PDA

View Full Version : Kuumuutta!

Nyt kevään edetessä täällä USA:n etelässä elohopea nousee pikkuhiljaa korkeammalle ja korkeammalle mittarissa joka päivä. Vielä toistaiseksi lämpötilat ovat olleet kohtuulukemissa (alle 30°C), mutta ehkä noin kuukauden kuluttua aletaan päästä lukemiin, jotka ovat varsin epämiellyttäviä (35-45°C). Samalla kosteusprosentti nousee helposti 75-85% tienoille erityisesti täällä Floridassa.

Tässä onkin useaan otteeseen välähtänyt mielessä kuva keväisen kalseasta Suomesta, jossa maa on vielä jään ja lumen peitossa. Ahh. Kummallista, että tuollaista voi kaivata.

Anni
09 April 1999, 21:49
Voi Sinua, Ville! Olet auttamattomasti koti-ikävissäsi: Kaipaat kylmää ulkona, mutta sitten nauttisit sisällä saunassa hikoilusta oikein kunnolla, kun Sinulla Floridassa on asiat toisin päin, eli ulkona on saunasi ja sisällä AC-pakkasesi. Valitettavasti tautiisi ei ole keksitty parannuskeinoa, sillä oletpa elämässäsi missä tahansa -- ellet nyt ihan muuta Ulkomaille-Ruåtsiin -- ovat asiasi väärin päin. Otan osaa.

Itse poden tautia vain osittain. Minua ei kuumuus ulkona erityisemmin häiritse, kun en ole asfaltinlevittäjä. Sen sijaan inhoan sitä ilmastoinnin vetoa ja monin paikoin äänekkyyttäkin, ja sitten kaipaan saunaa joka solullani!!

Siitä tuli mieleen, että heinä-elokuun helteillä voisimme luoda virtuaalisaunan: Keskustelijat kääntävät ilmastoinnin pois päältä ja hikoillessaan PC:nsä ääressä kuvittelevat olevansa saunassa. Juttu saisi lentää juuri saunan malliin. Alastikin saisi olla, ja elämä pysyisi silti ihan siistinä näin virtuaalimaailmassa. Sitä paitsi mehän olemme suomalaisia, jotka ovat sentään alastomia ihmisiä elävässä elämässäkin nähneet eikä vain TV:ssä. Me siis osaamme käyttäytyä saunassa. Eikä oluen nauttimistakaan vaikka kesken "löylyjen" olisi kielletty, kun se ei näissä löylyissä sydäntä rasittaisi.

Joops. Noin pahoin on minun laitani.

Tero
09 April 1999, 22:07
Ei liity kuumuuteen, mutta ilmastoon kuitenkin.Jos ette ole koskaan nahnyt tornadon jalkia, katsokaa kuvia tasta osoitteesta:

www.cincinow.com/art/tempart/news/tornado tai ehka:
www.cincinow.com/specials/twister/topstory1.shtml#pictures
Se meni muutaman kilometrin paasta mun entista Ohion taloa, jossa asuin 3 vuotta sitten.
Jos ei toimi, alkakaa www.cincinow.com ja siita haette tornadoa tai sitten cnn.com/WEATHER/

[This message has been edited by Tero (edited 09-04-99).]

[This message has been edited by Ville (edited 09-04-99).]

Lokari
12 April 1999, 06:56
Anni: sinun virtuaalisaunastasi muistuu mieleeni toissa kesä, kun asensin työnantajaltani ostamaani saunaa; sain sen pilkkahintaan kun sen hommannut suomalainen toimitusjohtaja palasi Suomeen. Olin koko päivän hikoillut palkkaamani sähkömiehen kanssa saunan asennuspuuhissa - päivä sattui olemaan kesän kuumin, heinäkuun neljäs. Lämpötila varjossa oli lähellä neljääkymmentä ja hiki lensi. Kun saimme saunan toimimaan, sähkömies meni kotiinsa ja minä saunaan. Olin kai liian malttamaton, kun en odottanut tarpeeksi pitkään saunan lämpiämistä; lauteille istuessani saunassa oli vasta noin 60 astetta. Ja ensimmäinen asia, mikä tuli mieleeni, oli se että täällähän on aivan kylmä!

Ulkona oli siis liian kuuma normeihini verrattuna: 40ºC on ihan liikaa. Ja saunassa oli liian kylmä saunan normeihin verrattuna: lämpötilan pitää olla ainakin 80ºC.

Nyt siis tiedän aseen liian kuumia päiviä vastaan: jos minulle tulee hiki pihätöissä, minun tarvitsee vain mennä saunan lauteille istumaan ja palelemaan 40 asteen kylmyyteen.

Tuomo
01 May 1999, 20:01
Anni: Viruaalisaunasi on hyvä keksintö! http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif Mutta jos kesästä tulee täällä Suomessa samanlainen kuin viime kesästä (sadetta, sadetta, sadetta, sadetta... oho, aurinko, sadetta, sadetta), niin virtuaalisauna PC:n ääressä voi olla hiukan vaikea toteuttaa teknisesti...

P.S. Nämä UBB-koodit ovat hankalia... Taas jouduin editoimaan viestiäni, kun naputin väärin tiedostonnimen tuohon hymynaamaan...

[This message has been edited by Tuomo (edited 01-05-99).]

Lokari
30 June 1999, 04:48
Meillä Georgiassa pitäisi näihin aikoihin olla jo kuumaa, noin 30-35 astetta, mutta ainakin kotikaupungissani Savannahissa oli tänään alle 25 astetta ja taivaan portit auki. Kotinurkillani tuli yli jalan (30cm) verran vettä muutamassa tunnissa, ja tulvia oli joka puolella. Oli jopa vaikea löytää kotimatkalla katuja, jotka eivät olleet poikki tulvaveden takia.

Oma töllini on onneksi jonkinlaisen kumpareen päällä, yli puoli metriä korkeammalla kuin naapuritalo, joten emme ole ensimmäisinä veden alla. Toisin on suomalais-englantilaisen ystäväperheemme laita; heidän kadullaan oli tänään vettä yli polven korkeudelle kun kahlasin heitä katsomaan, ja 10 senttiä vettä lattialla, aivan kuin lokakuussa 1994. Heillä lienee taas edessään monen viikon remontti niinkuin viimeksikin. Isäntä jo rupesi hakkaamaan vasaralla seinien alaosista siprakkaa (dry wall) pois, jotta vesi ei nousisi seinän sisällä liian ylös. Viimeksi se tulvan jo laskettua jatkoi kiipeämistään seinäfylleissä ja nousi toista metriä lattiasta; sen estämiseksi seinät pitää heti hakata auki. Mikä painajainen ja deja vu!

Vesi nousi nyt melkein sentilleen yhtä korkealle kuin viisi vuotta sitten; samat talot kärsivät ja samat pelastuivat kuin viimeksi. Kymmenen sentin korkeusero oli taas ratkaiseva. Jo nykyistä taloa ostaessani pidin yhtenä tärkeänä kriteerinä tontin korkeutta, ja nämä kaksi tulvaa nähtyäni en varmasti koskaan osta taloa alavalta paikalta. Nytkin kalvaa mieltä se tosiasia, että kerran, pari vuosisadassa tälle rannikolle iskee hurrikaani, joka peittää asuinalueeni tulva-aaltonsa alle. Tämä tapahtui 1800-luvulla useamman kerran, viimeksi vuonna 1894, mutta 1900-luvulla ei vielä kertaakaan. Enää tämä kesä aikaa! Mitähän Nostradamus sanoisi asiasta?

Anni
30 June 1999, 18:59
Lokari, tuntui hassulta lukea "Meillä Georgiassa"... Unohdin ihan, että Sinähän olet vain 4-5 tunnin ajomatkan päässä Atlantasta.

