua opetella kieltä jne. Lienee tuttu ilmiö vähän kaikkialla, missä on paljon ulkomaalaisia. Ja ne kaikkein ylimielisimmät ovat sitä mieltä, ettei mikään muu kansallisuus kuin oma ole mistään kotoisin. Kovin kummallisia asenteita ihmisiltä, jotka vapaaehtoisesti (?) ovat muuttaneet pois kotimaastaan.

Ja toinen vähän hätkähdyttävä havainto (täällä) on se, että vaikka paikalliset enimmäkseen ja useimmiten ovat hyvin ystävällisiä, avuliaita, ymmärtäväisiä ja sydämellisiä, niin jossain kulkee se raja, jonka jälkeen me olemme vain extranjeroja. Niitä kulttuurieroja... Monen kanssa täällä Álorassa olen jutellut aiheesta ja moni ulkomaalainen tuntee, ettei aina ole niin helppoa elää niin kuin haluaisi. Varsinkaan jos sattuu olemaan nainen. Vielä elää syvässä ne asenteet, että naisen paikka on kotona ja töissäkäymiseen, huvitteluun yms. tarvitaan miehen (isä, veli tai puoliso) lupa. Ulkomaalaiset vapaine tapoineen eivät oikein mahdu täkäläiseen ajatusmaailmaan. Enkä nyt tarkoita mitään ylenpalttista rietastelua vaan ihan normaalia tasa-arvoista elämää. Ja samanlaiseen asenteeseen törmää, jos nainen sattuu hallitsemaan itse omaa omaisuuttaan, perustaa yrityksen tms. Täkäläiset miehet voivat olla kiehtovia caballeroja, mutta että naisen kanssa muka pitäisi puhua oikein asia-asiasta... ehei. Se on vaikea pala.

Mitä siis peräänkuulutan noin yleensä on se, että onko se niin kamalan vaikeaa tässä maailmassa elää ja antaa toistenkin elää, yrittää antaa arvo kaikille ikään, sukupuoleen ja sitä rataa... katsomatta. Ehkä jonakin päivänä... :)

Tuosta vuodatuksesta huolimatta viihdyn erinomaisen hyvin ja päivät ovat toinen toistaan mielenkiintoisempia. Koskaan kun ei tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu... vai tapahtuuko ollenkaan :)

pirco
02 November 2002, 09:40
Niinhän se on, oma maa mansikka. Samoin se on tuo oman kansalaisuuden paremmuus myös espanjalaisten puolelta.
Kun asuu toisessa maassa niin sitten ajan kanssa huomaa, ettei kaikki omassa maassa kaikki ollutkaan niin hyvin(jos et ole jo lähtenyt pakoon (verot ym) maasta.

Tuosta luvan pyytämisestä huvituksiin. Minä asuin Espanjassa jo silloin kun piti ottaa "esiliina" mukaan kun meni jonnekkin. Jos asut pienessä kylässä moni asia on vielä takapajulla, varsinkin jos siellä on paljon ulkomaalaisia joiden vaikutusta vanhemmat pelkäävät.

Myös muista vapauksista. Mitä isompi paikka, sitä vapaampi saa olla. Mitä huomaamattomampi on sitä vapaampi .

Kun todella ystävystyt jonkun kanssa, oli espanjalainen tai joku muu ,niin siinä kansallisuudet häviää.

Olen muuten yhtä kauhuissani kuin sinä tuosta naisten pahoinpitelyistä ja tapoista kuin sinä.Siis perheväkivallasta.

kösse
02 November 2002, 09:51
Sarita. Tässä sitä voi kirjoitella oikein naisseurassa. Suvaitsevaisuus on hyvä aihe täälläkin. Torrehan on aika Babel kielien suhteen, mutta hyvin menee. Luulen, että monikulttuurisuus Suomen takametsissä on vähemmän hyväksyttyä kuin täällä. Nuorisotyöttömyys pitäisi saada alemmaksi kaikissa maissa, jotta nuorista ei tulisi syrjäytyneitä. Naisilla on täällä aika tehokkaat omat järjestöt ja he tekevä esim.hyvin edullisia matkoja sisämaahan. Kolme Torren naista, 1 oli vaimoni, kävi viime lauantaina tuolla Rondan takana vuorilla päivän matkalla ja se maksoi vain 21€. Ruoka kuului hintaan ja 3 miestäkin oli kuulemma mukana. Tämä oli Fuengirolan naisten järjestämä matka, jolle joskus otetaan mukaan seuran ja paikkakunnan ulkopuolisia. Hinta selittyy sillä, että järjestelyt hoiti vastavuoroisesti Rondan naisten yhdistys. Linja-auto oli aivan täynnä. Fuengirolan naisten yhdistyksen toimisto sijaitsee härkätaisteluareenasta 120m juna-aseman suuntaan. Ovat aina kuulemma hyvin mielenkiintoisia matkoja.