Meilläkin on ollut viileää, alle kolmenkymmenen. Ja satanut monena päivänä, mutta ei täällä sentään tulvia ole ollut. Nyt on kuitenkin niin upea auringonpaiste, että ihan väkisin vetää naamaa hymyyn.

* * *

Aiheen vierestä. Onko Savannah'issa useita suomalaisia yrityksiä? Oletko itse tekemisissä niiden kanssa? Atlantassa on kymmenittäin suomalaisten firmojen haarakonttoreita ja sadoittain suomalaisia niissä. Itse en ole koskaan tällä mantereella asuessani ollut suomalaisen firman palveluksessa.

Marianne
30 June 1999, 21:00
Heipä hei kaikille!

Pennsylvaniassa on ollut tosi kuuma ja ei ole satanut tippaakaa vettä meidän talon kohdalla. Parin kilometrin päässä satoi kaatamalla eilen illalla puolisentuntia ( paikallisia sadekuuroja!). Minä tosin taidan olla ainoa täälläpäin jota tämä helle ei häiritse. Mutta en tosin vie pikku poikaani ulos kuumimpaan aikaan. Sääli vaan kun kaikki kuivuu ja vettä ei viitsi ihan hirveesti tuhlailla kukkien kasteluun, kun ollaan veden säästö varoituksella.
Kosteuskin on sitä luokkaa että on vähän vaikea jopa hengittää(kun olis saunassa) jos yrittää ahkeroida ulkotöissä. Mutta enpä valita, otan tämän kuumuden enemmin kuin talven kylmyyttä.

Siis mikä sen mukavempaa kuin olla ulkona illalla ja nauttia tulikärpästen showsta ja tuntea tropiikin lämpöä iholla!

Lokari
01 July 1999, 02:38
Anni:Savannahissa on vain yksi suomalainen firma, josta voit lukea joko suomeksi (http://www.premierweb.net/users/tktuomi/lokari/au94kem6.htm) tai englanniksi (http://www.premierweb.net/users/tktuomi/lokari/au94kem1.htm) Lokarin arkistossa olevista Amerikan Uutisissa vuosia sitten ilmestyneistä jutuista. Itselläni tulee kymmenen vuotta täyteen kuukauden kuluttua Savannahin tehtaamme palveluksessa.

Tero
05 July 1999, 01:20
Koko maassa kuumaa tällä viikolla. Meillä 90-95 Fdeg. Kun on sata, uudella freonilla toimiva Saturnin ilmastointi ei juuri toimi.

4th of July on meidän kesäjuhla. Juhlimiseen meni 9 tuntia huvipuistossa. Nuorin on juuri ja juuri 42" pitkä ja pääsee joihinkiin tavallisiin härveleihin pikkuskidi-ride-juttujen lisäksi. Minä en juuri tykkää koko touhusta, mutta vesi-jutut virkistää. Pidin lompakkoa tällä kertaa muovipussissa. Vaikka saa Visakortti kastuakin. Varsinaisissa water-puistoissa on kiva käväistä, mutta polttaa helposti nahkansa ja on vaikea saada lapset väsyksissä kotiin. Niin nytkin oli monella: "mä tahdon.. mä tahdon" kuuluu joka puolelta lasten suusta.
Muita mun hommia on olla perheen kameli ja huoltojoukko.
Asuina ihmisillä on uimapukuja ja ehkä shortsit,teepaita ja sandaalit. Näkee liiankin selvästi mitä Big Mac ja Big Fries saa aikaan: 15 vuotiailla jo mahan kupu pömpöttää.
Lysti on $32 aikuisilta, alle 12v. on $16. Six Flags on aika saman tasoista monella puolella maata, Teksasissa niita on 3.Kauhistuttavin Mr Freeze harveli on pystysuoraa putousta.

silly
09 July 1999, 03:21
(katkerana) vai viela kuumuutta... taalla calgaryssa on ollut sietamattoman kylma vuodenaikaan nahden, paivan ylin siina kymmenen ja viidentoista valilla, vetta tulee kun aisaa, ja tuulikin kay. oli hyva ettei lahdetty canada dayna (1.7.) vuorille vaikka suunniteltiin, siella tuli parhaimmillaan 60 senttia lunta.

Lokari
15 July 1999, 04:32
Meillä Savannahissa on edelleen kylmää. Eilen tehtiin taas kaikkien aikojen alin päivän maksimi, vain 82ºF (28ºC). Normaali on 92ºF (33.3ºC).

Paikallisen TV-aseman sivu (http://www.wtoctv.com/weather/records/julrec.htm) kertoo muut heinäkuun ennätykset kotikaupungissani.

silly
16 July 1999, 03:05
ja lisaa valitusta: nyt taalla on vaan viis astetta lamminta! ja vetta tulee kun aisaa...

Lokari
23 July 1999, 03:49
silly: Antaisin mielelläni sinulle 15 näistä meidän 35 asteestamme, niin molemmilla olisi 20 astetta ja mukavat oltavat.

Tuo 35 asteen lämpötila sinänsä ei olisi mitään, mutta kun ilma on samalla kosteata, niin hiki lentää jo parin minuutin kuluttua ulkona työskennellessä. Ja tietenkin jätevesisysteemini (septic tank) meni tukkoon juuri keskellä kesää. Ei siinä auttanut muu kuin kaivaa salamavauhdilla uusi salaoja takapihalle ja laskea siihen rei'itetty viemäriputki joka taas vetänee likavettä pari kolme seuraavaa vuotta. Viimeksi sama homma tehtiin myös kesällä neljä vuotta sitten.

Ja kuin tilauksesta tänä kesänä on seudulla valtavasti moskiittoja eli hyttysiä, kai kolme viikkoa sitten olleen tulvan seurauksena. Ne ovat tosi äkäisiä, pistävät heti iholle laskeuduttuaan. Yksi lisäsyy pysyä toistaiseksi sisällä viileässä.

Anni
23 July 1999, 08:15
Lokari, onneksi keksit sentään tekemistä sisällä! http://viestit.etusivu.net/old/wink.gif

Tero
23 July 1999, 13:13
Kuumuus jatkuu, ja meidän nurmikko kuolee kun en ehdi kastella. Olemme lomalla Tanskassa 2 viikkoa.See you later.

Marianne
23 July 1999, 20:55
Niin se kuumuus vaan jatkuu täälläkin päin. Ja nyt on sitten kuivuus varoitus kaupanpäälle, siis sakkoja tulee jos peset autoasi tai kastelet nurmikkoa jne. Ravintoloissa ei saa automaattisesti antaa vesilasillista, ainostaan jos asiakas sitä pyytää, uima- altaita ei saa täydentää jne. En kyllä muista yhtä kuivaa kesää niin kauan kuin olen täällä asunut (19v). Onneksi oma kaivomme on vielä ihan normaali lukemissa, mutta joiltain on jo kaivot kuivuneet. Minä keräilen sadevettä tynnyreihin(rännin alla) je nekin ovat pysyneet tyhjinä, ei vain tule vettä taivaasta! Eilen meni vierestä ukkos myrsky, kuului vaan mutta ei näkynyt. Itse en ole mitenkään innostunut täkäläisistä ukkosista, mäen päällä kun asutaan, mutta nyt olis sellainenkin jo parempi kuin ei mitään. Ainoa hyväpuoli mikä tulee mieleen: ei ole tarvinnut leikata nurmikkoa viikkoihin.

Lokarille: Me tyhjennetään meidän septic tank kahden vuoden välein. Samalla he tarkastavat ettei ole mitään tukkeutumia syntymässä. Täällä suositellaan vuosittaista tyhjentämistä, mutta meistä joka toinen vuosi on ollut ihan tarpeeksi. Kun ensin muutettiin tähän taloon se tietenkin tukkeutui heti seuraavana kesänä, kuinkas muuten. Mutta sen jälkeen kun ollaan pidetty siitä huolta kaikki on ollut OK.

Terveisin, Marianne

Anni
24 July 1999, 20:01
Marianne, missä päin on "täällä"? Profiilistasi ei selvinnyt, oletko Kanadassa, USA:ssa, vai missä.

Meillä Atlantan tienoillakin on ollut kuiva alkukesä, mutta viimeisten parin viikon aikana on taas tullut vettäkin. Ja kuumaa ja kosteutta riittää. Huhhuh!

Lokari, onko Savannah'issa tai sen lähimailla uimarantaa?

Marianne
25 July 1999, 00:30
Pennsylvaniassahan minä olen, Philadelphiasta noin 1t 15min luoteeseen. Keskellä Amish kulttuuria. Eli supermarketeiden parkkipaikoissa on paikat hevosille ja rattaillekin.

momma
25 July 1999, 03:33
Marianne

Mielenkiintosta aluetta se Lancasterin seutu. Olimme juuri kevaalla viikonloppua viettamassa silla alueella. Yopaikkana oli Strassburg Inn. Oli tosi kiva nahda hevonen ja buggy parkattuna Supermarketin eteen sille varatulle paikalle. Sitten ajelimme Intercourse'sta suoraan Paradise'een, valilla taisi olla Bird-in-Hand.

Marianne
26 July 1999, 20:36
Hei momma, nyt sait aivan napakympin! Minä nimittäin asun 20min matkan päässä siitä Strasburg Inn'istä pienessä historiallisessa kaupungissa Lititz'isssä, olen myös asunut Lancasterissa. Vain kerran muutin vähän pitemmälle Lancaster Countista ja se ei kestänyt kauaa, sillä täällä on sitä jotain charmia jonka takia viihdyn niin hyvin.

Ja ettei menis ihan aiheen vierestä, täällä ei ole vieläkään satanut, eikä ole luvattu sadetta koko viikkona! Tänään kiellettiin myöskin kaikki ulko polttaminen olit sitten telttailemassa tai kotona.

Terveisin; Marianne

Lokari
02 August 1999, 05:43
Anni: onhan meillä Tybee Beach, joka on yksi itärannikon tunnetuimmista ja parhaista. Minulla olisi linkkikin Tybeen kotisivulle, mutta nyt näyttävät yhteydet olevan poikki kotisivuni serveriin Savannahissa, enkä saa yhteyttä Lokarin Linkkeihin.

Kirjoittelen tätä Torontossa, jossa olemme olleet isojen lastemme luona jo keskiviikosta asti parin NYCissä vietetyn yön jälkeen. Internetin mukaan Savannahissa on ollut poissaollessamme 36-38 asteen lämpötiloja, mutta siellä sentään on taloissa ilmastointi.

Torontossa oli lauantaihin asti noin 32 astetta päivisin, ja kun ainakaan vanhoissa taloissa ei täällä yleensä ole ilmastointilaitteita, niin öisin on hikoiltu. Lauantainen ukonilma sateineen viilensi ilmaa, ja nyt sunnuntaina on ollut suorastaan uskomattoman miellyttävä ilma. Edes hyttysistä ei ole ollut vaivaa; olisinkohan yhden tai kaksi tappanut.

Tässä rupeaa ihan tuntumaan siltä, että voisimme vaikka harkita muuttamista sieltä etelän pätsistä tänne valkoisten leveysasteille (ilmastoituun taloon). Kai sitä luntakin vähän sietäisi vastapainoksi sille, että voi edes kesällä istuskella takapihan patiolla.

Eläkepäivien vaihtoehtona tietenkin on kesämökki Kanadassa tai Alaskassa ja talvimökki Floridassa tai muualla etelässä.

Lokari
04 August 1999, 07:42
Olen vaimon ja nuorimmaisen kanssa takaisin kotona Savannahissa oltuamme 22 tuntia tien päällä. Torontosta Savannahiin auton matkamittariin kertyi vähän toista tuhatta mailia, joista suurin osa taittui noin 75 mailin tuntivauhdilla, mutta pariin otteeseen nopeus oli pitkään hitaampaa kuin reipas kävely.

Kotisivuni serveri näyttää olevan taas toimintakunnossa. Lokarin Linkeistä (http://www.premierweb.net/users/tktuomi/lokari/links.htm) löytyy linkki myös Tybee Beachin kotisivulle (http://www.tybee.com/~tybeelytes/tourism2.html), johon edellisessä viestissäni viittasin.

Lokari
11 July 2000, 17:20
Kesän 2000 'paras' aika on käsillä: sääkanavan kartat näyttävät taas kovin punaisilta. Toivottavasti Villen ilmastointilaitteet ovat teräkunnossa, kun Teksasiin luvataan sataa hipovia Fahrenheit-lukemia.

Meilläkin Savannahissa, Georgian Atlantin rannikolla, elohopea tai vaihtoehtoisesti digitaalimittarin lukema nousee iltapäivisin 90 asteen huonommalle puolelle. Pahinta on tuo iänikuinen kosteus ja se, että lämpötila pysyttelee öisinkin 80 asteen tuntumassa. Korttelin ympäri kävely nostaa hien pintaan, oli sitten päivä tai yö, ilta tai aamu.

Alla on pieni taulukko Fahrenheit-asteiden muuntamiseksi Celsius-asteiksi:
ºF ºC
32 0
50 10
59 15
68 20
77 25
82 28
86 30
90 32
95 35
100 38
104 40
Yksi F-aste on 0.5555... C-astetta.
Aikoinaan Suomessa opin, että helle alkaa 25 asteesta. Siis Fahrenheitin kahdeksankymppiset ovat hellettä, yhdeksänkymppiset helkkarin kuumaa, ja yli satasen lukemat ovat helvettiä (hell!).

No täällä Teksasissa yli sadan asteen lukemat ovat jokakesäisiä ja niihin on varauduttu. Ilmastointilaitteet toimivat, ja olen juuri muuttamassa taloon (Arlingtoniin, tuohon noin 20 minuutin ajomatkan päähän Fort Worthista) kuun vaihteessa. Talossa on uima-allas, joten pääsee vilvottelemaan aina välillä http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Marianne
13 July 2000, 02:09
Meillä täällä Pennsylvaniassa on ollut aivan upeat säät jo parin viikon ajan. Aamuisin on melkein kylmä, +10C(50F) ja päivisin +29C (+85F). Eikä ole kosteata. Ollan oltu ulkona niin paljon kuin mahdollista, niin ihanaa on ollut. Ja taivas on ollut niin sininen etten ikinä muista samanlaista. Yleensä on sen verran kosteata, että taivas on kuin harson takana.

Viime vuonna tähän aikaan oli kauhea kuumuus(+100F) ja kuivuus. Nyt jos sataa, niin on satanut yöllä!

On melkein liian kylmä käydä uimassa pojan kanssa. Miten selvisin suomen kesässä aikoinani? http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Momma, JO, eikö olekin ollut hienot ilmat?

sininen
13 July 2000, 03:24
Meillä pohjoisessakin on ihan mukavaa. Taitaa olla ensimmäinen kesä kymmeneen vuoteen, että olen heinäkuun täällä, enkä Suomessa.
Töissä on tukalaa, kun toimimme pikkiriikkisellä "front porchilla", jonne aurinko porottaa säälimättömästi iltapäivisin. AC:tä ei ole.
Kotiiin lähtiessä kestää aikansa ennenkuin pikkuinen autoni on viilentynyt siedettävään ajokuntoon. Ilmastointia tarvitaan koko kaksituntisen ajomatkan ajan. Tuntuu, että läskit sulaa työpäivän aikana.
Wishful thinking ??