Sarita
02 November 2002, 11:04
Pirco ja Kössi ja kaikki muutkin

Mukavaa, kun Espanjassa voi sanoa "buenos días" aina siestaan asti - sopii mulle aamu-uniselle :rolleyes:

Juu, pirco, maaseudulla asun, vaikka Álora ei ihan kaikkein pienimpiä kyliä täällä olekaan (30.000 asukasta? - häpeä tunnustaa, etten tiedä ihan tarkkaan). Mutta eritoten kylän ulkopuolella asuvat "catetos" ovat vielä hyvinkin luutuneita asenteiltaan. Ystävällisiä, kyllä, mutta silti. Ja kun tieto, taito ja ajatusmaailma siirtyvät isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle, asenteiden muuttuminen vie aikansa. Ulkomaalaiset taas selvästikin aiheuttavat ristiriitaisia tunteita. Kaivattua rahaa he tuovat tullessaan, ja eritoten nuoremmat ovat innoissaan uusista vaikutteista ja ihmisistä ja ystävistä, mutta toiselta puolen uudet tavat ja ihmiset pelottavat. Niin kuin muuten, Kössi, luulen asian tilan olevan niissä Suomen takametsissäkin. Ja sitten on vielä tämä (minusta aivan ihana ja kunnioitettava) espanjalainen, tai erityisesti andalusialainen ylpeys. Moni paikallinen on kyllä tekemisissä ulkomaalaisten kanssa, auttaa, juttelee, nauraa, mutta luopumatta vähimmässäkään määrin omasta andalusialaisuudestaan. Ja niinhän se pitää ollakin, kunnioittaa toista ja arvostaa itseään.

Rannikolla on luultavasti helpompaa. Nythän se on täynnä ulkomaalaisia, ei pelkästään turisteja vaan myös vakituisia ulkomaalaisasukkaita. Ja kautta aikain luulen rannikkokaupunkien olleen suvaitsevampia kuin sisämaan. Tietysti, rannikollahan erilaiset ihmiset liikkuvat, laivat ja muut.

Silti viihdyn täällä hyvin, tervetuloa vain kaikki Áloraan. Se on kaunis pikkukaupunki ja 20 km:n säteellä on lähes kaikki maisemat mitä kuvitella saattaa. El Torcal, El Chorro, on järviä, mäntyjä, kalliovuoria, tasamaata, vihreää, autiomaata...
Eivätkä ne ihmisetkään - paikalliset tai me "guirit" - niin hirveän kamalia ole... ;)

Ja aurinko paistaa, tänäänkin! :cool:

tiajohanna
02 November 2002, 11:34
Sarita, en ole ennen kuullut Álorasta, joten hain vähän tietoa netistä. Utelias kun olen niin halusin tietää miltä siellä näyttää ;) Kivannäköinen paikka!

Yhdeltä kotisivulta (http://www.ayto-alora.org/index.htm) löytyi tämä tieto: Nº de Habitantes: En el casco urbano residen algo más de 8.000 personas, siendo el resto, hasta 14.000 (aproximadamente), residentes en barriadas anejas o en zonas rurales.

tiajohanna
02 November 2002, 12:24
Originally posted by kösse
Kolme Torren naista, 1 oli vaimoni, kävi viime lauantaina tuolla Rondan takana vuorilla... Ovat aina kuulemma hyvin mielenkiintoisia matkoja.
Ymmärrän hyvin! Ihastuin Rondaan viime vuoden toukokuussa siellä käydessäni. Piti alunperin olla vaan yksi yö, mutta pidensin vielä toisella, enempään ei ollut aikaa, kun kone kotia kohti lähti Málagasta.

Tulin Rondaan (Córdobasta) aamupäivällä ja ensi vaikutelma oli: "Mikä kauhea turistirysä" :eek: mutta illalla kun rannikolta tulleet auringonottajat olivat pakanneet kimpsunsa ja kampsunsa (paljon saksalaisia ja englantilaisia, jokunen suomalainen ja ruotsalainenkin) ja menneet matkoihinsa niin kaupunkiin (?) tuli ihan toisenlainen ilmapiiri.

Minulla on sekä hyviä että huonoja (enimmäkseen hyviä) kokemuksia turistiin suhtautumisesta Andalucíassa, mutta Rondassa oli jonkin verran tympeämpää kohtelua. Se on jossain määrin ymmärrettävää, koska turistit 'valtaavat koko kaupungin'.

Paikallisessa paperikaupassa sain seistä ja odottaa pitkän tovin, ennenkuin kassa edes vilkaisi minuun päin. Hänen mielestään oli tärkeämpää jutustella kaverinsa kanssa edellisen illan riemuista. Suu loksahti auki molemmilta kun aikani ihmeteltyä keskeytin tarinoinnin ja selvällä castellanolla pyysin saada maksaa postikorttini. :D Kun osaa kieltä niin saa aina parempaa palvelua, ja vaikka ei hyvin osaisi mutta jos yrittää niin kyllä se vaikuttaa myönteisesti kanssakäymiseen.

Zzeus11
02 November 2002, 16:15
Olen myös vähän Espanja hullu vaikken asukkaan siellä.
Kaikki uudet paikat kiinostaa vaikka Andalucia , varsinkin Nerjan alue, on suosikkini.

Löytyi tällainen linnki Alorasta.

http://www.hotcosta.com/cds/ar.html

Klikkaa kuvia niin suurentuvat!

Zzeus11
02 November 2002, 16:20
Tässä vielä toinenkin.

http://www.andalucia.com/province/malaga/alora/home.htm

Varmaan parhaita tietolähteitä netissä. etelä espanjasta, tämä www.andalucia.com

http://www.andaluciavacation.com/houses.html

Seuraavalla Espanjan matkallani löydätte minut sitten Casa Los Naranjosin parvekkeelta.

tiajohanna
02 November 2002, 17:09
Joo, www.andalucia.com kuuluu minunkin suosikkeihini samaten www.andalucia.org