JO
13 July 2000, 05:30
Juu Marianne, aivan uskomattomii ilmoi on pidellyt, on ensimmainen kesa taalla joten nama kuumat ilmat (90 & up) vaatii viel totuttelemist, mutta tykkaan kuumista ilmoista todella paljon.

Leena
13 July 2000, 21:36
JO, onpa kiva kuulla, että joku muukin on helteen ystävä. Minua ihmiset katsovat vähän kulmiensa alta, kun valittavat kuumuutta ja minä vaan huokailen, ai kun ihanaa! http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

TOC TOC ... Hulluja nuo suomalaiset!
- Asterix http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Täällä on nyt ollut yli 100°F (>38°C) päiviä jo viikon verran. Melkoinen uuni-ilma. Aina kun nämä kesäkuumat alkavat, alan miettimään, mitenköhän Portlandin tai Seattlen alueilta löytyisi töitä http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Vesa
19 July 2000, 03:34
Ville,lämpö on täällä länsirannikolla juuri sopivasti,25-30C. Mereltä puhaltelee raikas tuuli ja kuuma hiekka rannalla tuntuu mukavalta jalkapohjissa.
Kukapas töitä silloin edes ajattelee. Etenkin, kun vaimo on töissä. http://viestit.etusivu.net/old/smile.gif

Lokari
19 July 2000, 06:45
Vesa, muistelen kaiholla British Columbian ilmastoa. Ei siellä tarvitse ilmastointilaitteita juuri ollenkaan, eikä minulla niitä siellä koskaan ollutkaan. Joskus heinäkuussa oli nukkumaan mennessä hieman liian lämmintä, mutta 3ww3w3w3w3w3w3w3w3w3w3w326yt (kissani juuri sanoi sanottavansa kävelemällä näppäimistöllä) - siis avaamalla ikkunat oli aamuyöllä jo viileämpää.

Toista on täällä etelässä: ilmastointilaite jauhaa yötä päivää, ja tässä pitää tasapainotella hien ja vilun välillä. Toisaalta on hiki kostean ilman takia, toisaalta nytkin ranteita ja polvia paleltaa venttiileistä uilottavan kylmän ilman takia. Muuttoa lännelle harkitaan, kunhan poika pääsee koulusta ensi keväänä. Minustahan tuli itsenänen yrittäjä pari kuukautta sitten, kun Kemiran tehtaan ostanut amerikkalaisyhtiö antoi koko IT-osastolle loparit, eli olen nyt siis vapaa valitsemaan asuinpaikkani vaikkapa ilmaston mukaan.

Marianne
19 July 2000, 20:18
Minäkin olen sellainen hullu suomalainen, joka tykkää kuumuudesta. Tänään on vaivaiset +17C ja sataa vettä. Kun tulin keskipäivällä kotiin palelin sen verran, että nyt istun verkkareissa ja polartek pusero päällä ja villasukat jalassa. http://viestit.etusivu.net/old/biggrin.gif Missä ihmeessä ovat ne kunnon kesä säät? Jäänyt sinne Villen luokse?

Tero
20 July 2000, 02:30
Jotta Lokarista tulee sitten Lännen Lokari...

Lokari
20 July 2000, 07:23
Tero, älähän nyt nuolaise, ennenkuin tipahdan. Asuin yli 15 vuotta lännellä, ja edelleen, yli kymmenen iistissä viettämäni vuoden jälkeen kaipaan yhä länsirannikon risukoita. En ole sanonut muuttavani sinne, mutta se vaihtoehto kyllä liikkuu mielessäni. Tyynen Meren lohet ovat edelleen mieliruokaani...

Vesa
20 July 2000, 09:01
Lokari ja muut lännelle muutoa suunnittelevat: Tässä kuva serkustani Suomesta Joensuusta, kun olimme kalassa Vancouverin saarella Port Albernissa.
http://pix.etusivu.net/arch0202/mauri.jpg

Lokari
23 July 2000, 04:33
Vesa, noita juuri kaipaan!

Seija
27 July 2000, 12:03
Terveisiä Vantaalta! Olemme suunnittelemassa muuttoa Calgaryyn. Tällä palstalla taisi ollakin joku sieltäpäin.

Haluaisin tietää, onko Calgaryssa jotain erityistä Suomalaisten toimintaa, erityisesti lapsille. Lapsemme ovat viimeisen 10 Suomessa vietetyn kuukauden aikana oppineet jo melko paljon Suomea (muutimme tänne Vancouverista) ja olisi sääli, jos kielitaito ruostuisi käytönpuutteen vuoksi. Valitettavasti emme ottaneet kaksikielistä linjaa silloin kun lapset syntyivät.

Täällä paistaa muuten aurinko tänään;-)
Seija

Lokari
28 July 2000, 18:44
Vesa, ostin eilen kokonaisen lohen (miinus pää ja sisälmykset) paikallisesta supermarketista (Kroger), joka lennättää niitä tuoreina Alaskasta. Niitä ei siis ole missään vaiheessa pakastettu, vaan ne matkustavat tuon noin 8000 kilometrin matkan jäiden seassa. Alaskasta on muuten Savannahiin pitempi matka kuin Helsinkiin, pallokartasta mitattuna.

Ostamani lohi on luullakseni coho, ja se painoi noin 6 paunaa (2,7 kg). Hinta oli $1.99/lb (28 mk/kg) eli maksoin kalasta $12 (76,50 mk). Mitähän lohi maksanee Suomessa?

Vesa
28 July 2000, 23:09
Lokari,eipä ollut lohen hinta paljoa sen kalliimpi kuin meillä. Sokeye salmon on melkein puolet kalliimpaa,mutta en osaa sanoa,onko se sitten niin paljon paremman makuista.

Eilen avattiin mereen laskeva mahtava Fraser joki puoleksi päiväksi ammattikalastajille.
Katselimme rannalta kun kalastuslaivat risteilivät joella ja nostelivat lohia .
Urheilukalastajille limit oli 2 kalaa per henkilö.

Ammattikalastus on mennyt tosi huonoksi bisnekseksi valtion rajoitusten takia. Suurin osa pienemmistä aluksista on myytävänä.

Lokari
22 April 2002, 06:08
Savannahissa on ollut viime päivinä todellinen helleaalto: jo useana päivänä maksimilämpötila on ollut yli 30ºC, lauantaina ja sunnuntaina se oli jopa 32-33 astetta. Alkavalle viikolle on sentään ennustettu vain noin 25 celsiusasteen lämpötiloja. Toivottavasti voimme kääntää ilmastoinnin pois päältä vielä noin kuukaudeksi.

cosmichd
27 February 2004, 00:20
Vetylastissa oleva rekka palaa 6-tiellä Lappeenrannassa

Vetylastissa oleva rekka on kaatunut ja syttynyt tuleen 6-tiellä Lappeenrannassa lähellä Mustolan liittymää. Kukaan ei ole loukkaantunut onnettomuudessa. Tie on katkaistu liikenteeltä toistaiseksi.

Pelastustöitä johtavan palomestarin mukaan rekan annetaan palaa, koska räjähdysvaaran vuoksi palomiehet eivät voi mennä 200 metriä lähemmäksi onnettomuuspaikkaa. Ajoneuvoyhdistelmän lastina on 140 vetypulloa kahdessa kontissa.

(STT)

Lokari
27 February 2004, 01:49
Se siis yhtyy happeen ja tuloksena on vettä. Ja palo pitäisi sammuttaa vedellä :rolleyes:

Tero
07 June 2004, 23:59
Alkaa olla kuuma, ja ilmastointi on tarpeen.

Onko teidän huusholleissa sellaista peliä, että vaikka termostaatin kuinka monta kertaa päivässä veivaa alas 80 asteeseen, se menee heti melkein itsestään 86 asteeseen? :confused:

"Alas 80" asteeseen? Meillä termostaatin asetettu lämpötila on jossain 74F/23C tienoilla yleensä (vaikka A/C harvoin pystyy pitämään lämpötilan siinä päiväaikaan).

Sähkökatkoksen aikana yläkerran lämpötila oli päiväaikaan 88F/31C ja se oli täysin sietämätöntä.

Onko muuten kenelläkään Etusivun Suomen suomalaisella ilmastointia talossaan/asunnossaan?

hollerissaelaja
08 June 2004, 13:40
Alkaa olla kuuma, ja ilmastointi on tarpeen.

Onko teidän huusholleissa sellaista peliä, että vaikka termostaatin kuinka monta kertaa päivässä veivaa alas 80 asteeseen, se menee heti melkein itsestään 86 asteeseen? :confused:
Täällä pitää kesällä laittaa termostaatti 73-75F, muuten ilmankosteus nousee sietämättömäksi. Asiasta tietävien (http://healthlink.mcw.edu/article/1031002357.html) mukaan ilmankosteuden sisätiloissa pitäisi olla < 60% (ainakin puurakenteisissa taloissa), muuten voi pitemmän päälle tulla homevaurioita yms. muuta mukavaa.

Eija
08 June 2004, 14:09
Täällä pitää kesällä laittaa termostaatti 73-75F, muuten ilmankosteus nousee sietämättömäksi. Asiasta tietävien (http://healthlink.mcw.edu/article/1031002357.html) mukaan ilmankosteuden sisätiloissa pitäisi olla < 60% (ainakin puurakenteisissa taloissa), muuten voi pitemmän päälle tulla homevaurioita yms. muuta mukavaa.

Sisareni, jonka astmasta mainitsin toisella palstalla, on karsinyt Suomessa, monta vuotta tyoskennellessaan sairaalan tiloissa homeisesta ilmasta. Paljon on siella pintoja maalattu tai jopa kokonaan uusittu. Lieko tuo vuosia homeisessa ymparistossa tyoskenteleminen aiheuttanut hanen astmansa?

Hemppa
08 June 2004, 22:13
Onko muuten kenelläkään Etusivun Suomen suomalaisella ilmastointia talossaan/asunnossaan?

Viittaa. :)
Pakko olla, myös autossa. Kuolisin tänne muuten.
No, varmaan 95%:lla täällä asuvista löytyy sekä kotoa että autosta...

Äh, tarkoitin - olisi siis pitänyt myös sanoa niin - "Suomessa asuvilla suomalaisilla" :). Sillä olenhan minäkin "Suomen suomalainen" siinä mielessä, että olen siellä syntynyt ja kasvanut.

Käsittääkseni ilmastointilaitteet on yleistyneet Suomessa viimeisen kymmenen vuoden aikana jonkin verran kauppojen ja yritystilojen ulkopuolellakin (ts. autoissa ja kodeissa).

Lokari
09 June 2004, 02:38
Täällä Torontossa oli ensimmäisen viikon tänne saavuttuamme lämpötila päivisin 20ºC ja öisin alle 10ºC, mutta tänään tuli jostakin, luultavasti Amerikan puolelta tosi helleaalto ja lukemat nousivat yli kymmenellä asteella. Mökillä tuli yläkerrassa ja keskikerroksessa hiki, mutta alakerrassa (basement) oli viileää. Täällä kaupunkiasunnossa ei ole ilmastointilaitteita, mutta toistaiseksi olo on vielä siedettävä näin iltasella. Peittoa tuskin kuitenkaan tarvitsen yöllä. Jos kesällä tulee tukalaa, voinemme mennä ilmastoituun autoomme nukkumaan :rolleyes:

Eija
09 June 2004, 14:16
Onnea uuteen kotiin ja uuteen lukuun elämässänne, Lokari ja Malla! :)

toivoopi Eija

Hemppa
21 June 2004, 21:07
No niinpä tietysti, Ville! Ei oikein mulla tuo luetunymmärtäminen toiminut!
No, ilmeisestikin autojen ilmastointi alkaa sielläkin yleistyä, sillä sisareni perheen hankkimassa uudessa autossa on sellainen, ja nyt myös vanhempani ostivat uuden auton ilmastoinnilla varustettuna. :) Toivottavasti nyt sitten tulisi hellettä jotta saisivat nauttia ilmastoinnissa ajelusta!

Lokari
09 July 2004, 01:01
Kirjoitin tasan kuukausi sitten, että Torontossa oli lämmintä. Se helleaalto kesti noin yhden päivän, eikä sen koommin ole tarvinnut hikoilla, ei tosin palellakaan. Päivisin on lämpötila siinä parinkymmenen hujakoilla, toisinaan yli, toisinaan ali. Sateita on saatu ihan omiksi tarpeiksi. Nautimme Mallan kanssa helteettömästä kesästä suunnattomasti kaikkien Savannahissa hikoiltujen kesien jälkeen :glasses:

Hemppa
09 July 2004, 18:24
Ymmärrän oikein hyvin miten Lokari perheineen saattaa nauttia hiukkasen viileämmästä kesäsäästä! Nää Georgian kesät ovat vähän enemmän kuin lääkäri määrää. Kävimme viime viikolla Minnesotassa "jäähyllä", kyllä oli siellä ihanan viileää! Olisin voinut jäädä sinne syyskuuhun asti. :)

Zzeus11
09 July 2004, 18:54
Mina taas toivon helle aaltoa etela ontarioon ens viikon lopuksi.
En halua olla ainoa jolla shortsit ja sandaalit, vaikka 60F on minulle ihan mukavaa en halua olla ainoa jolla ei ole pitkia housuja jalasssa.

Taalla juuri luvattiin normaalia lampoa n 91-93F muutamaksi paivaksi, sitten taas kuulemma lampenee...98F luvassa, saas nahda onnistuuko.

Seuraan Ottawan ja Toronton saailmoituksia tarkkaan, shortseja saa monella erillaisella kangaspaksuudella, haluan ottaa oikeat mukaan.

Leena
09 July 2004, 20:11
Ainoan kerran, kun olen käynyt Torontossa, joskus yli 15 vuotta sitten (paitsi, mitä nyt joitakin kertoja lentokentällä Suomeen matkalla) oli siellä todella kuumaa. Meillä oli pikkuinen popup-camper ja hikoiltiin kuin saunassa.
Tosin kuumahan voi olla missä vaan. Viime kesänä Suomessa kansa hikoili, kun minun mielestä se oli juuri sopivan viileää ;)

Tero
14 July 2004, 00:33
Voin raportoida, että Leena on nyt aika kuumassa. Meillä on laitos jossa voi kokea ahtaanpaikankammoa, korkeudenkammoa ja pyörtyä kuuumuudesta kaikki samalla kertaa. St Louis Arch. :shock:

Hemppa
14 July 2004, 20:58
St. Louisin kaarihan on, kuten kaikki tietysti tietävät, Eero Saarisen kynästä. Portti länteen! Sinne en kyllä haluaisi jäädä jumiin! :shock:

Ei ole lämmöstä puutetta näillä mainkaan: tänään mittarissa vaivaiset 37 astetta. En tykkää, en.

Tero
19 July 2004, 13:58
On ollut jopa viileyttä pari aamua. Kastelin silti nurmikkoa. Elokuu yleensä kuuma ja sateeton, vaikka kosteaa voi olla.

Sipriina
20 July 2004, 14:51
..... tänään mittarissa vaivaiset 37 astetta. En tykkää, en.
Voi jesses Hemppa, tuossa elämäntilanteessa mie varmasti muuttaisin pakastimeen asumaan! Kuinka te kansalaiset oikein kestätte siellä? :shock: Minä olen valitellut koko kesän näitä kurjia ilmoja täällä mutta mieluummin näin päin kuin hitaasti grillaten kypsäksi!

Sitä paitsi täällä on tänään aivan ihana kesäpäivä.... +22 lämmintä, aurinko paistaa ja lämmin kesätuuli hyväilee. Illalla raahaan simasuuni Portchesterin linnanraunioille romanttiselle kävelylle.... korvasta pitäen, sillä mieluummin se mies istuisi töllön edessä kuin kävelisi vanhan eukkonsa kanssa julkisilla paikoilla!!! :rollin:

FINSKI
21 July 2004, 21:22
Tero,

En tieda missapain asut, mutta meillapain paukku 40C raja. Lauantaina kun mentiin kaverin synttaribileisiin, pankin mittari kadun kulmassa naytti 105F (40.5C). Etta sillei... :nut:

Later, Jari

Hemppa
21 July 2004, 22:14
Sipriina,
ihan kateeksi käy teidän kesälämpötilojanne!
Tuosta pakasteeseen muuttamisesta: mä käyn töissä pakasteessa! Täällä toimistossa muutamat haluaa pitää ilmastoinnin niin kylmällä, että minä puolestani joudun pitämään pientä lämmitintä jalkojeni juuressa! Ja villatakki päällä, siltikin usein sormet kohmeessa. :nut:

Kotona sentään saa itse määrätä kuinka viileässä haluaa olla. Tänään on 36 astetta, mutta kosteusprosentti alle 30, mistä syystä tulisi olla onnellinen! Ei usein satu näin kuivaa ilmaa tänne kesäaikaan. Toisaalta sitä sadetta pitäisi ruveta saamaan pikkuhiljaa, kun viimeksi satoi kunnolla kaksi viikkoa sitten. Ei sitten koskaan hyvä... :D

Jaana2
21 July 2004, 22:24
Heheh, Hemppa. Tuo on just sitä ikuista työpaikkamutinaa, liian kuuma tai liian kylmä toisilla :D Nyt olen osastolla, missä kaikki on todella kuumaverisiä ja kerrankin ei tartte tapella ilmastoinnin kanssa, nyt se on hieman liian viileällä. Kuumaa kahvia kuluu päivän mittaan. Olen mieluummin hieman liian kylmä, mutten koskaan halua olla TOO HOT.

Aletaan olla normaaleissa elokuun alun lukemissa; ulkona on 35°C, mutta 100°F ei siis ole vielä mennyt rikki (tosin joku sanoi, että yhtenä päivänä ilmeisesti kesäkuun lopussa olisi jo ollut 100°F tai lämpimämpää).

Vähän aikaisin lämmintä tänä vuonna... ulkona on tällä hetkellä 102°F eli 39°C! :o

Voep tulla lämmin kesä; kuten edellisestä viestistä näkyy, viime kesänä ei vielä heinäkuussakaan ollut juuri 100°F päiviä! It's global warming, u see...

Jaana2
17 April 2006, 23:36
Ystävämme Teksasista vietti täällä Pääsiäisen ja ihastui meidän säähän. Ei olis millään halunnut lähteä takaisin kotiin, koska siellä on hänen mielestä liian kuuma. Nyt miettii tänne muuttoa..:rolleyes: , mitä en usko, on sieltä kotosin näes Teksasista ja siellä hyvä duuni.

Lissu
18 April 2006, 21:31
Samat sävelet täällä, 100 F näyttää olevan mittarissa, varjossa! :nut:
Tulin äsken tunnilta (vielä koepäiväkin kaiken huipuksi!) ja kävelin kampuksen läpi, noin pari mailia mennen tullen. Onhan se mielenkiintoista kävellä kuumassa auringossa... Vettä kuluu, ei niinkään kahvia auringonpaahteessa. ;)
Sanoin tutulle, etkö kaipaa Wisconsin'iin (on sieltä tullut), hän nauroi ja sanoi että pääsiäisenä oli sukua käymässä sieltä täällä eka kerran. Olihan heille shokki Teksasin lämpö... :rolleyes:

Eija
18 April 2006, 22:02
Huh!! Onpas siellä Teksasissa kuumaa!! :shock:

Täällä Virginiassa on kuin Suomen juhannus - miinus hyttyset! :D Eilen satoi vettä, ja se puhdisti ilmaa keltaisesta siitepölystä.

Tänään olen tosiaan saanut nauttia valtavan kauniista, kirkkaasta auringonpaisteesta. Taivas on ihan sininen. Kaksi keltaista monarkkiperhosta lentelee toimistoni ikkunan ulkopuolella. Virginian (ja Pohjois-Karoliinan) virallinen kansallispuu, dogwood, valkoisine kukkineen ilahduttaa ja antaa silmilleni ruokaa. Atsaleoita on punaisina, violetteina ja valkoisina kumpuloina siellä täällä antamassa väriä, sateen ansiosta henkiin heränneen ruohomaton vihreydessä. Tulppaanit tosin vetelevät viimeisiä henkiään, mutta vielä nuokkuu muutamia keltaisia, punaisia, pinkkejä ja valkoisia sisupäitä tuolla vihreitten liljakukkien varsien seassa. Ulkona on ihan tyyntä, hiljaista, rauhallista, vain silloin tällöin sininen (bluebird) tai punainen (cardinal) lentää istumaan korkean hemlock-neulapuun oksalle ihmettelmään, mistä löytää keväänsä kumppani. :)

Elämä on ihanaa! Mitä muuta voisi toivoa?

Työpäivä on kallistumassa iltaan, on aika sanoa jäähyväiset virtuaaliystävilleni ympäri maapalloa! See you tomorrow! :wave:

Sipriina
20 April 2006, 20:36
... mutta mitä ihmeen kuumuutta? :wry:

Täällä on taas tätä!

http://pix.etusivu.net/new/umbrellas400.jpg

Pakaasit pakattu jo... minnehän karkaisin? :rolleyes:

tiajohanna
21 April 2006, 09:33
Tutulta näyttää, Sipri, lipussa vaan eri värit. Tänään tosin paistaa aurinko (kuten joka toinen päivä) mutta tuollaisiin lämpölukemiin ei täällä Pohjolassa pääse kuin saunassa! :D Ihan hyvä niin, yli 30 astetta on minulle liikaa, vaikka lämmöstä tykkäänkin. Onko Perussa lämmin?

Kun heräsin aamulla, huomasin heti, että jotain on vialla. Ilmassa leijui hajonneen ilmastoinnin tai avoimen oven tuoksu. Niinpä kiirehdinkin alakertaan katsomaan, onko meidät ryöstetty vai mikä on vialla. Onneksi ovet olivat kiinni, "vain" ilmastointi oli taas hajonnut. Sisällä oli 85°F ja tietokoneet huusivat armoa :D. Öljysin kompressorin pysähtyneen tuulettimen, ja taas toimii :).

Krissy, tuo Siprin viesti oli huhtikuulta! ;)

--

Ei auttanyt vehkeen öljyäminen pitkän päälle :( ... tuuletin pysähtyi taas, joten rikki on! Soitin jo pariin huoltopaikkaan, ja pääsevät korjaamaan (vaihtamaan uuteen) vasta huomenna :eek:. Onneksi makuuhuoneessa on eri jäähdytinyksikkö joten nukkuminen sentään onnistuu. Fionan ja Eamonin täytyy myös majoittua sinne tänä iltana.

tiajohanna
06 August 2006, 22:10
Minä haluan takaisin Meksikoon! Täällä on liian kuuma. :rollin: Ihan meinasin läkähtyä tänään kun mittari näytti 33 astetta (varjossa!).
Mitä se semmonen konstailu on? Ei vaan, en valita (ihmettelen vaan): mieluummin plussaa kuin miinusta. :)

Leena
07 August 2006, 02:52
Täälläkin on mittari näyttänyt jo viikkokaupalla yli 30. Välillä oli tosin ukkoskuuroja ja sadetta, joten nurmikko ei ole päässyt palamaan, vaan vaatii leikkausta ainakin kerran viikossa.
Tulin juuri Annien kanssa lenkiltä. Hautausmaalla oli kaksi iloista vasikkaa. Annie aikoi näyttää karjakoiran taitojaan, mutta pyysin sen pois. Menin kantelemaan naapurille, jonka veljen karjasta ne teinivasikat olivat karanneet.
Äiti-lehmä huuteli niitä aidan toisella puolella. Naapuri sanoi, että sama kaksikko oli ollut seikkailemassa parisen kuukautta sitten. Olivat hypänneet aidan yli. Kai se ruoho on vihreämpää aidan tällä puolella. Tyypillisiä teinejä löytyy näköjään karjalaumastakin.:D

Puoliyö ja—hohoo—vain 26°C ulkona!! :) Hyvä juttu, kun me ollaan paljolti ilmastointilaitteettomia. Tai tällä hetkellä se toimii, mutta voi pysähtyä minä hetkenä hyvänsä. Toimii 20-40 minuutin pätkissä. Parempi kuin ei ollenkaan. Aamulla pitäisi tulla korjaaja.

Marianne
07 August 2006, 14:01
Nyt kylmeni ilmat meillä. Aamulla on vain +20C ja päivisin hädintuskin +31C. Isoin eron on kun kosetus prosentti meni alas. Sen takia ihan palelelee. :D

Ilmastointi saadaan kuntoon ilmeisesti vasta torstain tienoilla!! :o Vähänkö on kuuma! "Riggasin" juuri makuuhuoneen vanhan ikkunailmastointiyksikön toimistohuoneen ikkunaan. Täällä oli 92°F/33°C sisällä, eikä tiedostopalvelin (joka tuottaa eniten lämpöä) ole edes päällä - käänsin sen jo eilen pois ylikuumenemisriskin takia.

Tuntuu, että ilmastointilaite auttaa, lämpötila on parissa minuutissa pudonnut 89°F/31.6°C:iin. Vilpoista!

Olohuoneessa jyrisee jykevä "contractor grade" ilmankierrätin (ISO tuuletin), ja yläkerrassa on erillinen ikkunayksikkö ja pari tuuletinta :rolleyes:, joten näillä ehkä selviää loppuviikkoon asti.

Miksi ihmisten pitää asua näin kuumassa paikassa? :confused:

juho
08 August 2006, 06:35
Tervetuloa takaisin Suomeen! :D

Jaana2
08 August 2006, 12:36

Ei tarvitse. Voihan sitä muuttaa. :cool:
Kamalaa kuulla, että joudutte olemaan ilman ilmastointia monta päivää. Pari tuntiakin on jo liikaa sielläpäin. Talo muuttuu miedon saunan lämpöiseksi ja oloiseksi tunnin sisään jo. Ei pelkät tuulettajat riitä.. I feel for you Ville.

Ei tarvitse. Voihan sitä muuttaa. :cool:Riippuu siitä, haluaako sitä asua perheen kanssa vai ei ;). No, ei tilanne ehkä ihan noin ehdoton ole, mutta pariin seuraavaan vuoteen—ellei ole tosi hyvää syytä kuten esim. työ—tuskin muutto olisi kovin mahdollinen tai edes käytännöllinen. Toinen asia on paikka. Minne sitä muuttaisi? Lähes kaikkialla USA:ssa—ehkä Oregonin/Washingtonin rannikkoa lukuunottamatta (Kaliforniaan en minäkään halua enää takaisin)—kesät on melko tukalia. Suomeen en usko, että koskaan muutamme, mahdollista pidempää (esim. ~puoli vuotta jossain vaiheessa) oleskelua lukuunottamatta.

Epätoivo jatkuu... yläkerta on barrikoitu mustista jätesäkeistä leikatuilla, seinään ja kattoon niitatuilla "verhoilla". Yläkerran puolella on ikkunajäähdyttimen ansiosta mukava lämpötila, alakerran puolella sauna. Huoltoporukka tulee kello 8:30 huomenna aamulla asentamaan uutta laitetta, joten toivottavasti torstai-iltana lämpötila on jälleen inhimillisempi...

Eija
09 August 2006, 15:01
Yrittäkää nyt jotenkin jaksaa. :( Miten se remontti jatkuu uudessa kodissanne? Pianko muutatte?

Toinen asia on paikka. Minne sitä muuttaisi? Lähes kaikkialla USA:ssa—ehkä Oregonin/Washingtonin rannikkoa lukuunottamatta (Kaliforniaan en minäkään halua enää takaisin)—kesät on melko tukalia. Suomeen en usko, että koskaan muutamme, mahdollista pidempää (esim. ~puoli vuotta jossain vaiheessa) oleskelua lukuunottamatta.

Sepäs se, Ville! Minne muuttaa? Yksi virginialainen ystävämme muutti naimisiin mentyään South Dakotaan uuden miehensä maatilalle. Siellä on talvella kylmä ja kesällä kuuma! :eek: Aina ei riipu valtion sijainnista millainen sää siellä on, usein se riippuu esimerkikisi kuinka korkealla vuoren huipulla asuu tai kummalla rannikolla, idässä vai lännessä asuu. Useimmat ihmiset kai haluaisivat asua Hawaiin tapaisessa ilmastossa, joka on vuoden ympäriinsä ihanteellinen. Vain Marianne haluaisi muuttaa kuumempaan asuinpaikkaan! ;)

Itse olemme suunnitelleet muuttoa (pienentääksemme huushollia) siitä saakka, kun nuorimmaisemme muutti pois kotoa. (Happy Birthday today to our Tom! :)) Hankaluutena oli monta vuotta, että kaksi lapsistamme lastenlapsinemme asuivat ihan lähellä. Nyt vanhin tyttäremme on muuttanut Pohjois Karoliinaan, ja olemme kovasti ihastuneet tuohon osavaltioon. Ken tietää, ehkä muutamme viileämpään etelään... :D

Yrittäkää nyt jotenkin jaksaa. :( Miten se remontti jatkuu uudessa kodissanne? Pianko muutatte?Eh-heh-heh ;). Hiljaa hyvä tulee :rolleyes:. Restaurointi+pieni vauva+bisnes=ylittää käytettävissä olevan ajan. Varmasti vielä ainakin 4-6 viikkoa töitä jäljellä talolla. Ilmastointifirma on saapunut, joten muutaman tunnin kuluttua pitäisi talossa olla *kylmää*. Pidetään lämpötila pari päivää 67°F:ssa tämän kokemuksen jälkeen ;).Sepäs se, Ville! Minne muuttaa?Hawaiji olisi säänsä kannalta mukava, mutta luulen, että siellä voisi muuten (pidemmän päälle) olla tylsää... tulee »island crazy» ;). On aika jännää sinänsä, että tätänykyä ei ole enää kovin selvää minne sitä muuttaisi, jos voisi muuttaa minne tahansa. Veden lähellä olisi kiva olla, mutta toisaalta monet veden lähellä olevat paikat on sitten hurrikaanialuetta. Pohjois-Karolinaa mekin ollaan harkittu. Mutta kuten sanoin, ainakaan muutamaan vuoteen tuskin muutamme, ellei jokin tosi hyvä syy muuttoon kannusta.

Eija
09 August 2006, 16:11
Eh-heh-heh ;). Hiljaa hyvä tulee :rolleyes:. Restaurointi+pieni vauva+bisnes=ylittää käytettävissä olevan ajan. Varmasti vielä ainakin 4-6 viikkoa töitä jäljellä talolla.

Jos Inge lukee tätä hän nauraa nyt kippurassa! Nimittäin tuo Villen sanonta on kuin minulta lainattu. :D Osui kyllä niin naulan kantaan! Itse olen käyttänyt tuota sanontaa vuosia, kun itse en joko osaa päättää tai on liian paljon päätettävää. :rolleyes: Oikeasti on totta, että pienet lapset, oma työ ja talon remontti pitävät melkein liian monta rautaa kuumana! Ja vielä päälle Etusivun ylläpito!!! :eek: Kiitti, Ville!

Ilmastointifirma on saapunut, joten muutaman tunnin kuluttua pitäisi talossa olla *kylmää*. Pidetään lämpötila pari päivää 67°F:ssa tämän kokemuksen jälkeen ;).

:D :rollin: :laugh:

Hawaiji olisi säänsä kannalta mukava, mutta luulen, että siellä voisi muuten (pidemmän päälle) olla tylsää... tulee »island crazy» ;).

Jep. Olet ihan oikeassa, Ville! Jos ei ole Havaijilla (kiitti kun opetit minulle mitä Hawaii on suomeksi) syntynyt ja kasvanut, sinne mannermailta muuttanut haluaa muutaman vuoden päästä ulos kuin Truman Burbank (Jim Carrey) Hollywood-elokuvasta nähdäkseen vähän laajemmalle. ;)

On aika jännää sinänsä, että tätänykyä ei ole enää kovin selvää minne sitä muuttaisi, jos voisi muuttaa minne tahansa. Veden lähellä olisi kiva olla, mutta toisaalta monet veden lähellä olevat paikat on sitten hurrikaanialuetta. Pohjois-Karolinaa mekin ollaan harkittu. Mutta kuten sanoin, ainakaan muutamaan vuoteen tuskin muutamme, ellei jokin tosi hyvä syy muuttoon kannusta.

Koti on missä perhe asuu, joten kovin olisi sinulle, Ville, vaikeaa ajatella minne muuttaa pois kotoa. :) Tuo on meille ollut se probleema vuosia, ja nyt, kun lapset aikuistuessaan ovat muuttaneet (tai muuttamassa) kauemmaksi, niin voi itsekin ajatella muuttavansa pois kotoa. :)

Ilmastointi toimii taas!!! :wave:

Marianne
10 August 2006, 04:02
Apua täällä mittari näyttää +18C nyt illalla klo 22.00.

Täällä +33°C. Trade?

Mutta ilmastointi toimii!! :)

Jaana2
10 August 2006, 12:13
Täällä on tänä aamuna 17c, mutta on yön aikana ollut viileämpää.:) Päivällä vielä 28c luvassa, MUTTA on ihanaa, kun ei ole kostea ilma. Kostea helle on paljon pahempaa kuin kuiva. Nyt alkaa olemaan minunkaltaisia ilmoja.. Tai on tulossa.

Marianne
10 August 2006, 15:01
Ville, lähetä tänne vaan :).

Jaana, samat on täällä. Ei kosteutta, aurinkoista ja yöllä jo melkein pakkasta ;) . KAIKKI ovat aivan seonneet kun on niin ihanaa. :D Mutta oli sen verran viiletä eilen illalla ettei edes poika viihtynyt viimeiseen minuuttiin uima-altassa(oli auki klo 22.00). Ja hampaat kalisi kun tuli pois vedestä.

Selvästi syksyä jo ilmassa. :(

Leena
10 August 2006, 16:30
En tiedä Mariannesta, mutta minusta ei koskaan tulisi viileämmän ilman arvostajaa. Ihan puistattaa ajatus, että syksy on tulossa.:cry: Kylmiä aamuja, tarvitsee villatakkeja ym. kamalaa.:cry: Huh!
Meillä onneksi jatkuu vielä helle.:D

Eija
10 August 2006, 17:19
Apua täällä mittari näyttää +18C nyt illalla klo 22.00.

Mene hyvä ihminen ostamaan itsellesi Amishien viltti (http://www.amishquilter.com/?gclid=CIzmg-PB1YYCFTRGGgodhXNkEQ)! :)

http://www.padutch.com/images/hbaranim.gif

http://207.44.18.200/catalog/quilt/pictures/f112.jpg http://207.44.18.200/catalog/quilt/pictures/f202.jpg

Lissu
11 August 2006, 00:07
Meillä oli myös ilmastointiongelmia. Vettä valui alakerran lämmitimen alle sankoon että lorisi jos oli alakerran ilmastointi päällä. Yläkerran ilmastointilaite tiputti vettä ihan etuoven yläpuolelta (kuin joku kidustuslaite, tippa tipan perään, kunnes oikein kunnolla alkoi kastella).
Yritimme saada a/c miehen kiinni, mutta hänkin oli niin ylösotettu tai halusi vain isoja keikkoja, joten ei onnea. On meillä kaksi ikkunalaitetta, mutta eihän ne näilla super-helteillä jaksa mitään.
No, onneksi naapurimme taas pelasti meidät (maailman ihanimmat naapurit!). Hän kävi avaamassa putken "rautalangalla" siis laitteisto oli mennyt tukkoon. Ne mud daubers, hyönteiset olivat sinne tehneet rakennelmiaan. :rolleyes:

Ilman ilmastoitia voisi olla vaikeaa asua täällä.
Vaan Suomessa huomasin myös että illalla joku 15-17 C tuntui kylmältä ja vedin nuttua päälle. Ystäväni äiti sanoi että sinun veresi on ohentunut... :nut:

Menee usein 1-2 vuotta, ennen kuin keho sopeutuu uuteen ilmanalaan. Nykyään Teksasin kuumuus ei haittaa yhtä paljon kuin tänne ensin muutettuani (olettaen, että sisällä on toimiva ilmastointi). Tosin esimerkiksi tänään (39°C parhaillaan) ulkona on yksinkertaisesti vain.. kuuma; siihen ei "sopeutuminen" auta. Tuulenvire tuntuu samalta kuin saunassa puhaltaisi iholle - vieläkin kuumemmalta!

Putsasin juuri uima-altaan filtterin. Olipas kuuma! Lämpömittari näyttää 39°C, mutta päivän korkeimmaksi lämpötilaksi on ennustettu 41°C. Huomenna pitäisi olla "vain" 39°C (ennusteen mukaan :rolleyes: ).

Taas puhdistan uima-altaan filtteriä (se on liian pieni altaan kokoon nähden ja pitää puhdistaa vähintään kerran viikossa tai ei toimi :rolleyes: ). Suorassa auringonpaisteessa on hirveän kuuma. Lämpömittari sanoo 37°C, mutta auringonpaisteessa lämpötila on varmasti kymmenen astetta korkeampi. Iho suorastaan käristyy! :eek:

Haluan Seattleen... 23°C!!

tiajohanna
26 August 2006, 21:04
Taas puhdistan uima-altaan filtteriä (se on liian pieni altaan kokoon nähden ja pitää puhdistaa vähintään kerran viikossa tai ei toimi :rolleyes: ). Suorassa auringonpaisteessa on hirveän kuuma. Lämpömittari sanoo 37°C, mutta auringonpaisteessa lämpötila on varmasti kymmenen astetta korkeampi. Iho suorastaan käristyy! :eek:

Haluan Seattleen... 23°C!!

Ei Tukholma olisi mitään? Vain puolet teidän lukemista, 16°C!
Kello on kylläkin 22:00 illalla, päiväsaikaan oli saman verran kuin Seattlessa. :)

38°C tällä hetkellä, huomiselle luvassa 40°C. Siinä ei juuri ulkona tehdä hommia. No, kuukauden päästä pitäisi syksyn jo alkaa viilentää keliä (ts. nimim. "pahemminkin voisi olla" ;)).

Tero
12 November 2007, 14:31
Ruohon siemenet itävät. Moottoritiellä tuli itikoita edelleen tuulilasiin. Rest arealla lensi leppäkerttu ikkunasta kojelaudalle.